quote:Op donderdag 20 november 2008 09:25 schreef Flammie het volgende:
... dat ik als eeuwige scepticus, toch hardhandig op mijn nummer gezet ben.
Onzin, dan had ie zelf van tevoren moeten weten dat ie een ongeluk zou krijgen.quote:
wat toevallig een datum erbij en kan je voor mij ff voorspellen dat ik 3 miljoen win 25 november ? dan kan ik ook even een self-fulfilling prophecy doen .quote:Op donderdag 20 november 2008 10:36 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Onzin, dan had ie zelf van tevoren moeten weten dat ie een ongeluk zou krijgen.
Klinkt als toeval of als een self-fulfilling prophecy.
quote:
Ah, gelukkig zijn er nog mogelijkhedenquote:Op donderdag 20 november 2008 10:36 schreef L.Denninger het volgende:
Klinkt als toeval of als een self-fulfilling prophecy.
Snap je wel wat toeval inhoudt ?quote:
Over het winnen van de loterij heb jij zelf geen invloed, over een ongeluk krijgen wel.quote:en kan je voor mij ff voorspellen dat ik 3 miljoen win 25 november ? dan kan ik ook even een self-fulfilling prophecy doen .
Ik kom van een andere planeet misschien dat jij me ff kan bijpraten over wat de gewoontes zijn van deze wereld ..zoeval zei je ??quote:Op donderdag 20 november 2008 11:23 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Snap je wel wat toeval inhoudt ?
[..]
Over een ongeluk krijgen heb je ook geen invloed anders zou niemand dat gebeuren want niemand wilt graag een ongeluk , niet alle ongelukken zijn je eigen schuld en niet alle ongelukken kan je voorkomen .quote:Over het winnen van de loterij heb jij zelf geen invloed, over een ongeluk krijgen wel.
Maar ik neem aan dat ik dat niet verder hoef uit te leggen, dat snapt een kind zelfs.
Coool , thailand is top !quote:Op donderdag 20 november 2008 09:25 schreef Flammie het volgende:
Zoals jullie wellicht of wellicht niet weten woon ik in Chiang Mai Thailand.
Begin november maar eens naar een zogeheten "fortune teller' (:')) gegaan
en die wist me te vertellen dat ik 19 november een ongeluk zou krijgen
wat is zweefshit en zou het kunnen dat dat nog uit moet komen wat ze zei en wat zei ze dan nog meer ?quote:haha dacht ik nog
gister, dik ongeluk gehad en finaal op mijn bek gegaan met een scooter waarna ik dus de nacht spendeerde in een thais ziekenhuis met alle nodige operaties van dien (en ik zeg het maar even erbij; dat is een enge ervaring want je verstaat geen zak en daar komen de ergste gevallen binnen, messteken, gunshots etc). Mijn kin lag open en een tand brak af dus de schade is beperkt
maar goed.. deze hit kan ik niet verklarenIk zal James Randi maar even bellen ofzo;
stel je voor; ik ga extra geld betalen zie je ineens allemaal cameraploegen en een woedende randi die allemaal objecten voor haar uitstalt. WAT VOEL JE BIJ DIT EN BIJ DIT.. HAHAHA NEP OMG!
nah ja, ik kan deze hit niet direct verklaren, ben er verder ook niet blij of trots op dat het zo gebeurd is, al zal er natuurlijk wel weer een rationele verklaring voor zijn (want ze lulde natuurlijk ook veel zweefshit) maar toch denk ik dat het grappig is, dat ik als eeuwige scepticus, toch hardhandig op mijn nummer gezet ben.
quote:Ik zeg verder niet dat het een gave is, dat laat ik in het midden, het is wel een grappige en pijnlijke//enge gebeurtenis
Waarom doe je dan alsof het geen toeval zou kunnen zijn ?quote:Op donderdag 20 november 2008 11:47 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik kom van een andere planeet misschien dat jij me ff kan bijpraten over wat de gewoontes zijn van deze wereld ..zoeval zei je ??
Sommige dus wel, ergo, je hebt er invloed over.quote:Over een ongeluk krijgen heb je ook geen invloed anders zou niemand dat gebeuren want niemand wilt graag een ongeluk , niet alle ongelukken zijn je eigen schuld en niet alle ongelukken kan je voorkomen .
self-fulfilling prophecy zou kunnen zijn doordat je het in je achterhoofd houdt en daardoor paniekeriger rijdt omdat je vanuit elke kant een ongeluk verwacht, en daardoor juist een ongeluk krijgt.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:51 schreef Michielos het volgende:
enige dat ik erover kan zeggen is toevalsfactor(geen selffulfilling prophecy, je laat je niet extra op je bek vallen met een scooter), voor de rest niet echt een verklaring behalve dat.
dat klopt dan wel weer.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:58 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
self-fulfilling prophecy zou kunnen zijn doordat je het in je achterhoofd houdt en daardoor paniekeriger rijdt omdat je vanuit elke kant een ongeluk verwacht, en daardoor juist een ongeluk krijgt.
Ik roep ook maar wat hoor, geen idee wat er werkelijk aan de hand is geweest.
ik houd niet vast. ik zei "anders geen verklaring"quote:Op donderdag 20 november 2008 12:04 schreef Bastard het volgende:
En maar vasthouden aan alllllllee andere mogelijkheden, behalve het paranormale he![]()
@TS , mooi dat het eens niet als een 'hit' te verklaren is voor je.
het kan van alles zijn , hij ging naar een fortune teller dus ga ik er even van uit dat ze dat goed had , al helemaal met een datum erbij .quote:Op donderdag 20 november 2008 11:54 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Waarom doe je dan alsof het geen toeval zou kunnen zijn ?
[..]
elke dag kunnen overal ongelukken voorkomen , het is best bijzonder dat er een datum bij werd verteld , je weet niet hoe dat statistisch gezien moet worden want dat heb je nooit onderzocht .quote:Sommige dus wel, ergo, je hebt er invloed over.
Verder is thailand een van de landen met de meeste verkeersongelukken per dag per inwoner, da's wel ff iets anders dan nederland. Dan hebben we andere ongelukken nog niet eens meegenomen die je kunnen overkomen.
Je mag alles opperen als mogelijke oorzaak vanuit jouw kennis en ieder ander ook .quote:Kortom, toeval is zo gek nog niet, zeker niet statistisch gezien.
En waarom zou ik dat niet mogen opperen als mogelijke oorzaak ?
Da's niet 'vasthouden', das gewoon een dosis gezond verstand - eerst kijken of er niet gewoon een rationele verklaring zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:04 schreef Bastard het volgende:
En maar vasthouden aan alllllllee andere mogelijkheden, behalve het paranormale he![]()
@TS , mooi dat het eens niet als een 'hit' te verklaren is voor je.
Precies, dat kan toch toeval zijn ?quote:Op donderdag 20 november 2008 12:06 schreef Summers het volgende:
[..]
het kan van alles zijn , hij ging naar een fortune teller dus ga ik er even van uit dat ze dat goed had , al helemaal met een datum erbij .
Nou, ik kan je vertellen dat er in thailand elk jaar alleen al 25000 dodelijke verkeersongelukken gebeuren.quote:elke dag kunnen overal ongelukken voorkomen , het is best bijzonder dat er een datum bij werd verteld , je weet niet hoe dat statistisch gezien moet worden want dat heb je nooit onderzocht .
precies, als je iets goed gokt waarop de kans klein is is dat toch 'toeval' ? Wat houdt toeval anders in denk je ?quote:de kans is iig vele vele vele vele malen kleiner dat dat gebeurd met een exacte datum erbij .
Yup, alleen wordt je belachelijk gemaakt als je hier een rationele verklaring oppert, onder andere door jou.quote:Je mag alles opperen als mogelijke oorzaak vanuit jouw kennis en ieder ander ook .
Inderdaad, want dat is wat toeval inhoudt.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:10 schreef sjoep het volgende:
En toch denk ik dat je ook al is het zo'n keiharde treffer, nog altijd zult spreken van toeval.
Weer zo'n argument/verklaring dat altijd kan.
Zelfs als je een sleutel in een slot doet, en het slot gaat open, dan nóg kan dat een kwestie van toeval zijn.
Nee, je snapt het duidelijk niet.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:14 schreef sjoep het volgende:
Dus, ik weet niet hoe lang wordt er geroepen om "doe eens een controleerbare voorspelling".
Dan gebeurt het en dan is het toeval.
En je vindt zelf niet dat dat belachelijk overkomt.
Ik heb het feit dat je het toeval vind niet belachelijk gemaakt maar het feit dat je vraagt of ik wel weet wat toeval is , dan krijg je een antwoord van hetzelfde niveau terug .quote:Op donderdag 20 november 2008 12:11 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Precies, dat kan toch toeval zijn ?
Als jij elke dag 15 mensen voorspelt dat ze een ongeluk zullen krijgen op een bepaalde datum is de kans nou eenmaal groot dat er een keer iets uitkomt.
Degene die dat overkomt zul je de rest van z'n leven horen over hoe voorspellend jij wel niet was, degenen die niks overkomt hoor je niet op internet.
[..]
Nou, ik kan je vertellen dat er in thailand elk jaar alleen al 25000 dodelijke verkeersongelukken gebeuren.
Het aantal niet-dodelijke ligt op een veelvoud daarvan.
De kans dat iemand die elke dag mensen nare dingen voorspelt een keertje gelijk krijgt is daar een stuk hoger dan hier in ieder geval
[..]
precies, als je iets goed gokt waarop de kans klein is is dat toch 'toeval' ? Wat houdt toeval anders in denk je ?
Als ze zou zeggen "je krijgt sowieso ooit een ongeluk", tja, dan was het geen toeval geweest want iedereen krijgt ooit wel eens een ongeluk.
[..]
Yup, alleen wordt je belachelijk gemaakt als je hier een rationele verklaring oppert, onder andere door jou.
Eerlijk gezegd klinkt deze post van je behoorlijk alsof je het belachelijk wilt maken : Mijn 1e paranormale ervaringquote:Op donderdag 20 november 2008 12:18 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik heb het feit dat je het toeval vind niet belachelijk gemaakt maar het feit dat je vraagt of ik wel weet wat toeval is , dan krijg je een antwoord van hetzelfde niveau terug .
omdat dit helemaal niet 'controleerbaar' is ... achteraf opeens hits gaan toewijzen is heel erg makkelijk, sterker nog dan mag ik mezelf ook wel 'helderiend' noemen want hoevaak ik ook niet iets geroepen heb dat naderhand opeens 'waar' bleek te zijn ...quote:Op donderdag 20 november 2008 12:14 schreef sjoep het volgende:
Dus, ik weet niet hoe lang wordt er geroepen om "doe eens een controleerbare voorspelling".
uiteraard, dat zal het zijn!quote:Op donderdag 20 november 2008 12:16 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee, je snapt het duidelijk niet.
quote:Je vind zelf niet dat je overkomt alsof je niet snapt hoe een goede test werkt ?
Neeheeee, lees nou eens rustig wat ik zeg.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:52 schreef sjoep het volgende:
[..]
uiteraard, dat zal het zijn!
[..]
![]()
Ja, gisteren leek je even dit soort dingen achterwege te gaan laten, maar het is een ingesleten patroon blijkbaar.
Alleen jouw test, door jou gecontroleerd en goed bevonden, en dan alleen nog maar als de uitkomst jou bevalt zal jouw goedkeuring kunnen wegdragen.
Eigenlijk best arrogant. Sowieso dat blijven hameren op gecontroleerde testen eigenlijk.
Wat doe je eigenlijk in het dagelijks leven?
Wil jij zeggen dat als iemand 1x iets voorspelt en hij/zij heeft het goed dat het onmogelijk is dat het toeval is ?quote:Dus, ik weet niet hoe lang wordt er geroepen om "doe eens een controleerbare voorspelling".
En mocht je dat nog een paar keer doen kunnen we gaan kijken of ie het statistisch beter doet datn je zou verwachten met toevalquote:Op donderdag 20 november 2008 13:18 schreef jogy het volgende:
Lijkt me wel een herhaling waard, vraag em dan om een eerstvolgende leuke gebeurtenis anders, iets om naar vooruit te kijken.
Dat is wel het punt inderdaad.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
En mocht je dat nog een paar keer doen kunnen we gaan kijken of ie het statistisch beter doet datn je zou verwachten met toeval
Nee, maar in dit voorbeeld zegt die "waarzegger" ook de dag er bij, en dát er gegooid gaat worden met een dobbelsteen. Dat sluit de verklaring "toeval" volgens mij al veel meer uit.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:13 schreef L.Denninger het volgende:
Als jij met een dobbelsteen gaat gooien, en ik voorspel van tevoren dat het 5 wordt, en het wordt 5 - dan ben ik gelijk paranormaal en is het onmogelijk dat dat toeval is ?
In dat kader ("statistisch gezien") is die ene voorspellingstest wel leuk, waar je die figuren online moet voorspellen.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
En mocht je dat nog een paar keer doen kunnen we gaan kijken of ie het statistisch beter doet datn je zou verwachten met toeval
quote:Op donderdag 20 november 2008 13:31 schreef sjoep het volgende:
Ik ben niet boos, maar ik zie elke keer herhaling. En dat is zzzzaaaaaaiiii.
Het is niet stom, niet dom, maar je hebt er niks aan.
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:31 schreef sjoep het volgende:
[..]
Nee, maar in dit voorbeeld zegt die "waarzegger" ook de dag er bij, en dát er gegooid gaat worden met een dobbelsteen. Dat sluit de verklaring "toeval" volgens mij al veel meer uit.
Nou ja, ik meen dat het nuttig is als ik uitleg waarom je beter niet op 1 uitspraak af kunt gaan als je zeker wilt weten hoe het zit, en je komt nogal kribbig over - je maakt me uit voor arrogant, stelt dat ik "zelf testen opstel" terwijl ik gewoon een normale manier uitleg om zekerheid over deze waarzegger te krijgen, etcetera.quote:Ik ben niet boos, maar ik zie elke keer herhaling. En dat is zzzzaaaaaaiiii.
Het is niet stom, niet dom, maar je hebt er niks aan.
Welnee, het maakt de kans op een hit alleen kleiner dan wanneer je alleen een jaar zou noemen.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:31 schreef sjoep het volgende:
[..]
Nee, maar in dit voorbeeld zegt die "waarzegger" ook de dag er bij, en dát er gegooid gaat worden met een dobbelsteen. Dat sluit de verklaring "toeval" volgens mij al veel meer uit.
Hier zakt m'n broek van af.quote:
Zijn eerste ervaring met het paranormale , je bedoeld testen met golfje en ster en cirkel enzo ?quote:Op donderdag 20 november 2008 13:33 schreef sjoep het volgende:
[..]
In dat kader ("statistisch gezien") is die ene voorspellingstest wel leuk, waar je die figuren online moet voorspellen.
Geen idee waar dat ooit stond. Does it ring a bell bij iemand?
Overigens, TS heeft geen paranormale ervaring gehad toch?
ehm... in dit geval was het de TS zélf die ook twijfels erbij had dat dit enkel via 'paranormale weg' te verklaren is...quote:
Ik word een béétje kribbig van jouw aanname elke keer alsof ik niet slim genoeg zou zijn om te begrijpen wat jij zegt inderdaad. Je hoeft het allemaal niet uit te leggen, ik begrijp heus wel wat je zegt.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:39 schreef L.Denninger het volgende:
Nou ja, ik meen dat het nuttig is als ik uitleg waarom je beter niet op 1 uitspraak af kunt gaan als je zeker wilt weten hoe het zit, en je komt nogal kribbig over - je maakt me uit voor arrogant, stelt dat ik "zelf testen opstel" terwijl ik gewoon een normale manier uitleg om zekerheid over deze waarzegger te krijgen, etcetera.
Nou ja, er zijn in mijn ogen 2 mogelijkheden :quote:Op donderdag 20 november 2008 13:58 schreef sjoep het volgende:
[..]
Ik word een béétje kribbig van jouw aanname elke keer alsof ik niet slim genoeg zou zijn om te begrijpen wat jij zegt inderdaad. Je hoeft het allemaal niet uit te leggen, ik begrijp heus wel wat je zegt.
Maar als iemand het niet met je eens is, dan leg jij dat uit als niet begrijpen. Dat is een enorm misverstand.![]()
Wellicht word je vaak niet begrepen en is dat de oorzaak, maar trust me, ik ben slim genoeg om te lezen wat je schrijft. Eén keer je mening toelichten is echt voldoende.
Anderzijds geeft hij ook toch wel een beetje verrast te zijn toch?quote:Op donderdag 20 november 2008 13:53 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ehm... in dit geval was het de TS zélf die ook twijfels erbij had dat dit enkel via 'paranormale weg' te verklaren is...
3. er kan altijd sprake zijn van toeval, maar iemand kan ook iets voorspellen/weten. Dit kan gewoon naast elkaar bestaan.quote:Op donderdag 20 november 2008 14:03 schreef L.Denninger het volgende:
Nou ja, er zijn in mijn ogen 2 mogelijkheden :
of je vindt dat als iemand 1x iets goed raadt er absoluut geen sprake kan zijn van toeval,
of je vind dat er wel sprake kan zijn van toeval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |