Wat is daar mis mee?quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:58 schreef Verluste het volgende:
Typisch Fok. Ego tegen ego, onwetendheid tegen onwetendheid. Iedere discussie hierover mondt altijd in hetzelfde uit. Kleuterniveau.
Dan is mijn welgemeende advies om hier weg te blijven, en vooral niet te posten, dan heb je namelijk geen 'last' van het 'kleuterniveau'.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:58 schreef Verluste het volgende:
Typisch Fok. Ego tegen ego, onwetendheid tegen onwetendheid. Iedere discussie hierover mondt altijd in hetzelfde uit. Kleuterniveau.
das waarquote:Op vrijdag 21 november 2008 11:01 schreef schoelje het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee?
En dan nog, als je de discussies doorleest dan kom je zo af-en-toe toch nog wat diamantjes tegen in de modder die het geheel dan toch weer de moeite waard maken!
Bedoel je dus eigenlijk te zeggen dat dan ook andere landen er omheen niet erkend moeten worden omdat dat lang geleden is? En de Palestijnen dan? Jij wil natuurlijk maar terug gaan kijken tot de tijd dat het je uitkomt?quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Israel ronduit erkennen. Dat is dus wel een probleem. Want wat moet er erkend worden? Er zijn idioten die de situatie van 2000 jaar geleden willen herstellen, maar wel met de mensenmassa's van nu.
Niemand wil terug naar de belofte aan Abraham, toen zowel Ismael als Izaak zijn erfgenamen waren.
[..]
Ik denk hier net zo over.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:09 schreef Triggershot het volgende:
Oké, OT dus.
Israel is zeker geen lieverdje, maar het collectief laten verhongeren kan ook geen opzettelijke intentie zijn, ik denk meer een gevolg van iets in de strijd tegen terreur, hoe ideaal het ook klinkt, er is een zekere vorm van dreiging via de kanalen die Israel momenteel en wel vaker afsluit. De terroristen zijn in deze context zowel vijand van de Palestijnen als Israeliers. Beetje jammer voor de Arabieren en Joden die wel naast elkaar willen leven. In Israel werken en leven nog altijd ongeveer 1 miljoen Arabieren.
Geen onvertogen woordquote:Op vrijdag 21 november 2008 11:09 schreef Triggershot het volgende:
Oké, OT dus.
Israel is zeker geen lieverdje, maar het collectief laten verhongeren kan ook geen opzettelijke intentie zijn, ik denk meer een gevolg van iets in de strijd tegen terreur, hoe ideaal het ook klinkt, er is een zekere vorm van dreiging via de kanalen die Israel momenteel en wel vaker afsluit. De terroristen zijn in deze context zowel vijand van de Palestijnen als Israeliers. Beetje jammer voor de Arabieren en Joden die wel naast elkaar willen leven. In Israel werken en leven nog altijd ongeveer 1 miljoen Arabieren.
Je denkt echt dat ze daar net als hier naar de apotheek kunnen om vanalles te halen he?quote:Op donderdag 20 november 2008 22:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Waar?
[..]
Wel als je de anti-conceptie middelen moet uitvinden. Als die ready made verkrijgbaar zijn is het enige wat het gebruik ervan remd sociale ontwikkeling.
[..]
Leef je uit. Lekker belangrijk.
Weet je hoe je dat fenomeen noemt, je bovenmatig bezig houden met de vorm, en niet de inhoud?
"Politieke-correctheid"
Ja dag.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Je denkt echt dat ze daar net als hier naar de apotheek kunnen om vanalles te halen he?
Dat is dus niet zo, medicijnen zijn moeilijk verkrijgbaar, waarschijnlijk ook nog best duur, wat vervelend is als je arm bent.
Maar je zit niet helemaal fout, 96% van de volwassen bevolking is analfabeet, er is scholing nodig, kennis nodig, maar daar wordt gee ruimte voor gelaten.
Ik zeg ook niet dat als de collectieve strraffen zouden stoppen en de bevolking gewoon weer toegang heeft tot al hun landbouwgronden het dan ineens alles oplost, palestina volgend jaar ineens een welvarend land is.
Ik zeg dat ze dan een kans hebben er wat van te maken en ik geloof echt dat het de problemen zou verminderen, teveel mensen in wanhoop nu, zonder enig beeld op een toekomst, dat maakt het ronselen voor hamas een heel stuk makkelijker.
Ach kom op zeg, dat is wel heel erg je kop in het zand steken.quote:Op donderdag 20 november 2008 23:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij snap je mijn punt niet: het gaat me erom dat het eenvoudig is alle schuld in de schoenen van Israel te schuiven, maar vergelijken met landen in de omgeving leert dat de Palestijnen het op tal van punten helemaal niet substantieel slechter hebben dan naburige volkeren (uitgezonderd Israel), en dat wellicht de oorzaak dus wel heel ergens anders kan liggen.
Snap je mijn argument wel? Hét grote probleem in het MO is niet Israel, maar verkeerde staatsinrichting, verkeerde prioriteiten, verkeerde mentaliteit. Dat is een universeel probleem daar, en een probleem dat - echt waar! - alleen door de mensen zélf opgelost kan worden. Daar hebben ze helemaal geen hulp bij nodig (behoudens natuurlijk kennis uit het westen, maar die is nu al vrijelijk beschikbaar).quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Ach kom op zeg, dat is wel heel erg je kop in het zand steken.
Het stelselmatig afsluiten van een gebied, infrastructuur slopen en economische doelen raken zullen vast geen enkel gewicht hebben in de situatie van de mensen daar.
Toevoer van voedsel, water, medicatie en nog veel meer in de hand houden op een zeer strikte manier die belemmerend werkt voor de volksgezondheid zal vast geen invloed hebben.
De situatie van het volk daar is de schuld van israel, het zou beter kunnen, perfect vast niet, stukken beter wel.
In het conflict zijn er 2 schuldigen, daar kan en mag niet alleen naar israel gewezen worden.
Je mag rustig constateren dat Israel ook een deel van het probleem is.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Snap je mijn argument wel? Hét grote probleem in het MO is niet Israel, maar verkeerde staatsinrichting, verkeerde prioriteiten, verkeerde mentaliteit. Dat is een universeel probleem daar, en een probleem dat - echt waar! - alleen door de mensen zélf opgelost kan worden. Daar hebben ze helemaal geen hulp bij nodig (behoudens natuurlijk kennis uit het westen, maar die is nu al vrijelijk beschikbaar).
Ik ben het ermee eens dat israel erkent moet worden, of je het nu eens bent met hoe het daar gelopen is met de verdeling van land of niet, het is nu eenmaal een feit, dat terugdraaien zit er gewon niet in, zou ook nergens meer op slaan.quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is de issue dus niet.
De Pallies moeten deradicaliseren. En da's heel ruim, heel breed. Van f*ckin obvious kappen met raketten afschieten, Israel ronduit erkennen, tot dingen als het formele streven naar de vernietiging van Israel laten vallen.
En die dingen kun je sowieso vergeten als er te weinig eenheid is, en de 'eenheid meter' staat zoals we weten in het negatieve omdat de pallies elkaar ook zo lekker naar het leven aan het staan zijn...
Maar stel dat ze dat regelen, en er is lange tijd stabiliteit (jaren), dan verdwijnt het globale draagvlak voor Israel's acties.
En dan kun jij wel weer heel out of focus gaan janken over wat feitelijk zijn, micro probleempjes (haven, olijfboompjes),
Maar als die raketten uitblijven, heeft Israel geen reden om bulldozers naar die haven te sturen.
Klopt allemaal, maar met de instelling die ze nu hebben zou ook zonder de aanwezigheid van Israel geen vooruitgang geboekt worden. Laten ze dat dus allereerst eens gaan aanpakken, dat is namelijk iets waarin Israel ze niet kan dwarsbomen. En ik denk persoonlijk dat als ze op dit vlak vooruitgang boeken, de kans dat Israel ook weer beschaafd gaat reageren heel erg groot is. Win-win zogezegd.quote:Op vrijdag 21 november 2008 12:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je mag rustig constateren dat Israel ook een deel van het probleem is.
Dat is best begrijpelijk.
Ook Israel, heeft het op een bepaald moment gehad met het gesar en de raketjes van de pallies, en is ergens along the way ook opgehouden beschaafd te zijn. Vinden we het echt verbazend? 'Beschaafdheid' houd je maar zo lang vol, als je met enige regelmaat aangevallen wordt.
Pallies in feite hetzelfde verhaal. Die hebben het logischerwijs ook helemaal gehad met Israel.
Takes two to tango, ook in geval Israel vs de Pallies. Ze zullen er ook samen uit moeten komen.
Edit: je hebt natuurlijk wel gelijk. Dat staatsvorming bij de Pallies niet van de grond komt, dat ze Israel pesten voorrang geven boven opbouw, dat ze ook graag elkaar de hersen inslaan, helpt allemaal niet, mag je ze verwijten.
Maar aan de andere kant helpt Israel's gesar natuurlijk ook niet
Maar eigenlijk is nuance vervelend, want als we het met elkaar eens zijn, valt er voor de rest ook niks te zeggenquote:Op vrijdag 21 november 2008 12:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat israel erkent moet worden, of je het nu eens bent met hoe het daar gelopen is met de verdeling van land of niet, het is nu eenmaal een feit, dat terugdraaien zit er gewon niet in, zou ook nergens meer op slaan.
Er is ook een fiks deel dat voor deze erkenning is, in combi met de grensen van 69.
Ook de raketten moeten stoppen ja, dat lijkt me ook logisch, alhoewel ik wel weet dat je niet kan verwachten dat dat ineens helemaal ophoudt, daarvoor is er teveel ellende en teveel groepjes met allemaal hun eigen mening.
Pak de afzonderlijke groepen aan, laat het geheel met rust.
Israel daarintegen moet stoppen met collectieve straffen en stoppen met nederzettingen bouwen, de agressie van de kolonisten binnen de perken houden.
Luister: als je scholing, wetenschap en cultuur wil laten ontbloeien, dan MOET je een basis-infrastructuur hebben. Dat MOET. Je MOET dus eerst voor eten zorgen. Maar zelfs dát lukt de Pallies niet. Net zozeer door hun eigen onkunde als door Israëls ge'treiter'. Pas als de basisinfra in orde is, kun je de secundaire behoeften gaan verzorgen, waaronder scholing dus.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Je denkt echt dat ze daar net als hier naar de apotheek kunnen om vanalles te halen he?
Dat is dus niet zo, medicijnen zijn moeilijk verkrijgbaar, waarschijnlijk ook nog best duur, wat vervelend is als je arm bent.
Maar je zit niet helemaal fout, 96% van de volwassen bevolking is analfabeet, er is scholing nodig, kennis nodig, maar daar wordt gee ruimte voor gelaten.
En zelfs die apotheek is niet echt een issue.quote:
Daar heb je een heel goed punt. Ik ben heel pro Israel, maar ik ben tegen het afsluiten van voedseltoevoer naar gaza. Ik zou juist bergen met voedsel en medicijnen sturen, in kleine verpakkingen met een davidsster en 'kado uit Israel' erop zodat ze daar zich herinneren wie hun ook al weer onderhoudt. Ik ben ook fel tegen het opblazen van huizen van terroristen, en tegen de extremistische Joden die (ook volgens de israelische wet) illegale nederzettingen bouwen en lopen te provoceren. Het afsluiten van de grens sta ik wel weer achter, als je de grens opent ontploffen er weer vijf a tien bommen per week in Israelische bussen en restaurants, dus dat kan gewoon niet.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:24 schreef NorthernStar het volgende:
Collectief straffen is het straffen van een groep mensen in reactie op de acties van een of meer individuen.
Collectieve straf is in strijd met het oorlogsrecht en de Geneevse Conventies en was een van de hoofdaanklachten tijdens de Neurenbergse processen.
Desalniettemin wordt het Israel anno 2008 toegestaan om anderhalf miljoen mensen volledig af te sluiten van de buitenwereld en hun leefgebied tot ghetto of concentratiekamp te maken. De invoer van water, voedsel, medicijnen en alle andere eerste levensbehoeften en middelen noodzakelijk voor een menswaardig bestaan wordt volledig door Israel gecontroleerd en afgeknepen tot onder het minimum.
"The idea is to put the Palestinians on a diet, but not to make them die of hunger." zei een medewerker van Olmert begin 2006. Straks drie jaar terug. Zolang duurt dit al.
Voor al die zogenaamde pro-Israel mensen: Als je echt pro-Israel bent zou je dit moeten veroordelen en keihard protesteren om hier zo snel mogelijk een einde aan te maken. Heb je het slecht voor met Israel moet je het vergoedelijken en verdedigen en hopen dat het nog langer duurt en nog erger wordt.
Ow ja, alsof 1 foto alles van de situatie zegt.quote:Op vrijdag 21 november 2008 13:41 schreef CeeJee het volgende:
Hier is een foto van de schoonzus van Tony Blair op bezoek in Gaza begin september dit jaar:
[ afbeelding ]
-Volle schappen
-Mobiele telefoon
-Stroom
-Moderne kassa met flatscreen
Niet echt te rijmen met de onmenselijke blokkade die toen al maanden aan de gang was en de totaal verwoeste infrastructuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |