en een verslagje van zaterdagquote:Anti Anti Rookverbod
Ja, dat ben ik. Ik ben anti anti rookverbod. Wat een stelletje egoïsten zeg! Komen ze met z'n duizenden bijelkaar om te betogen dat ze het recht hebben om te blijven roken in de horeca. Om lekker te inhaleren en het vervolgens in het gezicht van hun buurman uit te blazen. De regelgeving is goed zo, niets aan wijzigen! En het leukste van alles... dat ze goed vernederd worden, en ze hebben het niet eens door. Muwahaha!
Op het station wordt omgeroepen dat ze een boete krijgen als ze buiten de rokerszone roken. Dan staan ze daar beetje naar een paal te kijken met een peukie in de hand. Of mogen ze in een claustrofobie aanwakkerend hokje in de kantine staan met een afzuigkap boven het hoofd. Zelfs de openbare wc's die bij uitgaansgelegenheden staan, zien er fraaier uit (zolang niet in gebruik). Als roker zou ik me nu echt diep triest voelen, je bent gewoon compleet ongewenst! Haha, goed voor je! Ik ben onwijs blij met het rookbeleid van Nederland. Dat is die daadkrachtigheid die ik wil zien! Shame on the smoker!
quote:Klant en uitbater eisen recht te roken op
REPORTAGE, Van onze verslaggever Robin Gerrits
gepubliceerd op 01 december 2008 02:45, bijgewerkt op 22:42
Den Haag - Een paar duizend kleine caféhouders en hun klanten protesteerden zaterdag in Den Haag tegen het rookverbod.
Een beetje beteuterd keren vader en zoon Veenstra terug bij het pannenkoekenhuis aan de rand van het Malieveld. Een agent stuurde ze weg toen ze met een pijpje bier het manifestatieterrein op wilden lopen. ‘Triest toch dat je naar buiten moet om te mogen roken en dat je buiten dan niet mag drinken', zegt vader Dick Veenstra, tevens secretaris van de Amsterdamse sigarenrokersclub Lust doet Leven.
Het heeft hun strijdbaarheid niet aangetast. ‘Ik vecht in de geest van Spinoza voor de vrijheid om zelf te kiezen’, zegt Veenstra. ‘Ik vrees dat de grote bazen van Koninklijke Horeca Nederland, die het met Klink op een akkoordje hebben gegooid, het wel redden, maar dat de cafés het loodje leggen. Weg gezelligheid. Wij kunnen nergens meer terecht.’
Met de familie Veenstra hebben zich zaterdagmiddag een paar duizend man op het veel te grote Malieveld verzameld, om namens de kleinere cafés en bars, de ‘natte horeca’, te protesteren tegen het strenge antirookbeleid van het kabinet.
Volkszangers zingen protestliederen, boze kroegbazen en -klanten, en politici voeren het woord. De sfeer is getapt, net als het publiek, en iedereen heeft de oplossing klaar. Als je wilt voorkomen dat veel café-eigenaren het loodje leggen omdat de klanten niet meer komen en de zaak te klein is voor een aparte rookcabine, laat dan de bars zelf bepalen wat ze willen zijn: een café voor rokers, een voor niet-rokers of een met een cabine. Stickers op de deur, iedereen kan zelf kiezen, en niemand heeft er last van.
SP’er Henk van Gerven kiest een andere weg en pleit voor compensatie van de gedupeerde kroegbaas, maar dat hoort niemand meer, want als hij zich vier zinnen daarvoor achter het rookverbod heeft geschaard, wordt hij van het podium gejoeld.
Nee, dan Marina Bosman. Waar ze het heeft geleerd is onbekend, maar deze Leidse uitbaatster heeft zich in korte tijd dermate retorisch begaafd getoond dat ze het boegbeeld is geworden van het verzet tegen het rookverbod.
Professioneel en volleerd bouwt ze haar betoog op rond de terugkerende yell: ‘Ik ben er klaar mee, nee: (Malieveld valt in:) wíj zijn er klaar mee!’ Een politieke partij of vakbond kon er veel plezier van hebben.
Verder is het opmerkelijk hoeveel politie er op de been is voor zo’n kleine betoging, en niet alleen op het Malieveld. Ook het Binnenhof en het ministerie van Financiën worden extra bewaakt. En als de gemeentelijke verordening van komend jaar (in 2009 wordt het op straat gooien van een peuk beboet met 95 euro) al gegolden had, had Den Haag de kas flink kunnen spekken.
Maar ook al staan er duizend horeca-ondernemers op het veld, niemand is op het idee gekomen om koffie of snert te verkopen. Koukleumen zijn gedwongen naar de Essopomp verderop te lopen voor een beetje warmte. ‘Dat ze geen alcohol kunnen schenken, snap ik’, zegt een ex-kroegbazin uit Wormerveer. ‘Daar krijg je alleen maar rottigheid van. Maar iets warms had toch wel gekund.’ Heeft het zin gehad, de manifestatie? ‘Ach, als je niets doet, gaat het sowieso door’, zegt ze. ‘Nu hebben we ons in elk geval kunnen laten horen.’
quote:Ondernemers wanhopig
Manifestatie in Den Haag: ‘Rookverbod móet opgeheven worden’
Volgens de demonstrerende horeca-ondernemers die zaterdag op het Malieveld in Den Haag stonden is er maar één oplossing: de kleine zaken moeten zelf kunnen kiezen of ze roken toestaan in hun café. Andere opties zijn er niet. Het standpunt van Tweede Kamerlid Henk van Gerven voor inkomenscompensatie, werd dan ook weggehoond. Het kamerlid zelf werd met aanstekers en blikken bier van het podium gejaagd.
De sfeer onder de duizend demonstranten op het Malieveld is aanvankelijk goed, maar krijgt na de weggehoonde toespraak van SP-er Van Gerven toch een scherp randje. De in groten getale aanwezige politie sluit de gelederen rondom de vrachtwagen die als podium dienst doet. Daarachter zitten de sprekers in een tentje. Lunchroomeigenaar Jan Hardenberg uit Breda wil met het kamerlid praten. “Komen er nog meer van zulke sprekers, want dit wekt agressie op. Ik wil wel even met hem praten”, zegt hij duidelijk geëmotioneerd. Dan komen de tranen. “Dit is boosheid, geen verdriet”, zegt hij wanhopig. “Ik wil mijn werk doen, ik wil helemaal geen uitkering. Maar zo is het vechten tegen de bierkaai. Ik zit in een overdekt winkelcentrum en kan geen kant op. Geen plek voor een rookruimte en voor mijn deur is het nog steeds in het winkelcentrum en daar mag ook niet gerookt worden.”
Mike Stapel
Café Stapel, Etten-Leur
“Ik heb me twee maanden aan het verbod gehouden en hoewel de mensen bleven komen kostte het me de helft van mijn omzet. Iedereen stond buiten.” Hij heeft tot nu toe één schriftelijke waarschuwing gekregen, en een hoop klachten van omwonenden over geluidsoverlast. “Dit is níet de manier. Ik wil de keus hebben, want ik heb geen andere mogelijkheden. Ik zit in een klein en bovendien monumentaal pand. Ik kan dus geen kant op.”
Rowenna Boon
Cafetaria Parijs, Rotterdam
“Dat rookverbod is zwaar belachelijk. Uitlaatgassen zijn ook slecht, denk je dat je daar geen kanker van krijgt? Als mensen niet in de rook willen zitten moeten ze maar ergens anders heen. Het is een heel stuk rustiger nu bij ons in de zaak, en van gezelligheid is allang geen sprake meer.”
Chantal
buurtcafé, Eindhoven
“Wij hebben ons twee maanden aan het rookverbod gehouden. Toen werd het buiten te koud en binnen te ongezellig. De omzet gaat weer omhoog, omdat de mensen weer langer blijven.”
quote:Weinig Zeeuwen bij protest tegen rookverbod
DEN HAAG - Fanny Hagens van Café Underground in Middelburg is teleurgesteld.
Onder de vijfduizend betogers tegen het rookverbod, zaterdag in Den Haag, waren zo'n 240 Zeeuwen. "Overal in de provincie hebben we brieven verspreid. Ik had wel wat meer Zeeuwen verwacht."
Hagens is het regionale aanspreekpunt voor de Stichting Red de Kleine Horeca (KHO), die de demonstratie op het Malieveld georganiseerd had. Zaterdag vertrokken vier bussen vanuit Zeeland, met daarin de uitbaters van café Havenzicht in Kamperland, De Pub uit Terneuzen, van café Dinges uit Middelburg en Fanny Hagens zelf. Ze werden vergezeld door trouwe klanten.
Theo Verstegen van restaurant De Vissershaven in Vlissingen weet te vertellen dat naast de KHO-bussen nog een groep van zo'n tweehonderd Zeeuwen op eigen gelegenheid naar Den Haag is gegaan. Ook hij is teleurgesteld. "Zeeuws- Vlaanderen was goed vertegenwoordigd, verder was het slap." Bestuurslid Ton Wurtz van KHO zei na afloop van de demonstratie tevreden te zijn over het verloop. Fleur Agema (PVV) en Rita Verdonk lieten weten achter de kleine horecaondernemers te staan. "Er was alleen een incidentje met SP-Kamerlid Henk van Gerven. Die sprak zich vierkant uit voor het rookbeleid. Toen vlogen er aanstekers naar het podium en werd de sfeer even wat grimmig." De politie heeft één aanhouding verricht.
"We hebben ons punt gemaakt. En nu maar afwachten wat de politiek doet", zei Fanny Hagens na afloop.
quote:'Niet-roker ook dupe als kleine kroegen sluiten'
Verstokte rokers, caféhouders en hun klanten demonstreren op het Malieveld in Den Haag tegen het rookverbod in de horeca. foto Robert Vos/ANP
Verstokte rokers, caféhouders en hun klanten demonstreren op het Malieveld in Den Haag tegen het rookverbod in de horeca. foto Robert Vos/ANP
DEN HAAG/BREDA - Met een stuk of tien bussen met kasteleins en rokende klanten trok het West-Brabantse uitgaanspubliek zaterdag naar Den Haag voor de grote rokersdemonstratie. Volgens de deelnemers trokken in totaal een vijfduizend demonstranten naar het Malieveld.
Onder het motto 'Red de Kleine Kroeg' werden tal van spandoeken en ander demonstratief materiaal meegevoerd, dat om veiligheidsredenen goeddeels in beslag genomen werd.
Vooral minister Klink van Volksgezondheid moest het flink ontgelden, waarbij zijn naam aanknopingspunt voor spot en hoon bleek te bieden. 'Rookverbod, klink-klare onzin' was een van de gretig meegezongen slogans. Rita Verdonk pikte een graantje mee en de zingende kastelein Ger Couvreur uit Breda kreeg veel bijval met een nieuw rokersdeuntje.
Onder de vijfduizend betogers tegen het rookverbod, zaterdag in Den Haag, waren zo'n 240 Zeeuwen. Zeeuws- Vlaanderen was goed vertegenwoordigd.
Vanuit West-Brabant trokken vooral Breda en Etten-Leur op, maar ook vanuit kleinere plaatsen als Sprundel en Zegge trokken verbolgen rokers naar Den Haag.
"Niet helemaal alleen rokers, ook onder niet-rokers begint de waanzin van het rookverbod door te dringen", meent de Etten-Leurse kroegbaas Jacques Veraart. "Als de kleine kroegen over de kop gaan, zijn de niet-rokers ook de dupe."
"Het rokersprotest brengt een nieuw fenomeen aan het licht", constateert zijn Bredase collega Jan Hemmer, "kasteleins trekken samen op. Dat is nog nooit gebeurd."
Dus hij zet de asbakken terug en dan nog failliet gaan? Lag het dan wel aan het rookverbod?quote:Eerste faillissement door rookverbod
Het eerste cafe is op de fles gegaan door het rookverbod in de horeca. Het gaat om De Ruif in Neede, uit de Achterhoek.
De Zutphense rechtbank sprak vorige week vrijdag het faillissement uit.
Volgens curator J. Snellink kon de kroegbaas zijn schulden niet meer betalen omdat de omzet door het rookverbod is teruggelopen. ‘Het is altijd een combinatie van factoren, maar het rookverbod heeft wel het laatste zetje gegeven’, aldus Snellink tegen het regionale dagblad Tubantia. ‘Zonder rookverbod had het café waarschijnlijk door kunnen draaien.’
De uitbater van De Ruif, Han Makkerink, verklaarde eerder dat de klandizie met 50% was gekelderd door het rookverbod. In een laatste, en naar nu blijkt vergeefse poging om zijn café van de ondergang te redden stond Makkerink eind oktober toch toe dat er sigaretten en sigaren werden opgestoken. ‘Ik vind dat je respect voor de wet moet hebben,’ zei Makkerink vorige maand tegen een plaatselijk digitale krant. ‘Maar collega's lapten het rookverbod al direct aan hun laars. Ik kon er niets tegen doen.’
Nou en dan, dan wordt de controleur op zijn bek getimmerd ofzo?quote:Cafés eisen legitimatie controleur
Kroegeigenaren gaan van controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit eisen dat ze zich bij binnenkomst legitimeren. Actiecomité Buigen of Barsten heeft vrijdag stickers laten drukken die afgelopen zaterdag bij de landelijke protestmanifestatie tegen het rookverbod op het Malieveld in Den Haag werden uitgedeeld, dit heeft woordvoerder Wichard Taks bekend gemaakt.
'We zijn die anonieme controles zat', zei hij. Het idee komt uit Den Bosch waar ondernemers posters wilden gaan maken.
Op de sticker staat dat elke toezichthouder, bijzondere opsporingsambtenaar of overheidsfunctionaris zich direct bij binnenkomst aan de bar dient te legitimeren.
Algemene wet bestuursrecht
De cafébazen baseren zich daarbij op een artikel uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) dat bepaalt dat een toezichthouder bij uitoefening van zijn taak een legitimatiebewijs met naam en foto bij zich moet dragen en desgevraagd moet laten zien.
quote:Vier cafés dicht
ZEVENBERGEN - Drie horeca-zaken in Zevenbergen zijn al dicht en de vierde komt er aan. Exploitant Toon Goverde van de Blauwe Hemel stopt eind dit jaar met het uitbaten van zijn café. Restaurant De Heeren van Zevenbergen is in september failliet verklaard en ook de cafés het Hart van Zevenbergen en De Ruwe staan leeg.
De horeca in Zevenbergen zit in zwaar weer. "Het is moeilijk nieuwe exploitanten te vinden, omdat iedereen afwacht hoe ernstig de gevolgen zijn van het rookverbod", zegt voorzitter Erik van der Linden van Horeca Zevenbergen. Hij ziet het vooral als een landelijk probleem.
"Strenge regelgeving, het rookverbod. Dat maakt het horecavak minder aantrekkelijk. Dat is treurig, maar daar kunnen we als afdeling weinig aan doen." Volgens Goverde komt er echter ook steeds minder uitgaanspubliek naar Zevenbergen. Hij stopt vooral vanwege gezondheidsproblemen, maar ook omzetdaling speelt een rol.
"Wij mikken vooral op de jeugd vanaf 25 jaar. Die trekt steeds meer naar Breda." Goverde hoopt dat er volgende week een nieuwe exploitant is. Als dat niet zo is, gaat het café alsnog dicht.
Als je schulden groot genoeg zijn geworden in de tijd dat je je aan de wet hield kan dat makkelijk.quote:Op maandag 1 december 2008 19:45 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Dus hij zet de asbakken terug en dan nog failliet gaan? Lag het dan wel aan het rookverbod?
Alsof rokers niet bevooroordeeld zijnquote:Op maandag 1 december 2008 22:21 schreef _Qmars_ het volgende:
Mikey, je kruistocht tegen het roken begint bijna zieliger te worden dan de mensen die wel in de kroeg willen roken. Jammerlijk. Kan hier wel met argumenten voor en tegen gaan lopen strooien, maar je bent zo bevooroordeeld dat er toch niet met je te praten valt. Dan maar trollen.
omdat ik artikelen post?quote:Op maandag 1 december 2008 22:21 schreef _Qmars_ het volgende:
Mikey, je kruistocht tegen het roken begint bijna zieliger te worden dan de mensen die wel in de kroeg willen roken. Jammerlijk. Kan hier wel met argumenten voor en tegen gaan lopen strooien, maar je bent zo bevooroordeeld dat er toch niet met je te praten valt. Dan maar trollen.
Oh, ja, schone lucht. Daar hebben ze jarenlang de tijd voor gehad...quote:Rookverbod weg
HELMOND - Het rookverbod, zowel voor cafés als voor restaurants, moet van tafel. Het uitgangspunt voor nieuwe onderhandelingen tussen de horeca en minister Ab Klink van Volksgezondheid dient te zijn: schone lucht in de horeca.
Die opdracht wil de Helmondse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland meegeven aan de landelijke ledenraad van de horecabelangenvereniging. Voorzitter Martin Dekkers pleit er namens zijn leden voor om de keuze te laten aan de ondernemer: een goede afzuiginstallatie aanschaffen óf vasthouden aan het rookverbod.
"Stappen was voor veel mensen gebaseerd op pilsje, peukje, praatje. Het rookverbod betekent dat een peiler onder de horeca is weggehaald. Maar er zijn tegenwoordig afzuigsystemen verkrijgbaar waardoor je helemaal niet merkt dat er gerookt wordt. Iedere ondernemer moet zelf de keus kunnen maken", vindt hij. Volgens Dekkers is het niet zo dat zich momenteel alleen bij kleine cafés problemen voordoen.
"Dat lees en hoor ik overal, maar er zijn ook grote zaken die enorm veel omzet zijn kwijtgeraakt." Morgen komt de afdeling Oost-Brabant van Horeca Nederland in Liempde bij elkaar. Een week later volgt de landelijke algemene ledenvergadering. Dekkers: "Dat kan wel eens een zware bevalling worden voor onze directeur Lodewijk van der Grinten, want lang niet iedereen is het met zijn opstelling in deze kwestie eens."
De Helmonder heeft begrip voor de kroegbazen die het rookverbod overboord hebben gezet. In veel Helmondse kroegen wordt weer gerookt. "Als je ziet dat je klanten massaal wegblijven, dan kan ik me voorstellen dat je de asbakken weer tevoorschijn haalt."
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:35 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Oh, ja, schone lucht. Daar hebben ze jarenlang de tijd voor gehad...
Ook leuk voor de mensen die duizenden euro's in rookruimtes hebben geinvesteerd
quote:SAARBRÜCKEN - In het Duitse Saarland mag in kleinere horecagelegenheden weer worden gerookt. Dit heeft de toetsingsrechter van de deelstaat maandag bepaald. Volgens de rechter waren het rookverbod en de uitzonderingen daarop op sommige punten in strijd met de Duitse grondwet.
De rechter bepaalde dat de grootte van een café bepalend moet zijn voor de vraag of het rookverbod van toepassing is of niet. Alle cafés die kleiner zijn dan 75 vierkante meter moeten met onmiddellijke ingang het roken weer toestaan. Voorwaarde is wel dat er in de cafés alleen koude of eenvoudig bereide warme gerechten mogen worden geserveerd.
Oh, maar als voorbeeld van hoe er geen gezeur was en hoe geniaal zo'n verbod werkt is het buitenland opeens wel goed?quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:00 schreef MikeyMo het volgende:
Wat er in Duitsland gebeurt heeft geen betrekking op wat hier gebeurt. Onze rechtssystemen verschillen daarvoor teveel. Overigens staat het alle cafe's hier nog steeds vrij om de stap naar de rechter te maken, maar ze zijn nou al 5 maanden de zaak aan het voorbereiden
Als de situaties vergelijkbaar zijn wel ja. Maar Duitsland heeft gewoon een ander rechtssysteem... Vergelijkingen met Spanje of Belgie zijn hier ook vaak genoeg gemaakt en alhoewel ik die situaties niet toejuich zijn ze goed te vergelijken met de situatie hier...quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Oh, maar als voorbeeld van hoe er geen gezeur was en hoe geniaal zo'n verbod werkt is het buitenland opeens wel goed?
Een stap naar de rechter werkt niet zoals je dat in TV-series ziet. Dat duurt lang.
Hoeft ook niet. Doen kroegen en bezoekers zelf wel.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:24 schreef MikeyMo het volgende:
Hier kunnen de provincies/gemeentes niet zelfstandig beslissen of ze het rookverbod afschaffen
quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:54 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Hoeft ook niet. Doen kroegen en bezoekers zelf wel.
Leve de ongehoorzaamheid!
Ja, want moedwillig andere mensen in gevaar brengen op een openbare weg is natuurlijk exact hetzelfde als vrijwillig een kroeg binnenstappen waar gerookt wordt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:57 schreef MikeyMo het volgende:
afijn wordt je kind straks overreden door een automobilist die zo dacht over de snelheid binnen de bebouwde kom...
Wil je dan wel eens zien staan "Leve de ongehoorzaamheid!"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |