quote:Cornetfish can vanish into thin air
Here's a fun fish question I received by e-mail last week from a reader, Lynn: "I have been trying for years to find the name of a fish I saw a couple of times whilst snorkeling off the beach of Mahe in the Seychelles. Both times I tried to show it to my husband, it disappeared! It was long, about one meter, rather like a pipe, with a long 'snouty' nose, and incredibly, it had a long wirelike appendage hanging from its tail. ... I'm really curious because I feel that that particular fish was communicating with me."
That fish did communicate with Lynn, because the sighting happened nine years ago and she still remembers it.
The fish was a cornetfish, also called Fistularia, meaning pipe in Latin.
There are four types of cornetfish in the world, all growing to about 5 feet long including the "tail." This extension is a strand of soft tissue trailing from the rear of the fish.
Some people once believed the cornetfish's filament tail was a stinger, but that's not true.
Not one of my nine fish books mentions a theory about what use this filament may have to the fish.
My guess is that it makes the fish look bigger to potential predators.
Cornetfish have the same predators as other reef fish -- that is, carnivorous fish bigger than themselves -- but they also have to be careful about swimming close to the surface.
One early Hawaii researcher mentions finding skeletons of cornetfish on remote Necker Island, where seabirds carried them ashore.
Cornetfish are efficient predators themselves, eating small fish and shrimp by sucking them into their expandable mouths. One researcher even found a lionfish inside the stomach of a cornetfish. Apparently, cornetfish are unharmed by lionfish toxin.
Cornetfish get close to their prey in several ways. Sometimes they hang or drift motionless in the water like a stick. When an unwary fish swims by, the "stick" comes alive and vacuums up a meal.
Fish that hunt like this are called water-column stalkers and include the cornetfish's' close cousins, the trumpetfish.
Cornetfish also hunt by "riding" on top of a parrotfish. In this fashion, the cornetfish uses the herbivorous parrotfish as a mobile cover from which the cornetfish can ambush small fish.
This is a good example of a type of symbiosis called commensalism, where one organism benefits and the other is unaffected.
The most common cornetfish in Hawaii have greenish backs with light blue spots and lines. Below, they are silvery white.
These fish, however, can change color rapidly to blend into their surroundings.
At night or when resting on the bottom, Hawaii's cornetfish take on dark barred patterns.
Cornetfish are docile animals that sometimes allow swimmers to get close enough for an eye-to-eye encounter. Sudden movement, however, spooks them, and they dart into hiding so fast it seems they disappeared into thin air.
I suspect this is what happened when Lynn tried to show the fish to her husband.
Now, finally, after nine years of wondering, Lynn has proof that her odd fish really exists.
Lynnn wist niet eens wat een cornetfish isquote:Op zondag 4 januari 2009 14:11 schreef SuperwormJim het volgende:
Even een kickje om dit educatieve adoratietopic weer onder de aandacht te brengen van de leergierige Fok!kertjes onder jullie.
En daarom een kleine anecdote (in het Engels, om de paupers en vmbo'ers te weren uit dit topic):
[..]
En daarom dit topic, om de onwetenden te verlichten.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:22 schreef fluitbekzeenaald het volgende:
[..]
Lynnn wist niet eens wat een cornetfish isEr is nog zoveel onwetendheid in de wereld.
quote:Op zondag 4 januari 2009 16:05 schreef ganzenherder het volgende:
Wat vinden jullie van Fluitbekzeenaalds neefje, het zeepaardje?
Ach, zeepaardjes. Ik vind altijd dat ze iets teveel met hun verschijning te koop lopen (zwemmen). Fluitbekzeenaalden gaan op een wat subtielere manier met hun schoonheid om. Deze zijn gewoon veel te bescheiden en te wijs om zich te verlagen tot het soort aandachttrekkerij waar het zeepaardje zoveel bekendheid mee oogst.quote:
Deze staat in de schaduw van de schoonheid van de fluitbekzeenaald, maar is van een niet te onderschatten waarde voor de algehele pracht van de oceaan.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:05 schreef ganzenherder het volgende:
Wat vinden jullie van Fluitbekzeenaalds neefje, het zeepaardje?
Ah! Een onwetende. Zet je geest een open en lees dit topic nog eens goed door.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:45 schreef henkde_j het volgende:
Arrogante kutbeesten zijn het. De NSB'ers van de zee!
Ik krijg er tranen van in m'n ogenquote:Op zondag 4 januari 2009 22:25 schreef PeZu het volgende:
hoor dan wat een briljante ,muziek dat beestje er bij maakt
Mozart was er niets bij. Je zou ervan willen verhuizen naar de zeebodemquote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:12 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Ik krijg er tranen van in m'n ogen![]()
Maak je er wel een foto van?quote:Op maandag 12 januari 2009 12:21 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik ga met carnaval als fluitbekzeenaald
Heel veel afvallen, en daarna jezelf inwikkelen in zilverpapierquote:Op maandag 12 januari 2009 12:51 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Als ik iets kan vinden waardoor ik op een fluitbekzeenaald ga lijken wel
Nee.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:21 schreef SuperwormJim het volgende:
Heeft er nog iemand onlangs een fluitbekzeenaald gezien? Of heeft iemand misschien nog nieuwe weetjes over deze mysterieuze beestjes?
Geluksvogelquote:Op donderdag 12 februari 2009 12:14 schreef cressisub het volgende:
Vanaf volgende week ben ik dagelijks in de natuurlijke leef omgeving van de fluitbekzeenaald te vinden.
Mocht ik nog opmerkelijk, verrassend, interessant, erotisch of wereld schokkend gedrag waarnemen, zal ik het zo snel mogenlijk via dit medium melden.
Maak je foto's?quote:Op donderdag 12 februari 2009 12:14 schreef cressisub het volgende:
Vanaf volgende week ben ik dagelijks in de natuurlijke leef omgeving van de fluitbekzeenaald te vinden.
Mocht ik nog opmerkelijk, verrassend, interessant, erotisch of wereld schokkend gedrag waarnemen, zal ik het zo snel mogenlijk via dit medium melden.
Nee, dit zijn vredelievende beestjes. Lees dit topic rustig door en laat je overdonderden door de schoonheid van dit wonder van de evolutie.quote:Op donderdag 12 februari 2009 12:52 schreef Huppelmuts het volgende:
zijn dat die vissen die een lul inzwemmen?
Nee, dat is de Candiru.quote:Op donderdag 12 februari 2009 12:52 schreef Huppelmuts het volgende:
zijn dat die vissen die een lul inzwemmen?
En een vis van één meter lang zwemt niet zomaar je lul inquote:Op donderdag 12 februari 2009 12:58 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Nee, dat is de Candiru.
Een fluitbekzeenaald is daar vééééél te beschaafd voor.
Goeie tipquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:27 schreef cressisub het volgende:
Ja, fluitbekzeenaalden zwemmen o.a. in de Rode Zee.
Mocht je er een ontmoeten, bedenk dan; bekijk ik een fluitbekzeenaald, of bekijkt een fluitbekzeenaald mij ?
Ga trouwens nooit een discussie aan met een fluitbekzeenaald. J.Y. Cousteau heeft het ooit geprobeerd en daarna overwogen om zijn werk op te geven en zich te richten op duivenmelken.
Niks te zien hoor, daar. Maar je moeder vroeg of je aan tafel wou komen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 18:58 schreef cressisub het volgende:
Kijk eens met een spiegel in je reet en zoek de verschillen, Pappie_Culo
Lintwormen zijn rond, hebben ogen en leven in zee?quote:
Uiteraard het laatste.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:55 schreef cressisub het volgende:
Fluitbekzeenaalden nieuws van deze week :
Gisteren 20 Februarie werd op duikstek Murray Garden bij Dahab een staaltje opmerkelijk fluitbekzeenaald gedrag waargenomen.
Een fluitbekzeenaald volgde voor een opvallendlange tijd een duiker onder water. Hierbij moet worden op gemerkt dat betreffende duiker vrouwelijk was en roze vinnen droeg.
Zijn fluitbekzeenaalden natuurlijk aan getrokken door roze voorwerpen of wilde deze fluitbekzeenaald de duikster wijzen op haar wansmakkelijke uitrusting keuze ?
Meer nieuws volgt.
En? Foto's!!1!!quote:Op maandag 12 januari 2009 12:21 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik ga met carnaval als fluitbekzeenaald
quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:36 schreef cressisub het volgende:
Op vallend veel fluitbekzeenaalden actie hier in Dahab.
Tussen "the bells en blue hole " waren een aantal dagen geleden een gemixed groepje fluitbekzeenaalden bezig met een serieuze poging free diving . Op diverse plekken waren fluitbekzeenaalden te bewonderen in een verticale positie waarbij een redelijke diepte werd gescoord.
Door een o-ring van bedroevende kwaliteit kan ik momenteel geen foto's toevoegen.
Groet aan alle mede fluitbekzeenaalden fan's
goh!quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:38 schreef Susi het volgende:
is ook in uservorm verkrijgbaar : http://fotoboek.fok.nl/fluitbekzeenaald
Dat méén je nietquote:Op donderdag 26 februari 2009 21:38 schreef Susi het volgende:
is ook in uservorm verkrijgbaar : http://fotoboek.fok.nl/fluitbekzeenaald
Een plaatje van het beest en een linkje naar dit topic?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:14 schreef CaptainCookie het volgende:
Maar nu nog weten wat ik erop moet zetten
Of een 'respect' knopquote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:33 schreef fluitbekzeenaald het volgende:
[..]
Een plaatje van het beest en een linkje naar dit topic?
Ja! Of dat je kudo's kan geven ofzoquote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:38 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Of een 'respect' knopDat je zo respect kunt geven aan de fluitbekzeenaald
quote:Op zaterdag 28 februari 2009 03:46 schreef CaptainCookie het volgende:
Hij doet het!
www.fluitbekzeenaald.nl
Hij doet het!
www.fluitbekzeenaald.nl
OMG11!!quote:Op zaterdag 28 februari 2009 03:46 schreef CaptainCookie het volgende:
Hij doet het!
www.fluitbekzeenaald.nl
Hij doet het!
www.fluitbekzeenaald.nl
quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:33 schreef CaptainCookie het volgende:
Hij is geupdated!
Er komt nog meer
www.fluitbekzeenaald.nl
Whoaquote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:07 schreef fluitbekzeenaald het volgende:
[..]
Nou die ReCpEsTknop nog
Jij bent mijn held.quote:Op zondag 1 maart 2009 02:15 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
WhoaHij is er
Met kUd0ws
www.fluitbekzeenaald.nl
Zo'n beest heeft een keer een hele duik met ons meegezwommen in egypte, echt ontzettend speels en schattigquote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:33 schreef CaptainCookie het volgende:
Hij is geupdated!
Er komt nog meer
www.fluitbekzeenaald.nl
quote:Op zondag 1 maart 2009 12:59 schreef Laurabeest het volgende:
Kut auto
Kutuser.quote:
Je eigen naam topic openen.quote:
quote:
Fluitbekzeenaalden Je had ook gewoon daar kunnen kijken.quote:Op zondag 1 maart 2009 13:51 schreef porsche1 het volgende:
[..]dat gezeik van dat de TS een kleur krijgt stond uit.
quote:Op zondag 1 maart 2009 14:28 schreef fluitbekzeenaald het volgende:
[..]
Fluitbekzeenaalden Je had ook gewoon daar kunnen kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |