Waar zeg ik dat het dat is? Ik beantwoordde de vraag waarom dit opgenomen zou moeten worden in een dossier over de ontwikkeling en het welzijn van een kind.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
En waarom is dat een taak van de overheid?
Waar haal je het idee vandaan dat het daarom draait?quote:Op woensdag 26 november 2008 11:28 schreef Ringo het volgende:
Het blijven gepreoccupeerde pedogrefo's.
"Neukt het al, dokter?"
Dat is een valide vraag, maar die betreft meer het EKD in zijn algemeenheid. En ik geloof niet dat de VVD daar per se op tegen is, wat ze nu doen is één aspect eruit pakken, en daar tamelijk populistisch mee aan de haal gaan. Maar volgens mij is het mede bedoeld om de gezondheidsontwikkeling van het kind bij te houden. En daar zal zowel de lengte en het gewicht bijstaan als andere (opvallende) zaken die met betrekking tot die ontwikkeling van belang zijn.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
En waarom is dat een taak van de overheid?
Artsen hebben er inderdaad wel degelijk baat bij als er sprake is van achterstand in de ontwikkeling, maar dan kan dat toch vermeld worden als het relevant is? Ik zie niet in waarom het al als invulbare optie standaard aanwezig moet zijn in het dossier. Heb je kans dat het ook ingevuld wordt als het totaal niet relevant is.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:29 schreef Swine het volgende:
De overheid doet er vrij weinig mee als het goed is. De artsen daarentegen hebben er wel veel baat bij (en de patient uiteindelijk dus ook)
Precies. Duidelijk voorbeeld van de onkunde van sommige personen die daar rondlopen naar mijn idee. Ze zouden zich eerst moeten verdiepen in de materie alvorens te gaan rondschreeuwen dat het belachelijk is enzo. Oogkleppenpolitiekquote:Op woensdag 26 november 2008 11:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
wat ze nu doen is één aspect eruit pakken, en daar tamelijk populistisch mee aan de haal gaan.
He?? Waarom associeer jij schaamhaar met 'je door tien jongens laten uitwonen'?quote:Op woensdag 26 november 2008 11:22 schreef Tristessa het volgende:
Ik ben sowieso al geen voorstander van al die dossiers en andere registratiemeuk, maar dit is wel heel ernstig... Want als je als meisje al schaamhaar op je negende krijgt? Is dat voor artsen of hulpverleners dan al een reden om aan de bel te trekken omdat ze dan al vroeg geslachtsrijp is en zich op haar elfde misschien door tien jongens laat uitwonen? Met andere woorden, wat is het nut?!?!
Als dat het punt is van de VVD dan moeten ze daar in zijn algemeenheid kritiek op leveren. Dat een aantal vragen naar hun mening voor de meeste gevallen een stuk specifieker is dan nodig.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:34 schreef Isabeau het volgende:
Artsen hebben er inderdaad wel degelijk baat bij als er sprake is van achterstand in de ontwikkeling, maar dan kan dat toch vermeld worden als het relevant is? Ik zie niet in waarom het al als invulbare optie standaard aanwezig moet zijn in het dossier. Heb je kans dat het ook ingevuld wordt als het totaal niet relevant is.
"Als het goed is" lijkt me nu niet zo'n goed argument om de overheid dit maar te laten regelen.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:29 schreef Swine het volgende:
[..]
De overheid doet er vrij weinig mee als het goed is.
Prima laat het een afspraak zijn tussen opvoeder/patient en arts, de overheid zou hier ver van moeten blijven. Teveel gegevens over haar burgers in bezit van de overheid kan alleen maar leiden tot meer ellende.quote:De artsen daarentegen hebben er wel veel baat bij (en de patient uiteindelijk dus ook)
Ik denk dat ze voornamelijk vallen over het privacy-element. Als ik zou weten dat er een uitwisselbaar elektronisch bestand bestaat waarin mijn schaamhaar, suicidale neigingen en band met mijn ouders beschreven staat, zou ik me ook wel even op het hoofd krabben hoor.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:35 schreef Swine het volgende:
[..]
Precies. Duidelijk voorbeeld van de onkunde van sommige personen die daar rondlopen naar mijn idee. Ze zouden zich eerst moeten verdiepen in de materie alvorens te gaan rondschreeuwen dat het belachelijk is enzo. Oogkleppenpolitiek
Je haalt nu een van de redenen aan waarom het allemaal zo lang op zich heeft lopen wachten. EPD's worden al jaren gebruikt in huisartsenpraktijken en ziekenhuizen, er was alleen nog geen landelijke standaard.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:34 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Artsen hebben er inderdaad wel degelijk baat bij als er sprake is van achterstand in de ontwikkeling, maar dan kan dat toch vermeld worden als het relevant is? Ik zie niet in waarom het al als invulbare optie standaard aanwezig moet zijn in het dossier. Heb je kans dat het ook ingevuld wordt als het totaal niet relevant is.
Dat zeg je nergens maar ik was in de veronderstelling dat als je die vraag kon beantwoorden je ook wel een antwoord had waarom dit een taak van de overheid zou moeten zijn.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het dat is? Ik beantwoordde de vraag waarom dit opgenomen zou moeten worden in een dossier over de ontwikkeling en het welzijn van een kind.
Nou ja het gaat hier natuurlijk niet zozeer om de 'overheid' maar om een universeel formaat voor gegevens die gebruikt worden door artsen. Of de overheid zich hiermee dient te bemoeien is een tweede, maar met het idee an sich is niet zoveel mis.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat zeg je nergens maar ik was in de veronderstelling dat als je die vraag kon beantwoorden je ook wel een antwoord had waarom dit een taak van de overheid zou moeten zijn.
Dezentjé: ,,Gaat de schaamhaarpolitie dit controleren?’’quote:Op woensdag 26 november 2008 11:41 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik denk dat ze voornamelijk vallen over het privacy-element. Als ik zou weten dat er een uitwisselbaar elektronisch bestand bestaat waarin mijn schaamhaar, suicidale neigingen en band met mijn ouders beschreven staat, zou ik me ook wel even op het hoofd krabben hoor.
Ik heb zo'n hekel aan die standaardlijsten en negeer ze dan ook categorisch. De medebehandelaars lezen mijn zelfgeschreven anamnese maar ipv lijsten met kruisjes en dergelijke. Geen mens is standaard en het is vervelend iemands klachten in hokjes te duwen.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:41 schreef Swine het volgende:
2. een dossier waarbij je catagoriën maakt en keuzemogelijkheden om de aandoening van de patient mee te omschrijven. Er is dus blijkbaar (voor dit deel) gekozen om standaarantwoordmogelijkheden (met evt toelichtingsmogelijkheid) te gebruiken.
Ik heb het alleen maar zo benoemd om te overdrijven.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:37 schreef Taurus het volgende:
[..]
He?? Waarom associeer jij schaamhaar met 'je door tien jongens laten uitwonen'?![]()
Dat is niet bepaald het nut van zo'n onderzoek of registratie wat ik me er bij voorstel
De verleiding van standaardlijsten op sommige individuen moet niet onderschat worden. Zeker niet als je ook nog gedonder krijgt naderhand met ‘waarom heb je het niet ingevuld?’. Had je toen niet gezien dat…? Et cetera.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:58 schreef Yildiz het volgende:
Ik wil dit wel even nuanceren.
Het dossier komt erop neer dat er vakjes staan waar iets ingevuld kan worden, ongeveer. Dat staat ook in de OP. Dat betekend niet dat dit bij iedereen dit word geregistreerd, maar alleen daar waar dat noodzakelijk word geacht (op welke basis dat dan ook besloten mag worden). Ik neem aan dat dat niet bij iedereen gebeurd.
Wel is het EKD een verkapt EPD, een bestand waar meerdere zorgverleners dus bij kunnen, heb ik begrepen.
Ongetwijfeld staat in het EKD ook een vakje waar eventuele SOA's ingevuld kunnen worden. Dat betekend niet dat ieder kind op SOA's onderzocht gaat worden.
Idd.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:06 schreef Yildiz het volgende:
Daar heb je dan wel een punt, SpecialK. Waarom zouden professionals in de Jeugdzorg van 'risicojongeren' moeten weten hoe het schaamhaar ontwikkeld. Zoiets lijkt me, zonder al te veel inhoudelijke kennis, inderdaad bij het EPD thuishoren, en niet bij het EKD.
Het is nu, meen ik, uitbesteed aan een grote ICT'er. Over de aanbesteding daarvan is nog een grote rechtszaak geweest. 21 sept 2007, nu.nlquote:Op woensdag 26 november 2008 12:12 schreef Hexagon het volgende:
Hopelijk mislukt dit waanzinnige project faliekant
Het is een project geïnitieerd vanuit de overheid met betrekking tot ICT, dus die kans is >75% zou ik zeggen.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:12 schreef Hexagon het volgende:
Hopelijk mislukt dit waanzinnige project faliekant
Ik hoop het, maar ik betwijfel het. Ik durf het zeker niet aan te nemen.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:37 schreef Coelho het volgende:
Waar overigens terecht aan gerefereerd wordt is de vraag wie wat mag zien. Een jongerenwerker hoeft niks te weten over de aanwezigheid van schaamhaar, maar heeft evenmin wat te maken met obstipatie, infectieziekten enz. Ik neem aan dat dit gaat betekenen dat er verschillen in toegangsniveau aangebracht gaan worden.
Waarom moeten ze weten wat de schedelomtrek bij geboorte was of de zuig- of grijpreflex in de eerste levensweken? Het gaat hier helemaal niet om 'risicojongeren', maar om een algemeen dossier voor de jeugdgezondheidszorg.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:06 schreef Yildiz het volgende:
Daar heb je dan wel een punt, SpecialK. Waarom zouden professionals in de Jeugdzorg van 'risicojongeren' moeten weten hoe het schaamhaar ontwikkeld. Zoiets lijkt me, zonder al te veel inhoudelijke kennis, inderdaad bij het EPD thuishoren, en niet bij het EKD.
Daarbij hoeft toegang hebben tot een dossier natuurlijk niet in te houden dat je gelijk toegang hebt tot alle gegevens in het dossier.quote:Door VWS, LVT, GGD Nederland, VNG en NICTIZ is het startsein gegeven voor het programma “Informatisering Jeugdgezondheidszorg” [1]. De informatisering moet leiden tot het integrale elektronische cliëntdossier waardoor de jeugdgezondheidszorg haar taken effectiever kan uitvoeren en de beleidsmakers op regionaal en landelijk niveau van passende beleidsinformatie kunnen worden voorzien.
Waarom wordt het niet geanonimiseerd als het om statistieken gaat, maar komt het in een persoonlijk dossier?quote:Op woensdag 26 november 2008 12:55 schreef Monolith het volgende:
Waarom moeten ze weten wat de schedelomtrek bij geboorte was of de zuig- of grijpreflex in de eerste levensweken? Het gaat hier helemaal niet om 'risicojongeren', maar om een algemeen dossier voor de jeugdgezondheidszorg.
Wie zegt nou weer dat het statistieken betreft? Dit is gewoon de digitale versie van onder andere dat boekje dat je vroeger altijd kreeg bij de kinderarts met je lengte, gewicht, inentingen, enzovoort er in.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:09 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Waarom wordt het niet geanonimiseerd als het om statistieken gaat, maar komt het in een persoonlijk dossier?
quote:Exclusieve toegang JGZ
Voor het digitale dossier geldt net als voor het papieren dossier op grond van de Wgbo artikel 457 een geheimhoudingsplicht. Wie toegang heeft tot dit dossier en wie niet is ook geregeld. Alleen de behandelaar, diens vervanger en degene die rechtstreeks betrokken is bij de behandeling hebben toegang tot de dossiers. Voor het overdragen van het dossier moet toestemming worden gevraagd aan de ouder/verzorgers en/of de minderjarige zelf.
Er is dan ook geen sprake van dat toegang tot, danwel inzage in de dossiers gegeven zal worden aan andere hulpverleners in de gezondheidszorg of in de jeugdketen.
Dus alleen toegang voor de dokter en niet voor de jeugdwerker. Ga je naar een andere dokter, dan dient er eerst door kind en/of ouder toestemming gegeven te worden.quote:Conclusie
De digitaliseringsplicht zoals opgenomen in de Wet PG ziet uitsluitend op de digitalisering van de huidige papieren dossiers in de jeugdgezondheidszorg, om overdracht binnen de JGZ mogelijk te maken met toestemming van de patiënt. Omdat niemand anders toegang krijgt dan op grond van de Wgbo is toegestaan, is geen aparte wetgeving nodig.
Als er in de toekomst voor zou worden gekozen om bredere toegang voor andere hulpverleners in de gezondheidszorg of in de jeugdsector mogelijk te maken, is hiervoor een aparte wettelijke basis nodig. Met de digitaliseringsplicht wordt dus niet ingestemd met informatie-uitwisseling met de gezondheidszorg of met andere organisaties in de jeugdsector. Dat is nu niet aan de orde en indien dat in de toekomst wel zal worden voorgesteld is nadere wetgeving nodig waarbij de Eerste Kamer als medewetgever betrokken zal zijn.
Ik dacht dat je het nut van het bijhouden van dergelijke gegevens zag in statistische gegevens over bevolking en ontwikkeling, teneinde de gezondheidszorg te dienen.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:14 schreef Monolith het volgende:
Wie zegt nou weer dat het statistieken betreft? Dit is gewoon de digitale versie van onder andere dat boekje dat je vroeger altijd kreeg bij de kinderarts met je lengte, gewicht, inentingen, enzovoort er in.
Jeugdgezondheidszorg. Waarom zijn ze dan van plan om deze gegevens te gebruiken om er voor te zorgen dat er in je jeugdhulpverlening minder kinderen tussen wal en schip vallen? Iets wat duidelijk gaat over sociale informatie en niet medische.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom moeten ze weten wat de schedelomtrek bij geboorte was of de zuig- of grijpreflex in de eerste levensweken? Het gaat hier helemaal niet om 'risicojongeren', maar om een algemeen dossier voor de jeugdgezondheidszorg.
[..]
Daarbij hoeft toegang hebben tot een dossier natuurlijk niet in te houden dat je gelijk toegang hebt tot alle gegevens in het dossier.
Als je de post van Coelho boven je even leest, dan is dat dus niet het geval.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jeugdgezondheidszorg. Waarom zijn ze dan van plan om deze gegevens te gebruiken om er voor te zorgen dat er in je jeugdhulpverlening minder kinderen tussen wal en schip vallen? Iets wat duidelijk gaat over sociale informatie en niet medische.
Dat klopt en ik geloof dat er ook wel weer voorstellen zijn om het EKD gewoon onderdeel van het EPD te maken, maar je weet hoe dat gaat in de politiek.quote:Medische informatie stop je maar in een EPD. Het is echt totaal zinloos om 2 systemen naast elkaar te hebben draaien met dezelfde data.
http://www.nu.nl/news/124(...)er_moet_opnieuw.htmlquote:Op woensdag 26 november 2008 13:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je de post van Coelho boven je even leest, dan is dat dus niet het geval.
Met andere woorden. Geen medische informatie. Slechts constateringen zoals:quote:Kinddossier
Kinderen die vanaf volgend jaar worden geboren, krijgen een elektronisch kinddossier. Daarin staat niet alleen informatie over het kind zelf, maar ook over hun gezin en omgeving
Waarschijnlijk heb je recht op inzage, maar net als met de huidige dossiers is het in de praktijk soms lastig om die zo in te kunnen kijken. Je weet nooit of je alles te zien krijgt.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:37 schreef Jarno het volgende:
Nogmaals, waar is de controle vanuit de consument? Waar kan ik zien welke gegevens er van mij (en mijn kind) bijgehouden worden?
quote:Op woensdag 26 november 2008 13:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/124(...)er_moet_opnieuw.html
[..]
Met andere woorden. Geen medische informatie. Slechts constateringen zoals:
"moeder slaat Pietje regelmatig".
"vroeger door voetbalcoach Ashraf betast onder de douche"
"vaak rond 3 uur 's nachts buiten met broer Achmed"
"schaamhaar wat je in dreadlocks kan knopen"![]()
Doemscenaria wat mij betreft is:
Sociaal werkers zijn vaak halfopgeleide herintreders. Die krijgen dit dossier gewoon uitgeprint mee naar huis.
Jaja. Net zoals 'onze' medisch dossier beheerders geen kopie op hun laptop mee naar buiten mogen nemen zeker.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Die post van Coelho is toch duidelijk? Informatie uit het dossier wordt niet ter inzage gegeven aan Jeugdzorg of sociaal werkers...
quote:Op woensdag 26 november 2008 13:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Die post van Coelho is toch duidelijk? Informatie uit het dossier wordt niet ter inzage gegeven aan Jeugdzorg of sociaal werkers...
En dat zijn juist vaak sociaal werkers. En bij gebrek aan beter krijgt jan en alleman dossier X gewoon in z'n handen geduwt.quote:Wgbo artikel 457 een geheimhoudingsplicht. Wie toegang heeft tot dit dossier en wie niet is ook geregeld. Alleen de behandelaar, diens vervanger en degene die rechtstreeks betrokken is bij de behandeling hebben toegang tot de dossiers.
Oh ik wist niet dat medische informatie niet onder informatie viel. Nogmaals, hier is de basisdataset te vinden.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/124(...)er_moet_opnieuw.html
[..]
Met andere woorden. Geen medische informatie. Slechts constateringen zoals:
"moeder slaat Pietje regelmatig".
"vroeger door voetbalcoach Ashraf betast onder de douche"
"vaak rond 3 uur 's nachts buiten met broer Achmed"
"schaamhaar wat je in dreadlocks kan knopen"![]()
Ik verwijs je notabene naar de post waarin staat dat dit niet zo is. Ga daar dan op in.quote:Doemscenaria wat mij betreft is:
Sociaal werkers zijn vaak halfopgeleide herintreders. Die krijgen dit dossier gewoon uitgeprint mee naar huis.
Waar zeg ik dat medische informatie geen informatie is? Ik zeg slechts dat het bij het EKD niet over medische informatie gaat maar sociale informatie.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh ik wist niet dat medische informatie niet onder informatie viel. Nogmaals, hier is de basisdataset te vinden.
Heb ik boven je al gedaan.quote:[..]
Ik verwijs je notabene naar de post waarin staat dat dit niet zo is. Ga daar dan op in.
Idd.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:40 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb je recht op inzage, maar net als met de huidige dossiers is het in de praktijk soms lastig om die zo in te kunnen kijken. Je weet nooit of je alles te zien krijgt.
bronquote:Opinie - Elektronisch kinddossier
21 september 2007
Iedereen zegt dat het Elektronisch kinddossier (EKD) alleen maar medische informatie zal gaan bevatten. Justine Pardoen twijfelt daaraan, en voorspelt dat dit de toch al slechte relatie tussen ouders en jeugdzorg alleen nog maar slechter zal maken.
[..]
Echt alleen medische gegevens
Ik heb het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) maar eens gebeld. De woordvoerder verzekerde me dat het EKD echt alleen medische gegevens zou bevatten, niet anders dan wat het consultatiebureau nu ook al in de dossiers noteert.
quote:Op woensdag 26 november 2008 12:37 schreef Coelho het volgende:
Jammer dat dingen zo uit hun verband gerukt worden...
Er is gekozen voor een Elektronisch Dossier. Dit dossier wil men gestandaardiseerd hebben. In de breedst mogelijke zin van het woord staan er onderwerpen in genoemd die betrekking KUNNEN hebben op de gezondheid van een persoon. Deze categorieën zullen dus ook pas ingevuld gaan worden, als er enige relevantie is.
knip
Ik neem aan dat dit gaat betekenen dat er verschillen in toegangsniveau aangebracht gaan worden.
Dan is dit systeem nutteloos, een extra security risico en moet de overheid aangeklaagt worden voor kapitaalvernietiging.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:51 schreef Monolith het volgende:
Overigens voor SpecialK nog even een stukje uit een column van een jaar geleden:
[..]
bron
Ja, evenals de zachtheid en de type kapsel van je schaamhaar etc...quote:Op woensdag 26 november 2008 13:49 schreef Profesor het volgende:
Wat als je als puber al je ballen scheert... (staat dat ook in dossier?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |