ik probeer mensen niet online te laten bestellen bij je weet wel wie.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:31 schreef JaZekerZ het volgende:
wat wil je dan concreet gaan ondernemen om ze te laten bestaan?
Minder boeken kopen, of voornamelijk tweedehands boeken kopen. Als genoeg mensen vertikken de prijzen te betalen, pas dan gaan deze naar beneden.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:35 schreef prupke het volgende:
[..]
En ik ben ook van mening dat de boeken duur zijn
helaas kan ik daar niets aan doen...
persoon naar mijn hartquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:37 schreef yvonne het volgende:
Boekwinkel natuurlijk!
Een boek vastpakken, bladeren
En ruiken
Ik kijk in de winkel en bestel bij bol.com, helpt datquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:35 schreef prupke het volgende:
[..]
ik probeer mensen niet online te laten bestellen bij je weet wel wie.
ga eens naar de winkel om iets te kopen ipv alles maar online te kopen
@missM de boekenprijs van de nederlandse boeken ligt vast (op de studieboeken na)
Engels frans en anderstalig mag de boekhandel zelf bepalen wat de prijs is.
Waarom?!quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:41 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik kijk in de winkel en bestel bij bol.com, helpt dat
Doordat ze zo duur zijn ga ik liever even online kijken om makkelijk de prijzen te vergelijken. Ik zie ook eigenlijk niet echt verschil tussen boeken online bestellen of in de winkel, los van dat je bij het 2e ook nog fusiek moet gaan inspannen om het ding zelf op te halen. Daarnaast loop ik me in een boekhandel altijd rot te zoeken en vind ik het online altijd wel interessant om even te kijken wat andere mensen die dat boek kochten er ook nog bij hebben gekocht.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:35 schreef prupke het volgende:
[..]
ik probeer mensen niet online te laten bestellen bij je weet wel wie.
ga eens naar de winkel om iets te kopen ipv alles maar online te kopen
@missM de boekenprijs van de nederlandse boeken ligt vast (op de studieboeken na)
Engels frans en anderstalig mag de boekhandel zelf bepalen wat de prijs is.
maar zoals ik al zei : nederlandse boekprijs ligt vast.... dus dat is geen goed excuusquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:42 schreef Quir het volgende:
Ik bestel meestal online met het oog op de prijzen en dat de helft niet te krijgen is hier in de buurt.
Dat dus!quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:37 schreef yvonne het volgende:
Boekwinkel natuurlijk!
Een boek vastpakken, bladeren
En ruiken
Er zijn op Bol ook nog wel eens alternatieven te vinden.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:46 schreef prupke het volgende:
[..]
maar zoals ik al zei : nederlandse boekprijs ligt vast.... dus dat is geen goed excuus
ik weet niet waar je woont dus daar kan ik niet op oordelen
Precies, dan krijg je er ook nog eens verzendkosten bij, die je in de winkel niet hebtquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:46 schreef prupke het volgende:
[..]
maar zoals ik al zei : nederlandse boekprijs ligt vast.... dus dat is geen goed excuus
ik weet niet waar je woont dus daar kan ik niet op oordelen
ja tweede handsquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:49 schreef Quir het volgende:
[..]
Er zijn op Bol ook nog wel eens alternatieven te vinden.
En dan toch weer teveel kopen, zodat je thuisgekomen je boeken om je heen legt en ze met een gelukzalige grijns stuk voor stuk gaat bekijken en de moeilijke keuze gaat maken met welk boek je eerst gaat beginnen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:49 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat dus!
Lekker struinen door zo'n boekwinkel, verdwalen in het doolhof van titels die je aandacht vragen en de aaneenschakering van kaften op de planken, samengeperst tussen de wanden van de rijen boekenkasten waar soms geen eind aan lijkt te komen!
Welnee zeg, er is de laatste jaren een enorme toevloed aan boeken verschenen en dat einde is nog lang niet in zicht.quote:Op zondag 14 december 2008 00:02 schreef Ryan3 het volgende:
De klassieke dragers verdwijnen, dus ook de winkels die erin handelen, denk ik.
Het Luisterboek, ideaal voor onze vergrijzende bevolking!quote:Op zondag 14 december 2008 00:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik denk wel dat over 10 jaar het aanbod van een boekwinkel meer gevarieerd gaat zijn. Naast de ouderwetsche boekjens is het aanbod van gesproken boeken e.d. dan ook groter. Dat zie je nu al en die trend zal wel doorzetten. Maar verdwijnen?
Ik weet wel hoe ik moet zoeken daar, ik heb het niet over tweedehands. Maar veel van de boeken die ik lees zijn ook oud, in andere edities uitgebracht, in andere talen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:52 schreef prupke het volgende:
[..]
ja tweede hands
maar god weet wat je dan krijgt.
Oh en op bol vind je niet alles wat er te koop is.
En een beetje boekhandelaar (net als ik) doet moeite voor een klant die iets zoekt.
Online doen ze dat niet hoor
en indien ze nog wel een boek willen vasthouden maar ze zien het niet zo goed meer : de grootletterbibliotheekboekenquote:Op zondag 14 december 2008 00:09 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het Luisterboek, ideaal voor onze vergrijzende bevolking!
Ik kom het al vaak tegen!
Het bestaat dan ook al een tijdjequote:Op zondag 14 december 2008 00:09 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het Luisterboek, ideaal voor onze vergrijzende bevolking!
Ik kom het al vaak tegen!
Ik weet niet wat je leest natuurlijk , maar goed dat kan ook niet.quote:Op zondag 14 december 2008 00:11 schreef Quir het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe ik moet zoeken daar, ik heb het niet over tweedehands. Maar veel van de boeken die ik lees zijn ook oud, in andere edities uitgebracht, in andere talen.
In dat tweede geef ik je dan weer gelijk.
Omdat Bol dat niet kan leveren?quote:Op zondag 14 december 2008 00:12 schreef Quir het volgende:
Ik denk niet dat boeken gauw zullen verdwijnen hoor.
Oh, trouwens, ik koop wel bijna al mijn manga (ja, manga ja) bij een boekhandel. Telt dat ook?
Ja, dat dacht ik ook altijd hoor, wat jij hier zegt. Gister zaten we nog te praten over dat je vroeger (10/15 jaar geleden?) alleen maar las. Nu lees je ook alleen maar, maar dan vooral op internet. In de kerstvakantie en de zomervakante lees je dan een stapeltje boeken. De boeken nemen enorm veel plaats in beslag en zijn een stofnest, wellicht wemelt het in de boekenkast van de ziektekiemen zelfs. Als ik dit optel bij het feit dat nu de dvd al obsolete is, en hoe snel dat is gegaan? Alle films en cd's die je verzameld hebt, die kunnen eigenlijk op de volgende koninginnedag verramsjt worden. Waarom zou dat niet kunnen met het boek?quote:Op zondag 14 december 2008 00:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Welnee zeg, er is de laatste jaren een enorme toevloed aan boeken verschenen en dat einde is nog lang niet in zicht.
Of lees jíj graag je boek digitaal?
Ik niet, ik zie me al lekker warm in m'n bedje liggen met een laptop of weet ik veel waar ik m'n boek op zou moeten lezen.
Ik hoor het Maurice de Hond 15 jaar geleden nog zeggen.
"Het boek verdwijnt
Nou d'r verdwijnt niks, niemendal.
Nee, Bol levert ze ook.quote:Op zondag 14 december 2008 00:19 schreef prupke het volgende:
[..]
Omdat Bol dat niet kan leveren?
is het daarom?
Dan ga ik inderdaad wel even een bezoekje brengen aan een boekhandel in de buurt.quote:Op zondag 14 december 2008 00:17 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je leest natuurlijk , maar goed dat kan ook niet.
Zoek eens naar het boek maskers en machten van auteur Aa...
dat vind je dus niet op bol (althans ik kan het niet vinden) dus ben je nog soortement van verplicht (indien je het echt wil hebben ) dat je naar de boekhandel gaat om het daar te bestellen.
Of je bent heel lui en vraagt het voor je verjaardag of sint kerst of paas kado
Ik ga liever shoppen bij iemand die me echt helpt indien nodig.
En niet waar ik maar halve info krijg (ligt ws aan mezelf ,. maar ik houd van duidelijkheid)
Ik weet niet of je boeken en DVD's wel zo makkelijk met elkaar kunt vergelijken. Videobanden en DVD's bieden dezelfde ervaring: een film projecteren op je televisie, zodat je er lui onderuit gezakt op de bank naar kunt kijken. En zodra er een nieuwe technologie is die het nog efficiënter maakt om de film op te slaan, raken de oude methodes in onbruik.quote:Op zondag 14 december 2008 00:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook altijd hoor, wat jij hier zegt. Gister zaten we nog te praten over dat je vroeger (10/15 jaar geleden?) alleen maar las. Nu lees je ook alleen maar, maar dan vooral op internet. In de kerstvakantie en de zomervakante lees je dan een stapeltje boeken. De boeken nemen enorm veel plaats in beslag en zijn een stofnest, wellicht wemelt het in de boekenkast van de ziektekiemen zelfs. Als ik dit optel bij het feit dat nu de dvd al obsolete is, en hoe snel dat is gegaan? Alle films en cd's die je verzameld hebt, die kunnen eigenlijk op de volgende koninginnedag verramsjt worden. Waarom zou dat niet kunnen met het boek?
Voordeel is ook dat je dus in je woonruimte enorme ruimte creëert.
Ik ben geen econoom dus het is nog even uitdobbelen hoe een auteur verrekend gaat worden in een eventueel nieuw systeem. Iig kun je heel wat overhead eruit snijden (omdat je de klassieke drager elimineert, wat ook nog eens goed is voor het milieu) en dat alleen al zou kunnen leiden tot een veel groter aanbod ook nog eens, tegen geringere prijzen.
We kunnen natuurlijk geen van allen in de toekomst kijken, maar ik sluit niet uit dat mensen straks alleen nog een stapeltje boeken op zolder hebben liggen, min of meer als aandenken, zoals velen nu nog steeds een stapeltje elpees op zolder hebben liggen.quote:Op zondag 14 december 2008 00:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik weet niet of je boeken en DVD's wel zo makkelijk met elkaar kunt vergelijken. Videobanden en DVD's bieden dezelfde ervaring: een film projecteren op je televisie, zodat je er lui onderuit gezakt op de bank naar kunt kijken. En zodra er een nieuwe technologie is die het nog efficiënter maakt om de film op te slaan, raken de oude methodes in onbruik.
Boeken daarentegen gaan al eeuwen mee. Ondanks de komst van nieuwe technologieën, zoals luisterboeken en e-bookreaders. De ervaring die deze verschillende methodes om het verhaal tot je te nemen bieden, verschilt volgens mij ook gewoon. Een boek openslaan heeft gewoon een bepaalde charme. En mij trekt dat meer dan het verhaal beluisteren of op een scherm lezen. En hoewel ik er niet aan twijfel dat de technolofische ontwikkelingen m.b.t. het lezen van verhalen aan populariteit zal winnen, ben ik er van overtuigd dat ook in de toekomst boeken zullen blijven bestaan/
Maar wij hadden nog eens de droom om samen een echte boekwinkel te beginnen he. Jij gericht op jouw geschiedenis gebied en ik wilde graag een kinderboekenhoek, incl. voorlezen.quote:Op zondag 14 december 2008 00:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook altijd hoor, wat jij hier zegt. Gister zaten we nog te praten over dat je vroeger (10/15 jaar geleden?) alleen maar las. Nu lees je ook alleen maar, maar dan vooral op internet. In de kerstvakantie en de zomervakante lees je dan een stapeltje boeken. De boeken nemen enorm veel plaats in beslag en zijn een stofnest, wellicht wemelt het in de boekenkast van de ziektekiemen zelfs. Als ik dit optel bij het feit dat nu de dvd al obsolete is, en hoe snel dat is gegaan? Alle films en cd's die je verzameld hebt, die kunnen eigenlijk op de volgende koninginnedag verramsjt worden. Waarom zou dat niet kunnen met het boek?
Voordeel is ook dat je dus in je woonruimte enorme ruimte creëert.
Ik ben geen econoom dus het is nog even uitdobbelen hoe een auteur verrekend gaat worden in een eventueel nieuw systeem. Iig kun je heel wat overhead eruit snijden (omdat je de klassieke drager elimineert, wat ook nog eens goed is voor het milieu) en dat alleen al zou kunnen leiden tot een veel groter aanbod ook nog eens, tegen geringere prijzen.
Een boekenwinkel beginnen, dat zou ik toch niet meer doen, kun je beter een broodjeszaak beginnen, mensen blijven altijd eten. Ik denk ook dat er nieuwe formats komen voor het e-book. Natuurlijk is dat speculatie, maar ik stel me een interface voor als een dun plastic matje van twee 'pagina's', waar je je drager op aansluit, en met een pageturner die je met je vinger aanklikt. Daar went men wel aan.quote:Op zondag 14 december 2008 00:46 schreef Stali het volgende:
[..]
Maar wij hadden nog eens de droom om samen een echte boekwinkel te beginnen he. Jij gericht op jouw geschiedenis gebied en ik wilde graag een kinderboekenhoek, incl. voorlezen..
Maar ja, dat is een hobby en moeten we eerst de loterij winnen.
Boekenwinkels vind je in de steden de rest van Nederland is allang overgenomen door Primera en Bruna.
Dat zijn geen boekenwinkels he. Tuuk met een ISBN nummertje in de hand kun je misschien een boek bestellen maar je kunt anders altijd wel terecht op Bol.com. De romantiek is weg maar je kunt krijgen wat je maar wilt.
Digitale boeken bestaan al langer en niemand wil het trouwens. Ik zie mezelf ook geen boek lezen op de laptop. Ik lees een hoop geouweneel en wat nieuws op internet. Kranten maken al gebruik van de economische crisis om nu even hulp uit de staatskas te vragen.
Met boeken was er al sprake van vervlakking, zou de onafhankelijke journalistiek verdwijnen, dan worden we allemaal Clara's die op zoek zijn naar bevestiging van mening op internet. Jammer.
Maar goed, er wordt in principe meer gelezen maar dan inderdaad op internet en dat merk ik bij mezelf absoluut ook.
Ik dwaal een beetje af he, maar je begrijpt me wel.
Je hebt wel lef ook he?quote:Op zondag 14 december 2008 01:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een boekenwinkel beginnen, dat zou ik toch niet meer doen, kun je beter een broodjeszaak beginnen, mensen blijven altijd eten. Ik denk ook dat er nieuwe formats komen voor het e-book. Natuurlijk is dat speculatie, maar ik stel me een interface voor als een dun plastic matje van twee 'pagina's', waar je je drager op aansluit, en met een pageturner die je met je vinger aanklikt. Daar went men wel aan.
Nee, ik geloof ook niet dat de onafhankelijke journalistiek zal verdwijnen wel zullen ze zich aan moeten passen aan de vraag i.p.v. bedelen bij de overheid omdat het nu toevallig handig uitkomt.quote:Dat de verificatie van bronnen een toenemend probleem vormt door internet is idd wel waar, soms lijkt het erop alsof je door het op/ed bos, de feiten niet meer ziet. Maar het lijkt me te pessimistisch om te stellen dat als de papieren krant verdwijnt ook de onafhankelijke journalistiek verdwijnt. Die krijgt dan ook gewoon een plek op internet.
Dat is toch een volkswijsheid?quote:
Okee, maar de interface was toch als ene lèp?quote:Btw, er was een paar jaar terug al een digitaal boek waarop je eboeken kon zetten en lezen in bv. de trein.
(lees: dus voor studenten)
[..]
Aanpassen in format aan de vraag, niet in inhoud, bedoel je toch?quote:Nee, ik geloof ook niet dat de onafhankelijke journalistiek zal verdwijnen wel zullen ze zich aan moeten passen aan de vraag i.p.v. bedelen bij de overheid omdat het nu toevallig handig uitkomt.
quote:Op zondag 14 december 2008 01:40 schreef Ryan3 het volgende:
Okee, maar de interface was toch als ene lèp?
[..]
Dat zei ik toch ook? Ook de kranten zullen mee moeten ontwikkelen en het aanbod anders moeten aandienen i.p.v. nu om geld vragen voor iets wat toch al kapot is.quote:Aanpassen in format aan de vraag, niet in inhoud, bedoel je toch?
Nadeel van internet is de op/ed die zich als onafhankelijk aandient, maar dit totaal niet is.
De andere kant is dat iedere debiel voor een krats zelf een boek kan laten uitgeven en verkopen op internet en met een mooi smoeltje als een vertegenwoordiger winkels langsleuren of het op de plank mag.quote:Op zondag 14 december 2008 01:52 schreef wonderer het volgende:
Bol.com en al die andere sites laten de kleinere uitgeverijen gewoon stikken. Als je niet in het CB ligt, kun je niet worden besteld. Ook als het in de winkel wel kan, vang je op de site van bruna en selexyz nog bot. Dus allemaal naar de winkel en bol lekker links laten liggen
Dat kan al. Ik weet niet hoe, maar PODs als boekenbent (geloof ik) krijgen je boek ook op bol.com.quote:Op zondag 14 december 2008 02:05 schreef Stali het volgende:
[..]
De andere kant is dat iedere debiel voor een krats zelf een boek kan laten uitgeven en verkopen op internet en met een mooi smoeltje als een vertegenwoordiger winkels langsleuren of het op de plank mag.
Ik vind het helemaal prima..
Dat kan absoluut al een paar jaar hoor.quote:Op zondag 14 december 2008 02:07 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dat kan al. Ik weet niet hoe, maar PODs als boekenbent (geloof ik) krijgen je boek ook op bol.com.
quote:Op zondag 14 december 2008 15:35 schreef Phedre77 het volgende:
Ha, ik ben filiaalleider van een grote boekhandel in het Oosten en ik ben daarnaast ook een niet te genezen bibliofiel. Nieuwe Nederlandse boeken hebben inderdaad vaak een flinke prijs en omdat die Vast is, zul je daar niet snel aanbiedinkjes van vinden. Wachten op de midprice (6-12 maanden na publicatie)? Voordelen van een 'echte' winkel is dat je al die boeken bij elkaar ziet staan. De boekwinkel neemt met het op voorraad zetten van al die titels een voorraadrisico. De klant kan dan wel een boek oppakken en afrekenen (en laten inpakken, en een Lamy pen erbij uitzoeken en in onze Voordeelkelder neuzen en vijf tijdschriftjes erbij leggen, etc). WIj serveren koffie in de tent, je kunt de krant bij ons lezen, we googlen ons rot op zoek naar dat ene boek dat de klant gezien heeft op tv of gehoord op radio, maar waarvan geen feiten zijn onthouden. We vertellen welk boek de klant het best kan kopen om cadeau te geven aan die zwager die ze niet zo goed kennen. Ik vind de ervaring van het shoppen in een boekwinkel zelf ook machtig. Ik ben elke week te vinden in een Gronings antiquariaat waar ik elke week weer met een flinke stapel vertrek. Soms weet je niet eens wat je zoekt, soms loopt je ertegen aan. Signeersessies, lezingen, laatst een Pitjit-demonstratie, of een bedrijf dat 25 medewerkers gezellig meeneemt naar de boekhandel waar ze hun kerstpakket mogen uitzoeken, hilarisch was het. Ja, online bestellen heeft zeker een voordeel, als het goor weer is, als je je poot gebroken hebt of als je agorafobie hebt. Maar verder is het knap saai.
Zonder boekwinkels wordt het toch knap boring (en moet ik een nieuwe baan zoeken).
De POD-mogelijkheden zijn oneindig. In de boekwinkel kom je dan niet snel te liggen, tenzij je echt een briljant boek geschreven hebt of een gat in de markt ontdekt hebt of je enorm in het nieuws komt. Anders ben je er toch weer 1 tussen duizenden. Bestellen kan altijd, CB of niet. Maar de PR en de contacten (en contracten) van uitgevers zijn niet zelf te regelen. En als je echt goed bent, kom je echt wel bij een uitgever terecht (ook al moet je even leuren totdat je er een vindt die in je gelooft).
Vaste Boekenprijs heeft als voordeel dat de kleinere, particuliere boekhandels blijven bestaan en de uitgevers diversiteit kunnen blijven bieden. Die ene bestseller brengt het grootste deel van het geld binnen, zodat andere uitgaven gefinancierd kunnen worden, Dus ik ben voor Vaste Boekenprijs. Zodat niet iedereen de nieuwe Dan Brown voor een prikkie bij Kruidvat gaat kopen, Kruidvat die geen andere titels zal inkopen dan deze. Als er rare beslissingen worden genomen (Vaste Boekenprijs loslaten bijv.) kun je straks bij Bol de nieuwe Brown, Rowling of Nicci French bestellen en als dat je niet zint, dan ga je maar een wandelingetje maken, langs die leegstaande panden, waar je ooit koffie kon drinken en de krant kon lezen terwijl je boek werd ingepakt...
Hey, wie wil er koffie?
Doe ik ookquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:54 schreef yvonne het volgende:
Trouwens overal waar ik ben, binnen-buitenland, loop ik altijd even een boekwinkel binnen.
Dat geldt ook voor mijquote:Op zondag 14 december 2008 22:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zonder boekwinkels wordt het toch knap boring (en moet ik een nieuwe baan zoeken).
selexyz dominicanen hier wil ik nog een keer naar toequote:Op zondag 14 december 2008 22:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Tot een jaar of 2 geleden kwam ik vaak bij de voorloper van Selexyz in Maastricht. Sinds ze verhuisd zijn naar hun nieuwe pand kom ik er zelden, als ik er kom ren ik er zo snel mogelijk weg. Niet vanwege de vakkennis van de verkopers of het aanbod. Nee, doodsimpel vanwege de inrichting. Ze hebben er een of andere bekroonde designer op los gelaten die een partij halogeenlampen heeft opgehangen die totaal geen boekhandelsfeer geven. Erger nog, ze geven me een forse pijn aan de ogen en als ik langer dan 20 minuten binnen ben krijg ik koppijn. Ik heb al diverse keren het personeel hierop aangesproken. Maar ja, als een designer prijzen heeft gewonnen met een niet-functionele inrichting blijft die inrichting zo. Helaas, op 1 na zijn alle andere boekhandels in de stad gesneuveld voor deze moloch.
In 2001 ben ik in stavanger (noorwegen) in een boekwinkeltje geweest... lekker klein en knus , houten vloer, 3zitsbank met salontafel midden in de winkel ...quote:Op zondag 14 december 2008 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Zo vond ik in Edingburgh nog een Crighton titel die (nog) niet vertaald is in het nederlands
Deze bedoel ik inderdaad. Ik vindt 'm dus vreselijk. Ze zijn mij als klant dus kwijt.quote:Op zondag 14 december 2008 22:42 schreef prupke het volgende:
[..]
selexyz dominicanen hier wil ik nog een keer naar toe
dat schijnt geweldig te zijn....
deze bedoel je toch niet of wel?
Dus je wilt de vooruitgang tegenhouden, omdat je toevallig je brood verdient aan datgene wat de vooruitgang in de weg staat? Dat is niet een geldig argument om tegen de vooruitgang te zijn.quote:Op zondag 14 december 2008 22:36 schreef prupke het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor mij
Vandaar het topic
oh...quote:Op zondag 14 december 2008 22:50 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Deze bedoel ik inderdaad. Ik vindt 'm dus vreselijk. Ze zijn mij als klant dus kwijt.
Ik ben niet tegen de vooruitgang.....quote:Op zondag 14 december 2008 22:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus je wilt de vooruitgang tegenhouden, omdat je toevallig je brood verdient aan datgene wat de vooruitgang in de weg staat? Dat is niet een geldig argument om tegen de vooruitgang te zijn.
Dan verdienen jij en die gozer toch weer op een andere manier je brood?quote:Op zondag 14 december 2008 22:55 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen de vooruitgang.....
Maar wel tegen vooruitgang die er voor zorgt dat mensen hun brood niet meer kunnen verdienen.
Dat is toch niet zo gek?
Ben jij fotograaf dan? (ik weet niet wat jij voor werk doetquote:Op zondag 14 december 2008 22:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan verdienen jij en die gozer toch weer op een andere manier je brood?
Hoe zal het vergaan met de fotograaf, denk je?
Dat is op z'n minst een aflopende zaak hoor.
Nee, ik ben gene fotograaf, maar die verdwijnt ook door de digitale revolutie, is veelal verdwenen, dat bedoelde ik te zeggen.quote:Op zondag 14 december 2008 23:05 schreef prupke het volgende:
[..]
Ben jij fotograaf dan? (ik weet niet wat jij voor werk doet)
Ik denk dat het bij een fotograaf ook te maken heeft met welke kwaliteit dat hij levert tegen welke prijs.
En dan heb je idd een aantal mensen die fotos maken voor minder (maar niet een opleiding genoten hebben van fotovakschool bv ) dan de officiele fotograaf (geen idee btw of je daar een diploma voor krijgt om een winkel te openen)
Maar het ligt natuurlijk dan ook weer aan de klant. Als de klant er tevreden mee is met de fotos die gemaakt zijn dan is het goed.
Als ik fotos laat maken bij de fotograaf en ik vind ze niet mooi ...dan zeg ik dat ook .En vooral als ik daar een flinke prijs voor moet betalen.
Hoe kom je daarbij. De fotohandel floreert prima. Je moet alleen niet je business op ontwikkelen proberen draaiend te houden.quote:Op zondag 14 december 2008 23:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ik ben gene fotograaf, maar die verdwijnt ook door de digitale revolutie, is veelal verdwenen, dat bedoelde ik te zeggen.
Zo ook wrs de boekhandelaar.
Ik durf bijna te zeggen dat alle bestaande fotografen met winkels allemaal digitaal werkenquote:Op zondag 14 december 2008 23:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ik ben gene fotograaf, maar die verdwijnt ook door de digitale revolutie, is veelal verdwenen, dat bedoelde ik te zeggen.
Zo ook wrs de boekhandelaar.
Lijstjes verkopen, paspoort photo's maken en mensen die nog niet digitaal zijn van dienst zijn.quote:Op zondag 14 december 2008 23:10 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik durf bijna te zeggen dat alle bestaande fotografen met winkels allemaal digitaal werken
Dus hun kennis doorvoeren met digitaal houd ze op de been.
wat doe jij voor werk als ik vragen mag?
semi fotograaf en semi vertegenwoordiger?quote:Op zondag 14 december 2008 23:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijstjes verkopen, paspoort photo's maken en mensen die nog niet digitaal zijn van dienst zijn.
Procesindustrie.
Ik zei juist dat online boekwinkels alleen uit het CB leveren...quote:Op maandag 15 december 2008 00:06 schreef Twinkle20 het volgende:
En ja mijn winkels vallen wel onder een landelijke keten maar het beeld dat hierover geschetst wordt klopt niet helemaal. Men suggereert dat je bij deze bewuste winkelketen niet aan hoeft te komen met boeken die niet bij het cb liggen opgeslagen. Wij doen met ons team voor elke klant moeite om het boek naar de winkel te halen, al moet het helemaal van Verweghistan komen en verdienen we er geen cent aan.
Oh, vandaar dat ik nog steeds geen Cream Soda in Nederland kan kopen.quote:Op maandag 15 december 2008 00:48 schreef Ringo het volgende:
Voor kleinere, gespecialiseerde boekhandels is het steeds moeilijker om te overleven. Juist de moeilijk verkrijgbare titels bestellen mensen vaak via internet, veel mensen hebben geen zin meer om lang in een winkel te zoeken, die willen efficiënt shoppen. Grote boekhandels halen hun winsten uit bulkverkoop, populaire titels waar veel voor wordt geadverteerd en die prominent in de winkel worden opgesteld; de nieuwe Grunberg die als pakken goedkope ontbijtkoek in elke hoek van de winkel ligt, de nieuwe Kluun, de nieuwe Jamie Oliver.
Als je niet in die trends wil meegaan en je wil richten op de literaire fijnproever of geschiedenisfreak of liefhebber van achttiende-eeuwse filosofie, dan heb je te maken met een zeer beperkt en vergrijzend klantenbestand; weliswaar trouw en goed geïnformeerd maar zeker geen garantie voor commercieeel succes.
Ik kwam graag bij boekhandel Houtschild in Den Haag. Mooie winkel, goed assortiment, betrokken personeel. Weg.
Boekhandel Buddenbrooks heeft moeten verhuizen naar een kleiner pand, en daarvoor is de pandeigenaar heel aardig geweest anders had-ie helemaal kunnen inpakken.
Boekhandel Van Stockum heeft één van hun twee filialen gesloten, het andere bestaat bij gratie van de uitstekende sortering grafische en kunstboeken, pal náást de koninklijke academie.
Zo goed gaat het niet met de sector. Grote spelers à la selexyz (Donner, Verwijs, Kooyker etc.) zullen wel blijven bestaan maar de vraag is met welk assortiment. Kleinere winkels moeten óf in een lucratieve niche duiken, óf ze kunnen hun 'liefhebberij' wel vergeten.
Tja, en deantiquariaten
hè. Waar het naar stof ruikt en vergeeld papier en waar ergens achterin een oude heer zit pijp te roken op het ritme van Schubert. Daarvan kunnen er nooit genoeg zijn maar zijn er in Den Haag sowieso te weinig.
Die heb ik laatst gevonden!quote:Op maandag 15 december 2008 00:58 schreef Stali het volgende:
Oh, vandaar dat ik nog steeds geen Cream Soda in Nederland kan kopen.
Jij kan echt zo de politiek in..
Ik woon in zo'n xenofobisch rotdorp.quote:Op maandag 15 december 2008 01:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die heb ik laatst gevonden!De Aziatische supermarkt heeft ze gewoon, in rare 1,25-literflessen.
![]()
En dat van de politiek, is dat positief bedoeld?![]()
Ik was eigenlijk alweer vergeten dat ik naar meneer Heijn zou schrijven...quote:Op maandag 15 december 2008 01:34 schreef Stali het volgende:
Nee, maar goed, reuze positief natuurlijk... eerst een droombelofte maar jij hebt het Cream Soda zaakje stilzwijgend voor jezelf fijn voor elkaar en laat mij en andere liefhebbers gewoon in de kou staan he. Grrr...
Voor de goede orde: ik ben voor boekhandels. Een aantal keer per maand ben ik er wel te vinden en ik ben (naast <30) geïnteresseerd in 18e eeuwse (of nog ouder) filosofie én bovengemiddelde interesse voor bepaalde perioden uit de geschiedenis. Toch word ik uitermate goed bediend door de lokale selexyz, inclusief houten vloer en pittoreske sfeer, groot assortiment en alsnog te bestellen wat ik graag zou willen maar moeilijk leverbaar is.quote:Op maandag 15 december 2008 00:48 schreef Ringo het volgende:
Voor kleinere, gespecialiseerde boekhandels is het steeds moeilijker om te overleven. Juist de moeilijk verkrijgbare titels bestellen mensen vaak via internet, veel mensen hebben geen zin meer om lang in een winkel te zoeken, die willen efficiënt shoppen. Grote boekhandels halen hun winsten uit bulkverkoop, populaire titels waar veel voor wordt geadverteerd en die prominent in de winkel worden opgesteld; de nieuwe Grunberg die als pakken goedkope ontbijtkoek in elke hoek van de winkel ligt, de nieuwe Kluun, de nieuwe Jamie Oliver.
Als je niet in die trends wil meegaan en je wil richten op de literaire fijnproever of geschiedenisfreak of liefhebber van achttiende-eeuwse filosofie, dan heb je te maken met een zeer beperkt en vergrijzend klantenbestand; weliswaar trouw en goed geïnformeerd maar zeker geen garantie voor commercieeel succes.
Ik kwam graag bij boekhandel Houtschild in Den Haag. Mooie winkel, goed assortiment, betrokken personeel. Weg.
Boekhandel Buddenbrooks heeft moeten verhuizen naar een kleiner pand, en daarvoor is de pandeigenaar heel aardig geweest anders had-ie helemaal kunnen inpakken.
Boekhandel Van Stockum heeft één van hun twee filialen gesloten, het andere bestaat bij gratie van de uitstekende sortering grafische en kunstboeken, pal náást de koninklijke academie.
Zo goed gaat het niet met de sector. Grote spelers à la selexyz (Donner, Verwijs, Kooyker etc.) zullen wel blijven bestaan maar de vraag is met welk assortiment. Kleinere winkels moeten óf in een lucratieve niche duiken, óf ze kunnen hun 'liefhebberij' wel vergeten.
Tja, en deantiquariaten
hè. Waar het naar stof ruikt en vergeeld papier en waar ergens achterin een oude heer zit pijp te roken op het ritme van Schubert. Daarvan kunnen er nooit genoeg zijn maar zijn er in Den Haag sowieso te weinig.
Goeds hoor je van die boekhandel van designers.quote:Op zondag 14 december 2008 22:52 schreef prupke het volgende:
[..]
oh...
Ik hoor daar veel goeds over?! (ik moet het zelf nog eerst zien natuurlijk)
Maar omdat je daar nu niet meer klant bent bestel je dan nu online?
Of zoek je gewoon een andere boekhandel?
Daar heb je zeker een punt; zulke "literaire boekhandels" zijn het domein van de zelfbenoemde culturele elite en die blinkt nu niet bepaald uit in commercieel denken, dat laatste is in die kringen eigenlijk een besmet begrip. Pas je heel strikt het marktdenken toe, dan hebben die kleine toko's geen reden van bestaan tenzij ze hun strategie aanpassen aan de tijdgeest. En ja, ook in selexyz-boekhandels komen bibliofielen aan hun trekken. Toch is het de charme van een kleine boekenzaak die ik gewoon niet graag uit mijn stad zie vertrekken, commercieel haalbaar of niet. Zelf kom ik ook met plezier bij Donner over de vloer, ben zelf net zo goed onderdeel van het marktmechanisme dat de kleinere boekenboer naar de sodemieter heeft geholpen maar dat neemt niet weg dat ik het gewoon jammer vind als zo'n kleine winkel zijn deuren moet sluiten.quote:Op maandag 15 december 2008 06:28 schreef JaZekerZ het volgende:
Waarmee ik wil zeggen dat het de genoemde boekhandels ontbreekt aan gezonde ondernemerszin. Heb er altijd een beetje moeite mee als zulke winkels als slachtoffer van de franchise of tijdsgeest gepresenteerd worden, omdat ik voldoende voorbeelden ken waarbij het één prima met het ander te verenigen is.
Daarom vroeg ik TS eerder: wat wil je er concreet aan doen? Je kunt de tijdsgeest namelijk niet tegenhouden.
Oh, dude, ga een druppel humor zoeken.quote:Op zondag 14 december 2008 22:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zit ik me af te vragen, hoor. Ik denk dat het vast en zeker mee zal spelen, maar dan moet je als reguliere boekhandel ook maar zorgen dat je een goede site met webshop hebt. Dat is toch ook gewoon vooruitgang. Vervelend is vooral dat boeken overal verkocht mogen worden (AH, Kruidvat, tankstations). Dat zijn enorme ketens, die gewoon een enorme partij van 1 boek (ok, 2?) inkopen en dat overal neerleggen. Geen echte voorraadrisico's, want ze kopen alleen bewezen bestsellers in. Mensen pakken die boeken makkelijk even mee, waardoor ze helaas niet in de boekwinkel komen en ook een ander boek meepakken of al het andere zien wat er te lezen is. En mocht die vaste boekenprijs losgelaten worden, kunnen die enorme ketens een nieuwe Harry Potter (ok, als de reeks niet was afgelopen) voor 9,95 neerleggen en zo de rest van de markt er enorm uit concurreren, terwijl zij dus geen andere boeken aanbieden of willen gaan aanbieden. Dat kleine boekhandeltje op de hoek, die het ook in 80% van de omzet moet hebben van een fractie van de titels, is er dan wel uit. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan over BOL of andere online aanbieders (Bol heeft inmiddels zelf ook goed wat concurrentie). Ik vind het persoonlijk zo jammer dat mensen online bestellen ipv in de boekhandel, omdat je gewoon zoveel ziet in de boekwinkel. Waar is het lekkerder rondstruinen dan in een boekwinkel?quote:Maar ik vind het gewoon weg jammer dat er dus boekhandelaren hun deuren moeten sluiten omdat de mensen vaker online gaan bestellen. (ik denk dat het daar ook mede aan ligt)
een boek is altijd een product toch?quote:Op woensdag 17 december 2008 00:09 schreef wonderer het volgende:
Als je een boek online koopt, is het gewoon een product. Niet iedereen verbindt allerlei speciale attributen aan (het kopen van) boeken
Sommigen maken het een ervaring (door bijvoorbeeld even te ruiken, te bladeren, met de verkoper te praten enzo).quote:Op woensdag 17 december 2008 00:32 schreef prupke het volgende:
[..]
een boek is altijd een product toch?
hoe je er ook aan komt....
Ik ervaar dit een beetje als romantische dogmatiek; ik ben bijv. in de eerste plaats benieuwd naar de inhoud van het boek. Heb ik het boek uit, dan belandt-ie in de boekenkast, en langzamerhand puilt het hier fysiek uit van de boeken, aangeschaft over een periode van ongeveer 30 jaar. Van de week viel een stapeltje boeken boven op de boekenkast bijna om en nam daarbij bijna twee andere stapeltjes mee in zijne val. Had dit plaats gevonden op het moment dat ik en mijn partner niet aanwezig zoude zijn geweest, maar dat daar net een ons kind van 8 jaar onder door had gelopen of één van haar vriendinnetjes of vriendjes dan had dit verhaal wrs minder goed afgelopen; nu konden wij met veel kunst- en vliegwerk de stapeltjes in balans houden. Boeken kunnen doden, de aanwezigheid van boeken in ons midden is een potentieel gevaar. En het dealen van dit wapentuig zoude men dan ook, van overheidwege, niet meer moeten gedogen.quote:Op woensdag 17 december 2008 01:02 schreef wonderer het volgende:
[..]
Sommigen maken het een ervaring (door bijvoorbeeld even te ruiken, te bladeren, met de verkoper te praten enzo).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |