De lucht zit in alle woningen vooral in de goedkopere woningen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:53 schreef capricia het volgende:
Maar goed, hier naast mij zie ik de andere kant:
Huis stond te koop voor 639.000. Vier maanden lang geen enkele kijker.
Prijs is verlaagd naar 598.000. Dus even 40K eraf in vier maanden...
Moraal:
De lucht zit vaak in de duurdere woningen.
Starterswoningen blijven in trek.
Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat hier om een nieuwbouw starterswoning. Kleine tuin etc. Maar wel helemaal nieuw. Drie slaapkamers.
Om die toen te kopen, 2 jaar geleden, moest je ingeloot worden...je moest uit een sociale huurwoning komen.
Vraagprijs van de gemeente 110.000 euro. Nadat alles verkocht was zijn ze gaan bouwen, dus hij heeft er effectief anderhalf jaar in gewoond.
Dus 180.000 voor die woning is wel okay. Ding is anderhalf jaar oud. In omgeving Dordrecht, dus randstad.
Dat hij die toen heeft kunnen kopen voor zo weinig, was gewoon mazzel.
En ook dat er geen 'strings attached' waren aan die koop, want dat heb je ook nog wel eens.
quote:wo 24 dec 2008, 10:17
'Britse huizenprijs daalt 10 procent in 2009'
LONDEN (AFN) - De huizenprijzen in Groot-Brittannië zullen in 2009 met 10 procent dalen. Dat voorspelde de Britse vastgoedbranchevereniging Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) woensdag.
Daarmee zou de gemiddelde huizenprijs in Groot-Brittannië volgend jaar 25 procent lager uitkomen dan de piek die in de loop van 2007 werd bereikt.
Volgens de branchevereniging zal de hypotheekverstrekking aan potentiële huizenkopers zonder inmenging van de Britse regering niet op gang komen. In combinatie met de slechte economische vooruitzichten zullen de huizenprijzen in Groot-Brittannië, die al meer dan een jaar lang onafgebroken dalen, daardoor volgend jaar blijven afnemen.
De Britse vereniging van banken meldde dinsdag dat het aantal goedgekeurde hypotheekaanvragen in november is gedaald tot het laagste niveau dat ooit werd gemeten.
En zo loopt iedereen zich rijk te rekenen. Jij beschrijft in een notendop wat eigenlijk in Amerika, maar ook in Nederland, dus is gebeurd. Een valse economie of nep-rijkdom met in werkelijkheid geldontwaarding tot resultaat, wat Peter Schiff altijd zo treffende beschrijft.quote:Op donderdag 25 december 2008 23:40 schreef LXIV het volgende:
Wanneer ik hier een rente kan afsluiten tegen 1% voor 30 jaar dan sluit ik ook een lening van een miljoen af. Het geld is dan namelijk gratis. En de inflatie doet de rest.
Dan nog is het trouwens slimmer om je huis op de markt te gooien! Immers, jij betaalt dan nog altijd 5% rente. Ik koop jouw huis en jij koopt een nieuw huis tegen ook 1%!
Jij rijk, ik rijk, Bos rijk vanwege al die overdrachtsbelasting die ontstaat! Iedereen gewoon rijk en alle huizen kosten een miljoen of meer! Laten we meteen beginnen!
Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.quote:Op zaterdag 27 december 2008 01:14 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik gun je collega een leuke deal maar dit is een mooi voorbeeld van hoe er lucht in de markt gepompt wordt.
Blijkbaar kan die woning voor 110k neergezet worden dus de resterende 70k is waarde gebaseerd op emotie.
Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.quote:Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vaak zit er op dergelijke woningen een behoorlijke onrendabele top. Die wordt ofwel door het goedkoop aanbieden van grond of door korting op de koopsom opgebracht door de gemeente of de corporatie. De waarde (of iig de kosten) van een dergelijke woning waren dan al hoger dan die 110.000.
Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.quote:Op zaterdag 27 december 2008 11:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel gemeentes hebben voorgeschreven dat er een percentage goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden ten opzichte van het duurdere segment. De gemeente loot vervolgens mensen in, met allerlei voorwaarden.
...
Veelal zal niet de gemeente maar de corporatie het regelen. Maar dan nog als er geloot wordt wordt er een notaris bij betrokken om te zorgen dat het eerlijk gaat.quote:Op zaterdag 27 december 2008 11:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Of familieleden van wethouders, aannemers en raadsleden wonen daar lekker goedkoop, en strijken daarna een mooie belastingvrije winst op.
Ach zal over het algemeen wel meevallen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:11 schreef Hyperdude het volgende:
sorry voor off-topic:
Op papier zal het allemaal wel kloppen. Werkelijkheid is helaas wel eens anders.
Volgens mij gaat zo'n loting inderdaad met notaris erbij.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach zal over het algemeen wel meevallen.
7ton was wel de duurste kavel...maar ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 13:03 schreef LXIV het volgende:
Mensen die kavels kunnen kopen voor 700.000 ton worden relatief minder geraakt door de KC dan de modus. Op de miljonairsbeurs was het ook nog druk genoeg.
Maar wat tussen modaal en die kavels zit, voor mensen die gewoon in loondienst zijn, maakt het wel degelijk uit dat banken minder kapitaal verstrekken!
kan wel, door het kopen van 50 jaar oude voormalige corporatiekrotten voor 125.000 euroquote:Op zaterdag 27 december 2008 13:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is nu nog mogelijk maar de rek is er denk ik wel uit.
We komen nu op het punt dat 'de starters' met moeite kunnen instappen wat de doorstroming niet bevorderd.
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse filequote:Op zaterdag 27 december 2008 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf waar de starter woont. Er zijn nog grote delen NL waar je met 1,5 ton en 2 rechterhanden heel aardig uit de voeten komt.
nee extra tijd om uit te slapen omdat ik slechts 5 minuten hoef te fietsen naar m'n werk.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse file
Als iedereen op een kluitje gaat werken en wonen dan stijgen de prijzen. Ik begrijp je probleem wel, maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:00 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Incl. gratis tijd voor jezelf in de dagelijkse file
Dan is het ook wel handig als je je vak kan uitoefenen buiten de randstad.quote:Op zaterdag 27 december 2008 14:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
...maar als je te weinig verdient om in de Randstad te kunnen wonen moet je er wellicht ook niet willen werken.
Leuk geprobeerd, maar >90% van die pogingen tot herfinancering gaat niet door. Want als je onderpand in waarde is gedaald ("onderwater": hypotheek > waarde huis) dan krijg je sowieso geen andere lening. Dit kan tot nog meer problemen gaan leiden trouwens. Mensen die zichzelf als prime zien worden nu keihard met hun neus op de feiten gedrukt.quote:Op vrijdag 26 december 2008 00:27 schreef henkway het volgende:
[..]
Toch is dit wel een goede ontwikkeling want nu kunnen de laatste Sub-Prime hypotheken worden omgezet tegen een lagere rente, mits die mensen niet al zonder werk zitten.
Kan zijn dat dit de laatste ellende opruimt, zodat de crisis zich niet verder kan verdiepen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |