abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 november 2008 @ 23:50:26 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63333394
quote:
Schrijvers: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

AMSTERDAM - Het systeem waarmee kinderen in Nederland leren lezen, leidt tot een rem op het leesplezier. De jeugdboekenschrijvers verzetten zich tegen ‘misbruik’ van dit zogeheten AVI-systeem (Analyse voor Individualiseringsnormen) en roepen in een brochure op toch vooral uit te gaan van wat kinderen leuk vinden om te lezen.

De schrijvers van de jeugdwerkgroep van de Vereniging van Letterkundigen (VvL) hebben het gevoel dat vormtechnische eisen belangrijker zijn geworden dan hoe boeiend een boek is. ‘Het belemmert de creativiteit’, zegt Selma Noort, voorzitter van de werkgroep. ‘En het leidt tot gekunsteld Nederlands.

Gekkigheid
In een boekje over zwemmen mag het woord ‘bad’ niet omdat het op een d eindigt, die als t wordt uitgesproken, en ‘water’ niet omdat het een a met lange aa-klank bevat. Ga er maar aan staan.’ AVI leidt hier en daar tot gekkigheid, erkent ook Rietje Nivard van de Kinderboekenwinkel in Amsterdam. ‘In de onderste AVI-niveaus is de juf altijd boos, want de ij van ‘blij’ hebben ze nog niet gehad.’ Maar, zegt ze, goede schrijvers weten er toch iets van maken.

De AVI-indeling bestaat al dertig jaar en is vooral bedoeld om de technische leesvaardigheid van kinderen vast te stellen. De auteurs vinden vooral de hogere niveaus onzin.

Moois
Prima voor op school, maar daarbuiten moeten kinderen blijven kiezen wat ze leuk vinden, ongeacht het niveau. ‘Ouders en grootouders stappen de boekwinkel in en vragen alleen maar om een boekje op AVI-4-niveau’, zegt Ted van Lieshout, meervoudig gelauwerd auteur. ‘Dan mis je veel moois.’

Leerkrachten houden te krampachtig vast aan AVI, merken bibliotheken. ‘Een ouder krijgt te horen dat haar kind ‘kilometers moet maken’ op AVI-6’, zegt Marga Moerman van de Westlandse bibliotheek. ‘Wij geven in de kasten expres de hogere AVI-niveaus niet meer aan.’

bron

Is DIT werkelijk serieus!?! Wordt kinderen zo lezen aangeleerd tegenwoordig. Welke zieke onverlaat heeft dit bedacht, zeker dezelfde prutser die ook het nieuwe rekenen heeft bedacht. Waar is ons kabinet in vredesnaam meebezig.

Dit is ZO duidelijk doelbewust aangelegd voor verstommen van de leerlingen. Geen wonder dat we zulke wanstaltig slecht leerlingen en docenten hebben.

Dr Gatto heeft gelijk.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_63333451
Was jij toevallig één van de proefpersonen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_63333453
Het wordt al 30 jaar zo gedaan en daar kom jij nu pas achter?
  dinsdag 18 november 2008 @ 23:53:32 #4
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63333479
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 23:52 schreef VoreG het volgende:
Het wordt al meer dan 30 jaar zo gedaan en daar kom jij nu pas achter?
ik heb toch echt geen AVI methode gehad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/AVI_(onderwijs) >> 1994 dus.
quote:
AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Dit is een systeem dat in 1977 werd ontwikkeld en in 1994 gemoderniseerd door KPC groep te 's-Hertogenbosch met als doel het leesonderwijs te individualiseren en dat ondertussen een belangrijke plaats heeft ingenomen in het basisonderwijs in Nederland en Vlaanderen. In 2008 is het systeem drastisch veranderd.
Dat dus en nu vinden kinderen lezen niet meer leuk
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 18 november 2008 @ 23:58:23 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_63333614
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 23:53 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ik heb toch echt geen AVI methode gaat.
Waarschijnlijk werd het toen niet zo genoemd. . Niet tegen de kinderen die toen leerden lezen in elk geval. Ik kan me wel herinneren dat je in boeken van oplopende niveaus moest lezen, en dat iedereen z'n eigen tempo daarin had. Geen idee hoe die methode heette. Het is al meer dan 20 jaar geleden, en mijn geheugen is niet feilloos.
  woensdag 19 november 2008 @ 00:02:25 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_63333712
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 23:53 schreef Lambiekje het volgende:

http://nl.wikipedia.org/wiki/AVI_(onderwijs) >> 1994 dus.
[..]

Nee, 1977. In 1994 is het gemoderniseerd. Toen bestond het dus al 17 jaar, en ondertussen werd het blijkbaar al op veel basisscholen gebruikt. Uit het artikel dat je quote:
quote:
Dit is een systeem dat in 1977 werd ontwikkeld en in 1994 gemoderniseerd door KPC groep te 's-Hertogenbosch met als doel het leesonderwijs te individualiseren en dat ondertussen een belangrijke plaats heeft ingenomen in het basisonderwijs in Nederland en Vlaanderen.
pi_63333932
Klinkt als een systeem om kinderen onnodig lang dom te houden. Ik snap niet waarom je kinderen zou afremmen in hun taalontwikkeling. Volgens mij is de taalbeheersing van Nederlandse kinderen de laatste decennia achteruit gehold. Dit klinkt misschien CU-, CDA- of spruitjes-achtig, maar volgens mij moeten ze weer terug naar ouderwetse lesmethoden. Het betere stampwerk, zeg maar...
  woensdag 19 november 2008 @ 00:13:24 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_63333965
KPC blijkt overigens te staan (of stond in het verleden) voor Katholiek Pedagogisch Centrum. Dan is het best aannemelijk dat ik indertijd met de AVI-methode heb leren lezen, omdat ik toen op een RK basisschool (het heette toen net een of twee jaar "basisschool" ) zat.
  woensdag 19 november 2008 @ 00:17:42 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_63334040
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:11 schreef Elfletterig het volgende:
Klinkt als een systeem om kinderen onnodig lang dom te houden.
Eerder als een systeem waar je niet te krampachtig aan vast moet houden. Maar goed, dat is een open deur natuurlijk. . Het enige waar je je krampachtig aan vast moet houden is een dakgoot, als de ladder waar je op stond omgevallen is.
pi_63334110
Het is een vreselijk achterlijk systeem, merendeel kinderen konden niet goed leren lezen.
Doet me denken aan het feit dat jaren terug men niet goed kon hoofdrekenen wat een toeval en wat KWAM DIT TOCH VRESELIJK GOED UIT TOEN MET DIE EURO VERSUS GULDEN TRUUK VERWISSELING ZEG!
Zoow heey!
ja nee...wat gaat er straks komen over 20 jaar...de taalverwisselingstruuk?

Anyways ik heb die juf toen stompzinnig zitten aankijken om bijna in lachen uit te barsten toen ze mij uitlegte hoe ze les gaven in taal...
RROOOOOOOOO, OOOOOOOOOOOOOO, SSSSSSSZZZZZZZZZZ
IK DENK MENS DOE NORMAAL JOH!??????
Gaat dit over?
Taalklanken nou geef mij maar aap noot miesje...
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_63334218
Tja dat krijg je met dat kut gepruts met codecs.
Gooi er maar gewoon FFDShow achteraan heeft niemand er nog gezeik mee
  woensdag 19 november 2008 @ 01:00:36 #13
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_63334844
Het is echt moeilijk om met al die regeltjes een beetje een leuk verhaal te schrijven. Maar op zich kan ik me het nut wel voorstellen. Kids die net leren lezen moeten gewoon oefenen, inderdaad kilometers maken, om hun woordenschat op te bouwen en woorden sneller te leren herkennen. En om dan te voorkomen dat je je kind met te makkelijke of te moeilijke boeken opscheept, is zo'n indeling wel handig.

Maar volgens mij wordt er veel te streng aan vastgehouden, zeker als een kind al wat meer taalonderwijs gehad heeft. Uiteindelijk gaat het OOK om de inhoud en dat wordt met die nieuwe regels steeds minder interessant.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 19 november 2008 @ 01:10:55 #14
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_63335045
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:26 schreef Devrim_ het volgende:
Tja dat krijg je met dat kut gepruts met codecs.
Gooi er maar gewoon FFDShow achteraan heeft niemand er nog gezeik mee


[EDIT] Ah, AVI-systeem, FFDShow, flauw.....

[ Bericht 4% gewijzigd door DJ_Scuff op 19-11-2008 01:16:45 ]
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  Redactie Games woensdag 19 november 2008 @ 01:26:29 #15
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_63335268
Ach, ik vond lezen voor 1990 ook al niet leuk...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_63335305
quote:
Op woensdag 19 november 2008 01:00 schreef wonderer het volgende:
Het is echt moeilijk om met al die regeltjes een beetje een leuk verhaal te schrijven. Maar op zich kan ik me het nut wel voorstellen. Kids die net leren lezen moeten gewoon oefenen, inderdaad kilometers maken, om hun woordenschat op te bouwen en woorden sneller te leren herkennen. En om dan te voorkomen dat je je kind met te makkelijke of te moeilijke boeken opscheept, is zo'n indeling wel handig.

Maar volgens mij wordt er veel te streng aan vastgehouden, zeker als een kind al wat meer taalonderwijs gehad heeft. Uiteindelijk gaat het OOK om de inhoud en dat wordt met die nieuwe regels steeds minder interessant.
Volgens mij gaan boeken VOORAL om de inhoud, daarvan een bijzaak maken is mi de omgekeerde wereld ..

En wat ik mij dan afvraag .. jonge hersenen zijn in de groei, en hoe je later functioneert hangt af van de neurologische verbindingen die tijdens deze groei gestimuleerd en gelegd worden tussen de diverse onderdelen ..
zo kan bvb een lui oog, dat niet voor z'n 13de (of zoiets) geleerd heeft om met het andere oog samen te werken nooit meer goed functioneren, die verbinding is nooit gemaakt, de hersenen hebben nooit geleerd de input uit dat oog te verwerken ..

Wat gebeurd er met de hersenen van kinderen die alleen maar binnen een bepaald kader lezen .. welke verbindingen worden er niet gelegd ?
pleased to meet you
pi_63335420
Ach, dat boeken ingedeeld worden op niveau vind ik niet gek, maar om het nu zo streng op dit soort regeltjes aan te laten komen gaat me wat ver. Vroeger hadden we op mijn school inderdaad ook wel dit soort niveaus, maar die werden alleen maar gebruikt voor leestests en niet in de bibliotheek. Aan de andere kant heb ik ook op de middelbare school en in de gewone bibliotheek nog wel briefjes van m'n ouders nodig gehad omdat ik bepaalde boeken niet mocht lenen omdat ze boven mijn niveau waren. Dat ik dat gewoon kon lezen deed er blijkbaar niet toe, op een bepaalde leeftijd of in een bepaalde klas mocht je alleen uit bepaalde boeken kiezen.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 19 november 2008 @ 03:12:07 #18
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_63335870
quote:
Op woensdag 19 november 2008 01:30 schreef moussie het volgende:

[..]

Volgens mij gaan boeken VOORAL om de inhoud, daarvan een bijzaak maken is mi de omgekeerde wereld ..
Niet als je net leert lezen. Dan is de techniek belangrijker. Woorden leren herkennen enzo. En natuurlijk is dat leuker als het verhaal je aanspreekt en leren lezen leuk maken lijkt me toch wel het grootste doel in het basisonderwijs, dus ja. Maar dus niet het hoofdbestanddeel in deze fase.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 19 november 2008 @ 07:25:51 #19
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63336318
quote:
Op woensdag 19 november 2008 01:43 schreef Maeghan het volgende:
Ach, dat boeken ingedeeld worden op niveau vind ik niet gek, maar om het nu zo streng op dit soort regeltjes aan te laten komen gaat me wat ver. Vroeger hadden we op mijn school inderdaad ook wel dit soort niveaus, maar die werden alleen maar gebruikt voor leestests en niet in de bibliotheek. Aan de andere kant heb ik ook op de middelbare school en in de gewone bibliotheek nog wel briefjes van m'n ouders nodig gehad omdat ik bepaalde boeken niet mocht lenen omdat ze boven mijn niveau waren. Dat ik dat gewoon kon lezen deed er blijkbaar niet toe, op een bepaalde leeftijd of in een bepaalde klas mocht je alleen uit bepaalde boeken kiezen.
jaaa want anders ga je Jan Wolkers lenen. Stel je voor
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 19 november 2008 @ 07:26:55 #20
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63336326
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:02 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, 1977. In 1994 is het gemoderniseerd. Toen bestond het dus al 17 jaar, en ondertussen werd het blijkbaar al op veel basisscholen gebruikt. Uit het artikel dat je quote:
[..]


Het zal wel ontwikkeld zijn eind jaren 70 maar dat betekend dat nog geen school het hanteert. Ik heb geen AVI methode gehad in begin jaren 80.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_63337145
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:21 schreef zhe-devilll het volgende:
(verhaal dat stikt van de taalfouten)
Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?
  woensdag 19 november 2008 @ 10:08:15 #22
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63338529
quote:
De kennis van de leerlingen neemt af, enkele feiten op een rij.

Op televisie je gebrek aan kennis etaleren, blijkt de laatste modetrend te zijn. Uit een interview in het kader van de finaleronde, met dus de "beste" kandidaten, van een miss-verkiezing: "je travaille dans une friteuse." Uit een serie over een reeks beauties met hun nerds, waarbij hun restantje "kennis" van de middelbare school werd getoetst: "een schrikkeljaar telt 325 dagen . twee dozijn komt overeen met tweehonderdduizend, excuseer met tweeduizend . de toren van Pisa ligt in Rome." (en dat allemaal na zes jaar secundair onderwijs)! Ook hier geldt nogmaals dat deze fouten vroeger ook voorkwamen, maar het wordt nu pas echt verontrustend omdat ze steeds talrijker voorkomen.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 19 november 2008 @ 11:41:52 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63340929
Ik kan me ook niet heugen dat ik me bewust was van het niveau van boeken, behalve dat men zogenaamde ‘A’, ‘B’ en ‘C’ boeken in de bibliotheek had, doch dat waren meer leeftijdsindicaties, maar aangezien ik Roald Dahl leuk vond, las ik ook de C boeken. En ook enkele volwassen verhalen van hem (maar niet Oom Oswald. )

In groep 3 werden we na verloop van tijd in groepjes van 3 ingedeeld om samen boeken te lezen, waarbij de leerlingen een beetje op niveau werden samengevoegd; zodat je niet jezelf stierlijk verveelde omdat iemand veel te langzaam las of helemaal de draad kwijt raakte omdat iemand veel te vlot las. (Iets wat vanaf groep 5 niet meer werd gedaan, en dus een doffe ellende was.)

Eind groep 3 was ik in ieder geval helemaal fan van Toon Tellegens ‘Toen niemand iets te doen had’. Maar volgens Wikipedia zit je eind groep 3 op het niveau:
quote:
Woorden van maximaal twee lettergrepen en zinslengte < 6.

1 zin per regel, samengestelde zinnen verdeeld over twee regels, geteld als twee zinnen 1-lettergrepige woorden eindigend op ng, nk, dt, zonder spellingsmoeilijkheden, evt. 3 medeklinkers achter elkaar
En dit niveau geeft verhalen als deze:
quote:
Riet woont in een huis.
Jan komt met zijn fiets bij het huis.
Bij het huis is een tuin.
Wil jij mijn tuin zien, Jan?
Jan gaat mee naar de tuin.
In de tuin staat een struik.
De struik heeft een bloem.
Aan de struik zit een bloem.
Wat is die bloem mooi.
Zet die bloem maar in een vaas, zegt Jan.
Dat mag niet, Jan.
Die bloem hoort bij de struik.
In een vaas is die bloem niet zo mooi.
Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 19 november 2008 @ 11:58:52 #24
3542 Gia
User under construction
pi_63341395
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:41 schreef Iblis het volgende:
Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.
Mijn kinderen hebben leren lezen met deze methode en mijn jongste zat in groep 4 al op AVI-9. Hij las dezelfde boeken als zijn broer.
Het is dus echt niet zo dat je in groep 3 geen boeken mag lezen boven niveau 4. Als je beter kunt, krijg je gewoon moeilijkere boeken en mag je naar een andere klas om een boek uit te gaan zoeken.
Een oma kan ook aan mams vragen op welk niveau haar kleinkind zit. Dat verschilt per kind en niet per leeftijd.

Verder denk ik dat vooral de computer en 24-uurs tv schuldig is aan het niet meer willen lezen van kinderen en niet het AVI-niveau.
pi_63341600
Fijn, doe vooral de kinderen die goed kunnen lezen en het leuk vinden een ketting om zodat we allemaal op één niveau mogen komen te zitten. Geef kids die wat in hun mars hebben vooral niet de kans om dit te laten zien, want de anderen zouden zich eens achtergesteld kunnen voelen! Nee nee, laten we het vooral allemaal nivelleren maar naar wie? Natuurlijk, de zwakste groep van de klas!

Ik heb in groep 8 blij The Hobbit en Lord of the Rings zitten lezen en moet er niet aan denken dat m'n jonge familieleden Anne en Mohammed gaan naar de Film boeken moeten lezen omdat die boeken zich wel aan het systeem (:')!!!!!!!!) houden.
pi_63341776
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:07 schreef Hamilcar het volgende:
Fijn, doe vooral de kinderen die goed kunnen lezen en het leuk vinden een ketting om zodat we allemaal op één niveau mogen komen te zitten. Geef kids die wat in hun mars hebben vooral niet de kans om dit te laten zien, want de anderen zouden zich eens achtergesteld kunnen voelen! Nee nee, laten we het vooral allemaal nivelleren maar naar wie? Natuurlijk, de zwakste groep van de klas!

Ik heb in groep 8 blij The Hobbit en Lord of the Rings zitten lezen en moet er niet aan denken dat m'n jonge familieleden Anne en Mohammed gaan naar de Film boeken moeten lezen omdat die boeken zich wel aan het systeem (:')!!!!!!!!) houden.
Misschien moet je even de post boven je lezen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 19 november 2008 @ 12:14:03 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63341783
quote:
Op woensdag 19 november 2008 08:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?
Het ½uvre van "zhe-devilll" is het beste argument voor strenger lees- en schrijfonderwijs.

Waarmee nog niet gezegd is dat de AVI-methode de beste is. Maar ik ben (gelukkig) geen pedagoog, dus wat weet ik ervan? O hai fokkers.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 19 november 2008 @ 12:15:07 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63341811
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn kinderen hebben leren lezen met deze methode en mijn jongste zat in groep 4 al op AVI-9. Hij las dezelfde boeken als zijn broer.
Het is dus echt niet zo dat je in groep 3 geen boeken mag lezen boven niveau 4. Als je beter kunt, krijg je gewoon moeilijkere boeken en mag je naar een andere klas om een boek uit te gaan zoeken.
Een oma kan ook aan mams vragen op welk niveau haar kleinkind zit. Dat verschilt per kind en niet per leeftijd.

Verder denk ik dat vooral de computer en 24-uurs tv schuldig is aan het niet meer willen lezen van kinderen en niet het AVI-niveau.
Maar is het werkelijk schadelijk als een kind een leuk AVI-8 boek leest als het zich ‘officieel’ nog maar op AVI-6 bevindt? Of moet het dan een AVI-6 boek voorgeschoteld worden dat het niet zint? Ik zal ongetwijfeld ook niet alles van Toon Tellegen gesnapt hebben, maar ik vond het wel leuk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63341838
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:14 schreef soylent het volgende:

[..]

Het ½uvre van "zhe-devilll" is op zichzelf al een heel sterk argument voor strenger lees- en schrijfonderwijs.
Het oeuvre van Lambiekje is dan weer een sterk argument voor de stelling dat het onderwijs niet zozeer slechter is geworden de laatste tijd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 19 november 2008 @ 12:16:28 #30
3542 Gia
User under construction
pi_63341868
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:07 schreef Hamilcar het volgende:
Fijn, doe vooral de kinderen die goed kunnen lezen en het leuk vinden een ketting om zodat we allemaal op één niveau mogen komen te zitten.
Dat gebeurt dus ook niet. De OP suggereert dit, maar het is onzin.

AVI is hooguit een richtlijn. Het geeft een gemiddelde aan. Leerkrachten kijken heus wel naar wat kinderen aan kunnen. In een klas staan meestal leesboekjes op meerdere niveaus. Lagere niveaus voor kinderen die wat achterblijven met lezen, het niveau wat bij de leeftijd hoort en hogere niveaus voor kinderen die wat sneller zijn. De hele snelle mogen in een hogere klas boekjes halen.

Vind dit hele topic grote onzin. AVI weerhoudt kinderen niet te lezen, dat doet de TV en de computer/playstation/WII enz...... wel.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:22:09 #31
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63342030
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus ook niet. De OP suggereert dit, maar het is onzin.

AVI is hooguit een richtlijn. Het geeft een gemiddelde aan. Leerkrachten kijken heus wel naar wat kinderen aan kunnen. In een klas staan meestal leesboekjes op meerdere niveaus. Lagere niveaus voor kinderen die wat achterblijven met lezen, het niveau wat bij de leeftijd hoort en hogere niveaus voor kinderen die wat sneller zijn. De hele snelle mogen in een hogere klas boekjes halen.

Vind dit hele topic grote onzin. AVI weerhoudt kinderen niet te lezen, dat doet de TV en de computer/playstation/WII enz...... wel.
maar de subliminale propaganda machine (aka TV) kan en mag de schuld niet gegeven worden. Daar is het een te grote politieke wapen voor. Vandaar ook dat een LCD TV tot eerste levensbehoefte valt.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:29:17 #32
3542 Gia
User under construction
pi_63342230
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar is het werkelijk schadelijk als een kind een leuk AVI-8 boek leest als het zich ‘officieel’ nog maar op AVI-6 bevindt? Of moet het dan een AVI-6 boek voorgeschoteld worden dat het niet zint? Ik zal ongetwijfeld ook niet alles van Toon Tellegen gesnapt hebben, maar ik vond het wel leuk.
Lijkt me geen probleem als een kind thuis een moeilijker boek gaat zitten spellen en mama om hulp vraagt bij de moeilijkere woorden. Maar voor school is het een handig hulpmiddel om kinderen stapsgewijs te leren lezen. Een school zal een kind niet een moeilijker boek aanreiken dan waar het aan toe is. En daar lijkt me niks mis mee.

Maar het is zeker niet zo dat een school star vasthoudt aan leeftijd - AVI.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:35:05 #33
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63342379
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Monolith het volgende:
Het oeuvre van Lambiekje is dan weer een sterk argument voor de stelling dat het onderwijs niet zozeer slechter is geworden de laatste tijd.
Of eerder dat onderwijs ook niet zaligmakend is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:43:36 #34
3542 Gia
User under construction
pi_63342626
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:08 schreef Lambiekje het volgende:

[..]


Leuke TV is dat wel!!

Zo ook bij die serie waar ze van kroegtijgerinnen dames wilden maken.

Die hele domme doos die echt vreselijk te kijk werd gezet door o.a. Jensen.
  woensdag 19 november 2008 @ 14:01:48 #35
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_63344680
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:41 begon Iblis met een verhaal:
Riet woont in een huis.
Jan komt met zijn fiets bij het huis.
Bij het huis is een tuin.
Wil jij mijn tuin zien, Jan?
Jan gaat mee naar de tuin.
In de tuin staat een struik.
De struik heeft een bloem.
Aan de struik zit een bloem.
Wat is die bloem mooi.
Zet die bloem maar in een vaas, zegt Jan.
Dat mag niet, Jan.
Die bloem hoort bij de struik.
In een vaas is die bloem niet zo mooi.

Ja, nou ook vertellen hoe het afloopt, aub!
Dat verandert alles
  woensdag 19 november 2008 @ 14:15:20 #36
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63345046
quote:
Op woensdag 19 november 2008 14:01 schreef Kiegie het volgende:

[..]


Ja, nou ook vertellen hoe het afloopt, aub!
De locatie waar ik het verhaal vandaan had ging niet verder. Dus je zult het zelf moeten verzinnen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 19 november 2008 @ 15:07:09 #37
3542 Gia
User under construction
pi_63346513
Da's ook goed voor de ontwikkeling van de fantasie: Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes!!
pi_63347286
Wat een gelul. Hopeloos doorgeslagen sociaal-democratie: "alle kinderen even dom"
  woensdag 19 november 2008 @ 17:18:31 #39
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_63350375
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar is het werkelijk schadelijk als een kind een leuk AVI-8 boek leest als het zich ‘officieel’ nog maar op AVI-6 bevindt? Of moet het dan een AVI-6 boek voorgeschoteld worden dat het niet zint? Ik zal ongetwijfeld ook niet alles van Toon Tellegen gesnapt hebben, maar ik vond het wel leuk.
Lijkt me dat je als kind juist wat leert van een dergelijk moeilijk(er) boek. Zelfde als volwassenen. Ik ken iig genoeg mensen (waaronder ikzelf) die zich stevig vast kunnen bijten in een moeilijk onderwerp zolang het maar interessant genoeg is. Is een goeie motivatie om je kennis te verbreden/verdiepen. Gelukkig kan dat zo te horen ook.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_63351517
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:41 schreef Iblis het volgende:
Ik kan me ook niet heugen dat ik me bewust was van het niveau van boeken, behalve dat men zogenaamde ‘A’, ‘B’ en ‘C’ boeken in de bibliotheek had, doch dat waren meer leeftijdsindicaties, maar aangezien ik Roald Dahl leuk vond, las ik ook de C boeken. En ook enkele volwassen verhalen van hem (maar niet Oom Oswald. )

In groep 3 werden we na verloop van tijd in groepjes van 3 ingedeeld om samen boeken te lezen, waarbij de leerlingen een beetje op niveau werden samengevoegd; zodat je niet jezelf stierlijk verveelde omdat iemand veel te langzaam las of helemaal de draad kwijt raakte omdat iemand veel te vlot las. (Iets wat vanaf groep 5 niet meer werd gedaan, en dus een doffe ellende was.)

Eind groep 3 was ik in ieder geval helemaal fan van Toon Tellegens ‘Toen niemand iets te doen had’. Maar volgens Wikipedia zit je eind groep 3 op het niveau:
[..]

En dit niveau geeft verhalen als deze:
[..]

Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.
Verwar je nu niet groep 3 voor de derde klas?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63353170
Kinderen leren tegenwoordig ook niet meer het abc, maar het aabecedeeeff
  woensdag 19 november 2008 @ 19:39:10 #42
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63353958
quote:
Op woensdag 19 november 2008 18:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Verwar je nu niet groep 3 voor de derde klas?
Nee. Ik zat in groep 3 hoor. In de 3e klas (groep 5) begon de ellende met klassikaal lezen. Daar werd iedereen blijkbaar geacht ver genoeg te zijn. Kregen we boekjes van Pim, Frits en Ida. Langzaam dat het ging… en als je vooruit las kreeg je op je donder. Je moest er wel bij blijven natuurlijk!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63354004
Tuurlijk. Je moest wel net zo dom blijven als de rest. Anders dondert het systeem in elkaar!
pi_63354219
Vreemd, bij ons ging dat precies andersom. Groep 3 werd er klassikaal gelezen maar vanaf groep 4/5 begonnen ze bij ons juist in groepjes te lezen omdat het verschil tussen de leerlingen gewoon te groot werd.
Ik heb overigens sowieso altijd een hekel gehad aan lezen in groepen. Leggen ze de klemtóón verkeerd, moeten een bepaald woordje in stukjes gehakt worden van die domme leesmoeder (peeeeeeee- peeeeeeeeer-noooooooooooooooot pepernoot! Ja doos, dat zag ik net ook al. ) en vooruit lezen mocht ook niet.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 19 november 2008 @ 19:57:37 #45
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63354521
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:48 schreef MinderMutsig het volgende:
Vreemd, bij ons ging dat precies andersom. Groep 3 werd er klassikaal gelezen maar vanaf groep 4/5 begonnen ze bij ons juist in groepjes te lezen omdat het verschil tussen de leerlingen gewoon te groot werd.
Ik heb overigens sowieso altijd een hekel gehad aan lezen in groepen. Leggen ze de klemtóón verkeerd, moeten een bepaald woordje in stukjes gehakt worden van die domme leesmoeder (peeeeeeee- peeeeeeeeer-noooooooooooooooot pepernoot! Ja doos, dat zag ik net ook al. ) en vooruit lezen mocht ook niet.
Leesmoeders heb ik nooit aan den lijve hoeven ervaren. In groep 5 moesten we ook soms gezamenlijk een stuk lezen in stilte, en dan naderhand nog eens klassikaal lezen… wie verzint het. Het was al ellendig, maar iets twee keer moeten lezen is dubbel ellendig. Bovendien kreeg ik ook nog ruzie met de juf die mij ervan betichtte niet te lezen daar ik eerder klaar was dan zij. Toen werd ik ook nog en public overhoord, wat op zich een zoete wraak opleverde aangezien ik alles wist – ik had het immers zojuist gelezen.

Wat dat betreft heb ik mijn leesplezier op school ook al aardig vergald zien worden. Misschien hoort het er wel bij.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:06:56 #46
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_63354827
Door in groepjes te lezen op een zelfde niveau samen met een leesouder voorkom je dat kinderen het niet kunnen bijbenen of anderen zich sufvervelen.
Het is ook handig om in de bieb uit te zoeken welke boeken je aankunt. Per niveau is keuze genoeg.
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
  woensdag 19 november 2008 @ 20:11:06 #47
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63354980
Maar als je goed kunt lezen mag je toch gelijk een niveau hoger?
Lekker boeiend.
[KNE]-Mod
pi_63355018
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:06 schreef ginder het volgende:
Door in groepjes te lezen op een zelfde niveau samen met een leesouder voorkom je dat kinderen het niet kunnen bijbenen of anderen zich sufvervelen.
Het is ook handig om in de bieb uit te zoeken welke boeken je aankunt. Per niveau is keuze genoeg.
Niet goed als deze niveaus bepaald worden n.a.v. je leeftijd en niet je eigen kunnen en al helemaal niet als het werken in groepen je remt in je ontwikkeling.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:15:21 #49
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63355110
Eind groep 5, of groep 6 ofzo moest ik zelf groepjes gaan begeleiden, eigenlijk pedagogisch totaal onverantwoord. En denk maar niet dat je betaald kreeg ofzo, ookal geen pensioenopbouw.
Het ergste was nog dat een klasgenoot me vertelde dat ie het als ik het uitlegde wel snapte.

Leesmoeders is eigenlijk ook best erg, goed bedoeld, maar dat zijn toch geen professionele krachten.
[KNE]-Mod
  woensdag 19 november 2008 @ 20:15:26 #50
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_63355117
Het niveau wordt bepaald door toetsjes. Ieder kind krijgt die individueel. Er zijn zo 9 niveaus.
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')