Oh, ja, schone lucht. Daar hebben ze jarenlang de tijd voor gehad...quote:Rookverbod weg
HELMOND - Het rookverbod, zowel voor cafés als voor restaurants, moet van tafel. Het uitgangspunt voor nieuwe onderhandelingen tussen de horeca en minister Ab Klink van Volksgezondheid dient te zijn: schone lucht in de horeca.
Die opdracht wil de Helmondse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland meegeven aan de landelijke ledenraad van de horecabelangenvereniging. Voorzitter Martin Dekkers pleit er namens zijn leden voor om de keuze te laten aan de ondernemer: een goede afzuiginstallatie aanschaffen óf vasthouden aan het rookverbod.
"Stappen was voor veel mensen gebaseerd op pilsje, peukje, praatje. Het rookverbod betekent dat een peiler onder de horeca is weggehaald. Maar er zijn tegenwoordig afzuigsystemen verkrijgbaar waardoor je helemaal niet merkt dat er gerookt wordt. Iedere ondernemer moet zelf de keus kunnen maken", vindt hij. Volgens Dekkers is het niet zo dat zich momenteel alleen bij kleine cafés problemen voordoen.
"Dat lees en hoor ik overal, maar er zijn ook grote zaken die enorm veel omzet zijn kwijtgeraakt." Morgen komt de afdeling Oost-Brabant van Horeca Nederland in Liempde bij elkaar. Een week later volgt de landelijke algemene ledenvergadering. Dekkers: "Dat kan wel eens een zware bevalling worden voor onze directeur Lodewijk van der Grinten, want lang niet iedereen is het met zijn opstelling in deze kwestie eens."
De Helmonder heeft begrip voor de kroegbazen die het rookverbod overboord hebben gezet. In veel Helmondse kroegen wordt weer gerookt. "Als je ziet dat je klanten massaal wegblijven, dan kan ik me voorstellen dat je de asbakken weer tevoorschijn haalt."
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:35 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Oh, ja, schone lucht. Daar hebben ze jarenlang de tijd voor gehad...
Ook leuk voor de mensen die duizenden euro's in rookruimtes hebben geinvesteerd
quote:SAARBRÜCKEN - In het Duitse Saarland mag in kleinere horecagelegenheden weer worden gerookt. Dit heeft de toetsingsrechter van de deelstaat maandag bepaald. Volgens de rechter waren het rookverbod en de uitzonderingen daarop op sommige punten in strijd met de Duitse grondwet.
De rechter bepaalde dat de grootte van een café bepalend moet zijn voor de vraag of het rookverbod van toepassing is of niet. Alle cafés die kleiner zijn dan 75 vierkante meter moeten met onmiddellijke ingang het roken weer toestaan. Voorwaarde is wel dat er in de cafés alleen koude of eenvoudig bereide warme gerechten mogen worden geserveerd.
Oh, maar als voorbeeld van hoe er geen gezeur was en hoe geniaal zo'n verbod werkt is het buitenland opeens wel goed?quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:00 schreef MikeyMo het volgende:
Wat er in Duitsland gebeurt heeft geen betrekking op wat hier gebeurt. Onze rechtssystemen verschillen daarvoor teveel. Overigens staat het alle cafe's hier nog steeds vrij om de stap naar de rechter te maken, maar ze zijn nou al 5 maanden de zaak aan het voorbereiden
Als de situaties vergelijkbaar zijn wel ja. Maar Duitsland heeft gewoon een ander rechtssysteem... Vergelijkingen met Spanje of Belgie zijn hier ook vaak genoeg gemaakt en alhoewel ik die situaties niet toejuich zijn ze goed te vergelijken met de situatie hier...quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Oh, maar als voorbeeld van hoe er geen gezeur was en hoe geniaal zo'n verbod werkt is het buitenland opeens wel goed?
Een stap naar de rechter werkt niet zoals je dat in TV-series ziet. Dat duurt lang.
Hoeft ook niet. Doen kroegen en bezoekers zelf wel.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:24 schreef MikeyMo het volgende:
Hier kunnen de provincies/gemeentes niet zelfstandig beslissen of ze het rookverbod afschaffen
quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:54 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Hoeft ook niet. Doen kroegen en bezoekers zelf wel.
Leve de ongehoorzaamheid!
Ja, want moedwillig andere mensen in gevaar brengen op een openbare weg is natuurlijk exact hetzelfde als vrijwillig een kroeg binnenstappen waar gerookt wordt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:57 schreef MikeyMo het volgende:
afijn wordt je kind straks overreden door een automobilist die zo dacht over de snelheid binnen de bebouwde kom...
Wil je dan wel eens zien staan "Leve de ongehoorzaamheid!"
hey je kind speelt toch vrijwillig buiten, en daar wordt te hard gereden. Ja dat is wel tegen de wet, maar goed, dat noemen we burgerlijke ongehoorzaamheid...quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, want moedwillig andere mensen in gevaar brengen op een openbare weg is natuurlijk exact hetzelfde als vrijwillig een kroeg binnenstappen waar gerookt wordt.
ach het stikt hier van de appels en peren. Men propageert het overtreden van de wet wanneer het in hun straatje ligt, dat is gewoon fout. Als de wet je niet aanstaat kan daar op 1001 legale manieren wat aan gedaan worden...quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom nou weer appels en peren MM?
Kun je nou echt niets beters verzinnen? Ooh wacht, ik voel jouw volgende argument al aankomen: roken is te vergelijken met te hard rijden want het kan beiden leiden tot dodelijke slachtoffers![]()
quote:Directeuren gezondheidsfondsen op bezoek bij rookvrije horeca
Onlangs gingen Ton Hanselaar (directeur KWF Kankerbestrijding) en Hans Stam (directeur Nederlandse Hartstichting), Michael Rutgers (directeur Nederlands Astma Fonds) langs bij verschillende kroegen om hen een hart onder de riem te steken.
De horecagelegenheden die de directeuren hebben uitgezocht, zetten zich op een positieve manier in voor een rookvrije horeca.
Het rookverbod in de horeca, dat per 1 juli van kracht is, leidt op dit moment tot stevige discussie. In deze discussie gaat het vooral over de potentiële economische effecten voor een deel van de kleine horeca. De gezondheidswinst die de rookvrije horeca oplevert dreigt naar de achtergrond te verdwijnen. De invoering van de rookvrije horeca beschermt zowel het horecapersoneel als de bezoekers van horecagelegenheden tegen de schadelijke effecten van tabaksrook. Op basis van de effecten van de invoering van rookvrije horeca in andere landen is de verwachting dat we in Nederland vijfhonderd minder hartinfarcten per jaar zullen krijgen en een substantiële afname van het aantal gevallen van (long)kanker en andere luchtwegaandoeningen. Uit recent onderzoek door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat de concentratie fijn stof (PM2.5) in de lucht in de rookvrije horeca gemiddeld negen keer lager is dan toen in deze gelegenheden nog gerookt werd.
Als een kind vrijwillig op een drukke weg gaat fietsen!! Tja, moet je maar wegblijven van drukke wegen, als fietsertje.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, want moedwillig andere mensen in gevaar brengen op een openbare weg is natuurlijk exact hetzelfde als vrijwillig een kroeg binnenstappen waar gerookt wordt.
Wat fijn van die beste mannen. Zo begaan met de kroeg, dat ze er zelfs naar binnen gaan. Hulde.quote:
Is op zich wel wat voor te zeggen. De kans op een ongeluk neemt toe, een risico dat je zelf neemt door op een drukke weg te gaan fietsen. Dat doe je niet, als je nog moet leren fietsen en van links naar rechts slingert.quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Als een kind vrijwillig op een drukke weg gaat fietsen!! Tja, moet je maar wegblijven van drukke wegen, als fietsertje.
Wat een kul weer. Een kroeg die nu een bepaalde grote heeft, kan je gewoon in de gaten houden. En de meeste kleine kroegen kunnen niet uitbreiden. En de regel, personeel aannnemen is niet meer roken kan je gewoon handhaven.quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:26 schreef Gia het volgende:
Als er een mogelijkheid was om de kleine horeca (lees buurtkroegen) te ontzien, dan was ik hier meteen voor.
Maar dat kan gewoon niet. Als je de grootte van de kroeg als maatstaf gaat nemen, dan gaan grote kroegen zich opdelen in twee kroegen, om aan de regel te voldoen.
Als je de ligging, binnen of buiten een uitgaansgebied, als maatstaf zou nemen, dan komt er weer gedonder over de grensgevalletjes.
De omzet? Tja, zou kunnen, maar die gaat dan als toegewezen rookkroeg zo snel omhoog, dat je al gauw boven de grens zit en de asbakken weer van tafel moeten.
Geen personeel? Hetzelfde liedje. Binnen de kortste keren krijg je het zo druk, dat je wel personeel in dienst moet nemen. En dan mag het niet meer.
Dus! Het kan gewoon niet anders dan alles of niets. Dus dan maar alles rookvrij.
Of ogen of handen,quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:43 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Het scheelt wel een hoop brandplekken in m'n kleding....
quote:Niet zeiken
Zelf heb ik jaren een eetcafé gehad tot 2004 en ben ermee gestopt om fulltime moeder te worden van vier meiden. Ik ben zelf een niet-roker en het roken in mijn zaak heb ik ook altijd een grote bron van ergernis gevonden. Ik had een enorme afzuiginstallatie hangen en in 2000 heb ik een aparte rookruimte gecreëerd. Niet allen voor mij, maar ook voor mijn klanten. Roken is echt goor als je zelf niet rookt en zeer slecht voor de gezondheid. Laten we dat voor ogen blijven zien.
De discussie over het rookverbod volg ik op de voet en ik verbaas me er over. Men wist namelijk al jaren dat het er aan zat te komen. Ik heb mijn café allen maar beter kunnen verkopen vanwege de rookruimte.
Tja, dan vraag je je toch af, een beetje ondernemer kijkt in de toekomst en bereidt zich er op voor. Is het eigenlijk dus ook gewoon niet een klein beetje trappen tegen je eigen opgetrokken muur wat je doet als nu als kroegeigenaar gaat zitten janken als een klein kind, omdat je niet meer uit de kosten komt? Ik denk van wel.
Een café dat al sinds jaar en dag een prima rookbeleid voert, draait nog prima. Daar komen ook niet-rokers en dat is een groep die door de meeste café-eigenaren al die jaren buiten zijn gesloten, in de ruimste zin van het woord. En nu ook niet zo snel meer in voormalig rookhol binnen zullen stappen. Dat heeft zijn tijd nodig.
In het kort samengevat: niet zeiken over iets wat je al jaren aan ziet komen en gecreëerd heb.
Marielle
Wanneer iedereen zich realiseert dat we willoze kuddedieren zijn die niet van mekaar mogen verschillen en een herder nodig hebben.quote:Op dinsdag 2 december 2008 10:54 schreef Elfletterig het volgende:
Het is er nu al 5 maanden en het gezeur duurt voort. Wanneer gaan mensen nou eindelijk eens accepteren dat roken geen toekomst heeft en dat de wetgeving democratisch is ingevoerd?
Een ex-roker die mamma geworden is, een ergere fascist vind je niet. Heeft haar rug gekeerd naar haar horeca verleden en nu kan ze lekker natrappen.quote:
ah Marielle vervolgt ook al joden?quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een ex-roker die mamma geworden is, een ergere fascist vind je niet. Heeft haar rug gekeerd naar haar horeca verleden en nu kan ze lekker natrappen.
quote:Koggewerf krijgt als eerste boete voor overtreding van rookverbod
KAMPEN - En dat is één. Kampen heeft z’n eerste boete vanwege de overtreding van het rookverbod in de horeca binnen. Vorige week zaterdag hebben controleurs de uitbater van De Koggewerf beboet à raison van 300 euro, omdat er binnen gerookt werd.
Controleurs van de Voedsel- en Warenautoriteit(VWA) hebben afgelopen zaterdag in Kampen in totaal negen horeca-zaken bezocht en er gecontroleerd op overtreding van het rookverbod. Alleen in het café op de Koggewerf maakten ze een boeterapport op. Uitbater Eddy de de Vries heeft nu een kleine drie weken de tijd om zijn zienswijze toe te voegen aan dit boeterapport, waarna er een officiële beschikking wordt opgesteld en toegestuurd aan De Koggewerf. Als dat gebeurd is, heeft De Vries zes weken de tijd om bezwaar te maken bij een speciale commissie van het ministerie van Volksgezondheid. Handhaaft die commissie de boete, dan staat de Vries de weg nog open naar de bestuursrechter.
Volgens een voorlichter van de VWA is er vorige week ook in Zwolle gecontroleerd. Men controleert al sinds begin augustus, maar het aantal controles is in oktober en november fors gestegen. Sinds 1 oktober heeft de VWA 2385 bedrijven geïnspecteerd en ruim 685 maatregelen - boete of waarschuwing - genomen. In deze regio zijn er in Urk(7 keer) en Emmeloord(2 keer) ook boetes en/of waarschuwingen uitgedeeld.
quote:Rookverbod verdeelt Zutphense horeca
ZUTPHEN - Binnen de Zutphense horeca wordt zo verschillend met het rookverbod omgegaan, dat de overkoepelende belangenvereniging zich genoodzaakt voelt op te roepen tot eenheid.
In de Stentor van gisteren heeft de afdeling Zutphen van Koninklijke Horeca Nederland alle horecaondernemers via een advertentie aangespoord zich te houden aan de landelijke wetgeving. Dat betekent dus een strikt rookverbod in elke horecagelegenheid.
De praktijk van de afgelopen tijd is anders, weet voorzitter Anton Menkveld van de Zutphense horecabond. In hoeveel zaken er gerookt wordt, kan hij niet aangeven. Feit is dat het gebeurt, op verschillende manieren. ,,Je hebt zaken waar ze consequent zeggen: hier roken we. Bij andere gebeurt dat alleen na bijvoorbeeld 22 uur, en in weer andere gelegenheden is het afhankelijk van de sfeer of gelegenheid.''
In elk geval is die gang van zaken ondernemers die zich wél aan het verbod houden, in het verkeerde keelgat geschoten. ,,Zij vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.
Sommigen omdat ze zelf hebben geïnvesteerd in een speciale rookruimte, anderen alleen al vanwege het gegeven dat zij wel een stukje sfeer kwijt zijn dat anderen nog wel bieden.'' Bovendien moeten degenen die zich aan het verbod houden, zich geregeld 'verdedigen' tegenover het publiek, legt Menkveld (van broodjeszaak Holle Bolle Gijs) uit. ,,Eigenaren krijgen van hun klanten te horen: bij je buurman mag je wel roken.''
De Zutphense tak van Horeca Nederland vindt het ook vanwege de duidelijkheid richting publiek verstandig om de koers te volgen van de moederorganisatie.
Fascisten vervolgen iedereen die hun mening niet delen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:07 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ah Marielle vervolgt ook al joden?
Zelf heb ik jaren een eetcafé gehad tot 2004 en ben ermee gestopt om fulltime moeder te worden van vier meiden.quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een ex-roker die mamma geworden is, een ergere fascist vind je niet. Heeft haar rug gekeerd naar haar horeca verleden en nu kan ze lekker natrappen.
Onzinverhaal.quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:57 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
afijn wordt je kind straks overreden door een automobilist die zo dacht over de snelheid binnen de bebouwde kom...
Wil je dan wel eens zien staan "Leve de ongehoorzaamheid!"
Niet voor het personeel dan?quote:Op dinsdag 2 december 2008 13:04 schreef MikeyMo het volgende:
quote:
Niet zeiken
Zelf heb ik jaren een eetcafé gehad tot 2004 en ben ermee gestopt om fulltime moeder te worden van vier meiden. Ik ben zelf een niet-roker en het roken in mijn zaak heb ik ook altijd een grote bron van ergernis gevonden. Ik had een enorme afzuiginstallatie hangen en in 2000 heb ik een aparte rookruimte gecreëerd. Niet allen voor mij, maar ook voor mijn klanten.
Dat laatste lijkt me ieders eigen keuze. Maar het zal dus wel storm gelopen hebben in haar tent, ondanks dat ze niet helemaal rookvrij durfde te worden.quote:Roken is echt goor als je zelf niet rookt en zeer slecht voor de gezondheid. Laten we dat voor ogen blijven zien.
Niemand verbiedt haar te ondernemen op de manier die zij wil. Prima toch?quote:De discussie over het rookverbod volg ik op de voet en ik verbaas me er over. Men wist namelijk al jaren dat het er aan zat te komen. Ik heb mijn café allen maar beter kunnen verkopen vanwege de rookruimte.
Andere kroegen hadden dan weer een prima rookbeleid voor hún kroeg waar zij prima mee draaiden. Maar dat mag niet meer.quote:Een café dat al sinds jaar en dag een prima rookbeleid voert, draait nog prima.
Als iets historisch zo gegroeid is moet je het een impuls geven om verandering te bewerkstelligen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor denkbaar. Maar dat is wat anders dan een ondernemer verbieden het zijn klanten naar de zin te maken op de manier dat die ondernemer dat het meest rendabel lijkt.quote:Daar komen ook niet-rokers en dat is een groep die door de meeste café-eigenaren al die jaren buiten zijn gesloten, in de ruimste zin van het woord. En nu ook niet zo snel meer in voormalig rookhol binnen zullen stappen. Dat heeft zijn tijd nodig.
Marielle gebruikt de vrijheid van de ondernemer die zij zelf genoten heeft als argument voor een verbod dat die vrijheden om zeep helpt. Erg snugger is ze niet. Maar de antirooklobby hier moet het sowieso hebben van de kwantiteit van argumenten en alles wat hetzelfde standpunt bepleit wordt omarmd, de kwaliteit doet er niet toe.quote:In het kort samengevat: niet zeiken over iets wat je al jaren aan ziet komen en gecreëerd heb.
Marielle
Jammer dat Mariëlle niet op het briljante idee was gekomen om zelf een rookverbod in te stellen in haar eigen eetcafé.quote:
Die vieze nare rokers waren wel goed genoeg om geld in het laatje te brengen. Hypocriete muts.quote:
Crack roken was sowieso al niet toegestaan in kroegen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 15:01 schreef MikeyMo het volgende:
Waar de motieven van Fleur vandaan komen is ook duidelijk
[ afbeelding ]
quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2008 14:07 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ah Marielle vervolgt ook al joden?
Anti-rooklobby in een notendopquote:fas·cis·me [fasjisme] het; politieke opvatting die zich kenmerkt door autoritaire gezagsuitoefening en verwerping vd democratie.
toch grappig dat het om een democratisch besloten wet gaatquote:Op dinsdag 2 december 2008 16:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
![]()
fas·cis·me [fasjisme] het; politieke opvatting die zich kenmerkt door autoritaire gezagsuitoefening en verwerping vd democratie.
Anti-rooklobby in een notendop
Akkoord, maar die van jouw, dus ook niet.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:04 schreef KoosVogels het volgende:
Helaas is daar weinig tegen in te brengen. Onze democartisch gekozen regering heeft het rookverbod ingevoerd. Neemt niet weg dat een groot deel van de bevolking tegen het verbod is.
Al heeft de wijze waarop Klink het verbod wil handhaven wel iets weg van fascisme.
Maar mijn post was ook meer om aan te tonen dat de opmerking van MM ten aanzien van jodenvervolging kant noch wal raakt.
De meeste mensen komen niet in mijn kroeg dus hun mening in deze is helemaal niet van belang.quote:
Democratie is meer dan de meerderheid beslist Democratie is een vorm van bestuur waarbij rekening gehouden wordt met meerderheden en met minderheden. De kwaliteit van de democratie is dan ook af te meten aan de bescherming van minderheden.quote:
Welnee. De regering heeft die wet gemaakt en de regering is gekozen. Er is aan de niet- of antirokers nooit gevraagd hoe ze tegenover een rookverbod in de kroeg staan. Die hele antirooklobby heeft daar geen invloed op gehad.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:22 schreef KoosVogels het volgende:
Ik beweer niet dat het rookverbod fascistisch is, maar de anti-rooklobby. Die groep wil hun gezag laten gelden door wetten als het rookverbod.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |