abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63801385
Vorig topic: (Aanstaande) docenten. Deel XV

Maandagavond: 4 gesprekken op de ouderavond.
Woensdagavond: van 18.30 tot 22.00 uur
Donderdagavond: van 18.30 tot 22.00 uur.

Ik heb er zin in
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63802240
Wat een drama zeg, 3 avonden
Waarom eigenlijk? Kan dat niet op 1 avond?
pi_63802556
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 12:03 schreef Locusta het volgende:
Wat een drama zeg, 3 avonden
Waarom eigenlijk? Kan dat niet op 1 avond?
Nee, ik werk op 2 vestigingen (onderbouw en bovenbouw, 100m van elkaar verwijderd)
Ma, di is bovenbouw, wo, do is onderbouw
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63803156
Pppfff.... ja, dat krijg je natuurlijk ook als je op meerdere vestigingen werkt.
Maar je bent dus ook helemaal vol gepland op die avonden?
pi_63803308
Zo, drukke dagen voor jou -J-D-...

Ik keek net een brugklastoetsje na, het is gewoon omrekenen van eenheden, dus van dam naar kilometer en dat ook met oppervlakte in inhoud.

ik schrok ervan hoe slecht sommigen het deden. Er zijn twee/drie lessen aan besteed qua oefenen, en ik zag wel dat niet iedereen het even hard nodig vond om te oefenen, maar sommige cijfers zijn wel erg dramatisch.. Ik ben benieuwd hoe de andere klassen het doen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63804035
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:04 schreef teigan het volgende:
Zo, drukke dagen voor jou -J-D-...

Ik keek net een brugklastoetsje na, het is gewoon omrekenen van eenheden, dus van dam naar kilometer en dat ook met oppervlakte in inhoud.

ik schrok ervan hoe slecht sommigen het deden. Er zijn twee/drie lessen aan besteed qua oefenen, en ik zag wel dat niet iedereen het even hard nodig vond om te oefenen, maar sommige cijfers zijn wel erg dramatisch.. Ik ben benieuwd hoe de andere klassen het doen.
Hmmm, ik herken dat wel, maar dan op taalgebied
Net met Nederlands het ontleden van zinnen en woordsoorten behandeld. We zijn er zo'n 3/4 lessen mee bezig geweest en iedere les weer aan de gang met het herhalen van de stof. Vooral naamwoordelijk- en werkwoordelijk gezegde vonden ze erg lastig.
Nu ben ik dus aan het nakijken en hou ik mijn hart vast voor de cijfers

Grammatica is altijd een lastig onderwerp voor het gros van de kinderen, maar gezien hoeveel aandacht ik er aan besteed heb, had ik toch wel wat betere resultaten verwacht
pi_63804272
Wat een raar bericht van Technoviking in het vorige deel. Ik zie het juist als een positief punt als mensen ook oog hebben voor wat ze allemaal nog niet zo goed kunnen en wat er allemaal nog niet zo goed lukt. En iedereen in het topic zie ik ook vaak genoeg positieve dingen opschrijven.

Persoonlijk word ik eerder argwanend als collega's zichzelf alleen maar op de borst lopen kloppen. Wij kregen ooit een nieuwe collega die op zijn vorige school zooooo goed was, zoooooo populair, iedereen vond het zooooo erg dat hij daar wegging. Ik dacht werkelijk even "nou, dat moet wel een kanjer zijn", totdat we een tijdje met 'm werkten. Hij was populair ja, bij piepjonge onderbouwers die nog vallen voor dat popi-jopi-gedoe. Bovenbouwklassen HAVO en VWO prikten genadeloos door het trucje heen. Hij werkt nu weer op een andere school, en zal daar ongetwijfeld ook vertellen dat het een enorme aderlating is voor ons dat we 'm kwijt zijn.

Met zo'n plaat voor je kop kun je nooit leren, nooit verder komen, nooit jezelf ontwikkelen.

Daar tegenover stond een collega die we vorig jaar hadden die nu helaas weg is omdat er geen vaste uren voor haar waren. Die zat soms licht wanhopig in de personeelskamer omdat het met een klas gierend uit de hand was gelopen, vroeg zich af wat ze nou moest doen, liep breed uit te meten wat er allemaal misging en kwam behoorlijk onzeker over. Ik dacht aanvankelijk: "dat wordt niks", maar omdat zij oog had voor haar zwakke punten heeft ze ongelooflijk veel bijgeleerd en was daar ook nog mee bezig toen ze wegging. Want veerkracht had ze. Echt jammer dat er bij ons geen uren voor haar waren, maar we hebben inmiddels vernomen dat ze het op haar nieuwe school uitstekend naar haar zin heeft.

Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
  zaterdag 6 december 2008 @ 14:27:00 #8
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63804514
Ben het wel met Shady Lane eens ja. Ik herken de verhalen van de "zoooooo geweldige leraren". Alles verloopt op rolletjes en gaat super, totdat je een keer onverwacht de klas binnen loopt. In dit topic zitten ook startende leraren en dan kom je inderdaad wel eens problemen in de klas tegen. Dat is normaal en ik kan het dan ook begrijpen als dit topic gebruikt wordt als uitlaapklep danwel als vraagbaak. De kneepjes van het vak leer je gaandeweg de rit. Ik sta nu dik 7 jaar voor de klas en ook ik had heel in het begin de "beginnersproblemen".

En wat die pepernoten betreft: zoals ik al zei, ik ben afgelopen week met een klas een sneeuwballengevecht gaan houden op een wei. Dat is een kleine beloning voor het feit dat ze tot nu toe super gewerkt hebben, maar ook omdat je met dat soort acties de band met de klas kunt verstevigen. Dát is wat ik belangrijk vind. Een beetje good will van de leraar zorgt voor good will van de klas en vice versa.

Ik weet niet wie van jullie het Schooljournaal van CNV krijgt, maar daar stond deze week een column in van een docente bij wie de Sinterklaasviering helemaal in de soep was gelopen...
.
pi_63807521
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Ik weet niet wie van jullie het Schooljournaal van CNV krijgt, maar daar stond deze week een column in van een docente bij wie de Sinterklaasviering helemaal in de soep was gelopen...
Wat was er gebeurd tijdens die Sinterklaasviering dan ? (Ik krijg dat blad (?) niet..).

En verder - bedankt voor jullie reacties en zodra Technoviking wat meer eigen ervaringen hier post wil ik best met hem inhoudelijk er op in gaan, maar niet n.a.v. 1 zo'n "kijk mij goed zijn"-berichtje.
pi_63808160
Ken het blad ook niet; benieuwd wat er gebeurd is...

Er zijn inderdaad docenten (en zelfs beginnend docenten) die behoorlijk hoog van de toren blazen; alsof ze 'geboren' zijn om leraar/docent te zijn. Maar ik merk al snel dat dát een soort muur is, daarachter schuilt vaak genoeg onzekerheid.
Ik probeer van mijn hart zeker geen moordkuil te maken; over mijn problemen probeer ik sowieso altijd met mijn begeleider te praten en collega studenten op de opleiding. Maar ik heb ook wel eens in de personeelskamer er wat over gevraagd; het is alleen maar goed om het er met anderen erover te hebben. Toch?
  zaterdag 6 december 2008 @ 18:48:53 #11
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63808744
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 18:12 schreef Hippos het volgende:
Er zijn inderdaad docenten (en zelfs beginnend docenten) die behoorlijk hoog van de toren blazen; alsof ze 'geboren' zijn om leraar/docent te zijn. Maar ik merk al snel dat dát een soort muur is, daarachter schuilt vaak genoeg onzekerheid. Ik probeer van mijn hart zeker geen moordkuil te maken; over mijn problemen probeer ik sowieso altijd met mijn begeleider te praten en collega studenten op de opleiding. Maar ik heb ook wel eens in de personeelskamer er wat over gevraagd; het is alleen maar goed om het er met anderen erover te hebben. Toch?
Je hebt helemaal gelijk. Je komt verder als je eerlijk over je problemen en onzekerheden praat en je zult ook meer hulp van je collega's krijgen.

Wat die Sinterklaasviering betreft: docente doet surprise met haar mentorklas (2 HAVO), "die nog geen seconde hun mond dicht kunnen houden". Dan denk ik al bij mezelf: daar moet al éérst eens wat mee gedaan worden, maar goed. Het gaat allemaal leuk en aardig, die surprise, totdat gevraagd wordt of ze mogen drinken. Het toestemmen blijkt een fatale fout te zijn: alles wordt door de klas gesmeten. "Een spervuur aan dreigementen" (erg gezellig dus, die sintviering...) volgt, maar niks helpt. "De chocomelspetters zitten tegen de muur, en alles wat je maar kunt bedenken voor 5 euro vliegt door het lokaal".

Misschien inschattingsfout? Wat kun je wèl en wat kun je maar beter niet doen met een drukke klas?
.
pi_63809040
!

Ik heb weleens van een leerling de vraag gekregen "of hij ook een surprise mocht maken die je in de fik moet zetten". Omdat ik te nieuwsgierig was wat hij dan zou gaan maken, wilde ik geen nee zeggen. Dus ik zei: "dat kan wel, dan moet diegene maar even naar buiten om hem daar open te maken en kijken wij toe door het raam" (het was in een lokaal op de begane grond).

En zo geschiedde. Hij had een schoorsteen gemaakt die in brand gezet moest worden, zodat die ging roken. Die ging ENORM roken, en ik had er niet aan gedacht het raam dicht te doen. Gevolg: ofschoon de surprise zich buiten bevond, toch het lokaal zwart van de rook, en de lucht door het hele gebouw te ruiken
pi_63812539
pi_63812656
Nog meer aankomend docenten aan Instituut Archimedes (Lerarenopleidingen hogeschool Utrecht) hier?
  zaterdag 6 december 2008 @ 21:49:06 #15
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63812679
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Wat een raar bericht van Technoviking in het vorige deel. Ik zie het juist als een positief punt als mensen ook oog hebben voor wat ze allemaal nog niet zo goed kunnen en wat er allemaal nog niet zo goed lukt. En iedereen in het topic zie ik ook vaak genoeg positieve dingen opschrijven.

Persoonlijk word ik eerder argwanend als collega's zichzelf alleen maar op de borst lopen kloppen. Wij kregen ooit een nieuwe collega die op zijn vorige school zooooo goed was, zoooooo populair, iedereen vond het zooooo erg dat hij daar wegging. Ik dacht werkelijk even "nou, dat moet wel een kanjer zijn", totdat we een tijdje met 'm werkten. Hij was populair ja, bij piepjonge onderbouwers die nog vallen voor dat popi-jopi-gedoe. Bovenbouwklassen HAVO en VWO prikten genadeloos door het trucje heen. Hij werkt nu weer op een andere school, en zal daar ongetwijfeld ook vertellen dat het een enorme aderlating is voor ons dat we 'm kwijt zijn.

Met zo'n plaat voor je kop kun je nooit leren, nooit verder komen, nooit jezelf ontwikkelen.

Daar tegenover stond een collega die we vorig jaar hadden die nu helaas weg is omdat er geen vaste uren voor haar waren. Die zat soms licht wanhopig in de personeelskamer omdat het met een klas gierend uit de hand was gelopen, vroeg zich af wat ze nou moest doen, liep breed uit te meten wat er allemaal misging en kwam behoorlijk onzeker over. Ik dacht aanvankelijk: "dat wordt niks", maar omdat zij oog had voor haar zwakke punten heeft ze ongelooflijk veel bijgeleerd en was daar ook nog mee bezig toen ze wegging. Want veerkracht had ze. Echt jammer dat er bij ons geen uren voor haar waren, maar we hebben inmiddels vernomen dat ze het op haar nieuwe school uitstekend naar haar zin heeft.

Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben dan wel leraar en geen docent in spe maar in het basisonderwijs gelden dezelfde principes voor een hoop zaken.
Life is what you make it.
pi_63829878
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 21:47 schreef _dirkjan_ het volgende:
Nog meer aankomend docenten aan Instituut Archimedes (Lerarenopleidingen hogeschool Utrecht) hier?
Wat doet deze opleiding weer? Want ik zit op het IVLOS, eerste graad opleiding docent. Is dit de tweede graad opleiding of wat anders? (Utrecht heeft zoveel educatieve opleidingen dat ik er soms wat duizelig van word)
pi_63837775
quote:
Op zondag 7 december 2008 18:50 schreef Hippos het volgende:

[..]

Wat doet deze opleiding weer? Want ik zit op het IVLOS, eerste graad opleiding docent. Is dit de tweede graad opleiding of wat anders? (Utrecht heeft zoveel educatieve opleidingen dat ik er soms wat duizelig van word)
Dat is idd de tweede graads opleiding van de Hogeschool van Utrecht. Zit op de uithof, in dat nieuwe gebouw vooraan, met die felgekleurde strepen
pi_63858546
OK; ja, dat ken ik wel. Ik zit in het BBL, dat staat eigenlijk tegenover dat gebouw aan de andere kant van de Uithof zeg maar; vast aan het Mineart gebouw.
Hoeveelste jaar ben je?
pi_63871640
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
Volgens mij zijn de beide vormen niet erg prettig: overdreven zelfverzekerde types en de heel onzekere. Ik ben nieuw op mijn school nu en ben al op meerdere scholen ooit 'begonnen'. Het is niet handig als je voortdurend je onzekerheden laat blijken; maar het is ook zeker niet goed om te doen alsof je het wiel hebt uitgevonden. Dan beginnen je collega's je echt irritant te vinden. Ik heb nu een collegaatje dat erg onzeker doet en dat is wel vermoeiend. Ik ben zelf zo dat als het niet goed loopt met een klas ik dat alleen bespreek met een collega die ik echt hoog heb zitten en dan vervolgens eerst zelf oplossingen probeer te vinden voordat ik ga rondbazuinen dat het met die klas niet gaat.

Ik vond het overigens raar aan de post van Technovking dat je blijkbaar niet zou mogen 'klagen' over een vwo klas. Alsof alléén vmbo-klassen lastig kunnen zijn. . Het blijven allemaal pubers en ook gymnasiasten zijn net mensen af en toe.

Afgelopen sinterklaasviering kwam Sinterklaas langs bij een aantal lessen. Ik heb aan het begin van de dag wel serieus lesgegeven (en dat vonden ze natuurlijk heel stom), maar de laatste twee lessen voor twaalven (daarna vonden de surprises plaats) heb ik even kruidnoten gegooid met een brugklas en een vijfde klas. Zoiets kan heel onverstandig zijn, maar met deze leerlingen was dat prima en ik kan 't dan ook niet laten om gewoon lekker mee te gaan gooien. Dolle pret (zeker als ik ook mee ga doen) Kan me goed voorstellen dat er collega's zijn die dat niet vinden kunnen. Sinterklaas had nog een gedichtje voor me geschreven, dat ging ongeveer zo (de laatste regels) 'We vinden u een hele leuke meid, en we willen u nooit meer kwijt'. Toen moest ik blozen. . Heel irritant vind ik dat. Dat heb ik toen ook maar gezegd.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_63884141
bij ons is iedereen nu een beetje aan het nadenken over zijn/haar positie op school geloof ik... vorige week is de ontslagprocedure van een collega die er al heel lang werkte in gang gezet..

Heel bizar is dat dan..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63884814
Wow, dat komt bijna nooit voor. Eenmaal je vast contract op zak, kun je blijven zitten waar je zit, als je tenminste niet de laatst binnengekomene bent (maar dan ben je al gauw niet meer, met het grote verloop).

Was het iemand die z'n mond teveel open heeft gedaan misschien? Ik heb de indruk dat scholen eerder iemand ontslaan die te kritisch is, dan iemand die slecht functioneert
pi_63884829
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 17:54 schreef teigan het volgende:
bij ons is iedereen nu een beetje aan het nadenken over zijn/haar positie op school geloof ik... vorige week is de ontslagprocedure van een collega die er al heel lang werkte in gang gezet..

Heel bizar is dat dan..
Vanwaar is die collega ontslagen dan? Ik neem aan dat daar wel een reden voor was?
pi_63884910
Hij is ontslagen(of eigenlijk is het voornemen tot uitgesproken, het wordt allemaal nu in gang gezet) omdat hij niet goed lesgaf. En daar is al een heleboel interne en externe begeleiding aan te pas gekomen, maar het hielp niet. En er kwamen steeds meer klachten, dus toen hebben ze de knoop doorgehakt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63884970
Dat hoor je niet vaak! Ik weet van een school hier waar iemand zo slecht functioneert dat de sectie al jaren ervoor zorgde dat hij nooit twee jaar achter elkaar dezelfde klas had (want dan zou de schade te groot worden), en die nu zelfs is 'weggepromoveerd' naar alleen onderwijs-ondersteunende taken. Een ontslagprocedure is zo duur, het is voor de school goedkoper hem die paar jaar tot aan zijn pensioen nog even door te betalen.
pi_63885281
ik had het ook nog nooit eerder meegemaakt, dus ik stond er ook nog al van te kijken.... Vaak zie je wel dat mensen dan tot hun pensioen door mogen "rommelen", maar hij moest nog een flink aantal jaren tot die tijd, en dat zagen ze denk ik niet meer zitten. Hij was al van examenklassen en alles afgehaald, en nog ging het schijnbaar niet beter..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63885678
Goh, dat hoor je inderdaad niet vaak. Bij ons op school zijn ook collega's waar zowel docenten als leerlingen klachten over hebben. En heel eerlijk gezegd: als ik hoor dat bij iemand letterlijk de boterhammen om de oren vliegen terwijl diegene probeert een les wiskunde te geven, dan vraag ik me ook wel 'ns af: moet je dit nou echt wel blijven doen? En dat gaat dan om iemand die al ruim 5 jaar voor de klas staat.
Gaat je collega nu wel weer op zoek naar een baan in het onderwijs, of gaat hij zijn heil elders zoeken?
pi_63885806
ik weet het eigenlijk niet... hij is de kostwinner, dus hij zal wel weer moeten gaan zoeken, maar ik weet niet wat hij dan gaat doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63934044
Weer een nieuw topic!!! :-)
Ik lees altijd mee en soms zeg ik wat... Afgelopen vrijdag een super Sinterklaas gehad met mijn mentorklas! Sinterklaas kwam op bezoek en ze waren erg verbaasd dat hij van alles over ze wist... De schatjes hebben nu nog niet door dat ik alles had doorgespeeld Stiekem geloven ze nog allemaal!

Vanavond ouderavond... echt geen zin in Ben ik weer zo laat thuis en van de meeste gesprekjes weet ik toch dat ze overbodig zijn (mijn kind heeft een onvoldoende, hoe kan dat? Kijk eens in het werkboek, kind voert niks uit!!) Maar ja, het moet!!
I ♥ PB
pi_63934723
..."meneer kunt u alstublieft niet blijven..."
..."meneer, neem dan een baan, stop met die opleiding..."
..."meneer, ik wil geen andere docent..."

een paar reacties toen ik vertelde dat ik volgende week voor het laatst ben. Ze waren allemaal alweer vergeten dat ik tot de kerst stage zou lopen en dat na de kerst een nieuwe docent komt. Ondanks dat sommigen stiekem zullen juichen dat ik wegga vond ik de reacties wel een goed teken. Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
pi_63935029
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.

Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_63935274
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:30 schreef ErikT het volgende:
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.

Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
pi_63936005
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?

Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .

[ Bericht 41% gewijzigd door Jentin op 11-12-2008 16:14:46 ]
pi_63936224
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:39 schreef Hippos het volgende:

[..]

Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
En bevalt het? Ik wil er wel een baan naast zoeken, stage lopen zie ik echt niet zitten. (Achterin een klas zitten doe je je ergste vijand niet aan... dat is zo gruwelijk saai.) Hoeveel dagen per week is het nu precies? (Ik begreep 1 à 2.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_63936292
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?

Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .
wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 11 december 2008 @ 17:20:15 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63937790
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:18 schreef Hippos het volgende:
Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
Paar zakken Celebrations doen het ook altijd wel goed.
.
pi_63939146
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:20 schreef teigan het volgende:

[..]

wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
Ook aan gedacht, maar dat 'mag' bij ons eigenlijk alleen als de afspraken niet meer in het rooster passen. En dat was nu dus niet het geval.
pi_63939213
Bij ons is het ook gangbaar om, als er maar 1 of 2 ouderparen voor jou hebben ingetekend, die mensen even te bellen en het gesprekje dus telefonisch te doen.

Ik heb doorgaans vrij veel gesprekken, want mijn vak wordt ervaren als moeilijk en je ziet vaak dat een leerling die overal achten en negens voor heeft bij ons een zes staat. In de onderbouw speelt dat vooral. En dan komen die ouders dus bij jou, want ze denken dat hun kind zwak is in dat vak, terwijl dat best meevalt. Ik denk eerder dat de andere vakken in de onderbouw gewoon te hoog cijferen.

Het voordeel van twee avonden ingedeeld zijn (wat bij mij dus altijd het geval is) is dat je ook twee avonden met de collega's mee kunt gaan eten
pi_63941037
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?
Ik ga ze zeker missen, dat voel ik nu al. Sinds september geef ik ze nu les; en nu heb je eigenlijk net een (goede) band met de klassen...en moet ik weg. Ik moet weg omdat de opleiding dat eigenlijk gewoonweg eist. Ze willen dat ik 2 verschillende stages loop op twee verschillende scholen. Helaas is het een eis, de school wilde me graag behouden (en de leerlingen vast ook), maar het mag niet. Ik heb het geprobeerd, maar eis was eis. Bovendien doe ik de stage variant, en was het toeval dat ik nu ook 6 vaste uurtjes kreeg op die school. Dus ik had een soort halve baan en halve stage. Maar omdat ik officieel de stage variant doe moet ik dus een tweede stage op een andere school volgen...snap je het nog? Dus nog 1 weekje...

Morgen even langs bij mijn nieuwe stageschool. Ik vrees een beetje. Ik moet begin februari daar werken met een module. Die module is vorig jaar gegeven maar moet aangepast worden. Ik heb nu de taak om die module samen met een collega helemaal aan te passen...ja. Daar heb ik de afgelopen weken amper tijd voor gehad. Ik besteedde juist tijd aan mijn (nog) huidige stage (klassen) en aan de opdrachten/bijeenkomsten van IVLOS. Dus ik heb nog vrij weinig aangepast...ze zullen not amused zijn vrees ik Ik kan mezelf niet in tweeën splitsen...
pi_63959269
Hallo allemaal,

Lees al een tijdje jullie posts, echter ben ikgeen aankomend docent of zelfs maar docent. Ik studeer op dit moment commerciele economie en als het goed is hoef ik nog maar 1.5 jaar. Nu begin ik, naar aanleiding van mijn stage me zelf af te vragen of dit is wat ik wil... Ik heb al eerder getwijfeld om de lerarenopleiding voor economie te doen...

Nu hoorde ik dat er een zogeneomde 'kopopleiding' bestaat deze duurt maar 1 jaar en dan ben je 2e graadsdocent en met mijn economie bachelor zou ik dit als het goed is kunnen doen..

Nu vroeg ik me af of 1 van jullie hier ervaring mee heeft? en misschien kunnen jullie mij wat meer vertellen over het vak docent...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Chris
pi_63991729
Ik hoor komende week op welke school ik eerste-jaarsstage mag gaan lopen! Spannend....
pi_64028283
Leuk! Wat houdt zo'n eerstejaarsstage in? Hoe lang duurt dat en wat mag je dan allemaal al doen?
  maandag 15 december 2008 @ 18:28:30 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64036551
Eerstejaars stage is meestal een snuffelstage. Een beetje achter in de klas zitten kijken naar de docent voor de klas, een stapel opdrachten van het kaliber "bestudeer het plafond in het klaslokaal, wat valt je op?" en "tel het aantal keren dat de docent leerling X de beurt geeft" en heel af en toe een stukje van de les geven.
Ligt denk ik ook een beetje aan hoe je je opstelt. Ik heb in mijn eerstejaarsstage al volledige lessen gegeven. Was wel erg leerzaam.
.
pi_64038858
Ik herken het...heb het zelf ook gedaan, maar na een paar dagen was ik het een beetje zat en was ik blij dat ik stukjes of hele lessen mocht geven.

Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
pi_64043493
Yoga. Het is niks voor mij, ik maak m'n hoofd makkelijker leeg door heel fanatiek te sporten, maar ik hoor veel om me heen dat mensen er baat bij hebben.

Ik vond een onderdeel van de snuffelstage trouwens zeker zinvol: een hele dag meelopen met een klas. Man wat blijkt zo'n schooldag dan eigenlijk vermoeiend te zijn voor die leerlingen! Elk uur opnieuw een andere leraar die vanalles van je wil en meent dat jij nog volledig fris bent. Vermoeiend!
En sowieso ook leuk om een hele dag met een klas mee te lopen en de interactie tussen de leerlingen te zien, en hoe die van tijd tot tijd verschilt, of per les, of per plek waar ze zitten. En al die verschillende leraren met hun verschillende manieren van aanpak. Leuk! (en vermoeiend dus )
pi_64043694
Ja, het is inderdaad observeren/meelopen en misschien later een stuk van een les geven. Het meelopen zelf klinkt misschien niet heel spannend, maar ik geloof wel dat het heel leerzaam zal zijn (we leren nu veel over wat een zogenaamd goede en slechte docent zou zijn, maar in de praktijk werkt het toch allemaal net iets anders, bijvoorbeeld) en bovendien is het wel een fijne afwisseling op de 'gewone' lesdagen
Een les geven lijkt me nu nog heel eng, maar dat zal wel veranderen tijdens het meelopen.

Alleen zijn er nu wat problemen met een tekort aan stageplaatsen, dus het is nog maar even afwachten of ik op stage kan
pi_64043889
Oh, en trouwens Hippos, mijn ervaring is ook dat het vanzelf minder wordt met de jaren. Op een gegeven moment heb je met elk bijltje al weleens gehakt. Malen doe ik nu nog om een leerling met een ernstige ziekte, maar niet meer om een lastige klas of dito ouder. Dat is niet het gevolg van bewust beleid, het ging vanzelf. Dus misschien kun je je de yoga besparen
pi_64044704
Soms hoor ik vlak voordat ik ga slapen nog het rumoer van een klas in m'n hoofd, of een opmerking van een leerling, of zie ik iets voor me wat er die dag gebeurde (kan ook leuk zijn trouwens). Maar,dus, ja, , ik neem het heel erg mee naar huis. Heb me vorig jaar bijvoorbeeld intens schuldig gevoeld over een pestgeval dat ik niet had opgemerkt, en dit jaar al een paar slapeloze nachten gehad van een klas die niet wil.

Nu ben ik te moe daarvoor. Ik ben met m'n vriend bezig met het kopen van een huis, en de spanning die dat oplevert is samen met de laatste lesweek erg vermoeiend. Ben blij dat ik na donderdag vakantie heb .

En morgen ga ik m'n V5 verrassen met een leuk VS-project (ik gooi het lesprogramma van deze week even aan de kant, ik ben er even zat van, dat programma is namelijk opgesteld door een sectie-genoot-dinosaurus die van mening is dat vijf lessen achter elkaar tekstverklaren en zinnen vertalen nuttig is.. ).
pi_64050147
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.

Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.

Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?

[ Bericht 8% gewijzigd door Jentin op 16-12-2008 09:50:45 ]
pi_64050238
quote:
Op maandag 15 december 2008 19:58 schreef Hippos het volgende:
Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
Het wordt inderdaad vanzelf minder, zoals al geschreven werd. De beste remedie is: veel lesgeven ('vlieg'uren maken). Waar ik me door heb leren ontspannen (maar dat past bij mij, dus ik weet niet of het bij een ander ook zo werkt): op een gegeven moment besloot ik eens lessen niet of nauwelijks voor te bereiden en te vertrouwen op mijn kennis en improvisatievermogen. En dan maar zien wat er gebeurt. Dat bleek eigenlijk heel goed te werken: door minder voorbereiding had ik ook veel minder een vaststaand idee over hoe de les zou moeten lopen, waardoor ik veel meer ontspannen was, en ik bleek over voldoende kennis en improvisatie te beschikken om er toch wat van te maken. Soms werden die lessen juist beter, omdat ik me veel meer richtte op de natuurlijke interactie met de klas. Dat gaf rust en zelfvertrouwen.

Verder denk ik dat je jouw rol van docent niet moet onderschatten, maar ook weer niet moet overschatten. Het welzijn en functioneren van een leerling hangt echt niet helemaal van jou af. Ik denk altijd maar: hoe was het een leerling vergaan als ik er niet was geweest? Ach, dan had ie het vast ook heel goed gered. Soms kun je heel belangrijk zijn voor een kind, maar je moet je rol toch ook relativeren.

En verder af en toe echt bewust de boel de boel laten en je desnoods een dagje ziek melden. Ik ben nooit ziek, maar soms (één of twee keer per jaar) meld ik me toch eens ziek als ik denk dat ik het even niet zo goed meer trek.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_64051744
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 09:32 schreef Jentin het volgende:
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.

Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.

Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?
Nee, heb het aan het begin van het schooljaar wel voorgesteld om ook zelf op zoek te gaan, maar dat was de bedoeling niet. Het was de bedoeling dat de school eerstejaars stage zou regelen En direct na de kerstvakantie beginnen de stages al, dus het is nu voor alle drie de partijen (hogeschool, middelbare school in kwestie en voor mijzelf) waarschijnlijk veel te kort dag om nog iets te gaan regelen... Nou ja, ik wacht het nu maar af, er zit niets anders op!

Hoor inderdaad dat de stages ontzettend verschillen, daarom was ik ook zo benieuwd
pi_64054544
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 09:38 schreef mane het volgende:
En verder af en toe echt bewust de boel de boel laten en je desnoods een dagje ziek melden. Ik ben nooit ziek, maar soms (één of twee keer per jaar) meld ik me toch eens ziek als ik denk dat ik het even niet zo goed meer trek.
Hier idem en ik doe daar niet (meer) geheimzinnig over. Zolang je verder goed functioneert (en niet daarnaast nog vele andere keren ziek bent) kraait er geen haan naar. Sterker nog: ik zou een stuk slechter functioneren als ik het niet zou doen, dat snapt de directie ook wel. Ik denk dat dit geaccepteerd blijft zolang de werkdruk niet wordt verlaagd en zolang het fenomeen snipperdagen niet is ingevoerd in het onderwijs.

Overigens meld ik me niet ziek, ik bel en zeg: "ik kom vandaag niet". Dat zij dat interpreteren als 'ziek' is voor hun rekening
pi_64054834
Over ziekmeldingen trouwens: laatst bleek uit onderzoek dat het personeel op zwarte scholen zich vaker ziek meldt. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar er bleek ook dat parttimers zich vaker ziek melden en da's wel weer verbazend. Misschien heeft het ermee te maken dat veel parttimers kinderen hebben en soms geen opvang kunnen krijgen omdat het kind ziek is ofzo (ik speculeer ook maar wat)
pi_64064708
Ik zou het eerlijk gezegd ook eens wat vaker moeten doen, me ziekmelden als het echt even niet meer gaat..

Vandaag met een enorme kriebelhoes mezelf naar school gesleept, me het verschrikkelijk aangetrokken dat mijn vijfde klassen te weinig doen, en na de laatste les in tranen uitgebarsten(ergens waar niemand mij zag), toen nog anderhalf uur vergaderd, en daarna in de auto nog eens zitten janken..
Ik had me beter ziek kunnen melden achteraf gezien..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64064750
O ja, maar waar ik over wilde posten...

Hoorde ik het nou net goed dat de CAO rond is?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64064911
Ik stuur nog een keer dezelfde post in dit topic, dit omdat ik toch wel graag een reactie zou willen;)

Hallo allemaal,

Lees al een tijdje jullie posts, echter ben ikgeen aankomend docent of zelfs maar docent. Ik studeer op dit moment commerciele economie en als het goed is hoef ik nog maar 1.5 jaar. Nu begin ik, naar aanleiding van mijn stage me zelf af te vragen of dit is wat ik wil... Ik heb al eerder getwijfeld om de lerarenopleiding voor economie te doen...

Nu hoorde ik dat er een zogeneomde 'kopopleiding' bestaat deze duurt maar 1 jaar en dan ben je 2e graadsdocent en met mijn economie bachelor zou ik dit als het goed is kunnen doen..

Nu vroeg ik me af of 1 van jullie hier ervaring mee heeft? en misschien kunnen jullie mij wat meer vertellen over het vak docent...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Chris
pi_64065192
Voor het vak docent kan je het beste dit topic en de voorgaande topics doorlezen, daar vind je genoeg informatie.

Wat betreft de kop opleiding, daar weet ik eigenlijk niets vanaf, ik heb zelf een universitaire master gedaan, die op zich ook als kop opleiding gedaan kon worden na je studie...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64065971
Ik was vandaag ziek thuis. Maar dan echt. Vannacht migraine gehad, nu nog een staartje ervan over en morgen het maar weer proberen. Voelt echt stom, zo vlak voor de vakantie ziek melden, maar goed, 't ging echt niet vanmorgen. Dit is al de tweede keer dit schooljaar, terwijl ik er jaren geen last van heb gehad. Vrijdag maar even naar de dokter, het zit me niet lekker.

Chrisis, ik weet eigenlijk niets van die kopopleiding af. Ik heb zelf 't IVLOS gedaan, dat is de Universitaire opleiding voor 1e-graads docenten. Die kan je als 1-jarige opleiding na een Master doen, maar verdere opleidingen weet ik verder niet zoveel van.
  dinsdag 16 december 2008 @ 19:40:20 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64066560
Ik meld me echt zelden ziek. De afgelopen 8 jaar ben ik twee dagen ziek thuisgebleven. Voor de rest sleep ik mezelf zoveel mogelijk naar school. Soms vind ik mezelf echt getikt, wanneer ik zie voor welke smoesjes andere collega's zich ziek melden.
.
pi_64072096
Ik maak meer kapot dan me lief is als ik mezelf dan toch naar school sleep. De signalen zijn doorgaans dat ik totaal onredelijk tegen onschuldige leerlingen tekeerga en op andere manieren de band met klassen om zeep help. Als 1 zo'n dagje van bijslapen, bijkomen en bijwerken ervoor kan zorgen dat ik er daarna weer fris en goed voorbereid sta, is dat het zeker waard. Een paar klassen missen 1 les die toch totaal slecht zou zijn geweest.....dat kunnen ze wel lijen, vooral omdat ik er verder altijd ben.

Ik heb het ook wel gedaan hoor, lesgeven terwijl ik geen stem meer had, alsmaar rochelde en niets kon hebben. Nuchter terugblikkend geloof ik niet dat iemand daar iets aan gehad heeft.
pi_64127101
Vandaag echt afscheid genomen van mijn 3 klasjes, morgen de collega's. Na de kerst een nieuwe start met de tweede stage op een nieuwe school, dus weer nieuwe leerlingen. Zal flink wennen worden (ook omdat er een hele andere school cultuur heerst); maar ik ben benieuwd.

Vandaag in klassenverband kerstviering; onwijs leuk om te zien hoe leerlingen dan echt een 'groep' vormen; eten meenemen, hapjes en drankjes (complete taarten gemaakt); en je komt weer achter verborgen (kook)talenten van leerlingen
Maar ik zal ze wel missen; dat weet ik wel. Slechts 4 maanden lesgegeven, maar aan band met een klas ontwikkel je echt al behoorlijk snel.
  donderdag 18 december 2008 @ 22:08:11 #61
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64132751
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:32 schreef Hippos het volgende:
Vandaag in klassenverband kerstviering; onwijs leuk om te zien hoe leerlingen dan echt een 'groep' vormen; eten meenemen, hapjes en drankjes (complete taarten gemaakt);
Bij ons mag dat al niet meer, dan zouden er teveel lessen uitvallen... Ik had het graag gedaan met mijn mentorklas.
quote:
en je komt weer achter verborgen (kook)talenten van leerlingen
Ik ben van mening (en uit mijn ervaring blijkt) dat als je de leerlingen méér vrijheid in het proces, je vaak héél erg verrast zult worden..
quote:
Maar ik zal ze wel missen; dat weet ik wel. Slechts 4 maanden lesgegeven, maar aan band met een klas ontwikkel je echt al behoorlijk snel.
Dat vind ik ook inderdaad een van de mindere zaken in het onderwijs: afscheid nemen van klassen. Maar goed, het jaar erna krijg je ook weer nieuwe, leuke klassen. Dus het "missen" duurt meestal bij mij niet zo heel lang. Soms denk ik nog wel eens met plezier terug aan een klas ja. Afscheid nemen na het eindexamen vind ik erger, omdat je ze dan vaak helemáál niet meer ziet.
.
pi_64165857
Zo, en toen zat ik vanavond bij het concert van het koor waar ik bij zong. In november hakte ik de knoop door, ik hield het allemaal niet vol, en het zingen moest wijken.

Vanavond zat ik daar te luisteren naar een stuk wat ik toch grotendeels kende, en ineens vloog het mij aan. De afgelopen maanden heb ik even alles opzij gezet voor school, ik heb nauwelijks tijd voor mezelf gehad, en veel moeten opgeven. Is dat het waard geweest? Ik had er ook gewoon moeten staan, en dat voelde toch best zwaar klote.

Ik weet dat ik enorm veel geleerd heb de afgelopen maanden, en dat het het uiteindelijk wel waard is, en dat het vast beter gaat als ik een huisje dichterbij mijn school vind, maar toch blijft het ergens wrang..

ik weet eigenlijk niet goed wat ik hier nou precies mee wil zeggen of wil bereiken, maar ik wilde het wel even kwijt.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64172591
Het is wel herkenbaar hoor; ik weet niet of je docent-in-opleiding bent of al een tijdje docent bent. Maar ik heb soms ook het idee dat alles draait om 'school.' Lessen voorbereiden, lesgeven, nakijkwerk, administratie etc etc. Het gevaarlijke is dat mijn mentor het een soort van sluipmoordenaar noemde. Als je alles opzij zet voor je werk is er een kans dat je uiteindelijk tegen een burn-out loopt.
Als je constateert dat je teveel moet opgeven moet je daar misschien toch iets mee doen? Ik ken je situatie natuurlijk niet; maar je werk moet niet je leven gaan beheersen. Je werkt toch om te leven? Je leeft niet om te werken?
pi_64173659
Ik heb toevallig afgelopen week de knoop doorgehakt dat ik m'n vleugels eens wil gaan uitspreiden, om precies de reden die teigan aangeeft. Acht jaar onderwijs zijn heel leuk geweest en erg leerzaam, maar ik heb ook wel erg veel het gevoel gehad dat ik geen leven heb. Dat mijn op zich mooie werk ten koste gaat van teveel.

Dat, gecombineerd met het vermoeden dat het werk alleen maar minder mooi zal gaan worden (want van die mooie woorden over 'verhogen van de onderwijskwaliteit', 'aantrekkelijker maken van het leraarsberoep voor hogeropgeleiden', 'verbeteren van de arbeidsomstandigheden', 'meer aandacht/geld voor zorgleerlingen', 'kleinere klassen' zie ik nu toch al een jaar of twee bijzonder weinig terechtkomen), maakt dat ik toch maar eens aan de slag moet om te zorgen dat ik op termijn mijn vleugels kan uitspreiden. Dat gaat nu nog niet direct (ik heb een opleiding waarmee je niet direct erg interessante dingen kunt gaan doen buiten het onderwijs). De komende tijd blijf ik dus parttime lesgeven -want nu vind ik het beroep ook nog wel leuk, ik ben alleen bang voor wat ik er over tien jaar nog van vind - en ga er eens werk van maken dat ik straks, op het moment dat het echt niet leuk meer is, elders terechtkan.

Het mooie is, het lerarentekort geeft je de mogelijkheid het avontuur aan te gaan met een vangnet: blijkt dat het onderwijs toch leuker was, dan kan je altijd nog terug

Maar, nu eerst: VAKANTIE!
Ik was eergisteren en gisteren niet lekker, maar geloof dat dat met een avond vroeg naar bed en lang uitslapen redelijk is weggewerkt. Ik kan dus gezond de vakantie in
pi_64176776
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
pi_64181307
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 14:01 schreef WHATSHESAID het volgende:
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
Gefeliciteerd!
pi_64201552
Gefeliciteerd met je stageplek WHATSHESAID

Om even op de vraag van Hippos terug te komen, dit is mijn eerste volle jaar in het onderwijs met zoveel lesuren. Wat mij nu erg opbreekt is de reistijd, ik zit drie kwartier tot een uur in de auto(enkele reis)..

Na de vakantie heb ik 4 lesuren minder, jammergenoeg is dat niet een extra dag vrij, maar wel een dag maar 2 lesuurtjes.
Wat mij op dit moment nog het meeste dwarszit is mijn onzekerheid. Vooral een van mijn bovenbouwklassen heeft er een sport van gemaakt om mij bij het teruggeven van proefwerken klem te lullen en mij het gevoel te geven dat het mijn schuld is dat ze geen goed cijfer hebben. Ik kwam er achter dat ze dit ook gewoon echt afspreken en het er onderling over hebben of ze mij nog eens echt aan het huilen krijgen, en dat doet pas pijn. Dat geeft mij de neiging om er nu gewoon helemaal mee te stoppen.
Ze werken in de lessen niet of nauwelijks, en bij de laatste toets zijn er dus ook een flink aantal cijfers tussen de 2 en de 3. Ze krijgen dit direct na de vakantie terug, en ik zie er nu dus ook al als een berg tegenop. Degenen die wel goed gewerkt hebben hebben wel goede cijfers, zo tussen de 7 en de 9,6, maar ik ben gewoon verbaal in dat opzicht nog niet zo vaardig.
De afdelingsleider is ook wel op de hoogte, maar die nemen ze absoluut niet serieus, dus dat helpt ook al niet. Ik heb ook geen zin meer om hun nog op enige manier ter wille te zijn, maar ik zie dus weer als een berg tegen hun gezanik op.... en het ergste op dit moment vind ik dat ik het even niet kan loslaten, en hierdoor mijn vakantie ook gewoon verpest wordt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64202252
teigan, dit komt veel voor (misschien helpt het om te weten dat je niet de enige bent). Bij een oud-collega van me had een klas echt een soort wedstrijd wie de meeste punten bij zijn cijfer op kon praten. Daar hielden ze een ranglijst van bij

Een tijdje geleden kwamen er hier op het topic tips voorbij over hoe je dat kunt pareren. De toets kort bespreken in de les, en iedereen met vragen of commentaar mag 's middags na de lessen terugkomen. Dan komen alleen degenen bij wie je ook echt de punten verkeerd hebt opgeteld of iets onterecht fout hebt gerekend. Degenen die gewoon willen zieken, hebben daar geen zin meer in als het op het negende uur moet

Zoek die tips anders even op en neem je voor om ze na de vakantie in de praktijk te brengen. Dan kun je het nu hopelijk beter loslaten en van je vakantie genieten. Want die heb je verdiend!
pi_64202260
quote:
Op zondag 21 december 2008 10:49 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd met je stageplek WHATSHESAID

Om even op de vraag van Hippos terug te komen, dit is mijn eerste volle jaar in het onderwijs met zoveel lesuren. Wat mij nu erg opbreekt is de reistijd, ik zit drie kwartier tot een uur in de auto(enkele reis)..

Na de vakantie heb ik 4 lesuren minder, jammergenoeg is dat niet een extra dag vrij, maar wel een dag maar 2 lesuurtjes.
Wat mij op dit moment nog het meeste dwarszit is mijn onzekerheid. Vooral een van mijn bovenbouwklassen heeft er een sport van gemaakt om mij bij het teruggeven van proefwerken klem te lullen en mij het gevoel te geven dat het mijn schuld is dat ze geen goed cijfer hebben. Ik kwam er achter dat ze dit ook gewoon echt afspreken en het er onderling over hebben of ze mij nog eens echt aan het huilen krijgen, en dat doet pas pijn. Dat geeft mij de neiging om er nu gewoon helemaal mee te stoppen.
Ze werken in de lessen niet of nauwelijks, en bij de laatste toets zijn er dus ook een flink aantal cijfers tussen de 2 en de 3. Ze krijgen dit direct na de vakantie terug, en ik zie er nu dus ook al als een berg tegenop. Degenen die wel goed gewerkt hebben hebben wel goede cijfers, zo tussen de 7 en de 9,6, maar ik ben gewoon verbaal in dat opzicht nog niet zo vaardig.
De afdelingsleider is ook wel op de hoogte, maar die nemen ze absoluut niet serieus, dus dat helpt ook al niet. Ik heb ook geen zin meer om hun nog op enige manier ter wille te zijn, maar ik zie dus weer als een berg tegen hun gezanik op.... en het ergste op dit moment vind ik dat ik het even niet kan loslaten, en hierdoor mijn vakantie ook gewoon verpest wordt..
Dat is vervelend, ik had ook een soortgelijke ervaring maar dan met een tweede klas. Wat je zegt over het 'niet kunnen loslaten' herken ik erg, dat is ook een puntje waar ik hard aan moet werken. Want het kan toch niet zo zijn dat die leerlingen vrolijk kerstvakantie hebben en jij in de vakantie je allerlei zorgen maakt over hoe de leerlingen gaan reageren e.d. Omgekeerde wereld eigenlijk, maar het gebeurt wel. Ik had dat ook een tijdje, dus ik herken het goed (en er zijn vast velen hier die het ook hebben meegemaakt).
Jammer dat de afdelingsleider dan weer niet achter je staan of je niet serieus nemen, dat is zo ongelooflijk belangrijk. Heb je een coach of een begeleider? Misschien kan hij je raad/advies geven?

Leerlingen zijn inderdaad er erg op gebrand om hun cijfers omhoog te praten; proberen van hun fout jouw fout te maken. Ik merkte dat ook al. Ik heb dat de laatste keer voorkomen door niet alleen de antwoordenblaadjes uit te delen maar ook de opgaven + de goede antwoorden met daarbij de vermelding waar het goede antwoord in het boek gevonden kon worden. Leerlingen konden zo zelf hun toets als het ware bekijken. Ik bespreek de toets ook nooit helemaal omdat dat saai en langdraderig wordt. Als leerlingen ergens écht niet mee eens zijn merk je dat vaak en maak ik een afspraak na de les. Leerlingen die alleen maar zeuren om een beter cijfer zie je dan nooit verschijnen, leerlingen die echt recht van spreken hebben wel. Het is maar één van de velen ideeën, volgensmij stond er in het vorige topic in een aantal posts over. Misschien kan het je helpen?
pi_64202772
Ik ga er nog weer even naar kijken, volgens mij was dat namelijk ook naar aanleiding van mijn verhaal over het teruggeven van de vorige toets.

De afdelingsleider staat wel achter mij hoor, dat zeker. Het probleem is dat de leerlingen hem niet zo serieus nemen. Ze schijnen te vinden dat hij wel een hoop kan roepen, maar ze zich daar niet zoveel van aan hoeven te trekken. Mijn mentor(collega die hetzelfde vak geeft) is voor de vragen over het vak heel goed, maar met mijn onzekerheden hoef ik niet bij hem aan te komen. Hij kan er weinig mee, en dat zegt hij ook. Mijn leidinggevende is een engel, daar heb ik wel veel aan. Zij heeft ook wel aangeboden om er eens bij te komen bij die klas, maar ik weet niet goed of ik daar wel iets mee bereik, behalve die leerlingen het idee geven dat ik ze alleen niet aankan......

Ik ga zo alles wat hier nog rond mij slingert van school verbannen naar de studeerkamer, en daar ga ik dan voorlopig even niet komen. En verder zoveel mogelijk leuke dingen doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64203512
Moet je doen; even wat rust doet soms ook wonderen, het is tenslotte ook vakantie Leuke dingen doen!

Jammer dat je bij je mentor niet terecht kan als het gaat om onzekerheid e.d. Vind ik toch wel horen bij de begeleiding, maar goed.
Observeren van lessen kan nooit kwaad, ik had ook een coach bij een klas waar het niet even lekker mee ging. Zo iemand kan je toch wat aan het denken zetten, soms wat tips of ideeën aangeven. Ik vond het leerzaam, ook is het niet altijd even leuk om bepaalde dingen te horen. Ik heb er toch erg veel aan gehad, dus zoveel kwaad kan het niet. Bovendien merken de leerlingen ook vaak amper dat er iemand bij zit, even in het begin, daarna zal 95% van de klas er geen notie meer van hebben, althans, dat idee had ik dan.
  zondag 21 december 2008 @ 14:00:53 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64206596
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 14:01 schreef WHATSHESAID het volgende:
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
Gefeliciteerd!

Wat dat proefwerken bespreken betreft: ik verbeter de meeste fouten op het proefwerk al. Als ik eenmaal in de "drive" van het nakijken zit, gaat dat vrij snel. De proefwerken geef ik dan terug, maar ook de opgaven. Dan kunnen ze hun eigen proefwerk nakijken (met het boek er bij) en zien ze meteen (doordat ik al een deel heb verbeterd) waar ze de fout in zijn gegaan. Dat gaat dan vrij snel, moet ik zeggen. Soms zijn er dan 2 of 3 vragen en dan heb je het ook wel gehad.

Ik moet maandag nog een dagje, en dan heb ik ook vakantie. Ben er wel erg aan toe hoor..
.
pi_64236862
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 14:01 schreef WHATSHESAID het volgende:
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
Gefeliciteerd!

En Teigan, wat vervelend dat dit zelfs je vakantie een beetje overschaduwt. Wat irritant ook dat die klas er een sport van schijnt te maken, ik kan me levendig voorstellen dat je daar een enorm rotgevoel aan overhoudt.
Is er niemand anders die wel indruk maakt op die groep? Ik had vorig jaar een 3havo from hell, waar mentor noch coordinator wat mee kon, maar ze hadden een heilig ontzag voor hun docent geschiedenis. Die is toen 'ns met ze gaan praten, en dat heeft wel geholpen. Ik kon in ieder geval weer normaal communiceren met die klas, en dat was al een enorme winst.

Over dat cijfergezeur van leerlingen: in mijn bovenbouwklassen geef ik altijd de opgaven terug met hun eigen antwoordblad en het correctiemodel. Vragen waar veel (dezelfde) fouten in zijn gemaakt bespreek ik kort en dan leg ik uit waarom een veelgemaakte fout ook echt een fout is en hoe het goede antwoord gevonden (en beargumenteerd) kan worden. Vervolgens zeg ik dat leerlingen die het toch nog oneens zijn over bepaalde vragen, aan het einde van de les bij me kunnen komen. Zoals anderen hier ook al zeiden; dan blijven er inderdaad nog maar heel weinig (hoogstens 2 of 3) over. Schreeuwen vinden ze allemaal wel leuk, maar in hun eigen tijd schreeuwen wordt al een stuk minder aantrekkelijk .

Ga in ieder geval lekker efkes genieten van je vakantie . De rest van 2008 is helemaal voor jou, niet voor je leerlingen .
  maandag 22 december 2008 @ 11:51:59 #74
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_64239373
Teigan, ik zou de discussie niet eens aangaan als ze gaan bakkeleien over cijfers. Jij bepaalt en beslist. Zo laat je dat ook duidelijk merken. Ik noem voor het teruggeven vaak even de dingen die vaak mis zijn gegaan. Ze mogen hun punten optellen en als daar een fout in zit mogen ze me dat vertellen. Als ze het ergens met mijn beoordeling niet eens zijn wil ik het antwoordenblad van hen terug en dan kijk ik er thuis nog een keer naar. Zo ga ik de discussie niet aan, en heb ik er tijd voor om er nog ns goed naar te kijken. Als ik het de les daarop teruggeef is het cijfer definitief.
Dat zijn mijn regels m.b.t. teruggeven van proefwerken.

In de bovenbouw kunnen ze hun werk altijd bekijken maar als ze het lokaal verlaten met het antwoordenblad accepteren ze het cijfer en zijn er geen onderhandelingen meer mogelijk.
kloep kloep
pi_64360823
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 11:22 schreef ShadyLane het volgende:

Het mooie is, het lerarentekort geeft je de mogelijkheid het avontuur aan te gaan met een vangnet: blijkt dat het onderwijs toch leuker was, dan kan je altijd nog terug
Ik heb het gevoel dat sommige vakken niet echt een tekort kennen. Kan dat kloppen?

Ben zo goed als Bachelor in Geschiedenis. Moet nog 1 vak halen en dan heb ik dat klaar. Intussen al aan Master begonnen, maar het lijkt me in principe ook wel wat om (op part-time basis) voor de klas te gaan staan. Puur om te kijken of het me wat lijkt. Ook weer met insteek om eventueel later nog een 1e graads bevoegdheid te halen.

Bekende van me is met HBO Bachelor ook toevalligerwijs in het docentenvak gerold, en zijn verhalen zijn wel leuk om te horen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_64361359
quote:
Op donderdag 25 december 2008 20:54 schreef Lennox het volgende:
Ik heb het gevoel dat sommige vakken niet echt een tekort kennen. Kan dat kloppen?
Klopt. En geschiedenis is er een van. Ik heb zelf ook een bevoegdheid voor geschiedenis, maar er is een overvloed aan docenten geschiedenis Hetzelfde voor bijv. het vak Engels of aardrijkskunde.
pi_64361673
Engels staan hier bij mij in de buurt juist enorm veel vacatures voor open.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_64430620
"Alvast bedankt dat u ernaar wilt kijken, terwijl u eigenlijk vakantie heeft."
  maandag 29 december 2008 @ 14:03:35 #79
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_64463672
Voor Biologie is er ook geen tekort, eerder een overschot.
kloep kloep
pi_64467509
Dat klopt; daar kan ik over meepraten ;-)
pi_64607860
Volgende week begin ik alweer aan mijn tweede, afsluitende, (LIO) stage op een nieuwe school. Eerlijk gezegd vind ik dat erg spannend; zeker omdat ik dinsdag meteen al voor 2 klassen wordt gegooid. Weliswaar blijft de docent erbij maar toch...ik voel nu toch langzaam wat zenuwen, erg vaag. Ik vermoed dat dinsdag als een soort van D-Day gaat aanvoelen. Ik ben al een keer langs geweest maar kreeg het idee dat het een totaal ander (werk)sfeertje is dan op mijn oude schooltje. Ben heel benieuwd...
pi_64607974
Spannend hippos, succes ermee.

Zelfs ik vind het nu toch weer spannend, ook al heb ik de klassen al bijna het halve schooljaar. Ik heb hulp gevraagd voor die vijfde klas, en krijg dat ook. Ik vind het wel spannend, maar ben blij dat ik het even niet meer alleen hoef te dragen zeg maar.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 4 januari 2009 @ 15:50:33 #83
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64648508
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 10:52 schreef Hippos het volgende:Volgende week begin ik alweer aan mijn tweede, afsluitende, (LIO) stage op een nieuwe school. Eerlijk gezegd vind ik dat erg spannend; zeker omdat ik dinsdag meteen al voor 2 klassen wordt gegooid. Weliswaar blijft de docent erbij maar toch...ik voel nu toch langzaam wat zenuwen, erg vaag.
Ach, dat is normaal.. Bij mijn LIO-stage werd ik naar de klas gebracht, 32 leerlingen 3 kader: "Ga je gang!". Dat was meteen in het diepe gesmeten worden en zie maar dat je blijft drijven. Achteraf gezien wel de beste leerschool die ik had kunnen hebben.

Mja, morgen maar weer beginnen. Heb het gevoel alsof de tank voor een kwart gevuld is.. pff...
.
pi_64648692
De tank is hier wel gevuld, maar al die dingen die ik op orde had willen krijgen zijn bij lange na niet op orde. Had allerlei stapels door elkaar liggende papieren willen ordenen in mappen, tentamen voor de examenklas maken, project uitwerken....allemaal niet gebeurd. Dat betekent wel dat ik enorm ben uitgerust Ik heb het nakijkwerk gedaan dat ik nog had liggen, da's alles. Verder uitslapen, cafe, wandelen, sauna, film....
pi_64649243
Ik ben nu net klaar met het nakijken van de verslagen die er nog lagen.. Nu nog 2 proefwerken verder nakijken, en nog lessen voorbereiden.

Morgen nog redelijk rustig beginnen, mijn 4 havo klassen voorbereiden op een SE, en vwo 5 krijgt een hoop terug, en mogen dan verder een practicum voorbereiden of oefenen met een paar oefenopgaven... Ik laat ze maar even lekker zelfstandig werken, ik heb het stille vermoeden dat ze morgen toch nog niet erg hard vooruit te branden zijn..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 4 januari 2009 @ 16:41:20 #86
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64650873
Neuh, zo'n eerste lesdag is toch weer opstarten.. En zeker als het koud en donker is.. Ik laat ze eerst maar eens een beetje vertellen hoe de vakantie was.
.
pi_64651171
Ik ga er vanuit dat ze juist weer helemaal energiek zullen zijn na deze twee weken. Voor de vakantie liepen ze echt op hun achterste benen, veel leerlingen waren ziek, de rest was moe en had geen zin meer. Ze waren echt helemaal op.

Ze zullen het eerste uur nog wel even wakker moeten worden, en misschien wat willen bijkletsen (al is dat minder dan in mijn tijd omdat ze nu allemaal heel veel MSN-en, Hyves, sms-en), maar ik ga ze benaderen alsof ze er vast wel weer tegenaan willen. Ongeacht of dat zo is .
pi_64651513
Bij mij zullen sommige klassen wel moeten, het is de laatste les voor het SE, en voor sommigen ook de laatste les voor de herkansingen... Dus in hun eigen belang zullen ze toch wel wat moeten uitspoken..

Bij de klassen waar ik problemen mee heb ga ik ze een formulier laten invullen, gaat van mijn begeleider uit. Ze moeten wat vragen beantwoorden over mijn lessen, en over hun eigen werkhouding, onder het mom dat hun cijfers lager uitvallen dan eerdere lichtingen. Ben benieuwd wat eruit komt, maar ik vind het ook wel spannend, ik zag in de vragen zelf namelijk wel wat verbeterpuntjes.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64652742
Ik ga er ook weer vol in morgen misschien werkt mijn energie wel aanstekelijk, ik heb er in ieder geval zin in. Veel te doen, vooral de literatuurmondelingen in de toetsweek (dat is bij ons de week na volgende week) zijn heftig, ik heb er 4 dagen lang ongeveer 10 per dag (a 25 minuten per mondeling). Dus dat wordt voor mij ook nog even een voorbereidingsslag .

Verder hier natuurlijk iedereen een gelukkig nieuwjaar en succes maar weer na de vakantie.
  zondag 4 januari 2009 @ 18:05:36 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64654671
quote:
Op zondag 4 januari 2009 17:23 schreef Razztwizzle het volgende:
Verder hier natuurlijk iedereen een gelukkig nieuwjaar en succes maar weer na de vakantie.
Dank je.. Jij ook he!

En jullie allemaal ook

[ Bericht 10% gewijzigd door Baba-O-Riley op 04-01-2009 19:14:18 ]
.
pi_64655413
quote:
Op zondag 4 januari 2009 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ach, dat is normaal.. Bij mijn LIO-stage werd ik naar de klas gebracht, 32 leerlingen 3 kader: "Ga je gang!". Dat was meteen in het diepe gesmeten worden en zie maar dat je blijft drijven. Achteraf gezien wel de beste leerschool die ik had kunnen hebben.

Mja, morgen maar weer beginnen. Heb het gevoel alsof de tank voor een kwart gevuld is.. pff...
...helemaal vergeten! Iedereen de beste wensen voor 2009!

'In het diepe gooien' is inderdaad een goede leerschool; want ik maakte het min of meer ook mee tijdens mijn vorige stage. Zat ik 5VWO les te observeren, werd ik weggeroepen en stond ik 2 minuten later 1F (later mijn vaste klas) les te geven...maar ik ben toch een tikkeltje nerveus, maar ik ga er gewoon vol voor dinsdag

Ik heb trouwens vooral ervaring met havo en vwo klassen, heb tot nu toe 1x een vmbo-havo klas gehad; maar nog nooit een 'echte' vmbo klas. Iemand toevallig meer ervaring met vmbo t.o.v. havo/vwo? Ik zou wel eens willen weten welke verschillen er zijn qua lesgeven (en dan bedoel ik niet zozeer het niveau). Op de opleiding heb ik tot nu toe daar 0,0 over gehoord...
pi_64656414
quote:
Op zondag 4 januari 2009 18:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dank je.. Jij ook he!
oeps, ook vergeten..

Iedereen een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst!!!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 5 januari 2009 @ 16:25:34 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64690856
quote:
Op zondag 4 januari 2009 18:22 schreef Hippos het volgende:
Iemand toevallig meer ervaring met vmbo t.o.v. havo/vwo? Ik zou wel eens willen weten welke verschillen er zijn qua lesgeven (en dan bedoel ik niet zozeer het niveau). Op de opleiding heb ik tot nu toe daar 0,0 over gehoord...
Ja, ik geef ruim 7 jaar les op het VMBO en in die jaren heb ik alles gehad van 1 VMBO t/m 4 VMBO, alle leerjaren en afdelingen. In de loop van deze topicreeks heb ik al vaker dingen geschreven over het lesgeven op het VMBO. Ik zal je in het kort mijn ervaringen op het VMBO schetsen.

Het eerste jaar op het VMBO zou ik niet meer over willen doen. De leerlingen kennen je niet (en dat is HEEL belangrijk), je moet zelf nog je weg vinden in een wirwar van geschreven en ongeschreven regels, je houding en gedrag voor de klas moet je nog ontwikkelen, enfin.. een heleboel komt op je af. Dan trekt de stof op. Je werkt wat langer op de school, leerlingen beginnen je te kennen, jij voelt je op je gemak - en dan gaat het echte werk beginnen.

Het aller-, allerbelangrijkste vind ik om een goede band met de VMBO-leerlingen te hebben. Dan werken ze ook vóór jou. Dan kun je ook leuke dingen met ze doen, flauwekul uit halen, een leuke sfeer in de les creëeren. Daar werk ik dus altijd als eerste aan. Je werkt eigenlijk veel meer op het sociaal-emotionele gebied en ik vind dat erg interessant.

Ik ben geen strenge docent, ik ben geen politieagent. Ik heb mijn regels, ik ben duidelijk en consequent, en dat is m.i. veel belangrijker dan streng zijn. Met streng zijn maak je denk ik meer kapot dan je lief is. Tuurlijk heb je er altijd wel (een) klas(sen) tussen zitten waar het niet lekker loopt. En ja, er gebeuren dingen die je niet voorziet. Ik heb in de loop der jaren heel veel meegemaakt, dus ik kijk niet meer zo gauw vreemd op en weet er ook mee om te gaan. Hoe rustiger en kalm jij als docent bent/blijft, hoe rustiger/kalmer de leerlingen zijn.

Mja, ik kan hier wel uren over door schrijven, anders moet je de andere topics maar eens doorlezen (het zijn er maar 16 ), of stel je vragen maar.
.
pi_64861970
...en daar was ik weer

De eerste stageweek zit er op en hij is behoorlijk goed verlopen, ik heb het erg naar mijn zin op deze school. Ik heb denk ik zo'n beetje wel honderden meters afgelopen de laatste dagen om alles te regelen en na te gaan, maar ook al ondertussen lesgegeven aan 2VMBO en 2VMBO/Havo.

En dat ging erg goed, iets té goed. Dat zal liggen aan het feit dat ik natuurlijk helemaal nieuw voor de leerlingen ben en ze nu even de kat uit de boom kijken. Maar de lessen die ik nu heb gegeven gingen erg goed. Leerlingen luisterden, leerlingen werkten en leerlingen waren erg geïnteresseerd in het onderwerp waar we het nu over hebben (organen/cellen). Mijn begeleidster was erg tevreden, 'dat je nu al dit met deze klas kan is erg goed, zeker gezien het feit dat je nog maar net bezig bent. Erg goed.' Helaas ben ik er wel achtergekomen dat heel veel leerlingen hun huiswerk niet maken, in 1 klas 11 van de 25 en in de andere klas 14 van de 26. Daar staan wel sancties op, maar ik schrok er enorm van; dat heb ik nog nooit meegemaakt. De school is er erg streng in; maar echt effect heeft het nog niet.
Wel grappig is dat ik de beruchte VMBO klas ('heel, heel veel succes met díe klas...klonk het bemoedigend) bij mij zich heel netjes gedroeg en keurig werkte. Maar goed, mijn andere begeleider zei ook 'geniet er maar van zolang het duurt' met een glimlach, want de komende weken zullen de leerlingen vast en zeker de grenzen gaan verkennen en mij testen. Ik ben benieuwd, maar ik ben blij dat deze eerste week in ieder geval positief is verlopen. Ondertussen ook allerlei voorbereidingen treffen voor de lessen in de bovenbouw; maar ik heb een goede week gehad
pi_64954727
Ipv lurken nu een bericht van mijn kant.
Als ik ooit een boek ga schrijven met mijn memoires over mijn jaren in het onderwijs, komt dit voorval in de inleiding.
Vorig week zag ik een leerling in de 2e klas met een mobieltje spelen. Ik zat al enkele tientallen seconden te kijken en de rest van de klas had ook door dat ik het zag. Zoals het schoolbeleid voorschrijft, nam ik het mobieltje in beslag. Natuurlijk stribbelde ze tegen, maar ze begreep ook wel een beetje dat dit de afspraak is binnen onze school.
Toen ze een tijdje na schooltijd door de gang liep, was ze nog boos op me. In het bijzijn van enkele klasgenoten en een moeder van een van die klasgenoten (die op school was voor een afspraak) zei ze:
"Die {mijn-achternaam} is een vieze vuile tyfushond. Hij moet dood en daar ga ik voor zorgen. En dat kind dat er aan zit te komen (mijn vriendin is zwanger) wordt hopelijk dood geboren."
De moeder die bij deze uitlatingen aanwezig was, heeft dit doorgespeeld aan de directie. De directie heeft deze meid per direct extern geschorst, mede naar aanleiding van vele andere incidenten met haar. Verder wordt een exit-traject in werking gezet. Ze zal niet meer welkom zijn op onze school.
Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Het zou wel heel gek zijn als ik haar weer in de les zou hebben, en ik haar weer gewoon zou moeten helpen met het huiswerk.
Puur uit nieuwsgierigheid ga ik ook contact zoeken met de schoolagent om eens na te vragen wat er zou gebeuren als ik aangifte zou gaan doen. Ik ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Het is natuurlijk een verhaal van "horen-zeggen" en de dame in kwestie ontkent het ook. De mogelijkheid van aangifte doen is voor mij nog puur hypothetisch. Ben gewoon nieuwsgierig
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_64955783
Bizar om iemand dood te wensen om een mobieltje. Als het nou om Johan Derksen was geweest...
  maandag 12 januari 2009 @ 17:12:42 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64956129
quote:
Op maandag 12 januari 2009 16:41 schreef -J-D- het volgende:
Toen ze een tijdje na schooltijd door de gang liep, was ze nog boos op me. In het bijzijn van enkele klasgenoten en een moeder van een van die klasgenoten (die op school was voor een afspraak) zei ze:
"Die {mijn-achternaam} is een vieze vuile tyfushond. Hij moet dood en daar ga ik voor zorgen. En dat kind dat er aan zit te komen (mijn vriendin is zwanger) wordt hopelijk dood geboren."
Zooow.heavy verhaal. Laat die haar mond maar es spoelen met accuzuur of zo.. pff..
Wat een brutaliteit.
quote:
De moeder die bij deze uitlatingen aanwezig was, heeft dit doorgespeeld aan de directie. De directie heeft deze meid per direct extern geschorst, mede naar aanleiding van vele andere incidenten met haar. Verder wordt een exit-traject in werking gezet. Ze zal niet meer welkom zijn op onze school.
Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Het zou wel heel gek zijn als ik haar weer in de les zou hebben, en ik haar weer gewoon zou moeten helpen met het huiswerk.
Het is volgens mij wel zo dat jouw school een andere school moet gaan zoeken die dat meisje wil aannemen (in den beginne alleen als "gastleerlinge"). Vindt jouw school géén school, dan ben ik bang dat ze haar toch zullen moeten houden en dat ze inderdaad weer in je les zit. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van een jongen die mij met de dood bedreigde. Twee lessen later zat hij weer breed grijnzend voor mijn neus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-01-2009 18:26:58 ]
.
pi_64956252
Daar hou ik ook zeker rekening mee
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_64957451
Wat een verhaal zeg..

Leerlingen doen zulke uitspraken soms ook echt zonder zich te beseffen wat ze nou echt zeggen volgens mij..

Ik heb een enquete laten afnemen bij mijn vijfde klassen, en met de punten die daaruit komen ga ik proberen verder te werken. Ik denk dat het wel moet lukken, ik wil ook gewoon dat het gaat lukken, en ik hoop zij ook.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64958156
Jeemig, wat een brutaliteit (even er van uitgaande dat ze het daadwerkelijk gezegd heeft)
Vooral het feit dat ze jouw ongeboren kind erbij betrekt, geeft wel aan dat het een persoonlijke aanval betreft.
Ik heb zoiets als dit nog niet meegemaakt. Wel uitgescholden voor alles en nogwat, maar dan recht in mijn gezicht of zo dat ik het nog net kon horen.

Wel hebben 2 leerlingen een keer de rest van de klas omgekocht met snoep en geld (euro's) om dierengeluiden ( ) na te doen om mij gek te maken, maar dit kon niet hard gemaakt worden aangezien de jongens die geklikt hadden dit later weer introkken. Anders zouden deze dames ook zijn geschorst.

Maar -J-D- hou ons op de hoogte! Ik zou graag willen horen hoe dit afloopt. Hebben jullie geen zorglokaal (o.i.d.) waar eruit gestuurde leerlingen heen gaan waar zij eventueel kan gaan zitten gedurende de rest van het schooljaar (wanneer ze niet naar een andere school kan)? Hoef je haar iig niet meer in de klas te hebben. Zo wordt dat bij ons ook wel eens opgelost (in extreme gevallen).

@Baba: dat dacht ik ook ja. Een school mag pas een leerling "verwijderen" als er een andere school voor is gevonden die haar over wil nemen.

@teigan: misschien wel, misschien niet, maar ik neem aan dat ze toch wel weten wanneer ze echt te ver zijn gegaan, en dat is hier duidelijk het geval. Naar mijn ervaring weten de leerlingen over het algemeen donders goed wat ze zeggen en wanneer ze het kunnen zeggen en had dit meisje het ongeluk dat de moeder dit doorspeelde, ik denk niet dat ze dat had verwacht.
pi_64959752
Locusta, soms weten ze zelfs dat niet..

1 leerling van mij is ook pas na een gesprek met hogerhand tot het besef gekomen dat hij misschien wat te ver ging bij mij, het is soms stoerdoenerij, waarbij ze zich niet altijd beseffen hoe dat bij de leraar als persoon aan kan komen. Sommige leerlingen lijken er niet altijd bij stil te staan dat de docent ook gewoon een persoon is zeg maar.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')