quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:45 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik hoorde dat ik hier moest zijn?
toen ik 20 jaar geleden de opleiding levensmiddelentechnologie deed, werden we al ruimschoots met alle alarmbellen gewaarschuwd voor Vetsin. Het is puur gifquote:Op zaterdag 13 december 2008 22:35 schreef Banjerkanjer het volgende:
Wat een rare veronderstelling dat ve-tsin (MSG of E621) enkel bij de chinees gebruikt zou worden?
Mensen die spontaan ziek worden van de chinees, maar niet van een plak ham op de boterham (staat stijf van de ve-tsin) of van de toch zo oerhollandse Unox Erwtensoep (jaja... ook daar zit het in), worden meer ziek van de GEDACHTE aan ve-tsin, dan van het goedje zelf.
Hoe ongezond ve-tsin nu werkelijk is, is discutabel. Eerder zou het kankerverwekkend zijn (net als yoghurt ooit kankerverwekkend zou zijn, of biefstuk, of pepernoten en ontbijtkoek...), nu zou de grootste aanklacht zijn dat het de eetlust opwekt (dat is dan ook de reden waarom het werkelijk OVERAL in toegegevoegd wordt) met zwaarlijvigheid als gevolg.
Mensen die toch gevoelig zijn voor die ve-tsin (en dus net zo ziek van de erwtensoep worden als van een loempia) hebben er een hele klus aan om deze stof te vermijden.
En het verschil tussen de chemische en natuurlijke samenstelling van Ve-Tzin is?quote:Op zaterdag 13 december 2008 16:31 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Het verschil tussen de Chinees en de Italiaan is dat de Italiaanse keuken van nature Ve-Tzin bevat, het zit bijvoorbeeld in tomaten en in Parmezaanse kaas. Chinezen gooien het overal doorheen (chemisch), en van nature komt het in de Chinese keuken vrijwel alleen voor in sojasaus en vissaus.
Wiki geeft daarop dit antwoord:quote:Op zondag 14 december 2008 00:47 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
En het verschil tussen de chemische en natuurlijke samenstelling van Ve-Tzin is?
Met andere woorden: alle Ve-Tsin is natuurlijk (uit het product zelf of ontstaan na fermentatie of iets dergelijks)? Opgelost, slotje! (mensen die überhaupt denken dat de moleculaire samenstelling verandert als het wel chemisch zou zijn...quote:Op zondag 14 december 2008 00:53 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Wiki geeft daarop dit antwoord:
Van de stof werd in het verleden verondersteld, dat het het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de ontdekker ervan, kan veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft dit weerlegd.[1][2] Het zou uitmaken, of de stof natuurlijk - uit zeewier of door natuurlijke fermentatie - ontstaat, dan wel chemisch wordt bereid, wat wetenschappelijk gezien niet mogelijk is. Het gaat hier om klachten als gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten.
Ja precies, het is een stof die na fermentatie ontstaat. Zongedroogde tomaatjes zijn daarvan een bekend europees voorbeeld, en dit ingrediënt wordt in onze hollandse keuken ook veelvuldig toegepast. In de aziatische keuken gaat het voornamelijk om fermentatie van zeewier en sojabonen.quote:Op zondag 14 december 2008 01:01 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Met andere woorden: alle Ve-Tsin is natuurlijk (uit het product zelf of ontstaan na fermentatie of iets dergelijks)? Opgelost, slotje! (mensen die überhaupt denken dat de moleculaire samenstelling verandert als het wel chemisch zou zijn...)
Nee, dat is verdund (en staat ook als zodanig op de verpakking vermeld: sap dat verkregen is uit GECONCENTREERD vruchtensap) Versgeperst, is versgeperst en zonder toevoegingen. Is meestal wel een paar eurotjes duurder, dat dan weer wel.quote:Op zondag 14 december 2008 01:55 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ja tuurlijk.. Ingedikte fruitsap waar later weer water aan is toegevoegd, is hetzelfde als vers geperst..
omg..quote:Op zondag 14 december 2008 02:00 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, dat is verdund (en staat ook als zodanig op de verpakking vermeld: sap dat verkregen is uit GECONCENTREERD vruchtensap) Versgeperst, is versgeperst en zonder toevoegingen. Is meestal wel een paar eurotjes duurder, dat dan weer wel.
Maar gelukkig voegen ze aan sapjes nooit ve-tsin toe, dus daarmee is de kous in dit draadje meteen af
quote:Op zondag 14 december 2008 04:00 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
omg..
heb je een vriendin? laten we die koken en steriliseren, van alle vocht ontdoen, invriezen, en verschepen naar een ander land. Aldaar stoppen we er weer water bij. Zul je dan je originele vriendin terugkrijgen?
"Nee, dat is verdund"
chemisch verandert niks aan je vriendin toch? ze verdunnen haar alleen. zo staat dat op de verpakking.
ooit bij een wat duurdere kwaliteits chinees geweest? Niet elke is hetzelfde...quote:Op zondag 14 december 2008 11:39 schreef Agiath het volgende:
sowieso afhaalchinees
ik snap echt niet dat iedereen dat goddelijk vindtzoete kleffe zooi
gadverdamme
Kankerchineesquote:Op zaterdag 13 december 2008 11:45 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik hoorde dat ik hier moest zijn?
Cocaine is ook natuurlijkquote:Op zondag 14 december 2008 10:57 schreef zquing het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
vertel me wat 't verschil is tussen dit chemisch en als 't natuurlijk zou zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |