22 films gezien in november. Alles tezamen goed voor een gemiddelde van ~6,8
Kiss Me Deadly (1955, Robert Aldrich) 8,5
Ik zag timo's commentaar over deze film en bedacht me dat ik hem dan maar meteen eens in de dvd-speler moest gooien. En dat viel niet tegen

Het leek halverwege een beetje in te zakken, maar voordat ik klaar was met die gedachte werd het een stuk interessanter.
The Set-up (1949, Robert Wise) 7,5
Bokser op leeftijd wil wel weer eens bewijzen dat hij niet voor spek en bonen meedoet. Zijn vriendin ziet hem liever stoppen, maar zolang hij het nog kan zal dat nooit gebeuren. Ook zijn trainers geloven niet meer in hem en die sluiten een dealtje met de aanhang van de tegenstander. De trainers hebben geen zin om het geld met de bokser te delen en gaan er vanuit dat hij toch wel neergaat. Slechte timing op zijn zachts gezegd, want de gangster figuurtjes van de oppositie zijn slechte verliezers.
Escape from New York (1981, John Carpenter) 7,5
Dead & Buried (1981, Gary Sherman) 7,5
Groep mensen vermoordt alle vreemdelingen die in hun dorpje terecht komen. Plaatselijke sheriff probeert de moorden op te lossen, maar als de slachtoffers levend en wel weer tevoorschijn komen weet hij het ook niet meer. Samen met de excentrieke begrafenisondernemer van het dorp probeert hij het mysterie te ontrafelen. Sfeervolle horror
Blood Simple (1984, Joel Coen) 7,5
Man huurt criminele prive detective in om zijn vrouw te vermoorden. De prive detective heeft echter andere plannen. Ben vaak niet zo'n groot fan van Coen films, maar deze vond ik vrij goed. Ondanks al die onsympathieke personen en de voorspelbaarheid weet de film toch te blijven boeien.
The Tenant (1976, Roman Polanski) 7,5
Vreemd figuur huurt een appartement waar kort geleden een jongevrouw het raam uit is gesprongen. Hij raakt er langzaam steeds meer bezeten van het idee dat de mensen in het gebouw verantwoordelijk zijn voor het "ongeluk" van de vrouw. De langzame opbouw van Polanski werkt ook hier weer goed om je mee te laten leven met de hoofdpersoon.
Le deuxième souffle (1966, Jean-Pierre Melville) 7,0
Typische misdaadfilm van Melville, maar haalt het niet bij de betere werken van de regisseur.
The Mosquito Coast (1986, Peter Weir) 7,0
Harrison Ford als lijpe uitvinder die er met zijn gezin op uit gaat om een utopische leefomgeving te creeren in niemandsland. Hij komt er al gauw achter dat zijn droom niet in stand gehouden kan worden, maar van opgeven heeft hij nog nooit gehoord. En dat gaat wel eens ten koste van zijn gezin. Opportunistisch en vermakelijk.
The Small Back Room (1949, Michael Powell & Emeric Pressburger) 7,0
The Seven-ups (1973, Philip D'Antoni) 7,0
Misdaadfilm in de trant van The French Connection met Roy Scheider in de hoofdrol. Zelfde uiterlijk, zelfde stad en ja ook hier weer een uitgebreide autoachtervolging met leuke Amerikaanse autotjes.
A Time to Kill (1996, Joel Schumacher) 7,0
Public Enemy Number One Part One (2008, Jean-François Richet) 7,0
Misdaadfilm over de avonturen van de Franse crimineel Mesrine met Vincent Cassel en Gerard Depardieu. Komt wat traag op gang, maar in het geheel best vermakelijk. Ik vind het alleen belachelijk hoe abrupt dit eerste deel eindigt. Zwart scherm en wat tekst hoe het afloopt met de personages die niet in deel 2 meedoen...
Snow Angels (2007, David Gordon Green) 7,0
The Fall (2006, Tarsem Singh) 7,0
Pitch Black (2000, David Twohy) 6,5
Unleashed (2005, Louis Leterrier) 6,5
Stone (1974, Sandy Harbutt) 6,5
Om de nare smaak van Hell Ride weg te spoelen deze Australische bikergang film opgezet. Undercover agent doet zich voor als lid van de gravediggers om de huurmoordenaar te pakken die de gravediggers 1 voor 1 afslacht. Naarmate hij meer tijd met de gravediggers doorbrengt krijgt hij meer respect voor hun leefwijze. Best oke, maar meer ook niet. Maar goed ik was allang blij dat het niet zo irritant was als hell ride.
L'Avventura (1960, Michelangelo Antonioni) 6,5
Begint allemaal aardig, ziet er soms wonderschoon uit, maar na 100 minuten had ik het wel een beetje gehad. De laatste 40 minuten waren dan ook zwaar om door te komen.
Murder, My Sweet (1944, Edward Dmytryk) 6,0
Class of 1984 (1982, Mark L. Lester) 6,0
Nieuwe docent krijgt het aan de stok met steeds gewelddadiger wordende scholieren. Voor een groot deel best aardig, maar op het eind is het vooral een opeenstapeling van naar geweld ala death wish 2 t/m 43235
Sleepaway Camp (1983, Robert Hiltzik) 5,5
Mensen die op het zomerkamp onaardig doen tegen Angela gaan er 1 voor 1 aan. De matigheid van deze film straalt er aan alle kanten vanaf. En toch zal de film me bijblijven dankzij de laatste 5 seconden. Het deed me een beetje denken aan de spiderwalk van the exorcist. Echt bijzonder is het eigenlijk niet, maar het beeld dat je voorgeschoteld krijgt klopt gewoon van geen kant en dat maakt dat het er opeens bizar uitziet. De scene ervoor wordt de twist ontvouwt en dan denk je dat je wel weet hoe het komende shot er min of meer uit gaat zien... En dat klopt dan ook wel, maar hoe het overkomt, mede ook door het bizarre geluidseffect, is uiteindelijk onverwachts freaky. Het is eigenlijk ook de enige reden dat deze film bestaansrecht heeft.
Hell Ride (2008, Larry Bishop) 3,5

Meest waardeloze film die ik dit jaar heb gezien denk ik. Zodra er meer gebeurt dan simpelweg rijden op de motor gaat het compleet fout.