abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 december 2008 @ 17:46:48 #1
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_63673651
quote:
Omstreden camera's voorspellen criminaliteit
AMSTERDAM - Nieuwe bewakingscamera's kunnen misdaden niet alleen vastleggen maar ook voorspellen. Het Engelse Portsmouth experimenteert als eerste met de omstreden techniek.

Het opvallende gedrag van criminelen, bijvoorbeeld heel langzaam lopen, wordt zo in de gaten gehouden. Iedereen die als mogelijke 'crimineel' wordt aangemerkt, loopt het risico dit gedrag te moeten uitleggen aan de Engelse politie.

Minority Report
De bewakingscamera's worden ook wel vergeleken met de science-fiction film 'Minority Report', waar Tom Cruise in speelde. Ook daar werden mensen al gearresteerd voordat ze daadwerkelijk een misdaad hadden gepleegd.
Met de komst van de camera's is niet iedereen blij. Velen zijn bang voor 'Big Brother-taferelen'. Er zijn namelijk al 4,2 miljoen camera's gericht op openbare plekken.

Sceptisch
De burgerrechtenbeweging Liberty is sceptisch. Een woordvoerder zei tegen de Britse krant Daily Mail dat 'het brengen van dure Hollywood sci-fi niet zo effectief is als politie op straat'.
Bron
Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat werken, ik zie mezelf al lopen, beetje ingehouden pas rommelend in mn rugzak omdat ik mn zonnebril, portomonee of gsm zoek, kan ik gelijk even mee om op het buro uit te leggen wat ik aan het doen was...zou dit echt werken, zou je niet een ontzettend grote stroom semi-aanhoudingen krijgen omdat mensen nou eenmaal op heel veel manieren over straat bewegen?

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 02-12-2008 12:17:35 (Bron toegevoegd) ]
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  maandag 1 december 2008 @ 17:59:04 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63673920
Sja, links regime...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 1 december 2008 @ 17:59:28 #4
230534 stamppot
Stampen maarr!
pi_63673929
Ik snap nooit waarom dit nú wel moet terwijl we 40 jaar geleden niet eens een computer thuis hadden staan.
niks tegen ontwikkelingen maar dit is gewoon schending van de privacy.
pi_63674565
Topic is prima, titel vond ik niet zo denderend, sorry. Daarom heb ik de titel veranderd in eentje die concreter vertelt waar het over gaat, namelijk camera's die misdrijven voorspellen.

Voor discussie over de aantasting van privacy, zie trouwens ook:
- Privacy Matters...
- Discussietopic privacy-beperkende maatregelen.

Niet voor discussie, wel voor overzicht: Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
  maandag 1 december 2008 @ 18:31:32 #6
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_63674594
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:29 schreef Elfletterig het volgende:
Topic is prima, titel vond ik niet zo denderend, sorry. Daarom heb ik de titel veranderd in eentje die concreter vertelt waar het over gaat, namelijk camera's die misdrijven voorspellen.
Niet echt mee eens, camera's die burgers in de gaten houden en gedrag voorspellen is BB in een van z'n puurste vormen, anders had ik de titel van nu.nl zelf wel aan kunnen houden, je bent moderator, geen editor, hou je daar even rekening mee?
pi_63674705
Onder 'Big Brother' valt veel meer; allerlei vormen van cameratoezicht. Het nieuwsbericht gaat specifiek over camera's die criminaliteit voorspellen. Dat dat Big Brother-praktijken zijn, ontken ik niet. Ik heb de titel veranderd om voor users duidelijker te maken waar dit topic over gaat. Verder heb ik geen letter veranderd aan je bericht.

Edit: ik zal je wat tegemoet komen, door de woorden 'Big Brother' terug te plaatsen. Hopelijk kun je er zo mee leven.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2008 18:43:20 ]
pi_63675031
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:55 schreef rutger05 het volgende:
Prima zaak als de techniek goed werkt.
Ik ben benieuwd of je ook zo lult als je een kater hebt en een beetje lamlendig door de straat slentert en het vervolgens op 1 of ander bureau mag uitleggen. Om er vervolgens achter te komen dat de rit naar het bureau toe wel geheel op rekening van de staat is, maar terug naar huis mag je het zelf uitzoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 01-12-2008 19:21:17 ]
pi_63675086
Ze hebben niet eens voldoende personeel om de dagelijkse taken uit te voeren dus dit kan er ook makkelijk bij.

Zou fijn zijn als je dat eens merkte aan het aantal snelheidscontrole's.

[ Bericht 0% gewijzigd door fransbreda op 01-12-2008 19:01:37 ]
pi_63675168
Voor dat geld kunnen ze beter blauw op straat zetten, en dan bedoel ik niet extra blauw in de berm
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 1 december 2008 @ 19:08:26 #11
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_63675360
omfg... waar zijn ze daar mee bezig? Willen ze echt de eerste zijn die 1984 in real-life gaan implementeren?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_63675414
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:59 schreef longinus het volgende:
Voor dat geld kunnen ze beter blauw op straat zetten, en dan bedoel ik niet extra blauw in de berm
Komt goed, komt goed. Met de kilometerheffing straks krijg je automatisch een boete als je op traject X een te hoge snelheid hebt.
pi_63675675
haha, prachtig hoe de Westerse volkeren langzaam in de val lopen. Iedereen die bij de regering komt te werken gaat de tijd van z'n leven krijgen. Voornamelijk bij opsporingsdiensten zijn de mogelijkheden tot machtsmisbruik oneindig geworden. Heerlijk veilig gevoel geeft dat. Maar goed, we hopen erop dat onze regering eerlijk en rechtvaardig blijft. Dat is immers heel normaal voor mensen. ( ) De medewerkers van de vroegere Stasi zouden spontaan een stijve krijgen bij al het heugelijke nieuws omtrent "criminaliteitsbestrijding".

En ja, noem mij maar paranoide. Ik vertrouw dat tuig (en daarmee bedoel ik vrijwel iedereen behalve mijzelf) niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 1 december 2008 @ 19:22:18 #14
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_63675732
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:09 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Komt goed, komt goed. Met de kilometerheffing straks krijg je automatisch een boete als je op traject X een te hoge snelheid hebt.
Vergeet niet dat je met dergelijke geautomatiseerde systemen allerlei handige trucjes uit kunt halen!

Terroristen opsporen zal waarschijnlijk iets te hoog gegrepen blijken, maar je kunt natuurlijk wel mensen die op het voetpad fietsen of foutparkeerders laten herkennen en bekeuren...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  maandag 1 december 2008 @ 19:33:20 #15
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_63676071
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:37 schreef Elfletterig het volgende:
Edit: ik zal je wat tegemoet komen, door de woorden 'Big Brother' terug te plaatsen. Hopelijk kun je er zo mee leven.
Dank, kan je er ook nog even bij zetten dat het de UK betreft, dan zijn de reakties als hieronder hopelijk van de baan:
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:59 schreef longinus het volgende:
Het gaat hier om de UK, niet de nederlandse flashmob...
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:20 schreef waht het volgende:
En ja, noem mij maar paranoide. Ik vertrouw dat tuig ook niet.
  maandag 1 december 2008 @ 19:39:02 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63676233
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:20 schreef waht het volgende:
haha, prachtig hoe de Westerse volkeren langzaam in de val lopen. Iedereen die bij de regering komt te werken gaat de tijd van z'n leven krijgen. Voornamelijk bij opsporingsdiensten zijn de mogelijkheden tot machtsmisbruik oneindig geworden. Heerlijk veilig gevoel geeft dat. Maar goed, we hopen erop dat onze regering eerlijk en rechtvaardig blijft. Dat is immers heel normaal voor mensen. ( ) De medewerkers van de vroegere Stasi zouden spontaan een stijve krijgen bij al het heugelijke nieuws omtrent "criminaliteitsbestrijding".

En ja, noem mij maar paranoide. Ik vertrouw dat tuig (en daarmee bedoel ik vrijwel iedereen behalve mijzelf) niet.
Precies.

En zelfs als je het huidige regime vertrouwt, je weet niet wie er over een paar jaar zitten. Misschien is er dan een totalitair regime. Alle infrastructuur en wetgeving is dan al klaar voor totale controle. De volgende Hitler of Stalin gaat het erg makkelijk krijgen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63676626
Ik denk dat het inherent is aan een democratie om langzaam de weg naar totalitair in te slaan omdat het schaapvee dat in een democratie doorgaans een meerderheid van de burgerij vormt helaas maar al te graag vrijheid voor veiligheid inlevert. Om met de wijze woorden van Benjamin Franklin te spreken:
quote:
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
  maandag 1 december 2008 @ 20:23:49 #18
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_63677520
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:52 schreef beeer het volgende:
Ik denk dat het inherent is aan een democratie om langzaam de weg naar totalitair in te slaan omdat het schaapvee dat in een democratie doorgaans een meerderheid van de burgerij vormt helaas maar al te graag vrijheid voor veiligheid inlevert.
Ik ruk even een quote uit zn verband uit een ander topic:
quote:
Op zondag 30 november 2008 22:42 schreef LXIV het volgende:
Maar goed, het is voor jezelf toch het meest logische om gewoon te "go with the flow". Anders erger je jezelf kapot en je bereikt er niks mee.
Dit geeft voor mij in 1 zin weer waar de hele situatie naar toe gaat, beter zo dan ertegenin, we hebben het immers goed en niks te verbergen
pi_63681186
Schapen hebben inderdaad niets te verbergen; daarom laten ze zich zo gedwee kaalscheren.
pi_63681595
V for Vendetta komt weer om de hoek kijken als voorspellende film. Mijn god, wat gaan ze in Groot-Britannie ver om criminaliteit in te dammen, terwijl risicoprofielen net zo nutteloos zijn als een cd voor doven!
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_63682004
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies.

En zelfs als je het huidige regime vertrouwt, je weet niet wie er over een paar jaar zitten. Misschien is er dan een totalitair regime. Alle infrastructuur en wetgeving is dan al klaar voor totale controle. De volgende Hitler of Stalin gaat het erg makkelijk krijgen.
"Maar dat gaat niet gebeuren"
"Je gaat wel van het ergste uit zeg"
"Ik heb niets te verbergen"

Zeggen vrijwel al mijn vrienden..
pi_63682456
quote:
Op maandag 1 december 2008 22:26 schreef DJKoster het volgende:

[..]

"Maar dat gaat niet gebeuren"
"Je gaat wel van het ergste uit zeg"
"Ik heb niets te verbergen"

Zeggen vrijwel al mijn vrienden..
Je zou het niet mogen zeggen, maar laat het dan maar gebeuren. Dan realiseren mensen het snel genoeg. Maar dan is het te laat.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_63683259
En weer een vrij enge ontwikkeling.

Hoelang duurt het voor iedereen een chip heeft, permanent online is en overal direct
getraced kan worden?
quote:
Op maandag 1 december 2008 22:05 schreef beeer het volgende:
Schapen hebben inderdaad niets te verbergen; daarom laten ze zich zo gedwee kaalscheren.
Mooi gezegd.
pi_63689716
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:52 schreef beeer het volgende:

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Eens.

[ Bericht 25% gewijzigd door JohnDope op 02-12-2008 10:12:07 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:25:45 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_63690185
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of je ook zo lult als je een kater hebt en een beetje lamlendig door de straat slentert en het vervolgens op 1 of ander bureau mag uitleggen. Om er vervolgens achter te komen dat de rit naar het bureau toe wel geheel op rekening van de staat is, maar terug naar huis mag je het zelf uitzoeken.
Mensen als rutger geloven nu eenmaal dat je onderwerpen aan het absolute gezag je gristenplicht is.

Of zie ik dat verkeerd rutger?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')