abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64452471
Nou, ik zie dus een heel elfstedentocht subforum en topics waar voorspeld word wanneer de elfstedentocht begint. Maar wat is nou de kans op een elfstedentoch? Is die kans echt zo groot?
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_64452488
11%
pi_64452503
Dit jaar niet zo groot meer. .
pi_64452511
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:13 schreef rompompom het volgende:
underground forever baby
  Trouwste user 2022 maandag 29 december 2008 @ 01:14:38 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_64452527
quote:
Ze schaatsen dan ook op sloten en vaarten.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 29 december 2008 @ 01:15:00 #6
158452 IQM
I am the one
pi_64452534
83.
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
pi_64452566
quote:
Noh! deze winter dan
pi_64452570
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:13 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
11%
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:15 schreef IQM het volgende:
83.
Oprotten.
pi_64452671
365:3 dagen=vrij kleine kans
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 29 december 2008 @ 01:23:15 #10
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_64452725
Vrij klein
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 29 december 2008 @ 01:30:34 #11
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_64452893
Er is vanaf 1 of 2 januari pas wat over te zeggen. Dan wordt duidelijk of de kou aan gaat houden of niet. Als ik kijk naar het weer zoals het nu is dan zit het er niet in.

Het is niet helder genoeg als je door de bomen kijkt, het is te donker. Dat is een teken dat het warmer gaat worden. Dit blijkt ook uit het feit dat het niet echt hard vriest op dit moment.

Zo zijn er trouwens meer van dat soort signalen die je uit de natuur kunt lezen. Als je daar meer over wilt weten zou je eens een boer moeten vragen, die kan je feilloos vertellen wat voor weer het gaat worden de komende dagen.

Even praktisch; ik zie niet 1,2,3 een 11 steden tocht komen, hopelijk wel een leuke periode met natuurijs. Komt ie wel dan ben ik de eerste die zijn ongelijk toegeeft
Neerkomen wel!
pi_64453137
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:30 schreef Freeflyer het volgende:
Er is vanaf 1 of 2 januari pas wat over te zeggen. Dan wordt duidelijk of de kou aan gaat houden of niet. Als ik kijk naar het weer zoals het nu is dan zit het er niet in.

Het is niet helder genoeg als je door de bomen kijkt, het is te donker. Dat is een teken dat het warmer gaat worden. Dit blijkt ook uit het feit dat het niet echt hard vriest op dit moment.

Zo zijn er trouwens meer van dat soort signalen die je uit de natuur kunt lezen. Als je daar meer over wilt weten zou je eens een boer moeten vragen, die kan je feilloos vertellen wat voor weer het gaat worden de komende dagen.

Even praktisch; ik zie niet 1,2,3 een 11 steden tocht komen, hopelijk wel een leuke periode met natuurijs. Komt ie wel dan ben ik de eerste die zijn ongelijk toegeeft
Thanks.
pi_64453510
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:30 schreef Freeflyer het volgende:

Dat zegt ook allemaal niets. Het kan ook zomaar in februari of maart lang vriezen.

Ik hoorde laatst ergens op TV dat wetenschappelijk was onderzocht dat in deze eeuw er nog maar een keer per 15-20 jaar een elfstedentocht mogelijk is. Dus ik zou zeggen op basis daarvan, 5 a 6%.
pi_64460199
als hij komt, komt ie in februari of maart. het water is nu afgekoeld, zodat er bij een tweede vorstperiode een mooi dik pak ijs komt.
  † In Memoriam † maandag 29 december 2008 @ 13:07:16 #15
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_64461933
De kans op een 11-stedentocht in februari 2009 is zeker 22-23 %.

Al is deze stelling nergens op gebaseerd.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_64465451
0%
  † In Memoriam † maandag 29 december 2008 @ 15:43:35 #17
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_64466875
Het wordt wel een beetje nu-of-nooit qua smeltende ijskappen, CO2, gat in ozonlaag etc.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_64469734
De kans is 50% want je hebt maar 2 mogelijkheden.
Er komt een elfstedentocht of er komt geen elfstedentocht.

Maar realistisch gezien is de kans niet zo heel erg groot.
Gemiddeld gezien zit er altijd een jaar of 14 tussen de tochten dus over een jaar of 3 zou er weer één gereden kunnen worden. Maar dan moeten de winters eerst wel wat strenger worden, hoewel de winters voor 1997 ook niet al te streng waren.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_64487607
Als het volgende week op deze tijd nog steeds zo vriest als nu, dan zie ik de kans op 50%.
Note: optimisme is natuurlijk leuker

[ Bericht 43% gewijzigd door MilaNL op 30-12-2008 01:41:26 ]
pi_64488090
50%
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_64489198

als deze ijsverwachting uit komt wel vrij groot.
Elfstedenijsdikte is namelijk 15cm.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_64493814
ALs deze rus gelijk heeft is de kans vrij groot

Andrei Luchenko is een vooraanstaand amateur meteoroloog uit Rusland. Hij heeft zich 15 jaar bezig gehouden met het klimaat in siberie en op uitnodiging van de Canadezen in Canada(Alaska).

Vorige week heeft hij twee weken doorgebracht in het uiterste noorden van Siberie. Aldaar is hij tot een opzienbarende conclusie gekomen. Zijn waarschuwing in een russisch Tv programma was dat Rusland en het voormalig oostblok zich moet opmaken voor extreme kou begin 2009. Op de noordpool dreigt een koudegebied samen te gaan smelten met een gebied in alaska. Dit gebied zal op zijn beurt weer aansluiten met de kou die zich boven Noorwegen/Finland vormt. Wat volgens hem dan staat te wachten is extreme kou die zich tot ver in midden en west europa zal uitstrijken.

Volgens Luchenko zal het straks geen matige -5 graden vriezen maar -35, tot in midden frankrijk aan toe. Siberie kan zich opmaken voor temperaturen tot -50. Deze koudegolf die droog zal zijn brengt geen sneeuw met zich mee. Wel ijswinden in kuststreken. Alle depressies op de oceaan zullen minimaal 2 weken tegengehouden worden door de kou. Volgens Luchenko komt zo'n extreme koudegolf eens in de 150 jaar voor. Dat het nu met de klimaatverandering plaatsvind vind hij niet vreemd. "De aarde koelt in mijn ogen af, de polen groeien, over een tijd breekt er weer een ijstijd aan".

Bron: Petsjora newspaper
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_64494033
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:40 schreef gebruikersnaam het volgende:

Andrei Luchenko is een vooraanstaand amateur meteoroloog uit Rusland. Hij heeft zich 15 jaar bezig gehouden met het klimaat in siberie en op uitnodiging van de Canadezen in Canada(Alaska).

Vorige week heeft hij twee weken doorgebracht in het uiterste noorden van Siberie. Aldaar is hij tot een opzienbarende conclusie gekomen. Zijn waarschuwing in een russisch Tv programma was dat Rusland en het voormalig oostblok zich moet opmaken voor extreme kou begin 2009. Op de noordpool dreigt een koudegebied samen te gaan smelten met een gebied in alaska. Dit gebied zal op zijn beurt weer aansluiten met de kou die zich boven Noorwegen/Finland vormt. Wat volgens hem dan staat te wachten is extreme kou die zich tot ver in midden en west europa zal uitstrijken.

Volgens Luchenko zal het straks geen matige -5 graden vriezen maar -35, tot in midden frankrijk aan toe. Siberie kan zich opmaken voor temperaturen tot -50. Deze koudegolf die droog zal zijn brengt geen sneeuw met zich mee. Wel ijswinden in kuststreken. Alle depressies op de oceaan zullen minimaal 2 weken tegengehouden worden door de kou. Volgens Luchenko komt zo'n extreme koudegolf eens in de 150 jaar voor. Dat het nu met de klimaatverandering plaatsvind vind hij niet vreemd. "De aarde koelt in mijn ogen af, de polen groeien, over een tijd breekt er weer een ijstijd aan".

Balen, bij -35 wordt er echt geen elfstedentocht gehouden.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_64494177
zou wat zijn.

vanwegen de aanhoudende kou is elfstedentocht afgelast
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_64497075
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:40 schreef gebruikersnaam het volgende:

W00t, dat lijkt me tof.
  dinsdag 30 december 2008 @ 16:18:14 #26
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_64500172
Zullen we alles even nuanceren

Sinds vannacht is de Dokkumer Ee pas dichtgevroren. Er zullen nog genoeg open plekken zijn. Het Wetterskip (jaja, de waterschappen in Friesland) hebben gister besloten om te stoppen met malen. Dat betekent dat de stroming overmorgen pas uit het water is en de ijsgroei vanaf dan pas echt interessant wordt.
Neerkomen wel!
  † In Memoriam † dinsdag 30 december 2008 @ 16:25:39 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_64500377
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 16:18 schreef Freeflyer het volgende:
Zullen we alles even nuanceren

Sinds vannacht is de Dokkumer Ee pas dichtgevroren. Er zullen nog genoeg open plekken zijn. Het Wetterskip (jaja, de waterschappen in Friesland) hebben gister besloten om te stoppen met malen. Dat betekent dat de stroming overmorgen pas uit het water is en de ijsgroei vanaf dan pas echt interessant wordt.
Dus nu maar hopen dat het gaat vriezen als in een vriescel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 december 2008 @ 17:57:27 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_64502358
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:51 schreef gebruikersnaam het volgende:
zou wat zijn.

vanwegen de aanhoudende kou is elfstedentocht afgelast
In 1963 is de tocht onder barre omstandigheden ook doorgegaan, dus afgelasten door aanhoudende kou doen ze niet zo snel. Wegens invallende dooi wel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_64502779
Tot en met maandag zal het ijs nog wel aangroeien denk ik. Maar daarna gaat de temperatuur weer omhoog dacht ik?
Heeft er iemand ene langere termijn prognose?
pi_64503631
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 18:10 schreef Gehannes het volgende:
Tot en met maandag zal het ijs nog wel aangroeien denk ik. Maar daarna gaat de temperatuur weer omhoog dacht ik?
Heeft er iemand ene langere termijn prognose?
quote:
Prachtig schaatsweer
Matige vorst in de nacht, weinig wind en zon overdag zorgen voor prachtig schaatsweer. De komende dagen zal er op steeds meer plaatsen geschaatst kunnen worden. Een serieuze dooi-inval zit er niet in.
quote:
Schaatsliefhebbers hoeven zich voorlopig dus geen zorgen te maken. Vanaf vrijdag volgen weer een aantal koude dagen, waarbij het kwik niet of nauwelijks boven nul komt. Wel krijgt de zon het moeilijker en neemt de kans op een sneeuwbui toe.
http://weernieuws.weeronline.nl/prachtig_schaatsweer/2/3624

http://www.knmi.nl/exp/pluim/vijftiendaagse/index.html

lijkt nog wel goed te gaan t/m dinsdag. maar verder dan 5 dagen weg is eigenlijk te onzeker.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_64513399
ik zeg 12 januari, puur op gevoel
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  Redactie Sport dinsdag 30 december 2008 @ 23:06:35 #32
109131 crew  sportfreak
pi_64515150
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

In 1963 is de tocht onder barre omstandigheden ook doorgegaan, dus afgelasten door aanhoudende kou doen ze niet zo snel. Wegens invallende dooi wel
Als we nu de omstandigheden van 1963 zouden hebben gaat die echt niet door, iedereen is het er wel over eens dat ie eigenlijk nooit verreden had mogen worden. Van de bijna 10.000 toerrijders reden er toen slechts 68 de wedstrijd uit, zegt genoeg lijkt me.

Daarnaast was het toen op zijn koudst -18, dat is toch een stuk beter dan de genoemde -35.
pi_64517066
Op dit moment gaan de temperaturen in Leeuwarden al wel richting de -11
pi_64523552
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 23:41 schreef horned_reaper het volgende:
Op dit moment gaan de temperaturen in Leeuwarden al wel richting de -11
Dat is toch wel behoorlijk koud te noemen!!
pi_64523580
Leeuwarden laat nou niet bepaald een mooie 14-daagse zien op http://www.buienradar.nl/weersverwachting-per-plaats.aspx

Maar volgens mij is het heel moeilijk voorspelbaar weer op het moment.
pi_64523776
De verwachtingen voor Sneek en Harlingen geven een beetje hetzelfde beeld.
  Redactie Frontpage woensdag 31 december 2008 @ 11:22:04 #37
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_64526415
Ik denk dat de kans vrij groot is deze winter. Ze zijn er natuurlijk, ook ivm de commercie, op gebrand deze winter de Tocht te organiseren. Een misser als in de winter van 95-96 zal hen niet weer overkomen. Die winter was het ook berekoud, de Tocht had makkelijk kunnen worden verreden, alleen Henk Kroes durfde het niet aan.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_64526637
De elfstedentocht heeft helemaal niets met commercie te maken. De tocht gaat ook alleen door wanneer hij echt verreden kan worden.
In 1996 heeft een aantal wedstrijdrijders de tocht wel gereden en ze zeiden na afloop dat het een goede beslissing is geweest om de tocht niet door te laten gaan. Als hedstrijd had het misschien nog wel gekund maar voor de 10.000 tourrijders die daarna nog hadden gemoeten was het ijs niet goed genoeg. Laat staan voor de mensen die waren komen kijken.
pi_64527406
Het is niet de vraag of de Elfstedentocht doorgaat begin 2009, maar op welke dag!!!!!!

dinsdag 06 januari tot en met vrijdag 09 januari 2009
Circa 70% kans op koud weer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt tot enkele graden boven nul. Circa 30% kans op zachter weer. Iedere dag circa 30% kans op wat regen of sneeuw.
pi_64529736
Lichte tot matige vorst is te weinig. Wanneer het ijs zo'n 10 cm. dik is dan groeit het bij matige vorst te weinig aan. Daar heb je strenge vorst voor nodig.
pi_64530475
20 procent schat ik, normaal is het ongeveer 10 procent, maar aangezien we dit jaar al een redelijk kou buffer hebben is de kans aanzienlijk groter. Krijg je eind januari, begin februari een goede vorstperiode dan ligt het erg snel dicht.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_64530805
Als je er nu rekening mee houd dat de gemalen al dicht zijn, hoeveel dagen goede vorst hebben we dan nodig?

Ligt alles nu eigenlijk al dicht en waar zitten de open stukken?
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_64531080
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:30 schreef shilizous_88 het volgende:
Als je er nu rekening mee houd dat de gemalen al dicht zijn, hoeveel dagen goede vorst hebben we dan nodig?

Ligt alles nu eigenlijk al dicht en waar zitten de open stukken?
Het duurt dan 1,5 tot 2 dagen voordat de stroming uit het water is. Daarna heb je sowieso nog 4 of 5 dagen strenge vorst nodig.
  woensdag 31 december 2008 @ 19:20:14 #44
39436 Dreammaster
Dat zei je moeder vannacht ook
pi_64542214
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De tocht der tochten is al 3 keer gereden met temperaturen boven nul.
pi_64580042
quote:
Op maandag 29 december 2008 15:43 schreef Cynix ® het volgende:
Het wordt wel een beetje nu-of-nooit qua smeltende ijskappen, CO2, gat in ozonlaag etc.
Ja en hale de zure regen hoax uit de jaren 80 er ook nog maar even bij.

Dit jaar is de kans op een elfstedentocht erg groot naar verhouding, voor meer info zie alle zonnevlekkengrafieken van de afgelopen eeuw.
٩๏̯͡๏)۶
pi_64584860
Hoeveel cm ijsdikte is er eigenlijk nodig?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 januari 2009 @ 17:35:51 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_64584950
15 centimeter en daar zitten we nog lang niet op
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_64585222
Tis waarschijnlijk uit met de pret:
  vrijdag 2 januari 2009 @ 17:46:15 #49
20720 brother52
Dus..........
pi_64585360
Wees maar niet bang. We krijgen februari nog.
pi_64586240
Bij Google geloven ze er nog in...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')