Eerlijkgezegd denk ik dat het voornamelijk komt omdat ouders niet meer lezen en ook niet meer voorlezen. Of niet zoals vroeger in ieder geval. Hoeveel ouders ken je die hun kind regelmatig een verhaal voorlezen of samen een boek lezen? Ik in ieder geval niet, die zetten hun kind eerder voor de tv met een dvd'tje op.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen hebben leren lezen met deze methode en mijn jongste zat in groep 4 al op AVI-9. Hij las dezelfde boeken als zijn broer.
Het is dus echt niet zo dat je in groep 3 geen boeken mag lezen boven niveau 4. Als je beter kunt, krijg je gewoon moeilijkere boeken en mag je naar een andere klas om een boek uit te gaan zoeken.
Een oma kan ook aan mams vragen op welk niveau haar kleinkind zit. Dat verschilt per kind en niet per leeftijd.
Verder denk ik dat vooral de computer en 24-uurs tv schuldig is aan het niet meer willen lezen van kinderen en niet het AVI-niveau.
Als leesmoeder hoef je helemaal niet professioneel te zijn.quote:[Leesmoeders is eigenlijk ook best erg, goed bedoeld, maar dat zijn toch geen professionele krachten.
Je moet toch wel enige vermogens tot lesgeven hebben, als iemand iets leren alleen maar de stof nadoen is dan waren er geen lerarenopleidingen nodig. Er zullen best hele goede tussen zitten daar niet van. Ook in de groepjes moet er, zeker door de zwakkere lezers, toch echt nog wel bijgeleerd worden. Wat staat er, en waarom?quote:Op woensdag 19 november 2008 20:21 schreef ginder het volgende:
[..]
Als leesmoeder hoef je helemaal niet professioneel te zijn.
Om een kind te leren fietsen hoef je toch geen fietsenmaker te zijn.
Het lezen in groepjes is het inoefenen wat de kinderen bij de leerkracht geleerd hebben.
Het hangt denk ik ook van de individuele docent af, sommige docenten staan voor de klas en die verdenk ik ervan in hun huis een muur vol hokjes te hebben en elke dag een hokje af te kruisen tot hun pensioen, om verder met een minimum aan inspanning de dagen proberen te slijten. Verder lijken zulke lui een hekel hebben aan leerlingen die uitschieten, omdat die extra aandacht nodig hebben; hetzij om bij te komen, hetzij om bezig te blijven. (Ik heb een docent gehad die voor het bezig blijven één remedie had: handen over elkaar en wachten totdat de rest klaar is.)quote:Op woensdag 19 november 2008 20:19 schreef Maeghan het volgende:
Maar goed, ik zat in groep vier idd ook al op niveau 9 en wij mochten dus in principe geen andere boeken lezen. Voor mij werd dan een uitzondering gemaakt omdat mijn ouders er nogal achteraan zaten, maar de rest van de klas kreeg gewoon de standaardboekjes. Ik ook een tijdje, dus dan las ik 6 boekjes per dag op het niveau van "Dit is een fiets. Een fiets heeft trappers. Een fiets heeft ook een bel." Alsof ik dat zelf nog niet wist op die leeftijd. Ik had verdorie zelf ook een fiets! Kortom, vroeger was het eigenlijk ook droevig.
Remedial teaching en dergelijke voor zwakke leerlingen is al wel een tijdje bezig, om ook goede leerlingen wat extra te bieden is nog een stuk jonger.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:27 schreef ThE_ED het volgende:
Maar om ontopic op de OP terug te komen, het is natuurlijk een dilemma, aan de ene kant vind ik een engzins rigide lessysteem wel goed, een zekere basis is toch nodig. Aan de andere kant vallen zo "betere" en "zwakkere" leerlingen vaak buiten de boot, het is dan soms nog maar de vraag of dat goed wordt opgevangen.
Ik heb van m'n moeder leren lezen en die had er ook geen opleiding voor. Toch las ik beter dan alle andere kinderen uit de klas.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:24 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Je moet toch wel enige vermogens tot lesgeven hebben, als iemand iets leren alleen maar de stof nadoen is dan waren er geen lerarenopleidingen nodig. Er zullen best hele goede tussen zitten daar niet van. Ook in de groepjes moet er, zeker door de zwakkere lezers, toch echt nog wel bijgeleerd worden. Wat staat er, en waarom?
Je moet zo'n kind leren waarom het woord in dit verband zo gebruikt wordt. (Uitspraak én woordgebruik, zeker op de hogere niveau's) Het gaat niet om nadoen, maar om zelf denken. Bij het lezen gaat het namelijk niet alleen om lezen wat er staat, maar ook om begrip van wát er staat.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:28 schreef ginder het volgende:
Bij het lezen probeert een kind te zeggen wat er staat.
Lukt dat niet dan zegt de moeder het voor. En laat het kind het nog eens proberen.
Daar is geen lerarenopleiding voor nodig.
Tja, dat is waar. Maar dat laatste, dat is ook het zwakke punt van dit leessysteem. Wat stimuleert je meer om te lezen? Lesstof die theoretisch gezien op jouw niveau is (of althans, op het gemiddelde niveau van iemand van jouw leeftijd) of een boek wat je leuk vindt, ondanks dat er misschien weleens een woord instaat wat je niet kunt lezen? Ik weet het wel. Té moeilijk is niet leuk, maar er is niks mis met af en toe een onbekend woord tegenkomen.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het hangt denk ik ook van de individuele docent af, sommige docenten staan voor de klas en die verdenk ik ervan in hun huis een muur vol hokjes te hebben en elke dag een hokje af te kruisen tot hun pensioen, om verder met een minimum aan inspanning de dagen proberen te slijten. Verder lijken zulke lui een hekel hebben aan leerlingen die uitschieten, omdat die extra aandacht nodig hebben; hetzij om bij te komen, hetzij om bezig te blijven. (Ik heb een docent gehad die voor het bezig blijven één remedie had: handen over elkaar en wachten totdat de rest klaar is.)
Maar er zijn ook docenten die er natuurlijk wat van proberen te maken en wat extra's proberen te verzinnen. Op de openbare bibliotheek was er bijvoorbeeld een medewerkster die wel veel met kinderboeken deed en je altijd wel een boek kon aanraden wat leuk was. Niet wat op niveau AVI-6 zat.
En hoe leer je taal begrijpen? Door het te gebruiken. Door alleen maar woorden te gebruiken die het kind al kent, leert het geen nieuwe woorden. Het beste leer je woorden kennen als je ze steeds opnieuw tegenkomt en zo uit de context leert te halen wat het woord betekent en hoe je het gebruikt. Bij kleine kinderen gaat dat ook min of meer automatisch en als ze wat ouder zijn kun je ze ook een kinderwoordenboek geven.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:33 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Je moet zo'n kind leren waarom het woord in dit verband zo gebruikt wordt. (Uitspraak én woordgebruik, zeker op de hogere niveau's) Het gaat niet om nadoen, maar om zelf denken. Bij het lezen gaat het namelijk niet alleen om lezen wat er staat, maar ook om begrip van wát er staat.
Lezen en praten (taalgebruik) leer je inderdaad ook voor een (groot) deel van bijvoorbeeld je ouders en andere omgeving. Ik wil niet pleiten voor een volledige professionalisering, maar van de andere kant is het idee van "oh dat kan wel zo" ook wat raar. Niet dat er niet enorm slechte leraren zijn ook, inderdaad een diploma zegt niet alles. Ik heb het trouwens dachtik niet over een diploma gehad, maar uit eigen ervaring weet ik dat goed bedoelende moeders niet altijd even goed kunnen uitleggen.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:33 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik heb van m'n moeder leren lezen en die had er ook geen opleiding voor. Toch las ik beter dan alle andere kinderen uit de klas.
Het wordt tijd dat we eens ophouden te doen alsof je iemand alleen iets uit kunt leggen als je een diploma hebt en daarnaast dat een diploma betekent dat je goed bent in wat je doet (het betekent alleen dat je minimaal een 5,5 hebt gescoord voor een paar tentamens van jaren daarvoor).
Inderdaad, dus het gaat niet alleen om oplezen, maar ook om leren zodat het kind ook een nieuw woord kan gebruiken en begrijpen op een gegeven moment.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:37 schreef Maeghan het volgende:
[..]
En hoe leer je taal begrijpen? Door het te gebruiken. Door alleen maar woorden te gebruiken die het kind al kent, leert het geen nieuwe woorden. Het beste leer je woorden kennen als je ze steeds opnieuw tegenkomt en zo uit de context leert te halen wat het woord betekent en hoe je het gebruikt. Bij kleine kinderen gaat dat ook min of meer automatisch en als ze wat ouder zijn kun je ze ook een kinderwoordenboek geven.
Ik ben toch echt niet briljant maar sinds ik heb leren lezen is er niet een dag geweest op school dat ik me niet stierlijk heb zitten vervelen tijdens de leeslessen en leesgroepjes. Het ging altijd te langzaam en de stof was te simpel en niet interessant. En schijnbaar is dat sinds mijn lagere schooltijd zo'n 20 jaar geleden, alleen maar erger geworden.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:27 schreef ThE_ED het volgende:
Maar om ontopic op de OP terug te komen, het is natuurlijk een dilemma, aan de ene kant vind ik een engzins rigide lessysteem wel goed, een zekere basis is toch nodig. Aan de andere kant vallen zo "betere" en "zwakkere" leerlingen vaak buiten de boot, het is dan soms nog maar de vraag of dat goed wordt opgevangen.
Tja, ik vind dat een beetje flauwekul. Je hebt lezen en je hebt leren en verder moet je m.i. geen onderscheid maken. Dat vind ik net zoiets als je veterstrikdiploma opdelen in de onderdelen materiaalkennis, timing en knooptechniek. Lezen is in principe één ding en je kunt kinderen niet leren 'technisch lezen' zonder enige boodschap en je kunt ook de boodschap niet begrijpen zonder dat je technisch goed kunt lezen.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:45 schreef ginder het volgende:
er zijn oa.
technisch lezen
begrijpend lezen
studerend lezen
forum lezen
e.v.a.
AVI gaat vooral om technisch lezen.
Inhoudelijk krijgt in andere lessen de aandacht.
En dan een boekverslag moeten maken als je het boek uit had, om je even bezig te houden omdat je anders te veel boeken las.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:45 schreef ThE_ED het volgende:
Maargoed, ik vond zelf in groepjes lezen altijd drama. Mochten jullie niet op een gegeven moment "vrij" lezen? Hadden we ook dramatisch slechte boeken voor trouwens, hele oude uitgaves ook, dus niets hedendaags. Wel Jules Verne daardoor gaan lezen in groep 6 of 7.
Eigenlijk in de lagere groepen mochten we meer vrij lezen dan in de hogere groepen.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:45 schreef ThE_ED het volgende:
Maargoed, ik vond zelf in groepjes lezen altijd drama. Mochten jullie niet op een gegeven moment "vrij" lezen? Hadden we ook dramatisch slechte boeken voor trouwens, hele oude uitgaves ook, dus niets hedendaags. Wel Jules Verne daardoor gaan lezen in groep 6 of 7.
Ja, nouja, sommige mensen kunnen ook echt "studeren", ik kan alleen maar lezen, inderdaad.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:48 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Tja, ik vind dat een beetje flauwekul. Je hebt lezen en je hebt leren en verder moet je m.i. geen onderscheid maken. Dat vind ik net zoiets als je veterstrikdiploma opdelen in de onderdelen materiaalkennis, timing en knooptechniek. Lezen is in principe één ding en je kunt kinderen niet leren 'technisch lezen' zonder enige boodschap en je kunt ook de boodschap niet begrijpen zonder dat je technisch goed kunt lezen.
Ik was altijd snel af, want ik las wel heel veel en snel, maar altijd "voor mezelf". Bij presentaties lees ik dan ook nooit wat op, ik kan beter gewoon vertellen, voorlezen is drama. Dat wordt leuk voor mijn kinderen later.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:49 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Eigenlijk in de lagere groepen mochten we meer vrij lezen dan in de hogere groepen.
Wij deden foutenlezen, dat was dan klassikaal en dan kreeg iedereen een keer een beurt. Je mocht dan lezen tot je een fout maakte en daarna was de volgende. Het was dan natuurlijk wel een spel om zo lang mogelijk aan de beurt te blijven en dat werkte redelijk goed. Volgens mij vonden veel kinderen het wel leuk, ik in ieder geval ook wel.
Er zijn kinderen die goed kunnen verwoorden wat er staat, maar het niet begrijpen.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:48 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Tja, ik vind dat een beetje flauwekul. Je hebt lezen en je hebt leren en verder moet je m.i. geen onderscheid maken. Dat vind ik net zoiets als je veterstrikdiploma opdelen in de onderdelen materiaalkennis, timing en knooptechniek. Lezen is in principe één ding en je kunt kinderen niet leren 'technisch lezen' zonder enige boodschap en je kunt ook de boodschap niet begrijpen zonder dat je technisch goed kunt lezen.
Ik zat op een kutschool dus ik spijbelde als de raven!quote:Op woensdag 19 november 2008 08:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?
En dat doet school nu juist wel.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:58 schreef ginder het volgende:
[..]
Er zijn kinderen die goed kunnen verwoorden wat er staat, maar het niet begrijpen.
Er zijn kinderen die slecht technisch lezen, maar het wel begrijpen als ze er de tijd voor krijgen.
Je kunt ze beter niet op dezelfde manier aanpakken.
Wij hebben vroeger veel voorgelezen, toen ze nog heel klein waren. Altijd even met het naar bed gaan.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:19 schreef Maeghan het volgende:
Eerlijkgezegd denk ik dat het voornamelijk komt omdat ouders niet meer lezen en ook niet meer voorlezen. Of niet zoals vroeger in ieder geval. Hoeveel ouders ken je die hun kind regelmatig een verhaal voorlezen of samen een boek lezen? Ik in ieder geval niet, die zetten hun kind eerder voor de tv met een dvd'tje op.
Dat hoop ik, maar ik verwacht van niet. Hoewel de oudste het onderwijs in wil. Dus, die moet toch verplicht gaan lezen.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:21 schreef Maeghan het volgende:
Dat het in jouw geval niet opgaat, betekent natuurlijk niet dat het geen invloed heeft. Misschien gaan ze als volwassene wel weer lezen, je weet maar nooit.
's Zomers meer dan 's winters. Wij doen wel veel spelletjes met de kinderen, zowel op de computer als gewone bordspellen.quote:Maar goed, lezen jullie zelf nog wel?
Tja, dus zoals ik al zei, ligt het vaak aan de opkomst van de computer en internet dat er minder gelezen wordt. Zowel door ouders als door kinderen.quote:Mijn vader zat vroeger vaak op de bank te lezen en dat herinner ik me dan wel. Ik vond m'n vader toen een stuk leuker dan sinds ie alleen maar achter de computer zit, trouwens. Als zoiets me bijgebleven is, is het misschien ook wel mogelijk dat het invloed heeft gehad op mijn voorkeur: ik speel bijna nooit computerspelletjes (als kind wel) en ik lees vergeleken met andere mensen vrij veel (ook niet meer zo veel als tijdens m'n studie, maar toch). Ik kan natuurlijk niet bewijzen of het zo is, maar het is wel mijn indruk dat mensen over het algemeen steeds minder gaan lezen en als je iets nooit ziet, kom je ook niet zo snel op het idee om het te gaan doen, denk ik. En zoals ik al zei, de ouders die ik ken, lezen niet met de kinderen, die geven ze een dvd van de Teletubbies of een cd-rommetje met Putt-Putt of Freddy Fish (of zo).
Serieus, hoeft dat niet meer? Ik heb daar een beetje mijn twijfels bij eerlijk gezegd. Eea zal misschien van het schooltype afhangen.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:15 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat de enige manier om kinderen nog aan 't lezen te krijgen is dat scholen weer boekenlijsten gaan verplichten. Wij moesten vroeger voor het eindexamen tig boeken lezen. Tegenwoordig hoeven ze dit helemaal niet meer, of hooguit 3 stuks, en alleen voor Nederlands.
Dat dacht ik al. Welke school zit je, havo of vwo? Ik moest er destijds 30 voor Nederlands op het VWO. Daar kwamen al die andere talen + geschiedenis dan nog bij.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:59 schreef Ayca het volgende:
Ik moet nog gewoon 15 boeken lezen voor nederlands hoor, dus dat die boekenlijst weg is klopt al niet.
vwo(gymnasium)quote:Op donderdag 20 november 2008 19:09 schreef BabyBel4 het volgende:
[..]
Dat dacht ik al. Welke school zit je, havo of vwo? Ik moest er destijds 30 voor Nederlands op het VWO. Daar kwamen al die andere talen + geschiedenis dan nog bij.Gelukkig waren er zat mogelijkheden om er onderuit te komen.
Maar Vigier vond je niet zo moeilijk?quote:Op donderdag 20 november 2008 23:52 schreef vigier het volgende:
enige woord waar ik de 1e keer moeite mee had was "bouvier"
Same here. Ik las op de lagere school al boeken voor volwassenen (boeken als "The Godfather", "Kane & Abel" enzo). Toen ze me op de middelbare school al die flauwe uitgekauwde dikdoenerige troep voorschotelden ("literatuur!"quote:Op donderdag 20 november 2008 23:52 schreef vigier het volgende:
ik moest op Gymnasium ook 30 boeken voor NL leren en 15 per taal voor de andere talen...
Op de basisschool vond ik lezen nog hartstikke leuk (zat in Avi 9+, kon "vrij" lezen, enige woord waar ik de 1e keer moeite mee had was "bouvier"). Maar op de middelbare school met die lijst hebben ze de zin om te lezen er professioneel uitgehaald. Goed van ze!
Sindsdien nog geen 10 boeken meer gelezen... Als ik in een boek bezig ben vind ik het wel weer leuk, maar toch.
quote:Op vrijdag 21 november 2008 19:37 schreef ginder het volgende:
Juist voor kinderen die naar een spierwitte school worden gestuurd is het nuttig dat ze er achter kunnen komen dat er in Nederland ook mensen zijn die afkomstig zijn uit een andere cultuur en die ander gewoontes hebben.
quote:Niet dat het slecht is om kinderen iets te leren over de multiculturele samenleving, maar in deze leesboekjes ontbreekt iedere spirit. Het is plichtmatig gezeik, totaal niet spannend of prikkelend. Bovendien wordt er bij de andere vakken genoeg aandacht besteed aan maatschappelijke issues.
Ach, als je het van die lijsten moet hebben ben je al te laat.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:15 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat de enige manier om kinderen nog aan 't lezen te krijgen is dat scholen weer boekenlijsten gaan verplichten. Wij moesten vroeger voor het eindexamen tig boeken lezen. Tegenwoordig hoeven ze dit helemaal niet meer, of hooguit 3 stuks, en alleen voor Nederlands.
Daarbij heeft de computer ook wel goede kanten. Voor onze kids is Engels een tweede taal, vanwege chatten met kinderen over de hele wereld.
En andersom ook.quote:Op vrijdag 21 november 2008 19:37 schreef ginder het volgende:
Juist voor kinderen die naar een spierwitte school worden gestuurd is het nuttig dat ze er achter kunnen komen dat er in Nederland ook mensen zijn die afkomstig zijn uit een andere cultuur en die ander gewoontes hebben.
Avi-boekjes bestaan niet. Het is een systeem om te bepalen hoe moeilijk het is om zo'n boek te lezen, zodat je als ouder of leerkracht niet elk boekje vooraf hoef door te lezen. Dus dat betreft dus alle boekjes, en heeft dus niets met multiculti-gedachte te maken.quote:Op zaterdag 22 november 2008 08:03 schreef ginder het volgende:
[quote]Op vrijdag 21 november 2008 19:06 schreef Nadine26 het volgende:
Die AVI-boekjes op de Basisschool zijn, afgezien van die idiote regeltjes, het schoolvoorbeeld van de betuttelende multiculti-gedachte. Op elk hoofdstukje waarin Nederlandse kinderen (en ouders) een rol spelen, staan twee hoofdstukjes over Nederlandse Marokkanen of Nederlandse Turken (zoals je die tegenwoordig moet noemen van Jan Kuitenbrouwer!).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |