abonnement Unibet Coolblue
pi_63801385
Vorig topic: (Aanstaande) docenten. Deel XV

Maandagavond: 4 gesprekken op de ouderavond.
Woensdagavond: van 18.30 tot 22.00 uur
Donderdagavond: van 18.30 tot 22.00 uur.

Ik heb er zin in
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63802240
Wat een drama zeg, 3 avonden
Waarom eigenlijk? Kan dat niet op 1 avond?
pi_63802556
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 12:03 schreef Locusta het volgende:
Wat een drama zeg, 3 avonden
Waarom eigenlijk? Kan dat niet op 1 avond?
Nee, ik werk op 2 vestigingen (onderbouw en bovenbouw, 100m van elkaar verwijderd)
Ma, di is bovenbouw, wo, do is onderbouw
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63803156
Pppfff.... ja, dat krijg je natuurlijk ook als je op meerdere vestigingen werkt.
Maar je bent dus ook helemaal vol gepland op die avonden?
pi_63803308
Zo, drukke dagen voor jou -J-D-...

Ik keek net een brugklastoetsje na, het is gewoon omrekenen van eenheden, dus van dam naar kilometer en dat ook met oppervlakte in inhoud.

ik schrok ervan hoe slecht sommigen het deden. Er zijn twee/drie lessen aan besteed qua oefenen, en ik zag wel dat niet iedereen het even hard nodig vond om te oefenen, maar sommige cijfers zijn wel erg dramatisch.. Ik ben benieuwd hoe de andere klassen het doen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63804035
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:04 schreef teigan het volgende:
Zo, drukke dagen voor jou -J-D-...

Ik keek net een brugklastoetsje na, het is gewoon omrekenen van eenheden, dus van dam naar kilometer en dat ook met oppervlakte in inhoud.

ik schrok ervan hoe slecht sommigen het deden. Er zijn twee/drie lessen aan besteed qua oefenen, en ik zag wel dat niet iedereen het even hard nodig vond om te oefenen, maar sommige cijfers zijn wel erg dramatisch.. Ik ben benieuwd hoe de andere klassen het doen.
Hmmm, ik herken dat wel, maar dan op taalgebied
Net met Nederlands het ontleden van zinnen en woordsoorten behandeld. We zijn er zo'n 3/4 lessen mee bezig geweest en iedere les weer aan de gang met het herhalen van de stof. Vooral naamwoordelijk- en werkwoordelijk gezegde vonden ze erg lastig.
Nu ben ik dus aan het nakijken en hou ik mijn hart vast voor de cijfers

Grammatica is altijd een lastig onderwerp voor het gros van de kinderen, maar gezien hoeveel aandacht ik er aan besteed heb, had ik toch wel wat betere resultaten verwacht
pi_63804272
Wat een raar bericht van Technoviking in het vorige deel. Ik zie het juist als een positief punt als mensen ook oog hebben voor wat ze allemaal nog niet zo goed kunnen en wat er allemaal nog niet zo goed lukt. En iedereen in het topic zie ik ook vaak genoeg positieve dingen opschrijven.

Persoonlijk word ik eerder argwanend als collega's zichzelf alleen maar op de borst lopen kloppen. Wij kregen ooit een nieuwe collega die op zijn vorige school zooooo goed was, zoooooo populair, iedereen vond het zooooo erg dat hij daar wegging. Ik dacht werkelijk even "nou, dat moet wel een kanjer zijn", totdat we een tijdje met 'm werkten. Hij was populair ja, bij piepjonge onderbouwers die nog vallen voor dat popi-jopi-gedoe. Bovenbouwklassen HAVO en VWO prikten genadeloos door het trucje heen. Hij werkt nu weer op een andere school, en zal daar ongetwijfeld ook vertellen dat het een enorme aderlating is voor ons dat we 'm kwijt zijn.

Met zo'n plaat voor je kop kun je nooit leren, nooit verder komen, nooit jezelf ontwikkelen.

Daar tegenover stond een collega die we vorig jaar hadden die nu helaas weg is omdat er geen vaste uren voor haar waren. Die zat soms licht wanhopig in de personeelskamer omdat het met een klas gierend uit de hand was gelopen, vroeg zich af wat ze nou moest doen, liep breed uit te meten wat er allemaal misging en kwam behoorlijk onzeker over. Ik dacht aanvankelijk: "dat wordt niks", maar omdat zij oog had voor haar zwakke punten heeft ze ongelooflijk veel bijgeleerd en was daar ook nog mee bezig toen ze wegging. Want veerkracht had ze. Echt jammer dat er bij ons geen uren voor haar waren, maar we hebben inmiddels vernomen dat ze het op haar nieuwe school uitstekend naar haar zin heeft.

Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
  zaterdag 6 december 2008 @ 14:27:00 #8
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63804514
Ben het wel met Shady Lane eens ja. Ik herken de verhalen van de "zoooooo geweldige leraren". Alles verloopt op rolletjes en gaat super, totdat je een keer onverwacht de klas binnen loopt. In dit topic zitten ook startende leraren en dan kom je inderdaad wel eens problemen in de klas tegen. Dat is normaal en ik kan het dan ook begrijpen als dit topic gebruikt wordt als uitlaapklep danwel als vraagbaak. De kneepjes van het vak leer je gaandeweg de rit. Ik sta nu dik 7 jaar voor de klas en ook ik had heel in het begin de "beginnersproblemen".

En wat die pepernoten betreft: zoals ik al zei, ik ben afgelopen week met een klas een sneeuwballengevecht gaan houden op een wei. Dat is een kleine beloning voor het feit dat ze tot nu toe super gewerkt hebben, maar ook omdat je met dat soort acties de band met de klas kunt verstevigen. Dát is wat ik belangrijk vind. Een beetje good will van de leraar zorgt voor good will van de klas en vice versa.

Ik weet niet wie van jullie het Schooljournaal van CNV krijgt, maar daar stond deze week een column in van een docente bij wie de Sinterklaasviering helemaal in de soep was gelopen...
.
pi_63807521
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Ik weet niet wie van jullie het Schooljournaal van CNV krijgt, maar daar stond deze week een column in van een docente bij wie de Sinterklaasviering helemaal in de soep was gelopen...
Wat was er gebeurd tijdens die Sinterklaasviering dan ? (Ik krijg dat blad (?) niet..).

En verder - bedankt voor jullie reacties en zodra Technoviking wat meer eigen ervaringen hier post wil ik best met hem inhoudelijk er op in gaan, maar niet n.a.v. 1 zo'n "kijk mij goed zijn"-berichtje.
pi_63808160
Ken het blad ook niet; benieuwd wat er gebeurd is...

Er zijn inderdaad docenten (en zelfs beginnend docenten) die behoorlijk hoog van de toren blazen; alsof ze 'geboren' zijn om leraar/docent te zijn. Maar ik merk al snel dat dát een soort muur is, daarachter schuilt vaak genoeg onzekerheid.
Ik probeer van mijn hart zeker geen moordkuil te maken; over mijn problemen probeer ik sowieso altijd met mijn begeleider te praten en collega studenten op de opleiding. Maar ik heb ook wel eens in de personeelskamer er wat over gevraagd; het is alleen maar goed om het er met anderen erover te hebben. Toch?
  zaterdag 6 december 2008 @ 18:48:53 #11
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63808744
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 18:12 schreef Hippos het volgende:
Er zijn inderdaad docenten (en zelfs beginnend docenten) die behoorlijk hoog van de toren blazen; alsof ze 'geboren' zijn om leraar/docent te zijn. Maar ik merk al snel dat dát een soort muur is, daarachter schuilt vaak genoeg onzekerheid. Ik probeer van mijn hart zeker geen moordkuil te maken; over mijn problemen probeer ik sowieso altijd met mijn begeleider te praten en collega studenten op de opleiding. Maar ik heb ook wel eens in de personeelskamer er wat over gevraagd; het is alleen maar goed om het er met anderen erover te hebben. Toch?
Je hebt helemaal gelijk. Je komt verder als je eerlijk over je problemen en onzekerheden praat en je zult ook meer hulp van je collega's krijgen.

Wat die Sinterklaasviering betreft: docente doet surprise met haar mentorklas (2 HAVO), "die nog geen seconde hun mond dicht kunnen houden". Dan denk ik al bij mezelf: daar moet al éérst eens wat mee gedaan worden, maar goed. Het gaat allemaal leuk en aardig, die surprise, totdat gevraagd wordt of ze mogen drinken. Het toestemmen blijkt een fatale fout te zijn: alles wordt door de klas gesmeten. "Een spervuur aan dreigementen" (erg gezellig dus, die sintviering...) volgt, maar niks helpt. "De chocomelspetters zitten tegen de muur, en alles wat je maar kunt bedenken voor 5 euro vliegt door het lokaal".

Misschien inschattingsfout? Wat kun je wèl en wat kun je maar beter niet doen met een drukke klas?
.
pi_63809040
!

Ik heb weleens van een leerling de vraag gekregen "of hij ook een surprise mocht maken die je in de fik moet zetten". Omdat ik te nieuwsgierig was wat hij dan zou gaan maken, wilde ik geen nee zeggen. Dus ik zei: "dat kan wel, dan moet diegene maar even naar buiten om hem daar open te maken en kijken wij toe door het raam" (het was in een lokaal op de begane grond).

En zo geschiedde. Hij had een schoorsteen gemaakt die in brand gezet moest worden, zodat die ging roken. Die ging ENORM roken, en ik had er niet aan gedacht het raam dicht te doen. Gevolg: ofschoon de surprise zich buiten bevond, toch het lokaal zwart van de rook, en de lucht door het hele gebouw te ruiken
pi_63812539
pi_63812656
Nog meer aankomend docenten aan Instituut Archimedes (Lerarenopleidingen hogeschool Utrecht) hier?
  zaterdag 6 december 2008 @ 21:49:06 #15
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63812679
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Wat een raar bericht van Technoviking in het vorige deel. Ik zie het juist als een positief punt als mensen ook oog hebben voor wat ze allemaal nog niet zo goed kunnen en wat er allemaal nog niet zo goed lukt. En iedereen in het topic zie ik ook vaak genoeg positieve dingen opschrijven.

Persoonlijk word ik eerder argwanend als collega's zichzelf alleen maar op de borst lopen kloppen. Wij kregen ooit een nieuwe collega die op zijn vorige school zooooo goed was, zoooooo populair, iedereen vond het zooooo erg dat hij daar wegging. Ik dacht werkelijk even "nou, dat moet wel een kanjer zijn", totdat we een tijdje met 'm werkten. Hij was populair ja, bij piepjonge onderbouwers die nog vallen voor dat popi-jopi-gedoe. Bovenbouwklassen HAVO en VWO prikten genadeloos door het trucje heen. Hij werkt nu weer op een andere school, en zal daar ongetwijfeld ook vertellen dat het een enorme aderlating is voor ons dat we 'm kwijt zijn.

Met zo'n plaat voor je kop kun je nooit leren, nooit verder komen, nooit jezelf ontwikkelen.

Daar tegenover stond een collega die we vorig jaar hadden die nu helaas weg is omdat er geen vaste uren voor haar waren. Die zat soms licht wanhopig in de personeelskamer omdat het met een klas gierend uit de hand was gelopen, vroeg zich af wat ze nou moest doen, liep breed uit te meten wat er allemaal misging en kwam behoorlijk onzeker over. Ik dacht aanvankelijk: "dat wordt niks", maar omdat zij oog had voor haar zwakke punten heeft ze ongelooflijk veel bijgeleerd en was daar ook nog mee bezig toen ze wegging. Want veerkracht had ze. Echt jammer dat er bij ons geen uren voor haar waren, maar we hebben inmiddels vernomen dat ze het op haar nieuwe school uitstekend naar haar zin heeft.

Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben dan wel leraar en geen docent in spe maar in het basisonderwijs gelden dezelfde principes voor een hoop zaken.
Life is what you make it.
pi_63829878
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 21:47 schreef _dirkjan_ het volgende:
Nog meer aankomend docenten aan Instituut Archimedes (Lerarenopleidingen hogeschool Utrecht) hier?
Wat doet deze opleiding weer? Want ik zit op het IVLOS, eerste graad opleiding docent. Is dit de tweede graad opleiding of wat anders? (Utrecht heeft zoveel educatieve opleidingen dat ik er soms wat duizelig van word)
pi_63837775
quote:
Op zondag 7 december 2008 18:50 schreef Hippos het volgende:

[..]

Wat doet deze opleiding weer? Want ik zit op het IVLOS, eerste graad opleiding docent. Is dit de tweede graad opleiding of wat anders? (Utrecht heeft zoveel educatieve opleidingen dat ik er soms wat duizelig van word)
Dat is idd de tweede graads opleiding van de Hogeschool van Utrecht. Zit op de uithof, in dat nieuwe gebouw vooraan, met die felgekleurde strepen
pi_63858546
OK; ja, dat ken ik wel. Ik zit in het BBL, dat staat eigenlijk tegenover dat gebouw aan de andere kant van de Uithof zeg maar; vast aan het Mineart gebouw.
Hoeveelste jaar ben je?
pi_63871640
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
Volgens mij zijn de beide vormen niet erg prettig: overdreven zelfverzekerde types en de heel onzekere. Ik ben nieuw op mijn school nu en ben al op meerdere scholen ooit 'begonnen'. Het is niet handig als je voortdurend je onzekerheden laat blijken; maar het is ook zeker niet goed om te doen alsof je het wiel hebt uitgevonden. Dan beginnen je collega's je echt irritant te vinden. Ik heb nu een collegaatje dat erg onzeker doet en dat is wel vermoeiend. Ik ben zelf zo dat als het niet goed loopt met een klas ik dat alleen bespreek met een collega die ik echt hoog heb zitten en dan vervolgens eerst zelf oplossingen probeer te vinden voordat ik ga rondbazuinen dat het met die klas niet gaat.

Ik vond het overigens raar aan de post van Technovking dat je blijkbaar niet zou mogen 'klagen' over een vwo klas. Alsof alléén vmbo-klassen lastig kunnen zijn. . Het blijven allemaal pubers en ook gymnasiasten zijn net mensen af en toe.

Afgelopen sinterklaasviering kwam Sinterklaas langs bij een aantal lessen. Ik heb aan het begin van de dag wel serieus lesgegeven (en dat vonden ze natuurlijk heel stom), maar de laatste twee lessen voor twaalven (daarna vonden de surprises plaats) heb ik even kruidnoten gegooid met een brugklas en een vijfde klas. Zoiets kan heel onverstandig zijn, maar met deze leerlingen was dat prima en ik kan 't dan ook niet laten om gewoon lekker mee te gaan gooien. Dolle pret (zeker als ik ook mee ga doen) Kan me goed voorstellen dat er collega's zijn die dat niet vinden kunnen. Sinterklaas had nog een gedichtje voor me geschreven, dat ging ongeveer zo (de laatste regels) 'We vinden u een hele leuke meid, en we willen u nooit meer kwijt'. Toen moest ik blozen. . Heel irritant vind ik dat. Dat heb ik toen ook maar gezegd.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_63884141
bij ons is iedereen nu een beetje aan het nadenken over zijn/haar positie op school geloof ik... vorige week is de ontslagprocedure van een collega die er al heel lang werkte in gang gezet..

Heel bizar is dat dan..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63884814
Wow, dat komt bijna nooit voor. Eenmaal je vast contract op zak, kun je blijven zitten waar je zit, als je tenminste niet de laatst binnengekomene bent (maar dan ben je al gauw niet meer, met het grote verloop).

Was het iemand die z'n mond teveel open heeft gedaan misschien? Ik heb de indruk dat scholen eerder iemand ontslaan die te kritisch is, dan iemand die slecht functioneert
pi_63884829
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 17:54 schreef teigan het volgende:
bij ons is iedereen nu een beetje aan het nadenken over zijn/haar positie op school geloof ik... vorige week is de ontslagprocedure van een collega die er al heel lang werkte in gang gezet..

Heel bizar is dat dan..
Vanwaar is die collega ontslagen dan? Ik neem aan dat daar wel een reden voor was?
pi_63884910
Hij is ontslagen(of eigenlijk is het voornemen tot uitgesproken, het wordt allemaal nu in gang gezet) omdat hij niet goed lesgaf. En daar is al een heleboel interne en externe begeleiding aan te pas gekomen, maar het hielp niet. En er kwamen steeds meer klachten, dus toen hebben ze de knoop doorgehakt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63884970
Dat hoor je niet vaak! Ik weet van een school hier waar iemand zo slecht functioneert dat de sectie al jaren ervoor zorgde dat hij nooit twee jaar achter elkaar dezelfde klas had (want dan zou de schade te groot worden), en die nu zelfs is 'weggepromoveerd' naar alleen onderwijs-ondersteunende taken. Een ontslagprocedure is zo duur, het is voor de school goedkoper hem die paar jaar tot aan zijn pensioen nog even door te betalen.
pi_63885281
ik had het ook nog nooit eerder meegemaakt, dus ik stond er ook nog al van te kijken.... Vaak zie je wel dat mensen dan tot hun pensioen door mogen "rommelen", maar hij moest nog een flink aantal jaren tot die tijd, en dat zagen ze denk ik niet meer zitten. Hij was al van examenklassen en alles afgehaald, en nog ging het schijnbaar niet beter..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63885678
Goh, dat hoor je inderdaad niet vaak. Bij ons op school zijn ook collega's waar zowel docenten als leerlingen klachten over hebben. En heel eerlijk gezegd: als ik hoor dat bij iemand letterlijk de boterhammen om de oren vliegen terwijl diegene probeert een les wiskunde te geven, dan vraag ik me ook wel 'ns af: moet je dit nou echt wel blijven doen? En dat gaat dan om iemand die al ruim 5 jaar voor de klas staat.
Gaat je collega nu wel weer op zoek naar een baan in het onderwijs, of gaat hij zijn heil elders zoeken?
pi_63885806
ik weet het eigenlijk niet... hij is de kostwinner, dus hij zal wel weer moeten gaan zoeken, maar ik weet niet wat hij dan gaat doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63934044
Weer een nieuw topic!!! :-)
Ik lees altijd mee en soms zeg ik wat... Afgelopen vrijdag een super Sinterklaas gehad met mijn mentorklas! Sinterklaas kwam op bezoek en ze waren erg verbaasd dat hij van alles over ze wist... De schatjes hebben nu nog niet door dat ik alles had doorgespeeld Stiekem geloven ze nog allemaal!

Vanavond ouderavond... echt geen zin in Ben ik weer zo laat thuis en van de meeste gesprekjes weet ik toch dat ze overbodig zijn (mijn kind heeft een onvoldoende, hoe kan dat? Kijk eens in het werkboek, kind voert niks uit!!) Maar ja, het moet!!
I ♥ PB
pi_63934723
..."meneer kunt u alstublieft niet blijven..."
..."meneer, neem dan een baan, stop met die opleiding..."
..."meneer, ik wil geen andere docent..."

een paar reacties toen ik vertelde dat ik volgende week voor het laatst ben. Ze waren allemaal alweer vergeten dat ik tot de kerst stage zou lopen en dat na de kerst een nieuwe docent komt. Ondanks dat sommigen stiekem zullen juichen dat ik wegga vond ik de reacties wel een goed teken. Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
pi_63935029
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.

Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_63935274
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:30 schreef ErikT het volgende:
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.

Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
pi_63936005
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?

Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .

[ Bericht 41% gewijzigd door Jentin op 11-12-2008 16:14:46 ]
pi_63936224
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:39 schreef Hippos het volgende:

[..]

Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
En bevalt het? Ik wil er wel een baan naast zoeken, stage lopen zie ik echt niet zitten. (Achterin een klas zitten doe je je ergste vijand niet aan... dat is zo gruwelijk saai.) Hoeveel dagen per week is het nu precies? (Ik begreep 1 à 2.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_63936292
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?

Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .
wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 11 december 2008 @ 17:20:15 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63937790
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:18 schreef Hippos het volgende:
Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
Paar zakken Celebrations doen het ook altijd wel goed.
.
pi_63939146
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:20 schreef teigan het volgende:

[..]

wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
Ook aan gedacht, maar dat 'mag' bij ons eigenlijk alleen als de afspraken niet meer in het rooster passen. En dat was nu dus niet het geval.
pi_63939213
Bij ons is het ook gangbaar om, als er maar 1 of 2 ouderparen voor jou hebben ingetekend, die mensen even te bellen en het gesprekje dus telefonisch te doen.

Ik heb doorgaans vrij veel gesprekken, want mijn vak wordt ervaren als moeilijk en je ziet vaak dat een leerling die overal achten en negens voor heeft bij ons een zes staat. In de onderbouw speelt dat vooral. En dan komen die ouders dus bij jou, want ze denken dat hun kind zwak is in dat vak, terwijl dat best meevalt. Ik denk eerder dat de andere vakken in de onderbouw gewoon te hoog cijferen.

Het voordeel van twee avonden ingedeeld zijn (wat bij mij dus altijd het geval is) is dat je ook twee avonden met de collega's mee kunt gaan eten
pi_63941037
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?
Ik ga ze zeker missen, dat voel ik nu al. Sinds september geef ik ze nu les; en nu heb je eigenlijk net een (goede) band met de klassen...en moet ik weg. Ik moet weg omdat de opleiding dat eigenlijk gewoonweg eist. Ze willen dat ik 2 verschillende stages loop op twee verschillende scholen. Helaas is het een eis, de school wilde me graag behouden (en de leerlingen vast ook), maar het mag niet. Ik heb het geprobeerd, maar eis was eis. Bovendien doe ik de stage variant, en was het toeval dat ik nu ook 6 vaste uurtjes kreeg op die school. Dus ik had een soort halve baan en halve stage. Maar omdat ik officieel de stage variant doe moet ik dus een tweede stage op een andere school volgen...snap je het nog? Dus nog 1 weekje...

Morgen even langs bij mijn nieuwe stageschool. Ik vrees een beetje. Ik moet begin februari daar werken met een module. Die module is vorig jaar gegeven maar moet aangepast worden. Ik heb nu de taak om die module samen met een collega helemaal aan te passen...ja. Daar heb ik de afgelopen weken amper tijd voor gehad. Ik besteedde juist tijd aan mijn (nog) huidige stage (klassen) en aan de opdrachten/bijeenkomsten van IVLOS. Dus ik heb nog vrij weinig aangepast...ze zullen not amused zijn vrees ik Ik kan mezelf niet in tweeën splitsen...
pi_63959269
Hallo allemaal,

Lees al een tijdje jullie posts, echter ben ikgeen aankomend docent of zelfs maar docent. Ik studeer op dit moment commerciele economie en als het goed is hoef ik nog maar 1.5 jaar. Nu begin ik, naar aanleiding van mijn stage me zelf af te vragen of dit is wat ik wil... Ik heb al eerder getwijfeld om de lerarenopleiding voor economie te doen...

Nu hoorde ik dat er een zogeneomde 'kopopleiding' bestaat deze duurt maar 1 jaar en dan ben je 2e graadsdocent en met mijn economie bachelor zou ik dit als het goed is kunnen doen..

Nu vroeg ik me af of 1 van jullie hier ervaring mee heeft? en misschien kunnen jullie mij wat meer vertellen over het vak docent...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Chris
pi_63991729
Ik hoor komende week op welke school ik eerste-jaarsstage mag gaan lopen! Spannend....
pi_64028283
Leuk! Wat houdt zo'n eerstejaarsstage in? Hoe lang duurt dat en wat mag je dan allemaal al doen?
  maandag 15 december 2008 @ 18:28:30 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64036551
Eerstejaars stage is meestal een snuffelstage. Een beetje achter in de klas zitten kijken naar de docent voor de klas, een stapel opdrachten van het kaliber "bestudeer het plafond in het klaslokaal, wat valt je op?" en "tel het aantal keren dat de docent leerling X de beurt geeft" en heel af en toe een stukje van de les geven.
Ligt denk ik ook een beetje aan hoe je je opstelt. Ik heb in mijn eerstejaarsstage al volledige lessen gegeven. Was wel erg leerzaam.
.
pi_64038858
Ik herken het...heb het zelf ook gedaan, maar na een paar dagen was ik het een beetje zat en was ik blij dat ik stukjes of hele lessen mocht geven.

Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
pi_64043493
Yoga. Het is niks voor mij, ik maak m'n hoofd makkelijker leeg door heel fanatiek te sporten, maar ik hoor veel om me heen dat mensen er baat bij hebben.

Ik vond een onderdeel van de snuffelstage trouwens zeker zinvol: een hele dag meelopen met een klas. Man wat blijkt zo'n schooldag dan eigenlijk vermoeiend te zijn voor die leerlingen! Elk uur opnieuw een andere leraar die vanalles van je wil en meent dat jij nog volledig fris bent. Vermoeiend!
En sowieso ook leuk om een hele dag met een klas mee te lopen en de interactie tussen de leerlingen te zien, en hoe die van tijd tot tijd verschilt, of per les, of per plek waar ze zitten. En al die verschillende leraren met hun verschillende manieren van aanpak. Leuk! (en vermoeiend dus )
pi_64043694
Ja, het is inderdaad observeren/meelopen en misschien later een stuk van een les geven. Het meelopen zelf klinkt misschien niet heel spannend, maar ik geloof wel dat het heel leerzaam zal zijn (we leren nu veel over wat een zogenaamd goede en slechte docent zou zijn, maar in de praktijk werkt het toch allemaal net iets anders, bijvoorbeeld) en bovendien is het wel een fijne afwisseling op de 'gewone' lesdagen
Een les geven lijkt me nu nog heel eng, maar dat zal wel veranderen tijdens het meelopen.

Alleen zijn er nu wat problemen met een tekort aan stageplaatsen, dus het is nog maar even afwachten of ik op stage kan
pi_64043889
Oh, en trouwens Hippos, mijn ervaring is ook dat het vanzelf minder wordt met de jaren. Op een gegeven moment heb je met elk bijltje al weleens gehakt. Malen doe ik nu nog om een leerling met een ernstige ziekte, maar niet meer om een lastige klas of dito ouder. Dat is niet het gevolg van bewust beleid, het ging vanzelf. Dus misschien kun je je de yoga besparen
pi_64044704
Soms hoor ik vlak voordat ik ga slapen nog het rumoer van een klas in m'n hoofd, of een opmerking van een leerling, of zie ik iets voor me wat er die dag gebeurde (kan ook leuk zijn trouwens). Maar,dus, ja, , ik neem het heel erg mee naar huis. Heb me vorig jaar bijvoorbeeld intens schuldig gevoeld over een pestgeval dat ik niet had opgemerkt, en dit jaar al een paar slapeloze nachten gehad van een klas die niet wil.

Nu ben ik te moe daarvoor. Ik ben met m'n vriend bezig met het kopen van een huis, en de spanning die dat oplevert is samen met de laatste lesweek erg vermoeiend. Ben blij dat ik na donderdag vakantie heb .

En morgen ga ik m'n V5 verrassen met een leuk VS-project (ik gooi het lesprogramma van deze week even aan de kant, ik ben er even zat van, dat programma is namelijk opgesteld door een sectie-genoot-dinosaurus die van mening is dat vijf lessen achter elkaar tekstverklaren en zinnen vertalen nuttig is.. ).
pi_64050147
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.

Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.

Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?

[ Bericht 8% gewijzigd door Jentin op 16-12-2008 09:50:45 ]
pi_64050238
quote:
Op maandag 15 december 2008 19:58 schreef Hippos het volgende:
Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
Het wordt inderdaad vanzelf minder, zoals al geschreven werd. De beste remedie is: veel lesgeven ('vlieg'uren maken). Waar ik me door heb leren ontspannen (maar dat past bij mij, dus ik weet niet of het bij een ander ook zo werkt): op een gegeven moment besloot ik eens lessen niet of nauwelijks voor te bereiden en te vertrouwen op mijn kennis en improvisatievermogen. En dan maar zien wat er gebeurt. Dat bleek eigenlijk heel goed te werken: door minder voorbereiding had ik ook veel minder een vaststaand idee over hoe de les zou moeten lopen, waardoor ik veel meer ontspannen was, en ik bleek over voldoende kennis en improvisatie te beschikken om er toch wat van te maken. Soms werden die lessen juist beter, omdat ik me veel meer richtte op de natuurlijke interactie met de klas. Dat gaf rust en zelfvertrouwen.

Verder denk ik dat je jouw rol van docent niet moet onderschatten, maar ook weer niet moet overschatten. Het welzijn en functioneren van een leerling hangt echt niet helemaal van jou af. Ik denk altijd maar: hoe was het een leerling vergaan als ik er niet was geweest? Ach, dan had ie het vast ook heel goed gered. Soms kun je heel belangrijk zijn voor een kind, maar je moet je rol toch ook relativeren.

En verder af en toe echt bewust de boel de boel laten en je desnoods een dagje ziek melden. Ik ben nooit ziek, maar soms (één of twee keer per jaar) meld ik me toch eens ziek als ik denk dat ik het even niet zo goed meer trek.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_64051744
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 09:32 schreef Jentin het volgende:
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.

Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.

Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?
Nee, heb het aan het begin van het schooljaar wel voorgesteld om ook zelf op zoek te gaan, maar dat was de bedoeling niet. Het was de bedoeling dat de school eerstejaars stage zou regelen En direct na de kerstvakantie beginnen de stages al, dus het is nu voor alle drie de partijen (hogeschool, middelbare school in kwestie en voor mijzelf) waarschijnlijk veel te kort dag om nog iets te gaan regelen... Nou ja, ik wacht het nu maar af, er zit niets anders op!

Hoor inderdaad dat de stages ontzettend verschillen, daarom was ik ook zo benieuwd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')