quote:Op maandag 1 september 2008 16:06 schreef Vork het volgende:
Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.
Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.
En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.
Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.
Zo, iedereen weer blij?
De aardbeienrisotto van Sorbootje:quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.
Bietenrisotto, voor 2 personen.
Ingrediënten:
250 gram arboriorijst
1 ui
1 glas sherry
350 ml bietensap (ca 4/5 bietjes)
400 ml groentebouillon
50 g versgeraspte parmezaanse kaas
2 klontjes boter
scheut olijfolie
plakjes pancetta
Je snippert een uitje,
Maakt sap van de geschilde bietjes,
En zet een pan met dikke bodem op het vuur met een scheut olie en een klontje boter.
Je weegt vast 250 gram rijst af
En fruit het uitje in de pan.
Als de ui glazig is doe je de rijst erbij en bakt die al omscheppend tot hij licht glazig is en bedekt met een dun laagje vet. Dit duurt ongeveer een minuut.
Je giet er een finke scheut sherry bij (meestal gebruik ik droge witte wijn of vermouth, vandaag een lekkere zoete sherry).
Als de sherry is opgenomen door de rijst, doe je er een soeplepel bouillon bij,
En je roert af en toe totdat het helemaal is opgenomen door de rijst.
Nu is het tijd voor een scheut bietensap.
Het wordt eerst mooi roze. Om de beurt voeg je bietensap en bouillon toe en wacht steeds totdat dat is opgenomen.
[url=http://i193.photobucket.com/albums/z124/ColdFeet_photos/DSCN1824.jpg[/img]]http://i193.photobucket.com/albums/z124/ColdFeet_photos/DSCN1824.jpg[/img][/url]
Onderwijl rasp je 50 gram parmezaan.
Het lijkt een hele berg, maar dat komt omdat ik een heel fijne rasp heb gebruikt. dan verdeelt het zich straks sneller door de risotto.
Nu ga je proeven: is de rijst romig, maar nog niet helemaal zacht van binnen? Dan moet je het vuur uitzetten.
Je roert er de kaas en een klontje boter doorheen.
Deksel op de pan, een minuutje rusten. Onderwijl bak je plakjes pancetta knapperig.
Je roert de risotto nog een keertje door, en...
http://i193.photobucket.c(...)_photos/DSCN1829.jpg
[/img]Etenstijd![]()
Een risotto met de zoete, aardse smaak van bietjes en een mooie donkerrode kleur.
Spinazierisotto van SoL:quote:Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Aardbeienrisotto:
Nodig voor 2 personen
Ong. 16 aardbeien (normaal formaat) in helften en/of kwarten gesneden
150g carnarolirijst (of andere rijst geschikt voor risotto)
pak em beet 50g parmezaan, geraspt (zelf doen, niet geraspt kopen)
1 ui
1 teen knoflook
flinke scheut grappa
2 klonten boter
1 liter bouillon
Gesnipperde ui en knoflook smoren in de boter. De helft van de aardbeien toevoegen en even meebakken. Afblussen met grappa en daarna pas de rijst toevoegen (iets afwijkende volgorde dus). Als alle rijst bedekt is met een laagje aardbeienprut de eerste lepel bouillon toevoegen. Als deze bijna helemaal is opgenomen de volgende lepel en zo doorgaan tot de rijst beetgaar is. De laatste 2 minuten de rest van de aardbeien mee laten pruttelen en vlak voor het serveren de kaas en boter er doorheen roeren.
Het verrassende aan deze risotto vind ik dat hij wel echt naar aardbei smaakt, maar toch hartig is en niet zoet. Echt superlekker! Ik serveer hem meestal met gegrilde plakker courgette waarmee ik in een steker een soort 'muurtje' maak om de risotto in te serveren. Smaakt er erg lekker bij!
[
Game on!quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:30 schreef SeaOfLove het volgende:
De spinazie-risotto waar ik mee was begonnen:
Spinazie-blaadjes door de sapcentrifuge jetsen tot een mooi groen sapje
Alles klaarzetten
Pancetta uitgebakken en bouillon gemaakt (zit in de maatbeker), rijst afgewogen
Eerst de uitjes dan risotto en de wijn
Spinaziesap en later de blaadjes erbij
Basilicum toevoegen en gemalen peper toevoegen
En serveren maar
Helaas de parmezaan vergeten te kopen, maar smaakte toch prima![]()
Dan maak je voor hem toch wat anders? Doe ik hier ook want de mijne moet het ook niet. Meestal een pasta met een saus van ongeveer dezelfde ingrediënten als ik gebruik voor de risotto. Maar dat is met bietenrisotto natuurlijk een beetje lastiger.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:51 schreef Innocence het volgende:
Ik vind rode wijn in risotto wel erg lekker, maar denk niet dat dat werkt met limoen. Beter gewoon geen alcohol dan.
Heb te lang gelezen, wil nu zoooooo graag risotto maken. En vriendlief wil het nog steeds niet eten, dus het kan pas als hij een avondje niet thuis is, ws zondag. Dan ga ik de bietenrisotto maken, maar zonder sapcentrifuge.
quote:Op donderdag 8 mei 2008 19:52 schreef DarkElf het volgende:
[]
Vandaag gemaakt: uitje, bleekselderij fijn gesneden, witte wijn, arboriorijst, groentenbouillon, 1/4 theelepeltje korianderzaad, zacht gebakken shitakes/oesterzwammen en kastanje champignons, parmezaanse kaas erover en een beetje bieslook...
quote:Sorbootje: Als mijn man geen risotto zou lusten, nam ik een nieuwe.
Dat is wel een goed idee.quote:Op donderdag 27 november 2008 11:24 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan maak je voor hem toch wat anders? Doe ik hier ook want de mijne moet het ook niet. Meestal een pasta met een saus van ongeveer dezelfde ingrediënten als ik gebruik voor de risotto. Maar dat is met bietenrisotto natuurlijk een beetje lastiger.
quote:Op donderdag 27 november 2008 13:44 schreef Sorbootje het volgende:
@Innocence
Heb je een grilpan? Even die oesterzwammen in de grilpan voor je ze in je risotto mikt... heerlijk!
Same herequote:Op donderdag 27 november 2008 10:38 schreef Steven184 het volgende:
Het duurt nog even, maar als de aardbeien weer van goede kwaliteit zijn dan gaan we hier maar eens de aardbeienvariant maken, want die ziet er toch wel goed uit.
Die gaan we inderdaad ook eens proberen en dan op wat korter termijn.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:20 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Same here
Verder ziet die van DE er ook wel erg goed uit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |