abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64390667
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 00:53 schreef capricia het volgende:
Maar goed, hier naast mij zie ik de andere kant:
Huis stond te koop voor 639.000. Vier maanden lang geen enkele kijker.
Prijs is verlaagd naar 598.000. Dus even 40K eraf in vier maanden...

Moraal:
De lucht zit vaak in de duurdere woningen.
Starterswoningen blijven in trek.
De lucht zit in alle woningen vooral in de goedkopere woningen.
Alleen de lucht is er op het moment alleen in de duurdere woningen uit te knijpen.
Voor de goedkopere woningen is nog voldoende vraag waardoor de lucht er nog in blijft zitten en mensen dus teveel betalen voor een woning.
pi_64390863
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 00:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Gaat hier om een nieuwbouw starterswoning. Kleine tuin etc. Maar wel helemaal nieuw. Drie slaapkamers.
Om die toen te kopen, 2 jaar geleden, moest je ingeloot worden...je moest uit een sociale huurwoning komen.
Vraagprijs van de gemeente 110.000 euro. Nadat alles verkocht was zijn ze gaan bouwen, dus hij heeft er effectief anderhalf jaar in gewoond.
Dus 180.000 voor die woning is wel okay. Ding is anderhalf jaar oud. In omgeving Dordrecht, dus randstad.
Dat hij die toen heeft kunnen kopen voor zo weinig, was gewoon mazzel.
En ook dat er geen 'strings attached' waren aan die koop, want dat heb je ook nog wel eens.
Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.
Blijkbaar kan die woning voor 110k neergezet worden dus de resterende 70k is waarde gebaseerd op emotie.
Deze verhalen hebben voor deze huizenbubble gezorgd. En ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat.
(lees: ik vraag me af of ik niet even moet wachten met zelf kopen)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64393849
quote:
wo 24 dec 2008, 10:17
'Britse huizenprijs daalt 10 procent in 2009'
LONDEN (AFN) - De huizenprijzen in Groot-Brittannië zullen in 2009 met 10 procent dalen. Dat voorspelde de Britse vastgoedbranchevereniging Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) woensdag.
Daarmee zou de gemiddelde huizenprijs in Groot-Brittannië volgend jaar 25 procent lager uitkomen dan de piek die in de loop van 2007 werd bereikt.

Volgens de branchevereniging zal de hypotheekverstrekking aan potentiële huizenkopers zonder inmenging van de Britse regering niet op gang komen. In combinatie met de slechte economische vooruitzichten zullen de huizenprijzen in Groot-Brittannië, die al meer dan een jaar lang onafgebroken dalen, daardoor volgend jaar blijven afnemen.

De Britse vereniging van banken meldde dinsdag dat het aantal goedgekeurde hypotheekaanvragen in november is gedaald tot het laagste niveau dat ooit werd gemeten.
pi_64394281
quote:
Op donderdag 25 december 2008 23:40 schreef LXIV het volgende:
Wanneer ik hier een rente kan afsluiten tegen 1% voor 30 jaar dan sluit ik ook een lening van een miljoen af. Het geld is dan namelijk gratis. En de inflatie doet de rest.

Dan nog is het trouwens slimmer om je huis op de markt te gooien! Immers, jij betaalt dan nog altijd 5% rente. Ik koop jouw huis en jij koopt een nieuw huis tegen ook 1%!

Jij rijk, ik rijk, Bos rijk vanwege al die overdrachtsbelasting die ontstaat! Iedereen gewoon rijk en alle huizen kosten een miljoen of meer! Laten we meteen beginnen!
En zo loopt iedereen zich rijk te rekenen. Jij beschrijft in een notendop wat eigenlijk in Amerika, maar ook in Nederland, dus is gebeurd. Een valse economie of nep-rijkdom met in werkelijkheid geldontwaarding tot resultaat, wat Peter Schiff altijd zo treffende beschrijft.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_64395324
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:14 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.
Blijkbaar kan die woning voor 110k neergezet worden dus de resterende 70k is waarde gebaseerd op emotie.
Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_64395369
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.
Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.
Vaak ben je verplicht er 5 jaar te wonen voordat je de woning gaat verkopen. Of de winst/verlies moet gedeeld worden met de gemeente.
Maar dat ze verplichten dat er ook in het goedkopere segment gebouwd moet worden, dat lijkt me niet slecht! Mijn gevoel is dat daar de grootste vraag zit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 27 december 2008 @ 11:23:43 #157
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64395678
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.
...
Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_64395737
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 11:23 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.
Veelal zal niet de gemeente maar de corporatie het regelen. Maar dan nog als er geloot wordt wordt er een notaris bij betrokken om te zorgen dat het eerlijk gaat.
  zaterdag 27 december 2008 @ 12:11:19 #159
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64396511
sorry voor off-topic:
Op papier zal het allemaal wel kloppen. Werkelijkheid is helaas wel eens anders.
pi_64396630
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:11 schreef Hyperdude het volgende:
sorry voor off-topic:
Op papier zal het allemaal wel kloppen. Werkelijkheid is helaas wel eens anders.
Ach zal over het algemeen wel meevallen.
pi_64397421
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach zal over het algemeen wel meevallen.
Volgens mij gaat zo'n loting inderdaad met notaris erbij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64397631
Hier in Leidscherijn ook een loting voor vrije kavels. En die kosten tussen de 300.000 en 700.000 euro, per kavel...dus zonder huis, die moet je er zelf ook nog op laten zetten.

Een aantal kavels waren snel weg, en je kunt je nu alleen via een reservelijst in laten schrijven voor het geval er iemand afvalt. Er zijn er nog wel wat te koop, maar zo te zien gaat het best hard.

Kennelijk is er nog genoeg geld beschikbaar!
Ik weet dus ook niet wat ik moet denken van alle media aandacht dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen. Ik denk dat dat heel erg van het soort woning en buurt afhangt.

Maar geld is er nog genoeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:03:13 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64397672
Mensen die kavels kunnen kopen voor 700.000 ton worden relatief minder geraakt door de KC dan de modus. Op de miljonairsbeurs was het ook nog druk genoeg.

Maar wat tussen modaal en die kavels zit, voor mensen die gewoon in loondienst zijn, maakt het wel degelijk uit dat banken minder kapitaal verstrekken!
The End Times are wild
pi_64397718
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:03 schreef LXIV het volgende:
Mensen die kavels kunnen kopen voor 700.000 ton worden relatief minder geraakt door de KC dan de modus. Op de miljonairsbeurs was het ook nog druk genoeg.

Maar wat tussen modaal en die kavels zit, voor mensen die gewoon in loondienst zijn, maakt het wel degelijk uit dat banken minder kapitaal verstrekken!
7ton was wel de duurste kavel...maar ik denk dat je gelijk hebt.
Wat is eigenlijk de gemiddelde koopsom die een starter neertelt voor een woning? Weet jij dat?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64398191
Dat hangt er vanaf over welke starter je het hebt:
De starter die zijn eerste woning betrekt zal een appartement onder 200k kopen.
Een gezin met kinderen in een huurwoning is meer op zoek naar een eengezinswoning die onder 200k erg schaars zijn. Dan ga je eerder naar 250k toe.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:26:55 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64398213
Ja, zoiets denk ik ook.
The End Times are wild
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:27:32 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64398232
Verder is het natuurlijk wel zo dat wanneer starters geen woningen tussen de 180K en de 240K meer kunnen kopen, mensen die daar wonen moeilijker kunnen doorstromen naar de woningen tussen de 300K en de 500K.
The End Times are wild
pi_64398347
Het is nu nog mogelijk maar de rek is er denk ik wel uit.
We komen nu op het punt dat 'de starters' met moeite kunnen instappen wat de doorstroming niet bevorderd.
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:50:33 #169
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64398848
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.

NB.
Die 6 ton voor net 1000m2 in een "Utrechts" nieuwbouwwijkje.
chk de plattegrond op die site. Eén groot boerderetteparadijs à 1 mijoen per stuk
pi_64399070
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is nu nog mogelijk maar de rek is er denk ik wel uit.
We komen nu op het punt dat 'de starters' met moeite kunnen instappen wat de doorstroming niet bevorderd.
kan wel, door het kopen van 50 jaar oude voormalige corporatiekrotten voor 125.000 euro
pi_64399093
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse file
pi_64399174
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

nee extra tijd om uit te slapen omdat ik slechts 5 minuten hoef te fietsen naar m'n werk.
  zaterdag 27 december 2008 @ 14:06:49 #173
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64399256
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als iedereen op een kluitje gaat werken en wonen dan stijgen de prijzen. Ik begrijp je probleem wel, maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Vreemd eigenlijk dat tegelijkertijd de grote uitkeringsghetto's zich op de duurste m2 van NL bevinden, en niet in de omgeving van Delfzijl.
pi_64399322
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

...maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Dan is het ook wel handig als je je vak kan uitoefenen buiten de randstad.
pi_64401804
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 00:27 schreef henkway het volgende:

[..]

Toch is dit wel een goede ontwikkeling want nu kunnen de laatste Sub-Prime hypotheken worden omgezet tegen een lagere rente, mits die mensen niet al zonder werk zitten.

Kan zijn dat dit de laatste ellende opruimt, zodat de crisis zich niet verder kan verdiepen
Leuk geprobeerd, maar >90% van die pogingen tot herfinancering gaat niet door. Want als je onderpand in waarde is gedaald ("onderwater": hypotheek > waarde huis) dan krijg je sowieso geen andere lening. Dit kan tot nog meer problemen gaan leiden trouwens. Mensen die zichzelf als prime zien worden nu keihard met hun neus op de feiten gedrukt.
pi_64402351
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:50 schreef Hyperdude het volgende:

NB.
Die 6 ton voor net 1000m2 in een "Utrechts" nieuwbouwwijkje.
chk de plattegrond op die site. Eén groot boerderetteparadijs à 1 mijoen per stuk
Het maakt niet uit wat jij of ik daarvan vindt.
Maar het punt is dat er kennelijk genoeg geld voorhanden is dat mensen zoiets gewoon kopen.
Een ander vrije kavel project in dezelfde nieuwbouwwijk liep gewoon storm.
Er is nog maar 1 vrije kavel over...a 375.000 euro voor 740 m2.
De huizen zijn al flink in aanbouw. En het zijn geen goedkope huizen die daar gebouwd worden.

Mensen hebben geld zat in dat segment! Ze staan ervoor in de rij...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64404182
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Als iedereen op een kluitje gaat werken en wonen dan stijgen de prijzen. Ik begrijp je probleem wel, maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Vreemd eigenlijk dat tegelijkertijd de grote uitkeringsghetto's zich op de duurste m2 van NL bevinden, en niet in de omgeving van Delfzijl.
Dat komt door de overheid.

Men zou al die paupers eens uit Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam moeten trappen, in die huizen modale inkomens laten wonen en de paupers ergens in Almere, Lelystad of Winschoten dumpen.
pi_64404246
die paupers wonen voor een groot deel in de woningen (appartementen veelal) waarin mensen met een modaal inkomen niet willen wonen.

Dat schiet dus niet zo op
pi_64404283
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:16 schreef du_ke het volgende:
die paupers wonen voor een groot deel in de woningen (appartementen veelal) waarin mensen met een modaal inkomen niet willen wonen.

Dat schiet dus niet zo op
De vierkante meters zijn interessant. Een woning tegen de vlakte gooien is zo gepiept.
pi_64404326
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

De vierkante meters zijn interessant. Een woning tegen de vlakte gooien is zo gepiept.
Maar duur. Stukken duurder dan hard boe roepen tegen een koe in een weiland en daar een nieuwbouwwijkje met huisjes met tuintjes beginnen.
pi_64404484
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar duur. Stukken duurder dan hard boe roepen tegen een koe in een weiland en daar een nieuwbouwwijkje met huisjes met tuintjes beginnen.
Op termijn stukken rendabeler dan er krotten te laten staan en er paupers in te laten wonen voor een habbekrats.

Er zijn best mensen bereid veel te betalen voor vierkante meters in de stad, een stuk meer dan de paupers die er nu wonen betalen. ´

Wellicht worden de grote steden dan ook weer wat aantrekkelijker voor mensen met knaken.
pi_64404554
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Op termijn stukken rendabeler dan er krotten te laten staan en er paupers in te laten wonen voor een habbekrats.
Voor de corporaties die daar de meeste woningen in bezit hebben is doormodderen en alleen het hoognodige onderhoud toch echt de rendabelste optie hoor .
quote:
Er zijn best mensen bereid veel te betalen voor vierkante meters in de stad, een stuk meer dan de paupers die er nu wonen betalen. ´

Wellicht worden de grote steden dan ook weer wat aantrekkelijker voor mensen met knaken.
In Nederland doen we het ook niet zo slecht op dat vlak hoor (oa door de Vogelaarwijken achtige projecten). In veel andere rijke westerse landen zijn de grote steden stukken armoediger dan hier.
pi_64404635
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor de corporaties die daar de meeste woningen in bezit hebben is doormodderen en alleen het hoognodige onderhoud toch echt de rendabelste optie hoor .
[..]

In Nederland doen we het ook niet zo slecht op dat vlak hoor (oa door de Vogelaarwijken achtige projecten). In veel andere rijke westerse landen zijn de grote steden stukken armoediger dan hier.
Het lijkt me altijd rendabeler als er iemand meer gaat betalen voor de vierkante meters dan er nu voor wordt betaald.

Niet zo slecht? Volgens mij heeft Vogelaar juist weinig gepresteerd en is ze daarom opgestapt. In andere rijke Westerse landen steeds men er weinig geld in en wonen deze lui vaak aan de rand van de stad. Gebieden waar verder toch niet echt iemand veel voor wil betalen.

Het maakt me ook niet uit of er armoedige buurten zijn en hoe armoedig ze zijn, het gaat erom dat vierkante meters in het centrum optimaal worden benut in het belang van de stad en dat doe je niet door ze voor een habbekrats te verhuren aan een stel Tokkies.
pi_64404856
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het lijkt me altijd rendabeler als er iemand meer gaat betalen voor de vierkante meters dan er nu voor wordt betaald.
Valt tegen omdat er dan heel wat geld gestoken moet worden in maatregelen om tegelijk de wijk op te knappen enzo.
quote:
Niet zo slecht? Volgens mij heeft Vogelaar juist weinig gepresteerd en is ze daarom opgestapt. In andere rijke Westerse landen steeds men er weinig geld in en wonen deze lui vaak aan de rand van de stad. Gebieden waar verder toch niet echt iemand veel voor wil betalen.
Ook daar heb je voldoende verarmde arbeiderswijken uit de eerste 3/4 van de 20e eeuw. Ook relatief dichtbij de stadscentra. En de stadsvernieuwing/ aanpak van probleemwijken is niet nieuw, daar doen we in Nederland al zeker 50 jaar aan. En dat doen we vergeleken met de meeste andere landen gewoon prima.
pi_64404908
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Valt tegen omdat er dan heel wat geld gestoken moet worden in maatregelen om tegelijk de wijk op te knappen enzo.
[..]

Ook daar heb je voldoende verarmde arbeiderswijken uit de eerste 3/4 van de 20e eeuw. Ook relatief dichtbij de stadscentra. En de stadsvernieuwing/ aanpak van probleemwijken is niet nieuw, daar doen we in Nederland al zeker 50 jaar aan. En dat doen we vergeleken met de meeste andere landen gewoon prima.
Er geld insteken betaalt zich op termijn wel uit als je andere mensen in die wijk laten wonen. Geld er in steken en de paupers er laten wonen is inderdaad weggegooid geld en een bodemloze put.

In Nederland is niet zo gek veel ruimte, dus het is zaak die ruimte zo goed mogelijk te benutten en de Nederlandse steden nog beter te maken. Ook al doen sommige andere landen het wellicht wat minder, Nederland moet naar zichzelf kijken en kritisch kijken wat er beter kan, ook al zou het volgens jou al wat beter zijn dan andere landen.
pi_64407058
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat komt door de overheid.

Men zou al die paupers eens uit Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam moeten trappen, in die huizen modale inkomens laten wonen en de paupers ergens in Almere, Lelystad of Winschoten dumpen.
Halcon wil paupers deporteren naar andere delen van het land?
Definieer het woord pauper eens...
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 27 december 2008 @ 19:00:54 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64407075
Het is inderdaad belachelijk dat uitkeringstrekkende paupers de duurste vierkante meters gesubsidieerd bezet houden, terwijl werkende mensen iedere dag in de file staan.
The End Times are wild
pi_64407167
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 19:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Uitkeringstrekkers en minimumloontjes die voor een habbekrats dure vierkante meters bevolken.
pi_64407179
quote:

[..]

ik denk dat hij bedoeld, mensen die minder dan modaal verdienen, studenten en AOW ers
pi_64407193
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 19:00 schreef LXIV het volgende:
Het is inderdaad belachelijk dat uitkeringstrekkende paupers de duurste vierkante meters gesubsidieerd bezet houden, terwijl werkende mensen iedere dag in de file staan.
Gezien de hoeveelheid file, zou ik niet graag IN een binnenstad willen wonen... Altijd ellende om 's morgens de stad uit te komen...en ik spreek uit ervaring. 'smiddags in file weer de stad in, voor ieder verkeerslicht wachten, en dan zoeken naar een parkeerplekkie.
Nee, net buiten de stad is wat mij betreft beter!
Maar ja, als je afhankelijk bent van het OV, dan zou de stad wel een optie kunnen zijn, natuurlijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64407214
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 19:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Uitkeringstrekkers en minimumloontjes die voor een habbekrats dure vierkante meters bevolken.
Dus zeg maar de mensen zonder eigen auto die afhankelijk zijn van het OV...toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64412346
quote:

[..]

* kucht * Vergeet niet dat de bovenmodalen veel plezier hebben van deze paupers. Goedkope arbeid in de nabijheid is een niet te versmaden iets.
pi_64412586
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 21:32 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

* kucht * Vergeet niet dat de bovenmodalen veel plezier hebben van deze paupers. Goedkope arbeid in de nabijheid is een niet te versmaden iets.
Die laatste zin die je quotte kwam niet bij mij vandaan....
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64413602
quote:
Die laatste zin die je quotte kwam niet bij mij vandaan....
Nee, klopt ging mij ook om wat Halcon zei.
  zaterdag 27 december 2008 @ 23:14:31 #195
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64415277
Gefeliciteerd. Het pauperparadijs heruitgevonden.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_64415432
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 23:14 schreef Dromer het volgende:
Gefeliciteerd. Het pauperparadijs heruitgevonden.

Dat boek had ik vorige week uit. Vond het ontroerend en indrukwekkend. Verplichte kost voor een aantal Fok-posters, zou ik denken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64422005
Pauperparadijs van Suzanna Jansen? Ik vond onderstaande beschrijving. Lijkt mij inderdaad wel een interessant maar ook wel deprimerend verhaal.

Amsterdam-Noord tijdens de crisisjaren: Roza Dingemans, moeder van een door schulden en alcoholisme getroffen gezin, probeert koste wat kost haar waardigheid te bewaren. Ze ontleent trots aan een gerucht over een voorname afkomst en een misgelopen erfenis.
Maar is dat werkelijkheid of mythe?

Op zoek naar de feiten stuit haar kleindochter, de auteur, op een verborgen stuk Nederlandse geschiedenis: een uniek heropvoedingsexperiment in de Drentse nederzetting Veenhuizen, waaraan haar voorouders zijn blootgesteld. In drie enorme gestichten werden vanaf 1823 tienduizenden arme stadsgezinnen gedrild tot nuttige burgers. Maar wat begon als een bevlogen plan om de onderklasse te verheffen, veranderde al snel in een fuik.

In een betrokken, beeldende stijl volgt Suzanna Jansen vijf generaties van haar familie langs alle goedbedoelde beschavingspogingen. Van de bedelaarskolonie Veenhuizen tot het wonen-onder-toezicht in de arbeiderswijken van de twintigste eeuw. Gaandeweg tekent zich af hoe deze opvoedcampagnes ingrijpen in het leven van Roza Dingemans en haar nazaten.
pi_64424387
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er geld insteken betaalt zich op termijn wel uit als je andere mensen in die wijk laten wonen. Geld er in steken en de paupers er laten wonen is inderdaad weggegooid geld en een bodemloze put.

In Nederland is niet zo gek veel ruimte, dus het is zaak die ruimte zo goed mogelijk te benutten en de Nederlandse steden nog beter te maken. Ook al doen sommige andere landen het wellicht wat minder, Nederland moet naar zichzelf kijken en kritisch kijken wat er beter kan, ook al zou het volgens jou al wat beter zijn dan andere landen.
Uiteraard moet je altijd proberen het nog beter te doen dan in het verleden. Ik gaf slechts aan dat we daar in Nederland heel behoorlijk in slagen.
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 13:16:07 #199
236264 crew  capricia
pi_64426998
quote:
Op zondag 28 december 2008 06:14 schreef dutch_renter het volgende:
Pauperparadijs van Suzanna Jansen? Ik vond onderstaande beschrijving. Lijkt mij inderdaad wel een interessant maar ook wel deprimerend verhaal.
[..]
Eigenlijk is het een verhaal over de armenzorg in de lage landen door de eeuwen heen.
Met alle mogelijke geluiden die je nu ook hoort:
Paupers in heropvoedgestichten.
Paupers bij elkaar in 1 wijk plaatsen.
Met harde hand orde en tucht handhaven.
Met zachte hand orde en tucht handhaven.
Zijn paupers van goede wil, of juist lui?
Als die geluiden zijn door de eeuwen heen allang uitgeprobeerd in de armezorg.
Ik vond het bijzonder interessant omdat het veel vergelijk heeft met hoe er nu over deze materie gedacht wordt. Je ziet veel stromingen terug komen in de sociale expirimenten in het boek.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64427195
quote:
Op zondag 28 december 2008 13:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Eigenlijk is het een verhaal over de armenzorg in de lage landen door de eeuwen heen.
Met alle mogelijke geluiden die je nu ook hoort:
Paupers in heropvoedgestichten.
Paupers bij elkaar in 1 wijk plaatsen.
Met harde hand orde en tucht handhaven.
Met zachte hand orde en tucht handhaven.
Zijn paupers van goede wil, of juist lui?
Als die geluiden zijn door de eeuwen heen allang uitgeprobeerd in de armezorg.
Ik vond het bijzonder interessant omdat het veel vergelijk heeft met hoe er nu over deze materie gedacht wordt. Je ziet veel stromingen terug komen in de sociale expirimenten in het boek.
Je zult altijd arme mensen houden en rijken,het geeft geen pas om de arme mensen en AOW ers op te sluiten
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 13:25:49 #201
236264 crew  capricia
pi_64427282
quote:
Op zondag 28 december 2008 13:23 schreef henkway het volgende:

[..]

Je zult altijd arme mensen houden en rijken,het geeft geen pas om de arme mensen en AOW ers op te sluiten
Ach, hier op fok zijn er ook mensen die serieus menen dat de minder bedeelde medemens niet in bijv. stadscentra mogen wonen...triest maar waar.
En daarom is dat boek wel interessant, omdat dat soort expirimenten allang een keer uitgevoerd zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64432325
In Het Parool staat een artikel waar in beschreven staat dat de huizenprijs meer dan 30% kan gaan dalen, dat onderzoek is gedaan door een investeringsfonds van oa de familie Brenninkmeier.
  zondag 28 december 2008 @ 16:08:12 #203
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_64432635
quote:
Op zondag 28 december 2008 16:00 schreef WammesWaggel het volgende:
In Het Parool staat een artikel waar in beschreven staat dat de huizenprijs meer dan 30% kan gaan dalen, dat onderzoek is gedaan door een investeringsfonds van oa de familie Brenninkmeier.
Denk dat het eerder om beleggingsobjecten gaat ipv normale woonhuizen die per stuk verkocht worden.

Overigens is kan gaan dalen ook weer lekker subjectief..

Ik geloof er niet in, we maken pas op de plaats maar over 2 jaar mag je blij zijn als je dan nog in kan stappen. Let maar op..
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_64433039
quote:
Op zondag 28 december 2008 16:08 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Denk dat het eerder om beleggingsobjecten gaat ipv normale woonhuizen die per stuk verkocht worden.

Overigens is kan gaan dalen ook weer lekker subjectief..

Ik geloof er niet in, we maken pas op de plaats maar over 2 jaar mag je blij zijn als je dan nog in kan stappen. Let maar op..
met dalende lonen heb ik er geen geloof in
  zondag 28 december 2008 @ 16:22:40 #205
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64433173
Misschien zien de Brenninkmeijertjes er wel brood in wat onrust te zaaien. Kunnen ze over een tijdje lekker goedkoop wat panden bemachtigen.
http://www.cofraholding.com/
pi_64433299
Dat zou natuurlijk kunnen, hier nog een linkje naar een weblog waar wel aardige info op staat.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/
pi_64435129
quote:
Dat zou natuurlijk kunnen, hier nog een linkje naar een weblog waar wel aardige info op staat.
[url=http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/
]http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/[/quote][/url]

Ja, die lees ik ook. Is van iemand die ook wel eens hier post, "vastgoedzeepbel". Hij/zij heeft altijd wel interessante stukjes. Alleen jammer dat er nooit echte discussies ontstaan.
  zondag 28 december 2008 @ 17:27:41 #208
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64435395
Ach, tegenover de dalende huizenprijs, volgens deze redenatie, staan de gestegen bouwkosten en prijs van bouwmaterialen. Daardoor wordt dit al deels opgeheven. Anders immers geen nieuwbouw meer. En dat is toch dodelijk in een landje als het onze. En duurdere bouwkosten en bouwmaterialen betekent ook dure verbouwingen en dus duurdere hypotheken voor bestaande bouw. Ik geloof er niet zo in.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_64435587
quote:
Op zondag 28 december 2008 16:00 schreef WammesWaggel het volgende:
Het kan, maar het kan ook heel goed van niet.
  zondag 28 december 2008 @ 18:28:38 #210
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_64437403
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_64437835
quote:
De AFM schaamt zich dat ze nu pas waarschuwen voor de aflossingsvrije hypotheken die door de gemeentes gegarandeerd zijn, waarvan de overwaarde is belegd in aandelen.

Nu willen de VNG graag van de Gemeentegarantie af

[ Bericht 14% gewijzigd door henkway op 28-12-2008 19:02:13 ]
pi_64440741
quote:
Op zondag 28 december 2008 13:25 schreef capricia het volgende:

[..]

Ach, hier op fok zijn er ook mensen die serieus menen dat de minder bedeelde medemens niet in bijv. stadscentra mogen wonen...triest maar waar.
En daarom is dat boek wel interessant, omdat dat soort expirimenten allang een keer uitgevoerd zijn.
De minder bedeelde mensen mogen best in stadscentra wonen, maar dan zullen ze er wel marktconforme prijzen voor moeten gaan betalen. Zo niet, dan opzouten.

Op deze wijze leveren de vierkante meters een marktconforme prijs op, wordt de doorstroming op de huizenmarkt bevorderd en staan we weer wat minder lang in de file.
pi_64440769
quote:
Kees de Kort heeft het vaak bij het rechte eind. Ik ben benieuwd deze keer.
pi_64440858
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Kees de Kort heeft het vaak bij het rechte eind. Ik ben benieuwd deze keer.
woonruimte is nu twee keer zo duur als het buitenland, gaat toch een rol spelen bij vestiging van bedrijven of bij beslissing van ouderen om te verkassen naar Spanje of Florida
pi_64441022
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:15 schreef henkway het volgende:

[..]

woonruimte is nu twee keer zo duur als het buitenland, gaat toch een rol spelen bij vestiging van bedrijven of bij beslissing van ouderen om te verkassen naar Spanje of Florida
Florida is nu erg interessant gezien de huizenprijzen en de lage dollar, maar dat kan en zal ook veranderen op termijn.

Behalve dat woonruimte duur is zijn Nederlanders onbeschoft, is het verkeer een drama, betaal je erg veel belastingen, is het klimaat een drama, etc... Genoeg redenen om te verkassen inderdaad.

Ook voor bedrijven geldt dit. Hoge belastingen, slechte bereikbaarheid, grote rol vakbonden, duur personeel, lastig om specialisten te vinden, haast onmogelijk om buitenlandse medewerkers te halen, etc... Bedrijven gaan Nederland links laten liggen.
  zondag 28 december 2008 @ 20:40:31 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64441658
Alle argumenten waarom woonruimte in Nederland structureel duurder is dan in gelijksoortige landen zijn valide, maar ook allang in de prijs verwerkt! Wanneer de huizenprijzen zakken omdat er minder kapitaal ter beschikking komt dalen de huizenprijzen. En dat geldt dan in Nederland net zo goed als elders.

Wanneer je gewoon een huis bezit maakt het ook helemaal geen donder uit wat de huizenmarkt op de korte (5-10 jaar) doet. Want die papieren winst die erop gemaakt werd kon toch niet opgenomen worden. Net zomin als dat papieren verlies je pijn doet. En moet je verhuizen dan koop je ook weer goedkoper.

Pas wanneer je 2 of meer huizen hebt moet je uitkijken. Want je kunt maar in een huis tegelijk wonen. Heb maar niet de ijdele hoop dat dit een kortstondige stagnatie is. De stagnatie duurt net zolang totdat de verkopers hun dubbele lasten niet meer dragen kunnen. En dan zetten de prijsdalingen in. Het kan zomaar 12 jaar duren voordat de prijzen weer terug zijn op het niveau van 2007. En dan reken ik al die jaren inflatie, rentebetalingen, onderhoudskosten, verval etc. niet mee!
Verkoop nu en je zit nog op de sub-top van de markt!
The End Times are wild
  zondag 28 december 2008 @ 20:40:32 #217
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_64441659
^^ als alles zo slecht is in Nederland, waarom is dan Nederland de 16e economie ter wereld?
en... waarom ben je nog niet weg uit Nederland?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_64441713
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:40 schreef Goverman het volgende:
^^ als alles zo slecht is in Nederland, waarom is dan Nederland de 16e economie ter wereld?
Ik ben al weg hoor.

Nederland is nog de 16e economie van de wereld, maar Nederland zal steeds verder wegzakken. Emigranten zien dat en vertrekken niet voor niets, kansrijke immigranten laten Nederland links liggen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 december 2008 @ 21:02:33 #219
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_64442430
Halcon zit in de USA. Je weet wel... waar het zoveel beter gaat dan in Nederland
  zondag 28 december 2008 @ 21:02:53 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64442442
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:40 schreef Goverman het volgende:
Nederland draait als geheel natuurlijk goed. Alleen zijn steeds meer mensen ontevreden over de verdeling van al die welvaart die geproduceerd wordt.

Wanneer jij een aanzienlijke bijdrage daaraan levert, maar effectief nauwelijks iets meer ervan ontvangt dan jouw buurman die met zijn gesubsidieerde woning en alle uitkeringen en subsidies effectief dezelfde bestedingsruimte heeft maar iedere ochtend lekker in zijn bed blijft liggen, dan ga je daar op den duur van balen.
Zeker wanneer je ook iedere avond te laat thuis bent omdat de overheid weigert voldoende wegen aan te leggen. En je niet naar je werk kunt verhuizen want door onvoldoende bouwen zijn de huizen daar voor jou onbetaalbaar.

Als je dan ziet dat mensen over de grens wel allerlei voordelen hebben, en jij dat ook zou kunnen krijgen, dan gaat dat langzaam knagen. Iedere dag dat jij 's ochtends je auto staat te krabben een beetje. Totdat je op een zeker moment de kans ziet om weg te gaan. En velen gaan er dan ook! De emigratie is nu groter dan in de jaren 50!

Dus Nederland als geheel draait gewoon goed. Maar toch is er veel ontevredenheid.

Ik ben trouwens best tevreden hier hoor!
The End Times are wild
pi_64442502
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:02 schreef Swetsenegger het volgende:
Halcon zit in de USA. Je weet wel... waar het zoveel beter gaat dan in Nederland
Even ontopic over huizen: de Amerikaan heeft gemiddeld een groter huis dan de Nederlander. Zelfs de garagebox van veel mensen is al groter dan de rijtjescontainer van de Nederlander.

Daarnaast is slechter gaan ook maar relatief. Het gaat niet voor iedereen slechter. Ook zal de VS zich wel herstellen en zal de VS geen last hebben van vergrijzing, Nederland wel.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 december 2008 @ 21:05:47 #222
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_64442539
Jammer alleen van die kleenex walls.....
  zondag 28 december 2008 @ 21:09:31 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64442671
Nou, in de VS koop je wel preiswerter dan in Nederland hoor. Ook wanneer je meerekent dat de huizen kwalitatief wat minder zijn.
Kijk maar eens naar de gemiddelde Amerikaanse serie. Zelfs "loosers" zoals Homer Simpson en Al Bundy hebben huizen die hier voorbehouden zijn aan artsenechtparen of advocaten. Nu is dat allemaal nep, maar klaarblijkelijk wel conform het verwachtingspatroon van de gewone Amerikaan!
The End Times are wild
pi_64443414
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nou, in de VS koop je wel preiswerter dan in Nederland hoor. Ook wanneer je meerekent dat de huizen kwalitatief wat minder zijn.
Kijk maar eens naar de gemiddelde Amerikaanse serie. Zelfs "loosers" zoals Homer Simpson en Al Bundy hebben huizen die hier voorbehouden zijn aan artsenechtparen of advocaten. Nu is dat allemaal nep, maar klaarblijkelijk wel conform het verwachtingspatroon van de gewone Amerikaan!
De Amerikaan woont graag ruim en heeft graag de ruimte. Dat is wat anders dan de kwalitatief wellicht wat betere Nederlandse rijtjescontainr waar je grof geld voor dient te betalen.
  zondag 28 december 2008 @ 22:04:26 #225
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64445132
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

De Amerikaan woont graag ruim en heeft graag de ruimte. Dat is wat anders dan de kwalitatief wellicht wat betere Nederlandse rijtjescontainr waar je grof geld voor dient te betalen.
Tja.. je moet tenslotte toch de ruimte hebben voor je opgeblazen ego
(d'r is daar sowieso veel meer ruimte in dat land, dus de vergelijking gaat geheel mank)
I am just a dreamer, but you are just a dream
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')