Het achtervolgen van een bus en deze tot stoppen dwingen waarbij jouw trekhaak geraakt wordt en de bus 1800 euro schade oploopt valt daar wel onder.quote:Art. 5.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Och, spijt of niet, ik vind toch echt dat je mag zeggen wat je ergens van vindt. Toch?quote:Op donderdag 20 november 2008 11:17 schreef klusfoobje het volgende:
Ik heb idd spijt van het feit dat ik mij deze keer niet in de hand heb gehouden. Dat is een onvolwassen reactie en ja daar heb ik spijt van. DAT heb ik ook aangegeven in de brief die ik heb geschreven. Ik heb in die brief geen " ja maar omdat jij zus en zo" reactie gegeven.
Een van de dingen die me dwars zit is dat ik in voor mezelf het recht van spreken weg heb gegooid over verkeersgedrag van anderen... maar dat terzijde.
Ik heb die man echter niet gediscrimeerd, waarvan hij dus oa aangifte had gedaan. Ik heb die man heel duidelijk gemaakt dat hij, zeker als profesioneel bestuurder, zich moet realiseren anderen uitgaan van de signalen die hij geeft in het verkeer. Hij gaf dmv zijn richtingaanwijzer aan dat hij zou afslaan en daar reageerde ik op.
daar heb ik ook al aan zitten denken. Zoals ik het in principe zie... ik word "aangeklaagd" voor die belediging en die mag ik afkopen. Die is naar mijn mening du sniet correect en wellicht aan te vechten.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:29 schreef Mikkie het volgende:
Vraag via de Wet Openbaarheid Bestuur alle relevante documenten op en betaal de transactie niet. Laat de zaak voorkomen en vraag even welke bevoegde ambtenaar de overtreding heeft geconstateerd. Niemand, die boete is je enkel opgestuurd op basis van een paar secundaire verklaringen.
Kortom: geen enkele bevoegde ambtenaar heeft het geconstateerd. Dan houdt het op. Dag meneer de rechter.
http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_50/11_50_130.htmquote:Tweede Boek. Misdrijven
Titel XVI. Belediging
Artikel 266
1. Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
wat een onzin.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:29 schreef Mikkie het volgende:
Kortom: geen enkele bevoegde ambtenaar heeft het geconstateerd. Dan houdt het op. Dag meneer de rechter.
Ho ho, nu doe je net alsof alleen discriminatie kan worden gezien als belediging.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:33 schreef ruud.nl het volgende:
Overigens is eenvoudige belediging wél een misdrijf.![]()
[..]
http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_50/11_50_130.htm
Als je hem inderdaad niet hebt gediscrimineerd, zou je hem kunnen aanklagen wegens laster.
mmm, das dan idd een ander verhaal, dan heb ik dus niet zoveel te verliezen. Mijn rijbewijs zullen ze er niet om gaan invorderen, want dan had dat al wel eerder gebeurt.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:33 schreef ruud.nl het volgende:
Overigens is eenvoudige belediging wél een misdrijf.![]()
[..]
http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_50/11_50_130.htm
Als je hem inderdaad niet hebt gediscrimineerd, zou je hem kunnen aanklagen wegens laster.
Op basis waarvan willen ze hem veroordelen dan? Er zullen enkel een paar getuigenverklaringen zijn, dat mag toch niet voldoende zijn. Er moet wel tastbaar bewijs zijn.quote:
Een artikel 5 moet geconstateerd zijn door een bevoegde ambtenaar. Is die erbij geweest?quote:Op donderdag 20 november 2008 11:32 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
daar heb ik ook al aan zitten denken. Zoals ik het in principe zie... ik word "aangeklaagd" voor die belediging en die mag ik afkopen. Die is naar mijn mening du sniet correect en wellicht aan te vechten.
maar als ik die weg krijg en vervolgens pakt de ovj dan maar art. 5 om me te pakken..... een gevalletje van weten wanneer je " gewonnen" hebt en niet proberen het onderste uit de kan te halen he... meestal loopt dat laatste niet goed af... maar heb ik " gewonnen" of...
Kortom, je hebt de achtervolging ingezet en hebt vervolgens de bus klemgereden. Het behoeft toch geen nadere uitleg dat dergelijk rijgedrag gevaarzettend is in de zin van 5 WVW. Die eenvoudige belediging zal ook geen probleem zijn. Als je zelf al verklaart dat je met je kwaaie kop verhaal ging halen en het daarvoor nodig vond om met alle gevaren van dien de bus klem te rijden, dan hoef je er niet voor doorgeleerd te hebben om te begrijpen dat in de kader wel één of meer beledigingen zijn geuit. Zeker als daar juridisch bekwame getuigen van zijn. Ik bedoel, in deze eenzijdige verklaring noem je hem al een ´kutchauffeur´ dus wat heb je wel niet daadwerkelijk gezegd? Maar laat het vooral voorkomen.quote:Op donderdag 20 november 2008 10:52 schreef klusfoobje het volgende:
kwaad geworden dat ik verhaal ben gaan halen bij die buschauffeur.. Die bus heb ik ingehaald en ben gestopt.
Sinds wanneer zijn getuigenverklaringen niet genoeg?quote:Op donderdag 20 november 2008 11:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Op basis waarvan willen ze hem veroordelen dan? Er zullen enkel een paar getuigenverklaringen zijn, dat mag toch niet voldoende zijn. Er moet wel tastbaar bewijs zijn.
Ja, en waarom zou dat niet kunnen? Denk je werkelijk dat een veroordeling alleen maar kan als een ambtenaar in functie eea hoogstpersoonlijk heeft geconstateerd?quote:Anders kun je een groep van 10 man verzamelen, allemaal zeggen dat de buurman je aangerand heeft en die man draait de bak in.
Wat jij kennelijk bedoelt is dat een veroordeling voor 5 WVW alleen kan volgen als sprake is geweest van betrapping op heterdaad door een bevoegde ambtenaar. Of dat staat ergens geschreven of het is onzin. Ik zeg het laatste.quote:Een artikel 5 moet geconstateerd zijn door een bevoegde ambtenaar. Is die erbij geweest?
daar doe jij een aanname..quote:Op donderdag 20 november 2008 11:42 schreef Argento het volgende:
[..]
Kortom, je hebt de achtervolging ingezet en hebt vervolgens de bus klemgereden. Het behoeft toch geen nadere uitleg dat dergelijk rijgedrag gevaarzettend is in de zin van 5 WVW. Die eenvoudige belediging zal ook geen probleem zijn. Als je zelf al verklaart dat je met je kwaaie kop verhaal ging halen en het daarvoor nodig vond om met alle gevaren van dien de bus klem te rijden, dan hoef je er niet voor doorgeleerd te hebben om te begrijpen dat in de kader wel één of meer beledigingen zijn geuit. Zeker als daar juridisch bekwame getuigen van zijn. Ik bedoel, in deze eenzijdige verklaring noem je hem al een ´kutchauffeur´ dus wat heb je wel niet daadwerkelijk gezegd? Maar laat het vooral voorkomen.
En bovendien zat jij nog fout ook, want rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer en een buschauffeur die zn vaste route rijdt zal toch niet per ongeluk voorsorteren daar waar hij rechtdoorgaat.
Nee, ik die geen aannames, ik stel dat jouw verhaal op dit punt niet geloofwaardig is. Het is niet geloofwaardig dat een buschauffeur op een kruising richting aangeeft en dan vervolgens rechtdoorgaat. Er vanuitgaande dat een chauffeur met zijn route bekend is, is het niet geloofwaardig dat hij op een kruising waar hij rechtdoorgaat, dat ook niet gewoon doet zonder voorsorteren en richting aangeven.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:47 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
daar doe jij een aanname..
je gaat ervan uit dat ik weet wat de vaste route is van een bus die ik tegenkom. Ik zie een bus, die deelneemt aan het verkeer en mij dmv knipperlichten het signaal geeft dat hij gaat afslaan. DAAR mag en moet ik in principe vanuit gaan bij mijn handelingen om een rijbaan te kruisen. Je kunt en mag niet van het overige verkeer verwachten dat zij exact weten wat de route van een bus is en dus dat de signalen niet kloppen...
Ik ben er persoonlijk wel gelukkig mee dat politie en justitie er werk van maken. Weggebruikers die het nodig vinden om uit hun persoonlijke woede allerlei rare capriolen uit te halen zoals het klemrijden van de beoogde tegenpartij om vervolgens de discussie ermee aan te gaan (en daarbij zal heus wel een scheldwoordje gevallen zijn) mogen van mij per direct en definitief uit het verkeer gehaald worden.quote:ik sta er iig van te kijken dat die eenvoudige belediging ook een misdrijf is.... is in mijn ogen wat overdreven.... een strafblad omdat je iemand beledigd...![]()
Leuke aanname. Achtervolging, bus klem rijden. Je veroordeeld TS al terwijl je nergens iets vanaf weet. Wie zegt niet dat er een tweebaansweg was waar TS de bus probleemloos voorbij kon rijden? En daarna stonden ze samen voor hetzelfde rode verkeerslicht? Jij maakt er meteen een James Bond-achtervolging van op basis van je eigen fantasie.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:42 schreef Argento het volgende:
[..]
Kortom, je hebt de achtervolging ingezet en hebt vervolgens de bus klemgereden. Het behoeft toch geen nadere uitleg dat dergelijk rijgedrag gevaarzettend is in de zin van 5 WVW. Die eenvoudige belediging zal ook geen probleem zijn. Als je zelf al verklaart dat je met je kwaaie kop verhaal ging halen en het daarvoor nodig vond om met alle gevaren van dien de bus klem te rijden, dan hoef je er niet voor doorgeleerd te hebben om te begrijpen dat in de kader wel één of meer beledigingen zijn geuit. Zeker als daar juridisch bekwame getuigen van zijn. Ik bedoel, in deze eenzijdige verklaring noem je hem al een ´kutchauffeur´ dus wat heb je wel niet daadwerkelijk gezegd? Maar laat het vooral voorkomen.
Bullshit. Dus van iemand die een vaste route rijdt mag je verwachten dat hij foutloos rijdt? Dan moet je het hedendaagse verkeer wat beter gaan bekijken. En werp dan een blik op de statistieken, die aantonen dat een behoorlijk percentage (ik kan zo gauw niet vinden wélk percentage) van de verkeersongevallen binnen 5 km van het eigen huis plaatsvindt.quote:En bovendien zat jij nog fout ook, want rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer en een buschauffeur die zn vaste route rijdt zal toch niet per ongeluk voorsorteren daar waar hij rechtdoorgaat.
Dat jij het niet geloofwaardig vindt, betekent niet dat het zo is. Elke chauffeur maakt fouten, ook op een bekende route. Het is nogal een gevaarlijke aanname om te stellen dat als je een vaste route rijdt, iemand geen fouten maakt. Dat zou een hoop ongevallen op jaarbasis schelen.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, ik die geen aannames, ik stel dat jouw verhaal op dit punt niet geloofwaardig is. Het is niet geloofwaardig dat een buschauffeur op een kruising richting aangeeft en dan vervolgens rechtdoorgaat. Er vanuitgaande dat een chauffeur met zijn route bekend is, is het niet geloofwaardig dat hij op een kruising waar hij rechtdoorgaat, dat ook niet gewoon doet zonder voorsorteren en richting aangeven.
Wederom maak je er een Wegmisbruikers-verhaal van. Je was er niet bij, dus in plaats van TS de kop af te hakken kun je ook op de gestelde feiten afgaan.quote:[..]
Ik ben er persoonlijk wel gelukkig mee dat politie en justitie er werk van maken. Weggebruikers die het nodig vinden om uit hun persoonlijke woede allerlei rare capriolen uit te halen zoals het klemrijden van de beoogde tegenpartij om vervolgens de discussie ermee aan te gaan (en daarbij zal heus wel een scheldwoordje gevallen zijn) mogen van mij per direct en definitief uit het verkeer gehaald worden.
Ik beroep mij op de verklaring van TS en uit die verklaring volgt niet dat het tot stoppen brengen van de tegenpartij is gelegen in een toevalligheid als een rood verkeerslicht. TS is er achteraan gegaan met een concreet doel, te weten het tot stoppen brengen van een andere weggebruiker, en dat is gelukt.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:01 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Leuke aanname. Achtervolging, bus klem rijden. Je veroordeeld TS al terwijl je nergens iets vanaf weet. Wie zegt niet dat er een tweebaansweg was waar TS de bus probleemloos voorbij kon rijden? En daarna stonden ze samen voor hetzelfde rode verkeerslicht? Jij maakt er meteen een James Bond-achtervolging van op basis van je eigen fantasie.
Hallo, ik zeg niet dat het niet kan dat de buschauffeur geen fout heeft gemaakt, ik zeg dat het onwaarschijnlijk is dat hij richting aangeeft als hij in redelijkheid geacht moet worden te weten dat hij daar rechtdoor moet.quote:Bullshit. Dus van iemand die een vaste route rijdt mag je verwachten dat hij foutloos rijdt? Dan moet je het hedendaagse verkeer wat beter gaan bekijken. En werp dan een blik op de statistieken, die aantonen dat een behoorlijk percentage (ik kan zo gauw niet vinden wélk percentage) van de verkeersongevallen binnen 5 km van het eigen huis plaatsvindt.
Misschien is de chauffeur net weggereden bij een halte en stond per ongeluk zijn knipperlicht nog aan. Een foutje is zo gemaakt.
Dit schrijft TS:quote:Op donderdag 20 november 2008 12:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik beroep mij op de verklaring van TS en uit die verklaring volgt niet dat het tot stoppen brengen van de tegenpartij is gelegen in een toevalligheid als een rood verkeerslicht. TS is er achteraan gegaan met een concreet doel, te weten het tot stoppen brengen van een andere weggebruiker, en dat is gelukt.
Ik wil helemaal niet beweren dat er een verkeerslicht aan te pas is gekomen, ik wil enkel wat tegenwerpingen doen bij jouw indianenverhaal van 'tot stoppen dwingen' en 'klemrijden'. Hij heeft niemand tot stoppen gebracht.quote:Die bus heb ik ingehaald en ben gestopt.
En hoe vaak gebeurt het niet dat mensen per ongeluk richting aangeven terwijl dat niet moet?quote:[..]
Hallo, ik zeg niet dat het niet kan dat de buschauffeur geen fout heeft gemaakt, ik zeg dat het onwaarschijnlijk is dat hij richting aangeeft als hij in redelijkheid geacht moet worden te weten dat hij daar rechtdoor moet.
Dat doe ik ook. Ik neem niet aan dat het zo is, ik geef hooguit een plausibele verklaring om jouw stelling te ontkrachten dat die chauffeur zo perfect rijdt en wel weet wat 'ie doet.quote:En speculaties over wegrijden bij een halte zijn slecht dat: speculaties. Niemand heeft het daarover. Baseer je aannames op zn minst dan op de feiten die je aangereikt krijgt.
Als de bestuurder niet zeker is over zijn route, kan dat voorkomen. Maar dat lijkt me bij een buschauffeur niet aan de orde.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:33 schreef Mikkie het volgende:
En hoe vaak gebeurt het niet dat mensen per ongeluk richting aangeven terwijl dat niet moet?
Dat de buschauffeur een fout op de kruising heeft gemaakt door zijn richting aanwijzer aan te laten staan terwijl die al uit had moeten zijn is een feit. Ook een busschauffeur kan fouten maken.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:43 schreef Argento het volgende:
[..]
Als de bestuurder niet zeker is over zijn route, kan dat voorkomen. Maar dat lijkt me bij een buschauffeur niet aan de orde.
Voor het overige heeft TS mijn inschatting van zijn verhaal al bevestigd.
Sinds een half jaar ga ik dagelijk op de motor naar mijn werk, en geloof me, sindsdien valt het me op hoe slecht juist die busschauffeurs knipperen. Ze voegen uit hun bushalte, en vervolgens blijft die knipper gewoon aan ook al rijden ze kilometers rechtdoor, dat is het meestvoorkomende wat ik zie. En ze worden er nooit op aangesproken he, ook niet door mij, in al hun routine hebben ze het niet in de gaten, en ik durf te wedden dat als je ze zou aanspreken dat ze niet weten waar je het over hebt.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, ik die geen aannames, ik stel dat jouw verhaal op dit punt niet geloofwaardig is. Het is niet geloofwaardig dat een buschauffeur op een kruising richting aangeeft en dan vervolgens rechtdoorgaat. Er vanuitgaande dat een chauffeur met zijn route bekend is, is het niet geloofwaardig dat hij op een kruising waar hij rechtdoorgaat, dat ook niet gewoon doet zonder voorsorteren en richting aangeven.
[..]
...
Uhm de TS schrijft:quote:Op donderdag 20 november 2008 12:33 schreef Mikkie het volgende:
Ik wil helemaal niet beweren dat er een verkeerslicht aan te pas is gekomen, ik wil enkel wat tegenwerpingen doen bij jouw indianenverhaal van 'tot stoppen dwingen' en 'klemrijden'. Hij heeft niemand tot stoppen gebracht.
enquote:Ik ben dusdanig geschrokken en kwaad geworden dat ik verhaal ben gaan halen bij die buschauffeur.. Die bus heb ik ingehaald en ben gestopt. Overigens heeft die bus mij van achteren heel licht geraakt. Meer dan een verstreepje op mijn trekhaak was er niet . Bus claimt 1800 euro. maar das niet relevant hier.
Dit noemen we 'tot stoppen dringen' of 'klemrijden' of wil jij beweren dat het een normale handeling is in het verkeer?quote:@ mikkie,
in een notendop heeft hij wel gelijk met dat deel van zijn conclussie wat dat inhalen en stilzetten van de bus betreft..... hoe irritant ook, daar heeft hij gelijk...
Heel erg james bond was het overigens niet hoor.. Ik ben hem gewoon voorbij gereden en ben langzaam tot stil stand gekomen.. Ik realiseer me dondersgoed dat een 10tons bus niet heel snel stilstaat.
dat dus...quote:Op donderdag 20 november 2008 13:08 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Dat de buschauffeur een fout op de kruising heeft gemaakt door zijn richting aanwijzer aan te laten staan terwijl die al uit had moeten zijn is een feit. Ook een busschauffeur kan fouten maken.
maar goed, dat is inmiddels wel genoeg aan de orde geweest...
gaat dit mij een strafblad opleveren door die eenvoudige beledingingsacceptgiro of niet ?
Bijzondere verrichting?quote:Op donderdag 20 november 2008 13:31 schreef The_End het volgende:
Dit noemen we 'tot stoppen dringen' of 'klemrijden' of wil jij beweren dat het een normale handeling is in het verkeer?
Of het jou aan de orde lijkt is niet relevant. Feit is dat buschauffeurs niet onfeilbaar rijden. Ik heb er ook al eens eentje gehad die een woonwijk in reed met een doodlopende straat. Oopsquote:Op donderdag 20 november 2008 12:43 schreef Argento het volgende:
[..]
Als de bestuurder niet zeker is over zijn route, kan dat voorkomen. Maar dat lijkt me bij een buschauffeur niet aan de orde.
Voor het overige heeft TS mijn inschatting van zijn verhaal al bevestigd.
Die eerste quote zegt niks. Die tweede kun je inderdaad lezen als 'tot stoppen dwingen'. Je kunt het voor de rechter echter ook verkopen als 'je voertuig tot stilstand brengen op de rijbaan'. En tsja, dan is het logisch dat de mensen achter je ook moeten stoppen.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:31 schreef The_End het volgende:
[..]
Uhm de TS schrijft:
[..]
en
[..]
Dit noemen we 'tot stoppen dringen' of 'klemrijden' of wil jij beweren dat het een normale handeling is in het verkeer?
Als je het transactievoorstel betaalt niet, daarmee koop je verdere strafvervolging af. Als je het laat voorkomen, dan heb je wel een kruisje achter je naam.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:08 schreef klusfoobje het volgende:
gaat dit mij een strafblad opleveren door die eenvoudige beledingingsacceptgiro of niet ?
quote:
Opzettelijke belediging is inderdaad een misdrijf ja, dus dat valt ook terug te vinden als je ooit eens een Verklaring omtrent Gedrag aanvraagt. Dus ja, je hebt een strafblad dan.quote:
Zit je nou zo extreem te muggeziften ofzo? Hij heeft (zelfs naar eigen zeggen) de bus ingehaald en is ervoor gestopt omdat hij de buschaffeur verrot wilde schelden. Hij heeft dus de bus tot stoppen gedwongen.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:56 schreef Mikkie het volgende:
Die eerste quote zegt niks. Die tweede kun je inderdaad lezen als 'tot stoppen dwingen'. Je kunt het voor de rechter echter ook verkopen als 'je voertuig tot stilstand brengen op de rijbaan'. En tsja, dan is het logisch dat de mensen achter je ook moeten stoppen.
Op het examen oefenen ze niet meer.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:56 schreef Mikkie het volgende:. Right. Dat oefenen ze ook op het rij-examen zeker?
.
Nou, ten eerste, het hangt van de soort functie af of je al dan niet een verklaring omtrent gedrag krijgt als je die nodig hebt. Belediging is dusdanig "algemeen" van aard, net als diefstal, dat zoiets voor net zoveel problemen kan zorgen als een artikel 5, omdat dat veel minder algemeen van toepassing is. Bijvoorbeeld als je wilt gaan werken bij een verzekeringsmaatschappij, op kantoor, dan doet die art.5 er niet toe omdat deze niet relevant is voor de functie die je uitoefend. Echter, belediging is wel op veel verschillende situaties van toepassing, dus zo simpel ligt het allemaal niet voglens mij.quote:Op donderdag 20 november 2008 14:35 schreef klusfoobje het volgende:
@Sanvean...
tsja als beide gevallen een misdrijf zouden zijn, en dat schijnt zo te zijn, dan idd liever die belediging op mijn conto dan dat art.5.....
De kans dat je met dat eerste geen VOG krijgt indien gewenst is kleinder dan die boij een art. 5.
Toch heb ik het donkerbruine vermoeden dat die art.5 op de eoa manier toch ook achtrer mijn naam zal blijven staan... Dus als ik een keer het gaspedaal stevig intrap... dan zal ik er ws toch mee geconfronteerd worden ...
of niet soms ?
Kleine opmerking hierbij: een artikel 5 betekent niet meteen een rijontzegging. Artikel 5, wat vaak geschreven wordt bij het veroorzaken van een ongeval, kan ook afgedaan worden met een boete.quote:Op donderdag 20 november 2008 14:16 schreef Sanvean het volgende:
Wees blij dat je Artikel 5 niet aan je broek hebt gekregen (voorlopig), dan ben je veel verder van huis (hogere boete, rijbewijs een tijd kwijt etc.). Overigens moet daarvoor wel een bevoegde buitengewoon opsporingsambtenaar aanwezig zijn geweest die de overtreding geconstateerd heeft. De chauffeur is dat zeer waarschijnlijk niet (misschien wel een ambtenaar, maar geen BOA).
Er zijn echter ook gevallen waarin op basis van getuigenverklaringen toch nog een artikel 5 uitgeschreven kan worden (in mijn regio gebeurde dat wel eens, via een project waarbij burgers melding kunnen maken van asociaal rijgedrag). Als je die bus heel plotseling hebt laten remmen met tientallen mensen er in zou dat nog geeneens zo onlogisch zijn eigenlijk.
das dus een leuke...quote:Op donderdag 20 november 2008 15:26 schreef Freeflyer het volgende:
220 betalen en je bent klaar.
als je het er echter neit mee eens bent dan zou ik een advocaat zoeken en met hem eens een uurtje tijd hier in steken. belediging is nl heel lastig. als het alleen om kutchauffeur gaat dan geef ik je nog wel kans op vrijspraak ook.
hou er rekening mee dat wanneer jij betaalt je schuld bekent.
het OM kan betrekkelijk eenvoudige zaken zelf afdoen maar als je het er niet mee eens bent kun je in beroep gaan bij de (straf)rechter. Maar ik denk niet dat de rechter veel sympathie zal hebben. Vergeet niet dat er in feite niks gebeurd is. Er was geen sprake van een aanrijding, slechts van een 'close call' waarvan je er wel meer hebt in het verkeer en waarvan de oorzaak ook helemaal niet vaststaat. Een anger-management cursus zou geen weggegooid geld zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:06 schreef klusfoobje het volgende:
ik dacht dat in dit land je enkel door de rechter kon worden veroordeeld...
Lekker is dat hè?quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:06 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
das dus een leuke...
als ik niet betaal loop ik het risico dat ik veel meer moet betalen en sta ik voor de rechter.
betaal ik dan is het dus 220 en veroordeel ik mijzelf cq laat ik mij veroordelen door de Openbaar aanklager.
Wil ik recht van spreken hebben bij de rechter dan moet ik dus gaan betalen...
ik dacht dat in dit land je enkel door de rechter kon worden veroordeeld...
Je wordt ook alleen maar door de rechter veroordeeld.quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:06 schreef klusfoobje het volgende:
ik dacht dat in dit land je enkel door de rechter kon worden veroordeeld...
Ik geef je één tip: ga eens wat lezen over het begrip 'strafvordering'. De Trias Politica onderuit gehaald, de OvJ kan al boetes opleggen én veroordelen, zonder tussenkomst van de rechter.quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:47 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Je wordt ook alleen maar door de rechter veroordeeld.
De officier bidt je een schikking aan.
Jij betaalt 220 euro en zij vervolgen je niet.
En je hoeft niet te betalen voor de rechter als je onschuldig bent.
Het is sowieso een misvatting om er vanuit te gaan dat de Trias Politica een zuivere machtenscheiding veronderstelt. Zo is het in Nederland in ieder geval nooit ingericht geweest. Voorts kan het OM inderdaad zonder tussenkomst van de rechter een boete opleggen, maar de verdachte heeft altijd de mogelijkheid de zaak alsnog aan de strafrechter voor te laten leggen. Doe dus niet alsof sprake is van een of andere constitutionele crisis ten nadele van de burger.quote:Op vrijdag 21 november 2008 01:00 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik geef je één tip: ga eens wat lezen over het begrip 'strafvordering'. De Trias Politica onderuit gehaald, de OvJ kan al boetes opleggen én veroordelen, zonder tussenkomst van de rechter.
Het is het einde van het huidige rechtssysteem.
Het probleem hieraan is alleen dat je als verdachte in Hoger Beroep moet. In feite komt het er sec gezien op neer dat de officier je veroordeelt en een boete oplegt. Je hebt inderdaad nog een kans om het aan te vechten, maar de reguliere gang van zaken, namelijk een eerlijke beoordeling door de rechter, die wordt een verdachte ontnomen en dat lijkt me toch verre van wenselijk. Het is een eerste stap in de richting van iets waarvan ik niet weet of ik het mee wil maken.quote:Op vrijdag 21 november 2008 01:30 schreef Argento het volgende:
[..]
Het is sowieso een misvatting om er vanuit te gaan dat de Trias Politica een zuivere machtenscheiding veronderstelt. Zo is het in Nederland in ieder geval nooit ingericht geweest. Voorts kan het OM inderdaad zonder tussenkomst van de rechter een boete opleggen, maar de verdachte heeft altijd de mogelijkheid de zaak alsnog aan de strafrechter voor te laten leggen. Doe dus niet alsof sprake is van een of andere constitutionele crisis ten nadele van de burger.
Klok, klepel:quote:Op vrijdag 21 november 2008 01:39 schreef Mikkie het volgende:
Het probleem hieraan is alleen dat je als verdachte in Hoger Beroep moet. In feite komt het er sec gezien op neer dat de officier je veroordeelt en een boete oplegt. Je hebt inderdaad nog een kans om het aan te vechten, maar de reguliere gang van zaken, namelijk een eerlijke beoordeling door de rechter, die wordt een verdachte ontnomen en dat lijkt me toch verre van wenselijk. Het is een eerste stap in de richting van iets waarvan ik niet weet of ik het mee wil maken.
De verdachte wordt helemaal niets ontnomen. Indien de verdachte wenst dat de zaak alsnog door een rechter wordt beoordeeld, dan heeft hij toch dat rechtsmiddel? Bovendien geldt op grond van artikel 6 EVRM al dat een verdachte in deze omstandigheden toegang tot de rechter moet kunnen krijgen. Regels op grond waarvan een zaak helemaal buiten de rechter omgaat, zijn dus eenvoudigweg niet mogelijk. Je vrees lijkt me dan ook ongegrond.quote:Op vrijdag 21 november 2008 01:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het probleem hieraan is alleen dat je als verdachte in Hoger Beroep moet. In feite komt het er sec gezien op neer dat de officier je veroordeelt en een boete oplegt. Je hebt inderdaad nog een kans om het aan te vechten, maar de reguliere gang van zaken, namelijk een eerlijke beoordeling door de rechter, die wordt een verdachte ontnomen en dat lijkt me toch verre van wenselijk. Het is een eerste stap in de richting van iets waarvan ik niet weet of ik het mee wil maken.
Ik denk dat de OvJ gewoon beide gedragingen ten laste legt. Waarom niet? En de vraag of sprake is van een belediging hangt af van hetgeen je gezegd hebt en wat de OvJ kan bewijzen.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:13 schreef klusfoobje het volgende:
De chauffeur is GEEN chauffeur van het gemeentelijk vervoers bedrijf, maar van EEN vervoers bedrijf. Belediging van ambtenaar in functie kan dus niet. Dan krijg je de vraag, wanneer spreek je van een belediging... Je mag redelijkerwijs verwachten dat bij een verbale confrontatie er woorden zullen vallen, maar je mag mi niet voetstoots aannemen dat dat dan dus beledigend is. In dat geval kan iedereen zijn mond niet meer open doen...
Dat weet je nooit zeker. Ik ben geen strafrechtspecialist maar ik meen dat de OvJ tot aan het requisitoir (zn eindpleidooi) de tenlastelegging kan wijzigen.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:41 schreef klusfoobje het volgende:
Ik denk dat ik het maar gewoon laat voorkomen, maar ik moet dan wel zeker weten dat een OvJ niet dan nog even de ten laste legging kan wijzigen in een ander artikel of er artikels aan kan gaan toevoegen.
Als verdachte heb je recht op inzage van het dossier. Je moet toch in staat worden gesteld je te kunnen verdedigen. Ik zou daar gewoon een verzoek voor indienen bij de OvJ.quote:Ook moet ik zien uit t evissen hoe ik inzag in het opgebouwde dossier ga krijgen. Dat is immers de basis waarop de OvJ een beslissing heeft genomen.
Ontkennen. Is er uberhaupt schade aan de bus ontstaan door dit voorval?quote:Ik vraga me ook af wat ik met die verkeerde opgave van feiten naar de verzekering door de busmaatschappij kan doen.
Dus er heeft een aanrijding plaatsgevonden? Hoe is die aanrijding volgens jou ontstaan?quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:25 schreef klusfoobje het volgende:
Er is schade aan de bus ... Van de verzekering kreeg ik te horen dat de schade 1800 euro zou bedragen. Complete bumper, hoekprofielen, spuitkosten etc... Wat het werkelijk was ? een klein pitje..in de midden van de busbumperwaardoor ik op mijn trekhaak een heel licht streepje blauwe verf had. Heb ik later nog een gsm picje van gemaakt toen ik het zag.
Waarom zou je meegaan in hun verhaal? Als jij een andere lezing hebt van het verhaal, dan mag jij die geven. Indien de tegenpartij zijn schade vergoed wil zien van jouw verzekeraar, zal de tegenpartij moeten bewijzen dat jij daadwerkelijk die schade hebt veroorzaakt.quote:In principe geeft de busmaatschappij dus een verkeerde voorstelling van zaken aan de verzekrings maatschappij... Als ik meega in hun verhaal pleeg ik fraudezodra ik het forumulier onderteken...
Op basis van een soortgelijke zaak die ik onlangs zelf heb mogen meemaken, waarbij de belediging nog een stuk heftiger was dan in jouw geval.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:13 schreef klusfoobje het volgende:
@r_one,
ik neig idd ernaar om dan maar voor de rechter te verschijnen. Het risico te nemen dat ik een MEGA veeg uit de pan krijg met een hogere boete.
OBV van welke gegevens zou jij het laten voorkomen ?
Strafrechter. Wat voor soort rechter had jij dan gedacht?quote:Op vrijdag 21 november 2008 13:45 schreef klusfoobje het volgende:
Indien ik moet voorkomen gaat dit geen politierechter worden...( slik) maar goed, dan moet ik mezelf voor de rechter maar gaan verdedigen als het niet anders is
Zeg, duikelaar. De post die jij quote gaat over de strafbeschikking, niet over de zaak van TS.quote:Op vrijdag 21 november 2008 02:53 schreef r_one het volgende:
[..]
Klok, klepel:
1. Voor Hoger beroep zul je toch eerst in eerste aanleg bij de rechter moeten zijn geweest.
2. Die weg naar de politierechter staat gewoon open, het enige wat je moet doen is niet op het transactievoorstel van de OvJ ingaan. Ik snap niet hoe dit afbreuk doet aan de "reguliere gang van zaken".
3. De OvJ had er ook voor kunnen kiezen je geen transactievoorstel te doen, dan heb je zelfs geen keus en MOET je voor de rechter verschijnen.
@TS: 220 euro houdt in rechte geen stand, als je het laat voorkomen, blijft er hooguit 100 euro over of je krijgt (deels) voorwaardelijk, als het al geen vrijspraak wordt. Ik wist het wel als ik jou was
Zeg droeftoeter, waar beweer ik dat dan? Ik reageer toch ook op jouw pleidooi over strafbeschikking.quote:Op vrijdag 21 november 2008 22:59 schreef Mikkie het volgende:
Zeg, duikelaar. De post die jij quote gaat over de strafbeschikking, niet over de zaak van TS.
Ik denk dat Mikkie doelt op die wet van dit jaar waarin het OM zelf straffen kan opleggen (dus niet slechts een transactievoorstel kan doen).quote:Op vrijdag 21 november 2008 23:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Zeg droeftoeter, waar beweer ik dat dan? Ik reageer toch ook op jouw pleidooi over strafbeschikking.
Mijn punten 1, 2 en 3 gelden in zijn algemeenheid en hadden niet exclusief betrekking op de zaak van TS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |