abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 november 2008 @ 20:36:28 #61
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_63355795
Bij het lezen in groepjes gaat het vooral om het inoefenen. Lezen leer je vooral door het veel te doen.
Didactische uitleg is er voor de leerkracht op andere tijden.
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
pi_63355838
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:33 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Je moet zo'n kind leren waarom het woord in dit verband zo gebruikt wordt. (Uitspraak én woordgebruik, zeker op de hogere niveau's) Het gaat niet om nadoen, maar om zelf denken. Bij het lezen gaat het namelijk niet alleen om lezen wat er staat, maar ook om begrip van wát er staat.
En hoe leer je taal begrijpen? Door het te gebruiken. Door alleen maar woorden te gebruiken die het kind al kent, leert het geen nieuwe woorden. Het beste leer je woorden kennen als je ze steeds opnieuw tegenkomt en zo uit de context leert te halen wat het woord betekent en hoe je het gebruikt. Bij kleine kinderen gaat dat ook min of meer automatisch en als ze wat ouder zijn kun je ze ook een kinderwoordenboek geven.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 19 november 2008 @ 20:38:15 #63
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63355852
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:33 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ik heb van m'n moeder leren lezen en die had er ook geen opleiding voor. Toch las ik beter dan alle andere kinderen uit de klas.

Het wordt tijd dat we eens ophouden te doen alsof je iemand alleen iets uit kunt leggen als je een diploma hebt en daarnaast dat een diploma betekent dat je goed bent in wat je doet (het betekent alleen dat je minimaal een 5,5 hebt gescoord voor een paar tentamens van jaren daarvoor).
Lezen en praten (taalgebruik) leer je inderdaad ook voor een (groot) deel van bijvoorbeeld je ouders en andere omgeving. Ik wil niet pleiten voor een volledige professionalisering, maar van de andere kant is het idee van "oh dat kan wel zo" ook wat raar. Niet dat er niet enorm slechte leraren zijn ook, inderdaad een diploma zegt niet alles. Ik heb het trouwens dachtik niet over een diploma gehad, maar uit eigen ervaring weet ik dat goed bedoelende moeders niet altijd even goed kunnen uitleggen.

Daarnaast is het natuurlijk wel apart dat er voor secundaire onderwijstaken teruggevallen moet worden op steun van ouders. Dat is echt niet zo vanzelfsprekend hoor. Hier in Nederland vinden we dat inderdaad heel gewoon, en ik zou ook graag helpen, maar ergens vind ik het toch raar.
[KNE]-Mod
  woensdag 19 november 2008 @ 20:39:56 #64
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63355905
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:37 schreef Maeghan het volgende:

[..]

En hoe leer je taal begrijpen? Door het te gebruiken. Door alleen maar woorden te gebruiken die het kind al kent, leert het geen nieuwe woorden. Het beste leer je woorden kennen als je ze steeds opnieuw tegenkomt en zo uit de context leert te halen wat het woord betekent en hoe je het gebruikt. Bij kleine kinderen gaat dat ook min of meer automatisch en als ze wat ouder zijn kun je ze ook een kinderwoordenboek geven.
Inderdaad, dus het gaat niet alleen om oplezen, maar ook om leren zodat het kind ook een nieuw woord kan gebruiken en begrijpen op een gegeven moment.
[KNE]-Mod
pi_63356061
Nou ja, de ouders hoeven van mij niet op school te gaan helpen, maar het is m.i. normaal dat een kind ook dingen leert van zijn of haar ouders. Lezen hoort daar ook bij. Het zijn tenslotte de ouders die het kind echt kennen (ja, het kind zit misschien wel veel op school, maar daar zit het in een klas met misschien wel 35 anderen en de docent zal dus niet altijd weten wat de behoeften van het kind zijn of tijd hebben het kind te helpen op de gewenste punten) en die weten waar het kind aan toe is.

Je kunt ook niet verwachten dat een kind in de uren op school alles kan leren wat het nodig heeft -- een kind zit een kwart van de dag op school, waarvan hij zich ook nog niet de hele dag kan concentreren, je kunt dan niet verwachten dat ze daar alles kunnen doen.

Nee, je had het niet over een diploma, maar je had het over mensen die ervoor opgeleid zijn geloof ik, of in ieder geval mensen die er 'professioneel' mee bezig zijn. Dus wmb komt dat neer op mensen 'met een diploma', om het even heel erg zwart-wit te schetsen.

Tja, dat goedbedoelde moeders (of vaders!) niet alles even goed uit kunnen leggen is zo. Maar hetzelfde geldt voor docenten. Daarnaast is hetook niet zo dat als een ouder een keer een woordje verkeerd uitlegt of zo, het kind onherstelbare schade oploopt en nooit meer normaal zal kunnen communiceren. Ik vind gewoon, ieder beetje helpt. En de ouders zijn voor kinderen vaak wel rolmodellen, dus als de ouders leuk bezig zijn met taal en lezen, zal dat denk ik meer helpen dan een mooie theorie achter het leesonderwijs.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:45:14 #66
83740 ginder
pi_63356069
er zijn oa.

technisch lezen
begrijpend lezen
studerend lezen
forum lezen
e.v.a.

AVI gaat vooral om technisch lezen.
Inhoudelijk krijgt in andere lessen de aandacht.
Oscar Wilde
  woensdag 19 november 2008 @ 20:45:17 #67
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63356072
Maargoed, ik vond zelf in groepjes lezen altijd drama. Mochten jullie niet op een gegeven moment "vrij" lezen? Hadden we ook dramatisch slechte boeken voor trouwens, hele oude uitgaves ook, dus niets hedendaags. Wel Jules Verne daardoor gaan lezen in groep 6 of 7.
[KNE]-Mod
pi_63356097
Pim, Frits en Ida
pi_63356109
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:27 schreef ThE_ED het volgende:
Maar om ontopic op de OP terug te komen, het is natuurlijk een dilemma, aan de ene kant vind ik een engzins rigide lessysteem wel goed, een zekere basis is toch nodig. Aan de andere kant vallen zo "betere" en "zwakkere" leerlingen vaak buiten de boot, het is dan soms nog maar de vraag of dat goed wordt opgevangen.
Ik ben toch echt niet briljant maar sinds ik heb leren lezen is er niet een dag geweest op school dat ik me niet stierlijk heb zitten vervelen tijdens de leeslessen en leesgroepjes. Het ging altijd te langzaam en de stof was te simpel en niet interessant. En schijnbaar is dat sinds mijn lagere schooltijd zo'n 20 jaar geleden, alleen maar erger geworden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63356145
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:45 schreef ginder het volgende:
er zijn oa.

technisch lezen
begrijpend lezen
studerend lezen
forum lezen
e.v.a.

AVI gaat vooral om technisch lezen.
Inhoudelijk krijgt in andere lessen de aandacht.
Tja, ik vind dat een beetje flauwekul. Je hebt lezen en je hebt leren en verder moet je m.i. geen onderscheid maken. Dat vind ik net zoiets als je veterstrikdiploma opdelen in de onderdelen materiaalkennis, timing en knooptechniek. Lezen is in principe één ding en je kunt kinderen niet leren 'technisch lezen' zonder enige boodschap en je kunt ook de boodschap niet begrijpen zonder dat je technisch goed kunt lezen.
pi_63356152
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:45 schreef ThE_ED het volgende:
Maargoed, ik vond zelf in groepjes lezen altijd drama. Mochten jullie niet op een gegeven moment "vrij" lezen? Hadden we ook dramatisch slechte boeken voor trouwens, hele oude uitgaves ook, dus niets hedendaags. Wel Jules Verne daardoor gaan lezen in groep 6 of 7.
En dan een boekverslag moeten maken als je het boek uit had, om je even bezig te houden omdat je anders te veel boeken las.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63356199
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:45 schreef ThE_ED het volgende:
Eigenlijk in de lagere groepen mochten we meer vrij lezen dan in de hogere groepen.

Wij deden foutenlezen, dat was dan klassikaal en dan kreeg iedereen een keer een beurt. Je mocht dan lezen tot je een fout maakte en daarna was de volgende. Het was dan natuurlijk wel een spel om zo lang mogelijk aan de beurt te blijven en dat werkte redelijk goed. Volgens mij vonden veel kinderen het wel leuk, ik in ieder geval ook wel.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:52:16 #73
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63356285
Ja, basisschool is saai, en als je er aan terug denkt. We hadden een paar goede leraren, maar ook een paar dramatische. Als kind denk je soms al van "wat raar" of "klopt dat nou wel?", maar als je er dan nu aan terugdenkt... Dat gaat eigenlijk niet zozeer om de leesgroepjes, want daar herinner ik me alleen nog de methode van, de inhoud van de boekjes was natuurlijk vaak niks. Ik weet alleen nog dat ik ook een groepje moest begeleiden en dat ik toen "Wees voorzichtig Daantje!" met het groepje moest doen, over een boertje dat kievitseieren gaat zoeken.
[KNE]-Mod
  woensdag 19 november 2008 @ 20:56:35 #74
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63356424
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:48 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Tja, ik vind dat een beetje flauwekul. Je hebt lezen en je hebt leren en verder moet je m.i. geen onderscheid maken. Dat vind ik net zoiets als je veterstrikdiploma opdelen in de onderdelen materiaalkennis, timing en knooptechniek. Lezen is in principe één ding en je kunt kinderen niet leren 'technisch lezen' zonder enige boodschap en je kunt ook de boodschap niet begrijpen zonder dat je technisch goed kunt lezen.
Ja, nouja, sommige mensen kunnen ook echt "studeren", ik kan alleen maar lezen, inderdaad.
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:49 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Eigenlijk in de lagere groepen mochten we meer vrij lezen dan in de hogere groepen.

Wij deden foutenlezen, dat was dan klassikaal en dan kreeg iedereen een keer een beurt. Je mocht dan lezen tot je een fout maakte en daarna was de volgende. Het was dan natuurlijk wel een spel om zo lang mogelijk aan de beurt te blijven en dat werkte redelijk goed. Volgens mij vonden veel kinderen het wel leuk, ik in ieder geval ook wel.
Ik was altijd snel af, want ik las wel heel veel en snel, maar altijd "voor mezelf". Bij presentaties lees ik dan ook nooit wat op, ik kan beter gewoon vertellen, voorlezen is drama. Dat wordt leuk voor mijn kinderen later.
[KNE]-Mod
  woensdag 19 november 2008 @ 20:58:38 #75
83740 ginder
pi_63356493
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:48 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Er zijn kinderen die goed kunnen verwoorden wat er staat, maar het niet begrijpen.
Er zijn kinderen die slecht technisch lezen, maar het wel begrijpen als ze er de tijd voor krijgen.
Je kunt ze beter niet op dezelfde manier aanpakken.
Oscar Wilde
pi_63356621
quote:
Op woensdag 19 november 2008 08:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?
Ik zat op een kutschool dus ik spijbelde als de raven!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_63356980
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:58 schreef ginder het volgende:

[..]

Er zijn kinderen die goed kunnen verwoorden wat er staat, maar het niet begrijpen.
Er zijn kinderen die slecht technisch lezen, maar het wel begrijpen als ze er de tijd voor krijgen.
Je kunt ze beter niet op dezelfde manier aanpakken.
En dat doet school nu juist wel.

Maar hoe dan ook, lezen blijft een samenspel van deze twee. Dat je de letters herkent, betekent niet dat je kan lezen. Lezen is de letters herkennen en de woorden begrijpen.
  woensdag 19 november 2008 @ 23:02:31 #78
83740 ginder
pi_63360876
Door de verschillende leesvormen kun je ze naar behoefte anders aanpakken.
Oscar Wilde
  donderdag 20 november 2008 @ 10:14:05 #79
3542 Gia
User under construction
pi_63367490
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:19 schreef Maeghan het volgende:

Eerlijkgezegd denk ik dat het voornamelijk komt omdat ouders niet meer lezen en ook niet meer voorlezen. Of niet zoals vroeger in ieder geval. Hoeveel ouders ken je die hun kind regelmatig een verhaal voorlezen of samen een boek lezen? Ik in ieder geval niet, die zetten hun kind eerder voor de tv met een dvd'tje op.

Wij hebben vroeger veel voorgelezen, toen ze nog heel klein waren. Altijd even met het naar bed gaan.
Toen ze zelf konden lezen, hebben we met ons vieren, na het eten, onder het genot van een bak koffie/chocomel, o.a. Harry Potter gelezen. Om beurten een bladzijde, zodat ze de verschillende intonaties ook konden horen. De jongste zat toch al 2 niveau's hoger dan zijn leeftijd aangaf. Dus, dat was wel makkelijk.

Maar goed, het mocht allemaal toch niet baten, want ze lezen nooit meer. Behalve de boekjes die bij de computerspelletjes zitten.

Overigens is het schoolniveau van de oudste hoger dan van de jongste. Dus dat jongste eerder op niveau kon lezen maakte wat dat betreft ook niet uit.
pi_63372100
Dat het in jouw geval niet opgaat, betekent natuurlijk niet dat het geen invloed heeft. Misschien gaan ze als volwassene wel weer lezen, je weet maar nooit. Maar goed, lezen jullie zelf nog wel? Mijn vader zat vroeger vaak op de bank te lezen en dat herinner ik me dan wel. Ik vond m'n vader toen een stuk leuker dan sinds ie alleen maar achter de computer zit, trouwens. Als zoiets me bijgebleven is, is het misschien ook wel mogelijk dat het invloed heeft gehad op mijn voorkeur: ik speel bijna nooit computerspelletjes (als kind wel) en ik lees vergeleken met andere mensen vrij veel (ook niet meer zo veel als tijdens m'n studie, maar toch). Ik kan natuurlijk niet bewijzen of het zo is, maar het is wel mijn indruk dat mensen over het algemeen steeds minder gaan lezen en als je iets nooit ziet, kom je ook niet zo snel op het idee om het te gaan doen, denk ik. En zoals ik al zei, de ouders die ik ken, lezen niet met de kinderen, die geven ze een dvd van de Teletubbies of een cd-rommetje met Putt-Putt of Freddy Fish (of zo).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')