abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65093648
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 23:28 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mijn handschrift wordt altijd spijkerschrift genoemd.
Toch is dat soms best wel vervelend als mensen je handschrift niet kunnen lezen.
Ik heb inmiddels alle manieren waarop mensen aangeven dat je schrift onleesbaar dan wel erg lelijk is wel gehad Spijkerschrift is een van de wat meer genoemde inderdaad. In de praktijk blijkt dat mensen mijn handschrift wel kunnen lezen als ik en/of zij wat meer moeite doe(n).
pi_65093701
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 23:29 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Had 7 mnd geleden al een voorlopige diagnose, maar vandaag is de diagnose PDD-NOS dus door een "echte" psychiater gesteld.

En ik voel me dus opgelucht. Zelf was ik er al van overtuigd omdat ook alle puzzelstukjes uit het verleden ineens op hun plek vielen toen ik voor het eerst over ASS las.

Heb nu vooral last met overprikkeling ivm werken naast de studie om rekeningen te kunnen betalen, maar met een verklaring van mijn psych hoop ik binnen niet al te lange tijd Wajong aan te vragen zodat ik niet in de problemen kom met mijn studie.
Tof dat het zo'n opluchting voor je is.

Ben je van plan om ooit nog te werken?
pi_65094049
quote:

[..]

Had 7 mnd geleden al een voorlopige diagnose, maar vandaag is de diagnose PDD-NOS dus door een "echte" psychiater gesteld.

En ik voel me dus opgelucht. Zelf was ik er al van overtuigd omdat ook alle puzzelstukjes uit het verleden ineens op hun plek vielen toen ik voor het eerst over ASS las.

Heb nu vooral last met overprikkeling ivm werken naast de studie om rekeningen te kunnen betalen, maar met een verklaring van mijn psych hoop ik binnen niet al te lange tijd Wajong aan te vragen zodat ik niet in de problemen kom met mijn studie.
Sterke bij de verwerking. Het is niet niks. Hopelijk kan je het ene plek geven.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 00:19:32 #154
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65094062
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 23:28 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mijn handschrift wordt altijd spijkerschrift genoemd.
Toch is dat soms best wel vervelend als mensen je handschrift niet kunnen lezen.
Ik heb verschillende handschriften (...)
Op school, gewoon tijdens de les, heb ik hele schriften volgekalkt met letters om maar iets 'moois' te maken. Echt helemaal tevreden ben ik er nog steeds niet over, maar omdat ik technische tekeningen maak waar het heel goed op uitkomt vinden veel mensen het wel mooi.
Mijn 'normale' schrift kent heeft zo ongeveer elke vorm: de ene keer linksschuin geschreven, de andere keer rechtsschuin, dan compleet recht, dan langgerekt, noem het maar op
De schriftkenmerken (hoe je bepaalde letters schrijft, zie ook grafologie) zijn redelijk constant, maar dan wel per schrijfstijl: per schrijfstijl heb ik dus een iets andere grafologie
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65094092
Ik vind het echt geweldig dat jullie je handschrift zo hebben getraind. Mij kon dat echt niet voldoende interesseren Achteraf wel jammer want mijn handschrift bestaat dus meestal uit dezelfde hanenpoten
  vrijdag 16 januari 2009 @ 00:33:39 #156
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_65094390
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 00:04 schreef Black_Tulip het volgende:
In de praktijk blijkt dat mensen mijn handschrift wel kunnen lezen
hoax!
[KNE]-Mod
  vrijdag 16 januari 2009 @ 00:36:03 #157
188877 Stupendous76
pi_65094435
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:34 schreef Maeghan het volgende:
Vraagje, hoe gaan jullie om met het zoenen van onbekenden (je weet wel, de drie beleefdheidszoenen)? Ik moest dat dus gisteren doen en aan een kant wil ik dat niet (ECHT niet) en aan de andere kant weet ik ook wel dat het onbeschoft is om gewoon weg te lopen of om te zeggen 'nee sorry, liever niet' terwijl iedereen dat probleemloos doet. Waren mensen die ik voor het eerst had gezien en zij elkaar voor de tweede keer. Ik vond het eigenlijk bizar.
Bijgewerkte versie van hier.

-edit-

[ Bericht 36% gewijzigd door Stupendous76 op 16-01-2009 18:45:02 ]
Repent, Pray, Forgive
pi_65094563
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 00:33 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

hoax!
Ja echt Zelfs jij kan het lezen.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 01:26:39 #159
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_65095257
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 00:03 schreef Black_Tulip het volgende:

Dat klinkt niet als een doktershandschrift hoor. Had je ook altijd tienen voor schrijven omdat je schrift exact zo was als in het schrijfboek?

Ik had zessen
Ik had negens en tienen voor schrijven ja, maar als je het dan sneller in de praktijk brengt, worden het hanenpoten, met lussen die verwarring scheppen etc. Moeilijk leesbaar in ieder geval.

Ik kan ook in blokletters schrijven, maar dat gaat dan niet snel. Achja, denk dat ik wel mijn pen en bestek op autistische wijze vasthou, op geheel eigen manier .
  vrijdag 16 januari 2009 @ 08:00:33 #160
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_65097230
quote:

[..]

`

In dat geval: gefeliciteerd!

Is het de combinatie studie/werk die je overprikkelt? Denk je dat je strak na je studie wel kan werken?
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_65106627
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 01:26 schreef Perico het volgende:

[..]

Ik had negens en tienen voor schrijven ja, maar als je het dan sneller in de praktijk brengt, worden het hanenpoten, met lussen die verwarring scheppen etc. Moeilijk leesbaar in ieder geval.
Zo'n handschrift wordt over het algemeen meer geaccepteerd dan mijn handschrift... Ik was heel vroeg met een eigen stijl ontwikkelen. Een beetje te vroeg
quote:
Ik kan ook in blokletters schrijven, maar dat gaat dan niet snel. Achja, denk dat ik wel mijn pen en bestek op autistische wijze vasthou, op geheel eigen manier .
Same here.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 16:36:29 #162
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_65114046
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 08:00 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

In dat geval: gefeliciteerd!

Is het de combinatie studie/werk die je overprikkelt? Denk je dat je strak na je studie wel kan werken?
Voordat ik voltijd ging studeren heb ik eerst 6 jaar gewerkt en tijdens een 40-urige werkweek had ik veel minder tot geen last.

De studie zelf is heel chaotisch door veranderende roosters, onregelmatige dagen etc. De tijd die ik eigenlijk nodig heb om te rusten, gebruik ik nu om te werken omdat ik anders mijn rekeningen niet kan betalen. Dus inderdaad, de combi studie en werk is gewoon zeer slopend.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_65114385
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:36 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Voordat ik voltijd ging studeren heb ik eerst 6 jaar gewerkt en tijdens een 40-urige werkweek had ik veel minder tot geen last.

De studie zelf is heel chaotisch door veranderende roosters, onregelmatige dagen etc. De tijd die ik eigenlijk nodig heb om te rusten, gebruik ik nu om te werken omdat ik anders mijn rekeningen niet kan betalen. Dus inderdaad, de combi studie en werk is gewoon zeer slopend.
Een studie is sowieso al zwaar. En als je daar dan ook nog bij moet gaan werken wordt het nog zwaarder.

Wat studeer je eigenlijk?
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 19:04:56 #164
66422 dutch-mamma
pi_65118478
quote:

[..]

Bedankt voor je uitleg! Ik hoop dat je de Wajong gaat krijgen!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_65126347
Over hoe ik het opgelost heb met de beleefdheidszoenen is wa tik altijd doe: gelaten ondergaan... maar fijn vind ik het niet. Het is meer dat ik van tevoren al gelijk iets heb van 'oh jee, oh jee, ik moet zo zoenen oh nee he oh shit ik moet zo oh nog een en dan ben ik aan de beurt'. Met mensen die ik ken vind ik het niet zo heel erg meer, maar bij onbekenden snap ik sowieso al niet waarom ik ze zou moeten willen zoenen.

Als ik het zo lees ben ik minder snel overprikkeld dan anderen. Of tenminste op een andere manier. Ik heb m'n studie gedaan met extra vakken (officiele studielast van 90 ECTS per jaar dus), had 4 uur reistijd per dag en werkte ca. 22 uur per week.

Aan de andere kant moet ik wel uitrusten van dagen met veel mensen om me heen. Ik kan echt gigantisch veel achter elkaar doen zonder problemen, zolang ik dat tenminste op m'n eigen manier en in een zelfbedachte volgorde kan doen (zodra mensen me gaan vertellen wat ik wanneer en hoe moet doen word ik gek). Maar zet me de week voor kerst op koopzondag in de stad neer en ik ben na 30 seconde in paniek.
Sanity is (not) statistical
  vrijdag 16 januari 2009 @ 22:55:25 #166
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_65128094
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:44 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Een studie is sowieso al zwaar. En als je daar dan ook nog bij moet gaan werken wordt het nog zwaarder.

Wat studeer je eigenlijk?
Ik studeer Technische Informatica...
Wat dat betreft ben ik qua studie wel een heel stereotiepe autist haha!

@dutch-mamma: thanks voor je steun!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 02:48:04 #167
66422 dutch-mamma
pi_65133474
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 22:12 schreef Maeghan het volgende:
(...)Maar zet me de week voor kerst op koopzondag in de stad neer en ik ben na 30 seconde in paniek.
Geloof me, daar hoef je geen PDD voor te hebben!

Maar serieus... Laatst nam ik oudste zoon (13, Asperger) mee naar de stad voor nieuwe shirts. Omdat ze flink in de aanbieding waren bracht ik steeds meer shirts naar het pashokje.

En toen flipte mijn zoon...

Gelukkig heeft hij zelfinzicht genoeg om mij duidelijk te maken dat ik dat dus even niet moest doen: de stapel kleding die hij moest passen nóg groter maken terwijl hij net zijn eerste shirt had gepast...

Ik heb hem uit kunnen leggen dat hij "mijn" groeiende stapel gewoon moest negeren en zich moest richten op het passen, verder niet. De prikkels namen toen af en hij werd rustiger, al was hij nog steeds niet echt ontspannen... Toen we thuiskwamen, was hij doodmoe.

Wat ik hiermee tegen jullie allemaal probeer te zeggen: wees duidelijk over jullie gevoelens tegen de mensen in jullie directe omgeving (ouders, partner). Als niet-PDD-er snappen wij niet waarom jullie "opeens" in paniek raken, woede-aanvallen krijgen of jullie terugtrekken...

Het is moeilijk om dat heel duidelijk te zeggen, ik merk dat bij beide aspergerzonen. Ik vind het dan ook geweldig dat mijn oudste zo ver is dat hij mij af en toe kan waarschuwen dat hij overprikkeld wordt. Wij niet-PDD-ers zien dat namelijk niet en jullie reactie op overprikkeling komt dan ook als donderslag bij heldere hemel...

Die onwetendheid is ook een heel belangrijke oorzaak van het mislukken van mijn huwelijk met iemand die vrijwel zeker ook asperger heeft (er waren meer dingen die niet in orde waren, maar dat doet er nu niet toe).
  zaterdag 17 januari 2009 @ 02:50:16 #168
66422 dutch-mamma
pi_65133496
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 22:55 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Ik studeer Technische Informatica...
Wat dat betreft ben ik qua studie wel een heel stereotiepe autist haha!

@dutch-mamma: thanks voor je steun!
You're welcome

De reden dat ik hier steeds kom, is om meer inzicht te krijgen in jullie. Ik heb geen PDD, maar ben wel moeder van 2 zonen die asperger hebben. En ik ben blij met jullie openhartigheid! Ik herken niet alles, maar wel veel terug in mijn jongens, en ook in mijn ex.

Dus... eigenlijk moet ik jullie bedanken!
  zaterdag 17 januari 2009 @ 04:04:46 #169
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_65134063
quote:
Maar zet me de week voor kerst op koopzondag in de stad neer en ik ben na 30 seconde in paniek.
Ik heb dat juist andersom. Drukte in de stad en winkelen, daar raak ik niet ondersteboven van, vind ik ook leuk. Ik raak er niet gestresst door, behalve van 1 winkel: de H&M. Daar kun je niet gewoon op iemand staan wachten zonder dat mensen voortdurend voor, achter en langs je heen willen - nerveus word ik er van!

Ik zit in de Wajong omdat werkbelasting er na een reintegratietraject van jaren niet in zat. Tenminste, ik kan wel bij iemand een laminaatvloer keurig leggen in mijn tempo, maar da's wat anders.

Een universitaire studie, dat ging nog net, maar zelfs door weinig contacturen en relatief weinig reistijd was ik al best gesloopt. De vrije dagen gebruikte ik dan niet zozeer om te studeren maar om bij te komen en op te laden.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 10:53:02 #170
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_65135872
Ik heb ook, een Wajong. Ik ben altijd bang voor de herkeuringen, ik heb er n u al 3 gehad!
Dat ze steeds weer opnieuw keuren, dat snap ik niet.
Weten jullie, iets van de nieuwe manier van keuren? Dat was, denk ik, dat ze pas vanaf 27 jaar definitief afkeuren?!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_65136059
quote:
Herkenbaar.

De drukste periode tijdens mijn studie was mijn tweede bachelorjaar. Toen werkte ik er niet bij, maar dat had ik ook echt niet gekund. Ik deed dat jaar mijn major American Studies, mijn minor vertaalwetenschap en nog eens een flinke lading taalvakken Spaans en Fins. Ik dacht, ach, twee talen leren tegelijk, dat moet ik vast kunnen Het is mij niet gelukt, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het best mogelijk is als je verder niet zoveel op je schouders hebt liggen en dat had ik wel. Het eerste semester van dat studiejaar was echt bizar. Ik heb altijd tijd nodig om te ontspannen en ik had toen zoveel huiswerk, dat ik in feite geen tijd had om te ontspannen en dat deed ik dan toch en daar voelde ik me dan weer schuldig over..

Ik ben pas in mijn vierde jaar begonnen naast mijn studie te werken. Ik was net met een nieuwe studie begonnen en daardoor was het eerste semester van die studie ook heel zwaar. Ik heb meestal hele korte baantjes en dat is op zich wel te doen. Het tweede semester heb ik een half jaar lang bij dezelfde werkgever gewerkt en dat ging zonder problemen.

Ik ben pasgeleden begonnen als treinsteward. De eerste dag ging wel goed, maar de tweede dag (gisteren) was een drama, compleet met totaal oververmoeid raken en huilen huilen huilen. Maar omdat het vermoeden bestaat dat het vooral kwam doordat degene die mij inwerkte mij steeds inpeperde dat het dramatisch slecht ging, ga ik het vandaag nog een keer proberen. Voor de eerste keer alleen. Daarna gaan ze kijken of het beter gaat en of ze me wel willen houden nu ik aanvankelijk geheim heb gehouden dat ik autisme heb Wish me luck. Verder heb ik volgende week woensdag een presentatie en naderende deadlines van twee papers waar ik nog niets aan geschreven heb Ik ben heel benieuwd hoe ik de komende twee weken door ga komen
pi_65136089
Ik ga ook wajong aanvragen.
Hoop niet dat het zo overdreven is wat ook in het nieuws weleens komt dat ze willen bezuinigen erop, in de zin van, je moet echt heel wat problemen hebben.
Qua studie ga ik via de LOI studeren de normale weg heb ik niet als prettig ervaren, qua lessen en uitleg.
pi_65136149
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:04 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

nu ik aanvankelijk geheim heb gehouden dat ik autisme heb Wish me luck.
Is lastig maar verstandiger om er voor uit te komen.
Zo weet men wat ze aan je hebben, als je anders misschien sociaal niet zo goed bent denken ze wellicht dat je intellectueel ook niet erg goed bent, mensen met asperger zijn juist daar weer vrij goed
pi_65136280
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:10 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Is lastig maar verstandiger om er voor uit te komen.
Zo weet men wat ze aan je hebben, als je anders misschien sociaal niet zo goed bent denken ze wellicht dat je intellectueel ook niet erg goed bent, mensen met asperger zijn juist daar weer vrij goed
Ik zei dat ik bang was dat zij een van de werkgevers zouden zijn die geen begrip heeft voor autisme en op basis van een vooroordeel mij besluit niet aan te nemen. De reactie was dat het ook een vooroordeel is van mij om er vanuit te gaan dat zij me zullen ontslaan door mijn autisme. Maar wat wil je dan? Ik wil het risico niet nemen... Maar goed, zij willen het risico niet nemen dat ze door mijn problemen veel minder omzet draaien. Ik denk dat ik vandaag maar nog eens ga proberen duidelijk te maken dat ik dat wel begrijp....
pi_65136589
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:18 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik zei dat ik bang was dat zij een van de werkgevers zouden zijn die geen begrip heeft voor autisme en op basis van een vooroordeel mij besluit niet aan te nemen. De reactie was dat het ook een vooroordeel is van mij om er vanuit te gaan dat zij me zullen ontslaan door mijn autisme. Maar wat wil je dan? Ik wil het risico niet nemen... Maar goed, zij willen het risico niet nemen dat ze door mijn problemen veel minder omzet draaien. Ik denk dat ik vandaag maar nog eens ga proberen duidelijk te maken dat ik dat wel begrijp....
Sterkte.

Mijn ex-leidinggevende heeft een keer een sollicitant geweigerd enkel en alleen op het feit dat hij autistisch was. Met het argument hij leeft in zijn eigen wereldje en zijn tempo ligt te laag. Het is hier tenslotte geen sociale werkplaats.
Dit deed mij pijn. Ergens heeft hij wel een punt maar zo ga je niet met mensen om.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_65136722
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:35 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Sterkte.
Dank je.
quote:
Mijn ex-leidinggevende heeft een keer een sollicitant geweigerd enkel en alleen op het feit dat hij autistisch was. Met het argument hij leeft in zijn eigen wereldje en zijn tempo ligt te laag. Het is hier tenslotte geen sociale werkplaats.
Dit deed mij pijn. Ergens heeft hij wel een punt maar zo ga je niet met mensen om.
*zucht* Tsja, ik weet het niet. Ergens is het natuurlijk volkomen logisch dat je geen autist gaat zetten op een baantje waar je stressbestendig voor moet zijn. Ik kreeg ook te horen dat de Railcatering geen sociale werkplaats is. Het gaat om de omzet. Ze nemen alleen niet van te voren aan dat ik niet zou kunnen leren om die omzet te draaien. Daar ben ik ze wel dankbaar voor.
pi_65136869
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:40 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dank je.
[..]

*zucht* Tsja, ik weet het niet. Ergens is het natuurlijk volkomen logisch dat je geen autist gaat zetten op een baantje waar je stressbestendig voor moet zijn. Ik kreeg ook te horen dat de Railcatering geen sociale werkplaats is. Het gaat om de omzet. Ze nemen alleen niet van te voren aan dat ik niet zou kunnen leren om die omzet te draaien. Daar ben ik ze wel dankbaar voor.
Als dit baantje je niet lukt is dat misschien vervelend voor je maar het is niet het einde van de wereld. Succes in ieder geval.
14 SHADES OF GREY
pi_65145445
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 02:48 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Geloof me, daar hoef je geen PDD voor te hebben!

Maar serieus... Laatst nam ik oudste zoon (13, Asperger) mee naar de stad voor nieuwe shirts. Omdat ze flink in de aanbieding waren bracht ik steeds meer shirts naar het pashokje.

En toen flipte mijn zoon...

Gelukkig heeft hij zelfinzicht genoeg om mij duidelijk te maken dat ik dat dus even niet moest doen: de stapel kleding die hij moest passen nóg groter maken terwijl hij net zijn eerste shirt had gepast...

Ik heb hem uit kunnen leggen dat hij "mijn" groeiende stapel gewoon moest negeren en zich moest richten op het passen, verder niet.
Dat is het dus ook precies: je ziet opeens alles tegelijk op je afkomen en dat heb ik bijv. in de stad ook. Met boodschappen doen, kan ik me richten op de producten. Ik loop in een supermarkt als het druk is als een wezenloze rond, staar alleen maar naar de schappen en scan alle producten. Zodra ik let op hoeveel mensen er in de winkel rondlopen, kan ik niks meer. Daarom kan ik denk ik ook niet 'gewoon' winkelen in de stad als ik niet weet wat ik moet hebben - dan kan ik me niet op een specifieke taak richten. Gewoon voor de gezelligheid de drukte in, dat lukt echt niet. Daarom zijn bijv. concerten of festivals ook geen optie, veel te druk. Openbaar vervoer ook soms, dan wacht ik op een leger voertuig of ik ga lopen. Als ik met m'n vriend ben, gaat hij altijd aan de kant van de mensen zitten en hij probeert me te kalmeren en af te leiden, wat meestal maar half lukt - maar uiteindelijk komen we dan nog wel waar we heen moeten. Soms ben ik dan wel compleet over m'n toeren en loop ik eerst een half uur op alles en iedereen te mopperen voor ik weer een klein beetje gezellig kan doen, maar vooruit. Naar Scheveningen met het openbaar vervoer doe ik ook niet meer hoor, drama.

En met het huishouden heb ik dit probleem ook. Ik zie alle chaos tegelijk en het moet dan ook allemaal tegelijk schoon. Kan dat niet, dan raak ik enorm gestresst. Mijn vriend begrijpt daar niks van.
pi_65145603
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 16:58 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Dat is het dus ook precies: je ziet opeens alles tegelijk op je afkomen en dat heb ik bijv. in de stad ook. Met boodschappen doen, kan ik me richten op de producten. Ik loop in een supermarkt als het druk is als een wezenloze rond, staar alleen maar naar de schappen en scan alle producten. Zodra ik let op hoeveel mensen er in de winkel rondlopen, kan ik niks meer. Daarom kan ik denk ik ook niet 'gewoon' winkelen in de stad als ik niet weet wat ik moet hebben - dan kan ik me niet op een specifieke taak richten. Gewoon voor de gezelligheid de drukte in, dat lukt echt niet. Daarom zijn bijv. concerten of festivals ook geen optie, veel te druk. Openbaar vervoer ook soms, dan wacht ik op een leger voertuig of ik ga lopen. Als ik met m'n vriend ben, gaat hij altijd aan de kant van de mensen zitten en hij probeert me te kalmeren en af te leiden, wat meestal maar half lukt - maar uiteindelijk komen we dan nog wel waar we heen moeten. Soms ben ik dan wel compleet over m'n toeren en loop ik eerst een half uur op alles en iedereen te mopperen voor ik weer een klein beetje gezellig kan doen, maar vooruit. Naar Scheveningen met het openbaar vervoer doe ik ook niet meer hoor, drama.

En met het huishouden heb ik dit probleem ook. Ik zie alle chaos tegelijk en het moet dan ook allemaal tegelijk schoon. Kan dat niet, dan raak ik enorm gestresst. Mijn vriend begrijpt daar niks van.
Pff, dat lijkt me lastig. Gelukkig heb ik daar geen last van.
14 SHADES OF GREY
pi_65145793
Het is soms ook lastig. Soms is m'n hele lichaam verkrampt, heb ik knallende koppijn en kan ik niet slapen alleen maar omdat ik nog moet afwassen, stofzuigen, wassen, strijken, de was afhalen, de badkamer schoonmaken, de wc schoonmaken, de planten water geven, het balkon schoonmaken, nog spullen op marktplaats moet zetten, de ramen moet zemen, de gordijnen een keer moet wassen, etc en zo gaat dat dan constant door m'n hoofd. En hoe meer dingen ik bedenk, hoe meer dingen ik daarmee associeer die ik dan van mezelf ook weer moet doen en zo blijf ik bezig.

Ik heb ook moeite om bijv. een ding te doen en dan te stoppen. Als ik aan het schoonmaken ben, moet he ook helemaal af. Als ik de afwas doe, vind ik het heel vervelend als de handgrepen van de keukenkastjes nog vies zijn bijvoorbeeld ("onderdeel keuken schoonmaken"). En als ik m'n slaapkamer stofzuig, wil ik eigenlijk ook even het bed afhalen en het bed schoonmaken met meubelreiniger en bovenop m'n kledingkast stoffen ("onderdeel slaapkamer schoonmaken"). Maar als ik m'n bed afhaal, moet ik ook - het liefst alles wat er nog ligt - wassen ("onderdeel wassen"), want ik kan niet zomaar het beddengoed laten liggen. En als ik m'n bed wil opmaken met schoon beddengoed, moet ik ook nog strijken en dan moet de rest ook ("onderdeel strijken"), want ik kan geen ongestreken beddengoed op m'n bed doen. En als ik de slaapkamer stofzuig, moet eigenlijk de rest van het huis ook ("onderdeel stofzuigen"). Ik wil dingen wat dat betreft té systematisch doen.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 17:09:55 #181
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_65145797
quote:
Ik wens je heel veel succes! Ik snap het dilemma. Voor je autisme uitkomen, daarop is van toepassing: "damned if you do, damned if you don't".

Veel mensen schrikken ervan en stoppen je daarna in een hokje of willen helemaal niets meer van je weten. Vertel je het niet, zul je misschien wel boven je kunnen moeten presteren om geen vragen naderhand te krijgen, of het nu om werk, of een date gaat.

Ik zou ook niet tempo kunnen draaien wat normaal werk van je vraagt, dat is bij mij duidelijk gebleken, als bedrijfsjournalist en in het ziekenhuis in de facility. Maar toen mijn Spaanse vader hier nog in de bouw werkte, had hij hetzelfde probleem met productie.

Waar zit bij jou het probleem met de omzet halen, in de snelheid, of moet je soms ook mensen over de streep trekken om iets te nemen? Had altijd het idee in de trein: de mensen willen iets, of niet, en dan ben je afhankelijk van drukte ofzo?
pi_65147122
quote:
...
Als ik het zo lees ben ik minder snel overprikkeld dan anderen. Of tenminste op een andere manier. Ik heb m'n studie gedaan met extra vakken (officiele studielast van 90 ECTS per jaar dus), had 4 uur reistijd per dag en werkte ca. 22 uur per week.

Aan de andere kant moet ik wel uitrusten van dagen met veel mensen om me heen. Ik kan echt gigantisch veel achter elkaar doen zonder problemen, zolang ik dat tenminste op m'n eigen manier en in een zelfbedachte volgorde kan doen (zodra mensen me gaan vertellen wat ik wanneer en hoe moet doen word ik gek). Maar zet me de week voor kerst op koopzondag in de stad neer en ik ben na 30 seconde in paniek.
Herkenbaar: ik ben ook niet zo gauw overprikkeld, en kan daardoor een veelheid aan activiteiten uitoefenen. Ook een discotheek vormt geen probleem (omdat er niet al teveel gepraat hoeft te worden). Daar staat tegenover dat ik op de meeste reizen met een klein gezelschap vaak wel overprikkeld raak of gewoon door mijn gespreksstof heen ben. Ik zou moeilijk in staat zijn een geslaagde vakantie neer te zetten. Verder kan ik me moeiijk indenken hoe het voelt om bijvoorbeeld na een uur zwemmen reeds overprikkeld te zijn.

Mijn score op die test met 50 vragen is 37, wat overigens prima in lijn is met mijn diagnose ‘stoornis van Asperger’.
pi_65147700
Ik had 37 en moet nog steeds eens een afspraak bij de huisarts gaan maken *mompelt iets over lange banen*

Ik heb tot nu toe wel altijd ruzie gehad op vakantie. Nouja, een keer niet en dat was omdat ik toen alleen op vakantie ben geweest Ik heb niet het gevoel dat ik te snel door m'n gespreksstof heen raak, maar wel dat ik te lang met iemand op m'n lip zit. Ik moet gewoon af en toe even alleen zijn en anders raak ik geirriteerd. Ik ben vier keer met anderen op vakantie geweest - een keer met een groep die mij buitensloot (studiereis), een keer met een vriend die ik daarna een tijd niet gesproken heb, een keer met een vriendin die ik daarna helemaal niet meer gesproken heb (na wat beleefdheidscontact achteraf dan) en een keer met mijn ex-vriend - de vakantie was toen voor mij wel een van de dingen die ervoor gezorgd heeft dat het uitgegaan is. Daarna ben ik dus maar alleen op vakantie gegaan en dat beviel eigenlijk best goed. Op een middag na van de 10 dagen heb ik het prima naar m'n zin gehad. Die ene middag voelde ik me wel een beetje alleen, maar dat had ook een reden eigenlijk.

Komende mei ga ik met m'n vriend op vakantie. Daar maak ik me helemaal geen zorgen om, want we wonen al een tijd samen en dat gaat goed. Hij kan op zich redelijk met m'n buien omgaan. Volgens hem kan ik helemaal geen autisme hebben, hij zegt dat hij helemaal niets herkent in de omschrijvingen die ik hem heb laten lezen (waarbij ik dus constant denk 'jaaaaaaaaaa, dat heb ik ook, nu snap ik het!') en vindt alleen dat ik me soms als een klein kind gedraag (woedeuitbarstingen en paniekaanvallen en zo) en dat ik me te veel zorgen maak om alles. Ach ja, zo kun je het ook samenvatten =P Maar goed, hij kan met m'n gedrag omgaan, ongeacht waardoor het nou wel of niet veroorzaakt wordt. En ik ken mezelf en m'n eigen grenzen ook een stuk beter nu.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 19:21:04 #184
188877 Stupendous76
pi_65149365
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:58 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Herkenbaar: ik ben ook niet zo gauw overprikkeld, en kan daardoor een veelheid aan activiteiten uitoefenen. Ook een discotheek vormt geen probleem (omdat er niet al teveel gepraat hoeft te worden). Daar staat tegenover dat ik op de meeste reizen met een klein gezelschap vaak wel overprikkeld raak of gewoon door mijn gespreksstof heen ben. Ik zou moeilijk in staat zijn een geslaagde vakantie neer te zetten. Verder kan ik me moeiijk indenken hoe het voelt om bijvoorbeeld na een uur zwemmen reeds overprikkeld te zijn.

Mijn score op die test met 50 vragen is 37, wat overigens prima in lijn is met mijn diagnose ‘stoornis van Asperger’.
Overprikkeld herken ik niet echt, maar bijvoorbeeld discotheek ga ik niet heen: ik krijg er maar weinig van mee omdat ik alles mee krijg. Gespreksstof is ook herkenbaar, dan zit je heel lang na te denken over geschikte onderwerpen en vervolgens ben je er binnen 5 minuten doorheen

Score is 29, lijkt wel redelijk correct.
Repent, Pray, Forgive
pi_65150923
quote:

[..]

Dank je.
[..]

*zucht* Tsja, ik weet het niet. Ergens is het natuurlijk volkomen logisch dat je geen autist gaat zetten op een baantje waar je stressbestendig voor moet zijn.
Inderdaad klote autisme
Er gaat niets boven Groningen
  zaterdag 17 januari 2009 @ 22:49:42 #186
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_65156396
quote:
Op maandag 12 januari 2009 02:39 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Ik kom hier ook gewoon, hoor Meest als lurker, dat wel! Maar indien nodig, doe ik af en toe ook een reactie.
Ik leer van alles wat hier wordt gezegd en geschreven. Maar laatst schref hier iemand die liever wilde dat er alleen mensen schreven die zelf een ASS hebben.... Ik kan me dat wel voorstellen; maar ik als ouder van een puber zit hier middenin en leer van alles wat hier geschreven wordt....
pi_65158739
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:47 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Als dit baantje je niet lukt is dat misschien vervelend voor je maar het is niet het einde van de wereld. Succes in ieder geval.
Ik kan je een ding vertellen, het ging echt hartstikke goed vandaag Ok, ik was kapot toen ik thuis kwam en mijn benen doen zo zeer dat ik bijna niet normaal meer kan lopen (trappen! ), maar ik heb er echt een goed gevoel over.

Het begin van de dag was wel kut. Ik had afgesproken dat ik er om half vijf zou zijn, maar ik bleek om half vier te zijn ingeroosterd. Ik was gisteren al te laat en mij was verteld dat ik niet meer te laat mocht komen Dus ik was ruim van te voren naar mijn werk gegaan, ook omdat ik nog eens wilde praten met die leidinggevende die een half uur voordat ik er moest zijn weg zou gaan. Je kunt je voorstellen dat ik flipte toen ik om half vier gebeld werd Uiteindelijk is alles toch goed gegaan en stond ik een uur eerder op de trein dan ik zelf had verwacht

In de trein ging het veel beter dan gisteren. Alle routinematige dingen en het echte verkopen dat ik nog moet leren ging al beter, hoewel nog steeds verre van vlekkeloos. Maar ik zat veel lekkerder in mijn vel gisteren en dat straalde ik uit. Ik heb veel positieve reacties gehad op mijn vriendelijke gedrag en ik heb met heel veel mensen gebabbeld... Vijf jaar geleden had ik niet gedacht dat ik dit had gekund.

Maar toen moest ik de trein af en waar moest dat ook alweer en wanneer moest ik me erop voorbereiden dat ik de trein af moest...? Het kwam erop neer dat we Rotterdam Centraal al weer binnenreden en dat ik de halve trein nog door moest om te zijn waar ik had moeten zijn Gelukkig kon een sterke man me helpen met de trolley, anders was ik onderweg naar Den Haag geweest.

Wat betreft de omzet draaien waar ik me zo zorgen om maakte, ik bleek 10 euro onder het target te zitten. Voor een beginner helemaal niet slecht

Het enige wat nu nog rest is het telefoongesprek met de baas morgen
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:09 schreef Perico het volgende:
Ik wens je heel veel succes! Ik snap het dilemma. Voor je autisme uitkomen, daarop is van toepassing: "damned if you do, damned if you don't".
Dankjewel Ik zal moeten accepteren dat ondanks je angsten en je realistische verwachtingen je werkgevers de kans moet geven zelf een beslissing te maken over wat verstandig is in jouw situatie, omdat ze er financieel onder lijden als je in de problemen komt zonder te vertellen wat er aan de hand is.
quote:
Veel mensen schrikken ervan en stoppen je daarna in een hokje of willen helemaal niets meer van je weten. Vertel je het niet, zul je misschien wel boven je kunnen moeten presteren om geen vragen naderhand te krijgen, of het nu om werk, of een date gaat.
Daar was ik dus heel bang voor inderdaad, maar dat blijkt erg mee te vallen. Op het werk hebben ze er veel begrip voor.
quote:
Ik zou ook niet tempo kunnen draaien wat normaal werk van je vraagt, dat is bij mij duidelijk gebleken, als bedrijfsjournalist en in het ziekenhuis in de facility. Maar toen mijn Spaanse vader hier nog in de bouw werkte, had hij hetzelfde probleem met productie.

Waar zit bij jou het probleem met de omzet halen, in de snelheid, of moet je soms ook mensen over de streep trekken om iets te nemen? Had altijd het idee in de trein: de mensen willen iets, of niet, en dan ben je afhankelijk van drukte ofzo?
Mijn probleem zit ten eerste in het leren van 'niet denken, maar doen' en in het leren van de vele feitjes die er bij dit vak komen kijken. Ik wil teveel over alles nadenken en ik vrees dat het nog lang gaat duren voordat ik uit automatisme naar de koffie grijp of de hele prijslijst uit mijn hoofd weet of over de overgangen tussen de coupe's vlieg, enz. Tot die tijd zal ik gewoon sneller moeten denken, hardop dingen zeggen als "u geeft vijf euro en betaalt een vijftig, dus dan krijgt u drie vijftig terug", en heel bewust uit mijn hoofd moeten leren bij welk station ik moet bellen om bij te bestellen.

Ten tweede reageer ik emotioneel heel heftig op van alles waarover een 'normaal' mens zegt, maak je niet zo druk. En ik moet ook toegeven dat het wel degelijk spanning oplevert om de hele dag met zoveel vreemdelingen te praten. Een sensory overload heb ik niet, maar een emotional overload kan ik wel krijgen.

Een ervaren verkoper weet in een oogopslag precies wanneer mensen wel willen, wanneer echt niet, wanneer ze je alleen maar uit beleefdheid aankijken en wanneer ze twijfelen of ze iets gaan nemen of niet. Dat moet ik allemaal nog leren. En ik moet snel zijn, maar dat mag niet betekenen dat ik als een gek door de trein zoef.

Je bent deels afhankelijk van de drukte in de trein en de belangstelling, maar je kunt wel degelijk met je aanwezigheid en gedrag beïnvloeden hoeveel omzet je uiteindelijk draait.
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:19 schreef Maeghan het volgende:
Hij kan op zich redelijk met m'n buien omgaan. Volgens hem kan ik helemaal geen autisme hebben, hij zegt dat hij helemaal niets herkent in de omschrijvingen die ik hem heb laten lezen (waarbij ik dus constant denk 'jaaaaaaaaaa, dat heb ik ook, nu snap ik het!') en vindt alleen dat ik me soms als een klein kind gedraag (woedeuitbarstingen en paniekaanvallen en zo) en dat ik me te veel zorgen maak om alles. Ach ja, zo kun je het ook samenvatten =P Maar goed, hij kan met m'n gedrag omgaan, ongeacht waardoor het nou wel of niet veroorzaakt wordt. En ik ken mezelf en m'n eigen grenzen ook een stuk beter nu.
Aan de ene kant snap ik wat je bedoelt. Zolang hij begrip voor je kan opbrengen en met je gedrag kan omgaan is het prima. Maar hoe lang zal dat duren als hij toch niet helemaal beseft waardoor je tot je woedeuitbarstingen en paniekaanvallen gedreven wordt? Hij zegt dat je je soms als een klein kind gedraagt. Als hij dat blijft denken en hij op den duur geen geduld meer heeft met 'dat kleine kind' kan dat de relatie opbreken. Als ik jou was, zou ik het er nog maar eens goed over hebben met hem wat er in je omgaat waardoor je je gedraagt zoals je je gedraagt op zo'n moment. In feite hoef je het dan nog niet eens over autisme te hebben, maar je bent geen kind meer en dat moet je hem duidelijk maken.
pi_65159157
Leuk Black_Tulip dat het vandaag wel goed ging. Succes verder met je baantje.
14 SHADES OF GREY
pi_65159395
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:13 schreef tijnbrein het volgende:
Leuk Black_Tulip dat het vandaag wel goed ging. Succes verder met je baantje.
Dank je
pi_65159593
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:20 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dank je
Nu moet ik nog een nieuwe baan zien te vinden. En dat is nu helemaal niet makkelijk in deze tijd.
14 SHADES OF GREY
pi_65159645
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:26 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Nu moet ik nog een nieuwe baan zien te vinden. En dat is nu helemaal niet makkelijk in deze tijd.
Uitzendbaantjes... Hoe oud ben je ook alweer als ik vragen mag?
  zondag 18 januari 2009 @ 00:34:27 #192
66422 dutch-mamma
pi_65159830
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:19 schreef Maeghan het volgende:
Hij kan op zich redelijk met m'n buien omgaan. Volgens hem kan ik helemaal geen autisme hebben, hij zegt dat hij helemaal niets herkent in de omschrijvingen die ik hem heb laten lezen (waarbij ik dus constant denk 'jaaaaaaaaaa, dat heb ik ook, nu snap ik het!') en vindt alleen dat ik me soms als een klein kind gedraag (woedeuitbarstingen en paniekaanvallen en zo) en dat ik me te veel zorgen maak om alles. Ach ja, zo kun je het ook samenvatten =P Maar goed, hij kan met m'n gedrag omgaan, ongeacht waardoor het nou wel of niet veroorzaakt wordt. En ik ken mezelf en m'n eigen grenzen ook een stuk beter nu.
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:01[/url] schreef Black_Tulip het volgende:
Aan de ene kant snap ik wat je bedoelt. Zolang hij begrip voor je kan opbrengen en met je gedrag kan omgaan is het prima. Maar hoe lang zal dat duren als hij toch niet helemaal beseft waardoor je tot je woedeuitbarstingen en paniekaanvallen gedreven wordt? Hij zegt dat je je soms als een klein kind gedraagt. Als hij dat blijft denken en hij op den duur geen geduld meer heeft met 'dat kleine kind' kan dat de relatie opbreken. Als ik jou was, zou ik het er nog maar eens goed over hebben met hem wat er in je omgaat waardoor je je gedraagt zoals je je gedraagt op zo'n moment. In feite hoef je het dan nog niet eens over autisme te hebben, maar je bent geen kind meer en dat moet je hem duidelijk maken.
Ik wil nog een stapje verder gaan. Maeghan's vriend lijkt het autisme te bagatelliseren. "Niks aan de hand, jij hebt geen autisme, jij gedraagt je gewoon als een klein kind." Een dergelijke opmerking getuigt niet van respect, sorry.
Jij bent autistisch, en hij moet dat accepteren, punt. Als hij dat niet accepteert, of het gooit op kinderachtig gedrag, dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik vrees voor jullie toekomst.

Jij moet met je buien leren omgaan, Maeghan, en volgens mij gaat dat steeds bete! Maar jouw vriend moet stoppen met ontkennen van jouw autisme en het bagatelliseren ervan, en al helemáál met jou met een klein kind vergelijken!

[ Bericht 3% gewijzigd door dutch-mamma op 18-01-2009 00:35:54 (moeilijk, he, een quote in een quote... :() ]
pi_65160063
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:28 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Uitzendbaantjes... Hoe oud ben je ook alweer als ik vragen mag?
26, uitzendbaantjes is inderdaad handig voor tussen door. Maar ik ben opzoek naar vast werk en niet iets tijdelijks.
14 SHADES OF GREY
pi_65166429
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:34 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik wil nog een stapje verder gaan. Maeghan's vriend lijkt het autisme te bagatelliseren. "Niks aan de hand, jij hebt geen autisme, jij gedraagt je gewoon als een klein kind." Een dergelijke opmerking getuigt niet van respect, sorry.
Jij bent autistisch, en hij moet dat accepteren, punt. Als hij dat niet accepteert, of het gooit op kinderachtig gedrag, dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik vrees voor jullie toekomst.
Maeghan heeft de diagnose nog niet gekregen. Laten we geen voorbarige conclusies trekken.
pi_65166559
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:43 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

26, uitzendbaantjes is inderdaad handig voor tussen door. Maar ik ben opzoek naar vast werk en niet iets tijdelijks.
Ook met uitzendbaantjes komt er wel eens vast werk voorbij De tijdelijke baantjes blijken vaak voor onbepaalde tijd te zijn als het de werkgever en de werknemer bevalt. De railcatering heeft bijvoorbeeld een bepaling dat elke uitzendkracht die 350 uur heeft gewerkt vast mag gaan werken als hij/zij dat wil. En als je vroeg bent met het opgeven van je beschikbaarheid, zou je zo vijf dagen of zelfs zeven dagen kunnen werken.

Daarbij zit ik nu bij een studentenuitzendbureau en ik verbaas me over de hoeveelheid baantjes die voorbij komt waarbij je vier dagen in de week zou moeten werken. Een beetje student kan dat echt niet. Maar voor jou zou het weer ideaal zijn

Ga het gewoon proberen en zorg dat je bij een intake gesprek van een uitzendbureau een goede indruk maakt.
pi_65175558
hebben jullie ook het probeem dat je niet waar je het over moet hebben met je vrienden?
"Have you seen my Childhood?
I'm searching for the world that I come from
'Cause I've been looking around" M.J
pi_65175761
quote:
Op zondag 18 januari 2009 12:35 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ook met uitzendbaantjes komt er wel eens vast werk voorbij De tijdelijke baantjes blijken vaak voor onbepaalde tijd te zijn als het de werkgever en de werknemer bevalt. De railcatering heeft bijvoorbeeld een bepaling dat elke uitzendkracht die 350 uur heeft gewerkt vast mag gaan werken als hij/zij dat wil. En als je vroeg bent met het opgeven van je beschikbaarheid, zou je zo vijf dagen of zelfs zeven dagen kunnen werken.

Daarbij zit ik nu bij een studentenuitzendbureau en ik verbaas me over de hoeveelheid baantjes die voorbij komt waarbij je vier dagen in de week zou moeten werken. Een beetje student kan dat echt niet. Maar voor jou zou het weer ideaal zijn

Ga het gewoon proberen en zorg dat je bij een intake gesprek van een uitzendbureau een goede indruk maakt.
Dank je voor de tips.
14 SHADES OF GREY
pi_65176308
quote:
Op zondag 18 januari 2009 16:24 schreef Treezz het volgende:
hebben jullie ook het probeem dat je niet waar je het over moet hebben met je vrienden?
Ja, dat wel ja
pi_65176393
quote:
Op zondag 18 januari 2009 16:43 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Ja, dat wel ja
oh, dan zit ik op de verkeerde topic?
maar als je met kennisen gaat praten of familieleden.. zoiets..
"Have you seen my Childhood?
I'm searching for the world that I come from
'Cause I've been looking around" M.J
pi_65176594
quote:
Op zondag 18 januari 2009 16:45 schreef Treezz het volgende:

[..]

oh, dan zit ik op de verkeerde topic?
Huh, nee joh Ik bedoelde dat ik dat niet heb, omdat ik die niet heb.
quote:
Op zondag 18 januari 2009 16:45 schreef Treezz het volgende:

[..]
maar als je met kennisen gaat praten of familieleden.. zoiets..
En dat,.. nee, ik praat sowieso niet veel.. ik antwoord eigenlijk alleen maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')