quote:
Hallo Purno, jij bent de volgende op de lijst... voor jou vandaag de tijd!
Ik heb de kaarten geschud, en neergelegd op de vraag voor de toekomst van het komende jaar.
Het zijn 10 kaarten voor je, ik ga gewoon beginnen bij de eerste kaart, dia van het heden, het nu.
Staven 2 ondersteboven voor je, het is een kaart van een ambitie hebben, een idee hebben die nog niet uit de verf komt, want de kaart ligt ondersteboven. Misschien is het idee nog niet helemaal vorm gegeven, moet je de details nog uitwerken, ben je afhankelijk van externe factoren of wacht je het juiste moment af. Het kan enigzins een teleurstellend gevoel bij je oproepen daar je het graag verder zou willen oppakken. Het is misschien een idee of een ambitie die bij jou goed aanvoelt, en om meteen daarop voort te borduren ga ik door naar de volgende kaart omdat deze de kaart kruist en een zeer belangrijke impuls geeft aan dat idee.
Kaart 2 (hulp of belemmeringen) is namelijk de magier uit het deck van de grote arcana. Als je de leggingen wel eens meeleest weet je dat ik dan vertel dat dat deck de levenslessen aangeeft, of meer de belangrijke waarden en de andere kaarten de weg ernaartoe vertellen.
Het idee mag dan wel niet uitgewerkt kunnen worden op dit moment, maar die magier staat vol met wilskracht om ideeen uit te gaan werken, en tot een succes te gaan brengen. Het is zelfs zo dat je op deze kaart echt in het proces bent van vorm geven aan de energie, richting geven. We zien de magier met 1 hand in de lucht, en met de andere hand naar de grond wijze, als een bliksemschikt of afleider zou je kunnen zeggen om de energie 'van boven' vorm te geven op aarde. Het boven zet ik tussen quotejes.. sommige mensen kunnen zich echt zodanig goed voelen bij een idee, alsof het van boven is ingegeven. Maar als we het kleinschaliger houden, een idee komt ook uit je bovenkamer,.. en moet nu nog worden omgezet naar een juist beleidsplan om in de aarde te kunnen neerzetten.
De magier heeft op zijn tafel alle elementen van de tarot uitgestald, zoals we dat terug zien in de wicca. De dolk (zwaard) de beker of bokaal, de staf of pentakel, en de schaal of munt. Aangevend dat hij in staat is om alle energieen aan te wenden en te gebruiken om met zijn wil het idee tot succes te brengen. Ze liggen ook op tafel als opgave, gebruik de energieen juist en wijs.
Ook de kleur van de kaart is van belang, geel, staat voor het hoger goed. Succesvolle kaart in je ondernemingen dus. Wat als aanvulling op de eerste kaart zou slaan.
Kaart 3, het verleden. Prachtige kaart, de zon.. het geeft aan dat je mogelijk al heel wat bereikt hebt ook in je leven. Misschien al een diep dal gezien hebt waar je uit naar gekomen bent. Wellicht het een en ander aan levenswijsheden opgedaan die niet altijd makkelijk waren. Maar dit is een mooie kaart die verderop in de grote arcana dan te zien is, als de held zijn weg voor het grootste gedeelte afgelegd heeft, zichzelf heeft leren kennen en door de hel is gekomen, daarna ziet hij weer het licht, de zon! De zon staat heel gelukzalig aan de hemel, een gelukkige kaart is dit. We zien een jong kind met een lauwerkrans op een paard in zijn hand een vaandel met rood wapperend doek als overwinning en zonnebloemen op de achtergrond. Deze kaart kan op een huwelijk slaan, of anderzijds een belangrijk romantisch moment. Wedergeboorte, van jezelf zoals ik al zei door dingen mee te maken en te overwinnen, kan ook zijn dat je jezelf anders bent gaan leren kennen.
Dit is kaart nr 19 .. die Magier van net heeft nummer 1, magier is kort gezegd 'de wil' kaart nr 9 de kluizenaar van de 'innerlijke stem' kort samen gevoegd is het een groei in zelfbewustzijn, begrip in jezelf, het bereiken van zaken, compleet maken.
Kaart 4 geeft het recente verleden aan, het is bekers 5.. een man gehuld in zwarte cape staat bedroefd naar beneden te kijken. De lucht is grijs, bekers zijn omgevallen het is duidelijk dat hij treurt, of rouwt om zaken die zijn voorgevallen. De eens zo sterke rivier aan zijn voeten, is nu maar een modderstroompje geworden, het leven stroomt wat minder. We zien in bekers een afbeelding van gevoelens, en dit zijn gevoelens van rouw of afscheid moeten nemen van een onderdeel waar we best even geraakt van zijn, wat best zijn betrekking heeft in ons dagelijks welzijn of welbevinden.
Echter laat de kaart ook heel mooi zien dat we ook door moeten of kunnen gaan. Van de 5 bekers zijn er 3 omgevallen, er is wijn gemorst dat klopt en dat is vervelend maar achter de man staan nog 2 bekers overeind, niet alles is verloren zegt de kaart hiermee, en als de tijd rijp is, als het het verdriet weg is zien we deze bekers ook weer staan. Sterker nog, we zien dan waarschijnlijk ook in de verte als we ons hoofd optillen dat er een brug is over het water en kunnen we een brug slaan naar betere tijden.. naar het groen van het dorp wat daar staat. Kaart geeft dus aan, tijdelijke inzinking, geen groei, rouw of verdriet ergens om.
Dan hebben we kaart 5, de mogelijke toekomst. Staven 9 ondersteboven. Staven dus van ambitie en idee zoals de eerste kaart. De kaart 9 doelt op het bijna bereiken, op bijna compleet maar nog niet helemaal. We zien op de kaart een man staan met een doek om zijn hoofd, een verband, en hij staat daar met een staaf in zijn handen klaar om weer het gevecht aan te gaan, aangezien het verband is om zijn hoofd kunnen we denken dat hij eerder met het bijltje gehakt heeft namelijk. Echter, de kaart ligt ondersteboven, jouw kaart zegt eigenlijk dus dat we op ons hoede moeten zijn voor wat komen gaat. Een onverwachte tegenslag waar we mee te maken kunnen gaan krijgen. Ik zeg 'kunnen' onthou dat dit de mogelijke toekomst is niet een uitkomst. Het is alternatief en kan evengoed bewaarheid worden, misschien doordat dit je dit leest dat het pad al omgebogen word omdat je alerter zal zijn. Dat is in ieder geval wat deze kaart vraagt van je, alertheid. Mogelijk worden plannnen straks gedwarsboomt, word er snel actie verwacht van je.. wees klaar voor die actie. Kan zijn dat je eerder met een zelfde soort probleem te maken hebt gehad, ook omdat de kaart een verwijzing maakt naar het verleden door zijn verband, hoofdzeer. Kan ook zijn dat zelfopgeworpen is.. iets niet durven te uiten, niet durven uit innerlijke angsten, dat je wel weet wat je zou moeten zeggen.. maar het simpelweg niet durft. Te assertief wezen wanneer actie verlangd word.
De nabije toekomst is wel weer een mooie kaart, een kaart van compleet zijn of worden. Iets wat afgemaakt word. We hebben munten 10.
Munten staan voor de aardse zaken, werk, geld verdienen, met geld omgaan, investeren, investeren injezelf qua opleiding of bezig zijn met een sollicitatie. Dat is de afdeling van munten. En deze kaart nummer 10 van afronding wil dus een afronding in die hoek aangeven.
Het is een succesverhaal, een verhaal van sociale zekerheid, rijkdommen en stabiliteit. Het is een verwijzing naar familie, we zien op de kaart een familie afgebeeld man vrouw en kind, honden en een oudere heer. Ik vraag mij af of het de keizer is uit het deck van de grootte arcana, de man die duidelijk paal en perk stelt, regels aangeeft, door het juiste pad gevolgd te hebben vlgs de geldende regels is het succes dan daar. Waar completie is (10) komt ook weer iets nieuws. Als we bijvoorbeeld vrijgezel zijn en we trouwen, zijn we klaar met alleenstaand zijn, is er een bruiloft gepland, anderzijds verbintenis?

Maar bijvoorbeeld ook van werkeloos naar werk hebben, zou zeker passen in deze kaart. Stijging van inkomen, door salaris verhoging past ook op deze kaart. Goede condities in de nabije toekomst.
Daarna krijgen we nr 7 de positie van jouzelf in de situatie.
Grappig is wel dat we hier een man zien onder een boom, armen gekruis, in kleermakers zit en de ogen gesloten of half geopend. Voor hem staan 3 bekers (het is bekers 4) hij kijkt er naar en is er tevreden mee wat hij heeft, maar heeft niet helemaal door dat er uit een wolk een beker aangereikt word! De wolk zou kunnen staan voor een gedachte een idee maar kan ook zijn dat er iets aangegeven alsin aangereikt word. Je vind het kennelijk niet nodig om daar wat mee te doen, er is een gesloten houding omtrent de kwestie dat zien we aan de man zijn lichaamstaal, vasthoudende houding aan wat hij nu heeft, misschien heeft hij de vrijheid om niets te doen wat er aangegeven word. Misschien mijmeren we over het idee onder die boom, wat gaan we er mee doen vraagt hij zich af. En daarom zeg ik 'grappig' omdat daarmee ook eigenlijk de legging begon. Spelen met een idee en het vorm moeten gaan geven, dat is ook de beeltenis hier weer een beetje. Anderzijds, de mogelijke toekomst zegt dat we niet voorbereid zijn op wat komen gaat, achteloos wellicht over wat er aangereikt word?
Het is een kaart van overdenken, overwegen.
Door naar de omgeving, de kaart van de omgeving laat een groot aantal keuzes zien waar de vraagsteller eigenlijk letterlijk afgebeeld voor staat. Op een grootte wolk, daar hebben we die wolk weer, zijn allelei bekers afgebeeld (bekers 7) en de man/vrouw op de voorgrond staat er echt bij met het idee "wat is slim, wat is wijsheid" moet ik voor die beker gaan, moet ik voor die beker gaan. Deze beker brengt mij schoonheid, deze brengt mij geluk, deze beker is een gevaarlijk pad, dit is een beker van succes, dit is wijsheid.
Beoordeling en afweging staat op de kaart centraal. Het besluit word niet genomen. Wat we ook zien op de kaart in het midden is als het ware een oplichtende beker, we zien daar de afbeelding van de ziel in.. de beker die denk ik eigenlijk gekozen zou moeten worden het is de ziel die daar spreekt. "Neem de juiste weg" . Wijze woorden die mogelijk helpen om de juiste beslissing te maken. Woorden die kunnen helpen bij het maken van een keuze .. de kaart ligt op de omgeving, ondersteuning in de omgeving met wijs advies ligt dus voor de hand.
Hoop en vrees dan, de volgende kaart, wederom een mooie kaart, wederom een 10 van compleet zijn. Afmaken of afronden, kennelijk de juiste keus gemaakt of je wil graag de juiste keus maken, het is een kaart van gelukzaligheid op gevoelsniveau. Meest in het oogspringende is de regenboog op de kaart, staat van links naar rechts als een brug tussen verleden en toekomst, een gelukkig en succesvolle brug of weg werd er afgelegd om nu te kunnen vieren en te genieten. We zien wederom kinderen en een gezin (toch die bruiloft?) samen zijn, wat een gezinsband aangeeft, versterken van de familieband, daarin zit het vlgs mij wel snor dit jaar.
Uiteindelijke kaart is munten 4 ondersteboven. Waar eigenlijk de afbeelding is van macht, stabiliteit en het onder controle hebben zien we daarin een afname of juist een verlies ervan. Zekerheden worden wankel, macht word onzekerheden. Mogelijk een financiele tegenvaller (munten) , een gevoel van machteloosheid.
Een verlies.. onduidelijk voor mij om die te plaatsen, zeker samen met de andere kaarten eigenlijk.
Ik denk dat we moeten kijken naar die vorming van ideeen, en het blijven bedenken of het niet helemaal starten er van.. dat als we daar niet echt vorm aan geven, die kans pakken (die beker uit die wolk pakken) we daar niet goed aan doen. Dus weer als de alternatieve toekomst, alert en niet achteloos om onzekerheden te voorkomen. Het klinkt vaag, ik kan het ook moeilijk duiden voor je, het is het verhaal van de kaarten die je eigenlijk zelf zal kunnen inkleuren, misschien dat je wel weet wat ik hier mogelijk bedoel.
Punt is dat we een hoop gelukzaligheid kennen een aantal 10-nen en de zon in het verleden kenmerken dat zeker aan. Mogelijk bruiloft, of is al geweest, die zielestem zou evengoed omdat het in de omgeving ligt de stem van de partner kunnen wezen.
De magier zegt, richt de energie juist en het succes is daar.
Ik hoop dat je hier mee aan de slag kan dit jaar, of uit de voeten kan?
B.