abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2009 @ 00:28:05 #154
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_64676161
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:31 schreef henkway het volgende:

[..]

nou die Buffet weet ze wel te kiezen hoor en zal een gedeelte gekocht hebben
Ik snap niet waarom Buffet instapt als de K/W waardering van absurd naar normaal is gegaan. Dan ben je ook niet echt een value-belegger. Wat ik ook niet snap ik waarom hij niet voor Europese aandelen kiest, die veel lager gewaardeerd staan.
pi_64676176
quote:
VNO-NCW pleit voor fiscale steun aan bouwsector - media

05-01-2009 08:56:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--Werkgeversorganisatie VNO-NCW pleit voor fiscale aftrekbaarheid of lager btw-tarief voor onderhoudswerkzaamheden aan bestaande gebouwen. Dat schrijft het Financieele Dagblad maandag, op basis van een gesprek met voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW.

De organisatie wil een lobby beginnen om de bouwsector te ondersteunen, nu de Nederlandse economie in zwaar weer belandt en nieuwbouwprojecten worden uitgesteld.
Ja hoor... eerst jarenlang bouwfraude plegen, en altijd enorme steun aan de hypotheekrenteaftrek ontlenen, en nu willen ze opeens nog meer overheidssteun .
  maandag 5 januari 2009 @ 09:05:12 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64676248
De overheid kan beter de bouwsector stimuleren door wat achterstallige infraprojecten uit te voeren. Net zoals er op IT-gebied nog heel veel werk te doen is bij de overheid.

De overheid kennende zal ze echter nu ook projecten gaan annuleren en mensen gaan ontslaan. Net zoals in 2003. Waanzin.
The End Times are wild
  maandag 5 januari 2009 @ 09:09:50 #158
89730 Drugshond
pi_64676331
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:05 schreef LXIV het volgende:
De overheid kan beter de bouwsector stimuleren door wat achterstallige infraprojecten uit te voeren. Net zoals er op IT-gebied nog heel veel werk te doen is bij de overheid.

De overheid kennende zal ze echter nu ook projecten gaan annuleren en mensen gaan ontslaan. Net zoals in 2003. Waanzin.
Ik was een fall-out product/project van 2003.
Ik heb zwaar gegokt (met mijn tech diploma's)... en nu in een relatief veilige haven (ben inmiddels supervisor). Werk wel in de nacht (50 %) maar dat is
  maandag 5 januari 2009 @ 09:13:41 #159
89730 Drugshond
pi_64676391
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:09 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik was een fall-out product/project van 2003.
Ik heb zwaar gegokt (met mijn tech diploma's)... en nu in een relatief veilige haven (ben inmiddels supervisor). Werk wel in de nacht (50 %) maar dat is
Setlang is nog erger... dat is een complete anarchist. (Die ligt nu nog te maffen denk ik)
  maandag 5 januari 2009 @ 10:28:19 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64677911
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:13 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Setlang is nog erger... dat is een complete anarchist. (Die ligt nu nog te maffen denk ik)
Mwah valt wel mee...
Ik ben wel net uit bed inderdaad
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 januari 2009 @ 10:44:11 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64678337
quote:
Op maandag 5 januari 2009 08:58 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom Buffet instapt als de K/W waardering van absurd naar normaal is gegaan. Dan ben je ook niet echt een value-belegger. Wat ik ook niet snap ik waarom hij niet voor Europese aandelen kiest, die veel lager gewaardeerd staan.
Warren Buffet heeft ook andere deals dan jij hebt als je aandelen koopt.
Die Goldman Sachs aandelen bijvoorbeeld, dat zijn preferred shares die 10% dividend geven. Het dividend van preffered shares gaat voor elk ander dividend, dus Warren Buffett krijgt eerst zijn 10% voordat jij kans hebt om 1 cent te zien. Ook staan houders van preferred shares voor houders van common shares in de rij om nog iets terug te krijgen mocht de tent failliet gaan. Zijn timing is misschien niet ideaal geweest, maar vanwege die voorwaarden is er op lange termijn weinig aan de hand zolang die tent niet failliet gaat, en waarschijnlijk harkt hij jaarlijks gewoon die 10% binnen.

Dat hij geen Europese aandelen koopt is niet waar. Hij heeft o.a. aandelen Sanofi-Aventis gekocht. Maar één van WB's principes is dat hij alleen koopt wat hij goed kent. Amerikaanse aandelen zijn natuurlijk wat dichter bij huis. Verder is het een misverstand dat Europese aandelen veel goedkoper zijn. Als je vergelijkbare bedrijven vergelijkt dan vind je ongeveer vergelijkbare waarderingen.
Mijn reisverslagen
  maandag 5 januari 2009 @ 11:40:46 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64679968
quote:
Waterford Wedgwood vraagt surseance aan

5 januari 2009, 10:35 | ANP
DUBLIN (AFN) - De Brits-Ierse producent van kristal en porselein Waterford Wedgwood heeft voor bepaalde bedrijfsonderdelen faillissementsbescherming aangevraagd. Wedgwood kan niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Dat maakte het bedrijf maandag bekend.

Wedgwood heeft veel last van afzwakkende verkopen op zijn belangrijkste markten, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De onderneming boekte in de afgelopen vijf jaar geen winst meer. Daar kwam de financiële crisis bovenop. De handel in het aandeel werd maandag stilgelegd op de beurs in Dublin.

Door de aanvraag voor surseance komen 1900 Britse banen en vijfhonderd arbeidsplaatsen in Ierland op de tocht te staan. Wedgwood gaat nu op zoek naar een koper voor de Britse en Ierse onderdelen. Topman David Scully is optimistisch dat een koper zal worden gevonden. Volgens een woordvoerder lopen vijfduizend banen elders in de wereld geen gevaar.

Fusie

Naast afzwakkende verkopen heeft Wedgwood ook veel last van de zwakke dollar en concurrentie uit het Verre Oosten. Het bedrijf ontstond in 1986 door een fusie van het Ierse Waterford Crystal en het Britse Wedgwood en is ook bekend van de fabrikant van serviesgoed Royal Doulton.

Wedgwood voerde al enige tijd gesprekken over een overname door een Amerikaanse investeringsmaatschappij, maar die liepen op niets uit. Om de kosten te drukken, verplaatste Wedgwood een paar jaar geleden al een groot deel van de productie in Ierland en Groot-Brittannië naar lagelonenlanden. Ook werden veel banen geschrapt.
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf weg
Mijn reisverslagen
pi_64680252
quote:
Op maandag 5 januari 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wie zat nu nog te wachten op die ouderwetse ontwerpen van dat overprijsde servies goed.

IMO vergelijkbaar met sommmige automobiel fabrikanten.
pi_64680625
quote:
Op maandag 5 januari 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

quote:
De onderneming boekte in de afgelopen vijf jaar geen winst meer.
Geen wonder, heb je hoogconjunctuur gehad in 2007, maakten ze nog geen winst. Wat is dit voor raar bedrijf ?
  maandag 5 januari 2009 @ 12:18:35 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64681264
Net zoiets als Woolworths, daar mis je ook niets aan.
Maar ja, wel een oude gevestigde naam met een lange geschiedenis die weg is.
Mijn reisverslagen
pi_64682197
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:18 schreef SeLang het volgende:
Net zoiets als Woolworths, daar mis je ook niets aan.
Maar ja, wel een oude gevestigde naam met een lange geschiedenis die weg is.
Het is inderdaad wel even in je gezicht als je al die failliete Woolworths filiaten ziet, maar aan de andere kant zijn de kortingen die je nu krijgt tijdens de huidige uitverkopen fenominaal (zelfs bookmakers en banken met korting posters.. )
Er zijn trouwens nu veel meer grote bekende bedrijven in Engeland die het einde van het jaar niet gaan halen.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  maandag 5 januari 2009 @ 15:25:11 #167
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_64687994
Woolworths is nog erger dan de V&D. Meer een soort V&D assortiment in een Action interieur.
pi_64688067
Het is wel triest gesteld met GB. .

Het zal zeker jaren duren voordat ze dit bovenop komen, hopelijk komen ze ook van hun arrogantie af.

[ Bericht 17% gewijzigd door FutureStock op 05-01-2009 15:35:33 ]
pi_64694367
quote:
Fiscale remmen los, zegt Fed-bestuurder

ma 05 jan 2009, 00:11

NEW YORK - De Amerikaanse overheid moet alle stoppen uit de pijplijn met fiscale stimuleringsmaatregelen trekken. Die belastingingrepen zouden enkele jaren kunnend duren. De economie loopt anders een ,,aanzienlijk risico'' om volledig te stagneren.

Dat stelt Janet Yellen, president van het Amerikaanse stelsel van federale banken, de Fed.

De vertegenwoordiger van de Federal Reserve Bank van San Francisco constateert dat ,,de huidige neergang waarschijnlijk veel langer duurt en dieper reikt'' dan eerdere recessies. ,,Als er ooit een tijd was voor een actieve fiscale prikkel, dan is het nu.''

Uit Yellen’s opmerking maken analisten steun binnen de Amerikaanse centrale bank op voor nieuwe fiscale ingrepen om de economie te redden.

Ook de Fed-vertegenwoordiger uit Chicago, Charles Evans, omarmde die ingrepen gisteren, nadat Fed-voorzitter Ben Bernanke daarop in oktober al een voorschot nam.

Vorige maand verlaagde de centrale bank de rente sterk tot nagenoeg nul, evenals de rente die elkaar voor eendagsleningen rekenen.

De Fed verplaatst zijn aandacht naar een maximumhoeveelheid en een bepaald type schulden dat de bank aankoopt, met nieuwe leenprogramma's en aankoop van portefeuilles, zo werd gisteren bekend.

,,Met de nominale rente bijna op nul, hebben we de grens bereikt van wat we met traditioneel monetair beleid nog kunnen'', aldus Yellen

Barack Obama werkt aan een pakket met belastingstimuleringen en kortingen voor werknemers.
Oke dan. Alsof die remmen monetair gezien al niet los waren gegaan onder Bush .

http://www.telegraaf.nl/i(...)ed-bestuurder__.html
pi_64694642
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Oke dan. Alsof die remmen monetair gezien al niet los waren gegaan onder Bush .

http://www.telegraaf.nl/i(...)ed-bestuurder__.html
Ben ik nu gek, maar als men nog minder belastingen gaat heffen krijg de VS een nog groter probleem om hun begroting die men nu al niet rond krijgt rond te gaan krijgen.
pi_64695141
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ben ik nu gek, maar als men nog minder belastingen gaat heffen krijg de VS een nog groter probleem om hun begroting die men nu al niet rond krijgt rond te gaan krijgen.
Ik ben altijd benieuwd hoe de Fed zowel de aandelenkoersen wil ondersteunen als steeds meer geld ophalen voor staatsobligaties. Ze lijken alleen maar meer geld te printen.
pi_64696186
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:57 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik ben altijd benieuwd hoe de Fed zowel de aandelenkoersen wil ondersteunen als steeds meer geld ophalen voor staatsobligaties. Ze lijken alleen maar meer geld te printen.
ik heb gehoord dat ze extra persen laten draaien
  maandag 5 januari 2009 @ 18:25:19 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64696288
Tip: Hewlett Packard kopen.
Printers + inkt
Mijn reisverslagen
pi_64696609
quote:
Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Printers + inkt
waren printers niet juist van de bouw afhankelijk (om vage redenen die ik ook niet meer weet hoor )
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_64697165
quote:
Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Printers + inkt
Misschien krijgt de Amerikaanse bevolking van Obama een printer cadeau, kunnen ze zelf geld printen .
pi_64746834
quote:
Op maandag 5 januari 2009 18:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Misschien krijgt de Amerikaanse bevolking van Obama een printer cadeau, kunnen ze zelf geld printen .
Hij heeft niet voor niets 'change' beloofd.
pi_64758185
quote:
Te vroeg om in auto-aandelen te stappen

6 januari | 10:27
USA

De meest recente cijfers over de autoverkopen maken duidelijk dat beleggers aandelen in deze sector beter kunnen vermijden. In de Verenigde Staten kelderden de verkopen in december met liefst 36%. In Japan ging het om 22% en in Frankrijk om 16%.

Veel autofabrikanten sluiten tijdelijk fabrieken en sturen werknemers naar huis, omdat de vraag is ingestort. Zo maakte de Japanse autobouwer Toyota Motor vandaag bekend dat de productie in al zijn binnenlandse fabrieken in februari en maart voor elf dagen wordt stilgelegd.

Het blijft afwachten of de autoverkoop in januari weer wat aantrekt. Zo niet, dan zijn mogelijk drastische maatregelen noodzakelijk. Nu al is duidelijk dat kleine toeleveranciers voor de auto-industrie failliet gaan. Dat kan wel eens problemen opleveren, als straks de productielijnen weer draaien. Een tekort aan onderdelen dreigt.

Het is nu nog te vroeg om in auto-aandelen te beleggen, ook al zijn de waarderingen erg laag. Beleggers die al dergelijke stukken bezitten, kunnen die beter ruilen voor andere fondsen. De malaise houdt voorlopig aan en faillissementen van grote fabrikanten zijn niet uitgesloten. Waarschijnlijk blijven maar enkele fabrikanten over.

Onze voorkeur blijft uitgaan naar defensieve sectoren. De voedingsbranche, farmaceuten en meer in het algemeen bedrijven met een stabiele en voorspelbare winstontwikkeling zijn goede opties.
bron

Niet erg verrassend maar wilde hem toch even meepakken.
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:39:15 #178
89730 Drugshond
pi_64776499
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drugshond het volgende:
ADP Says U.S. Companies Cut 693,000 Jobs in December
Dat is een nog flinkere trap omlaag.
Van alle ontslagen dit jaar is ongeveer 1/3 gevallen in de laatste maand.
Dat beloofd nog wat te worden voor de komende maanden .
  woensdag 7 januari 2009 @ 17:24:40 #180
89730 Drugshond
pi_64778117
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drugshond het volgende:
ADP Says U.S. Companies Cut 693,000 Jobs in December
Dat is een nog flinkere trap omlaag.
Van alle ontslagen dit jaar is ongeveer 1/3 gevallen in de laatste maand.
Ze zitten er vaak volledig naast dus wat wordt het vrijdag
-1,1 miljoen
- 300.000
?
pi_64778224
kut, verkeerd topic

[ Bericht 85% gewijzigd door pberends op 07-01-2009 17:41:17 ]
pi_64778301

Nystar wel een smakje naar beneden, maar ik heb er in week-termijn alle vertrouwen in.
pi_64780586
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:37 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Nystar wel een smakje naar beneden, maar ik heb er in week-termijn alle vertrouwen in.
Heb je ook werkelijk geinvesteerd in je top 5 aandelen?
Maar Nystar blijft een Belgisch bedrijf en eerlijk gezegt weet je het dan nooit, maar ik deel je verwachting.

Al is er ook wel de nodige slecht nieuws geweest.

http://www.tijd.be/nieuws(...)cent.8118658-434.art

http://www.tijd.be/nieuws(...)_aan.8124094-434.art

[ Bericht 28% gewijzigd door shilizous_88 op 07-01-2009 18:45:48 ]
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_64781388
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 18:40 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Heb je ook werkelijk geinvesteerd in je top 5 aandelen?
Maar Nystar blijft een Belgisch bedrijf en eerlijk gezegt weet je het dan nooit, maar ik deel je verwachting.

Al is er ook wel de nodige slecht nieuws geweest.

http://www.tijd.be/nieuws(...)cent.8118658-434.art

http://www.tijd.be/nieuws(...)_aan.8124094-434.art
AMG en Nyrstar zijn 85-90% gedaald vanaf het hoogtepunt in 2007-2008, dus een rebound is niet zo gek.

Op deze 2 na, die ik op het einde van het jaar heb gekocht, heb ik verder geen aandelen tot dus ver, want ik vind mijn andere toppers op dit moment te overbought om te kopen.
pi_64785240
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:24 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Wacht maar over een maand of 3-6 in Nederland...
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Als het dan al niet directe ontslagen zullen zijn gaat er hard gekort worden op bonussen en salarissen. En dan heb ik het niet eens over de staalfabrieken en de financials maar de high-tech bedrijven zoals Crucell die behalve hun KW zien verdampen ook lastiger aanspraak kunnen doen op leningen. En dan mogen ze snel komen met een herstelvaccin!
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_64786213
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Als het dan al niet directe ontslagen zullen zijn gaat er hard gekort worden op bonussen en salarissen. En dan heb ik het niet eens over de staalfabrieken en de financials maar de high-tech bedrijven zoals Crucell die behalve hun KW zien verdampen ook lastiger aanspraak kunnen doen op leningen. En dan mogen ze snel komen met een herstelvaccin!
De stijging wat betreft werklozen zal inderdaad nog wel een poosje groeien. Waar ik zelf erg nieuwschierig naar ben is de periode omstreeks de 1e kwartaal cijfers
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_64786284
quote:
Intel cuts fourth-quarter sales outlook again

SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Intel Corp. on Wednesday again cut its fourth-quarter sales outlook, underscoring the stunning drop in demand in the personal computer market amid a weakening global economy. Shares of Intel, the world's No. 1 chip maker, fell more than 4% after the tech behemoth said it now projects revenue of about $8.2 billion, down 23% from the year-earlier period. Intel said its new sales target is "lower than the company's previous expectation ... as a result of further weakness in end demand and inventory reductions by its customers in the global PC supply chain." Intel's announcement sent the Philadelphia Semiconductor Index plummeting nearly 5%.

The Santa Clara, Calif.-based company had lowered its outlook in early November to about $9 billion "plus or minus $300 million" from a range of between $10.1 billion and $10.9 billion. Other major chip makers, including Advanced Micro Devices Inc., have also lowered their sales targets as both the consumer and corporate technology markets reeled from the downturn. AMD shares also fell more than 4%, while TI was down 5.7%.
Intel also said it will record a non-cash charge to fourth-quarter earnings of roughly $950 million related to a loss in the value of its stake in Clearwire Corp.

The company is scheduled to report fourth-quarter results on Jan. 15. Analyst Brian Piccioni of BMO Capital Markets noted that the company's unexpected preannouncement came just a week before its scheduled earnings report, adding that some analysts were expecting Intel to report at the low end of its earlier outlook.
"Turns out it wasn't," he said. "It's a question of degrees. Did anybody expect an upside surprise from Intel? No." But he added, "There's a lot of moving parts at this juncture. It's not a surprise that the U.S. consumer is not in a buying mood. It's quite clear that demand is softer across the board."

Analyst Craig Berger of Friedman, Billings, Ramsey & Co. said he sees Intel cutting spending given the grim revenue outlook. Berger had predicted last month that the chip giant could cut its sales targets again, and possibly reduce its workforce. "Intel has never been one to cut deeply in downturns," Berger said. "But they should be offering less opex spending given that revenues are down." Analyst Cody Acree of Stifel, Nicolaus & Co. said in a research note, "The driver of this morning's revision is a continued weakness in computing sell-through, which has become more defined with the completion of the Western holidays. However, we believe a larger contributor to the accelerated order reductions has been efforts to reduce inventory by the manufacturing channel."
pi_64789311
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:32 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Ze zitten er vaak volledig naast dus wat wordt het vrijdag
-1,1 miljoen
- 300.000
?
Er wordt al een poosje gelogen over de werkeloosheidscijfers in de VS. Zo worden bepaalde ontslagen van overheidsinstellingen niet meegeteld.
Werkelijke werkeloosheid is al boven de 10 %.
pi_64790228
Dit rapport gaat ook alleen over de private sector he.
Ik denk dat het vrijdag nog wel eens mee kan vallen.
pi_64792381
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:00 schreef glashalfvol het volgende:

[..]

Er wordt al een poosje gelogen over de werkeloosheidscijfers in de VS. Zo worden bepaalde ontslagen van overheidsinstellingen niet meegeteld.
Werkelijke werkeloosheid is al boven de 10 %.

The SGS Alternate Unemployment Rate reflects current unemployment reporting methodology adjusted for SGS-estimated "discouraged workers" defined away during the Clinton Administration added to the existing BLS estimates of level U-6 unemployment.

Werkelijk is het al boven de 16%.

http://www.shadowstats.com/alternate_data
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:44:19 #193
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_64811272
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:53 schreef pberends het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

The SGS Alternate Unemployment Rate reflects current unemployment reporting methodology adjusted for SGS-estimated "discouraged workers" defined away during the Clinton Administration added to the existing BLS estimates of level U-6 unemployment.

Werkelijk is het al boven de 16%.

http://www.shadowstats.com/alternate_data
Wat is het verschil in rekenmethodes?
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_64816444
quote:
Veiling Duitse staatsobligaties valt tegen

Een veiling van 10-jarige Duitse staatsobligaties kende gisteren minder succes dan verhoopt. De beleggers verwachten een vloed van nieuwe emissies en stellen zich dus kieskeuriger op.

Dat betekent dat de emittenten meer gaan moeten betalen om hun obligaties geplaatst te krijgen. De beleggers boden voor ¤5,20 mrd aan obligaties, zodat ongeveer een derde onverkocht bleef.

David Keeble, hoofd vastrentende beleggingen in Londen bij Calyon, de investment-banking unit van Credit Agricole SA, sprak van een teleurstellende veiling en van een mislukte start van het seizoen.
http://cash.rnews.be/nl/g(...)le-1194483009294.htm

Frappant dit. Toch weer meer geld naar de aandelenmarkt?
  donderdag 8 januari 2009 @ 18:05:31 #196
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64819274
quote:
China heeft minder interesse in schulden Amerika

China heeft aangekondigd minder Amerikaanse staatobligaties te gaan kopen. 'Het land van de onberkte mogelijkheden' heeft de komende jaren tekorten van meer dan 1.000 miljard dollar en moet ter financiering geld uit het buitenland halen. Door minder interesse zou het kunnen dat Amerika, veel, meer rente moet gaan betalen op haar staatsschuld. Wat het land verder in de financiële problemen zal brengen.
Obama schat begrotingstekort op 1 biljoen

Short
Superbelegger Jim Rogers speculeert overigens al enige tijd tegen de lange termijn Amerikaanse staatsobligaties. Hij denkt dat hier de laatste bubble van de financiële wereld is ontstaan.
Jim Rogers: Amerika is failliet

Lokale economie China
China heeft nu aangekondigd dat het land haar geld hard nodig heeft om de lokale economie met 600 miljard dollar te stimuleren. Beleidsmakers hebben gehint dat 'het Rijk van het Midden' haar interesse in Amerikaanse staatsobligaties aan het verliezen is.

Daling bevestigen
Tot voor kort bestede China 1/7 deel van de inkomsten uit buitenlandse handel aan de financiering van de Amerikaanse staatsobligaties. Amerika heeft een (buitenlandse) schuld van ongeveer 12.000 miljard dollar. De komende dagen komen officiële statistieken naar buiten die de daling van de interesse zouden moeten bevestigen.
Rtlz
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_64824818
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 18:05 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Rtlz
Dit soort nieuws alleen al kan een hele pan nieuwe problemen met zich meebrengen.
Sentiment en angst kan besluiten dat de Amerikaanse staatsobligaties nu niet meer verkocht kunnen worden = grooooot probleem en kan qua tijdsspanne zeer snel gebeuren.

'spannend'
pi_64827059
nja, ik heb sinds gisteren een proefabo op het financieel dagblad (je weet wel, met papier enzo). achterin staan dan de aankondigingen, en daar zat vandaag een ad bij waarin de ellende bij fannie, freddie en bs dus wel expliciet in de ad vernoemd werden als zijnde "nog aanhangig" hoor.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 8 januari 2009 @ 21:27:05 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64827289
De grote angst van iedereen is dat China stopt met het opkopen van dollars en schulden. De wereldeconomie is min of meer gebaseerd op het systeem dat de Amerikanen overmatig consumeren en lenen, en dat de Chinezen produceren en de dollars weer opkopen.

De Chinezen snijden deels in de eigen vingers wanneer ze stoppen met het opkopen van dollars, want op de eerste plaats zijn hun gigantische dollarvoorraden dan ook veel minder waard, en op de tweede plaats hebben ze dit systeem wel kunnen gebruiken om hun eigen industrie van de grond te krijgen.

Beste oplossing zou zijn dat China lekker gaat shoppen op de voordelig geprijsde aandelenmarkten in het Westen. Goed voor de koersen en minder slecht voor de dollar dan enkel dumpen.
The End Times are wild
  donderdag 8 januari 2009 @ 21:58:31 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64829044
Bernanke gaat die US treasuries opkopen. Dat is namelijk de manier waarop de FED geld creeert (en vernietigt door treasuries te verkopen). Er was zelfs sprake van dat er niet genoeg treasuries te koop waren voor al het te printen geld en dat het ministerie van financieen evt extra treasuries zou uitgeven voor dit doel.
Mijn reisverslagen
pi_64830404
Idd, de Fed kan toch net zo goed obligaties opkopen? Verschil is alleen wel dat er dan nog meer geld bijgeprint wordt.
pi_64830449
Ik denk niet dat de vraag is of de Chinezen gaan stoppen met het opkopen van dollars, de vraag is wanneer. De schuldenpositie van Amerika wordt exponentieel groter, en met de nieuwe bailouts gaat het nog veel harder dan het voor de kredietcrisis toch al ging. De Chinezen zullen echt niet willen stoppen met het opkopen, zoals al gezegd doen ze daarmee zichzelf bijna meer kwaad dan de Amerikanen, maar vroeg of laat kunnen ze het gewoon niet meer. De Chinezen hebben een bizar hoge economische groei nodig om het land draaiende te houden en die groei is momenteel aan het instorten. Ik vermoed dat het moment sneller nadert dan we denken... we zullen zien.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
  donderdag 8 januari 2009 @ 22:46:46 #203
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64831806
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 22:21 schreef pberends het volgende:
Idd, de Fed kan toch net zo goed obligaties opkopen? Verschil is alleen wel dat er dan nog meer geld bijgeprint wordt.
quote:
Debt monetization

Debt monetization occurs when a nation's central bank (e.g. the Federal Reserve in the United States) buys government bonds. [1] If a government's expenses exceed its tax revenue, if nothing is done the government will draw resources (capital) out of the private market. Since there is a limited amount of capital available in the market, there will be less available to fund business growth if the government takes out a substantial portion. If the debt is monetized, the capital is thereby returned to the private market.
quote:
Debt monetization can be seen as a flat tax because the ultimate result is that the government acquires additional funds and the currency decreases in value.[citation needed] However, monetization helps the government temporarily to meet its short term commitments at the beginning.[citation needed] Debt monetization has the drawback of increasing the twin deficit. That is, when government financing is increased, along with interest rates and foreign capital, the trade deficit also goes up along with the budget deficit.
Monetization

quote:
Fed Buys $10.2 Billion of Mortgage Bonds to Cut Rates
By Jody Shenn

Jan. 8 (Bloomberg) -- The Federal Reserve bought $10.2 billion of Fannie Mae, Freddie Mac and Ginnie Mae mortgage- backed securities under a program aimed at lowering home-loan rates begun this week.

The biggest portions of the purchase were $3.45 billion of 30-year bonds with 4.5 percent coupons and $3 billion of 30-year debt with 5 percent coupons, according to the New York Fed’s Web site. The central bank has said it plans to buy $500 billion of so-called agency mortgage bonds by June 30 under the program.

....
Bron

[ Bericht 9% gewijzigd door digitaLL op 08-01-2009 22:55:15 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_64853791
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 22:21 schreef Llotyhy het volgende:
Ik denk niet dat de vraag is of de Chinezen gaan stoppen met het opkopen van dollars, de vraag is wanneer. De schuldenpositie van Amerika wordt exponentieel groter, en met de nieuwe bailouts gaat het nog veel harder dan het voor de kredietcrisis toch al ging. De Chinezen zullen echt niet willen stoppen met het opkopen, zoals al gezegd doen ze daarmee zichzelf bijna meer kwaad dan de Amerikanen, maar vroeg of laat kunnen ze het gewoon niet meer. De Chinezen hebben een bizar hoge economische groei nodig om het land draaiende te houden en die groei is momenteel aan het instorten. Ik vermoed dat het moment sneller nadert dan we denken... we zullen zien.
Ik dacht altijd dat de groei van de Chinese economie kunstmatig gedempt werd. Nu de Amerikaanse economie op zijn gat ligt kunnen ze die demping minderen.
Greece
pi_64854753
Dat is ook zo, maar ze lopen nu dus het risico dat ze alsnog onder het benodigde percentage vallen (ik dacht +8%) om werkgelegenheid te kunnen bieden aan de miljoenen Chinezen die elk jaar van het platteland naar de stad komen.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_64862395
quote:
Carnage continues: 524,000 jobs lost in December
Unemployment rate rises to 7.2%, the highest level in 16 years

WASHINGTON (MarketWatch) -- The U.S. economy lost 524,000 jobs in December, closing out the worst year of job losses since World War II, the Labor Department said Friday. Nearly 2.6 million jobs were lost in 2008, with 1.9 million destroyed in just the past four months, according to a survey of workplaces. It's the biggest job loss in any calendar year since 1945, when 2.75 million jobs were lost as the wartime economy was demobilized.

The 1.5 million jobs lost in the fourth quarter were the most in any three-month period since 1945. As a percentage of employment, job losses in 2008 totaled 1.8%, the worst since 1982 and the third-largest since the war.

California's unemployment rate is among the highest in the nation, and the state's budget crisis is likely to prolong the problem unless "green" technology comes to the rescue. The unemployment rate rose to 7.2%, the highest in 16 years. Unemployment increased by 632,000 to 11.1 million, according to the survey of households. That same household survey showed employment falling by 806,000 in December. In 2008, the unemployment rate rose by 2.3 percentage points and unemployment increased by 3.6 million. Another 3.4 million workers were forced into part-time work during the year.

"Both the U.S. economy and job market fell off a cliff in September," said Nariman Behravesh, chief economist for IHS Global Insight, who said the unemployment rate would rise to at least 9% by early 2010. "The speed and the breadth of the deterioration in the U.S. economy since September are staggering," wrote Richard Moody, chief economist for Mission Residential.

The grim report will increase pressure on Congress to quickly pass a major fiscal stimulus package to prop up the economy. President-elect Barack Obama has suggested the government inject as much as $800 billion into the economy over the next two years. The report "underscores the need for us to move forward with a sense of urgency and common purpose" to prevent the dire economic downturn from getting even worse, Obama said.

"It is now beyond rational debate that we need a significant infusion of public funds to work with the private sector so that we can restore economic growth," said Rep. Barney Frank, D-Mass., chairman of the House Financial Services Committee. "America cannot buy its way to prosperity with more and more government spending," said House Republican Leader John Boehner of Ohio, who urged Obama and the Democrats to make tax cuts a central part of any plan. "Even with passage of a large fiscal stimulus package, labor market conditions will continue to deteriorate through 2009," Moody said.

The report was worse than expected, with payrolls in October and November revised lower by a total of 154,000 jobs. November's loss was revised to 584,000, the highest in 24 years. Economists surveyed by MarketWatch expected payrolls to fall by 500,000 and the unemployment rate to rise to 7.1%. "Overall, a terrible report," concluded Ian Shepherdson, chief U.S. economist for High Frequency Economics. "The only possible glimmer of light is that the maximum rate of fall of payrolls is hopefully not far off."

Details of the report
Total hours worked in the economy fell 1.1%, with the average workweek falling to the shortest ever, signaling an annualized decline of 6% in gross domestic product in the fourth quarter, wrote John Silvia, chief economist for Wachovia. Hours worked have declined "at an eye-watering" 7.7% annual pace in the quarter, Shepherdson said. The number of people working part-time because of the slowing economy rose by 715,000 in December to 8.04 million. An alternative measure of unemployment that includes workers too discouraged to look for a job rose to 13.5% from 12.6% in November ; it's the highest in the 13 years since those data have been kept.

Job losses were widespread. Only 25% of 274 industries were hiring in December, the lowest in the 18-year of that data. Goods-producing industries cut 251,000 jobs in December, including 149,000 in manufacturing. The factory workweek plunged below 40 hours to a record low 39.9 hours, and average overtime fell to just 3 hours. Of 84 manufacturing industries, just 11% were hiring. Manufacturing employment fell below 13 million for the first time since 1942.

Services-producing industries cut 273,000 jobs in December, including 67,000 in retail trade and 113,000 in business services. Temporary-help jobs fell by 81,000. Health-care industries added 32,000 workers.
Average hourly earnings increased by 5 cents, or 0.3%, to $18.36 an hour. Hourly pay rose 3.7% in 2008, outpacing the 0.6% increase in the consumer price index through November.
pi_64862462
Geeft 't geen vertekend beeld door de bevolkingsgroei? Het zijn absolute getallen, meer mensen meer werklozen .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64862581
Hmmmmmmm tja op zich wel
quote:
An alternative measure of unemployment that includes workers too discouraged to look for a job rose to 13.5% from 12.6% in November
Dat schiet op
pi_64866409
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 21:00 schreef pberends het volgende:

Phoney economy, nog de mooiste omschrijving van de Amerikaanse economie.

"GDP growth was phoney"
pi_64878289
Welk bedrijf maakt eigenlijk al die nieuwe dollars die uit de hoge hoed getovert worden?
***** Kraak.....
pi_64878295
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 07:10 schreef kraaksandaal het volgende:
Welk bedrijf maakt eigenlijk al die nieuwe dollars die uit de hoge hoed getovert worden?
Dat moet nogal een drukkerij zijn inderdaad.
pi_64878323
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 07:19 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dat moet nogal een drukkerij zijn inderdaad.
De normale papierindustrie is ten dode opgeschreven maar producenten van hoogwaardig papier blijven denk ik wel bestaan.
***** Kraak.....
pi_64879188
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 07:38 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

De normale papierindustrie is ten dode opgeschreven maar producenten van hoogwaardig papier blijven denk ik wel bestaan.
?
  zaterdag 10 januari 2009 @ 10:13:37 #216
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_64879219
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 21:00 schreef pberends het volgende:

Phoney economy, nog de mooiste omschrijving van de Amerikaanse economie.
"Take the bluepill, the story ends, you wake up in your bed and you will believe what you want to believe"
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_64879652
quote:
De FED, en dat is gewoon digitaal geld natuurlijk.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64880535
quote:
95% van alle dollars zijn digitaal natuurlijk. Dat drukt de kosten .
pi_64881602
Werkloosheid in de EU was in augustus al 7,5% bron
  zaterdag 10 januari 2009 @ 13:35:47 #220
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64883642
‘Gelijkenis met Grote Depressie is verontrustend’

De Amerikaanse historicus Robert S. McElvaine over het economische beleid van Hoover, Roosevelt en Obama

Overconsumptie, geloof in zelfregulering, schulden. De aanloop naar de Grote Depressie vertoont parallellen met wat is uitgelopen op de kredietcrisis. En de gelijkenis gaat verder.

Door onze correspondent Freek Staps

„Dear Madam Roosevelt. (...) I am greatly in need of a Coat. If you have one which you have laid aside from last season would appreciate it so much if you would send it to me.” (anoniem, Miami, Florida, december 1934)

Tussen het begin van de Grote Depressie, in 1929, en de Tweede Wereldoorlog stuurden Amerikanen massaal brieven naar het Witte Huis. Vijftien miljoen in totaal, soms helemaal in hoofdletters, vaak vol taalfouten. Brieven vol verwijten („U laat de rijken doen wat ze willen”), vol waarschuwingen („dit land is een gigantisch kruitvat, wachtend op iemand die een lucifer afsteekt”) en vol wanhoop („wat zou de meest humane wijze zijn om me te ontdoen van mijzelf en mijn gezin?”).

Bij het grote publiek zijn de meeste briefschrijvers alleen met hun initialen bekend. Zo heeft de historicus Robert S. McElvaine ze in zijn Down & out in the Great Depression: letters from the forgotten man opgenomen. Hoogleraar economische geschiedenis McElvaine las 15.000 van de brieven, dat had niemand eerder gedaan, en publiceerde het boek in 1983. Het werd een klassieker, de 25ste druk verscheen afgelopen najaar.

Vergelijkingen met de Grote Depressie worden nu weer gemaakt. Aankomend president Barack Obama, die het grootste stimuleringsplan sinds de jaren dertig voorbereidt, zei donderdag dat „deze recessie jaren kan doorzeuren” en Nobelprijswinnaar voor de economie Paul Krugman schreef deze week dat „we er niet omheen moeten draaien: dit lijkt angstwekkend veel op het begin van een tweede Grote Depressie”.

McElvaine, 61, wijst eerst op de verschillen. Het welvaartsniveau is nu hoger, sociale vangnetten beschermen beter. Verwacht geen werkloosheid van 25 procent. Maar hij zegt ook het gevoel te hebben alsof hij al jaren een bel aan het luiden is zonder dat iemand oplet. „Als ik over de Depressie begon, zeiden mensen: ‘kom op zeg, dat is verleden tijd. We zijn nu verder dan dat’.” McElvaine noemt het „geestig” dat hij deze mentaliteit al eens eerder gezien heeft: in de jaren twintig. „Zo van: ‘Vergeet traditioneel gedrag zoals sparen, de tijd van eeuwige voorspoed is aangebroken. Er zullen geen regenachtige dagen meer zijn.’”

The rich are the laziest people in the world.” (anoniem, Asbury Park, New Jersey, augustus 1935)

McElvaine heeft als hoogleraar aan de kleine maar goed aangeschreven universiteit Millsaps College in de stad Jackson in de staat Mississippi niet het bereik van Obama of Krugman. Maar hij schreef over de Depressiejaren standaardwerken als The Great Depression en The Depression and New Deal en zijn ster – en die van andere historici – is rijzende, want economen hebben door hun gebrekkige inschattingsvermogen aan status verloren. De tussentijdse balans? „Er zijn verontrustende overeenkomsten tussen vandaag en het begin van de Depressie.”

McElvaines interesse werd al aan de keukentafel in zijn ouderlijk huis gewekt. Zijn ouders waren twintiger en dertiger tijdens de Grote Depressie, van kinderen kwam het niet. De latere hoogleraar werd geadopteerd toen zijn ouders al op leeftijd waren en hoorde verhalen van weleer. Moeder had geen werk, vader verloor zijn baan in de fabriek na massaontslagen, maar wist later een betrekking als chauffeur te krijgen. Ze kwamen daarmee goed weg.

Now winter is here again and we are suffering of cold, no water in the house, and we are faced to be forced out of the house. (...) Am sick and losing my health, and we are eight people in the family, and where can I go when I don’t have money because no one is working in my house.” (E.L., Philadelphia, Pennsylvania, november 1934)

In 1929, het jaar dat de Depressie begon, was de Republikein Herbert Hoover president. In eerste instantie werd hij gezien als de juiste persoon op de juiste plaats, zegt McElvaine. Maar Hoovers rigide opstelling over de zelfredzaamheid van de Amerikanen brak hem snel op. Zo constateerde hij eens over de stijgende werkloosheidscijfers dat „mensen hun lucratieve banen hebben opgegeven om op straat appels te verkopen”.

Hoovers volhardde dat de economie er op zichzelf goed voorstond; het enige probleem was het verdwenen vertrouwen. Ook Bush heeft lang volgehouden dat „de fundamenten van de economie gezond” waren. Presidentskandidaat McCain trouwens ook. McElvaine (verklaard voorstander van Obama): „Het voornaamste gevolg is dan dat het publiek het vertrouwen in de politici verliest.”

Roosevelt legde in 1933 na zijn verkiezing tot president het accent anders. Zijn bekendste citaat is „het enige waarvoor we moeten vrezen is de angst zelf”, en hij vond er weerklank mee bij een groot publiek .

Roosevelt wist, net als Obama nu, hoop te wekken. Volgens McElvaine hielpen zijn wekelijkse radiotoespraken – om het directe taalgebruik al snel ‘fireside chats’ genoemd – daarbij. Al in zijn eerste toespraak over de crisis had Roosevelt de werking van het bancaire systeem zo helder uitgelegd dat iedereen het kon begrijpen, inclusief bankiers.

Obama is niet bang Roosevelt te imiteren. Toen hij vorige maand zijn plan om miljoenen banen te scheppen aankondigde, zei hij „we need action – and action now”. Letterlijk dezelfde woorden als Roosevelt gebruikte tijdens zijn inaugurele toespraak.

Nu heten ze recessies, maar vroeger werden economische crises standaard aangeduid als een ‘panic’, een periode van paniek. Hoover zocht naar een afzwakkend woord voor de neergang en kwam uit op ‘depressie’. Dat zou minder erg klinken.

Bush en Obama hebben hun eigen eufemismen bedacht. ‘Economische vertraging’, ‘periode van economisch herstel’ en Obama’s versie van Roosevelts New Deal heeft als werktitel ‘American Recovery and Investment Plan’ meegekregen. „Het zal misschien beter klinken”, zegt McElvaine. „Maar als de feiten echt erg zijn, merken mensen het toch wel.”

Tell us the reason of the depression is the greed of Bankers and Industrialists who are taking too great of amount of profits.” (J.B., Detroit, Michigan, september 1931)

Ook in de jaren twintig heerste de gedachte: van de vrije markt blijven we af. Die heeft een natuurlijke loop en een zelfcorrigerend vermogen. Door het ontbreken van toezicht was er ook een gebrek aan ingebouwde remmechanismen, waardoor op het moment dat de boel instortte, het ook erg hard ging.

Een andere parallel met de aanloop naar de Depressiejaren is het door Bush drastisch verlagen van de belasting voor de allerrijksten – Hoover deed dat ook. „In 2005 waren de rijksten even welvarend ten opzichte van de rest van het land als in de jaren twintig.”

En nog een gelijkenis: in de twintiger jaren begonnen Amerikanen voor het eerst aan overconsumptie. Het gevolg: aan het eind van dat decennium hadden ze flinke schulden. De middenklasse gaf meer uit dan ze verdiende. Wat ze toen met al dat geleende geld kochten? Radio’s. Koelkasten. En vooral: auto’s.

In 1920 had een op de drie huishoudens in Amerika een auto, negen jaar later was dat één per huishouden. De autofabrikanten wierpen zich op als kredietverstrekker. In een van McElvaines boeken staat een artikel uit 1930 van de hand van een manager bij de ontwerpdivisie van General Motors. De enige reden waarom er telkens nieuwe modellen op de markt gebracht werden, schreef de manager, „is om je klanten flink ontevreden te houden met wat ze al hebben”. McElvaine: „Er wordt wel gezegd dat Amerika het eerste land was waar je naar het armenhuis rijdt in een auto. ”

Perhaps we were foolish to put all our money into [our home] but we felt it was not only a pleasure but a saving for the future.” (M.H.A., Eureka, Californië, juni 1934)

Ook de Grote Depressie kende als voorspel een imploderende huizenmarkt. Amerikanen in het noordoosten hadden massaal in vakantiewoningen in Florida geïnvesteerd. Een paar orkanen en het uiteenspatten van de financiële zeepbel verder en de pijn droeg van zuid naar noord bij aan het gevoel van economische onzekerheid.

Dear Mr. President. I’m a boy of 12 years. (...) My father hasn’t worked for five months. (...) Please do something. We haven’t paid 4 months rent. Everyday the landlord rings the door bell, we don’t open the door for him. (...) Please answer right away because we need it. We will starve. Thank you.” (anoniem, Chicago, februari 1936)

Hoover werkte als volgt, zegt McElvaine. Stel een plan op, probeer het uit. Als het niet werkt, probeer het dan nog een keer. En nog een keer. En Roosevelt deed het zo: neem een mogelijke uitvoering, pas het toe. En als het dan niet werkt, probeer iets anders. „Roosevelt was pragmatischer. Hij wilde uiteindelijk liever een gigantisch begrotingstekort hebben dan dat mensen van de honger zouden omkomen.” En Obama? hij waarschuwde deze week dat het begrotingstekort de komende jaren telkens boven de 1.000 miljard dollar zal uitkomen.

Roosevelt was volgens McElvaine de eerste Amerikaanse president die een economisch team van drie hoogleraren samenstelde en daar nog een naam aan gaf ook. ‘Brain Trust’. Grof gezegd: een verzameling hersens.

Obama stelde een vergelijkbare groep samen (wel iets groter) en heeft al beleid aangekondigd dat hij meteen zou willen invoeren zodra hij geïnaugureerd is. Roosevelt deed dat met zijn ‘New Deal’ net zo. Al aankondigen voordat de machtsperiode begint en zo vertrouwen wekken in de toekomst zonder afgerekend te worden op de huidige tegenspoed.

Direct na Roosevelts aantreden greep hij in met een alfabetsoep aan nieuwe overheidsorganisaties. De AAA, de ‘Agricultural Adjustment Act’ voor de landbouwsector. De ‘Industrial Recovery Act’ voor de fabrieken. ‘Public Works Administration’, WPA, vooral bekend wegens de grote infrastructurele werken waarvoor werklozen werden ingezet. De ‘Civilian Conservation Corps’, die jonge werkloze mannen de bossen instuurde.

McElvaine: „De New Deal heeft geen einde gemaakt aan de Depressie. Dat deed de oorlog pas met al zijn extra werkgelegenheid en oorlogsuitgaven.” Er waren in de jaren dertig wel economen die de hypothetische vraag stelden wat een oorlog tot gevolg zou hebben. „Dan zouden we als gekken gaan uitgeven, zonder ons zorgen te maken over waar het geld vandaan komt, iedereen zou werk hebben en de Depressie is dan snel voorbij. Als dat zo is, waarom dóen we dan niet alsof er oorlog is?” Maar zover wilde Roosevelt nooit gaan – totdat het daadwerkelijk oorlog werd en Amerika de eerste en tot nu toe laatste Depressie uiteindelijk definitief achter zich liet. „Tot dan toe maakte de New Deal het makkelijker om mét de Depressie te leven. Het was meer een pijnstiller dan als antibioticum.”

The suicide rate is now one in every 27 minutes, by far there is no doubt that it will be 27 suicides in one minutes. Now there are a lot of us will choose suicide in preference to being herded into the poorhouse.” (F.E.H., Beverly, Massachusetts, december 1934)

bron: NRC Handelsblad, zaterdag 10 januari 2009
pi_64883724
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 11:41 schreef pberends het volgende:

[..]

95% van alle dollars zijn digitaal natuurlijk. Dat drukt de kosten .
Vandaar de paniek als mensen het gaan ophalen.
***** Kraak.....
pi_64884000
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 13:35 schreef SjonLok het volgende:

De Amerikaanse historicus Robert S. McElvaine over het economische beleid van Hoover, Roosevelt en Obama

BLA bla bla bla bla..

bron: NRC Handelsblad, zaterdag 10 januari 2009

De vorige grote depressie zijn ze sterker uitgekomen en dat zal nu niet anders zijn.
pi_64885039
Het kan de US niets schelen als de dollar in elkaar klapt, dan is het schuldenprobleem opgelost, tot verdriet van de chinezen, de japanners en de russen
pi_64885150
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 13:47 schreef more het volgende:

[..]

De vorige grote depressie zijn ze sterker uitgekomen en dat zal nu niet anders zijn.
Afgezien van het feit dat de grote depressie het gevolg was een overgewaardeerde markt en een overschatte economie. De huidige crisis toont wel gelijkenissen maar is toch echt het gevolg van een tekort aan vreemd vermogen binnen de markt en misschien in mindere mate de overgewaardeerde markt.
Greece
pi_64885232
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 13:35 schreef SjonLok het volgende:

[ afbeelding ]
[quote]
In 1929, het jaar dat de Depressie begon, was de Republikein Herbert Hoover president. In eerste instantie werd hij gezien als de juiste persoon op de juiste plaats, zegt McElvaine. Maar Hoovers rigide opstelling over de zelfredzaamheid van de Amerikanen brak hem snel op. Zo constateerde hij eens over de stijgende werkloosheidscijfers dat „mensen hun lucratieve banen hebben opgegeven om op straat appels te verkopen”.

Hoovers volhardde dat de economie er op zichzelf goed voorstond; het enige probleem was het verdwenen vertrouwen. Ook Bush heeft lang volgehouden dat „de fundamenten van de economie gezond” waren. Presidentskandidaat McCain trouwens ook. McElvaine (verklaard voorstander van Obama): „Het voornaamste gevolg is dan dat het publiek het vertrouwen in de politici verliest.”
pi_64885293
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 14:27 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Afgezien van het feit dat de grote depressie het gevolg was een overgewaardeerde markt en een overschatte economie. De huidige crisis toont wel gelijkenissen maar is toch echt het gevolg van een tekort aan vreemd vermogen binnen de markt en misschien in mindere mate de overgewaardeerde markt.
het is het gevolg van een teveel aan vreemd vermogen, vermogen dat de banken niet meer terug krijgen helaas
  zaterdag 10 januari 2009 @ 14:36:04 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64885401
Er wordt nu gedacht dat Obama de messias is.
En daar lijkt hij ook op, vooral het feit dat hij over 1-2 jaar politiek gekruisigd wordt omdat hij de hoge verwachtingen nooit kan waarmaken (niet zijn schuld).
Mijn reisverslagen
pi_64886653
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 14:36 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu gedacht dat Obama de messias is.
En daar lijkt hij ook op, vooral het feit dat hij over 1-2 jaar politiek gekruisigd wordt omdat hij de hoge verwachtingen nooit kan waarmaken (niet zijn schuld).
Je kan er op gaan dobbelen dat er binnen een mogelijke ambtsperiode van 8 jaar wel wat te bereiken is. Misschien zijn de idiote plannen van Obama niet eens zo heel gek. In de eerste instantie zou je jezelf uit een crisis willen redden door een exportoverschot te creeren. Ik heb alleen het vermoeden dat Obama het importoverschot eerst wil aanpakken door Amerika zelfvoorzienender te maken (Infrastructuur, duurzame energie, duurzame gebouwen). En dit alles niet met het oog op de huidige crisis maar ter voorkoming van andere crisissen. Naar mijn mening was de kredietcrisis een aangrijpingspunt om de economische bubble te doen klappen. Wie weet wat voor crisis we over 10 jaar kunnen verwachten. IMO zijn er meerdere ruissignalen die momenteel het onderspit delven maar later enorm van invloed kunnen zijn (oliecrisis, vergrijzing, Aziatische boomeconomie, wereldwijde voedseltekorten) Het 'turtleplan' van Obama kan wel eens een uitkomst bieden.
Greece
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')