abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64390667
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 00:53 schreef capricia het volgende:
Maar goed, hier naast mij zie ik de andere kant:
Huis stond te koop voor 639.000. Vier maanden lang geen enkele kijker.
Prijs is verlaagd naar 598.000. Dus even 40K eraf in vier maanden...

Moraal:
De lucht zit vaak in de duurdere woningen.
Starterswoningen blijven in trek.
De lucht zit in alle woningen vooral in de goedkopere woningen.
Alleen de lucht is er op het moment alleen in de duurdere woningen uit te knijpen.
Voor de goedkopere woningen is nog voldoende vraag waardoor de lucht er nog in blijft zitten en mensen dus teveel betalen voor een woning.
pi_64390863
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 00:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Gaat hier om een nieuwbouw starterswoning. Kleine tuin etc. Maar wel helemaal nieuw. Drie slaapkamers.
Om die toen te kopen, 2 jaar geleden, moest je ingeloot worden...je moest uit een sociale huurwoning komen.
Vraagprijs van de gemeente 110.000 euro. Nadat alles verkocht was zijn ze gaan bouwen, dus hij heeft er effectief anderhalf jaar in gewoond.
Dus 180.000 voor die woning is wel okay. Ding is anderhalf jaar oud. In omgeving Dordrecht, dus randstad.
Dat hij die toen heeft kunnen kopen voor zo weinig, was gewoon mazzel.
En ook dat er geen 'strings attached' waren aan die koop, want dat heb je ook nog wel eens.
Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.
Blijkbaar kan die woning voor 110k neergezet worden dus de resterende 70k is waarde gebaseerd op emotie.
Deze verhalen hebben voor deze huizenbubble gezorgd. En ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat.
(lees: ik vraag me af of ik niet even moet wachten met zelf kopen)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64393849
quote:
wo 24 dec 2008, 10:17
'Britse huizenprijs daalt 10 procent in 2009'
LONDEN (AFN) - De huizenprijzen in Groot-Brittannië zullen in 2009 met 10 procent dalen. Dat voorspelde de Britse vastgoedbranchevereniging Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) woensdag.
Daarmee zou de gemiddelde huizenprijs in Groot-Brittannië volgend jaar 25 procent lager uitkomen dan de piek die in de loop van 2007 werd bereikt.

Volgens de branchevereniging zal de hypotheekverstrekking aan potentiële huizenkopers zonder inmenging van de Britse regering niet op gang komen. In combinatie met de slechte economische vooruitzichten zullen de huizenprijzen in Groot-Brittannië, die al meer dan een jaar lang onafgebroken dalen, daardoor volgend jaar blijven afnemen.

De Britse vereniging van banken meldde dinsdag dat het aantal goedgekeurde hypotheekaanvragen in november is gedaald tot het laagste niveau dat ooit werd gemeten.
pi_64394281
quote:
Op donderdag 25 december 2008 23:40 schreef LXIV het volgende:
Wanneer ik hier een rente kan afsluiten tegen 1% voor 30 jaar dan sluit ik ook een lening van een miljoen af. Het geld is dan namelijk gratis. En de inflatie doet de rest.

Dan nog is het trouwens slimmer om je huis op de markt te gooien! Immers, jij betaalt dan nog altijd 5% rente. Ik koop jouw huis en jij koopt een nieuw huis tegen ook 1%!

Jij rijk, ik rijk, Bos rijk vanwege al die overdrachtsbelasting die ontstaat! Iedereen gewoon rijk en alle huizen kosten een miljoen of meer! Laten we meteen beginnen!
En zo loopt iedereen zich rijk te rekenen. Jij beschrijft in een notendop wat eigenlijk in Amerika, maar ook in Nederland, dus is gebeurd. Een valse economie of nep-rijkdom met in werkelijkheid geldontwaarding tot resultaat, wat Peter Schiff altijd zo treffende beschrijft.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_64395324
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:14 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.
Blijkbaar kan die woning voor 110k neergezet worden dus de resterende 70k is waarde gebaseerd op emotie.
Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_64395369
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.
Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.
Vaak ben je verplicht er 5 jaar te wonen voordat je de woning gaat verkopen. Of de winst/verlies moet gedeeld worden met de gemeente.
Maar dat ze verplichten dat er ook in het goedkopere segment gebouwd moet worden, dat lijkt me niet slecht! Mijn gevoel is dat daar de grootste vraag zit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 27 december 2008 @ 11:23:43 #157
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64395678
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.
...
Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_64395737
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 11:23 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.
Veelal zal niet de gemeente maar de corporatie het regelen. Maar dan nog als er geloot wordt wordt er een notaris bij betrokken om te zorgen dat het eerlijk gaat.
  zaterdag 27 december 2008 @ 12:11:19 #159
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64396511
sorry voor off-topic:
Op papier zal het allemaal wel kloppen. Werkelijkheid is helaas wel eens anders.
pi_64396630
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:11 schreef Hyperdude het volgende:
sorry voor off-topic:
Op papier zal het allemaal wel kloppen. Werkelijkheid is helaas wel eens anders.
Ach zal over het algemeen wel meevallen.
pi_64397421
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach zal over het algemeen wel meevallen.
Volgens mij gaat zo'n loting inderdaad met notaris erbij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64397631
Hier in Leidscherijn ook een loting voor vrije kavels. En die kosten tussen de 300.000 en 700.000 euro, per kavel...dus zonder huis, die moet je er zelf ook nog op laten zetten.

Een aantal kavels waren snel weg, en je kunt je nu alleen via een reservelijst in laten schrijven voor het geval er iemand afvalt. Er zijn er nog wel wat te koop, maar zo te zien gaat het best hard.

Kennelijk is er nog genoeg geld beschikbaar!
Ik weet dus ook niet wat ik moet denken van alle media aandacht dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen. Ik denk dat dat heel erg van het soort woning en buurt afhangt.

Maar geld is er nog genoeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:03:13 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64397672
Mensen die kavels kunnen kopen voor 700.000 ton worden relatief minder geraakt door de KC dan de modus. Op de miljonairsbeurs was het ook nog druk genoeg.

Maar wat tussen modaal en die kavels zit, voor mensen die gewoon in loondienst zijn, maakt het wel degelijk uit dat banken minder kapitaal verstrekken!
The End Times are wild
pi_64397718
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:03 schreef LXIV het volgende:
Mensen die kavels kunnen kopen voor 700.000 ton worden relatief minder geraakt door de KC dan de modus. Op de miljonairsbeurs was het ook nog druk genoeg.

Maar wat tussen modaal en die kavels zit, voor mensen die gewoon in loondienst zijn, maakt het wel degelijk uit dat banken minder kapitaal verstrekken!
7ton was wel de duurste kavel...maar ik denk dat je gelijk hebt.
Wat is eigenlijk de gemiddelde koopsom die een starter neertelt voor een woning? Weet jij dat?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64398191
Dat hangt er vanaf over welke starter je het hebt:
De starter die zijn eerste woning betrekt zal een appartement onder 200k kopen.
Een gezin met kinderen in een huurwoning is meer op zoek naar een eengezinswoning die onder 200k erg schaars zijn. Dan ga je eerder naar 250k toe.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:26:55 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64398213
Ja, zoiets denk ik ook.
The End Times are wild
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:27:32 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64398232
Verder is het natuurlijk wel zo dat wanneer starters geen woningen tussen de 180K en de 240K meer kunnen kopen, mensen die daar wonen moeilijker kunnen doorstromen naar de woningen tussen de 300K en de 500K.
The End Times are wild
pi_64398347
Het is nu nog mogelijk maar de rek is er denk ik wel uit.
We komen nu op het punt dat 'de starters' met moeite kunnen instappen wat de doorstroming niet bevorderd.
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:50:33 #169
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64398848
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.

NB.
Die 6 ton voor net 1000m2 in een "Utrechts" nieuwbouwwijkje.
chk de plattegrond op die site. Eén groot boerderetteparadijs à 1 mijoen per stuk
pi_64399070
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is nu nog mogelijk maar de rek is er denk ik wel uit.
We komen nu op het punt dat 'de starters' met moeite kunnen instappen wat de doorstroming niet bevorderd.
kan wel, door het kopen van 50 jaar oude voormalige corporatiekrotten voor 125.000 euro
pi_64399093
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse file
pi_64399174
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

nee extra tijd om uit te slapen omdat ik slechts 5 minuten hoef te fietsen naar m'n werk.
  zaterdag 27 december 2008 @ 14:06:49 #173
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64399256
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als iedereen op een kluitje gaat werken en wonen dan stijgen de prijzen. Ik begrijp je probleem wel, maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Vreemd eigenlijk dat tegelijkertijd de grote uitkeringsghetto's zich op de duurste m2 van NL bevinden, en niet in de omgeving van Delfzijl.
pi_64399322
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

...maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Dan is het ook wel handig als je je vak kan uitoefenen buiten de randstad.
pi_64401804
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 00:27 schreef henkway het volgende:

[..]

Toch is dit wel een goede ontwikkeling want nu kunnen de laatste Sub-Prime hypotheken worden omgezet tegen een lagere rente, mits die mensen niet al zonder werk zitten.

Kan zijn dat dit de laatste ellende opruimt, zodat de crisis zich niet verder kan verdiepen
Leuk geprobeerd, maar >90% van die pogingen tot herfinancering gaat niet door. Want als je onderpand in waarde is gedaald ("onderwater": hypotheek > waarde huis) dan krijg je sowieso geen andere lening. Dit kan tot nog meer problemen gaan leiden trouwens. Mensen die zichzelf als prime zien worden nu keihard met hun neus op de feiten gedrukt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')