abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63337145
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:21 schreef zhe-devilll het volgende:
(verhaal dat stikt van de taalfouten)
Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?
  woensdag 19 november 2008 @ 10:08:15 #22
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63338529
quote:
De kennis van de leerlingen neemt af, enkele feiten op een rij.

Op televisie je gebrek aan kennis etaleren, blijkt de laatste modetrend te zijn. Uit een interview in het kader van de finaleronde, met dus de "beste" kandidaten, van een miss-verkiezing: "je travaille dans une friteuse." Uit een serie over een reeks beauties met hun nerds, waarbij hun restantje "kennis" van de middelbare school werd getoetst: "een schrikkeljaar telt 325 dagen . twee dozijn komt overeen met tweehonderdduizend, excuseer met tweeduizend . de toren van Pisa ligt in Rome." (en dat allemaal na zes jaar secundair onderwijs)! Ook hier geldt nogmaals dat deze fouten vroeger ook voorkwamen, maar het wordt nu pas echt verontrustend omdat ze steeds talrijker voorkomen.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 19 november 2008 @ 11:41:52 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63340929
Ik kan me ook niet heugen dat ik me bewust was van het niveau van boeken, behalve dat men zogenaamde ‘A’, ‘B’ en ‘C’ boeken in de bibliotheek had, doch dat waren meer leeftijdsindicaties, maar aangezien ik Roald Dahl leuk vond, las ik ook de C boeken. En ook enkele volwassen verhalen van hem (maar niet Oom Oswald. )

In groep 3 werden we na verloop van tijd in groepjes van 3 ingedeeld om samen boeken te lezen, waarbij de leerlingen een beetje op niveau werden samengevoegd; zodat je niet jezelf stierlijk verveelde omdat iemand veel te langzaam las of helemaal de draad kwijt raakte omdat iemand veel te vlot las. (Iets wat vanaf groep 5 niet meer werd gedaan, en dus een doffe ellende was.)

Eind groep 3 was ik in ieder geval helemaal fan van Toon Tellegens ‘Toen niemand iets te doen had’. Maar volgens Wikipedia zit je eind groep 3 op het niveau:
quote:
Woorden van maximaal twee lettergrepen en zinslengte < 6.

1 zin per regel, samengestelde zinnen verdeeld over twee regels, geteld als twee zinnen 1-lettergrepige woorden eindigend op ng, nk, dt, zonder spellingsmoeilijkheden, evt. 3 medeklinkers achter elkaar
En dit niveau geeft verhalen als deze:
quote:
Riet woont in een huis.
Jan komt met zijn fiets bij het huis.
Bij het huis is een tuin.
Wil jij mijn tuin zien, Jan?
Jan gaat mee naar de tuin.
In de tuin staat een struik.
De struik heeft een bloem.
Aan de struik zit een bloem.
Wat is die bloem mooi.
Zet die bloem maar in een vaas, zegt Jan.
Dat mag niet, Jan.
Die bloem hoort bij de struik.
In een vaas is die bloem niet zo mooi.
Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 19 november 2008 @ 11:58:52 #24
3542 Gia
User under construction
pi_63341395
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:41 schreef Iblis het volgende:
Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.
Mijn kinderen hebben leren lezen met deze methode en mijn jongste zat in groep 4 al op AVI-9. Hij las dezelfde boeken als zijn broer.
Het is dus echt niet zo dat je in groep 3 geen boeken mag lezen boven niveau 4. Als je beter kunt, krijg je gewoon moeilijkere boeken en mag je naar een andere klas om een boek uit te gaan zoeken.
Een oma kan ook aan mams vragen op welk niveau haar kleinkind zit. Dat verschilt per kind en niet per leeftijd.

Verder denk ik dat vooral de computer en 24-uurs tv schuldig is aan het niet meer willen lezen van kinderen en niet het AVI-niveau.
pi_63341600
Fijn, doe vooral de kinderen die goed kunnen lezen en het leuk vinden een ketting om zodat we allemaal op één niveau mogen komen te zitten. Geef kids die wat in hun mars hebben vooral niet de kans om dit te laten zien, want de anderen zouden zich eens achtergesteld kunnen voelen! Nee nee, laten we het vooral allemaal nivelleren maar naar wie? Natuurlijk, de zwakste groep van de klas!

Ik heb in groep 8 blij The Hobbit en Lord of the Rings zitten lezen en moet er niet aan denken dat m'n jonge familieleden Anne en Mohammed gaan naar de Film boeken moeten lezen omdat die boeken zich wel aan het systeem (:')!!!!!!!!) houden.
pi_63341776
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:07 schreef Hamilcar het volgende:
Fijn, doe vooral de kinderen die goed kunnen lezen en het leuk vinden een ketting om zodat we allemaal op één niveau mogen komen te zitten. Geef kids die wat in hun mars hebben vooral niet de kans om dit te laten zien, want de anderen zouden zich eens achtergesteld kunnen voelen! Nee nee, laten we het vooral allemaal nivelleren maar naar wie? Natuurlijk, de zwakste groep van de klas!

Ik heb in groep 8 blij The Hobbit en Lord of the Rings zitten lezen en moet er niet aan denken dat m'n jonge familieleden Anne en Mohammed gaan naar de Film boeken moeten lezen omdat die boeken zich wel aan het systeem (:')!!!!!!!!) houden.
Misschien moet je even de post boven je lezen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 19 november 2008 @ 12:14:03 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63341783
quote:
Op woensdag 19 november 2008 08:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?
Het œuvre van "zhe-devilll" is het beste argument voor strenger lees- en schrijfonderwijs.

Waarmee nog niet gezegd is dat de AVI-methode de beste is. Maar ik ben (gelukkig) geen pedagoog, dus wat weet ik ervan? O hai fokkers.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 19 november 2008 @ 12:15:07 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63341811
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn kinderen hebben leren lezen met deze methode en mijn jongste zat in groep 4 al op AVI-9. Hij las dezelfde boeken als zijn broer.
Het is dus echt niet zo dat je in groep 3 geen boeken mag lezen boven niveau 4. Als je beter kunt, krijg je gewoon moeilijkere boeken en mag je naar een andere klas om een boek uit te gaan zoeken.
Een oma kan ook aan mams vragen op welk niveau haar kleinkind zit. Dat verschilt per kind en niet per leeftijd.

Verder denk ik dat vooral de computer en 24-uurs tv schuldig is aan het niet meer willen lezen van kinderen en niet het AVI-niveau.
Maar is het werkelijk schadelijk als een kind een leuk AVI-8 boek leest als het zich ‘officieel’ nog maar op AVI-6 bevindt? Of moet het dan een AVI-6 boek voorgeschoteld worden dat het niet zint? Ik zal ongetwijfeld ook niet alles van Toon Tellegen gesnapt hebben, maar ik vond het wel leuk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63341838
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:14 schreef soylent het volgende:

[..]

Het œuvre van "zhe-devilll" is op zichzelf al een heel sterk argument voor strenger lees- en schrijfonderwijs.
Het oeuvre van Lambiekje is dan weer een sterk argument voor de stelling dat het onderwijs niet zozeer slechter is geworden de laatste tijd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 19 november 2008 @ 12:16:28 #30
3542 Gia
User under construction
pi_63341868
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:07 schreef Hamilcar het volgende:
Fijn, doe vooral de kinderen die goed kunnen lezen en het leuk vinden een ketting om zodat we allemaal op één niveau mogen komen te zitten.
Dat gebeurt dus ook niet. De OP suggereert dit, maar het is onzin.

AVI is hooguit een richtlijn. Het geeft een gemiddelde aan. Leerkrachten kijken heus wel naar wat kinderen aan kunnen. In een klas staan meestal leesboekjes op meerdere niveaus. Lagere niveaus voor kinderen die wat achterblijven met lezen, het niveau wat bij de leeftijd hoort en hogere niveaus voor kinderen die wat sneller zijn. De hele snelle mogen in een hogere klas boekjes halen.

Vind dit hele topic grote onzin. AVI weerhoudt kinderen niet te lezen, dat doet de TV en de computer/playstation/WII enz...... wel.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:22:09 #31
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_63342030
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus ook niet. De OP suggereert dit, maar het is onzin.

AVI is hooguit een richtlijn. Het geeft een gemiddelde aan. Leerkrachten kijken heus wel naar wat kinderen aan kunnen. In een klas staan meestal leesboekjes op meerdere niveaus. Lagere niveaus voor kinderen die wat achterblijven met lezen, het niveau wat bij de leeftijd hoort en hogere niveaus voor kinderen die wat sneller zijn. De hele snelle mogen in een hogere klas boekjes halen.

Vind dit hele topic grote onzin. AVI weerhoudt kinderen niet te lezen, dat doet de TV en de computer/playstation/WII enz...... wel.
maar de subliminale propaganda machine (aka TV) kan en mag de schuld niet gegeven worden. Daar is het een te grote politieke wapen voor. Vandaar ook dat een LCD TV tot eerste levensbehoefte valt.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:29:17 #32
3542 Gia
User under construction
pi_63342230
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar is het werkelijk schadelijk als een kind een leuk AVI-8 boek leest als het zich ‘officieel’ nog maar op AVI-6 bevindt? Of moet het dan een AVI-6 boek voorgeschoteld worden dat het niet zint? Ik zal ongetwijfeld ook niet alles van Toon Tellegen gesnapt hebben, maar ik vond het wel leuk.
Lijkt me geen probleem als een kind thuis een moeilijker boek gaat zitten spellen en mama om hulp vraagt bij de moeilijkere woorden. Maar voor school is het een handig hulpmiddel om kinderen stapsgewijs te leren lezen. Een school zal een kind niet een moeilijker boek aanreiken dan waar het aan toe is. En daar lijkt me niks mis mee.

Maar het is zeker niet zo dat een school star vasthoudt aan leeftijd - AVI.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:35:05 #33
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63342379
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Monolith het volgende:
Het oeuvre van Lambiekje is dan weer een sterk argument voor de stelling dat het onderwijs niet zozeer slechter is geworden de laatste tijd.
Of eerder dat onderwijs ook niet zaligmakend is.
  woensdag 19 november 2008 @ 12:43:36 #34
3542 Gia
User under construction
pi_63342626
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:08 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Leuke TV is dat wel!!

Zo ook bij die serie waar ze van kroegtijgerinnen dames wilden maken.

Die hele domme doos die echt vreselijk te kijk werd gezet door o.a. Jensen.
  woensdag 19 november 2008 @ 14:01:48 #35
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_63344680
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:41 begon Iblis met een verhaal:
Riet woont in een huis.
Jan komt met zijn fiets bij het huis.
Bij het huis is een tuin.
Wil jij mijn tuin zien, Jan?
Jan gaat mee naar de tuin.
In de tuin staat een struik.
De struik heeft een bloem.
Aan de struik zit een bloem.
Wat is die bloem mooi.
Zet die bloem maar in een vaas, zegt Jan.
Dat mag niet, Jan.
Die bloem hoort bij de struik.
In een vaas is die bloem niet zo mooi.

Ja, nou ook vertellen hoe het afloopt, aub!
Dat verandert alles
  woensdag 19 november 2008 @ 14:15:20 #36
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63345046
quote:
Op woensdag 19 november 2008 14:01 schreef Kiegie het volgende:

[..]

Ja, nou ook vertellen hoe het afloopt, aub!
De locatie waar ik het verhaal vandaan had ging niet verder. Dus je zult het zelf moeten verzinnen.
  woensdag 19 november 2008 @ 15:07:09 #37
3542 Gia
User under construction
pi_63346513
Da's ook goed voor de ontwikkeling van de fantasie: Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes!!
pi_63347286
Wat een gelul. Hopeloos doorgeslagen sociaal-democratie: "alle kinderen even dom"
  woensdag 19 november 2008 @ 17:18:31 #39
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_63350375
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Lijkt me dat je als kind juist wat leert van een dergelijk moeilijk(er) boek. Zelfde als volwassenen. Ik ken iig genoeg mensen (waaronder ikzelf) die zich stevig vast kunnen bijten in een moeilijk onderwerp zolang het maar interessant genoeg is. Is een goeie motivatie om je kennis te verbreden/verdiepen. Gelukkig kan dat zo te horen ook.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_63351517
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:41 schreef Iblis het volgende:
Ik kan me ook niet heugen dat ik me bewust was van het niveau van boeken, behalve dat men zogenaamde ‘A’, ‘B’ en ‘C’ boeken in de bibliotheek had, doch dat waren meer leeftijdsindicaties, maar aangezien ik Roald Dahl leuk vond, las ik ook de C boeken. En ook enkele volwassen verhalen van hem (maar niet Oom Oswald. )

In groep 3 werden we na verloop van tijd in groepjes van 3 ingedeeld om samen boeken te lezen, waarbij de leerlingen een beetje op niveau werden samengevoegd; zodat je niet jezelf stierlijk verveelde omdat iemand veel te langzaam las of helemaal de draad kwijt raakte omdat iemand veel te vlot las. (Iets wat vanaf groep 5 niet meer werd gedaan, en dus een doffe ellende was.)

Eind groep 3 was ik in ieder geval helemaal fan van Toon Tellegens ‘Toen niemand iets te doen had’. Maar volgens Wikipedia zit je eind groep 3 op het niveau:
[..]

En dit niveau geeft verhalen als deze:
[..]

Verwar je nu niet groep 3 voor de derde klas?
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')