De lucht zit in alle woningen vooral in de goedkopere woningen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:53 schreef capricia het volgende:
Maar goed, hier naast mij zie ik de andere kant:
Huis stond te koop voor 639.000. Vier maanden lang geen enkele kijker.
Prijs is verlaagd naar 598.000. Dus even 40K eraf in vier maanden...
Moraal:
De lucht zit vaak in de duurdere woningen.
Starterswoningen blijven in trek.
Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat hier om een nieuwbouw starterswoning. Kleine tuin etc. Maar wel helemaal nieuw. Drie slaapkamers.
Om die toen te kopen, 2 jaar geleden, moest je ingeloot worden...je moest uit een sociale huurwoning komen.
Vraagprijs van de gemeente 110.000 euro. Nadat alles verkocht was zijn ze gaan bouwen, dus hij heeft er effectief anderhalf jaar in gewoond.
Dus 180.000 voor die woning is wel okay. Ding is anderhalf jaar oud. In omgeving Dordrecht, dus randstad.
Dat hij die toen heeft kunnen kopen voor zo weinig, was gewoon mazzel.
En ook dat er geen 'strings attached' waren aan die koop, want dat heb je ook nog wel eens.
quote:wo 24 dec 2008, 10:17
'Britse huizenprijs daalt 10 procent in 2009'
LONDEN (AFN) - De huizenprijzen in Groot-Brittannië zullen in 2009 met 10 procent dalen. Dat voorspelde de Britse vastgoedbranchevereniging Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) woensdag.
Daarmee zou de gemiddelde huizenprijs in Groot-Brittannië volgend jaar 25 procent lager uitkomen dan de piek die in de loop van 2007 werd bereikt.
Volgens de branchevereniging zal de hypotheekverstrekking aan potentiële huizenkopers zonder inmenging van de Britse regering niet op gang komen. In combinatie met de slechte economische vooruitzichten zullen de huizenprijzen in Groot-Brittannië, die al meer dan een jaar lang onafgebroken dalen, daardoor volgend jaar blijven afnemen.
De Britse vereniging van banken meldde dinsdag dat het aantal goedgekeurde hypotheekaanvragen in november is gedaald tot het laagste niveau dat ooit werd gemeten.
En zo loopt iedereen zich rijk te rekenen. Jij beschrijft in een notendop wat eigenlijk in Amerika, maar ook in Nederland, dus is gebeurd. Een valse economie of nep-rijkdom met in werkelijkheid geldontwaarding tot resultaat, wat Peter Schiff altijd zo treffende beschrijft.quote:Op donderdag 25 december 2008 23:40 schreef LXIV het volgende:
Wanneer ik hier een rente kan afsluiten tegen 1% voor 30 jaar dan sluit ik ook een lening van een miljoen af. Het geld is dan namelijk gratis. En de inflatie doet de rest.
Dan nog is het trouwens slimmer om je huis op de markt te gooien! Immers, jij betaalt dan nog altijd 5% rente. Ik koop jouw huis en jij koopt een nieuw huis tegen ook 1%!
Jij rijk, ik rijk, Bos rijk vanwege al die overdrachtsbelasting die ontstaat! Iedereen gewoon rijk en alle huizen kosten een miljoen of meer! Laten we meteen beginnen!
Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.quote:Op zaterdag 27 december 2008 01:14 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.
Blijkbaar kan die woning voor 110k neergezet worden dus de resterende 70k is waarde gebaseerd op emotie.
Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.quote:Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.
Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.quote:Op zaterdag 27 december 2008 11:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.
...
Veelal zal niet de gemeente maar de corporatie het regelen. Maar dan nog als er geloot wordt wordt er een notaris bij betrokken om te zorgen dat het eerlijk gaat.quote:Op zaterdag 27 december 2008 11:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.
Ach zal over het algemeen wel meevallen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:11 schreef Hyperdude het volgende:
sorry voor off-topic:
Op papier zal het allemaal wel kloppen. Werkelijkheid is helaas wel eens anders.
Volgens mij gaat zo'n loting inderdaad met notaris erbij.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach zal over het algemeen wel meevallen.
7ton was wel de duurste kavel...maar ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 13:03 schreef LXIV het volgende:
Mensen die kavels kunnen kopen voor 700.000 ton worden relatief minder geraakt door de KC dan de modus. Op de miljonairsbeurs was het ook nog druk genoeg.
Maar wat tussen modaal en die kavels zit, voor mensen die gewoon in loondienst zijn, maakt het wel degelijk uit dat banken minder kapitaal verstrekken!
kan wel, door het kopen van 50 jaar oude voormalige corporatiekrotten voor 125.000 euroquote:Op zaterdag 27 december 2008 13:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is nu nog mogelijk maar de rek is er denk ik wel uit.
We komen nu op het punt dat 'de starters' met moeite kunnen instappen wat de doorstroming niet bevorderd.
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse filequote:Op zaterdag 27 december 2008 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.
nee extra tijd om uit te slapen omdat ik slechts 5 minuten hoef te fietsen naar m'n werk.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse file
Als iedereen op een kluitje gaat werken en wonen dan stijgen de prijzen. Ik begrijp je probleem wel, maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse file
Dan is het ook wel handig als je je vak kan uitoefenen buiten de randstad.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
...maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Leuk geprobeerd, maar >90% van die pogingen tot herfinancering gaat niet door. Want als je onderpand in waarde is gedaald ("onderwater": hypotheek > waarde huis) dan krijg je sowieso geen andere lening. Dit kan tot nog meer problemen gaan leiden trouwens. Mensen die zichzelf als prime zien worden nu keihard met hun neus op de feiten gedrukt.quote:Op vrijdag 26 december 2008 00:27 schreef henkway het volgende:
[..]
Toch is dit wel een goede ontwikkeling want nu kunnen de laatste Sub-Prime hypotheken worden omgezet tegen een lagere rente, mits die mensen niet al zonder werk zitten.
Kan zijn dat dit de laatste ellende opruimt, zodat de crisis zich niet verder kan verdiepen
Het maakt niet uit wat jij of ik daarvan vindt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.
NB.
Die 6 ton voor net 1000m2 in een "Utrechts" nieuwbouwwijkje.
chk de plattegrond op die site. Eén groot boerderetteparadijs à 1 mijoen per stuk
Dat komt door de overheid.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als iedereen op een kluitje gaat werken en wonen dan stijgen de prijzen. Ik begrijp je probleem wel, maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Vreemd eigenlijk dat tegelijkertijd de grote uitkeringsghetto's zich op de duurste m2 van NL bevinden, en niet in de omgeving van Delfzijl.![]()
De vierkante meters zijn interessant. Een woning tegen de vlakte gooien is zo gepiept.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:16 schreef du_ke het volgende:
die paupers wonen voor een groot deel in de woningen (appartementen veelal) waarin mensen met een modaal inkomen niet willen wonen.
Dat schiet dus niet zo op
Maar duur. Stukken duurder dan hard boe roepen tegen een koe in een weiland en daar een nieuwbouwwijkje met huisjes met tuintjes beginnen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vierkante meters zijn interessant. Een woning tegen de vlakte gooien is zo gepiept.
Op termijn stukken rendabeler dan er krotten te laten staan en er paupers in te laten wonen voor een habbekrats.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar duur. Stukken duurder dan hard boe roepen tegen een koe in een weiland en daar een nieuwbouwwijkje met huisjes met tuintjes beginnen.
Voor de corporaties die daar de meeste woningen in bezit hebben is doormodderen en alleen het hoognodige onderhoud toch echt de rendabelste optie hoorquote:Op zaterdag 27 december 2008 17:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op termijn stukken rendabeler dan er krotten te laten staan en er paupers in te laten wonen voor een habbekrats.
In Nederland doen we het ook niet zo slecht op dat vlak hoor (oa door de Vogelaarwijken achtige projecten). In veel andere rijke westerse landen zijn de grote steden stukken armoediger dan hier.quote:Er zijn best mensen bereid veel te betalen voor vierkante meters in de stad, een stuk meer dan de paupers die er nu wonen betalen. ´
Wellicht worden de grote steden dan ook weer wat aantrekkelijker voor mensen met knaken.
Het lijkt me altijd rendabeler als er iemand meer gaat betalen voor de vierkante meters dan er nu voor wordt betaald.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de corporaties die daar de meeste woningen in bezit hebben is doormodderen en alleen het hoognodige onderhoud toch echt de rendabelste optie hoor.
[..]
In Nederland doen we het ook niet zo slecht op dat vlak hoor (oa door de Vogelaarwijken achtige projecten). In veel andere rijke westerse landen zijn de grote steden stukken armoediger dan hier.
Valt tegen omdat er dan heel wat geld gestoken moet worden in maatregelen om tegelijk de wijk op te knappen enzo.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het lijkt me altijd rendabeler als er iemand meer gaat betalen voor de vierkante meters dan er nu voor wordt betaald.
Ook daar heb je voldoende verarmde arbeiderswijken uit de eerste 3/4 van de 20e eeuw. Ook relatief dichtbij de stadscentra. En de stadsvernieuwing/ aanpak van probleemwijken is niet nieuw, daar doen we in Nederland al zeker 50 jaar aan. En dat doen we vergeleken met de meeste andere landen gewoon prima.quote:Niet zo slecht? Volgens mij heeft Vogelaar juist weinig gepresteerd en is ze daarom opgestapt. In andere rijke Westerse landen steeds men er weinig geld in en wonen deze lui vaak aan de rand van de stad. Gebieden waar verder toch niet echt iemand veel voor wil betalen.
Er geld insteken betaalt zich op termijn wel uit als je andere mensen in die wijk laten wonen. Geld er in steken en de paupers er laten wonen is inderdaad weggegooid geld en een bodemloze put.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Valt tegen omdat er dan heel wat geld gestoken moet worden in maatregelen om tegelijk de wijk op te knappen enzo.
[..]
Ook daar heb je voldoende verarmde arbeiderswijken uit de eerste 3/4 van de 20e eeuw. Ook relatief dichtbij de stadscentra. En de stadsvernieuwing/ aanpak van probleemwijken is niet nieuw, daar doen we in Nederland al zeker 50 jaar aan. En dat doen we vergeleken met de meeste andere landen gewoon prima.
Halcon wil paupers deporteren naar andere delen van het land?quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat komt door de overheid.
Men zou al die paupers eens uit Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam moeten trappen, in die huizen modale inkomens laten wonen en de paupers ergens in Almere, Lelystad of Winschoten dumpen.
Uitkeringstrekkers en minimumloontjes die voor een habbekrats dure vierkante meters bevolken.quote:Op zaterdag 27 december 2008 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Halcon wil paupers deporteren naar andere delen van het land?
Definieer het woord pauper eens...
ik denk dat hij bedoeld, mensen die minder dan modaal verdienen, studenten en AOW ersquote:Op zaterdag 27 december 2008 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Gezien de hoeveelheid file, zou ik niet graag IN een binnenstad willen wonen... Altijd ellende om 's morgens de stad uit te komen...en ik spreek uit ervaring. 'smiddags in file weer de stad in, voor ieder verkeerslicht wachten, en dan zoeken naar een parkeerplekkie.quote:Op zaterdag 27 december 2008 19:00 schreef LXIV het volgende:
Het is inderdaad belachelijk dat uitkeringstrekkende paupers de duurste vierkante meters gesubsidieerd bezet houden, terwijl werkende mensen iedere dag in de file staan.
Dus zeg maar de mensen zonder eigen auto die afhankelijk zijn van het OV...toch?quote:Op zaterdag 27 december 2008 19:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Uitkeringstrekkers en minimumloontjes die voor een habbekrats dure vierkante meters bevolken.
* kucht * Vergeet niet dat de bovenmodalen veel plezier hebben van deze paupers. Goedkope arbeid in de nabijheid is een niet te versmaden iets.quote:Op zaterdag 27 december 2008 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Uitkeringstrekkers en minimumloontjes die voor een habbekrats dure vierkante meters bevolken.
Die laatste zin die je quotte kwam niet bij mij vandaan....quote:Op zaterdag 27 december 2008 21:32 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
* kucht * Vergeet niet dat de bovenmodalen veel plezier hebben van deze paupers. Goedkope arbeid in de nabijheid is een niet te versmaden iets.
Nee, klopt ging mij ook om wat Halcon zei.quote:Die laatste zin die je quotte kwam niet bij mij vandaan....
quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:14 schreef Dromer het volgende:
Gefeliciteerd. Het pauperparadijs heruitgevonden.
Uiteraard moet je altijd proberen het nog beter te doen dan in het verleden. Ik gaf slechts aan dat we daar in Nederland heel behoorlijk in slagen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er geld insteken betaalt zich op termijn wel uit als je andere mensen in die wijk laten wonen. Geld er in steken en de paupers er laten wonen is inderdaad weggegooid geld en een bodemloze put.
In Nederland is niet zo gek veel ruimte, dus het is zaak die ruimte zo goed mogelijk te benutten en de Nederlandse steden nog beter te maken. Ook al doen sommige andere landen het wellicht wat minder, Nederland moet naar zichzelf kijken en kritisch kijken wat er beter kan, ook al zou het volgens jou al wat beter zijn dan andere landen.
Eigenlijk is het een verhaal over de armenzorg in de lage landen door de eeuwen heen.quote:Op zondag 28 december 2008 06:14 schreef dutch_renter het volgende:
Pauperparadijs van Suzanna Jansen? Ik vond onderstaande beschrijving. Lijkt mij inderdaad wel een interessant maar ook wel deprimerend verhaal.
[..]
Je zult altijd arme mensen houden en rijken,het geeft geen pas om de arme mensen en AOW ers op te sluitenquote:Op zondag 28 december 2008 13:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Eigenlijk is het een verhaal over de armenzorg in de lage landen door de eeuwen heen.
Met alle mogelijke geluiden die je nu ook hoort:
Paupers in heropvoedgestichten.
Paupers bij elkaar in 1 wijk plaatsen.
Met harde hand orde en tucht handhaven.
Met zachte hand orde en tucht handhaven.
Zijn paupers van goede wil, of juist lui?
Als die geluiden zijn door de eeuwen heen allang uitgeprobeerd in de armezorg.
Ik vond het bijzonder interessant omdat het veel vergelijk heeft met hoe er nu over deze materie gedacht wordt. Je ziet veel stromingen terug komen in de sociale expirimenten in het boek.
Ach, hier op fok zijn er ook mensen die serieus menen dat de minder bedeelde medemens niet in bijv. stadscentra mogen wonen...triest maar waar.quote:Op zondag 28 december 2008 13:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Je zult altijd arme mensen houden en rijken,het geeft geen pas om de arme mensen en AOW ers op te sluiten
Denk dat het eerder om beleggingsobjecten gaat ipv normale woonhuizen die per stuk verkocht worden.quote:Op zondag 28 december 2008 16:00 schreef WammesWaggel het volgende:
In Het Parool staat een artikel waar in beschreven staat dat de huizenprijs meer dan 30% kan gaan dalen, dat onderzoek is gedaan door een investeringsfonds van oa de familie Brenninkmeier.
met dalende lonen heb ik er geen geloof inquote:Op zondag 28 december 2008 16:08 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Denk dat het eerder om beleggingsobjecten gaat ipv normale woonhuizen die per stuk verkocht worden.
Overigens is kan gaan dalen ook weer lekker subjectief..
Ik geloof er niet in, we maken pas op de plaats maar over 2 jaar mag je blij zijn als je dan nog in kan stappen. Let maar op..
]http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/[/quote][/url]quote:Dat zou natuurlijk kunnen, hier nog een linkje naar een weblog waar wel aardige info op staat.
[url=http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/
Het kan, maar het kan ook heel goed van niet.quote:Op zondag 28 december 2008 16:00 schreef WammesWaggel het volgende:
In Het Parool staat een artikel waar in beschreven staat dat de huizenprijs meer dan 30% kan gaan dalen, dat onderzoek is gedaan door een investeringsfonds van oa de familie Brenninkmeier.
De AFM schaamt zich dat ze nu pas waarschuwen voor de aflossingsvrije hypotheken die door de gemeentes gegarandeerd zijn, waarvan de overwaarde is belegd in aandelen.quote:Op zondag 28 december 2008 18:28 schreef Demophon het volgende:
Kees de Kort: Huizenmarkt is in Nederland totaal ongeloofwaardig
De minder bedeelde mensen mogen best in stadscentra wonen, maar dan zullen ze er wel marktconforme prijzen voor moeten gaan betalen. Zo niet, dan opzouten.quote:Op zondag 28 december 2008 13:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach, hier op fok zijn er ook mensen die serieus menen dat de minder bedeelde medemens niet in bijv. stadscentra mogen wonen...triest maar waar.
En daarom is dat boek wel interessant, omdat dat soort expirimenten allang een keer uitgevoerd zijn.
Kees de Kort heeft het vaak bij het rechte eind. Ik ben benieuwd deze keer.quote:Op zondag 28 december 2008 18:28 schreef Demophon het volgende:
Kees de Kort: Huizenmarkt is in Nederland totaal ongeloofwaardig
woonruimte is nu twee keer zo duur als het buitenland, gaat toch een rol spelen bij vestiging van bedrijven of bij beslissing van ouderen om te verkassen naar Spanje of Floridaquote:Op zondag 28 december 2008 20:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kees de Kort heeft het vaak bij het rechte eind. Ik ben benieuwd deze keer.
Florida is nu erg interessant gezien de huizenprijzen en de lage dollar, maar dat kan en zal ook veranderen op termijn.quote:Op zondag 28 december 2008 20:15 schreef henkway het volgende:
[..]
woonruimte is nu twee keer zo duur als het buitenland, gaat toch een rol spelen bij vestiging van bedrijven of bij beslissing van ouderen om te verkassen naar Spanje of Florida
Ik ben al weg hoor.quote:Op zondag 28 december 2008 20:40 schreef Goverman het volgende:
^^ als alles zo slecht is in Nederland, waarom is dan Nederland de 16e economie ter wereld?
en... waarom ben je nog niet weg uit Nederland?
Nederland draait als geheel natuurlijk goed. Alleen zijn steeds meer mensen ontevreden over de verdeling van al die welvaart die geproduceerd wordt.quote:Op zondag 28 december 2008 20:40 schreef Goverman het volgende:
^^ als alles zo slecht is in Nederland, waarom is dan Nederland de 16e economie ter wereld?
en... waarom ben je nog niet weg uit Nederland?
Even ontopic over huizen: de Amerikaan heeft gemiddeld een groter huis dan de Nederlander. Zelfs de garagebox van veel mensen is al groter dan de rijtjescontainer van de Nederlander.quote:Op zondag 28 december 2008 21:02 schreef Swetsenegger het volgende:
Halcon zit in de USA. Je weet wel... waar het zoveel beter gaat dan in Nederland
De Amerikaan woont graag ruim en heeft graag de ruimte. Dat is wat anders dan de kwalitatief wellicht wat betere Nederlandse rijtjescontainr waar je grof geld voor dient te betalen.quote:Op zondag 28 december 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nou, in de VS koop je wel preiswerter dan in Nederland hoor. Ook wanneer je meerekent dat de huizen kwalitatief wat minder zijn.
Kijk maar eens naar de gemiddelde Amerikaanse serie. Zelfs "loosers" zoals Homer Simpson en Al Bundy hebben huizen die hier voorbehouden zijn aan artsenechtparen of advocaten. Nu is dat allemaal nep, maar klaarblijkelijk wel conform het verwachtingspatroon van de gewone Amerikaan!
Tja.. je moet tenslotte toch de ruimte hebben voor je opgeblazen egoquote:Op zondag 28 december 2008 21:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Amerikaan woont graag ruim en heeft graag de ruimte. Dat is wat anders dan de kwalitatief wellicht wat betere Nederlandse rijtjescontainr waar je grof geld voor dient te betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |