abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63578841
hallo!
Zit te wachten op mijn ongi.... moest het de 20e krijgen, maar nu nog steeds niks.. heb vandaag voor de zekerheid getest, maar niet zwanger in ieder geval.
Morgen gaan mijn man en ik bloed laten prikken en dan kan ik denk ik met een IUI beginnen in januari... als alles meezit...
dus de kerstdagen nog even genieten van fout eten en misschien een wijntje....(ik drink bijna nooit)

Miss sly.. hoe voel je je nu? Wanneer moet je voor je 1e echo??? wel even hier komen schrijven hoor!!!!
En jij ook mcLaura!!!
pi_63585449
ik ben ook ongesteld geworden inmiddels
pi_63586418
Ik moet 11 december voor de echo.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_63597801
Hee Mariposa!! Wat goed dat jullie weer door kunnen nu, na die rustperiode! Ik hoop op een korte tussenstop in dit topic!
**Life is e@sier with your eyes closed**
pi_63599847
Hoi Iedereen, Ik ben 29 jaar en mijn man en ik zijn sinds maart 2007 bezig om zwanger te worden. Begin 2008 werd PCOS geconstateerd tijdens een kijkoperatie en sindsdien zijn we met hormonen bezig. Het probleem is: we wonen als expats in India en het lijkt me dat het hier niet gaat zoals het in Nederland/Belgie zou gaan. Natuurlijk zijn de medicijnen anders maar ook de uitleg mist hier! Ze zijn gewend aan mensen die geen vragen stellen maar dat doe ik wel! Alleen ik krijg niet echt altijd heldere antwoorden. Gelukkig kan ik met mijn huisarts in Nederland bellen voor meer info.

Ik heb in April de kijk-operatie gehad, maar daarna hebben ze alleen wat hormonen (andere namen dan in NL) gegeven en verder niet echt actief mee geholpen. Ze maakten een echo op de 14 en 15 dag en als er een celletje groot genoeg was kreeg ik een injectie die de ovulatie op gang zou moeten brengen. Pas 6 maanden na de kijkoperatie werd ik naar een vruchtbaarheidskliniek gestuurd. Volgens mijn huisarts is het een doodzonde dat ze de eerste 6 maanden na de kijkoperatie zo hebben weggegooid aangezien het in die periode weer langzaam dichtslibt met cystes. Nu zijn we alweer 2 maanden bezig met injecties voor een IUI behandeling maar elke keer is er een bepaald hormoonlevel te hoog op de dag dat ik een ovulatie-injectie zou mogen krijgen en sturen ze me naar huis met het nieuws dat het deze maand geen zin meer heeft. Erg frustrerend kan ik je vertellen! Vooral omdat ze je hier niet zelf leren prikken voor IUI maar je elke dag naar het ziekenhuis moet komen en daar dan 90% van de keren 3 uur zit te wachten.

Morgenochtend ga ik naar het ziekenhuis voor de 3e cyclus. Ben benieuwd ...
Altijd blijven lachen!!
pi_63600311
Hai BattleLies!

Welkom

Wat een drama joh! Is er geen prive kliniek waar je heen kunt? Ook dat je 3 uur moet wachten.. Vreselijk. Ik heb ook PCOS, dat is in juli 'ondekt' en ik krijg alleen het medicijn Clomid. Dat zorgt er voor dat er folikels gaan groeien. Ik heb verder geen operatie of wat dan ook ondergaan. Inmiddels zitten we in ronde 4..

Wanneer komen jullie weer naar Nederland? En 'expats' snap ik niet
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_63600338
Allerliefste MOD alla BE of Lois, kun je van 3e ronde, 4e ronde maken?

Bedankt alvast!
pi_63601937
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 06:30 schreef Basimah het volgende:
ik ben ook ongesteld geworden inmiddels
Basimah, gatsie! Blijven jullie met dezelfde behandeling doorgaan? Of zijn er nog andere mogelijkheden mogelijk?

Welkom Battlelies, lijkt me behoorlijk lastig. Die behandelingen zijn hier al zwaar emotioneel en als je dan ook nog in het buitenland zit zonder duidelijke uitleg. Heb je wel het gevoel dat de behandeling aanslaat?

McLaura, spannend joh zo'n eerste echo. Gelukkig hoef je niet meer zo lang te wachten.
  Jubileum moderator vrijdag 28 november 2008 @ 21:37:26 #109
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_63606457
Aangepast Vlindur

Welkom hier Battlelies, normaliter is dit al een heel frustrerend en emotioneel traject, op de Indiase manier lijkt het me helemaal zwaar
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_63614944
Hoi meiden

Wat leuk dat jullie me weer welkom heten Ik hoop ook heel snel door te schuiven. Ik vind het heel leuk om te zien dat Jose al bijna uitgerekend is. Je was toch ook rond januari 2006 begonnen (of ben ik met iemad anders in de war )

Basimah, vervelend dat je weer ongesteld geworden bent.

En BattleLies welkom, ik hoop dat je ondanks jullie zware traject in India, toch ook snel resultaat zullen hebben. Pittig hoor, en vervelend dat je niet zelf kan prikken. Heb je dat al daar voorgesteld of ze bij uitzondering jou willen leren?
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_63621199
BattleLies... dat lijkt me inderdaad een zware weg die je moet gaan. Misschien nog wel zwaarder dan hier in Nederland, omdat je je niet echt gesteund voelt, kan ik me zo voorstellen... ppfff... Sterkte! Wel fijn trouwens dat je in ieder geval wel bij je Nederlandse huisarts terecht kunt...
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 09:09 schreef Mariposa het volgende:
Wat leuk dat jullie me weer welkom heten Ik hoop ook heel snel door te schuiven. Ik vind het heel leuk om te zien dat Jose al bijna uitgerekend is. Je was toch ook rond januari 2006 begonnen (of ben ik met iemad anders in de war )
Ja klopt... toen wij trouwden (december 2005), heb ik de laatste strip van de pil opgemaakt en was januari 2006 mijn eerste pil-vrije-maand! Vervolgens na een jaar zelf proberen naar de dokter gegaan die allemaal verkeerde conclusies trok. Toen door naar het ziekenhuis. Een jaar Clomid gehad. Daarna 1 keer hormonen spuiten... en... nu dus bijna uitgerekend...

Maar zoals ik al zei; ik vind het echt fijn voor je dat jullie weer verder kunnen...! Hopelijk ook met een mooi resultaat binnen niet al te lange tijd!
pi_63638813
Iedereen bedankt voor jullie warme berichtjes.

De kliniek waar ik heen ga is al een prive-kliniek. Maar dat moet je dus niet zien als de kwaliteit die je bij dat woord verwacht . India is India .. en waar ik nu behandeld wordt is echt de 'beste' plek .. maar zoals iedereen in India werkt ook dit personeel erg traag. Mensen zijn gewend lang te wachten en na 1.5 jaar ben ik het ook aardig gewend. Maar elke dag 3 uur is me iets teveel. De reden dat ik niet zelf kon injecteren was omdat de injectie in de spier van mijn heup gezet moesten worden. En dat is lastig zelf te doen. Normaal kan je man het dan wel voor je leren, maar de mijne kan geen naald zien (als je begrijpt wat ik bedoel ).

Maar gisteren ben ik weer bij de dokter geweest en heeft ze me andere medicijnen voor geschreven. Deze keer injecties die ik onder de huid kan aanbrengen en over een uurtje ga ik naar het ziekenhuis om het aan te leren! (op zondag? ja .. het is hier een 7-dagen cultuur dus alles gaat 7 dagen per week door).

Ben benieuwd hoe het me af gaat om in mezelf te injecteren. Doen meer van jullie dat? Hoe vond je dat de eerste keer? En wordt het makkelijker??

De dokter sprak gisteren ook over IVM? Kennen jullie dat? Dan nemen ze 'onvolgroeide-celletjes' af en proberen die te bevruchten .. ze gaan dat voor het eerst in dit ziekenhuis proberen in Februari en ze wilde weten of ik geïnteresseerd ben. Sja .. klinkt mij niet echt lekker in de oren. Misschien dat iemand van jullie er meer over weet?

[ Bericht 0% gewijzigd door BattleLies op 30-11-2008 08:01:18 ]
Altijd blijven lachen!!
  Moderator zondag 30 november 2008 @ 09:01:16 #113
5428 crew  miss_sly
pi_63639184
Basimah, wat rot dat het weer niet gelukt is. Ik kan me ook wel voorstellen dat het niet motiverend werkt, een jaar op deze manier zonder resultaat. Wat is de volgende stap? Heb je al een baarmoederfoto of kijkoperatie gehad?

Vlindur, poging 4 alweer? Wat gaat dat toch snel. Poging 4 kan wel eens de goede poging blijken

leonieke, wat gaan ze na die 6 pogingen doen? En waarom krijg je zo'n rare mix van medicijnen? Ik heb nog nooit gehoord van de combi clomid en menopur. Wordt er wel gekeken of je een eisprong hebt? In Belgie gaat het toch wel echt anders dan in Nederland. Succes in ieder geval, het kan zomaar een keer lukken terwijl je het niet verwacht.

BattleLies, welkom. Wat klinkt dat als een toestand, in India. Zelf prikken is even wennen, maar daarna gaat het zonder pardon. Ik heb mezelf ook geprikt in de buik rond de navel en na een paar keer doe je dat moeiteloos. Fijn dat je zelf mag gaan prikken en niet iedere keer naar het ziekenhuis moet.
IVM ken ik niet, ik heb het even opgezocht op google en ik vond daar dat het een techniek is in de biotechnologie voor het rijpen van eicellen voor fertilisatie. IVM staat voor in vitro maturatie.
HIer staat er meer over: http://www.nvog-documenten.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=805

Met mij gaat het goed. Niet misselijk ofzo, alleen wat meer moe dan anders. Volgende week maandag acht december heb ik de eerste echo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_63639494
Ik weet het niet, ik vind het moeilijk in te schatten. Ik probeer mensen te vertrouwen maar ik merk nu dat het moeilijker en moeilijker word.
Ik heb zelf het idee dat het niet werkt maar ik ben zo bang dat een IVF ook niet lukt en ik dan weet dat het nooit gaat lukken.
Ik moet eigenlijk een gesprek aangaan in het ziekenhuis want ik heb geen idee wat mijn opties zijn hierna. Volgens mij willen ze nog doorgaan met proberen, ze blijven erbij dat ik elke keer zo n 10% kans heb dat het gaat lukken en dat het een kwestie van afwachten is.
  Moderator zondag 30 november 2008 @ 10:16:17 #115
5428 crew  miss_sly
pi_63639511
Wat naar Basimah. Vertrouwen in waar je mee bezig bent, lijkt me toch wel erg belangrijk om het vol te houden.
Heb je al eens overwogen om naar een ander ziekenhuis te gaan? Zit je bij een reguliere gyneacoloog of bij een fertiliteitsarts?
pi_63639676
Even een dikke voor BattleLies en Basimah. Wat zijn jullie twee dappere volhouders zeg, petje af.
pi_63644225
quote:
Op zondag 30 november 2008 10:39 schreef prinseszondererwt het volgende:
Even een dikke voor BattleLies en Basimah. Wat zijn jullie twee dappere volhouders zeg, petje af.
Dank je
Altijd blijven lachen!!
pi_63646814
Basimah, houd moed!!!!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
pi_63650166
Wow, ik ben ik hier alweer een hele tijd niet geweest, en wat een verrassing om te zien dat oa miss sly zwanger is!! Je bent voor mij (superlurker) een Beroemde Poster, en erg fijn te zien dat je hieruit mag verdwijnen! Dus een (erg verlaat) GEFELICITEERD!!
Ik ga binnenkort mijn eerste gesprek met een IVFkliniek hebben, dus echt een groentje in het "als zwanger worden niet zo makkelijk gaat"

[ Bericht 7% gewijzigd door LouiseSteptoe op 30-11-2008 21:50:10 ]
pi_63651320
vandaag dan eindelijk ongi geworden, 10 dagen te laat...
morgenvroeg mijn eerste acupunctuur behandeling, ben erg benieuwd....
pi_63652236
Spannend Wilmadonna, ik hoop voor je dat het iets goeds brengt.

Welkom Louise, ik hoop dat je hier snel weer weg bent.
pi_63662158
quote:
Op zondag 30 november 2008 09:01 schreef miss_sly het volgende:

leonieke, wat gaan ze na die 6 pogingen doen? En waarom krijg je zo'n rare mix van medicijnen? Ik heb nog nooit gehoord van de combi clomid en menopur. Wordt er wel gekeken of je een eisprong hebt? In Belgie gaat het toch wel echt anders dan in Nederland. Succes in ieder geval, het kan zomaar een keer lukken terwijl je het niet verwacht.
Vandaag echo gehad, veel follikels, maar allemaal nogal klein (tussen 9 en 15mm). Vandaag toch Pregnyl aangezien ik toch geen menopur mag bijkrijgen deze ronde.
Als het deze keer niet lukt, wordt de kijkoperatie uitgevoerd en ga ik hoogstwaarschijnlijk doorschuiven naar Jette. Poging 5 en 6 zal ik hier waarschijnlijk niet halen

Toen ik vroeg wat er in Jette gaat gebeuren, sprak ze niet van IVF maar opnieuw met injecties stimuleren maar dan met andere medicijnen (geen namen genoemd) en meer gecontroleerd. Vaker bloedprikken, vaker controles (denk ik). Zal misschien niet slecht zijn.

Blijkbaar zijn ze in Jette ook niet zo gebonden aan aantal injecties (voor hetgeen ik er van begrepen heb). Laat ons hopen...

Maar laat ons vooral hopen dat ik de binnenkant van het ziekenhuis in Jette nooit ga zien en dat het deze maand toch nog totaal onverwacht lukt. Het wordt alleszins veel klussen deze week
  Moderator maandag 1 december 2008 @ 10:28:02 #123
5428 crew  miss_sly
pi_63662248
Is pregnyl zinvol bij follikels van max 15 mm? Klinkt zo raar, aangezien ze bij de meesten wachten tot het ruim boven de 20 mm zit.

Zit je nu bij een reguliere gyn of ook al een fertiliteitsarts? En hebben ze ook uitgelegd waarom je maar een x-aantal ampullen per maand mag gebruiken?

Jee, ik zit vol met vragen, ik vind het zo raar klinken allemaal, sorry leonieke/

en natuurlijk hoop ik ook dat het deze maand gewoon lukt en je niet verder hoeft
pi_63662447
Mja, in België ben je bij de stimulatie die ik nu krijg gebonden aan 15 ampullen per ronde (staat ook op het papier van de controlearts). Ik krijg er nu al 17 (wat altijd een heel gedoe is in het ziekenhuis om ze effectief mee te krijgen). Aangezien ik er nu al 17 heb gekregen, is verhogen sowieso geen optie meer Die 15 ampullen heeft te maken met terugbetaling (recht op 90 ampullen, verspreid over 6 pogingen = 15 per ronde).

De gynaecologe die ik heb, heeft altijd in het universitair ziekenhuis van Jette gewerkt op de 'dienst' van IVF (en heel het gedoe). Maar lukt het deze keer niet, zal ik waarschijnlijk naar daar doorgestuurd worden. Langs de ene kant hoop ik echt dat ik naar Jette kan, maar anderzijds zie ik ook niet hoe ik het op het werk allemaal ga geregeld krijgen met al die extra bezoekjes aan het ziekenhuis Mijn baas is heel flexibel, maar ik moet wel nog ergens mijn werk kunnen doen. En ook al zit ik zo dicht bij Jette (in aantal km) dan doe ik er nog elke keer minstens een uur tot anderhalf uur over om heen en terug te rijden.

Ik vraag me ook af wat het nut is van die Pregnyl, maar geen Pregnyl is ook geen optie...
pi_63665611
quote:
Op zondag 30 november 2008 09:01 schreef miss_sly het volgende:

Met mij gaat het goed. Niet misselijk ofzo, alleen wat meer moe dan anders. Volgende week maandag acht december heb ik de eerste echo.
We kennen elkaar verder niet echt en hebben elkaar maar en keer ontmoet, maar ik heb dit een beetje gevolgd omdat ik wist dat je ermee bezig was. Ik wil in ieder geval via deze weg even laten weten dat ik het super voor jullie vind.
Hartelijk gefeliciteerd

En de rest van de dames: heel veel geluk met de missie.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_63667778
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:37 schreef leonieke het volgende:
Mja, in België ben je bij de stimulatie die ik nu krijg gebonden aan 15 ampullen per ronde (staat ook op het papier van de controlearts). Ik krijg er nu al 17 (wat altijd een heel gedoe is in het ziekenhuis om ze effectief mee te krijgen). Aangezien ik er nu al 17 heb gekregen, is verhogen sowieso geen optie meer Die 15 ampullen heeft te maken met terugbetaling (recht op 90 ampullen, verspreid over 6 pogingen = 15 per ronde).

De gynaecologe die ik heb, heeft altijd in het universitair ziekenhuis van Jette gewerkt op de 'dienst' van IVF (en heel het gedoe). Maar lukt het deze keer niet, zal ik waarschijnlijk naar daar doorgestuurd worden. Langs de ene kant hoop ik echt dat ik naar Jette kan, maar anderzijds zie ik ook niet hoe ik het op het werk allemaal ga geregeld krijgen met al die extra bezoekjes aan het ziekenhuis Mijn baas is heel flexibel, maar ik moet wel nog ergens mijn werk kunnen doen. En ook al zit ik zo dicht bij Jette (in aantal km) dan doe ik er nog elke keer minstens een uur tot anderhalf uur over om heen en terug te rijden.

Ik vraag me ook af wat het nut is van die Pregnyl, maar geen Pregnyl is ook geen optie...
Hi Leonieke,

Ondanks dat het niet helemaal perfect voor je loopt deze maand hoop ik toch succes voor je!!
Altijd blijven lachen!!
pi_63671840
Ik ben jaloers Miss Sly, jij mag 3 dagen eerder dan ik!!!
pi_63675358
He, niet zeuren over echo's in dit topic he?!
pi_63679749
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:08 schreef prinseszondererwt het volgende:
He, niet zeuren over echo's in dit topic he?!
Owja, sorry.....
pi_63692387
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:28 schreef miss_sly het volgende:
Is pregnyl zinvol bij follikels van max 15 mm? Klinkt zo raar, aangezien ze bij de meesten wachten tot het ruim boven de 20 mm zit.
Leonieke, ik dacht precies hetzelfde als Miss_Sly... je zegt een post later zelf ook dat Pregnyl niet zinvol is, maar waarom moet je het dan toch inspuiten? Ik zou eerlijk gezegd dan zelf even helemaal niks doen, denk ik (even rust nemen bedoel ik dan)... Ik mocht Pregnyl prikken toen m'n ei (en dat was een turbo-ei) 's morgens 19 mm was...

Nou... ik vind het in ieder geval een heel gedoe.. en ik hoop ook heel erg voor je dat je toch wel zwanger raakt deze ronde, ook al is de kans kleiner en dat je niet naar het andere ziekenhuis hoeft!!

Basimah... hou vol... ik weet het, het is moeilijk...
pi_63693076
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 12:04 schreef Jose81 het volgende:

[..]

Leonieke, ik dacht precies hetzelfde als Miss_Sly... je zegt een post later zelf ook dat Pregnyl niet zinvol is, maar waarom moet je het dan toch inspuiten? Ik zou eerlijk gezegd dan zelf even helemaal niks doen, denk ik (even rust nemen bedoel ik dan)... Ik mocht Pregnyl prikken toen m'n ei (en dat was een turbo-ei) 's morgens 19 mm was...

Nou... ik vind het in ieder geval een heel gedoe.. en ik hoop ook heel erg voor je dat je toch wel zwanger raakt deze ronde, ook al is de kans kleiner en dat je niet naar het andere ziekenhuis hoeft!!

Basimah... hou vol... ik weet het, het is moeilijk...
Ik heb hier in India niet te maken met 'rust-maanden' en ik weet ook niet of ik dat wel zou willen! Ik denk dat ik ook elke gelegenheid zou aangrijpen om te kijken of er iets te regelen valt....
Het ligt dus waarschijnlijk een beetje aan de aard van het beestje of je genoegen neemt met een verspilde maand en het geduld hebt om weer te wachten
Altijd blijven lachen!!
  dinsdag 2 december 2008 @ 14:05:49 #132
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63695315
We zijn weer een stapje verder ...

Vanavond mag ze cocktail-spuiten: halfje Decapeptyl, 300 ml Gonal-F en nog iets waarvan ik de naam vergeten ben (een poeder dat je met water moet mengen).
Kunnen we zeker een uur voor uittrekken voordat al die spuiten erin zitten ...
En het zou me niets verbazen als ik dat peodermengsel zou moetn toedienen, dus dat kunnen er ook wel twee worden (het is niet voor niets dat ik als vrijwilliger bij de politie dien in plaats van bij MDA, het Israelische Rode Kruis ... ).
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_63702262
quote:
...

Vanavond mag ze cocktail-spuiten: halfje Decapeptyl, 300 ml Gonal-F en nog iets waarvan ik de naam vergeten ben (een poeder dat je met water moet mengen).

Pregnyl

Maar waarom moet dat een uur duren??
  Moderator dinsdag 2 december 2008 @ 18:32:13 #134
5428 crew  miss_sly
pi_63702510
Ik denk niet pregnyl, dat is pas met de eisprong natuurlijk

Wat een interessante cocktail, SilkTie En je kunt natuurlijk niet alles in een ampulletje vloeistof oplossen en in een spuitje zetten. LIjkt me toch niets, zoveel spuitjes tegelijk moeten zetten. Succes iig met deze poging!

BattleLies, het lijkt per gyn/ziekenhuis verschillend of ze wel of niet aan rustmaanden doen. Als de gyn/het ziekenhuis dat oplegt, heb je natuurlijk sowieso weinig keus, maar gelukkig doen ze dat lang niet allemaal.
In dit geval ben ik het wel een beetje met Jose eens, om het doodsimpele feit dat volgens mijn ziekenhuis pregnyl gewoonweg niets doet bij een follikel van 15 mm. Dan kun je wel zeggen: ik wil geen poging overslaan, maar er wordt geheel overbodig een dosis hormonen ingespoten en echt een kans heb je dan toch niet. Dat lijkt mij dan weer zonde.
pi_63704674
Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook getwijfeld om te zeggen dat ik de Pregnyl niet wou, maar durfde niet goed. Er was voor mij ook geen optie meer om bv morgen nog eens op controle te gaan om te zien hoe het met de follikels was, dus voor de minste miserie...

Het is gewoon één bizar gebeuren en als het deze maand niet lukt, dan hoop ik van heel vlug te kunnen doorstromen naar het universitair ziekenhuis van Jette. Ze zijn toch gekend voor hun vruchtbaarheidsbehandelingen... dus wie weet brengt dit het geluk dat we nodig hebben.
pi_63711096
bij mij in het ziekenhuis heb ik ze ook weleens gebruikt bij 15 al is het advies tussen 18 - 21 mm.
Maar alles dat groter is als 10 springt met pregnyl alleen is de kans op een zwangerschap wel heel erg klein bij 15.
Mijn cystes onstaan dan ook steeds door de vele klein folikels.
Ik ga morgen ook maar weer bellen voor een folikelmeting, dan kan ik deze week nog beginnen met prikken
  woensdag 3 december 2008 @ 08:42:15 #137
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63717148
Het is Menogon (volgens mij te vergelijken met jullie Menopur).
Men gaat als volgt te werk: je laat je man het doosje open maken, drie ampullen poeder en drie ampullen oplosmiddel eruithalen, de gebruiksaanwijzing lezen (die er tot zijn schrik achterkomt dat ze het in bepaalde gevallen ook aan mannen kunnen geven .... ), merken dat één ampul oplosmiddel voldoende is en dus de andere twee weer terug in het doossie, ampullen openbreken, lange naald op spuitje zetten, oplosmiddel opzuigen en in poederampul nr. 1 spuiten, deze handeling bij ampullen 2 en 3 herhalen, naald verwisselen en het hele zwikkie aan moeder de vrouw overhandigen. Het is dus gelukt .

BTW, natuurlijk niet 300 ml Gonal-F maar 300 IU (in het Nederlands IE, Internationale Eenheid).
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:21 schreef McLaura het volgende:

[..]

Maar waarom moet dat een uur duren??
Noem het uur maar poëtische overdrijving (gaf ik ook met de emoticon aan ...). Maar mijn vrouw vindt het niet zo fijn om zich een naald in d'r buik te jassen ... meestal neemt ze, met de naald in de hand, even een minuut 'bedenktijd'. Dit dan drie keer, inclusief de buik en spuiten prepareren en je bent dus 'een uur verder'.

[ Bericht 0% gewijzigd door SilkTie op 03-12-2008 10:22:33 ]
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_63718958
leoniek: ik hoop dat het misschien toch gaat lukken bij je deze keer, ook al heb je een klein eitje. Wel vreemd dat ze zo vroeg pregnyl laten prikken, maar het is anders wel zonde om deze behandeling zomaar te laten gaan.
Hoeveel IE spuit je eigenlijk met puregon per keer? Je praat over 15 ampullen....
Ik spoot steeds 75 per keer en dan kon ik met 1 ampul vrij lang doen.... meestal spuit ik rond de 14 dagen.
Ik gebruikte dan vaak 1,5 tot 2 ampullen per behandeling.

Basimah: oh meid, het zit je niet mee.... vind het zo balen voor je. Maar probeer wel goede hoop te houden hoor!
Maar misschien wel naar een ander ziekenhuis of arts gaan. Misschien heeft die wel betere oplossingen.

SilkTie, zo dat is wel een gedoe met dat mengen, maar het lijkt idd erg veel op het mengen van de pregnyl.
Gewoon lekker op je eigen tempo doen, ook al duurt het een uur.... neem de tijd ervoor.
Is ook wel goed om je er ook mentaal op voor te bereiden.

Miss Sly en McLaura: toi toi toi met jullie eerste echo!!! Ik ben heeeeel benieuwd!

Afgelopen maandag dus acupunctuur gehad, eerst moet ik mijn lichaam ontreinigen en daarna meer focussen op het gebied bij mijn geslachtsorgaan. Heb nu ook tabletten meegekregen (natuurlijke uiteraard) en voelde me na de eerste behandeling al wat anders! Net of ik meer energie heb nu.
Schijnbaar ben ik allergisch voor bloem en dat kan je lichaam ook uit balans brengen. Beetje moeilijk wel, want bijna overal zit bloem in...
Maar goed, ik ga nu dus zo'n 6 weken deze behandeling doen en daarna nog een paar korte behandelingen.
Het voelt goed in ieder geval.
En... het deed geen pijn, haha
  woensdag 3 december 2008 @ 10:40:30 #139
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63719574
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:16 schreef wilmadonna het volgende:
[..]
En... het deed geen pijn, haha
Onze duimen wel hoor .

(En ik doe dat trouwens voor jullie allemaal hier! We benne op de wereld om voor mekaar te duimen, nietwaar?)
pi_63724952
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:16 schreef wilmadonna het volgende:
leoniek: ik hoop dat het misschien toch gaat lukken bij je deze keer, ook al heb je een klein eitje. Wel vreemd dat ze zo vroeg pregnyl laten prikken, maar het is anders wel zonde om deze behandeling zomaar te laten gaan.
Hoeveel IE spuit je eigenlijk met puregon per keer? Je praat over 15 ampullen....
Ik spoot steeds 75 per keer en dan kon ik met 1 ampul vrij lang doen.... meestal spuit ik rond de 14 dagen.
Ik gebruikte dan vaak 1,5 tot 2 ampullen per behandeling.
Voor pregnyl zijn het ampullen van 5000 IE en daarvan krijg ik er altijd 2.

Voor Menopur vind ik het niet onmiddellijk op internet, maar zijn het de eerste drie dagen 3 ampullen en dan twee dagen 4 ampullen (het enige wat ik vind is de volgende samenstelling: Poeder voor injectievloeistof (met of zonder toedieningsset): 75 IE follikel-stimulerend hormoon (FSH) + 75 IE luteïniserend hormoon (= LH) ik denk dat dat de inhoud is van 1 ampul.)

Ik vraag me af wat het verschil is tussen die Puregon en Menopur.

Wat goed trouwens dat de acupunctuur zo goed is meegevallen. En die energieboost is natuurlijk heel erg meegenomen
pi_63730359
quote:
Op woensdag 3 december 2008 08:42 schreef SilkTie het volgende:
Men gaat als volgt te werk: je laat je man het doosje open maken, drie ampullen poeder en drie ampullen oplosmiddel eruithalen, de gebruiksaanwijzing lezen (die er tot zijn schrik achterkomt dat ze het in bepaalde gevallen ook aan mannen kunnen geven .... ), merken dat één ampul oplosmiddel voldoende is en dus de andere twee weer terug in het doossie, ampullen openbreken, lange naald op spuitje zetten, oplosmiddel opzuigen en in poederampul nr. 1 spuiten, deze handeling bij ampullen 2 en 3 herhalen, naald verwisselen en het hele zwikkie aan moeder de vrouw overhandigen. Het is dus gelukt .
Maar mijn vrouw vindt het niet zo fijn om zich een naald in d'r buik te jassen ... meestal neemt ze, met de naald in de hand, even een minuut 'bedenktijd'. Dit dan drie keer, inclusief de buik en spuiten prepareren en je bent dus 'een uur verder'.
Ik moest erg lachen om je beschrijving. Ik moet nog aan de spuit beginnen maar zie er alvast met frisse tegenzin tegenop. Ik heb, zoals bijna iedereen, natuuuurlijk naaldangst en een vriend met hetzelfde euvel, dus dat zal een dol feestje worden. Mijn gynaecoloog dacht ons te troosten door de spuiten te laten zien "Kijk maar, ze zijn echt heeeeel klein", maar faalde jammerlijk.
Een uur lijkt me dus behalve een mooie dichterlijke vrijheid ook wel reeel met al dat alchemistisch gedoe en de bedenktijd. (hoe drukt ze hem er uiteindelijk in, tegen alle gezonde reflexen in? Met een luide gil of oerkreet? Zijn daar tips voor? )
pi_63730491
hallo allemaal, ik ben er nog wel hoor maar probeer even wat minder aan het hele zwanger worden gebeuren te denken. Vandaar dat ik even een paar weken ietsje minder schrijf. In januari moet ik er alweer genoeg aan denken....

Gelukkig heb ik nooit enige moeite met spuiten. Ben dan ook verpleegkundige, misschien dat het dan iets gemakkelijker is.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
pi_63751278
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hoop dat ze in het VUB ziekenhuis in Jette ook gewoon een briefje schrijven voor de thuisverpleegster zodat ik niet zelf moet spuiten maar anderzijds heb je natuurlijk veel minder last om zaken te plannen als je zelf spuit. Nog maar een tweestrijd
pi_63752526
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:32 schreef miss_sly het volgende:
In dit geval ben ik het wel een beetje met Jose eens, om het doodsimpele feit dat volgens mijn ziekenhuis pregnyl gewoonweg niets doet bij een follikel van 15 mm. Dan kun je wel zeggen: ik wil geen poging overslaan, maar er wordt geheel overbodig een dosis hormonen ingespoten en echt een kans heb je dan toch niet. Dat lijkt mij dan weer zonde.
Dat dus inderdaad...!! Tuurlijk zou ik ook niet zomaar een poging weggooien, maar als je van te voren al weet dat het eigenlijk geen nut heeft, zou ik er denk ik niet mee doorgaan... Maar goed, in het ziekenhuis van Basimah is het dus ook weer anders, en wordt een follikel van 15mm wel als een kansje gezien... dus tja, moeiljk moeilijk om er iets over te zeggen...

Leonieke, het zelf spuiten is inderdaad wel handig, hoor...! Maar ook wel een heel gedoe (als ik het over Pregnyl heb tenminste). Man, wat was ik daar zenuwachtig voor... Ik zag het echt niet zitten, maar wilde ook niet naar de dokter/het ziekenhuis, bovendien moest ik om 19.00 uur spuiten en kon ik ook nergens terecht verder. Ik heb een hele poos met die naald gezeten en maar aftellen; "... 1....2...nu!" En dan durfde ik het weer niet. pakte de naald haast van me af en zei 'ik doe het wel', maar ik wilde me niet laten kennen en zei dat ik het zelf wilde doen. Toen ik het eenmaal gedaan had (in totaal gingen er wel een minuut of 20 overheen), viel het me toch wel erg mee... en was ik ook wel 'trots' op mezelf dat het gelukt was.
pi_63755568
quote:
Op donderdag 4 december 2008 12:52 schreef Jose81 het volgende:

[..]
Ik heb een hele poos met die naald gezeten en maar aftellen; "... 1....2...nu!" En dan durfde ik het weer niet. pakte de naald haast van me af en zei 'ik doe het wel', maar ik wilde me niet laten kennen en zei dat ik het zelf wilde doen. Toen ik het eenmaal gedaan had (in totaal gingen er wel een minuut of 20 overheen), viel het me toch wel erg mee... en was ik ook wel 'trots' op mezelf dat het gelukt was.

Ik kan me dat zo goed voorstellen. Ik zie me hier al zitten... paniek, verdriet, (angst!), de slappe lach.. het zal allemaal wel voorbijkomen. Maar ik sprak gisteren een collega met naald-angst en die zei dat het echt echt (uiteindelijk) 'niets' voorstelt, en dat geloof ik dan maar. ("jullie" zeggen het allemaal, moet toch een kern van waarheid in zitten dunkt me)

Leonieke; wist niet eens dat er een optie was om een verpleegkundige langs te laten komen (of is dat niet hier?). Betaal je daar extra voor en is dat iets dat je 'zomaar' aan kan vragen? Ik vroeg in mijn ziekenhuis (waar ik tegenover woon) of ik, als ik bij hen het traject inga ook mag komen spuiten maar mijn gyn zei dat niemand dat deed (niet echt helder antwoord op mijn vraag maar ik denk dat ze n e e n bedoelde. (Jammer, zou reden zijn om bij hen traject in te gaan)
pi_63755961
Ik woon in België en dat kost me geen cent. De dokter moet gewoon een attest schrijven voor de thuisverpleegster met vermelding van de dagen waarop ik een inspuiting moet krijgen (en de hoeveelheid). Ik heb één keer een klevertje moeten toevoegen van het ziekenfonds en zij factureren rechtstreeks aan het ziekenfonds. En daar moet ik lekker niets voor betalen

(en door het feit dat mijn man en ik dezelfde ziekenbond hebben, betaal ik maar 2 euro per maand... ik zal serieus wat winst gedaan hebben dit jaar )

En weet je wat vooral grappig is? Als ik vertel aan de verpleegsters die langskomen (vier verschillende) dat men in Nederland die spuiten zelf moet zetten dan trekken zij allemaal grote ogen. Ze zeggen er zelfs bij dat ze dat toch niet zo fijn zouden vinden om het bij hen zelf te doen. En dat zijn dan verpleegsters. Dus ik vind persoonlijk dat iedereen hier verdomd trots mag zijn op zichzelf omdat jullie zomaar ff die spuiten zetten
  donderdag 4 december 2008 @ 15:06:48 #147
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63756382
quote:
Op woensdag 3 december 2008 17:55 schreef LouiseSteptoe het volgende:

[..]

Ik moest erg lachen om je beschrijving. Ik moet nog aan de spuit beginnen maar zie er alvast met frisse tegenzin tegenop. Ik heb, zoals bijna iedereen, natuuuurlijk naaldangst en een vriend met hetzelfde euvel, dus dat zal een dol feestje worden. Mijn gynaecoloog dacht ons te troosten door de spuiten te laten zien "Kijk maar, ze zijn echt heeeeel klein", maar faalde jammerlijk.
quote:
Een uur lijkt me dus behalve een mooie dichterlijke vrijheid ook wel reeel met al dat alchemistisch gedoe en de bedenktijd. (hoe drukt ze hem er uiteindelijk in, tegen alle gezonde reflexen in? Met een luide gil of oerkreet? Zijn daar tips voor? )
Ze trekt een snuit als de bekende boer met de even bekende kiespijn en dan "1, 2, in godsnaam ... hup! daar ging Ketelbinkie".

Alhoewel, gisteravond had ze met een van die dingen toch wel moeite, had ze de smoes: "Die naald is niet recht!" We hebben samen goed gekeken en volgens mij was die wel recht. En toen ging het wel.

Ik geef haar nu de pen met Gonal-F als laatste, dat is de dunste naald en dus het makkelijkst. Houdt ze er toch nog een 'goed' gevoel aan over, zo van "Die ging gemakkelijk" .
  donderdag 4 december 2008 @ 15:11:33 #148
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63756494
quote:
Op donderdag 4 december 2008 12:52 schreef Jose81 het volgende:

[..]

Leonieke, het zelf spuiten is inderdaad wel handig, hoor...! Maar ook wel een heel gedoe (als ik het over Pregnyl heb tenminste). Man, wat was ik daar zenuwachtig voor... Ik zag het echt niet zitten, maar wilde ook niet naar de dokter/het ziekenhuis, bovendien moest ik om 19.00 uur spuiten en kon ik ook nergens terecht verder. Ik heb een hele poos met die naald gezeten en maar aftellen; "... 1....2...nu!" En dan durfde ik het weer niet. pakte de naald haast van me af en zei 'ik doe het wel', maar ik wilde me niet laten kennen en zei dat ik het zelf wilde doen. Toen ik het eenmaal gedaan had (in totaal gingen er wel een minuut of 20 overheen), viel het me toch wel erg mee... en was ik ook wel 'trots' op mezelf dat het gelukt was.
Jij had je kerel nog naast je toen je het de eerste keer deed, mijn vrouw was alleen (ik was een lang weekend in het buitenland voor een familie-aangelegenheid ... haar familie nog wel!). Ze was wel blij toen ik weer thuis was .
  donderdag 4 december 2008 @ 15:12:34 #149
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63756523
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:51 schreef leonieke het volgende:
[..]

Dus ik vind persoonlijk dat iedereen hier verdomd trots mag zijn op zichzelf omdat jullie zomaar ff die spuiten zetten
Ben ik het he-le-maal mee eens.
pi_63759593
Ik mag nog niet meepraten over de spuit-kwestie maar ben alvast voor-trots op mezelf en vol respect voor iedereen die steeds maar volhoudt, ondanks alle ellendige aspecten van deze trajecten.

Als me (ons?) 'vroeger' hadden vertelt dat we vrijwillig naalden in ons lichaam gingen steken, talloze mensen wekelijks in ons kruis zouden laten kijken, meterslange naalden door vaginawanden zouden prikken en dan 2 weken in opperste spanning gingen wachten op iemand die we nog niet eens kennen.... Ik had hartelijk gelachen. Nu lach ik vooral als de vrouw van Silkie: met kiespijn. (en soms stiekem hardop, omdat de situaties waarin je belandt als 'onvruchtbare' soms echt te absurd voor woorden zijn. )
pi_63759834
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:51 schreef leonieke het volgende:

En weet je wat vooral grappig is? Als ik vertel aan de verpleegsters die langskomen (vier verschillende) dat men in Nederland die spuiten zelf moet zetten dan trekken zij allemaal grote ogen. Ze zeggen er zelfs bij dat ze dat toch niet zo fijn zouden vinden om het bij hen zelf te doen. En dat zijn dan verpleegsters. Dus ik vind persoonlijk dat iedereen hier verdomd trots mag zijn op zichzelf omdat jullie zomaar ff die spuiten zetten
Ik begrijp die zusters best. Het is kennelijk echt zo dat Nederland wat dat (en wat betreft IVF/ICSI en wat betreft bevallingen) nog wat achterloopt. Een raar idee. (okay, dat je kan kiezen, dat is prima: ik geloof Jose wel die zei dat zelf prikken uiteindelijk handiger is, maar een keuze had ik gaarne gekregen)
pi_63760630
Hoe loopt Nederland dan achter voor wat betreft IVF/ICSI? Ik weet dat er in Nederland heel veel thuisbevallingen zijn, maar weet niet of dit een keuze is van de regering of gewoon meer ingeburgerd is bij de bevolking.
  donderdag 4 december 2008 @ 22:46:15 #153
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63769383
Mijn vrouw en ik hadden het vanavond even over dit topic en toen vroeg ze mij om jullie de volgende vragen voor te leggen.
1. Hebben jullie ook zo'n beurs gevoel in de buik van al die spuiten? Ligt het aan een van die goedjes of aan het aantal spuiten? Zelf heeft ze het gevoel dat het aan de Menogon ligt, maar zou ook graag jullie ervaringen horen.
2. Hebben jullie ondervonden dat er iets aan de taille-omvang veranderd? Zo ja, hoelang nadat jullie zijn begonnen wat te nemen?
quote:
Op donderdag 4 december 2008 17:08 schreef LouiseSteptoe het volgende:
[..]

Als me (ons?) 'vroeger' hadden vertelt dat we [..] talloze mensen wekelijks in ons kruis zouden laten kijken, [..]

Het is dat je Nederlands schrijft, anders had ik gedacht dat je mijn vrouw was .
Die zegt ook iedere keer als er weer een dokter aan de slag gaat: "Nou, ik vind het niet erg meer, je bent al de zoveelste!"
pi_63770632
quote:
Op donderdag 4 december 2008 22:46 schreef SilkTie het volgende:
Mijn vrouw en ik hadden het vanavond even over dit topic en toen vroeg ze mij om jullie de volgende vragen voor te leggen.
2. Hebben jullie ondervonden dat er iets aan de taille-omvang veranderd? Zo ja, hoelang nadat jullie zijn begonnen wat te nemen?

Het is dat je Nederlands schrijft, anders had ik gedacht dat je mijn vrouw was . Die zegt ook iedere keer als er weer een dokter aan de slag gaat: "Nou, ik vind het niet erg meer, je bent al de zoveelste!"
Wat betreft de lijn: ik was zojuist in de stad met een vriendin die aan haar 6e IUI begint en die is nog zo dun als een ... nou ja, heeeel dun. Volgens mij ligt het aan vanalles en nogwat, al heeft je vrouw weinig aan dit antwoord . (ik hou mijn hart vast in ieder geval )
In reactie op het steeds weer uittrekken van de kleren heb ik besloten elke plek waar ik mijn broek moet laten zakken te fotograferen, gewoon om OOK iets te nemen, daar. Ofzo. (ik ben benieuwd wat de opbrengst is, -als ik het ook echt iedere x durf , want eenmaal in zo'n kamertje verander ik in een soort gelei-achtig iets)

Wat betreft het kruiskijken een nieuwe prangende vraag: "heb je in de winter ivm het kruisstaren immer een enorm nette bikinilijn?" (pft)
pi_63774467
quote:
Op donderdag 4 december 2008 22:46 schreef SilkTie het volgende:
Ik ben afgelopen zondag begonnen met zelf spuiten. En 3 dagen later woog ik al 2 kilo meer! Mijn buik zwelt op en ik heb niks extra's gegeten. Ik heb juist minder trek in eten! Dus ik denk dat dat echt door de medicijnen komt!

@ All: Hebben jullie wel eens prednisolon voorgeschreven gekregen naast de injecties??
Altijd blijven lachen!!
  Moderator vrijdag 5 december 2008 @ 10:14:59 #156
5428 crew  miss_sly
pi_63777048
SilkTie om even antwoord te geven op de vragen van je vrouw:
ik had ook last van een beurse buik, maar vooral na een behoorlijk aantal dagen prikken. De eerste dagen viel het dan wel mee, maar het werd steeds moeilijker om een plekje te vinden waar spuiten nu weer het minste pijn zou doen. Aangezien jouw vrouw er 3 per dag moet zetten, (toch?), lijkt een beurs gevoel me niet meer dan normaal!
Tja, aankomen, ik was er ook gevoelig voor. Mijn vriendinnetje kwam niet direct aan, maar merkte inderdaad wel dat ze in de taille wat voller werd. Op zich is het niet raar als je aankomt, omdat je oestrogenen binnenkrijgt, en die hebben een relatie met vetcellen en de opname van vet, of zoiets. Heb het eens opgezocht, en dat bleek wel zo te zijn.
pi_63781990
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:37 schreef LouiseSteptoe het volgende:
Ik kan me dat zo goed voorstellen. Ik zie me hier al zitten... paniek, verdriet, (angst!), de slappe lach.. het zal allemaal wel voorbijkomen. Maar ik sprak gisteren een collega met naald-angst en die zei dat het echt echt (uiteindelijk) 'niets' voorstelt, en dat geloof ik dan maar. ("jullie" zeggen het allemaal, moet toch een kern van waarheid in zitten dunkt me)
De spuit op zich vond ik geen pretje, maar achteraf vond ik het minder erg dan dat ik van te voren gedacht had... Ik hoop dat dat bij jou ook zo zal zijn..!
quote:
Op donderdag 4 december 2008 15:11 schreef SilkTie het volgende:
Jij had je kerel nog naast je toen je het de eerste keer deed, mijn vrouw was alleen (ik was een lang weekend in het buitenland voor een familie-aangelegenheid ... haar familie nog wel!). Ze was wel blij toen ik weer thuis was .
ik kan me goed voorstellen dat ze blij was toen je weer thuis was... je hebt toen vast het hele verhaal-van-voor-naar-achter te horen gekregen...! Ik vond het in ieder geval heel spannend en als mijn niet thuis was geweest, had hij bij thuiskomst het hele verhaal tot in het kleinste detail te horen gekregen, dat weet ik zeker...!

Leonieke... tjonge zeg, kun je inderdaad nagaan dat de zusters daar met grote ogen kijken als je zegt dat we het hier in NL zelf moeten zetten.... Ik moet zeggen dat ik daar op de één of andere manier toch wel van schrik....

Over de veranderende taille... ik heb daar toen geen last van gehad. Ook had ik geen last van beurse plekken door de injecties. Maar het is inderdaad nogal een verschil of je 1 keer per dag een prik zet (Puregon, met prikpen) of dat je meerdere keren per dag spuit. Ik moet er ook bij zeggen dat ik maar 1 cyclus heb hoeven spuiten, dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal van enkele maanden, zeg maar...

[ Bericht 10% gewijzigd door Jose81 op 05-12-2008 13:40:48 ]
pi_63796327
Ik ga maandag weer beginnen met een nieuwe ronde met n ieuwe kans
pi_63808219
Succes Basimah, hoop echt voor je dat 2009 fantastisch voor je begint!

Voor de andere dames natuurlijk ook. 2009 wordt ons jaar
pi_63811722
ik heb ook een erge beurse buik gehad van het spuiten, ook al was het maar met de puregonpen... vaak had ik na een paar dagen blauwe plekken. Dan is het idd erg lastig om nog een plekje te vinden waar je kan spuiten zonder dat het teveel pijn doet. Ik had soms zelfs plekjes erbij dat ik er gewoon niet doorheen kon komen met de naald...
Toen ik begon met de eerste injectie naald behandeling, woog ik 65 kg, nu weeg ik 60 kg... bij mij is het dus net andersom met de taille...... weet natuurlijk niet of het ermee samenhangt, maar ik kan me herrinneren dat Caroline Tensen ooit een afslankkuur met een soort van pregnyl heeft gedaan.
(in ieder geval met het zwangerschapshormoon erin)
Daar was toen zo'n ophef over, dat kan wel 10 jaar geleden zijn hoor)
Ik spuit overigens altijd staand... heb het een keer zittend geprobeerd en dan gaat het niet zo goed. Als ik sta kan ik ook mijn shirt onder mijn kin houden en dan zie ik niet zo goed dat die naald erin gaat

Hier in Zweden moet je ook gewoon zelf spuiten. Ze hebben niet eens aan me gevraagd of ik het zelf wilde doen of niet. Maar bij de demonstratie heb ik het gewoon ook zelf gedaan.
Ik vind het ook niet echt fijn om zelf te doen, maar ik vind het wel fijn dat ik niet afhankelijk hoef te zijn van een ander met spuiten. Moet er niet aan denken om steeds weer elke dag op en neer te reizen, of te zitten wachten dat er iemand mij komt spuiten...

Diabetici prikken zichzelf ook met zo'n pen, dus waarom zou je dit zelf niet kunnen uitvoeren...

heb afgelopen maandag voor het eerst acupunctuur gehad en ik kreeg toen ook 4 naalden in mijn buik en ontdekte gisteren dat ik een grote blauwe plek heb op mijn buik... ik ben dus gewoon heel gevoelig wat dat betreft....

Basimah: heel veel succes komende behandeling, ik hoop zo dat het bij jou lukt!!!!! Je verdient het!!!
(alle vrouwen hier trouwens)
pi_63813304
Basimah: hopelijk kun jij hier de streepjesstorm inzetten. Veel succes met de nieuwe poging!
pi_63813582
silktie, ja ik was af en toe goed beurs. En ik ben ook wel wat aangekomen van al het spuiten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_63819861
Basimah, heel veel geluk deze ronde!!

Wij kregen gister opeens een rekening voor de VIA cursus in de bus. We hebben in februari een nummer aangevraagd voor adoptie omdat het toch nog heel lang zou duren.... Nou hebben we door mijn ziekte natuurlijk sinds feb. nog maar twee pogingen kunnen doen. We zijn dus nog lang niet klaar met de icsi en gaan eventueel als het nodig moet zijn daarna toch een zaaddonor proberen. Dus waarschijnlijk gaan we uitstel vragen voor die cursus. Ik vind meestal dat alles veel te lang duurt en dan komt dit opeens veel te vroeg!
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
pi_63820000
Och sproet, dat kan ik me heel goed voorstellen. Eigenlijk wil je daar nog helemaal niet mee bezig zijn nu.
pi_63820482
Ik vind gewoon dat dit hele topic leeg moet.... iedereen moet gewoon zwanger worden.
  zondag 7 december 2008 @ 15:05:18 #166
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63824528
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Mijn vrouw sprak vrijdag met de zuster van het ziekenhuis en ze waren het erover eens dat al die verschillende dingen het beste in een pen kunnen komen met zo'n 'vriendelijke' dunne naald.

Ze weet zelf niet of haar taille verandert, en indien ja waardoor dat dan komt. Ze heeft er al drie zwangerschappen op zitten en ze heeft daar ook een herniaatje (niet erg, gyn en algemeen chirurg geconsulteerd en die vinden het geen probleem dat eerst opgelost moet zijn voor een eventuele zwangerschap; scheelt weer een extra litteken ).
quote:
Op zondag 7 december 2008 11:39 schreef McLaura het volgende:
Ik vind gewoon dat dit hele topic leeg moet.... iedereen moet gewoon zwanger worden.
Amen.
Lijkt me een mooi streven, dat we met z'n allen tegelijk "SLOTJE!!!!!!" kunnen roepen .
pi_63824774
Ik kom even uit de lurkstand. Wat is er hier een hoop gebeurd de laatste tijd zeg. Zowel positief als verdrietig. Geweldig voor MissSly en McLaura! En hopelijk zal de acupunctuur Wilmadonna ook goed doen

Bij mij valt er nog niets positiefs te zeggen. In juli een LEO gehad en daar heb ik (nog) geen resultaat van gezien (niet ongesteld geweest). We gaan nu dus weer van vooraf aan beginnen met eenmaaldaags Clomid. Deze week hoop ik ongesteld te worden na gebruik van Duphaston waarna er hopelijk nu wel wat gebeurt door de Clomid.

Na de operatie heeft het hele zwangerwordenverhaal me niet zo bezig gehouden, maar dat is anders nu ik er weer dagelijks mee geconfronteerd word door het medicijngebruik. Het voelt zo frustrerend dat we na bijna een jaar in de MMM nog 0,0 resultaat hebben gehad. Geen enkel eitje dat ook maar een mm heeft willen groeien, geen enkele spontane ongesteldheid. Ik durf op het moment echt niet meer te hopen dat het nog goed gaat komen
pi_63824813
quote:
Op zondag 7 december 2008 15:05 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Amen.
Lijkt me een mooi streven, dat we met z'n allen tegelijk "SLOTJE!!!!!!" kunnen roepen .
En of de laatste het licht uit wil doen
pi_63832373
Ik weet niet of ik hier juist ben met mijn vragen, maar probeer het toch maar even. Mijn man en ik proberen nu 7 maanden zwanger te worden, weet dat het nog niet heel lang is maar toch.....
Wanneer spreek je van een onregelmatige cyclus? is dat al als hij soms 3 maanden 27 dagen is dan weer 2 maanden 29 en dan weer 2 maanden 30 dagen? Of is dat juist als je soms een cyclus hebt van 46 dagen en dan weer 30?......
En zijn er hier mensen die een BTC bijhouden. Ik test namelijk al 7 maanden met een ovulatietester.... die geeft altijd keurig een positief resultaat net als deze maand..... Ik had bijvoorbeeld vorige week zondag een positieve test echter volgens mijn temperatuurcurve (die hou ik sinds deze maand bij) heb ik op donderdag een eisprong gehad aangezien mijn temperatuur op vrijdag ochtend ineens een stuk hoger was ong 0,5 graden en dat nog steeds is..... Zijn er meerdere mensen die dit ook hebben? Ik wil eigenlijk nog niet de HA inschakelen omdat ik denk dat die waarschijnlijk zal zeggen dat ik pas na 1 jaar proberen terug moet komen, maar dit weet ik natuurlijk niet zeker......Ik zat net in een ander topic en daar werd ik gewezen op dit topic........vandaar dat ik nu hier post........Hopelijk zijn hier meiden die een antwoord hebben op mijn vragen.......
<embed src="http://babystrology.com/tickers/baby-ticker-glass.swf?parent=Hurminatore&year=2009&month=11&day=15&babycount=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="120" height="180"></embed>
pi_63859919
hoi Hurminatore,

Volgens mij heb je geen onregelmatige cyclus met een paar dagen verschil (zoals bij jou het geval is). Dat is mij tenminste gezegd (mijn cyclus schommelt tussen 28-33 dagen).

Wat betreft temperaturen hoop ik dat er mensen zijn die daar meer van weten. Ik dacht dat als je temperatuur hoog bleef je mogelijk zwanger kan zijn (?)
pi_63863286
ja als de temperatuur hoog blijft aanhouden, ben je zwanger...
maar ik geloof ook dat je een bepaalde tijd geprobeerd moet hebben, voordat je in aanmerking komt voor behandelingen in het ziekenhuis. Hoe lang dat is weet ik echter niet.
Hier in zweden is dat 1 tot 2 jaar in ieder geval.
Succes en ik hoop dat je antwoorden krijgt waar je wat aan hebt!
pi_63863356
Oh ja; onder de 35 jaar moet je een jaar geprobeerd hebben, erboven volstaat een half jaar.
pi_63864242
Ok.....Ja de temp moet hoog blijven LouiseSteptoe... Dus rond de dag van je ongesteldheid zakt de temp als je niet zwanger bent als je wel zwanger bent blijft hij hoog. Het temperaturen is puur om te kijken of je uberhaupt een eisprong hebt en wanneer je die hebt. Een ovulatietest kan namelijk positief zijn zonder dat er daadwerkelijk een eisprong is....Ik wilde gewoon zeker weten of ik een eisprong had en volgens mijn temperatuurcurve is dat dus het geval.......Ik ben 28 jaar dus ik zal het nog 5 maanden moeten proberen voordat ik naar de HA ga....Maar ik hoop natuurlijk voor die tijd gewoon zwanger te worden Thnx Wilmadonna
<embed src="http://babystrology.com/tickers/baby-ticker-glass.swf?parent=Hurminatore&year=2009&month=11&day=15&babycount=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="120" height="180"></embed>
pi_63866625
Ik mag niet beginnen met prikken
Nog een cyste aan de rechterkant
Donderdag terugkomen
pi_63874055
Basimah...

Hurminatore; misschien dat je dit al lang weet, maar er staat gemiddeld een jaar voor om zwanger te raken... ik zou proberen me er niet nu al al te veel zorgen om te maken. Sommige mensen (ook artsen) zeggen dat dat juist ook tegen kan werken...
Als je weet dat je een enigzins regelmatige cyclus hebt, zou ik ervoor kiezen niet nu al met ovulatietesten in de weer te gaan, omdat je dan ook ongeveer weet wanneer je eisprong zou moeten zijn. Geef het de tijd. Na een jaar kun je altijd naar de huisarts stappen en de weg dan vervolgen met (of zonder) de MMM.
pi_63876277
oh Basimah..... wat vervelend weer....
is daar niks aan te doen om dit steeds te voorkomen?
Ik hoop dat je snel mag beginnen met prikken!
pi_63889135
Jose81 je hebt gelijk..... Ik wacht gewoon af..Ik had alleen wat vragen waar ik nu een antwoord op heb gekregen.....En wie weet ben ik op dit moment al zwanger! De wonderen zijn immers de wereld nog niet uit
pi_63903067
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 21:10 schreef Hurminatore het volgende:
Jose81 je hebt gelijk..... Ik wacht gewoon af..Ik had alleen wat vragen waar ik nu een antwoord op heb gekregen.....En wie weet ben ik op dit moment al zwanger! De wonderen zijn immers de wereld nog niet uit
nee, inderdaad... wonderen bestaan...kijk maar naar miss_sly!

In ieder geval veel succes!!
pi_63903321
Ja hoor, wonderen bestaan

maar even voor de goede orde: 7 maanden proberen en nogniet zwanger wil niet zeggen dat je moeilijk zwanger wordt. Sterker nog, hoewel ik me kan voorstellen dat 7 maanden lang kan lijken, IS het niet lang. De cijfers hebben anderen al voorgelegd. Als je dan bovendien ook nog eens een mooie cyclus lijkt te hebben, is het gewoon een kwestie van doorgaan

Succes in ieder geval
pi_63911194
Vraagje, vandaag dag 36 hierzo. Ronde 3 clomid 50 mg. Nog geen bloed, geen positieve test. Na hoeveel dagen zou ik de gyn eens gaan bellen? Iemand ervaring? Ik weet het ff niet meer.
pi_63911428
quote:
Op woensdag 10 december 2008 18:14 schreef prinseszondererwt het volgende:
Vraagje, vandaag dag 36 hierzo. Ronde 3 clomid 50 mg. Nog geen bloed, geen positieve test. Na hoeveel dagen zou ik de gyn eens gaan bellen? Iemand ervaring? Ik weet het ff niet meer.
Hoeveel dagen heb je normaal?

Ik zit nu op gemiddeld 29 tot 32. Bij 36 zou ik zeker al bellen.
Al is het maar om de stress weg te werken, want dat is het waarschijnlijk. Als je bij de gyn komt er het is loos nieuws (wat ik dus niet voor je hoop) dan word je 2 uur later al ongesteld.. Stress..
pi_63911589
quote:
'

Joh, prinses, dat is wel raar. Is er een eisprong geconstateerd, hetzij met temperaturen, hetzij met ovulatiestest, of zelfs met bloed of echo? en zo ja, op welke dag was dit?
pi_63912375
Thanks meiden, nee er is niet gecontroleerd. Ben na de 1e ronde terug geweest met de mededeling dat ik na 27 dagen ongesteld werd. Toen concludeerde de gyn zonder verder onderzoek dat ik dan dus een eisprong heb met de clomid en dat ik gewoon ermee door moet gaan voor een 1/2 jaar. Na 3 maanden terugkomen, in januari dus. De 2e ronde was 33 dagen en nu dus al dag 36. Temperaturen was optioneel (ga ik vanaf nu dus wel doen... duh) en ovulatietest heb ik ook niet gedaan. Een echo of bloed dus zeker niet. Blegh, zo is er niks aan.
pi_63912419
Voor allemaal even een paar dikke jompels
Go eitjes, Go zaadjes!!! 2009 wacht op jullie!!!!

Gewoon omdat het jullie zo gegund is allemaal!!
~Geluk, is beseffen dat het geluk in je zit~
pi_63912801
Ik heb bij de gyn ook maar 1 keer een eisprong gehad met medicijnen, (de ronden daarvoor niet) Ik ben toen ook voor een half jaar naar huis gestuurd. Ik ben bang dat ik verder geen eisprongen heb gehad. Het is niet meer gecontroleerd.. We klussen nu wel vrolijk verder en zitten nu al in ronde 5.. Ik moet in april pas terug komen. Mocht mijn cyclus raar gaan doen of mocht ik zwanger zijn dan moet ik in week 6/7 langskomen voor een echo.

Maar ik verwacht mij daar weer braaf in april..
pi_63913204
NieTTus

Vlindur en prinses, is het geen idee om met temperaturen je eisprong in beeld te krijgen? Ik weet dat het een heel gedoe is, maar het geeft wel echt een erg goed beeld! Als je dat 2-3 maanden doet, kun je gewoon eerder bellen met de gyn en zeggen dat het niet helpt. Je kunt namelijk van de ene cyclus op de andere clomifeenresistent worden, en dan heb je gewoonweg geen eisprong met clomid en dan is het aanrommelen helemaal voor niets.
pi_63913537
Ja, dat was ik komende maand ook van plan miss_sly. Maar het punt is nu dat ik niet kan beginnen met een nieuwe ronde clomid, omdat ik dus niet ongesteld ben geworden. Vlindur, we zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje. Met het verschil dat er bij jou wel bloed vloeit elke maand... rare dingen, die lijven.

Thanks Niettus!
pi_63913715
Ik zou toch even bellen PZE, misschien kunnen ze de bloeding opwekken? Zonde om maar te blijven wachten.

Ik ga deze cyclus voor het eerste niet meer temperaturen, maar moet zeggen dat ik het wel geruststellend vond de afgelopen maanden en was altijd weer blij als de temp weer gestegen was. Maar ik was er wel erg mee bezig, dus wil het nu even van me afzetten en deze ronde maar zien wat er gebeurd. Maar het heeft mij erg goed geholpen een beeld te krijgen van mijn cyclus en vertrouwen te krijgen dat er steeds een eisprong was.

Ga over 6 weken toch weer naar de gyn voor controle dus dan zien we dan wel wat we daarna doen.

Ook bedankt Niettus!

Basimah, ik duim voor je voor morgen
pi_63929736
Wat raar, prinses.. ik zou ook even bellen... misschien dat je dan (als je niet zwanger blijkt te zijn) medicijnen kunt krijgen om je menstruate op te wekken?

En inderdaad wat Miss_Sly zegt; temperaturen geeft wel een goed beeld! Je weet dan goed wanneer je je eisprong ongeveer kunt verwachten en dus ook wanneer je moet vrijen... Wat ik altijd deed; wekker zetten (ook in het weekend wanneer je uit kunt slapen of op andere vrije dagen), temperaturen, onthouden en als je opstaat de temperatuur noteren. Dan hoef je ook niet op te staan direct na het temperaturen... Je kunt ook de tabel naast je bed leggen en even snel een kruisje zetten bij de juiste temperatuur.

Aanrommelen met Clomid is niet leuk... ik heb het ook gehad; ook eerst voor een half jaar en dat is vervolgens een jaar geworden... terwijl ik al langer riep dat het niet werkte... maar ja... wie ben ik?

Veel succes in ieder geval allebei!
  donderdag 11 december 2008 @ 12:53:48 #190
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63930918
Basimah, heb je je onderzoek vandaag al gehad? Hopelijk met een beetje positieve berichten.

Mijn vrouw is vanochtend weer geweest, de linkerkant kunnen ze alleen met een externe echo zien, intern kunnen ze alleen de rechterkant zien. Blijkbaar het gevolg van drie keizersnedes ...

Ze heeft welgeteld 1 follikel van 20 mm en nog een paar van 13, schiet niet erg op. Ik begrijp ook niet waarom ze zowel Decapeptyl als Gonal-F moet spuiten, het een remt en de ander stimuleert de follikelgroei, het lijkt wel vol gas geven met de voet- en handrem strak aangetrokken. Vanmiddag maar even met het centrum over babbelen, er zal vast en zeker een goede reden voor zijn.

Maar goed, mijn vrouw had dus het gevoel dat ze zich zit lek te prikken voor precies 1 follikel, terwijl ze de vorige keren met een kwart/de helft van de Gonal-F en zonder Decapeptyl zonder problemen drie grote eieren lei ... het was dus toen ze thuiskwam en ik mij naar mijn werk moest spoeden. Het lijkt me ook uitermate frustrerend als je al die moeite doet en dan het gevoel hebt dat het voor niets is. Daarbij waren de spuiten gisteravond erg pijnlijk, al met al dus geen vrolijk thuisfront ...

Vanmiddag horen we wat er verder gaat gebeuren, of ze al weten wanneer ze 'de piepers gaan rooien' etc. Het zal wel ergens komende week gebeuren ...
pi_63933188
Maar 20mm is toch niet slecht? Ik ben nog nooit boven de 18 (één keer) uitgekomen. Wel raar dat het met de vorige inspuitingen zonder problemen ging en ze dan veranderen... Heeft ze daarvoor een uitleg gekregen?

Hier weet ik niet wat er aan de hand is. Ik heb opnieuw (dinsdagavond ook opeens) zo'n steken in mijn onderbuik. Zo erg zelfs dat ik me nu heel ongemakkelijk voel. Dinsdagavond heeft een warm bad wat geholpen, maar hier op het werk is dat natuurlijk niet zo simpel Ik vraag me af wat dit nu weer is, want dit heb ik nog geen enkele keer gehad
Normaalgezien moest ik morgen bloed laten prikken, maar dat zal niet lukken. Te veel afspraken op het werk. Zal voor maandag zijn (en dan zal het waarschijnlijk zelfs niet meer nodig zijn...)
  donderdag 11 december 2008 @ 15:58:59 #192
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_63935746
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:23 schreef leonieke het volgende:
Maar 20mm is toch niet slecht? Ik ben nog nooit boven de 18 (één keer) uitgekomen. Wel raar dat het met de vorige inspuitingen zonder problemen ging en ze dan veranderen... Heeft ze daarvoor een uitleg gekregen?

[..]
De vorige keren dat ze spoot was voor IUI, nu is het voor de eerste ronde IVF.

Inderdaad is 20 mm niet slecht, maar toen ze voor IUI spoot, had ze op het laatst wel drie van rond de 20mm, en dat was met 112,5 IU Gonal-F terwijl ze nu 300 IU spuit. En omdat ze weet dat dit hoogstwaarschijnlijk de laatste zwangerschap zal zijn (zij is de 40 inmiddels gepasseerd en al drie keizersnedes achter de rug), wil ze als het kan een meerling (ik ook, want dan ben ik eindelijk van het gezeur af ; nog voordat we getrouwd waren vertelde ze me namelijk al dat ze een tweeling wil).
pi_63962000
quote:
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:17 schreef Vlindur het volgende:
Ik heb bij de gyn ook maar 1 keer een eisprong gehad met medicijnen, (de ronden daarvoor niet) Ik ben toen ook voor een half jaar naar huis gestuurd. Ik ben bang dat ik verder geen eisprongen heb gehad. Het is niet meer gecontroleerd.. We klussen nu wel vrolijk verder en zitten nu al in ronde 5.. Ik moet in april pas terug komen. Mocht mijn cyclus raar gaan doen of mocht ik zwanger zijn dan moet ik in week 6/7 langskomen voor een echo.

Maar ik verwacht mij daar weer braaf in april..
Wat vreemd zeg dat er totaal geen controle is vanuit het ziekenhuis. Ik kan de dag dat ik met Clomid begin bellen om een afspraak te maken voor een echo een dag of 10 later. En na de echo kan ik dan direct voor een aantal dagen later weer een afspraak maken als het nodig is. Dat doet de gynaecoloog zelf dan niet, maar de fertiliteitsassistente (mooi scrable-woord ). Ik zou dus zeker het ziekenhuis vragen of ze meer willen controleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door CrazyPrincess op 12-12-2008 15:14:05 ]
pi_63962275
Tsja, of het raar is weet ik niet. In principe is dat voor iedereen anders. (Daar hebben we het hier wel eens eerder over gehad.) Met mij is (voor zover bekend) niet echt iets 'mis' en hebben mijn eitjes alleen een schop onder hun kont nodig. Dan is controleren misschien onzinnig als de clomid gewoon aanslaat. Maarja, nu baal ik ervan, omdat er dus geen resultaat is deze maand. Maar goed, ik hoor maandag meer. Wel fijn dat ze bij jou zo goed de vinger aan de pols houden.
pi_63962296
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:04 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

[..]

Wat vreemd zeg dat er totaal geen controle is vanuit het ziekenhuis. Ik kan de dag dat ik met Clomid begin bellen om een afspraak te maken voor een echo een dag of 10 later. En na de echo kan ik dan direct voor een aantal dagen later weer een afspraak maken als het nodig is. Dat doet de gynaecoloog zelf dan niet, maar de fertiliteitsassistente (mooi scrable-woord ). Ik zou dus zeker het ziekenhuis vragen of ze meer willen controleren.
Mijn fert. arts vond mijn cyclus nu netjes. De dagen zaten wel allemaal dicht bijelkaar.

Ik heb al met mezelf af gesproken dat ik gewoon afwacht tot april. Maar daarna mijzelf niet meer voor langere tijd naar huis laat sturen. Ik ben maart 07 gestopt met anticonceptie. Dus dan vind ik april 09 lang zat.
pi_63963156
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:58 schreef SilkTie het volgende:

[..]

De vorige keren dat ze spoot was voor IUI, nu is het voor de eerste ronde IVF.

Inderdaad is 20 mm niet slecht, maar toen ze voor IUI spoot, had ze op het laatst wel drie van rond de 20mm, en dat was met 112,5 IU Gonal-F terwijl ze nu 300 IU spuit. En omdat ze weet dat dit hoogstwaarschijnlijk de laatste zwangerschap zal zijn (zij is de 40 inmiddels gepasseerd en al drie keizersnedes achter de rug), wil ze als het kan een meerling (ik ook, want dan ben ik eindelijk van het gezeur af ; nog voordat we getrouwd waren vertelde ze me namelijk al dat ze een tweeling wil).
Ik ben niet zo goed thuis in de IUI en de IVF wereld aangezien we nog maar aan het begin van de MMM zitten. Maar wat is dan de reden dat de medicijnen anders zijn voor IVF? Het is toch twee keer de bedoeling dat de eicellen zo groot mogelijk zijn?
pi_63963209
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:04 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

[..]

Bij mij was er bij Clomid ook geen controle. Een voorschrift voor 3 kuren en dan 3 cyclussen zonder clomid. Niet zwanger na 6 maand was gelijk aan terugkomen. Heel frustrerend, maar ondanks mijn gezaag voor controle heb ik er geen gehad.

Eigenlijk moest ik vandaag bloed laten prikken om te zien of ik al dan niet zwanger ben. Heb ik niet gedaan en enerzijds heb ik daar nu wel spijt van, maar anderzijds is het nog even uitstel van executie. Hoe bedoel je, kop in het zand steken?
pi_63963493
Waarom heb je het niet gedaan Leonieke? Ik zou het wel willen weten in jou plaats.
pi_63965198
Ik had om 8.30u al een afspraak met een student en als ik bloed moet laten prikken, ben ik hier pas ten vroegste om 9.30u. De afspraak kon ik niet meer uitstellen aangezien het vandaag mijn laatste werkdag is van 2008.
Als ik maandag nog niet ongesteld ben, spring ik dan binnen om bloed te prikken. Het is dan ook dag 28. Geen discussie meer, geen twijfel meer van zou het misschien toch...? als het resultaat negatief is
pi_63965491
Oh zo, dus geen uitstel = afstel, maar gewoon een zakelijke reden.
Spannend toch nog meid. Ik hoop het zo voor je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')