abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63370415
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:39 schreef nikk het volgende:

[..]

Statistieken, altijd leuk...

Het bericht gaat over de "de horeca". Die omzetdaling is bij de kroegen een stuk groter. Daarbij, de kosten (prijzen van drank, energie, kosten voor vergunningen, pacht, etc) stijgen wel flink door.
Die ze gelijk dubbel doorberekenen. Je zit het hoe ze liegen over de omzet daling dan liegen ze ook over de kosten die ze moeten maken. De horeca hulies moeten gewoon harder aangepakt worden.

errst was er gezeur om de hokken. nu het rookverbod waar ze niet eens het fatsoen hebben om er iets van proberen te maken wat is de volgende stap van die uitbuiters als ze niet gestopt worden
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_63370426
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:58 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik heb liever 2 bezoekers die 15 bier zuipen, dan 5 die er elk 1 doen...
Daarnaast zien de meeste kroegeigenaren liever iemand die 10 bier drinkt dan 5 breezers. Omzet is één ding, winst is een tweede.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_63370438
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:58 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik heb liever 2 bezoekers die 15 bier zuipen, dan 5 die er elk 1 doen...
Mja, leuk, maar weet jij of er bij kleine café's die 5 of die 2 bezoekers zitten?

M.a.w.: wat zeggen deze cijfers over de kleine buurtcafé's?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_63370446
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:03 schreef MikeyMo het volgende:
en al die kroegeigenaren die gecompenseerd willen worden voor 26-31% en soms wel 60% minder omzet die ze zeggen te mislopen
Horeca is niet alleen kroegen eh. Maar er zijn idd kroegen die dat verliezen. Maar als je het geheel kijkt, zie je dat mensen naar andere kroegen gaan, waar wel een mogelijkheid is om overdekt en/of warm en droog te roken. En die kroegen zullen quite of misschien zelfs met winst draaien.
Die volg topic-knop hè...
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:09:24 #35
3542 Gia
User under construction
pi_63370490
Ach, veel kleine kroegjes hadden door de week hooguit 9 personen aan de bar zitten en in het weekend misschien 20. Als dat er nu gemiddeld 6 zijn in het weekend 14, tja, dan hebben ze een daling van 30 %. Maar om nou te zeggen dat die kroegen voor het rookverbod fantastisch draaiden is natuurlijk ook onzin.

Maar dat zijn wel de getallen waar het bij de kleine horeca om draait.

Grote kroegen zitten gewoon vol, ondanks het rookverbod.
pi_63370493
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:06 schreef vipergts het volgende:

[..]

Die ze gelijk dubbel doorberekenen. Je zit het hoe ze liegen over de omzet daling dan liegen ze ook over de kosten die ze moeten maken. De horeca hulies moeten gewoon harder aangepakt worden.

errst was er gezeur om de hokken. nu het rookverbod waar ze niet eens het fatsoen hebben om er iets van proberen te maken wat is de volgende stap van die uitbuiters als ze niet gestopt worden
Die 'horeca huilies' zijn heel simpel aan te pakken. Kom er gewoon niet meer. Het is niet jouw godvergeten recht om voor 1 euro per biertje in iemand's kroeg te staan. Begin er lekker zelf één met meer realistische prijzen als het blijkbaar zo'n lucratieve handel is.

Al die mensen die slaaf zijn van hun eigen consumeringsdrang.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:09:32 #37
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63370495
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:05 schreef nikk het volgende:

[..]

In Den Haag zijn er enkele weg of hebben inmiddels aangepaste openingstijden. Velen teren nu op de reserve. Sommigen pakken het ook slim aan, de eigenaren van Silly Symphonies bijvoorbeeld hebben wijselijk gecasht en dus de tent verkocht.
Ik bedoel maar... (zij geven op de website een daling van 35% door het rookverbod aan)
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:11:00 #38
3542 Gia
User under construction
pi_63370526
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:07 schreef Maringo het volgende:

[..]

Horeca is niet alleen kroegen eh. Maar er zijn idd kroegen die dat verliezen. Maar als je het geheel kijkt, zie je dat mensen naar andere kroegen gaan, waar wel een mogelijkheid is om overdekt en/of warm en droog te roken. En die kroegen zullen quite of misschien zelfs met winst draaien.
Dan moeten die kleine kroegen daar ook in investeren. Maar dat willen ze niet, en doen ze het wel, dan willen de rokers daar geen gebruik van maken. "Ik ga niet in zo'n hok zitten!"
  donderdag 20 november 2008 @ 12:12:40 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63370570
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan moeten die kleine kroegen daar ook in investeren. Maar dat willen ze niet, en doen ze het wel, dan willen de rokers daar geen gebruik van maken. "Ik ga niet in zo'n hok zitten!"
En dan pást zo'n klein hok niet in een kleine kroeg.

En dan moeten de rokers op straat, en dat willen ze niet. En dan wil de eigenaar ventilatie aanleggen, zodat hij alsnog een rookvrije werkplek heeft, en dan mag dan óók weer niet. Omdat iemand dat met zijn oneindige wijsheid bepaald heeft.

Ik vind het belachelijk.

Daarnaast is zo'n hok ook belachelijk, in sommige kroegen waan je je in een filmscène, waar dat hok een quarantaine is.
pi_63370580
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik bedoel maar... (zij geven op de website een daling van 35% door het rookverbod aan)
Yep, d'r kwam ook geen hond meer. Jammer, want het was een goede tent.
pi_63370587
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:42 schreef Monolith het volgende:
Het is natuurljik wel een gevalletje creatief met statistiek. Ten eerste wordt al de gehele horeca inclusief bijvoorbeeld hotels en restaurants en discotheken bekeken, terwijl de klachten nu juist voornamelijk van (kleinere) kroegen komen. Eventuele significante dalingen bij (kleine) kroegen vallen grotendeels weg wanneer je de statistieken van de gehele sector beschouwt. Dat koopzondagen bijvoorbeeld op de hele levensmiddelen sector een positief effect hebben qua omzet, betekent ook niet dat er bij de kleinere zaken geen sprake kan zijn van significante omzetdaling.
Ik zie niet in waarom het 'creatief met statistiek' is. Juist door je NIET te laten leiden door de waan van de dag en door seizoensinvloeden, voorkom je dat. De cijfers over het derde kwartaal zijn afgezet tegen die van het derde kwartaal van vorig jaar.

CBS zegt:
quote:
Met een daling van bijna 2 procent behaalden de restaurants en cafés dit kwartaal de grootste omzetdaling van alle branches in de horeca. De prijzen in restaurants stegen met 4,7 procent. De verkopen daalden met 6 procent. In de cafés stegen de prijzen met 3,8 procent en daalden de verkopen met 5,4 procent.
Als ik goed reken, kun je bij een index van 100 zeggen dat de verkopen in cafés daalden naar 94,6, maar dit vermenigvuldig je dan met 1,038. Dan kom je uit op 98,2 (afgerond). Al met al een omzetdaling van 1,8 procent dus. Dat komt in de verste verte niet in de buurt bij de hysterische berichten over 30 procent. En in het licht van de economische crisis, kun je dit nauwelijks slecht noemen.

Het is trouwens de eerste daling sinds 2004, meldt CBS. Waar kwam die daling vandaan dan, vraag ik me zo af. De invloed van het rookverbod wordt volgens mij schromelijk overdreven door een groep ondernemers die denken dat de wetgeving kunnen beïnvloeden door vooral maar hard te schreeuwen en zich recalcitrant op te stellen. Echte ondernemers spelen in op veranderingen, piepen niet, kijken naar morgen en weten heel goed dat roken in de horeca geen toekomst heeft.
pi_63370614
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:12 schreef Yildiz het volgende:

[..]

En dan moeten de rokers op straat, en dat willen ze niet. En dan wil de eigenaar ventilatie aanleggen, zodat hij alsnog een rookvrije werkplek heeft, en dan mag dan óók weer niet. Omdat iemand dat met zijn oneindige wijsheid bepaald heeft.

Ik vind het belachelijk.
Op straat kan ook niet altijd. Hier in de buurt heeft de eigenaar van een kroeg een boete gekregen van 2000 euro wegens geluidsoverlast. In al zijn wijsheid heeft hij toen maar besloten het roken binnen toe te staan.
pi_63370626
Wat heeft iedereen toch opeens schijt aan de kleine ondernemer, dat is in koopzondag topics toch vaak heel anders.
pi_63370640
De ene ondernemer is beter dan de ander, dat is in elke bedrijfstak zo, dus ik neem sommige cijfers met een korreltje zout, maar dat er enige omzetdaling zou zijn was wel bekend, dat zie je ook bij de andere landen waar al langer een rookverbod is.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:16:34 #45
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63370659
Echte ondernemers volgen normale regels op als 'een veilige werkomgeving' en 'hygiëne'. Een belachelijke regel als 'er mag gewoon niet gerookt worden op je werkplek' is belachelijk, en dan kun je belachelijke reacties terug verwachten.

Alsof een minster Klink naar een lasser loopt en zegt dat hij niet meer mag lassen omdat die gassen gevaarlijk zijn. Waarop die lasser zijn afzuiging wegdraait en hem begint uit te lachen... Waarop Klink boos wordt en de tent sluit.
pi_63370675
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:15 schreef fruityloop het volgende:
De ene ondernemer is beter dan de ander, dat is in elke bedrijfstak zo, dus ik neem sommige cijfers met een korreltje zout, maar dat er enige omzetdaling zou zijn was wel bekend, dat zie je ook bij de andere landen waar al langer een rookverbod is.
Oh? Ik dacht dat het rookverbod, althans volgens de minister, Stivoro en andere belangenorganisaties, de omzet juist flink zou toenemen? Er zouden toch gouden tijden aanbreken?
pi_63370726
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom het 'creatief met statistiek' is. Juist door je NIET te laten leiden door de waan van de dag en door seizoensinvloeden, voorkom je dat. De cijfers over het derde kwartaal zijn afgezet tegen die van het derde kwartaal van vorig jaar.
Het heeft geen zak met 'waan van de dag' te maken. Het gaat erom dat je uit de statistieken over de gehele horeca niet zo maar conclusies kunt trekken over een klein onderdeel van die gehele horeca. Dat is net als stellen dat het idee dat er bij kinderen onder de 10 30% meer sprake is van overgewicht onzin is omdat dit niet blijkt uit de cijfers van de gehele Nederlandse bevolking.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:20:59 #48
3542 Gia
User under construction
pi_63370748
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:12 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Tja, dan is dat een kroeg waar echt niet meer dan 10 mensen binnen kunnen.

Een echt kleine kroeg is toch al gauw zo'n 30 m2 en ook daar past een rookhok.
quote:

Ik vind het belachelijk.
Ik niet.
quote:
Daarnaast is zo'n hok ook belachelijk, in sommige kroegen waan je je in een filmscène, waar dat hok een quarantaine is.
Ach, valt zat mee. Gewoon een kwestie van wennen. Of even niet roken, natuurlijk. Kan ook.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:24:11 #49
3542 Gia
User under construction
pi_63370814
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:16 schreef Yildiz het volgende:
Echte ondernemers volgen normale regels op als 'een veilige werkomgeving' en 'hygiëne'. Een belachelijke regel als 'er mag gewoon niet gerookt worden op je werkplek' is belachelijk, en dan kun je belachelijke reacties terug verwachten.

Alsof een minster Klink naar een lasser loopt en zegt dat hij niet meer mag lassen omdat die gassen gevaarlijk zijn. Waarop die lasser zijn afzuiging wegdraait en hem begint uit te lachen... Waarop Klink boos wordt en de tent sluit.
Tja, als een kroeg nou primair bedoeld was om er te roken, dan had je een treffende vergelijking.

Nu slaat het als een tang op een varken.
pi_63370847
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:17 schreef nikk het volgende:

[..]

Oh? Ik dacht dat het rookverbod, althans volgens de minister, Stivoro en andere belangenorganisaties, de omzet juist flink zou toenemen? Er zouden toch gouden tijden aanbreken?
Die de stichting red de kleine ondernemer probeert te lokken met pakkende teksten als "Niet-rokers en
astma-patiënten, waar blijven jullie? Wij gaan FAILLIET!". Right, nee dat is goed ondernemen...

Wij (mijn vriendin en ik) als niet rokers gaan nu met meer plezier en ook wat vaker naar horeca gelegenheden, maar we gaan nu niet ineens elk weekend lopen hijsen aan de bar tot sluitingstijd. De horeca heeft óók last van het gedaalde consumentenvertrouwen door de kredietcrisis etc, maar ze hangen nu alles op aan de rookvrije werkplek. Ik denk dus dat de cijfers wel wat geflatteerd zijn, en sowieso ga ik uit van officiële cijfers van zeg het CBS, niet van zwaar bevooroordeelde belangengroepen..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:28:59 #51
3542 Gia
User under construction
pi_63370903
Daarbij gingen niet-rokers, astmapatienten enz... jarenlang niet uit. Als ze nu een keertje gaan, schrikken ze zich wezenloos van de prijzen tegenwoordig en blijven maar weer liever thuis.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:29:57 #52
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63370924
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, als een kroeg nou primair bedoeld was om er te roken, dan had je een treffende vergelijking.

Nu slaat het als een tang op een varken.
Voor rokers is een kroeg wellicht primair bedoeld om te roken. Voor lassers is een werkplaats om te lassen. Voor andere mensen is diezelfde werkplaats bedoeld om er te zagen. De vergelijking wordt juist steeds beter.

In een kroeg kun je rooklucht als een schadelijk gas beschouwen. Bij lassen komt een velen malen schadelijker gas vrij. Echter, lassers mogen gewoon lassen omdat ze hun schadelijke gassen weg laten zuigen.

Leg mij nu eens uit waarom dat bij roken niet zou kunnen? Omdat rokers geen lassers zijn? Hm. Ja.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:32:56 #53
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63370978
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, dan is dat een kroeg waar echt niet meer dan 10 mensen binnen kunnen.

Een echt kleine kroeg is toch al gauw zo'n 30 m2 en ook daar past een rookhok.
[..]

Ik niet.
[..]

Ach, valt zat mee. Gewoon een kwestie van wennen. Of even niet roken, natuurlijk. Kan ook.
Mag ik en de ondernemer even zelf beslissen of iets belachelijk is? Of ga jij ook beweren dat Rembrandt niet belachelijk is en Bruegel wel? Mogen we dat allemaal even zelf beslissen?
pi_63371066
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:25 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wij (mijn vriendin en ik) als niet rokers gaan nu met meer plezier en ook wat vaker naar horeca gelegenheden, maar we gaan nu niet ineens elk weekend lopen hijsen aan de bar tot sluitingstijd.
Dat is het grote probleem. Door het rookverbod heb je ineens zulk publiek. Mensen die zelden of hooguit eens in de zoveel weken in een bar te vinden zijn. Prima natuurlijk. Maar helaas zijn de mensen die wel vrijwel dagelijks in de kroeg te vinden zijn ineens een stuk minder vaak in de kroeg. En daar ga je als kleine horeca ondernemer aan stuk.
pi_63371080
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:41 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

nee rokers zijn schijnbaar dom, om te beginnen dat ze ooit zijn begonnen met roken, ten tweede dat ze niet door zouden hebben dat ze in een rookvrij gedeelte zitten.
Ah, dus het is dom als je iets over het hoofd ziet/ iets niet door hebt?
Dan nog dient de eigenaar je erop te wijzen als je dan vraagt om een asbak en niet tegen de mensen die daar met een reden zitten (niet-rokers -> niet-rook gedeelte) zeggen dat ze het raam maar open moeten doen.
Evenals ik vind dat een niet-roker niet moest gaan zeuren als je in een rook-gedeelte gaat zitten.
pi_63371124
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Er was ergens anders geen plaats. Dus, het was óf deze mensen in het niet-rokersdeel laten roken, óf een leeg tafeltje in het niet-rokersdeel.
Dan blijft het dom van die eigenaar.
Simpele keuze:
1 leeg tafeltje óf niet-rook gedeelte, wat vol zat(?), tegen je in het harnas werken. Iedere slimme ondernemer gaat dan voor het 1ste.
pi_63371208
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:52 schreef MikeyMo het volgende:
Trouwens als je je als roker zo zorgen maakt over het feit dat er een omzetdaling is, dan ga je toch gewoon weer naar de kroeg?
Punt is dat er constant werd geroepen dat het verbod een positieve werking zou hebben en nu blijkt het niet te zijn. Dat is iets anders dan je ergens zorgen over maken.
pi_63371231
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:28 schreef Gia het volgende:
Daarbij gingen niet-rokers, astmapatienten enz... jarenlang niet uit. Als ze nu een keertje gaan, schrikken ze zich wezenloos van de prijzen tegenwoordig en blijven maar weer liever thuis.
Aaah, dus dat is de reden.

Hebben rokers dan zoveel meer te besteden? Ze roken er ook nog eens bij, kost ook geld.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:46:21 #59
3542 Gia
User under construction
pi_63371305
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Voor rokers is een kroeg wellicht primair bedoeld om te roken. Voor lassers is een werkplaats om te lassen. Voor andere mensen is diezelfde werkplaats bedoeld om er te zagen. De vergelijking wordt juist steeds beter.

In een kroeg kun je rooklucht als een schadelijk gas beschouwen. Bij lassen komt een velen malen schadelijker gas vrij. Echter, lassers mogen gewoon lassen omdat ze hun schadelijke gassen weg laten zuigen.

Leg mij nu eens uit waarom dat bij roken niet zou kunnen? Omdat rokers geen lassers zijn? Hm. Ja.
Er is jaren een beleid gevoerd voor de horeca om aanpassingen te treffen om de kroeglucht schoner te krijgen. Veel kroegen weigerden hierin te investeren, omdat ze ervan uitgingen dat er toch geen rookverbod zou komen. Zo moesten alle kroegen een rookvrij deel hebben. En wat deden ze? Op één tafeltje naast de toiletten een bordje plaatsen met 'verboden te roken'. En hoppa, ze hadden een rookvrij gedeelte.

Tja, dat werkte dus niet. En met onwillige honden ........
Dus zat er niks anders op als een rookverbod.

En om even op je vergelijking in te gaan. Een lasser last, een timmerman zaagt en een barkeeper tapt.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:47:47 #60
3542 Gia
User under construction
pi_63371331
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Mag ik en de ondernemer even zelf beslissen of iets belachelijk is? Of ga jij ook beweren dat Rembrandt niet belachelijk is en Bruegel wel? Mogen we dat allemaal even zelf beslissen?
Oh, jij mag een wet belachelijk vinden. Dan geldt ie nog wel.

Ik hoop dat ze binnenkort ook rokers in kroegen gaan beboeten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')