Komsomolsk (Song of Heroes)Komsomolsk is een erg boeiend tijdsdocument uit de Stalinperiode, die door zowaar een Nederlander gemaakt is. Joris Ivens laat hier zien dat hij best wel aardig films/docu's in elkaar kan zetten. Kijkend naar zijn oeuvre en ook naar deze docu, blijkt zijn fascinatie voor de industriële sector: spoorrails, fabriekspijpen en andere ijzeren constructies worden veelvuldig aardig in beeld gebracht. Deze docu behandelt het opbouwen van een geheel nieuwe stad bij de Oeral: Magnitogorsk. Het stikt daar van de ijzer, waar de gehele Sovjetunie toentertijd behoefte aan had.
Interessant punt van deze docu is de heldhaftige manier waarop Magnitogorsk uit de grond gestampt wordt. Strijdlustige liederen en even zo strijdlustige tussentitels worden gebruikt om het hele volk op te zwepen voor de communistische zaak. Nog boeiender vond ik het te zien hoe het proces van het maken van staal/ijzer en de hoogovens zelf in beeld gebracht werd.
Tegenwoordig zou je echter wel je vraagtekens zetten bij verschillende zaken. De arbeidsomstandigheden zijn allesbehalve optimaal en de manier waarop productieprocessen ingericht zijn, doet ook je wenkbrauwen fronsen. Erg fascinerend is te zien hoe twee 'klinkerbrigades' met elkaar wedijveren om de hoogste productiviteit wat betreft het slaan van klinknagels in grote stalen platen. Het sluit perfect aan bij het idee van vijfjarenplannen, waar productiedoelen behaald moeten worden in plaats van dat gekeken wordt hoe gemakkelijk/efficiënt aan een bepaalde (markt)vraag wordt voldaan.
Minpunt van deze docu schijnt te zijn dat andere ethnische groeperingen vrolijk mee lijken te doen aan het opbouwen van Magnitogorsk. In werkelijkheid waren dit dwangarbeiders (later als 'onkruid' betiteld door Ivens), hoewel in de docu daar niets van te zien is. Als ik het moet geloven, was Joris Ivens een naïef persoon, die liever maar naar één kant keek in plaats van dat hij de nuance of andere kanten opzocht in zijn docu's en films. Cijfer: 7,5
White HeatRedelijk okeeje film met opvallend veel pistolen en geweren in actie. Het zorgt er voor dat dit de tand des tijds uitstekend doorstaan heeft. Plot is voor een filmnoir gelukkig niet al te lastig en Cagney was ook best oke. Een lekker sadistisch karakter had ie. Soms was het een beetje voorspelbaar allemaal, maar soit. Cijfer: 7,5
Lars and the Real GirlOp zich wel een leuk idee om een film mee te maken: een sneue jongeman die met zo'n pop een 'relatie aangaat'. Toch werd hier helaas te weinig mee gedaan en bleef de echte humor achterwege. Ook vroeg ik me af wanneer iemand nou eens met een mes in die pop zou gaan snijden en Lars uit zijn waanwereld zou helpen. Helaas, er was iets te veel ongeloofwaardig aandoende meelevendheid met hem, wat tegelijk ook deze film wel weer heel aandoenlijk maakt. De omgeving en de suffe aankleding van de verschillende personen uit dat suffe dorp was wel goed gevonden. Cijfer: 7
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>