abonnement bol.com Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf dinsdag 24 februari 2009 @ 23:09:53 #101
145146 Andyy
pi_66426975
wat een idioot...
pi_66427251
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 22:58 schreef Andyy het volgende:

[..]

augustus...
maar wettelijk is er geen minimum leeftijd waarop je vuurwapens mag schieten, is bij iedere vereniging anders helaas.
ik had al een jaartje met KKG geschoten
I know maar de meesten houden 18 toch wel als minimum aan.
Dunno of je weleens KKP hebt geschoten maar GKP wordt mi pas leuk vanaf .357 en liever nog .45 Is op zich niks mis met bijv. een 9mm maar echt een enorm verschil zal het niet maken.
  FOK!fotograaf dinsdag 24 februari 2009 @ 23:42:29 #103
145146 Andyy
pi_66428286
helaas geen KKP, ik heb wel een luchtpistool.
wel terugslagloos zodat de kleinste fout met je trekkervinger gelijk al opvalt
pi_66435448
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 23:16 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

I know maar de meesten houden 18 toch wel als minimum aan.
Dunno of je weleens KKP hebt geschoten maar GKP wordt mi pas leuk vanaf .357 en liever nog .45 Is op zich niks mis met bijv. een 9mm maar echt een enorm verschil zal het niet maken.
Ligt er aan welke .45 je bedoelt, maar een 357 is wat feller dan een 45 acp. Scheelt een factor 2 in energie.
Wie een kuil graaft voor een ander, en daar geld voor vraagt, is een begrafenisondernemer.
pi_66439593
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:05 schreef Jobo77 het volgende:

[..]

Ligt er aan welke .45 je bedoelt, maar een 357 is wat feller dan een 45 acp. Scheelt een factor 2 in energie.
.45 vind ik het prettigste patroon om te verschieten.
.357 in een revolver met niet goed aansluitende greepplaatjes was niet echt een succes.
pi_66439948
Ik verschiet ook liever 45acp dan 9mm of zwaardere als 357/44 mag.. Fijn patroontje. Heb wel een 44mag, maar gebruik hem nauwelijks. Uitgezonderd de hoge kosten vinden je polsen het vaak wat fijner ;-)
Wie een kuil graaft voor een ander, en daar geld voor vraagt, is een begrafenisondernemer.
pi_66440332
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 12:03 schreef Jobo77 het volgende:
Ik verschiet ook liever 45acp dan 9mm of zwaardere als 357/44 mag.. Fijn patroontje. Heb wel een 44mag, maar gebruik hem nauwelijks. Uitgezonderd de hoge kosten vinden je polsen het vaak wat fijner ;-)
.44magnum is een paar schoten leuk idd, of nou ja leuk, indrukwekkend.
9mm is op zich een heel gemoedelijk patroontje maar mij net iets te braaf, .357magnum is leuk ter afwisseling maar net te voor een complete schietbeurt.

Maar goed, als het mag zijn rondjes snelvuur met een .22 ook altijd leuk en heel goed betaalbaar.
pi_66732979
.45 is, ondanks het formaat een heerlijk rustig kaliber om mee te schieten, en loom in de opslag. 9mm is wat feller, en korter qua opslag. Wil je ze feller hebben: Neem dan eens Fiocchi munitie.

Eea. is natuurlijk erg afhankelijk van het wapen waarmee je ze schiet. Bij een .45 is vaak het wapen wat zwaarder, wat een ander gevoel van opslag geeft.
Maar neem bijvoorbeeld een .45ACP 1911, of een .45 Glock. De glock is in zijn eigen gewicht stukken lichter (En vaak wat kleiner). Hierdoor ervaar je véél meer opslag dan bij een 6" volstalen Colt of Springfield 1911.

.357mgn is een heerlijk kaliber om mee te schieten. Je kan ze fel laden, maar ook juist betrekkelijk rustig.
En als je het echt lekker rustig aan wil doen, passen er ook .38special's in.
Als je niet zelf laadt, neem dan eens .357 S&B of Magtech's (Gewoon even als voorbeeld). De Magtech's zijn een stuk feller dan de redelijk lome S&B's.

Wil je ECHT fel, neem dan een lichte kop (115 grain oid..), en zet daar een volle lading Hodgdon H110 / of Winchester W296 achter... Dan weet je het wel. Dit geeft ook leuke vlammen als je daarvan houdt.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 00:27:10 #109
172433 ClintOosthout
maak mijn dag
pi_66751672
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 16:42 schreef J__ het volgende:

Wil je ECHT fel, neem dan een lichte kop (115 grain oid..), en zet daar een volle lading Hodgdon H110 / of Winchester W296 achter... Dan weet je het wel. Dit geeft ook leuke vlammen als je daarvan houdt.
Een 115 grain punt in een .357 met H110. Dat is vragen om problemen. Die kop is veel te licht voor zo'n zware lading. Als je geen zware krimp gebruikt strooi je alleen maar kruit over de baan, en als je wel veel krimpt dan bouw je zo'n druk en snelheid op dat je punt over de trekken en velden heen schiet, waardoor je in het beste geval een waardeloos schotbeeld hebt en in het slechste geval een gladloops revolver

Als je het hebt over een 9mm dan praat je over het opblazen van je pistool als je pech hebt.
Ik denk eerder dat je je de data een beetje door elkaar hebt gehaald. 115 grain voor een 9mm patroon met relatief weinig opslag en voor vlammen in je revolver 158 grain punt met H110
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_66756911
Nee hoor, ik haal niets door elkaar.

De 115 grain koppen het H110 / of W296 zijn wel degelijk voor .357.
Natuurlijk zijn dit niet de patronen om strak te groeperen, maar de ladingen zijn gewoon bekend en veilig, zolang je in ieder geval gewoon de tabellen aanhoudt. Stevig crimpen moet je met H110 ALTIJD...!! (Zie de herlaadtabellen van Hodgdon).

Marreeeehhh....
Wie heeft het over punten schieten, en wedstrijden winnen..? Welke wedstrijden worden er dan met .357 magnum geschoten..?

Wil je punten schieten, neem dan idd. een 158 grain kop, en gebruik Vihta N110 of zo... (Dat is overigens ook de combi die ik zelf gebruik).

Dat van over de trekken/ velden heen schieten is onzin. Voordat zoiets kan gebeuren, heb je al zoveel overdrukverschijnselen, dat je als je verstandig bent allang met je acties bent gestopt.

9mm is een heel ander verhaal. Meestal zie je 115 of 124 grains kopjes, vaak met Vihta N320. Wil je iets dikker, ga dan eens naar N340... Da's helemaal zo gek nog niet, en groupeert zelfs erg goed.
Leuk is om ook eens te proberen met zware koppen (147 grain oid...). Daar kan je een verassend rustig patroontje mee bouwen.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 14:16:20 #111
172433 ClintOosthout
maak mijn dag
pi_66765923
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 10:00 schreef J__ het volgende:
Dat van over de trekken/ velden heen schieten is onzin. Voordat zoiets kan gebeuren, heb je al zoveel overdrukverschijnselen, dat je als je verstandig bent allang met je acties bent gestopt.
Je ziet aan overdruk verschijnselen aan bv de huls of het slaghoedje niet of de kogel over de trekken en velden schiet. Je punt gaat dat zo snel dat de loop het niet aan kan en je punt geen tijd krijgt om zich te zetten. Met andere woorden je krijgt hetzelfde effect alsof je met een gladloops schiet. Geen stabilisatie door rotatie dus. Bijkomend nadeel is dat de punt 'geschild' wordt door de loop en dan dus veel meer rotzooi in de loop achter blijft, waardoor je loop nog sneller zal gaan slijten. Je praat over enkele honderden schoten en de loop is versleten, t.o.v. tienduizenden t.o.v een 'normale lading.
Hoe lichter de punt hoe minder kruit je doorgaans nodig hebt om dezelfde powerfactor te krijgen, wil je dan met een lichte punt N110 of H110 verschieten heb je al veel meer kruit nodig omdat dit traag kruit is t.o.v bv N320 Hierdoor zul je nog eerder het bovenstaande probleem krijgen.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_66767078
quote:
Hoe lichter de punt hoe minder kruit je doorgaans nodig hebt om dezelfde powerfactor te krijgen
Als jij herlader bent, weet je dat je bij een lichtere punt, juist meer kruit nodig hebt.
Powerfactor is trouwens ook héél iets anders. Dat komt uit de IPSC wereld en kan je berekenen door het kogelgewicht te vermenigvuldigen met de snelheid, en dit te delen door 1000. Dit geeft dan een waarde die bepaald of je in een bepaalde klasse (Major of Minor), of Uberhaupt mee mag doen...

De grootste slijtage in een loop, komt overigens door het verbranden van het kruit zelf. (Vraag maar eens aan geweerschutters).

Je hebt een bepaalde druk nodig om een wapen goed te laten functioneren. Te lage druk is veel gevaarlijker dan hoge druk. Lage druk kan tot detonaties leiden. Uiteraard moet je binnen de marges blijven, (Zie de tabellen).

Wat jij schetst met het schillen van je patroon ed.. is bijna niet eens mogelijk, zonder direct al hele gevaarlijke dingen te doen. Ik vind het een erg fantasierijk verhaal.
De 115 grains .357 ladingen heb ik ook gemaakt en geschoten. Hierbij waren geen enkele tekenen van overdruk. (Zelfs neit met de zachte federal primers).
Ik gebruikte overigens wel W296 ipv. H110, maar dat is exact hetzelfde kruit uit dezelfde fabriek (Leg de tabellen ook maar eens langs elkaar).

N320 is een redelijk snel pistoolkruit. Niet scht goed geschikt voor .357 magnum. Zelfs voor .38 special is hij al aan de snelle kant. (Ga voor dat soort ladingen liever naar Vihta N340 of N350)

[ Bericht 4% gewijzigd door J__ op 06-03-2009 16:06:37 ]
pi_66769127
Ik heb trouwens in mijn eigen herlaadregister nog even nagezocht.
Het waren trouwens geen 115 grain puntjes, maar zelfs 110 grain (hollow points).

Kijk zelf even in de waarden van Hodgdon (Ook gewoon op de site te vinden) De huidige tabellen geven de waarden van H110 en W296 overigens direct langs elkaar, geven een normaal beeld in mondingssnelheid, maar ook in drukopbouw. Trouwens: Dat ik deze ladingen maakte is nu al zo'n 14 jaar geleden. Ik heb het wapen nu nog steeds, en de trekken en velden zien er nog steeds als nieuw uit.

Ik heb vrijwel altijd met 158 grain JSP's geschoten (Meestal Remington, nu heb ik een serie met Privi's staan). De 110 grain JHP's waren meer voor de fun en de dikke vlammen. Nu gebruik ik al ongeveer een jaar of 10 Vihtavuori N110 in mijn patronen, en niet meer de W296.



(Ps: Misschien dat we een beetje teveel doorgaan over het herladen, en met het nodige jargon waaruit dit bestaat. Ik denk dat als we deze topic niet teveel onleesbaar willen maken voor de mensen die hier zo niet in thuis zijn, we misschien weer wat terug kunnen schakelen naar de wapens.......).


[ Bericht 10% gewijzigd door J__ op 06-03-2009 16:25:46 ]
pi_66770998
Om het topic maar weer eens naar wapens terug te schoppen:

Mijn droom is nog eens een Benelli M3 (nee, het is géén bromfiets met BMW power...!) te hebben.
Helaas is dit een No-Go in Nederland (Raar, want in alle ons omringende landen mag het wél, Zelfs in de UK).

Mooie van dit hagelgeweer is dat je hem kan switchen tussen pomp- en semi aktie.
Ik heb er wél vaak mee geschoten. Meestal wedstrijdjes op steelplates.

Een ideaal wapen voor IPSC Shotgun. Maar als al gezegd, Nederland is zowat het enige land waar deze internationaal erkende discipline niet kan worden geschoten.......
  vrijdag 6 maart 2009 @ 16:48:25 #115
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66771456
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 16:35 schreef J__ het volgende:
Om het topic maar weer eens naar wapens terug te schoppen:

Mijn droom is nog eens een Benelli M3 (nee, het is géén bromfiets met BMW power...!) te hebben.
Helaas is dit een No-Go in Nederland (Raar, want in alle ons omringende landen mag het wél, Zelfs in de UK).

Mooie van dit hagelgeweer is dat je hem kan switchen tussen pomp- en semi aktie.
Ik heb er wél vaak mee geschoten. Meestal wedstrijdjes op steelplates.

Een ideaal wapen voor IPSC Shotgun. Maar als al gezegd, Nederland is zowat het enige land waar deze internationaal erkende discipline niet kan worden geschoten.......
Op mijn vereniging heeft iemand een M3 bijgeschreven gekregen, het ding was voor 2005 al ingeschreven bij een NL handelaar. Niemand dacht dat hij het voor elkaar zou krijgen, maar het was hem toch gelukt.
pi_66771608
Dat is de enige manier om het te doen. Maar ook dan zit je nog met je redelijk belang.
Niet elke vereniging zal ervoor tekenen. eerst kon je het nog via een kleiduivenvereniging, maar dat heeft de KNSA in haar regels ook alweer uitgesloten (Helaas).

Het wapen moet in ieder geval voor 2005 al ergens in NL op verlof, of in de handelsvoorraad staan., dan heb je een kans. Ze mogen niet meer ingevoerd worden iig.
pi_66772369
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:43 schreef J__ het volgende:

(Ps: Misschien dat we een beetje teveel doorgaan over het herladen, en met het nodige jargon waaruit dit bestaat. Ik denk dat als we deze topic niet teveel onleesbaar willen maken voor de mensen die hier zo niet in thuis zijn, we misschien weer wat terug kunnen schakelen naar de wapens.......).
Ondanks dat ik niet herlaad vind ik het wel leuk om te lezen, de herlaadrubriek in de AK sla ik ook nooit over.
pi_66778321
Je leert er altijd van, ik lees die rubriek ook altijd. Evenals op andere fora.
Wie een kuil graaft voor een ander, en daar geld voor vraagt, is een begrafenisondernemer.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 21:22:34 #119
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_66781081
een paar mooie plaatjes:
een engraved mp5k


en de HK53


Rifle power in a submachine gun package, the HK53. It is truly neither rifle, nor submachine gun, but a strange mixture of both. A submachine gun is defined as a select fire weapon, fired from the shoulder using a pistol cartridge. However, with only an 8.3 inch barrel, the HK53 hardly qualifies as a rifle. The HK53 fills the void where pistol cartridge submachine guns like the MP5 or MP5/10 and MP5/40 may not be suitable against armored suspects.

Many parts of the HK53 are interchangeable with the MP5, they are so similar in size. The example above shows us the newer style concave buttplate that until recently was only reserved for the MP5 series. It is now available for the 33 and 53 series. The forks are slightly longer on this model than for the MP5 series. The four prong flash hider seen here is now standard. It does much more to suppress the flash from this short barreled weapon than did the more standard flash hider seen on the 33 and G3.

There is also a frangible ammunition adapter offered as an option that provides the necessary back pressure to cycle the HK53 reliably with very light .223 caliber frangible ammunition that is now available for entry situations where deep penetration is more undesirable. This may prove somewhat unnecessary, since the national trend of adopting .223 caliber firearms for tactical entry is proving that there is generally less ancillary penetration of conventional .223 caliber projectiles than even pistol caliber submachine guns.


Rifle power in a submachine gun package, the HK53. It is truly neither rifle, nor submachine gun, but a strange mixture of both. A submachine gun is defined as a select fire weapon, fired from the shoulder using a pistol cartridge. However, with only an 8.3 inch barrel, the HK53 hardly qualifies as a rifle. The HK53 fills the void where pistol cartridge submachine guns like the MP5 or MP5/10 and MP5/40 may not be suitable against armored suspects.

Many parts of the HK53 are interchangeable with the MP5, they are so similar in size. The example above shows us the newer style concave buttplate that until recently was only reserved for the MP5 series. It is now available for the 33 and 53 series. The forks are slightly longer on this model than for the MP5 series. The four prong flash hider seen here is now standard. It does much more to suppress the flash from this short barreled weapon than did the more standard flash hider seen on the 33 and G3.

There is also a frangible ammunition adapter offered as an option that provides the necessary back pressure to cycle the HK53 reliably with very light .223 caliber frangible ammunition that is now available for entry situations where deep penetration is more undesirable. This may prove somewhat unnecessary, since the national trend of adopting .223 caliber firearms for tactical entry is proving that there is generally less ancillary penetration of conventional .223 caliber projectiles than even pistol caliber submachine guns.

en nog wat random plaatjes:



Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_66852143
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:18 schreef Jobo77 het volgende:
Je leert er altijd van, ik lees die rubriek ook altijd. Evenals op andere fora.
Idd. De herlaadrubriek in de AK is ECHT goed.
Geschreven door mensen uit de praktijk, en dat verschil zie je gelijk. Ik heb daar ook al heel veel nuttige tips uitgehaald. Maargoed AK zelf is dan ook een fervent sportschutter, die heel goed weet waar het over gaat.
Je ziet hem ook vaak op wedstrijden. Niet alleen precisie, maar ook bijv. DSR.

Een andere plek waar veel goede, maar algemenere info staat is: http://www.6mmbr.com

De plaatjes:
Persoonlijk vind ik de MP5k zonder gravures een stukkie mooier.
Ma deuce blijft natuurlijk een prachtig wapen (Al heb ik daar als sportschutter niet veel aan hahaha).
En de HK53... Heb je ooit eens met zo'n ding geschoten... Een .308 patroon in zo'n kort wapentje.. GAAF..!!
En het oud-hout... Mooi zeker..!!, maar voor de liefhebbers.

[ Bericht 8% gewijzigd door J__ op 09-03-2009 10:27:34 ]
pi_66852450
Als we het trouwens toch over de MP5k hebben.

Dit is natuurlijk wel gelijk de meest ideale. Je hoeft hem niet uit te pakken op de baan.. Trekker zit gewoon in het handvat van de koffer. de Nl persoonsbeveiligers van allerlei politici enz. hebben deze dus in het assortiment. Gewoon in de heup zetten, en vuren...

Gewoon een mooi ding. Voor mij als sportschutter helemaal niet interessant, maar wel als geinteresseerde in wat er zo bestaat en gebruikt wordt. Dit ding wordt dus gewoon zo standaard door H&K gemaakt.

Oh ja....: Ook handig.. Je hoeft je hulzen niet naderhand bij elkaar te zoeken.

En het kan natuurlijk ook altijd nog gekker.
(Die oost-jongens houden volgens mij wel van veel BlingBling. Niet alleen AK's, dragunov's maar ook MP5's.



[ Bericht 10% gewijzigd door J__ op 09-03-2009 10:56:14 ]
pi_66886591
Nu de bladen ook passeren, zijn er ook mensen die de SAM lezen? Ik koop hem heel af en toe maar ik vind het toch minder lekker weglezen dan de AK.
pi_66890303
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:21 schreef g0dz0r het volgende:
Nu de bladen ook passeren, zijn er ook mensen die de SAM lezen? Ik koop hem heel af en toe maar ik vind het toch minder lekker weglezen dan de AK.
Ben ik helemaal met je eens.
Sam is wat droger geschreven, en de inhoud wat mij betreft teveel over antiek.
Het enige wat me in de AK56 wat minder interesseert zijn de messen. (maargoed: ieder zijn ding).
pi_66892202
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:32 schreef J__ het volgende:
Ben ik helemaal met je eens.
Sam is wat droger geschreven, en de inhoud wat mij betreft teveel over antiek.
Mjah zoals het laatste nummer, best leuke dingetjes over de shot show maar dan kom je bij het artikel van de Barret 98B en mis je totaal alle bezieling die je bij de AK wel proeft in de artikelen.
quote:
Het enige wat me in de AK56 wat minder interesseert zijn de messen. (maargoed: ieder zijn ding).
Ook geen interesse in maar ik pak de artikeltjes wel mee.
pi_66927107
En dan natuurlijk de luchtwapens. Niet mijn directe interesse, maar wél heel leuk om te lezen.

De SAM lees ik niet zo vaak. Koop hem af en toe, vooral in de vakantie oid.
De AK komt gewoon elke 2 mnd.

Ps: Vertel eens: Wie leest eigenlijk dit topic: Zijn jullie geinteresseerd in wapens en alles daaromheen, of ook wapenbezitter...??
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')