Neequote:Op zaterdag 13 december 2008 11:45 schreef zoalshetis het volgende:
ve-tsin.
eet je wel eens pringles?
vertel???quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:45 schreef zoalshetis het volgende:
ve-tsin.
eet je wel eens pringles?
...quote:Voedselintolerantie
Van de stof werd in het verleden verondersteld, dat het het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de ontdekker ervan, kan veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft dit weerlegd.[1][2] Het zou uitmaken, of de stof natuurlijk - uit zeewier of door natuurlijke fermentatie - ontstaat, dan wel chemisch wordt bereid, wat wetenschappelijk gezien niet mogelijk is. Het gaat hier om klachten als gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten.
Sommigen veronderstellen, dat de stof kan werken als een trigger bij de totstandkoming van bepaalde ziekten. Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat deze hypothese ondersteunt. De vermelding van de aanwezigheid van MSG in het voedsel is verplicht. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel, dat bijvoorbeeld in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die producten waar het in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt.
Dan zou ik ook maar niet meer Italiaans gaan eten. Daar zit namelijk doorgaans nog veel meer van Ve-Tzin in verwerkt dan bij de Chinees... Verder vrijwel onschuldig allemaal hoor, behalve als je allergisch bent.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:41 schreef Penskuh het volgende:
Dames en Heren,
Vorige week dachten we met de familie eens gezellig te doen en bij de plaatselijke chinees wat te halen. Schijnbaar zit er een goedje in die troep 'Fetzin?' genoemd, waar niet iedereen tegenkan. Zijn er meer mensen die hier niet tegenkunnen.
De klachten: Hartkloppingen, tintelende handen, buikkrampen, misselijk/kotsen, Duizeligheid, Benauwd etc.
Klacht: De chinees moet stoppen met die troep erin te gooien!
Subklacht: Zaterdagavond naar de klote! :S
Was Katja Schuurman daar ook?quote:Op zaterdag 13 december 2008 13:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
ah, dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn, gisteren voelde ik me echt raar, daarvoor hadden we bij nam-kee gegeten
nee dat komt door de zoetstoffen die ze in hun soep doen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 13:47 schreef Sapstengel het volgende:
Ve-tsin is toch dat spul waardoor die tomatensoep van de Chinees altijd zo'n apart smaakje heeft?
quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:41 schreef Penskuh het volgende:
Dames en Heren,
Vorige week dachten we met de familie eens gezellig te doen en bij de plaatselijke chinees wat te halen. Schijnbaar zit er een goedje in die troep 'Fetzin?' genoemd, waar niet iedereen tegenkan. Zijn er meer mensen die hier niet tegenkunnen.
De klachten: Hartkloppingen, tintelende handen, buikkrampen, misselijk/kotsen, Duizeligheid, Benauwd etc.
Klacht: De chinees moet stoppen met die troep erin te gooien!
Subklacht: Zaterdagavond naar de klote! :S
Dus onderstaande quote klopt niet:quote:Voedselintolerantie
Van de stof werd in het verleden verondersteld, dat het het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de ontdekker ervan, kan veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft dit weerlegd.[1][2] Het zou uitmaken, of de stof natuurlijk - uit zeewier of door natuurlijke fermentatie - ontstaat, dan wel chemisch wordt bereid, wat wetenschappelijk gezien niet mogelijk is. Het gaat hier om klachten als gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten.
Sommigen veronderstellen, dat de stof kan werken als een trigger bij de totstandkoming van bepaalde ziekten. Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat deze hypothese ondersteunt. De vermelding van de aanwezigheid van MSG in het voedsel is verplicht. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel, dat bijvoorbeeld in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die producten waar het in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt.
Maar TS heeft placebo-bijwerkingen van smaakversterkersquote:Op zaterdag 13 december 2008 11:53 schreef Koenholio het volgende:
Ve tsin is een smaakversterker.
Haha, TS kan niet tegen smaakversterkers!!11!lollereinz!!1
Nee, dat komt omdat ze er appelmoes doorheen gooien (serieus!)quote:Op zaterdag 13 december 2008 13:47 schreef Sapstengel het volgende:
Ve-tsin is toch dat spul waardoor die tomatensoep van de Chinees altijd zo'n apart smaakje heeft?
En zo ja, at ze oesters?quote:
Het verschil tussen de Chinees en de Italiaan is dat de Italiaanse keuken van nature Ve-Tzin bevat, het zit bijvoorbeeld in tomaten en in Parmezaanse kaas. Chinezen gooien het overal doorheen (chemisch), en van nature komt het in de Chinese keuken vrijwel alleen voor in sojasaus en vissaus.quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:50 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Dan zou ik ook maar niet meer Italiaans gaan eten. Daar zit namelijk doorgaans nog veel meer van Ve-Tzin in verwerkt dan bij de Chinees... Verder vrijwel onschuldig allemaal hoor, behalve als je allergisch bent.
Misschien heb je gewoon een voedselvergiftiging opgelopen door niet goed bereid voedsel. Daar wel eens aan gedacht?
Nou wat een lolquote:Op zaterdag 13 december 2008 16:44 schreef Leatherneck het volgende:
Ik ben allergies voor vetzinnen
[ afbeelding ]
Botox is ook zwaar giftig als het in grote hoeveelheden gebruikt wordt. Het gaat bij alle dingen immers om maten die gehanteerd moeten worden. Water is ook giftig, als je er maar genoeg van drinkt.quote:Op zaterdag 13 december 2008 16:51 schreef Painted_Horse het volgende:
Vetsin is zwaar giftig spul, zeker als het in grote hoeveelheden gebruikt wordt.
Als ik een keer zo iets zou bemerken bij een Chinees zou ik er ook nooit meer heen gaan.
Botox is het sterkste gif wat er bestaatquote:Op zaterdag 13 december 2008 16:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
Botox is ook zwaar giftig als het in grote zeer kleine hoeveelheden gebruikt wordt. Het gaat bij alle dingen immers om maten die gehanteerd moeten worden. Water is ook giftig, als je er maar genoeg van drinkt.
quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef BasEnAad het volgende:
Ik wordt altijd misselijk als ik chinees heb gegeten!
Chinees voedsel is echt rommel.
Dat heb ik me ook lang afgevraagd.quote:Op zaterdag 13 december 2008 17:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar welke smaak versterkt hij dan
Rijst is wel zware junkfood idd, kun je nog beter naar de burger king of kfc gaan voor minder vette hapquote:Op zaterdag 13 december 2008 17:22 schreef Jossos het volgende:
Psssttt, als er iets van babi dit, of pangang dat op het menu staat is het überhaupt al geen Chinese keuken te noemen ongeacht van de etniciteit van het keukenpersoneel. Neppe Indonesische/Chinese junk-food rommel is het!
Hmmm, dat wist ik niet...!!quote:Op zaterdag 13 december 2008 19:29 schreef J.Herrer het volgende:
[..]
Rijst is wel zware junkfood idd, kun je nog beter naar de burger king of kfc gaan voor minder vette hap
Goedkoop rund/varkensvlees gemaakt in gigantische kuipen met allerlei toevoegingen, en goedkope rijst die uren nadat het gekookt is warm wordt gehouden. Dat je er 10 keer zo veel betaalt als bij de mcdonalds wil echt niet zeggen dat het authentieke Chinese keuken is, of überhaupt kwaliteit. Het is dezelfde categorie rommel als wat je haalt bij de BK/MC/KFC of wat dan ook.quote:Op zaterdag 13 december 2008 19:29 schreef J.Herrer het volgende:
[..]
Rijst is wel zware junkfood idd, kun je nog beter naar de burger king of kfc gaan voor minder vette hap
NAM KEE !! Pekingeend!!!quote:Op zaterdag 13 december 2008 13:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
ah, dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn, gisteren voelde ik me echt raar, daarvoor hadden we bij nam-kee gegeten
bij Vetsin heb je het dan echt niet over enorme hoeveelheden hoor.quote:Op zaterdag 13 december 2008 16:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
Botox is ook zwaar giftig als het in grote hoeveelheden gebruikt wordt. Het gaat bij alle dingen immers om maten die gehanteerd moeten worden. Water is ook giftig, als je er maar genoeg van drinkt.
quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:45 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik hoorde dat ik hier moest zijn?
toen ik 20 jaar geleden de opleiding levensmiddelentechnologie deed, werden we al ruimschoots met alle alarmbellen gewaarschuwd voor Vetsin. Het is puur gifquote:Op zaterdag 13 december 2008 22:35 schreef Banjerkanjer het volgende:
Wat een rare veronderstelling dat ve-tsin (MSG of E621) enkel bij de chinees gebruikt zou worden?
Mensen die spontaan ziek worden van de chinees, maar niet van een plak ham op de boterham (staat stijf van de ve-tsin) of van de toch zo oerhollandse Unox Erwtensoep (jaja... ook daar zit het in), worden meer ziek van de GEDACHTE aan ve-tsin, dan van het goedje zelf.
Hoe ongezond ve-tsin nu werkelijk is, is discutabel. Eerder zou het kankerverwekkend zijn (net als yoghurt ooit kankerverwekkend zou zijn, of biefstuk, of pepernoten en ontbijtkoek...), nu zou de grootste aanklacht zijn dat het de eetlust opwekt (dat is dan ook de reden waarom het werkelijk OVERAL in toegegevoegd wordt) met zwaarlijvigheid als gevolg.
Mensen die toch gevoelig zijn voor die ve-tsin (en dus net zo ziek van de erwtensoep worden als van een loempia) hebben er een hele klus aan om deze stof te vermijden.
En het verschil tussen de chemische en natuurlijke samenstelling van Ve-Tzin is?quote:Op zaterdag 13 december 2008 16:31 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Het verschil tussen de Chinees en de Italiaan is dat de Italiaanse keuken van nature Ve-Tzin bevat, het zit bijvoorbeeld in tomaten en in Parmezaanse kaas. Chinezen gooien het overal doorheen (chemisch), en van nature komt het in de Chinese keuken vrijwel alleen voor in sojasaus en vissaus.
Wiki geeft daarop dit antwoord:quote:Op zondag 14 december 2008 00:47 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
En het verschil tussen de chemische en natuurlijke samenstelling van Ve-Tzin is?
Met andere woorden: alle Ve-Tsin is natuurlijk (uit het product zelf of ontstaan na fermentatie of iets dergelijks)? Opgelost, slotje! (mensen die überhaupt denken dat de moleculaire samenstelling verandert als het wel chemisch zou zijn...quote:Op zondag 14 december 2008 00:53 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Wiki geeft daarop dit antwoord:
Ja precies, het is een stof die na fermentatie ontstaat. Zongedroogde tomaatjes zijn daarvan een bekend europees voorbeeld, en dit ingrediënt wordt in onze hollandse keuken ook veelvuldig toegepast. In de aziatische keuken gaat het voornamelijk om fermentatie van zeewier en sojabonen.quote:Op zondag 14 december 2008 01:01 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Met andere woorden: alle Ve-Tsin is natuurlijk (uit het product zelf of ontstaan na fermentatie of iets dergelijks)? Opgelost, slotje! (mensen die überhaupt denken dat de moleculaire samenstelling verandert als het wel chemisch zou zijn...)
Nee, dat is verdund (en staat ook als zodanig op de verpakking vermeld: sap dat verkregen is uit GECONCENTREERD vruchtensap) Versgeperst, is versgeperst en zonder toevoegingen. Is meestal wel een paar eurotjes duurder, dat dan weer wel.quote:Op zondag 14 december 2008 01:55 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ja tuurlijk.. Ingedikte fruitsap waar later weer water aan is toegevoegd, is hetzelfde als vers geperst..
omg..quote:Op zondag 14 december 2008 02:00 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, dat is verdund (en staat ook als zodanig op de verpakking vermeld: sap dat verkregen is uit GECONCENTREERD vruchtensap) Versgeperst, is versgeperst en zonder toevoegingen. Is meestal wel een paar eurotjes duurder, dat dan weer wel.
Maar gelukkig voegen ze aan sapjes nooit ve-tsin toe, dus daarmee is de kous in dit draadje meteen af
quote:Op zondag 14 december 2008 04:00 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
omg..
heb je een vriendin? laten we die koken en steriliseren, van alle vocht ontdoen, invriezen, en verschepen naar een ander land. Aldaar stoppen we er weer water bij. Zul je dan je originele vriendin terugkrijgen?
"Nee, dat is verdund"
chemisch verandert niks aan je vriendin toch? ze verdunnen haar alleen. zo staat dat op de verpakking.
ooit bij een wat duurdere kwaliteits chinees geweest? Niet elke is hetzelfde...quote:Op zondag 14 december 2008 11:39 schreef Agiath het volgende:
sowieso afhaalchinees
ik snap echt niet dat iedereen dat goddelijk vindtzoete kleffe zooi
gadverdamme
Kankerchineesquote:Op zaterdag 13 december 2008 11:45 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik hoorde dat ik hier moest zijn?
Cocaine is ook natuurlijkquote:Op zondag 14 december 2008 10:57 schreef zquing het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
vertel me wat 't verschil is tussen dit chemisch en als 't natuurlijk zou zijn
Het gaat erom dat het in sommige producten zit (zoals kaas) in zeer kleine hoeveelheden die niet schadelijk zijn, maar dat de Chinees het in poedervorm overal doorheen gooit, en dat de hoeveelheden dan te groot worden. Of dat nou uit zeewier wordt gehaald of chemisch gemaakt (wat blijkbaar dus niet kan) maakt niks uit.quote:Op zondag 14 december 2008 01:01 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Met andere woorden: alle Ve-Tsin is natuurlijk (uit het product zelf of ontstaan na fermentatie of iets dergelijks)? Opgelost, slotje! (mensen die überhaupt denken dat de moleculaire samenstelling verandert als het wel chemisch zou zijn...)
Neem twee appels. Stop er een in de magnetron en zet ze dan beiden op de b=vensterbank. Report back welke van de twee appels het t langst volhoudt zonder te gaan rotten. Die uit de magntron of die ongekookte?quote:Op zondag 14 december 2008 10:57 schreef zquing het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
vertel me wat 't verschil is tussen dit chemisch en als 't natuurlijk zou zijn
je weet dat je dan iets verandert aan de appel toch? Natuurlijk of chemisch, als 't moleculair allemaal 't zelfde is maakt 't geen reet uitquote:Op zondag 14 december 2008 17:45 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Neem twee appels. Stop er een in de magnetron en zet ze dan beiden op de b=vensterbank. Report back welke van de twee appels het t langst volhoudt zonder te gaan rotten. Die uit de magntron of die ongekookte?
Oke pik. Kut voor jequote:Op maandag 22 februari 2010 13:24 schreef Ruud1970 het volgende:
"Geef je glutamaat via voedsel, dan is er geen enkel aantoonbaar gezondheidseffect."
Als ik Vechin eet bij de Chinees krijg ik gegarandeerd jeuk. Die onderzoeken deugen dus niet in mijn ogen. De consumentenbond heeft wel meer lachwekkende adviezen, en de gezondheidsraad WHO neemt adviezen over van het bedrijfsleven, dus erg onafhankelijk is dat allemaal niet.
Je hebt gewoon teveel gevreten.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:41 schreef Penskuh het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |