abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63465507
Ik maakte het topic vol dus bij deze een nieuw topic!

Ik ben door jullie reuze enthousiast geworden over de tajine en heb er 1 voor mijn verjaardag gevraagd!
Dat is aanstaande zondag en kan eigenlijk al niet meer wachten!!

Ben wel een beginneling dus moet ff alles nog goed uitzoeken!

Info:

Koken in de tajine
De tajine

Sinds eeuwen wordt er gekookt in kleipotten. De Tajine is een oude kookpan uit Noord-Afrika gemaakt van klei. Klei houdt de warmte goed vast waardoor de gerechten gelijkmatig verwarmd worden en al sudderend langzaam garen.

Hoe gebruik je de tajine?
Voor het eerste gebruik moet de tajine 24 uur in water geweekt worden. Gebruik je de tajine niet vaak dan week je hem het beste nog een uur voor gebruik.
Je kunt de tajine op vrijwel iedere warmtebron gebruiken. Op een houtvuur, op het fornuis (met vlamverdeler), op een electrische kookplaat en in de oven.

Welke gerechten kun je bereiden?
Gebruik de tajine voor het bereiden van vis, vlees, groenten en fruit. De smaak van toegevoegde kruiden en andere smaakmakers krijgen tijdens de bereiding in de tajine goed de tijd om goed op elkaar in te werken. Het resultaat is een smakelijk en vetarm gerecht.

Een tajine kopen
Tajines zijn er in verschillende maten, een goede maat is een tajine van rond de 30 cm doorsnede, zodat ook grotere stukken vlees of een kip bereid kunnen worden.
De tajines zijn er zowel geglazuurd als ongeglazuurd. Geglazuurde tajines zijn makkelijker schoon te maken, maar in het gebruik maakt het geen verschil.
Tajines zijn te koop bij goed gesorteerde kookwinkels, maar ook Turkse en Marokkaanse winkels. Er is ook een gietijzeren tajine van het merk Le Creuset.

Sommige gedecoreerde Tajines zijn niet geschikt om mee te koken. Tijdens het koken kan er lood vrij komen door de kleuren die in de decoratie verwerkt zijn. Ga dus na of je een geschikte Tajine koopt en om zeker te zijn kan je er altijd 1 kopen zonder decoratie. Het wil echter niet zeggen dat alle gedecoreerde tajines lood bevatten. Sommige zijn prima bruikbaar.

Een visuele impressie van al dit heerlijks:

Met dank aan LeeHarveyOswald

Deel 1: Koken met een tajine

[ Bericht 38% gewijzigd door Vork op 21-12-2008 14:41:44 ]
pi_63465674
Mijn OP is mooier
pi_63465690
Tajines part deux
En maar 1 verschil in het topicnummer
pi_63465718
ah das gemeen, ik was mijn OP aan het aanpassen toen jij al postte
pi_63465758
Editten is pas gemeen

pi_63465888
Op die manier is er wel sneller een nieuw topic

Anyway, ontopic...
Mijn moeder belde me net dat ik er zelf maar 1 moet gaan halen voor mijn verjaardag...wat een surprise!
Maar dan weet ik wel meteen dat ik een goede heb. Waar kan ik hem het best halen? Oh ja ik vind die geglazuurde van keramiek erg mooi met eventueel een motief. Hou eigenlijk het meest van de traditionele dingen maar kan moeilijk ff ene dagje naar Marokko vliegen! Het staat overigens ook mooi in de keuken.
pi_63466262
Glazuur-tajines zijn enkel voor de sier vanwege het lood
  zondag 23 november 2008 @ 23:56:40 #8
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_63466264
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:48 schreef Snorf het volgende:
Ziet er leuk uit.. maar wat is het verschil tussen zo'n ding en een flinke gietijzeren pan waar je het deksel een beetje open laat staan?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_63466282
Bij tapaswinkels denk ik?
Ik heb er nog nooit mee/in gekookt... vind het wel grappig, maar waar moet je zo'n ding weer laten, onze keukenkastjes zijn al zo vol
pi_63466289
Dat staat zowel in reactie op dat bericht als in de OP van dat topic
  maandag 24 november 2008 @ 00:01:51 #11
190186 hierissieweer
pi_63466395
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dat staat zowel in reactie op dat bericht als in de OP van dat topic
We hadden elkaat gekruist:
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het "stoom" effect. Bij een gietijzeren pan koelt je condensatie niet af; hier komt je vocht incl kruidenboeltje dus weer naar beneden "gedruppelt"
Maar hoe zie ik dat verschil terug?
pi_63466410
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:01 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

We hadden elkaat gekruist:
[..]

Maar hoe zie ik dat verschil terug?
niet; je proeft het
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 24 november 2008 @ 00:03:00 #13
190186 hierissieweer
pi_63466420
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Glazuur-tajines zijn enkel voor de sier vanwege het lood
In deze op staat dat die juist ook heel goed te gebruiken zijn... Dus niet alle geglazuurde zijn slecht?

Maar moeten die dingen dan ook in het water (want neemt hij dan nog wel vocht op via het glazuur?)
  maandag 24 november 2008 @ 00:03:28 #14
190186 hierissieweer
pi_63466433
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:02 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

niet; je proeft het
Jap dat bedoel ik, maar wat proeft er dan zo wezenlijk anders?
pi_63466440
quote:
Een heel verrassend tajinerecept:

TAJINE MET KIP, LIMOEN EN OLIJVEN

Voor 4 personen:

– 4 flinke kippenpoten in 2-en gesneden

– 1 ui in ringen (ik deed het in halve ringen)

– 10 gram gember (ik heb gewoon een stukkie genomen, zonder af te wegen) in flinterdunne schijfjes (ik heb het op z'n jan-boeren-fluitjes gehakt)

– 2 tenen knoflook (er stond niet in het recept of die geplet, dan wel gesnipperd, geperst of heel gebruikt moest worden, daarom heb ik er een grof gehakt en een heel gelaten)

– 2 limoenen in schijfjes (ik heb ze ongeschild gebruikt, het recept beschreef niet hoe of wat)

– 1 gram safraan (dat leek mij wat veel… en ik heb wat minder gebruikt, 1 zo'n zakje)

– 16 gedroogde pruimen

– handje krenten

– 16 groene olijven

– paar takjes koriander

– bosje peterselie

– olijfolie, peper, zout

Kip in olie aanbraden, ui erbij doen en alles laten kleuren, peper en zout. Afblussen met 2 dl water, limoen erbij en ongeveer 30 min. zachtjes laten sudderen.

Gember, knoflook, safraan, pruimen, krenten, olijven, koriander en peterselie erbij samen met nog eens 2 dl water en nog eens 20 minuten laten sudderen (ik heb de koriander en peterselie er 10 min. later bij gedaan - grof gehakt - stond ook niets over in het recept).

Ik heb er (natuurlijk) couscous bij gegeven.

Ik heb overigens geen tajine en heb het in een flinke wok klaargemaakt waarbij ik een deksel van een andere pan heb gebruikt. Ging uitstekend!
Let vooral op het laatste
pi_63466459
Ah ik had geen idee dat dat geglazuurde niet ok was om echt te gebruiken...Ik dacht op de foto's ook geglazuurde te zien?
pi_63466461
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:03 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

In deze op staat dat die juist ook heel goed te gebruiken zijn... Dus niet alle geglazuurde zijn slecht?

Maar moeten die dingen dan ook in het water (want neemt hij dan nog wel vocht op via het glazuur?)
Het gaat alleen om het sier-glazuur, voor bepaalde kleuren worden metalen gebruikt (oa. lood) en das niet zo tof om op te eten.

Heb je er 1 zonder motiefje, dan kan je er mee koken
pi_63466489
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:04 schreef Suuz_ het volgende:
Ah ik had geen idee dat dat geglazuurde niet ok was om echt te gebruiken...Ik dacht op de foto's ook geglazuurde te zien?
In deel 1 is dat af en toe voorbij gekomen

Ik geloof dat de eigenaresse van de foto in de OP inmiddels een andere heeft
pi_63466509
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:03 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Let vooral op het laatste
Nou ben ik geen expert (bij lange na niet zelfs) maar dat zal het effect van een echte tajine nooit hebben kunnen evenaren denk ik!
  maandag 24 november 2008 @ 08:14:13 #20
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_63469564
tvp
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_63474986
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:42 schreef Suuz_ het volgende:
Op die manier is er wel sneller een nieuw topic

Anyway, ontopic...
Mijn moeder belde me net dat ik er zelf maar 1 moet gaan halen voor mijn verjaardag...wat een surprise!
Maar dan weet ik wel meteen dat ik een goede heb. Waar kan ik hem het best halen? Oh ja ik vind die geglazuurde van keramiek erg mooi met eventueel een motief. Hou eigenlijk het meest van de traditionele dingen maar kan moeilijk ff ene dagje naar Marokko vliegen! Het staat overigens ook mooi in de keuken.
Die van mij komt bij de Dille en Kamille vandaan, maar bij de Xenos heb je ze soms ook.

Ik heb die van mij nog steeds niet gebruikt alleen
  maandag 24 november 2008 @ 13:06:12 #22
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_63475810
Deeltje 2! niet slecht voor een topicje wat maanden werkeloos op de plank lag in het begin

De OP:
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_63475829
quote:
Op maandag 24 november 2008 13:06 schreef Puckzzz het volgende:
Deeltje 2! niet slecht voor een topicje wat maanden werkeloos op de plank lag in het begin
ben je trots op je topic kindje?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_63475974
quote:
Op maandag 24 november 2008 13:06 schreef Puckzzz het volgende:

De OP:

Vooral het stuk dat een geglazuurde tajine in gebruik niet uit maakt
  maandag 24 november 2008 @ 14:36:56 #25
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_63478211
Ik snap die ophef niet zo over een glazuurlaag.
Bijna alle gebruiksvoorwerpen van keramiek hebben een glazuurlaag, denk aan kopjes en borden.
Dit is alleen om de levensduur te vergroten, en om het waterdicht te maken.

En volkomen veilig in het gebruik.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')