abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63241392
Ik heb stadsverwarming. Dat had ik in mijn vorige woning ook en intussen weet ik: stadsverwarming = genaaid worden. De tarieven worden bepaald volgens het zogenaamd 'Niet Meer Dan Anders'-principe, maar dit principe klopt van geen kanten. Ik ga het niet helemaal uitleggen, maar via Google is genoeg te vinden.

Ik woon sinds juni 2007 in dit huis. Over de afrekening 2007-2008 moest ik flink bijlappen, deels door een hoog verbruik aan warmte (bijna 40 GJ). Na die afrekening heb ik dus een driewegklep plus thermostaat laten installeren, waardoor mijn verbruik met meer dan de helft is afgenomen (van 3,51 GJ naar 1,51 GJ per maand).

Vanwege de nieuwe warmtewet, die consumenten moet beschermen tegen de monopoliepositie van stadsverwarmingsleveranciers ( zie o.a. http://jantenhoopen.nl/Warmtewet.html en ) verwachtte ik dat ik dit jaar wel geld terug zou krijgen. Er wordt zelfs gesproken over teruggave met terugwerkende kracht. Dan zou ik echt honderden euro's terug kunnen krijgen.

Echter, nadat ik zojuist even heb berekend wat na de komst van de thermostaat mijn gemiddelde verbruik is geworden, besloot ik de actuele tarieven van onze vrienden van Eneco even te raadplegen en ik schrok me kapot. Vorig jaar betaalde ik ¤ 13,49 per GJ. Dit jaar willen ze ¤ 21,25 per GJ hebben. Dat is meer dan anderhalf keer zoveel (157,52 % om precies te zijn).

De nieuwe warmtewet is aangenomen op 3 juli. De tarifering is met ingang van 1 juli. Zou het nog aangepast moeten worden?

Zijn er mensen die hier meer van weten? Ik ga écht niet anderhalf keer zoveel betalen als vorig jaar, dat gaat nergens over.
pi_63241871
Eneco zelf beweert overigens dat het tarief vorig jaar ¤ 19,22 bedroeg. Ik heb mijn jaarrekening hier liggen en daarop is het tarief toch echt ¤ 13,49.
pi_63241955
"Niet meer dan anders" is een heerlijk systeem voor de energieboeren! Restwarmte heeft vrijwel geen waarde, het alternatief is gewoon dumpen in zee o.i.d., en nu krijgen ze er dus in principe de aardgas-consumentenprijs voor terug!
Oorspronkelijk is het ingevoerd vanwege efficiency, en benutten van goedkope afvalwarmte. Nu is het een inkomstenbron geworden, en de consumenten kunnen toch niet weg.
censuur :O
pi_63242145
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:47 schreef RemcoDelft het volgende:
"Niet meer dan anders" is een heerlijk systeem voor de energieboeren! Restwarmte heeft vrijwel geen waarde, het alternatief is gewoon dumpen in zee o.i.d., en nu krijgen ze er dus in principe de aardgas-consumentenprijs voor terug!
Oorspronkelijk is het ingevoerd vanwege efficiency, en benutten van goedkope afvalwarmte. Nu is het een inkomstenbron geworden, en de consumenten kunnen toch niet weg.
Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.
pi_63242784
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.
Maar de basis van het Niet Meer Dan Anders-principe zou zijn dat je Niet Meer Dan Anders (Anders = gas) betaalt en daar is absoluut geen sprake van.
pi_63242946
Ik heb even een mailt gestuurd aan Diederik Samsom (CDA, één van de initiatiefnemers van de wet) om e.e.a. te vragen over die nieuwe warmtewet. Mocht ik een reactie krijgen, dan zal ik die hier posten.
pi_63243315
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 13:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb even een mailt gestuurd aan Diederik Samsom (CDAPvdA, één van de initiatiefnemers van de wet) om e.e.a. te vragen over die nieuwe warmtewet. Mocht ik een reactie krijgen, dan zal ik die hier posten.
Walgelijk mannetje is dat.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_63243337
Oh sorry, PvdA inderdaad, ik zat nog met Jan ten Hoopen in mijn hoofd, één van de andere initiatiefnemers.
pi_63248101
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar dat bijstoken gebeurt slechts op zeer koude dagen...
pi_63248122
Die hebben we in NL niet zo vaak meer.
pi_63248940
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 18:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar dat bijstoken gebeurt slechts op zeer koude dagen...
Onder andere ja, een ander aspect is de warmtevraag van alle gebruikers, zo zijn er hulpcentrales die vroeger alleen maar aangingen zodra het 0 graden of kouder was, terwijl ze nu al aangaan bij 5 graden, een en ander komt natuurlijk doordat er steeds meer huizen op worden aangesloten, dus hebben ze meer capaciteit nodig.
pi_63253362
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 19:01 schreef klipper het volgende:

[..]

Onder andere ja, een ander aspect is de warmtevraag van alle gebruikers, zo zijn er hulpcentrales die vroeger alleen maar aangingen zodra het 0 graden of kouder was, terwijl ze nu al aangaan bij 5 graden, een en ander komt natuurlijk doordat er steeds meer huizen op worden aangesloten, dus hebben ze meer capaciteit nodig.
Met andere woorden stadsverwarming is een waardeloos product.
De energiemaatschappijen zijn er eigenlijk ook niet echt blij mee en de consumenten al helemaal niet.

Moet je maar eens proberen om de helpdesk te bellen met een vraag over stadsverwarming. Of kijken waar op de website informatie staat over stadsverwarming. In beide gevallen weten ze helemaal niks.
Moet er iets gebeuren met de installatie dan kan de energiemaatschappij je ook niet helpen en moet je zelf maar een monteur regelen die verstand heeft van stadsverwarming.

Op het gebied van "niet meer dan anders" daarbij worden de verbruikkosten van de gemiddelde oude tochtige schuur gepakt als uitgangspunt terwijl de woningen met stadsverwarming vaak nieuwere woningen zijn die ook goed geisoleerd zijn en een hoogredementketel hebben.

Met andere woorden tvp.
pi_63254634
Ik heb ook stadsverwarming.
Kan je het ook opzeggen en gewoon een ketel nemen ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_63256822
quote:
Op zondag 16 november 2008 02:04 schreef junkiexp het volgende:
mits er uiteraard een gasleiding in de straat ligt.
want als dat niet zo is heb je een probleem.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_63257718
TVP

Ik zit zelf ook met stadsverwarming en ondanks dat ik daar wel tevreden over ben (o.a. geen ketel, geen onderhoud) heb ik altijd het idee dat je wordt opgelicht. Gas is door stadsverwarming ook absurd duur geworden, want je verbruikt maar heel weinig gas en toch betaal je dezelfde standaardkosten als een 'groot' gebruiker!
pi_63257977
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:08 schreef Skyflipper het volgende:
TVP

Ik zit zelf ook met stadsverwarming en ondanks dat ik daar wel tevreden over ben (o.a. geen ketel, geen onderhoud) heb ik altijd het idee dat je wordt opgelicht. Gas is door stadsverwarming ook absurd duur geworden, want je verbruikt maar heel weinig gas en toch betaal je dezelfde standaardkosten als een 'groot' gebruiker!
Je verbruikt als het goed is überhaupt geen gas want dat heb je niet als je stadsverwarming hebt.
pi_63258023
Het is natuurlijk sowieso te belachelijk voor woorden dat een product dat eigenlijk heel erg goedkoop is (het is restwarmte; afval) duur gemaakt wordt door de prijs ervan te koppelen aan de olieprijs. Dat is net zoiets als een winkel die de prijs van goedkope wijn koppelt aan die van dure wijn omdat het anders niet eerlijk is t.o.v. de mensen die alleen maar een dure wijnzaak in hun wijk hebben.
  zondag 16 november 2008 @ 11:55:25 #18
9471 JaJoah
Leck mich am Arsch
pi_63258414
quote:
Op zondag 16 november 2008 09:14 schreef daanski82 het volgende:

[..]

mits er uiteraard een gasleiding in de straat ligt.
want als dat niet zo is heb je een probleem.
Mag toch hopen dat die leiding er ligt, vooral als je nog op gas wilt koken
ik kom uit limburg! en ben er godverdomme trots op!
pi_63258496
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:55 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Nee. Dat kan dus niet als je stadsverwarming hebt. Dan ben je gedwongen om electrisch te koken.

Dat is het grote probleem: als stadsverwarmings'klant' heb je te maken met een monopolist.
pi_63258820
quote:
Op zondag 16 november 2008 02:04 schreef junkiexp het volgende:
Nee dat kan niet, ook al ligt er een gasleiding in de straat.
Stadsverwarming is de enige uitzondering m.b.t. de gaswet.

De gaswet regelt het feit dat iedere woning op het gasnet aangesloten moet zijn, door stadsverwarming kwam er echter een mogelijkheid om te kiezen.
Maar het gaat er natuurlijk om om zoveel mogelijk woningen op het net aan te sluiten, vandaar dat dit soort woningen uit de gaswet gehaald zijn.
pi_63258867
Ik vraag me wel af wat ze doen als je ophoudt met betalen.
pi_63258903
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:23 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag me wel af wat ze doen als je ophoudt met betalen.
De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.
pi_63258997
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:30 schreef Isegrim het volgende:
Het is natuurlijk sowieso te belachelijk voor woorden dat een product dat eigenlijk heel erg goedkoop is (het is restwarmte; afval) duur gemaakt wordt door de prijs ervan te koppelen aan de olieprijs. Dat is net zoiets als een winkel die de prijs van goedkope wijn koppelt aan die van dure wijn omdat het anders niet eerlijk is t.o.v. de mensen die alleen maar een dure wijnzaak in hun wijk hebben.
Deze redenatie klopt natuurlijk ook van geen kant.
Het product is natuurlijk te verwaarlozen, alleen om het product te gebruiken, moet je natuurlijk wel allerlei voorzieningen treffen, zoals pompstations, grote geisoleerde leidingen, appendages zoals driewegkleppen, hulpcentrales, warmtewisselaars, regelaars, enz enz.

Feit is natuurlijk wel dat ze er in verhouding wel teveel voor vragen, maar dat s haast met alle in Nederland.
Een vat olie is momenteel ook met meer dan de helft gezakt in prijs, maar dat zie ik nog steeds niet terug aan de pomp.
pi_63259067
Wij hebben wel gewoon een gas hier, er komt een duimse gasleiding binnen en ik woon op de bovenste etage.
In princiepe zou ik gewoon een ketel kunnen installeren en de aanvoer en retour aan de ketel kunnen koppelen.
Alleen het valt waarschijnlijk zo op bij Eneco als ze de meterstanden uitlezen van de stadsverwarming.
pi_63259191
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:55 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Ligt eraan, wij hebben een jaren 50 woning en wij hebben gewoon een gasleiding.
Isegrim woont in een andere gedeelte van de stad waarvan de woningen uit 70-80 zijn gok ik, en daar ligt dan weer geen gas.
Voor zover ik weet worden in nieuwbouwwoning met stadsverwarming geen gasleidingen meer gelegd.
  zondag 16 november 2008 @ 12:43:07 #26
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_63259303
als ze nou met stadsverwarming in combnatie met vloerverwarming gebruiken, daar mag toch niet meer de 40graden warm water door, hoef je ook niet bij te stoken
pi_63261408
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Deze redenatie klopt natuurlijk ook van geen kant.
Het product is natuurlijk te verwaarlozen, alleen om het product te gebruiken, moet je natuurlijk wel allerlei voorzieningen treffen, zoals pompstations, grote geisoleerde leidingen, appendages zoals driewegkleppen, hulpcentrales, warmtewisselaars, regelaars, enz enz.

Feit is natuurlijk wel dat ze er in verhouding wel teveel voor vragen, maar dat s haast met alle in Nederland.
Een vat olie is momenteel ook met meer dan de helft gezakt in prijs, maar dat zie ik nog steeds niet terug aan de pomp.
Ik zeg toch ook niet dat het niks kost? Er wordt alleen een absurde winstmarge op behaald vanwege zogenaamd 'eerlijkheid'. En als het nou inderdaad 'eerlijk' berekend werd, maar we zijn gewoon veel duurder uit dan mensen met gas.
pi_63261568
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:43 schreef gateway het volgende:
als ze nou met stadsverwarming in combnatie met vloerverwarming gebruiken, daar mag toch niet meer de 40graden warm water door, hoef je ook niet bij te stoken
Ik heb 'vloerverwarming'. De buizen van de SV lopen door de vloer heen. Dat is op zich wel relaxed. Qua verwarmen ben ik erg tevreden over SV, het werkt echt goed. Maar de prijzen...
pi_63261652
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:24 schreef klipper het volgende:

[..]

De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.
In mijn vorige huis was het warme water niet gekoppeld aan de SV; ik had gewoon een boiler. Hier is het wel gekoppeld. Anders zou ik het nog doen ook. Ik denk dat ik met elektrische kacheltjes goedkoper uit ben.
pi_63265080
quote:

[..]

Moeten ze hier niet doen, daar worden de 7 andere appartementen ook de dupe van .
pi_63265624
Volgens mij kan dat hier ook niet voor één woning. De afsluiters voor mijn woning zitten IN mijn woning en die kan ik zelf open en dicht draaien. Maar als ik ze dichdraai, heb ik nog wel gewoon warm water...
pi_63266522
Bij mij precies hetzelfde, en ik heb ook nog een losse afsluiter voor warm tapwater.
Maar ik ben wel tevreden over stadsverwarming.
Heb zelf een draadloze thermostaat gekocht die op vaste tijden de boel aan of uit zet.
Kan ik nooit vergeten de radiator dicht te draaien, en het is al lekker warm als je thuis komt .
pi_63266968
Ik heb ook een thermostaat en die heeft mijn verbruik met meer dan 50% doen afnemen. Maar als ze dan de prijs met 150% doen toenemen, zet dat weinig zoden aan de dijk.

Heb jij je laatste jaarrekening nog? Wat is de GJ-prijs daar als ik vragen mag?
pi_63267268
Ik zie dat je nog maar net verhuisd bent, dus je zult nog wel geen jaarafrekening hebben.
pi_63268068
In de vorige woning ook stadsverwarming, dus kan het wel opzoeken maar ligt ergens in een van die dozen
pi_63268109
Nou ja, als je 't tegenkomt...
pi_63268496
Meten ze eigenlijk de in en uitgangs temperatuur ?
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_63268843
quote:
Op zondag 16 november 2008 18:34 schreef longinus het volgende:
Volgens mij wel. Op elke buis zit een voeler.
pi_63269599
quote:
Op zondag 16 november 2008 17:30 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb ook een thermostaat en die heeft mijn verbruik met meer dan 50% doen afnemen. Maar als ze dan de prijs met 150% doen toenemen, zet dat weinig zoden aan de dijk.

Heb jij je laatste jaarrekening nog? Wat is de GJ-prijs daar als ik vragen mag?
De prijs hebben ze niet met 157% doen toenemen, maar met 57%, 100% was tenslotte al 13,49.
En 13,49 verhogen met 57% geeft het nieuwe bedrag weer.

Je verbruik was 40 GJ per jaar, en daar betaalde je dan 40 x 13,49 voor ofwel 540 afgerond
Nu zit je op ongeveer 18 GJ per jaar, ofwel 18 x 21,25 = 382,50.
Dus in jouw geval moet je er nog steeds op vooruit gaan.
Maar voor al die mensen die het niet aangepast hebben, komt het veel harder aan.

Maar als eneco aangeeft dat de kosten verleden jaar hoger waren dan welke op jouw rekening staan, komt dat dan niet doordat de een de kosten inclusief aangeeft en het bij jouw op de rekening gesplits staat?
pi_63269623
quote:
Op zondag 16 november 2008 18:34 schreef longinus het volgende:
Het wordt bepaald aan de hand van temperatuur en aantal gepaseerde m3.
pi_63269742
quote:
Op zondag 16 november 2008 19:20 schreef klipper het volgende:

[..]

De prijs hebben ze niet met 157% doen toenemen, maar met 57%, 100% was tenslotte al 13,49.
En 13,49 verhogen met 57% geeft het nieuwe bedrag weer.
Ja, sorry, het is anderhalf keer het bedrag.
quote:
Je verbruik was 40 GJ per jaar, en daar betaalde je dan 40 x 13,49 voor ofwel 540 afgerond
Nu zit je op ongeveer 18 GJ per jaar, ofwel 18 x 21,25 = 382,50.
Dus in jouw geval moet je er nog steeds op vooruit gaan.
Maar voor al die mensen die het niet aangepast hebben, komt het veel harder aan.
Ja, maar gezien de nieuwe warmtewet zou dat dus niet moeten kunnen, dus als het wel zo is, ga ik hiermee aan de slag. Ik heb het ook al eens van Essent gewonnen.
quote:
Maar als eneco aangeeft dat de kosten verleden jaar hoger waren dan welke op jouw rekening staan, komt dat dan niet doordat de een de kosten inclusief aangeeft en het bij jouw op de rekening gesplits staat?
Nee, dat is het niet...
pi_63274307
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:30 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij wordt de stadsverwarming voor jouw deel van het net gewoon opgewekt (dus bewust gecreeërd) bij Allexander... Daar staat nl. zo'n stadsverwarmingscentrale.

Tevens TVP vanwege verhuisplannen/potentiele buur
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63274849
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens mij wordt de stadsverwarming voor jouw deel van het net gewoon opgewekt (dus bewust gecreeërd) bij Allexander... Daar staat nl. zo'n stadsverwarmingscentrale.
Een centrale of een verdeelstation? In mijn wijk in Leeuwarden stond ook zo'n 'centrale'. Die verdeelt gewoon de warmte.
pi_63274971
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een centrale of een verdeelstation? In mijn wijk in Leeuwarden stond ook zo'n 'centrale'. Die verdeelt gewoon de warmte.
Toen de koopgoot een kookgoot werd, vertelde ze volgens mij dat binnen de stadsgrenzen van Rotterdam de stadsverwarming specifiek opgewekt werd. T'is een gigantisch ding tegenover het allexandrium (al is het best een klerenend van daar naar jou )
pi_63275699
Buiten dat er bij ons in de straat geen gasleiding ligt staat er ook in mijn koopcontract dat ik mijn woning aangesloten dien te houden op stadsverwarming. Dus helaas..

Het enige voordeel van stadsverwarming is dat als je weer eens gebeld wordt of je geen andere energie leverancier wil je alleen maar het S woord hoeft te noemen en ze haken meteen af.

Maar er zijn meerdere alternatieven om het teveel betaalde bedrag terug te vorderen van de energiemaatschappijen. Dus misschien krijgen we nog een leuke terechte tegemoetkoming.
pi_63279200
Om over de uitbreidingsplannen nu nog maar niet te praten.........
De blauwe lijntjes zijn het bestaande net
pi_63280353
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Toen de koopgoot een kookgoot werd, vertelde ze volgens mij dat binnen de stadsgrenzen van Rotterdam de stadsverwarming specifiek opgewekt werd. T'is een gigantisch ding tegenover het allexandrium (al is het best een klerenend van daar naar jou )
De essentie van stadsverwarming is dat het reswarmte is, dus het lijkt me sterk eigenlijk.
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:19:21 #48
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_65783502
Sorry, even een kickje. Is er al iets meer bekend intussen? Hier in Enschede is er ook al jaren gelazer met de stadsverwarming en het wordt tijd dat we eens gecompenseerd gaan worden. (plus geld terug van voorgaande jaren). Dus weet iemand meer? Want ik ben zeer geinteresseerd.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_65784556
quote:
Op maandag 17 november 2008 05:44 schreef Isegrim het volgende:
De essentie van stadsverwarming is dat het reswarmte is, dus het lijkt me sterk eigenlijk.
Restwarmte
In rotterdam e.o. hebben ze fabrieken zat, maar de warmte wordt toch echt gewoon gastgestookt opgewekt.
Sterker nog, de Shell in Pernis heeft al regelmatig aangegeven iets te willen doen met hun restwarmte en kinetische energie, maar daar is nooit een overheid mee verder gegaan.

Het is eigenlijk niets anders dan een grote melkkoe voor energieproducenten. Het klinkt allemaal goedkoop en milieuvriendelijk (alleen verbranding op één centraal punt) maar de installaties die er bij komen kijken zijn een stuk duurder dan de conventionele apparatuur. Ondermeer door schaalgrootte, 1000 losse CV's zijn bij elkaar goedkoper te maken dan 1 warmte centrale voor 1000 woningen.
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Sorry, even een kickje. Is er al iets meer bekend intussen? Hier in Enschede is er ook al jaren gelazer met de stadsverwarming en het wordt tijd dat we eens gecompenseerd gaan worden.
collectief stoppen met het betalen van de rekening
So we just called him Fred too
pi_65784681
Weet je wat het nadeel is van stadverwarming? Dat je een bedrag betaald wat GEMIDDELD is van jou wijk.

Jij kan dus zuinig zijn, jou buren juist onzuinig. JIJ betaald dan voor hun. Ook zal zeggen ze van niet, ik heb het zelf ervaren toen ik tijdelijk in Tilburg woonde.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_65784897
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:54 schreef Chinless het volgende:
Weet je wat het nadeel is van stadverwarming? Dat je een bedrag betaald wat GEMIDDELD is van jou wijk.

Jij kan dus zuinig zijn, jou buren juist onzuinig. JIJ betaald dan voor hun. Ook zal zeggen ze van niet, ik heb het zelf ervaren toen ik tijdelijk in Tilburg woonde.
Dat is ook één van de redenen waarom men in de jaren 70/80 van de blokverwarming is afgestapt. en nu komt het in de vorm van stadsverwarming weer terug...
En net zoals digitenne denken mensen toch dat het een vooruitgang is
So we just called him Fred too
pi_65789054
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:54 schreef Chinless het volgende:

Dat is niet waar. Ik heb namelijk een digitale meter in mijn meterkast die meet hoeveel warmte mijn woning ingaat.
pi_65807783
Hier ook digitale meters, betaal alleen wat ik verbruik !
pi_77235661
@ HarryP: ""Buiten dat er bij ons in de straat geen gasleiding ligt staat er ook in mijn koopcontract dat ik mijn woning aangesloten dien te houden op stadsverwarming. Dus helaas..""

Dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk... koppelverkoop en gedwongen nering zijn strafbare delicten en dus ook niet juridisch houdbaar. *Als* het er al instaat zal geen een leverancier er in slagen je eraan te houden (of dat zelfs maar proberen).

Natuurlijk liggen er geen gasleidingen in de nieuwe wijken! Ik neem aan dat - net als bij ons - ook bij jullie de Gemeente, die de bouwgrond voor de woonwijk(en) beschikbaar stelt en bouwrijp oplevert - inclusief nuts-voorzieningen - (groot-)aandeelhouder is in de leverancier, in casu NUON, ESSENT etc. De gemeente heeft er dus economisch belang bij er geen gasleidingen toe te laten!

Voor het laatste - bekende - jaarverbruik: 2008 heb ik 37,17 GJ afgenomen. De rekening daarvoor was ¤ 790 voor warmte, ¤ 251 vastrecht, ¤ 80 boilerhuur en dan de BTW over al deze zaken.. Totaal: ¤ 1334 !!

Reken je de 37,17 Gj om naar gasverbruik of electra dan zou dat gekost hebben: gas = ¤ 535 (incl. vastrecht) of electra ¤ 248 (met een teruggave of subsidie van het rijk)

Voor wat betreft die teruggaves waar sommigen aan refereren... als de rechter eenmaal uitspraak heeft gedaan in de lopende zaken (en de beroepen daartegen) wens ik je véél succes bij het claimen! Je denkt toch niet serieus dat het *toeval* is dat NUON en ESSENT (et al) worden verkocht aan BUITENLANDSE MAATSCHAPPIJEN?! wij, stadsverarmingsklanten worden als "activa"op de respectievelijke balansen verkwanseld (pardon: verkocht) en denk maar niet dat de Zweden of de Duitsers braaf terug gaan betalen wat er in het verleden teveel is betaald!

Wat betreft die enkeling die hier steeds meldt dat hij tevreden is: ja, we hebben het niet koud... maar tevreden? Tevreden ben je alleen als het produkt EN DE PRIJS kloppen en daarvan is in de verste verte geen sprake!

Nee, ik heb geen gasaansluiting, maar ik ga desondanks deze roversbende de deur uitwerken! Ja, ik heb me in de alternatieven verdiept! Helaas heb ik géén LTV (vloer- of murverwarming bvb) dus zijn div. warmtepomp alternatieven niet rendabel :-( Maar ik verwacht later dit jaar meteen ook alle radiatoren weg te kunnen halen en dat is ook weer mooi meegenomen en als ik daarna 's winters verwarm èn 's zomers koel met airco-inverters ben ik ook meteen "klaar voor de global warming scenario's" :-)
pi_77238649
Ik woon inmiddels in een ander huis, wederom eentje met stadsverwarming, maar we hebben ervoor gekozen om hier geen gebruik van te maken. Dat blijkt dus wel te kunnen. We hebben gewoon tegen Eneco gezegd dat we alleen warm water hoeven. De aansluiting zit er natuurlijk gewoon, maar we betalen er niet voor en we gebruiken 'm niet. Er zou een monteur langskomen om de boel af te sluiten (verzegelen denk ik), maar die hebben we nog niet gezien.

We verwarmen de woonkamer voornamelijk met kaarsen. We hebben ook een elektrische radiator, maar die is nu stuk. De kaarsen zijn meestal ook wel voldoende eigenlijk.
pi_77238681
Overigens is mij in het verleden wel voorgehouden door Essent & Eneco dat de stadsverwarming niet kon worden opgezegd. Dat blijkt dus wél te kunnen. Had ik dat eerder geweten, dan had me dat duizenden euro's bespaard.
pi_77238764
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 07:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Ik heb namelijk een digitale meter in mijn meterkast die meet hoeveel warmte mijn woning ingaat.
Even een TVP voor vanavond, dan zal ik mijn rekening eens neergooien hier. Ik woon in een flat in tilburg. Ik heb wel warmtemeters op mijn radiatoren hangen maar een heel groot gedeelte van de warmte wordt in de flat als verlies beschouwd.

Vereder heb ik wel eens de berekening gemaakt van GJ naar de hoeveelheid aardgas en komt de prijs per GJ wel overeen met de hoeveelheid gas die je zou verstoken.
pi_77239310
quote:

[..]

In mijn nieuwe woning hebben we de stadsverwarming af laten sluiten, en nemen we enkel warm tapwater af
pi_77240725
Even kort reageren op de twee schrijvers na mij die zeggen geen stadsver(w)arming meer te gebruiken... "maar alleen nog warm tapwater":

Ten eerste: zèlfs als je géén warm tapwater meer afneemt, maar de aansluiting laat zitten blijf je het - schrikbarend hoge en schimmig opgebouwde - vastrecht betalen... in mijn geval zou dat dus afgerond ¤ 330 PLUS BTW zijn. Zeg maar zo'n ¤ 395 totaal, om iets NIET te gebruiken??!!

Ten tweede: zèlfs als je géén warm tapwater meer afneemt, maar de aansluiting laat zitten blijft er verwarmd water doorstromen, wat het - niet benutte - tapwater in de boiler warmhoudt, het hele jaar rond. Ik heb gelezen - van een Eneco medewerker! - dat als je niets gebruikt, ècht niets, maar niet werkelijk afsluit, je toch nog ongeveer 1,2 GJ per jaar op de meter zult zien "verdwijnen"...

Het lijkt mij toch méér dan waarschijnlijk dat je - waar je nu vèr over de 400 euro *per jaar* betaald - warm tapwater op een economisch rendabeler manier moet kunnen verkrijgen! (Boiler?! Nachtstroom?!)

Als ik zover ben, "mogen" ze bij mij die gele AGPO kast weg komen halen... anders zet ik 'm wel bij de recycling of zo! Krijg ik ook weer een beetje kastruimte er bij in de hal
pi_77240986
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:25 schreef Fastbreak het volgende:
Even kort reageren op de twee schrijvers na mij die zeggen geen stadsver(w)arming meer te gebruiken... "maar alleen nog warm tapwater":

Ten eerste: zèlfs als je géén warm tapwater meer afneemt, maar de aansluiting laat zitten blijf je het - schrikbarend hoge en schimmig opgebouwde - vastrecht betalen... in mijn geval zou dat dus afgerond ¤ 330 PLUS BTW zijn. Zeg maar zo'n ¤ 395 totaal, om iets NIET te gebruiken??!!
Nee hoor Dat zijn 2 losse leidingen, 2 losse meters. Die grote digitale die het aantal GJ meet voor de verwarming, en die ouderwetse die het aantal kuub heet water meet voor de douche en de kraan.
quote:
Ten tweede: zèlfs als je géén warm tapwater meer afneemt, maar de aansluiting laat zitten blijft er verwarmd water doorstromen, wat het - niet benutte - tapwater in de boiler warmhoudt, het hele jaar rond.
Het hele idee met heet tapwater is juist dat je geen boiler meer hebt. De heetwater leiding verdwijnt rechtstreeks in de kraan.
quote:
Ik heb gelezen - van een Eneco medewerker! - dat als je niets gebruikt, ècht niets, maar niet werkelijk afsluit, je toch nog ongeveer 1,2 GJ per jaar op de meter zult zien "verdwijnen"...
En ik heb gelezen dat als je een tand onder je kussen ligt er s' ochtends een kwartje onder ligt!
quote:
Het lijkt mij toch méér dan waarschijnlijk dat je - waar je nu vèr over de 400 euro *per jaar* betaald - warm tapwater op een economisch rendabeler manier moet kunnen verkrijgen! (Boiler?! Nachtstroom?!)
Warm tapwater is zo duur nog niet. Warmte (dus om te verwarmen - stadsverwarming) is wel duur. Die hebben wij dus af laten sluiten.
quote:
Als ik zover ben, "mogen" ze bij mij die gele AGPO kast weg komen halen... anders zet ik 'm wel bij de recycling of zo! Krijg ik ook weer een beetje kastruimte er bij in de hal
Kast? Je bedoelt je meter ofzo?
pi_77241083
@ Basp1: ""Vereder heb ik wel eens de berekening gemaakt van GJ naar de hoeveelheid aardgas en komt de prijs per GJ wel overeen met de hoeveelheid gas die je zou verstoken.""

Kijk nog maar eens goed (bvb naar mijn jaarcijfers van 2008 - zie 'tikkie terug" - want ik kom op hele andere getallen!

37,17 GJ @ ¤ 21,270600 = ¤ 790,63
37,17 GJ stadsverwarming komt overeen met: 980,875 M³ aardgas (sommigen houden zelfs nog een hogere calorische waarde per M³ aan en dan zou het minder zijn!). 981 x ¤ 0,515 = ¤ 505,21 !! Vast-"recht":
ruim ¤ 390 of ¤ 30 (voor aardgas aansluiting) per jaar...!!

Hoezo "niet méér dan anders"?? 1334 euro of 535 euro... dat scheelt "maar" een factor TWEE-EN-EEN-HALF!

Electra is nog schokkender (pardon the pun!)
pi_77241216
@ Lee: kennelijk hebben jullie een ander soort aansluiting en installatie: hier is alles in één systeem gecombineerd; één GJ meter, Heet water in, verwarming eraan, warmtewisselaar en kleine boiler er in, tapwater eraan.... de gele AGPO kast die ik noemde. Neemt hier het onderste 1/3 van de meterkast in beslag.

Da's dus een beetje sinaasappels en grapefruits vergelijken: het zijn beide vruchten, beide citrusfruit... maar toch ongelijk
pi_77241256
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:45 schreef Fastbreak het volgende:
@ Lee: kennelijk hebben jullie een ander soort aansluiting en installatie: hier is alles in één systeem gecombineerd; één GJ meter, Heet water in, verwarming eraan, warmtewisselaar en kleine boiler er in, tapwater eraan.... de gele AGPO kast die ik noemde. Neemt hier het onderste 1/3 van de meterkast in beslag.

Da's dus een beetje sinaasappels en grapefruits vergelijken: het zijn beide vruchten, beide citrusfruit... maar toch ongelijk
En de warmtewisselaar is dan voor je drinkwater ofzo?
  maandag 25 januari 2010 @ 10:47:44 #64
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77241278
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En de warmtewisselaar is dan voor je drinkwater ofzo?
zou ik denken
pi_77242029
Waarschijnlijk is dat boilertje een voorraadvaatje om snel warm water te kunnen verkrijgen.
pi_77242075
Maar ik wist niet dat je het kon laten afsluiten.
Aan de ene kant wel handig.
Aan de andere kant heb je helemaal geen onderhoud aan stadsverwarming, en dat is ook wel lekker.
Als ik nu een cv ketel neerhang met leidingwerk en ik doe het zelf ben ik toch wel minimaal 1000 euro kwijt.
pi_77242100
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:16 schreef junkiexp het volgende:
Aan de andere kant heb je helemaal geen onderhoud aan stadsverwarming, en dat is ook wel lekker.
Als ik nu een cv ketel neerhang met leidingwerk en ik doe het zelf ben ik toch wel minimaal 1000 euro kwijt.
Wij hebben geen verwarming, gedeeltelijk dubbelglas, en dat is erg goed te doen.
pi_77242118
Als je verdampingsmeters hebt, kun je ondanks het niet gebruiken van de verwarming toch verbruik hebben. Met ons type meter gaat dat niet en bovendien hebben wij de hoofdkraan afgesloten van de stadsverwarmingsleiding.
  maandag 25 januari 2010 @ 14:40:57 #69
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_77248604
Ik lees even mee. Woon in Rotterdam en heb ook stadsverwarming. Ik heb een warmtewisselaar in de meterkast voor verwarming en drinkwater. Mijn verbruik is zo'n 25GJ per jaar.
Er is geen gas in mijn wijk. Wel ken ik mensen die per se op gas willen koken en die daar gasflessen voor gebruiken.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_77249345
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:16 schreef junkiexp het volgende:
'Geen onderhoud' is ook maar tot op zeker hoogte waar. De leidingen die in je huis liggen, zijn je eigen verantwoordelijkheid. Dus als er zo'n leiding in je vloer springt, mag je zelf de boel laten openbikken en de vervanging en herstel van je vloer betalen.
pi_77249897
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

'Geen onderhoud' is ook maar tot op zeker hoogte waar. De leidingen die in je huis liggen, zijn je eigen verantwoordelijkheid. Dus als er zo'n leiding in je vloer springt, mag je zelf de boel laten openbikken en de vervanging en herstel van je vloer betalen.
Klopt, dat verschilt per woning.
Maar voor mij is het niet noemenswaardig.

Hooguit een plafond openmaken.
Maar dat is bij een normale CV installatie precies eender ?
pi_77250018
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wij hebben geen verwarming, gedeeltelijk dubbelglas, en dat is erg goed te doen.
Jullie zitten ook wel redelijk ingebouwd geloof ik hé ?
pi_77250067
Interessant topic, ik heb namelijk ook stadswarmte van de Nuon.

Ik heb even gesnuffeld op google en kom tot het volgende:

Nuon Gas:
Tariefsoort 1 2 3 5
G1 tarief ¤ 0,5474 ¤ 0,5515 ¤ 0,5635 ¤ 0,5873
G2 tarief ¤ 0,5502 ¤ 0,5542 ¤ 0,5663 ¤ 0,5901

Nuon stadswarmte
Vaste aansluiting: ¤ 326,88
Warmwatertapaansluiting: ¤ 97,92
GJ ¤ 20,-

Dit resulteert met de gegevens van hierboven als volgt:

37,17 GJ x ¤ 20,- + ¤ 326,88 + ¤ 97,92 = ¤ 1168,20

Google leert mij:

1000 = MJ/GJ
so if 1 cubic meter of NG = 38.3 MJ then 1000/38.3 @ 26.1 cubic meters / GJ

Terwijl Nuon zegt:
quote:
Op dit moment staat één GJ
stadswarmte gelijk aan ongeveer 43 m3 gas.
Om dit exact te berekenen wordt dus het gebruikersonderzoek gedaan.'
37,17 GJ x 26.1 = 970 x ¤ 0,5502 = ¤ 533

volgens de nuon:
37,17 GJ x 43 = 970 x ¤ 0,5502 = ¤ 888
quote:
37,17 GJ stadsverwarming komt overeen met: 980,875 M³ aardgas (sommigen houden zelfs nog een hogere calorische waarde per M³ aan en dan zou het minder zijn!). 981 x ¤ 0,515 = ¤ 505,21 !! Vast-"recht":

Hoezo "niet méér dan anders"?? 1334 euro of 535 euro... dat scheelt "maar" een factor TWEE-EN-EEN-HALF!
Afgezien van de prijsverschillen met jouw leverancier lijkt de berekening inderdaad redelijk te kloppen.

Ik weet niet wat een HR ketel kost aanschaf + onderhoud. Maar met 800 euro per jaar kom je een heel eind volgens mij.

[ Bericht 10% gewijzigd door Viper_74 op 25-01-2010 15:24:04 ]
M'n signature, wat doe je :{
pi_77250227
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:13 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Jullie zitten ook wel redelijk ingebouwd geloof ik hé ?
Ik heb alleen rechts en boven buren. Ik woon boven het berging gedeelte.
pi_77250425
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:11 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Klopt, dat verschilt per woning.
Maar voor mij is het niet noemenswaardig.

Hooguit een plafond openmaken.
Maar dat is bij een normale CV installatie precies eender ?
Dat is waar, alleen heb je in ons huis leidingen kriskras door het huis in de betonnen vloer. Geen pretje als je die moet uitbikken omdat er eentje lek is. Ik weet niet of CV-leidingen ook in de vloer gegoten worden, heb nog nooit CV gehad.
pi_77250521
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is waar, alleen heb je in ons huis leidingen kriskras door het huis in de betonnen vloer. Geen pretje als je die moet uitbikken omdat er eentje lek is. Ik weet niet of CV-leidingen ook in de vloer gegoten worden, heb nog nooit CV gehad.
Bij mij zit alles in het plafond, en dat is de vloer van mijn 2de verdieping.
Alles hout uiteraard
pi_77250776
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bij mij zit alles in het plafond, en dat is de vloer van mijn 2de verdieping.
Alles hout uiteraard
Dat is ideaal bij brand op de eerste verdieping, kan de brandweer alles vanaf de 2e etage blussen
pi_77255107
Ik heb ook stadsverwarming en betaal 50 euro per maand voor 30 m2. Mij is alleen verteld dat al het warme water dat ik verbruik daar vandaan komt, ipv alleen de verwarmingen. Hoe komt het dan dat jullie de verwarmingsaansluiting uit kunnen zetten?

Of verschilt dat per huis?
pi_77255221
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:01 schreef Inu het volgende:
Ik heb ook stadsverwarming en betaal 50 euro per maand voor 30 m2. Mij is alleen verteld dat al het warme water dat ik verbruik daar vandaan komt, ipv alleen de verwarmingen. Hoe komt het dan dat jullie de verwarmingsaansluiting uit kunnen zetten?

Of verschilt dat per huis?
Ik denk dat laatste. Er komen bij ons 4 waterleidingen het huis binnen. Tweemaal koud (1x badkamer, 1x meterkast) en tweemaal warm, waarvan één met een kuub-meter, zoals de waterleidingen hebben, en de ander met een digitale GJ meter. Die laatste hebben we af laten sluiten.
pi_77255515
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik denk dat laatste. Er komen bij ons 4 waterleidingen het huis binnen. Tweemaal koud (1x badkamer, 1x meterkast) en tweemaal warm, waarvan één met een kuub-meter, zoals de waterleidingen hebben, en de ander met een digitale GJ meter. Die laatste hebben we af laten sluiten.
Ik heb er volgens mij ook 4, iig 4 van die hendels om het af te sluiten en die gaan dan een zwart kast-achtig ding in en daar zit dan een digitale meter op waarbij ik kan wisselen tussen de GJ en de m3 door op een knopje te drukken...

Ik heb mn verwarming namelijk echt nooit aan, maar als ik dan ineens dik moet gaan bijbetalen aan het einde van het jaar
pi_77256460
Al gebruik je 'm überhaupt niet, dan nog kost het je iets van ¤ 300,- vastrecht per jaar...
pi_77261553
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:10 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik heb er volgens mij ook 4, iig 4 van die hendels om het af te sluiten en die gaan dan een zwart kast-achtig ding in en daar zit dan een digitale meter op waarbij ik kan wisselen tussen de GJ en de m3 door op een knopje te drukken...

Ik heb mn verwarming namelijk echt nooit aan, maar als ik dan ineens dik moet gaan bijbetalen aan het einde van het jaar
Volgens mij heb jij dan een warmtewisselaar in je meterkast zitten.
Dat is bij modernere woningen zo.
Bij ons (100 woningen en 25 kantoren/winkels) zit er ergens in het pand één hele grote warmtewisselaar en vanuit daar gaan er allemaal leidingen naar de woningen, waar de warmwaterleiding de woning dan binnenkomt zit er een m3 meter.
pi_77262808
@ Isegrim: Of de buizen in de betonnen vloer zitten hangt geheel van de manier van bouwen af! Bij mij is het antwoord: JA. BGvloer is prefab (geïsoleerd) op fundering, de rest is z.g. "tunnelbouw". DWZ een metalen stellage - 2 wanden en een dak - per woning... in de wanden en het dak alle leidingen (electra, verwarming, cai, ptt) op vaste plaatsen ingebouwd, wapening erin en snelhardend beton storten. De volgende ochtend wordt de "tunnel" ingeklapt en eruit gereden enzovoort... volgende verdieping idem. CV leidingen zijn kunststof en waar ze lopen kun je goed voelen. (Ik zei al: géén LTV !)

We praten dus met elkaar over "citrusfruit" zonder te weten of het nu citroenen of mandarijnen zijn Totaal verschillende situaties, woningen, appartementen, individuele installaties of collectieve... teveel variabelen dus.

De cijfers die ik gaf golden voor de jaarafrekening van 2008; als je nu op de NUON site kijkt zie je andere prijzen... maar het principe blijft gelijk alleen de details (de bedragen) verschillen iets. Maar de grote lijn is denk ik glashelder!
pi_77263629
@ Isegrim: ""Al gebruik je 'm überhaupt niet, dan nog kost het je iets van ¤ 300,- vastrecht per jaar.. ""

Dat was ook een van mijn bezwaren, alleen is het hier een slordige 397 euro en wisselgeld! Bedenk: 37,17 GJ omgerekend naar electra kost je IN TOTAAL ± ¤ 241 dus al een slordige 150 euro minder ALS HET VASTRECHT!! Zèlfs als ik straks méér energie zou gaan gebruiken (maar dat is niet waarvan ik uitga!) is de marge zo idioot groot dat ik er altijd uitspring.

Onvoorziene omstandigheden (brand, aardbevingen, overstromingen, overlijden etc) even daargelaten is dit ècht de laatste winter dat NUON over mijn rug rijk wordt!

Groene leningen en hypotheken (met rijksgarantie) kennen een rente van 5,8% (aftrekbaar!). Zèlfs zonder het belastingvoordeel mee te rekenen kun je van 400 euri vast-krom al zo'n slordige 7 mille investering betalen. Voeg de voordelen en subsidies toe... en ik zeg tegen de NUON.
pi_77263979
Hmm, zal eens kijken wat ik precies betaal... Vorig jaar moest ik erg veel bijbetalen, waardoor ik een stuk meer op mijn gebruik ging letten. Dit jaar krijg ik weer geld terug
Klussen deel 1 en 2
pi_77267866
Ik vraag me ook af hoe dat nou zit met die Warmtewet. Mensen zouden met terugwerkende kracht geld terugkrijgen e.d. Nou, er is bij mij nog niks gestort hoor...
pi_77273511
@ Isegrim: Wat ik al opmerkte... geld terug? "plotseling" worden Essent, Nuon et al verkocht (verkwanseld) aan buitenlandse maatschappijen: de aandeelhouders (o.m. de gemeenten!) strijken de centen op van de afgelopen vette jaren en wij moeten er zeker op rekenen dat bvb Vättenvall zometeen alsnog die terugbetalingen gaat doen? Serieus; geloof je dat ècht? Nou ik denk dat we gewoon de L*L waren, zijn en blijven!
pi_77276063
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:36 schreef Isegrim het volgende:
Al gebruik je 'm überhaupt niet, dan nog kost het je iets van ¤ 300,- vastrecht per jaar...
Deze remanente kosten zijn niet specifiek voor stadswarmte. Gelden eigenlijk voor elk huis waar wel een verwarmingssysteem in zit maar dat je niet of bijna niet gebruikt.
Even rekenen voor een cv ketel die 13 jaar meegaat en die je zelf moet financieren voor aanschaf, installatie, onderhoud en vervanging. Ik ga uit van 2500 euro.
Rente 75 euro p.j
Afschrijving 200 euro p.j.
Onderhoud 180 euro p.j.
Ongebruikte gasaansluiting vaste kosten 125 euro p.j.
Totaal dus zo'n 500-600 euro. In dit opzicht is SW niet duurder dan eigen installatie als ik afga op eerdere posts.

Volgens mijn berekening moet je tussen 30 en 33 M3 aardgas verstoken om 1GJ aan energie in je huis te krijgen. Bij de huidige gasprijs is dat 16-17 euro. Volgens mij is daarin SW wel duurder dan gas.
-
pi_77279682
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:20 schreef quo_ het volgende:

[..]

Deze remanente kosten zijn niet specifiek voor stadswarmte. Gelden eigenlijk voor elk huis waar wel een verwarmingssysteem in zit maar dat je niet of bijna niet gebruikt.
Even rekenen voor een cv ketel die 13 jaar meegaat en die je zelf moet financieren voor aanschaf, installatie, onderhoud en vervanging. Ik ga uit van 2500 euro.
Rente 75 euro p.j
Afschrijving 200 euro p.j.
Onderhoud 180 euro p.j.
Ongebruikte gasaansluiting vaste kosten 125 euro p.j.
Totaal dus zo'n 500-600 euro. In dit opzicht is SW niet duurder dan eigen installatie als ik afga op eerdere posts.

Volgens mijn berekening moet je tussen 30 en 33 M3 aardgas verstoken om 1GJ aan energie in je huis te krijgen. Bij de huidige gasprijs is dat 16-17 euro. Volgens mij is daarin SW wel duurder dan gas.
Het probleem is dat je niet kunt kiezen. Maar goed, wij hebben nu gewoon géén verwarming (anders dan kaarsen) en dat blijkt ook prima te doen en bespaart ons minimaal 1200 euro per jaar.
pi_77279945
Het probleem voor veel mensen met stadsverwarming is dan ook :

Bij de nieuwere woningen met stadsverwarming worden de woningen opgeleverd zonder gasaansluiting.
Dan moet je dus ook elektrisch koken.

En als je al een gasaansluiting hebt, dan is het waarschijnlijk een lage druk net waar je geen ketel op kan laten branden.

Dus echt een keus buiten geen verwarming heb je vaak ook niet.
Elektrisch verwarmen, maar dat moet je alleen doen bij uitzondering want dat is volgens mij vrij kostbaat.

@ Ise, hoe warm houden jullie het in huis?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 10:07:50 #91
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_77281547
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 08:50 schreef junkiexp het volgende:
Het probleem voor veel mensen met stadsverwarming is dan ook :

Bij de nieuwere woningen met stadsverwarming worden de woningen opgeleverd zonder gasaansluiting.
Dan moet je dus ook elektrisch koken.
En daar komt dan weer bij dat je dan al snel op een 3*35 Ampere aansluiting uitkomt. Dat wordt gezien als klein zakelijk en kost je zo'n 450 Euro per jaar meer dan een 3*25Ampere aansluiting. En met een inductiekookplaat, electrische oven en een waterkoker gaat het heel hard met je stroom.
pi_77282065
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:07 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

En daar komt dan weer bij dat je dan al snel op een 3*35 Ampere aansluiting uitkomt. Dat wordt gezien als klein zakelijk en kost je zo'n 450 Euro per jaar meer dan een 3*25Ampere aansluiting. En met een inductiekookplaat, electrische oven en een waterkoker gaat het heel hard met je stroom.
Een waterkoker is de meest efficiente manier om water te verhitten. Dat bespaart dus alleen maar.

En 3x35 is wat overdreven. Ik heb een megafornuis, aansluitwaarde 10,7KWh, en die moet op 3x16 amp. (3x16x230 = 11040 watt). En dan heb je het over een semi-pro inductiefornuis met 100 liter oven en grill, turbocook (1 liter water koken in 50 seconden, dmv inductie) voor 2 pitten tegelijk als de overige 2 op vol vermogen staan en de oven ook aan staat.

Ik denk niet dat jij mij een fornuis kan tonen dat 3x35x230 trekt, dan zit je boven de 24 kilowatt Daar kan je mijn megafornuis, 5 magnetrons en 2 waterkokers tegelijk op draaien.
pi_77282105
@ Junkyxp: ""Dus echt een keus buiten geen verwarming heb je vaak ook niet. Elektrisch verwarmen, maar dat moet je alleen doen bij uitzondering want dat is volgens mij vrij kostbaar.""

In mijn ervaring... niet juist. Ik heb het huis met een extra (slaap-)kamer uitgebouwd (dus dàt stuk is "geen tussenwoning") en daar heb ik een airco met warmtepomp/inverter in laten plaatsen. 'Zomers gebruiken we deze vrijwel niet maar is het comfortabel om achter de hand te hebben, 's winters gebruiken we 'm als het echt koud wordt. Voldoet prima, ook al moet ik de temperatuur véél hoger instellen dan de meesten van jullie zullen doen: m'n vrouw komt uit de tropen! :-)

In eerste instatie werd deze installatie keuze uit praktische overwegingen gekozen: achteraf radiator(en) bij plaatsen geeft een hoop extra werk. Esthetische overwegingen speelden ook een rol; de radiator(en) zijn niet fraai (of vreselijk duur!) en ik had dan leidingen dwars door het huis, in het zicht, gehad.

Ik ben echter zò tevreden met het resultaat dat ik verder begon te denken... en als je kijkt naar de COP van die dingen (zeg maar het rendement bij gebruik als verwarming) zul je zien dat het gaat lonen! De airco's die ik (op het oog en al) heb leveren een COP van 4,5 tot 5,1... dwz voor iedere KW die ik verbruik krijg ik 4,5 tot 5,1 KW aan "prestatie"!

In mijn geval: 37,17 GJ = ± 1032,5 KW maar ik zal dus *in theorie* misschien slechts één-vijfde daarvan werkelijk gaan gebruiken. Zoals altijd zal de dagelijkse praktijk wel "weerbarstig zijn" maar ik heb er véél vertrouwen in dat ik fors voordeliger uit zal zijn!

Daarbij: het is straks *mijn* installatie, niet iets waar ik over 30 jaar nog steeds de hoofdprijs voor betaal! En ook niet onaardig: m'n huis gaat daarmee naar het "A label", iets wat samen met de onafhankelijkheid van de stadsverarming (en het toegevoegde comfort in de zomer!) m'n huis zowel voor onszelf als bij verkoop méér waard maakt.
pi_77282339
@ lee: Ben het in grote lijnen met je eens: ik heb/had een 40A aansluiting met daarop m'n inductiekookplaat, close-in boiler, magnetron, waterkoker, senseo-machine, rijst-koker, frituurpan, (1 x) airco, strijkbout(en), stofzuiger èn 5 computers plus randapparatuur.... mijn hoofdzekering is nog nooit (knock on wopd!) geploft.

Omdat ik optimaal wil gaan besparen wil ik naar twee-tarieven electrische aansluiting, en daarvoor moet de aanwezige *dubbel-tarief-meter* vervangen worden (ja, de logica daarvan ontgaat mij totaal!). Het kost mij nèt zoveel om dan meteen maar naar 3 x 25A aansluiting te gaan, zowel per maand als in eenmalige kosten bij Liander (de netbeheerder).

Dus heb ik - stap één in dit avontuur - de afgelopen dagen m'n groepenkast "vertimmerd" naar 3 fase kast.
pi_77282431
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:39 schreef Fastbreak het volgende:
@ lee: Ben het in grote lijnen met je eens: ik heb/had een 40A aansluiting met daarop m'n inductiekookplaat, close-in boiler, magnetron, waterkoker, senseo-machine, rijst-koker, frituurpan, (1 x) airco, strijkbout(en), stofzuiger èn 5 computers plus randapparatuur.... mijn hoofdzekering is nog nooit (knock on wopd!) geploft.

Omdat ik optimaal wil gaan besparen wil ik naar twee-tarieven electrische aansluiting, en daarvoor moet de aanwezige *dubbel-tarief-meter* vervangen worden (ja, de logica daarvan ontgaat mij totaal!). Het kost mij nèt zoveel om dan meteen maar naar 3 x 25A aansluiting te gaan, zowel per maand als in eenmalige kosten bij Liander (de netbeheerder).

Dus heb ik - stap één in dit avontuur - de afgelopen dagen m'n groepenkast "vertimmerd" naar 3 fase kast.
Hoeveel was je daar voor kwijt? Mijn fornuis is nl. nu nog een keukenkastje van een paar duizend euro
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:01:04 #96
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77282912
Ook ik heb stadverwarming. Afgezien van de prijzen ben ik dik tevreden. Geen CV in huis en geen onderhoudsgekloot.

Veel van jullie vergeten dat een CV in onderhoud geld kost, maar ook in afschrijving. Een beetje CV ketel die jouw hele huis kan verwarmen en overal warm water kan krijgen, kost toch al snel een euro of 1500. dus die moet je in 10 jaar afschrijven (sommige gaan 12 tot 15 jaar mee, maar laten we 10 even voor het gemak nemen) wat 150 per jaar is. Daarnaast heb je ieder jaar onderhoudskosten. Die varieren natuurlijk ook flink. Gemakshalve 100 euro.. dat is dus al 250 euro op jaarbasis die je "bespaart" op stadverwarming. als je dat mee neemt in de berekening met verschil tussen een cv of sv... dan is sv toch makkelijker. Ook al omdat het je een ruimte in huis bespaart waar je die achterlijke CV moet ophangen.

Bovendien heb ik een tik, ik ben bang voor gas. Kan ontploffen, je kan vergast worden etc etc. SV geeft mij toch meer rust.
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_77283221
Vergast worden? Hoe oud ben jij precies? Dat kon vroegah namelijk, met vergast kool, dat was giftig. Maar met aardgas kan dat niet hoor

En voor ontploffen moet je goed je best doen, het komt aardig precies qua hoeveelheid zuurstof.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:16:35 #98
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_77283382
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik denk niet dat jij mij een fornuis kan tonen dat 3x35x230 trekt, dan zit je boven de 24 kilowatt Daar kan je mijn megafornuis, 5 magnetrons en 2 waterkokers tegelijk op draaien.
Je vergeet dat het niet altijd mogelijk is om het vermogen te verdelen.
Mijn oven trekt tijdens het opwarmen al 20A. Een waterkoker (inderdaad heel efficient maar daar gaat het nu niet om) trekt al 10A. Helaas helaas helaas zitten deze weliswaar op aparte groepen maar komen ze uit op dezelfde hoofdgroep. Dat is dus 30A op de hoofdzekering.
Nu heb ik de oven een eigen WCD gegeven en direct met een (goede) kabel de meterkast ingeleid en op een andere hoofdzekering gezet. Mijn probleem is opgelost maar niet iedereen is zo handig.

In een gemiddeld huishouden gebeurt er overdag niet zoveel en wordt er ineens om 17:00 allerlei apparaten gestart (oven, inductie, wasmachine, droger, waterkoker) omdat iedereen dan thuiskomt. Dus dan kan het best gebeuren dat je uiteindelijk op 1 hoofdzekering meer dan 25A gebruikt.

Dit is ook door diverse partijen als bezwaar tegen de invoering van het capaciteitstarief aangedragen. Ik ken ook mensen die een warmtepomp hebben, heel goed voor het milieu maar slecht voor je capaciteitstarief omdat de pomp een inschakelpiek kent.
pi_77283450
@ Lee: hoeveel was ik wààrvoor kwijt??

Als je de ombouw naar 3 fasen groepenkast bedoelde: minder dan 150 euro; de spullen ervoor - gebruikt - op marktplaats et al gekocht, het werk zèlf gedaan. (Eerste keer, geen ervaring mee, maar ik schrik niet zo gauw ergens voor terug!)

Natuurlijk moet je wèl eerst een strak-omlijnd plan hebben voor je uiteindelijke installatie... een 8-way multisplit lijkt bvb mooi maar vraagt wèl een 32A automaat en dàn zit je inderdaad in de prijzen... hier kost dat - tussen 3 x 25A of 3 x 35A - al ruim 45 euro PER MAAND extra! Goed nadenken is een sine qua non!
pi_77283468
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Een waterkoker is de meest efficiente manier om water te verhitten. Dat bespaart dus alleen maar.
Een kolengestookte centrale of gasgestookte centrale die jou electriciteit met een rendement van 50% produceert. Volgens mij zitten de meeste geisers/ketels toch echt op een hoger rendement om warm water te produceren.
pi_77283515
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Maar met aardgas kan dat niet hoor
Koolmonoxide vergiftiging is met een slecht afgestelde ketel/geiser nog steeds mogelijk.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:22:41 #102
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77283574
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vergast worden? Hoe oud ben jij precies? Dat kon vroegah namelijk, met vergast kool, dat was giftig. Maar met aardgas kan dat niet hoor

En voor ontploffen moet je goed je best doen, het komt aardig precies qua hoeveelheid zuurstof.
voor de meeste zal ik wel tokoud zijn, 42, dus dat van vroegah zit er nog steeds wel in. Al vaak over gesproken met deskundigen maar helaas zonder resultaat.

Ontploffen kan nog steeds. toch zeker 1 keer per kwartaal dat er een appartement oid is ontploft vanwege gas. Bovendien was er afgelopen vrijdag in Lelystad volledige paniek. Gaslek buiten met alle preventie in de omgeving.. ik vond het gewoon echt niets. Pas toen alle hulpdiensten weg waren kon ik rustig gaan slapen.
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_77283613
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:18 schreef Fastbreak het volgende:
@ Lee: hoeveel was ik wààrvoor kwijt??

Als je de ombouw naar 3 fasen groepenkast bedoelde: minder dan 150 euro; de spullen ervoor - gebruikt - op marktplaats et al gekocht, het werk zèlf gedaan. (Eerste keer, geen ervaring mee, maar ik schrik niet zo gauw ergens voor terug!)

Natuurlijk moet je wèl eerst een strak-omlijnd plan hebben voor je uiteindelijke installatie... een 8-way multisplit lijkt bvb mooi maar vraagt wèl een 32A automaat en dàn zit je inderdaad in de prijzen... hier kost dat - tussen 3 x 25A of 3 x 35A - al ruim 45 euro PER MAAND extra! Goed nadenken is een sine qua non!
En wat moet je dan verder nog regelen met de netbeheerder? Er komen 3 fases mijn woning binnen, alleen zit er maar in 1 een zekering, dus de andere twee zullen nog actief gemaakt moeten worden, of niet?
pi_77283646
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een kolengestookte centrale of gasgestookte centrale die jou electriciteit met een rendement van 50% produceert. Volgens mij zitten de meeste geisers/ketels toch echt op een hoger rendement om warm water te produceren.
Ja, maar dat zet toch wel hele lauwe thee.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:39:30 #105
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77284134
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:16 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Je vergeet dat het niet altijd mogelijk is om het vermogen te verdelen.
Mijn oven trekt tijdens het opwarmen al 20A. Een waterkoker (inderdaad heel efficient maar daar gaat het nu niet om) trekt al 10A. Helaas helaas helaas zitten deze weliswaar op aparte groepen maar komen ze uit op dezelfde hoofdgroep. Dat is dus 30A op de hoofdzekering.
Nu heb ik de oven een eigen WCD gegeven en direct met een (goede) kabel de meterkast ingeleid en op een andere hoofdzekering gezet. Mijn probleem is opgelost maar niet iedereen is zo handig.

In een gemiddeld huishouden gebeurt er overdag niet zoveel en wordt er ineens om 17:00 allerlei apparaten gestart (oven, inductie, wasmachine, droger, waterkoker) omdat iedereen dan thuiskomt. Dus dan kan het best gebeuren dat je uiteindelijk op 1 hoofdzekering meer dan 25A gebruikt.

Dit is ook door diverse partijen als bezwaar tegen de invoering van het capaciteitstarief aangedragen. Ik ken ook mensen die een warmtepomp hebben, heel goed voor het milieu maar slecht voor je capaciteitstarief omdat de pomp een inschakelpiek kent.
een beetje installateur houdt er bij het beraden en aansluiten van een meterkast rekening mee, dat het vermogen van de oven, amgnetron, wasmachine etc (zeg maar de zware verbruikers) al en beetje netjes verdeeld is over de 3 fasen, ook om geen scheve belasting in het net te veroorzaken en ervoor te zorgen dan de 0 leider niet gigantisch veel stroom over zijn flikker krijgt
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:40:57 #106
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77284183
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En wat moet je dan verder nog regelen met de netbeheerder? Er komen 3 fases mijn woning binnen, alleen zit er maar in 1 een zekering, dus de andere twee zullen nog actief gemaakt moeten worden, of niet?
ja, daar komt iemand voor, die verbreekt het loodje, zet er 2 stoppen bij, plaatst een andere meter en jij moet zorgen dat je kast in orde is (dat ze de draden zo aan kunnen sluiten onder de hoofdschakelaar) (al weet ik niet of die meneer van de Nuon essent dat doet ofdat jij daar een installateur voor meot regelen)
pi_77284471
@ Basp1: "" Een kolengestookte centrale of gasgestookte centrale die jou electriciteit met een rendement van 50% produceert. Volgens mij zitten de meeste geisers/ketels toch echt op een hoger rendement om warm water te produceren. ""

In het kader van de discussie hier is dit niet echt interressant. De schrijver bedoelde natuurlijk "zijn" gebruik qua energie... en dan gaan we nog maar even voorbij aan het volgende: voor één kopje thee (KOKEND water nodig, jouw geyser/ketel levert dat niet) heb je eigenlijk altijd tenminste 2 of 3 kopjes water qua volume in de waterkoker en daarmee is het niet de meest efficiënte manier van verhitten. Ik houd het op "kopje vullen, in de magnetron verhitten, als de meest zuinige oplossing...

Maar, als gezegd, dat is niet echt het onderwerp hier.
pi_77284769
@ Lee: "" En wat moet je dan verder nog regelen met de netbeheerder? Er komen 3 fases mijn woning binnen, alleen zit er maar in 1 een zekering, dus de andere twee zullen nog actief gemaakt moeten worden, of niet? ""

Je hebt dus nu een z.g. 1-fase aansluiting (en idem groepenkast). Vóór je de netbeheerder op bezoek krijgt (die het zegel verbreekt etc etc, zie andere schrijver) moet jouw groepenkast geschikt zijn voor 3 fasen aansluiting. Als je nog niet bekend bent met electra-werken en de vigerende regeltjes (NEN1010 etc) ben je misschien beter af (maar ook véél duurder!) met een ingehuurde installateur.

De 3 fase aansluiting wordt aan de (3 fase-)hoofdschakelaar gekoppeld door de netbeheerder of diens vertegenwoordiger. Hij/zij zal wel kijken naar jouw verdere installatie, maar dat blijft - in eerste instantie - verder *jouw* installatie en *jouw* verantwoording!
pi_77296756
@ Mickeys: "" Ontploffen kan nog steeds. toch zeker 1 keer per kwartaal dat er een appartement oid is ontploft vanwege gas. Bovendien was er afgelopen vrijdag in Lelystad volledige paniek. Gaslek buiten met alle preventie in de omgeving.. ik vond het gewoon echt niets. Pas toen alle hulpdiensten weg waren kon ik rustig gaan slapen.""

Je kunt je wel *overal* zorgen om gaan maken, als je je dat wilt laten aanpraten... van de suïcidale buurman/-vrouw met gasleiding tot S.E. fireworks in je woonwijk of El Al boeing op je flat... als de dijken bezwijken gaan we allemaal nat! (Vooral hier in Lelystad.) Ik ga daar *niet* wakker van liggen.

TEVEEL BETALEN, dààr lig ik nou van wakker! Aan de benzinepomp, aan OZB, aan stadsverwarming etc
pi_77297223
@ iedereen: Wat ik nou ècht wel 'ns zou willen weten / horen, geheel ON TOPIC, is het volgende: het rijk komt met een "nieuwe warmtewet" (wanneer? Ooit?!)... en de lagere overheden zetten het "familie-zilver"in de uitverkoop... naar het buitenland? Toeval???

Wie garandeert er ons nou dat in de toekomst die buitenlandse maatschappijen zich aan onze regels gaan (& blijven!) houden? Denk bvb aan ongeoorloofde prijsafspraken, bovenmatige prijsverhogingen, schendingen van de privacy (bvb verkoop van adres- en persoonlijke gegevens!)??

Zeg nou niet: natuuuurlijk doen ze dat; als dat zo vanzelfsprekend was zou de VS ook geen nederlandse burgers tot misdrijf uitlokken om 'm te kunnen arresteren, of ons allemaal electronisch afluisteren, of ons bankgeheim schenden of onze privacywet. Multinationals zijn geen haar beter, wees daar maar zeker van.
pi_77298408
Een hoop mensen maken zich er niet verschrikkelijk druk om (waaronder ik) omdat het toch een primaire levensbehoefte is.
En het is nagenoeg onderhoudsvrij, dus mocht stadsverwarming meer kosten dan valt dat wel weg tegen aanschaf- onderhousds- en afschrijvingskosten van een conventionele cv-ketel.
pi_77298426
Maar ik geef je groot gelijk als je het tot de bodem wil uitzoeken, dat is je goed recht
pi_77306202
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 16:54 schreef Fastbreak het volgende:
@ iedereen: Wat ik nou ècht wel 'ns zou willen weten / horen, geheel ON TOPIC, is het volgende: het rijk komt met een "nieuwe warmtewet" (wanneer? Ooit?!)... en de lagere overheden zetten het "familie-zilver"in de uitverkoop... naar het buitenland? Toeval???

Wie garandeert er ons nou dat in de toekomst die buitenlandse maatschappijen zich aan onze regels gaan (& blijven!) houden? Denk bvb aan ongeoorloofde prijsafspraken, bovenmatige prijsverhogingen, schendingen van de privacy (bvb verkoop van adres- en persoonlijke gegevens!)??

Zeg nou niet: natuuuurlijk doen ze dat; als dat zo vanzelfsprekend was zou de VS ook geen nederlandse burgers tot misdrijf uitlokken om 'm te kunnen arresteren, of ons allemaal electronisch afluisteren, of ons bankgeheim schenden of onze privacywet. Multinationals zijn geen haar beter, wees daar maar zeker van.
Garanties waar je naar op zoekt bent zjn niet te geven. Er wordt veel geld voor infrastructuur en klantenportfolio betaald en dat moet terugverdiend worden. En een leuke winst uiteraard. Dat zijn de logische wetten van de vrije markt.

Dat we in ons land bereid waren (of nog zijn) om vrijwel onze hele nutsinfrastructuur te verkwanselen is een trieste zaak. Uiteindelijk hebben we die gedurende vele generaties met elkaar betaald.
-
pi_77312663
Die Warmtewet is er al hoor. Die is ergens vorig jaar van kracht geworden.
pi_77312897
Van de eneco site :
quote:
Warmtewet

In 2009 is de Warmtewet aangenomen. De Warmtewet regelt zaken als betrouwbare levering, tarieven en toezicht. De overheid werkt de details nu uit. Naar verwachting duurt het zeker nog tot het derde kwartaal 2010 voordat bekend wordt wat de wet voor u betekent.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 22:38:52 #116
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77313665
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:22 schreef junkiexp het volgende:
Van de eneco site :
[..]
leuk is dat, een wet aannemen in 2009 en pas eind 2010 kunnen zeggen wat het voor de klant betekent..... typisch nederlands, het ene wordt van te voren tot op de bodem uitgezocht, het ander wordt aangenomen en dan pas gekeken naar wat de gevolgen zijn
pi_77314565
Ik denk dat dat vrij normaal is.
pi_77315837
@ isegrim, junkyxp & gateway:
ik lees.... "" vrijdag 15 januari 2010
Status Warmtewet
Geachte geïnteresseerde in de Warmtewet.
De Raad van Bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (hierna: de Raad) heeft op 23 september 2009 het consultatiedocument en de bijbehorende conceptbeleidsregel ‘NMa redelijke prijs Warmtewet’ (hierna: de beleidsregel) ter inzage gelegd. Zojuist zijn alle door de Raad ontvangen zienswijzen op het consultatiedocument en de beleidsregel gepubliceerd op internet. http://www.energiekamer.n(...)ceptbeleidsregel.asp De Raad zal alle zienswijzen meenemen in zijn oordeelsvorming en daarna de beleidsregel 'NMa redelijke prijs Warmtewet’ definitief vaststellen. De beleidsregel zal vervolgens tegelijk met de Warmtewet in werking treden.
Geplaatst door Pauline Westendorp op 05:35 ""

De beleidsregel zal vervolgens tegelijk met de Warmtewet in werking treden.
pi_77316528
Sowieso geldt die wet met terugwerkende kracht voor een bepaalde periode. Geloof vanaf 2007 ofzo.
pi_77321681
@ isegrim (en anderen):

De Warmtewet is tot op heden nog niet in werking getreden. Ingevolge artikel 45, lid 1 van de Warmtewet treedt deze wet in werking met ingang van de vierde kalendermaand nadat deze in het Staatsblad is gepubliceerd.

Voor meer informatie over de inwerkingtreding van de Warmtewet verwijst de Energiekamer u naar het ministerie van Economische Zaken. Zie in dit verband onder andere de beantwoording van kamervragen door de Minister van Economische Zaken op 18 juni 2009.

(Indicatieve) Datum

Publiceren consultatiedocument en concept-beleidsregels

23 september 2009

Informatieve sessie "Uitwerking Warmtewet"

Bijbehorend bij deze sessie:

*

Presentatie van de NMa over de Warmtewet en de beleidsregel inzake de redelijke prijs voor de levering van warmte
*

Presentatie van het Ministerie van Economische Zaken over de Algemene Maatregel van Bestuur inzake de maximumprijs voor de levering van warmte

2 oktober 2009

Hoorzitting consultatie NMa redelijke prijs Warmtewet

5 november 2009

Indienen zienswijze op consultatie document / concept-beleidsregel

31 december 2009

Onderzoek prijsregulering Warmtewet

december 2009 - maart 2010

Vaststellen definitieve beleidsregel

Medio augustus 2010;

Inwerkingtreding beleidsregel

Tegelijk met inwerkingtreding Warmtewet
  woensdag 27 januari 2010 @ 11:41:00 #121
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77327388
gasexplosie

Ik blijf erbij, ik haat gas!

Ben blij met stadverwarming, dan maar ietwat meer betalen en als ik wegens de aankomende warmte wet nog geld terug ga krijgen is het mooi meegenomen
pi_77327391
Zou wij wel mooi zijn als we nog een bedrag terug kregen, is altijd mooi meegenomen
  woensdag 27 januari 2010 @ 11:42:05 #123
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77327430
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:41 schreef junkiexp het volgende:
Zou wij wel mooi zijn als we nog een bedrag terug kregen, is altijd mooi meegenomen
* Mickeys is het daar wel mee eensch
pi_77327544
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:41 schreef Mickeys het volgende:
gasexplosie

Ik blijf erbij, ik haat gas!

Ben blij met stadverwarming, dan maar ietwat meer betalen en als ik wegens de aankomende warmte wet nog geld terug ga krijgen is het mooi meegenomen
Rijd je wel in een auto ?, dat is gevaarlijker hoor .
Als je een ketel goed laat monteren, en je zorgt ervoor dat deze goed wordt onderhouden is de kans nihil dat er wat mee gebeurt.
Zeker in nieuwe ketels zitten verschillende beveiligen :

Valse lucht door lekke pakking -> Gasklep gaat niet open
Ventilator draait niet -> Geen ontsteking

En nog wel wat andere beveiligingen.
pi_77331112
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:39 schreef Fastbreak het volgende:
@ Basp1: ""Vereder heb ik wel eens de berekening gemaakt van GJ naar de hoeveelheid aardgas en komt de prijs per GJ wel overeen met de hoeveelheid gas die je zou verstoken.""

Kijk nog maar eens goed (bvb naar mijn jaarcijfers van 2008 - zie 'tikkie terug" - want ik kom op hele andere getallen!

Electra is nog schokkender (pardon the pun!)
En al die calorische waarde komt ook in het water terecht? Je moet natuurlijk wel rekening houden met het rendement van je CV en dergelijke..

980 m3 gas verbranden levert 37 GJ op, maar dan zit nog niet al die 37GJ in het water waarmee je het huis gaat verwarmen / douchen.
  woensdag 27 januari 2010 @ 13:27:48 #126
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77331909
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:44 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Rijd je wel in een auto ?, dat is gevaarlijker hoor .
Als je een ketel goed laat monteren, en je zorgt ervoor dat deze goed wordt onderhouden is de kans nihil dat er wat mee gebeurt.
Zeker in nieuwe ketels zitten verschillende beveiligen :

Valse lucht door lekke pakking -> Gasklep gaat niet open
Ventilator draait niet -> Geen ontsteking

En nog wel wat andere beveiligingen.
Het gaat mij om het verschil tussen stadsverwarming en een cv ketel. Dan kies is voor stadsverwarming omdat ik gas niets vind. Een auto rijd ik idd, maar niet op gas. bovendien ben ik "vrouw" dus bij voorbaat al een gevaar op de weg toch? (volgens de algemene theorie).

Beveiligingen allemaal prima, maar ik blijf gewoon huiverig voor gas. is nu eenmaal een tik van me en ik heb het geaccepteerd, niemand die mij daar vanaf kan praten.
pi_77332747
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 13:08 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

En al die calorische waarde komt ook in het water terecht? Je moet natuurlijk wel rekening houden met het rendement van je CV en dergelijke..

980 m3 gas verbranden levert 37 GJ op, maar dan zit nog niet al die 37GJ in het water waarmee je het huis gaat verwarmen / douchen.
Wanneer je een HRE ketel hebt met ook electricitiets opwekking (WKK) zou je toch zelfs een rendment van tegen de 100% van je ketel kunnen krijgen?
pi_77341340
Dat is waar, maar als jij hoort met blokverwarming en dat te duur vind en daarom een HR installatie erin moet zetten duurt het natuurlijk ook wel weer een tijdje voordat die terug verdient is.

Maar als je nu nieuwbouw koopt met stadsverwarmin tegen zulke tarieven wordt je wel afgelegd ten op zichtte van een nieuwbouw huis met een HR ketel.
pi_77343598
Ik heb dus idd blokverwarming, hier even een samenvatting van mijn rekening aangezien ik geen scanner heb:

Complete complex:

Energieverbruik,netwerkkosten en energiebelasting 8114 GJ = 170.786,03 Euro
Vastrecht levering, vastrecht netwerk, meterhuur = 32725,22 euro
Totaal te verdelen over complex = 174.061,25 euro

Nu komt het vage:
Dit bedrag wordt opgesplitst in:

Vaste kosten : niet meetbare aandeel van de verwarmingskosten (bijv cv leidingen) 37.5% = 65272.97
Kosten radiatoren: meetbare aandeel van de verwarmingskosten (verbruik via de raditoren) 48.03% = 83601,62
Kosten warm tapwater: meetbare aandeel van de verwarmingskosten (verbruik via warmwatermeter) 14.47% = 25186,66

berekening van mijn aandeel in de verwarrmingkosten:
Vaste kosten 1 woning van de 256, dus 0.39% van 65272,97 = 254,97 euro
Variabele kosten 1291 eenheden van de in totaal 570531 geregistreerd eenheden = 0.23% van 83.601,62 = 189,17 Euro

Kosten warm tapwater zijn 0 bij mij, want ik heb mijn geisertje laten hangen omdat de wbv tijdens de verbouwing niet kon zeggen hoeveel huurverhoging je bij aansluiting op de warmwaterleiding zou krijgen alleen dat die kwam dan, en ik toch soms te eigenwijs ben. De leiding voor het warmtapwater aansluiting zijn wel aangelegd dus die kan ik ooit nog wel eens laten aansluiten als mijn geiser het begeven heeft.

Totaal aandeel aan verwarmingkosten voor mij 444.14 afgelopen jaar.

Aan gas verbruik ik 160 m^3 per jaar voor mijn geiser en te koken.

Mijn grote vraag is wat is realistsch om te rekenen voor die zogenaamde vaste kosten die men op 37.5% gezet heeft en mijns inziens nogal aan de hoge kant zijn, zeker als ik naar de verhouding met mijn totaal verbruik kijk.
pi_77343655
Ista zeker? Het is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden hoe die verdeling werkt. Ik heb er beroepsmatig veel mee te maken, maar ik kan dat ook niet uitleggen aan klanten.
pi_77343697
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:08 schreef Isegrim het volgende:
Ista zeker? Het is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden hoe die verdeling werkt. Ik heb er beroepsmatig veel mee te maken, maar ik kan dat ook niet uitleggen aan klanten.
ista? IS DA?

Is dat een leverancier, ik heb techem die het regelt.
pi_77344439
Ja, er zijn er twee, Ista en Techem.
pi_77347326
Sowieso, wij hebben in onze woning ook meters van Ista, maar je kan wel een waarde aflezen maar die kan je dan vervolgens niet terugrekenen naar Gj
Ik had lliever een centrale meter in de aanvoerleiding gehad
pi_77353238
@ Ralphm.: "" En al die calorische waarde komt ook in het water terecht? Je moet natuurlijk wel rekening houden met het rendement van je CV en dergelijke..

980 m3 gas verbranden levert 37 GJ op, maar dan zit nog niet al die 37GJ in het water waarmee je het huis gaat verwarmen / douchen. ""

In m'n andere posts staat mijn plan: géén gas, géén stadsverwarming, *alle* radiatoren wèg(!), airco's met WP/inverters ervoor in de plaats. Dus - met een COP van beter dan 4,5 tot 5,1 - electriciteit gebruiken om de "warmte" uit de buitenlucht te benutten om de lucht binnen te verwarmen!

Met 'n CV mag je al je handjes dichtknijpen als je 100% rendement haalt, moet je volgens mij ook al LTV voor hebben (heb ik niet :-( !!). Een water-water WP of een lucht-water WP haalt dus ook niet het economisch rendabele niveau :-( Maar rond de 470% tot 510% rendement uit de airco's: daar kan ik mee leven! :-)
De oude CV leidingen zitten in het gewapend beton gegoten; lekker laten zitten en afdoppen... klaar is klara!
pi_77365640
@ allen: Voor alle schrijvers, die kijken (verwijzen) naar de onderhouds- en investeringskosten en de "terugverdientijd" (en dat veelal als argument gebruiken om lekker bij de stadsverwarming te blijven zitten):

Hoe je het ook berekent, op enig punt in tijd ben ik *eigenaar* van een volledig afbetaalde installatie (voor verwarmen èn koelen; heerlijk!)... 10, 20, 30 jaar later betaalt *U* echter nog steeds de hoofdprijs aan NUON/Vättenvall et al!

Kort samenvattend... als je het kunt *koop* je liever je huis dan dat je het "voor eeuwig" huurt, nietwaar? En datzelfde argument gaat hier nèt zo goed op. :-)
  donderdag 28 januari 2010 @ 09:48:02 #136
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77366685
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:55 schreef Fastbreak het volgende:
@ allen: Voor alle schrijvers, die kijken (verwijzen) naar de onderhouds- en investeringskosten en de "terugverdientijd" (en dat veelal als argument gebruiken om lekker bij de stadsverwarming te blijven zitten):

Hoe je het ook berekent, op enig punt in tijd ben ik *eigenaar* van een volledig afbetaalde installatie (voor verwarmen èn koelen; heerlijk!)... 10, 20, 30 jaar later betaalt *U* echter nog steeds de hoofdprijs aan NUON/Vättenvall et al!

Kort samenvattend... als je het kunt *koop* je liever je huis dan dat je het "voor eeuwig" huurt, nietwaar? En datzelfde argument gaat hier nèt zo goed op. :-)
Vraag me toch werkelijk af welk merk installatie je hebt die 10, 20 of 30 jaar meegaat. 10 jaar oke, maar je vergeet je onderhoud die moet plegen ieder jaar voor een veilige installatie en ook nog de afschrijving en de ruimte die je kwijt bent voor de installatie.
pi_77374302
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:55 schreef Fastbreak het volgende:

Tuurlijk, maar jij betaalt ook vastrecht voor stroom, nietwaar ?

Daarnaast is verwarmde lucht door een airco veel droger.
En je installatie moet het aankunnen.

Verder is de aanschaf ook niet misselijk, 5 units voor één huis.
Zit je met installatie e.d. toch al gauw richting de 5000 euro.
  donderdag 28 januari 2010 @ 13:45:57 #138
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77374793
huh? hebben we het nu over stadsverwarming versus cv of doen zonnepanelen ook mee?

overigens zijn zonnepanelen (ik bezit ze) helemaal niet zuinig. Je moet, als de zon teminste goed schijnt, het overdag te verbruiken. je kunt het niet opslaan. terugleveren via het net, levert je niets op, bovendien gaan zonnepanelen geen 30 jaar mee. Ook is het maken van een zonnepaneel millieu belastender dan dat het ooit zou besparen.. de consument wil gewoon beduvelt worden
pi_77413698
@ Mickeys: ""Vraag me toch werkelijk af welk merk installatie je hebt die 10, 20 of 30 jaar meegaat. 10 jaar oke, maar je vergeet je onderhoud die moet plegen ieder jaar voor een veilige installatie en ook nog de afschrijving en de ruimte die je kwijt bent voor de installatie.""

Ik woon hier nu zo'n twaalf jaar. In al die tijd heb ik nog niet eens ÉÉN keer bezoek voor onderhoud gehad voor de stadsverarming!

Een vriend in Almere: de warmste ruimte (met kop en schouders!) in zijn huis is... het halletje bij de voordeur! De NUON, gevraagd om iets aan dat idioot hoge verwarmingsverlies - isoleren - te doen: verdommen ze eenvoudig. In diezelfde kast zit (nèt als bij de meesten van ons!) ook de waterleiding. Daar zijn dus wettelijke regels voor van toepassing, vanwege het zeer reële gevaar van Legionairsziekte. Dat kan ze dus klaarblijkelijk niet echt boeien, tot het fout gaat en dan kun je tientallen jaren juridische strijd tegemoet zien... als je het al overleeft! Geloof me, dat risico is een *stuk* groter als een buurman die met aardgas zelfmoord wil plegen!

"ruimte die ik straks kwijt ben?" Veel minder dan nu! Er komen wat airco units hoog aan de muur te hangen, waar ze niemand in de weg zitten! En ik ben straks alle radiatoren, laag bij de vloer, waar ze geweldig in de weg zitten, kwijt. Persoonlijk vind ik dat een extra bonus(punt)

@ Junkiexp: "electra vastrecht?"

Ja, da's een goeie! Natuurlijk betaal ik vastrecht voor electra; dat doe ik echter nu ook al! Dat bedrag betaal ik dus één keer, ongeacht of ik electrisch of met stadsverarming stook!

"" Installatie geschikt (maken)": Had ik al gezegd, nu 1 x 40A maar is omgebouwd naar 3-fasen kast, wordt volgende week - gelijk met twee-tarieven-meter! - aangesloten. TOT EN MET 3 x 25A aansluiting blijft qua vastrecht èn ook dat verd*mde capaciteitstarief helemaal gelijk in prijs!

Ik kan dus straks naar eer en geweten zeggen "Niet Méér Dan Anders!"
pi_77413985
Fastbreak, rechts bovenaan elke post zit een knopje met aanhalingstekens erop. Daarmee kun je mensen citeren en hoef je dus niet hun tekst te copy-pasten.
pi_77415861
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 13:25 schreef Isegrim het volgende:
Fastbreak, rechts bovenaan elke post zit een knopje met aanhalingstekens erop. Daarmee kun je mensen citeren en hoef je dus niet hun tekst te copy-pasten.
Ja, dat had ik na de vorige post ook ontdekt, toen ik m'n schrijffouten wilde corrigeren... evengoed bedankt.
pi_77416234
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 13:45 schreef Mickeys het volgende:
huh? hebben we het nu over stadsverwarming versus cv of doen zonnepanelen ook mee?

overigens zijn zonnepanelen (ik bezit ze) helemaal niet zuinig. Je moet, als de zon teminste goed schijnt, het overdag te verbruiken. je kunt het niet opslaan. terugleveren via het net, levert je niets op, bovendien gaan zonnepanelen geen 30 jaar mee.
Ja, en nee! Ten eerste kun je als je dat zou willen de electriciteit de je overdag opwekt in accu's opslaan om dat te gebruiken als je het nodig hebt. Bedenk daarbij dat veel electra-verbruikers op wisselstroom (230V dus)
véél meer gebruiken als op gelijkstroom. En met een omvormer kun je altijd nog de gelijkstroom omzetten naar 230V wisselstroom, als je dat zou willen.

Je krijgt dus overigens wèl een vergoeding voor teruggeleverde electriciteit, het is alleen niet zoveel als we graag zouden willen??!! En dan krijg je ook nog eens 25 eurocent per KWh opgewekte stroom... je doet het dus niet helemaal voor niets.

Helaas... mijn dak is niet (of vrijwel niet) geschikt voor het plaatsen van PV zonnecellen.
pi_77417125
@ Fastbreak, en de airco units zelf ?
Reageer daar dan ook ff op
  vrijdag 29 januari 2010 @ 15:46:27 #144
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_77420015
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:17 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

Ja, en nee! Ten eerste kun je als je dat zou willen de electriciteit de je overdag opwekt in accu's opslaan om dat te gebruiken als je het nodig hebt. Bedenk daarbij dat veel electra-verbruikers op wisselstroom (230V dus)
véél meer gebruiken als op gelijkstroom. En met een omvormer kun je altijd nog de gelijkstroom omzetten naar 230V wisselstroom, als je dat zou willen.
dat zijn behoorlijke extra kosten dunkt me
quote:
Je krijgt dus overigens wèl een vergoeding voor teruggeleverde electriciteit, het is alleen niet zoveel als we graag zouden willen??!! En dan krijg je ook nog eens 25 eurocent per KWh opgewekte stroom... je doet het dus niet helemaal voor niets.
Bij Nuon dus niet meer. Ik had het wel, maar zij hebben eenzijdig het contract opgezegd. Op hun site staat ook dat ze geen vergoeding meer geven. Bij Eneco overigens wel, maar qua overstappen en de extra kosten ben ik niet voordeliger dus dat is geen optie voor mij.
quote:
Helaas... mijn dak is niet (of vrijwel niet) geschikt voor het plaatsen van PV zonnecellen.
das wel jammer idd.
pi_77422641
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef junkiexp het volgende:
@ Fastbreak, en de airco units zelf ?
Reageer daar dan ook ff op
Wat is de vraag precies?
pi_77424104
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 16:53 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

Wat is de vraag precies?
Wat de aanschaf in totaal kost + de installatie daarvan.
Dat moet je ook meenemen in je berekening natuurlijk
pi_77424716
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 17:37 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Wat de aanschaf in totaal kost + de installatie daarvan.
Dat moet je ook meenemen in je berekening natuurlijk
En het merk en type is trouwens ook wel handig, er zijn tenslotte genoeg merken die niet meer functioneren wanneer de buitentemperatuur lager dan een graad of 4 wordt.
Ook onderhoudskosten is van belang, bij een bepaalde inhoud moet je hem zelfs verplicht laten keuren.
En hoe lang denk je met de installatie te doen?, goedkope Chinese zooi werkt prima, maar het leidingwerk is zo dun dat je er haast zelf al een gat in kan blazen.
pi_77445398
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 18:01 schreef klipper het volgende:

[..]

En het merk en type is trouwens ook wel handig, er zijn tenslotte genoeg merken die niet meer functioneren wanneer de buitentemperatuur lager dan een graad of 4 wordt.
Ook onderhoudskosten is van belang, bij een bepaalde inhoud moet je hem zelfs verplicht laten keuren.
En hoe lang denk je met de installatie te doen?, goedkope Chinese zooi werkt prima, maar het leidingwerk is zo dun dat je er haast zelf al een gat in kan blazen.
Merk en type handig? Ik denk het niet: je kunt immers huizen en appartementen niet zo maar één op eén vergelijken! Mijn plan gaat - nu nog! - uit van Mitsubishi, 2 multisplit units buiten (een voor, een achter) en div. types binnenunits in de woon-, werk- en slaapkamers. (Maar dat is niet in graniet gebeiteld!)

Wat een vergelijking helemaal onlogisch maakt: m'n vrouw komt uit de tropen en dat betekent dat ik voor de woonkamer een hogere capaciteit (thermisch) nodig heb en voor de (vijf!) werk- en slaapkamers al helemáál: hier zou je volgens "de norm" 18° C aanhouden; ik reken daar op 21°. En By the way: Mitsubishi levert pas *beneden* de min 10° ècht in qua prestaties; ik heb er nu één hangen en ook bij -12° / -13° voldeed 'ie ruimschoots!

Maar in het algemeen gezegd: ik ga dus niet lopen knoeien met "Einhell" en andere "Aldi-kwaliteits-zooi" en mag dus best op 10 tot 15 jaar duurzaamheid gaan rekenen!

Hoewel ik de plannen tot nu toe - niet gehinderd door enige kennis van zaken zal ik maar zeggen - zèlf heb opgesteld en doorgerekend, zal dat tzt ook nog eens door een vakman gedaan worden... z'n eerste schatting kwam al aardig overeen met mijn plannen en getallen.

Samenvattend wat ik tot nu toe schreef: Ik verwacht niet dat ik straks van 1400 euri per jaar terug ga naar bvb 400, maar ik verwacht wèl dat ik straks iets bespaar en als toegevoegde waarde alle foeilelijke radiatoren kwijt ben en in de zomermaanden ook overal in huis airco's heb... en in totaal bevalt mij dat plaatje zó goed dat ik er mee verder ga!

Het staat iedereen vrij om daar anders over te denken en nu ± 400 euri vast"recht" (incl. BTW) te betalen, wat over 20 of 30 jaar geïndexeerd nog véél meer wordt, en waarvoor de NUON dan bij jou thuis nog steeds *NIETS* heeft gedaan: ik kies ervoor om "straks" mijn *eigen* installatie zèlf te bezitten en beheren/onderhouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fastbreak op 30-01-2010 12:41:07 (Tekst toegevoegd) ]
pi_77445504
Je blijft maar zeveren over vastrecht, maar ik heb nog steeds geen prijsindicatie voor je hele installatie gehoord.
Dan valt er niet veel te vergelijken hé
pi_77445663
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:37 schreef junkiexp het volgende:
Je blijft maar zeveren over vastrecht, maar ik heb nog steeds geen prijsindicatie voor je hele installatie gehoord.
... zul je ook niet horen... ik heb nog géén offerte, ik doe véél werk zelf en bovendien... da's mijn zaak!
pi_77445697
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:37 schreef junkiexp het volgende:
Overigens, als je m'n eerdere posts naleest kun je de vergelijking - in grote lijnen - wèl terugvinden.
pi_77446110
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:34 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

Merk en type handig? Ik denk het niet: je kunt immers huizen en appartementen niet zo maar één op eén vergelijken! Mijn plan gaat - nu nog! - uit van Mitsubishi, 2 multisplit units buiten (een voor, een achter) en div. types binnenunits in de woon-, werk- en slaapkamers. (Maar dat is niet in graniet gebeiteld!)

Wat een vergelijking helemaal onlogisch maakt: m'n vrouw komt uit de tropen en dat betekent dat ik voor de woonkamer een hogere capaciteit (thermisch) nodig heb en voor de (vijf!) werk- en slaapkamers al helemáál: hier zou je volgens "de norm" 18° C aanhouden; ik reken daar op 21°.

Maar in het algemeen gezegd: ik ga dus niet lopen knoeien met "Einhell" en andere "Aldi-kwaliteits-zooi" en mag dus best op 10 tot 15 jaar duurzaamheid gaan rekenen!

Hoewel ik de plannen tot nu toe - niet gehinderd door enige kennis van zaken zal ik maar zeggen - zèlf heb opgesteld en doorgerekend, zal dat tzt ook nog eens door een vakman gedaan worden... z'n eerste schatting kwam al aardig overeen met mijn plannen en getallen.

Samenvattend wat ik tot nu toe schreef: Ik verwacht niet dat ik straks van 1400 euri per jaar terug ga naar bvb 400, maar ik verwacht wèl dat ik straks iets bespaar en als toegevoegde waarde alle foeilelijke radiatoren kwijt ben en in de zomermaanden ook overal in huis airco's heb... en in totaal bevalt mij dat plaatje zó goed dat ik er mee verder ga!

Het staat iedereen vrij om daar anders over te denken en nu ± 400 euri vast"recht" (incl. BTW) te betalen, wat over 20 of 30 jaar geïndexeerd nog véél meer wordt, en waarvoor de NUON dan bij jou thuis nog steeds *NIETS* heeft gedaan: ik kies ervoor om "straks" mijn *eigen* installatie zèlf te bezitten en beheren/onderhouden.
Echt informatie geef je nog steeds niet.
Vraag me eigenlijk af hoe serieus je hiermee bezig bent.
Je vrouw komt uit de tropen, en is dus een hogere temperatuur gewend, ga dan maar eerder uit van 23 dan van 21 graden, en bij vrouwen mag daar vaak nog een graadje of 2 extra bij opgeteld worden.

Merk en type is wel degelijk van groot belang, zo zijn er fluisterstille merken, maar ook genoeg merken met de nodige herrie.
En de fluisterstille modes is vaak in nachtstand, echt superstil wordt het nooit, het is maar de vraag hoe erg je je daaraan zal irriteren, zelf wil ik absoluut geen bijgeluiden horen.
Tevens zit er een groot prijsverschil tussen de diverse merken, en is er afhankelijk van het type en uitvoering die je neemt de installatie stekplichtig en dus ook onderhoudsplichtig.
Afhankelijk van het systeem komt er een logboek bij en het niet laten controleren en onderhouden volgens de voorschriften kan tot zeer hoge kosten oplopen in dat geval.
ook moet je niet verwachten dat het systeem de gehele ruimte goed op temperatuur kan krijgen, voor een grote woonkamer kan het dan al zo zijn dat er meerdere units moeten komen te hangen.
En het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je dan die lelijke radiatoren kwijt bent, er zijn immers ook zeer mooie radiatoren te koop, en ook bij de units aan het plafond geldt dat er zeer mooie units zijn, maar ook zeer lelijke units.
Ook is merk en type belangrijk voor het feit of deze nog wel of niet goed genoeg functioneert bij lagere buitentemperaturen.

Meer profijt zal je eerder behalen met betere isolatie en andere besparingen, met alleen een paar binnenunits ben je ook niet 1 2 3 klaar, ze moeten ook aangesloten worden.

Echte warmtepompen leveren ook een hoog rendement tegen zeer lage directe kosten, maar daar kunnen de indirecte kosten weer hoog oplopen, waardoor het vrijwel altijd zo is dat het vrijwel niets uitmaakt welk systeem je neemt, wat kosten betreft kom je allemaal ongeveer hetzelfde uit.

Iemand met een eigen cv ketel moet de ketel en aanleg zelf betalen, iemand die stadsverwarming heeft, betaalt die kosten in feite ook maar dan als indirecte kosten, de een heeft lagere stookkosten maar hogere aanschafkosten, de ander heeft geen aanschafkosten, maar hogere stookkosten, al met al komt het op termijn vrijwel overheen met elkaar.
met dat verschil dat de een de kosten over vele jaren verdeeld en de ander opeens weer een jaar met hoge kosten heeft, als de tweede het beter had gedaan, dan had die al die jaren al gespaard en was die in feite bijna hetzelfde kwijt.
In Nederland krijg je nu eenmaal niets goedkoop.
pi_77446138
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

... zul je ook niet horen... ik heb nog géén offerte, ik doe véél werk zelf en bovendien... da's mijn zaak!
Zie antwoord hieronder.

[ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 30-01-2010 13:29:03 ]
pi_77446424
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

Je hebt vast een indicatie wat het gaat kosten.
En als het jouw zaak is dan hebben we geen discussie meer, want dan valt er niks meer te vergelijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door junkiexp op 30-01-2010 13:32:00 ]
pi_77446890
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:10 schreef junkiexp het volgende:

[..]

En als het jou zaak is dan hebben we geen discussie meer, want dan valt er niks meer te vergelijken.

pi_77448240
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Echt informatie geef je nog steeds niet. Vraag me eigenlijk af hoe serieus je hiermee bezig bent.
En is het - in het kader van de diskussie over stadsverwarming en (komende) warmtewet - ècht zinnig om te weten *hoe* serieus ik er mee bezig ben? Is het belangrijk om iemand hier op het forum te overtuigen? Zolang iik er zèlf in geloof, ga ik er mee verder.
quote:
Merk en type is wel degelijk van groot belang, zo zijn er fluisterstille merken, maar ook genoeg merken met de nodige herrie.
En de fluisterstille modes is vaak in nachtstand, echt superstil wordt het nooit, het is maar de vraag hoe erg je je daaraan zal irriteren, zelf wil ik absoluut geen bijgeluiden horen.
Waarom moet ik "25" keer herhalen dat ik voor Mitsubishi heb gekozen; juist *omdat* ik er nu al twee winters een in m'n eigen slaapkamer heb hangen, die ik NIET hoor, er qua berekening te klein voor zou zijn, maar toch ook bij -12° C nog steeds de kamer op 23° wist te houden?!
quote:
Tevens zit er een groot prijsverschil tussen de diverse merken,
Joh!
quote:
ook moet je niet verwachten dat het systeem de gehele ruimte goed op temperatuur kan krijgen, voor een grote woonkamer kan het dan al zo zijn dat er meerdere units moeten komen te hangen.
En laat ik dat nou in mijn "ondeskundigheid" *allang* in de planning hebben! Bovendien heb ik dan een zekere mate van "redundancy" ingbouwd.
quote:
En het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je dan die lelijke radiatoren kwijt bent, er zijn immers ook zeer mooie radiatoren te koop, en ook bij de units aan het plafond geldt dat er zeer mooie units zijn, maar ook zeer lelijke units.
tuurlijk is dat onzin... not! Ten eerste: over smaak valt (niet) te twisten, wat ik mooi vind, vind jij misschien wel foeileleijk en omgekeerd en ten tweede: hoe groot en mooi zijn die "sier"radiatoren dan, met een capaciteit van 8 KW(th)??
quote:
Ook is merk en type belangrijk voor het feit of deze nog wel of niet goed genoeg functioneert bij lagere buitentemperaturen.
Zie boven.... en over een of twee jaar is dit hele verhaal weer volledig achterhaald als je het op types vast gaat pinnen!
quote:
Meer profijt zal je eerder behalen met betere isolatie en andere besparingen, met alleen een paar binnenunits ben je ook niet 1 2 3 klaar, ze moeten ook aangesloten worden.
De woning is van 1998 ("B" label. Stond *ook* al in m'n eerdere posts!)
quote:
Echte warmtepompen leveren ook een hoog rendement tegen zeer lage directe kosten, maar daar kunnen de indirecte kosten weer hoog oplopen, waardoor het vrijwel altijd zo is dat het vrijwel niets uitmaakt welk systeem je neemt, wat kosten betreft kom je allemaal ongeveer hetzelfde uit.
SORRY maar als je terugleest.... IK HEB GEEN LTV dus is een WP installatie hier geen optie!

[ Bericht 1% gewijzigd door Fastbreak op 30-01-2010 14:32:18 (html correctie) ]
pi_77448366
(dubbele post)

[ Bericht 99% gewijzigd door Fastbreak op 30-01-2010 14:25:24 (html foutje..) ]
pi_77448468
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:10 schreef junkiexp het volgende:

[..]

En als het jouw zaak is dan hebben we geen discussie meer, want dan valt er niks meer te vergelijken.

Er vàlt ook niets te vergelijken: iedere woning is anders, ieder heeft z'n eigen behoeften, smaak, etc etc.
en - zoals ik meerdere keren heb aangegeven - het is mijn keuze, aansluitend bij mijn smaak en mijn leefgewoonten en behoeften - om de stadsverwarming af te danken en er een systeem *in eigendom* voor in de plaats te nemen!

Strikt gesproken moeten we dan allemaal over 10 of 15 jaar hier "terugkomen" en alle gegevens "naast elkaar" leggen. Pas dàn kun je echt een vergelijking maken, maar ik vermoed dat de stadsverwarming - ten minste, hier in de wijk! - dan in principe qua technologie nog nèt zo ver is als nu, terwijl de alternatieven jaar in jaar uit qua technologie verbeteren.

En mocht ik echt vréééééselijk ongelijk gehad hebben: de CV leidingen blijven in stand, de radiatoren kunnen altijd opnieuw geplaatst, de airco's zijn òòk in de steeds warmer wordende zomers een aanwinst en misschien is over 5 of 10 jaar die WP waar ik nù niet aan kan beginnen dàn wèl een optie

[ Bericht 32% gewijzigd door Fastbreak op 30-01-2010 15:09:04 (Tekst toegevoegd) ]
pi_77448508
(sorry maar na correctie slaat het systeem de post een tweede keer op??)
pi_77451305
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:18 schreef Fastbreak het volgende:

Zo door wie heb jij een anale afstraffing gekregen.
pi_77452789
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 14:18 schreef Fastbreak het volgende:
hoe groot en mooi zijn die "sier"radiatoren dan, met een capaciteit van 8 KW(th)??

Neem een combinatie of solo van bijvoorbeeld wand, vloer of plafond verwarming, dan heb je nergens last van en zie je ook niets.
pi_77454285
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 16:50 schreef klipper het volgende:

[..]

Neem een combinatie of solo van bijvoorbeeld wand, vloer of plafond verwarming, dan heb je nergens last van en zie je ook niets.
Absoluut geniaal, dat ik dáár niet eerder op gekomen ben.... eh, wacht even, daar was iets mee...

OH JA: gebouwd in 1998, rijtjeshuis, tussenwoning, tunnelbouw. (Natuurlijk stond ook dàt - het wordt eentonig! - in de eerdere posts te lezen! Voor de oningewijden onder ons; tunnelbouw betekent in één stuk gegoten betonnen wanden & plafonds/vloeren, met alle water-, CV- en electraleidingen erin.

Als je in je signatuur aangeeft specialist te zijn zou je me niet *serieus* voor moeten stellen om wand-/vloer- en/of plafondverwarming te nemen en ik had al duidelijk aangegeven dat dat volstrekt geen optie was!
pi_77454708
Beste mensen, ik word het moe om steeds maar weer aan mijn eerdere posts te moeten refereren, te moeten herhalen wat ik al meerdere keren heb uitgelegd en om zeer specifieke vragen over types airco's te moeten behandelen om überhaupt serieus genomen te worden. Daar stop ik verder mee; dat kan me ook niet boeien!

Wat ik heb geprobeerd duidelijk te maken is simpel; er zijn wel degelijk alternatieven voor de stadsverwarming, ook in bestaande woningen, ook in wijken zonder gasaansluitingen. Maar de ene situatie is de andere niet; "resultaten behaald in het verleden bieden géén garantie voor de toekomst" (of; your mileage may vary!). Je moet "alleen even" willen, zoeken, doorzetten... en wat nu nog niet kan is misschien al over één of twee jaar wèl goed mogelijk.

Serieus of niet, daar mag iedereen het zijne over denken... maar op grond van dat soort uitspraken houd ik het hier voor gezien.

PUNT.
pi_77455772
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 17:38 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

Absoluut geniaal, dat ik dáár niet eerder op gekomen ben.... eh, wacht even, daar was iets mee...

OH JA: gebouwd in 1998, rijtjeshuis, tussenwoning, tunnelbouw. (Natuurlijk stond ook dàt - het wordt eentonig! - in de eerdere posts te lezen! Voor de oningewijden onder ons; tunnelbouw betekent in één stuk gegoten betonnen wanden & plafonds/vloeren, met alle water-, CV- en electraleidingen erin.

Als je in je signatuur aangeeft specialist te zijn zou je me niet *serieus* voor moeten stellen om wand-/vloer- en/of plafondverwarming te nemen en ik had al duidelijk aangegeven dat dat volstrekt geen optie was!
Vloerverwarming kan zonder problemen ook in een bestaande woning aangebracht worden, zelfs wandverwarming is zeer goed mogelijk, plafondverwarming wordt iets moeilijker, maar als de bestaande hoogte hoog genoeg is, en je vindt het geen probleem om een paar cm kwijt te raken dan is dat ook mogelijk.
plafondverwarming zal echter wel onder het bestaande plafond moeten, wand en vloer kan in het bestaande.

Voor iemand die al het een en ander uitgezocht heeft, heb je je toch verdomd slecht laten voorlichten.
Dat het onbetaalbaar voor je is, is echter weer een ander verhaal.
pi_77455809
Plafondverwarming? Lekker nuttig.
pi_77455874
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 18:27 schreef Isegrim het volgende:
Plafondverwarming? Lekker nuttig.
Je zal nog verbaasd zijn over de besparing.

Idealer is het wel als je het gelijk combineert met koeling in het plafond.
Maar er zijn meerdere voordelen in vergelijking met vloerverwarming.
pi_77455972
Ik heb geleerd 'warme lucht stijgt op'. Dan lijkt plafondverwarming mij niet direct logisch.
pi_77458285
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 18:26 schreef klipper het volgende:

[..]

Vloerverwarming kan zonder problemen ook in een bestaande woning aangebracht worden, zelfs wandverwarming is zeer goed mogelijk, plafondverwarming wordt iets moeilijker, maar als de bestaande hoogte hoog genoeg is, en je vindt het geen probleem om een paar cm kwijt te raken dan is dat ook mogelijk.
plafondverwarming zal echter wel onder het bestaande plafond moeten, wand en vloer kan in het bestaande.

Voor iemand die al het een en ander uitgezocht heeft, heb je je toch verdomd slecht laten voorlichten.
OH, denk je?
quote:
Dat het onbetaalbaar voor je is, is echter weer een ander verhaal.
Vind ik nou net NIET! Ik beperk me graag in de discussie en quasie-vergelijkingen TOT ZAKEN DIE ECONOMISCH HAALBAAR ZIJN!

Om dan te zeggen dat ik me verdomd slecht heb laten voorlichten (bedoelde je soms met al jouw posts dat ik "uit m'n nek lul"??) raakt kant nog wal!

IK HEB HET HIER NU ECHT GEZIEN... ZAK VERDER MAAR EEN EIND IN DE ST........

[/quote]
pi_77459602
DAG
pi_77460518
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 20:26 schreef junkiexp het volgende:
DAG
Voelt zeker wel heel stoer hè.... en zo'n positieve bijdrage aan de discussie ook! Doorgaan, vooral zo doorgaan!
pi_77460697
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 16:02 schreef klipper het volgende:

[..]

Zo door wie heb jij een anale afstraffing gekregen.
Tja, ook al weer zo'n ijzersterk argument! Sorry maar ik snap 'm niet, zal m'n beperkte verstand en verdomd slechte informatievoorziening wel zijn...
pi_77462400
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 20:56 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

Voelt zeker wel heel stoer hè.... en zo'n positieve bijdrage aan de discussie ook! Doorgaan, vooral zo doorgaan!
Jij loopt hier met vergelijkingen te strooien, terwijl je daarvoor niet eens genoeg data geeft.
Als jij nou een indicatie geeft van wat die hele installatie kost dan kunnen wij hier vergelijken of het inderdaad zo rendabel is als jij denkt.

Ik bedoel, wat is anders je boodschap en de reden dat je je hebt aangemeld ?
pi_77462419
En je bent op Fok!, vergeet dat niet
pi_77462502
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 20:56 schreef Fastbreak het volgende:

[..]

http://www.psychischegezondheid.nl/psychowijzer
pi_77463107
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 21:53 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Jij loopt hier met vergelijkingen te strooien, terwijl je daarvoor niet eens genoeg data geeft.
Als jij nou een indicatie geeft van wat die hele installatie kost dan kunnen wij hier vergelijken of het inderdaad zo rendabel is als jij denkt.

Ik bedoel, wat is anders je boodschap en de reden dat je je hebt aangemeld ?
De enige vergelijking die ik heb gegeven (gestrooid?) betrof het verbruik over 2008, in GJ van de stadsverwarming, in reatie tot kuub aardgas (rechtstreeks calorisch omgerekend... hoe dat in de praktijk uitpakt c.q. welk rendement je al dan niet kunt halen/verwachten kwam ook nog even ter sprake na opmerkingen van iemand daarover) en KWh. Iedere andere vergelijking zou er een zijn tussen citroenen en mandarijnen had ik al gezegd: als je in een appartementje zit met één centrale warmtewisselaar per gebouw is het volstrekt irrelevant om dat met een vrijstaande villa of zelfs een rijtjeshuis te (willen) vergelijken.

Of ik, voor mijn situatie gelijk had of niet zal ik pas na een aantal jaar in de dagelijkse praktijk kunnen zeggen!

Maar misschien heb ik me vergist bij de aanmelding en is de bedoeling hier niet zo zeer een serieuze discussie maar meer een in lijn met de forum-naam: mensen op lopen FOKken?? Dan bij deze mijn excuus voor de ongepastte reakties: jullie hadden dat doel bij mij met glans bereikt.

Een boodschap? Ik ben geen evangelist; mensen moeten voor zichzelf denken èn ook op durven komen... sommigen hier zijn met handen en voeten aan de stadsverwarming gebonden en zullen dat blijven, sommigen zijn *beter* af met stadsverwarming, anderen echter *niet*. Als die laatste groep zich dat realiseert en er toch voor kiest te blijven zitten, prima. Als die mensen met onheuse taal worden bejegend en er drogredenen en onzinnige argumenten worden gebruikt om ze te beïnvloeden... dan is dat fout! En ook dàt moet ieder voor zich maar zien en concluderen.
pi_81941671
Ik heb en aantal postings van deze topic gelezen en lees dat stadsverwarming dus veel duurder is dan gas.
Ik heb een appartement bezichtigd en die heeft dus stadsverwarming, ik heb altijd gewoon gas gehad. Sommigen zeggen dat SV best meevalt omdat je geen CV etc. hebt. Maar ik ga in een huurwoning dus in een CV hoef ik dus niet te investeren en te onderhouden. Hoe aantrekkelijk is SV dan bij een huurwoning?
pi_81942551
In mijn ervaring ben je een stuk duurder uit dan met gas. Ik woon nu in een woning die is aangesloten op SV, maar we hebben ervoor gekozen om dat product niet af te nemen en elektrische verwarming te gebruiken.
pi_81943098
@ Isegrim
Betaal je dan niet nog een vast bedrag per maand? Ook al maak je er geen gebruik van?
Hoeveel ben je dan kwijt aan electriciteitskosten als ik vragen mag?
pi_81943319
Nee, geen vast bedrag. We hebben de boel laten verzegelen. Maar dat is errug ongebruikelijk want ze geloven het steeds niet bij de leverancier. Ze raken helemaal in de war van ons.

Onze maandlasten elektra zijn rond de vijfendertig euro maar wij zijn echt absurd zuinig. En ons huis is nog niet af, nog maar weinig apparatuur geïnstalleerd etc. En elektrische verwarming hebben we ook maar weinig gebruikt in de afgelopen winter, ondanks kou.
pi_81944551
Ik zie dat je ook uit Rotterdam komt.
Dat is inderdaad zuinig. Hmmm... Ik zit nu echt te twijfelen of ik voor die appartement ga. Tis wel in een leuke buurt en de ligging is ook centraal. Na lang zoeken komt de woning qua grootte en prijs ook het beste in de buurt van wat we zoeken.
pi_81944727
Als je er een thermostaat op zet en er bewust mee omgaat is het heus wel te doen hoor. Maar je moet er gewoon rekening mee houden dat je aanzienlijk duurder uit bent dan met gas. Al weet ik niet wat die nieuwe warmtewet inmiddels met de prijs heeft gedaan.

Welke buurt?
pi_81945450
Bij de Schiekade hebben we een leuk appartement gezien.
We zijn van plan om thuis te werken dus dat zijn denk ik ook iets hogere kosten dan wanneer je 5 dagen in de week op kantoor werkt.

Die warmtewet daar hebben ze toch 5 jaar overgedaan, al die bureaucratie. Volgens mij is ie toch nog niet in werking getreden?
pi_81945963
Ik weet het niet precies, houd het nieuws op dat vlak niet heel erg meer bij.

We worden nog net geen buren dan.
pi_81950165
Aha, dus je woont ook in de buurt?
Ik zie op je linkje dat je webdesign bedrijfje hebt. Wij (mn vriend en ik) zitten ook in het multimedia hoekje.

Nog en vraagje, ik heb totaal geen ervaring met stadsverwarming. Zitten daar nog "verborgen" kosten aan vast? Moet ik nog bijv. een hoog bedrag neertellen voor aansluitkosten?
pi_81952208
Geen aansluitkosten maar de vaste kosten zijn wel fors.
  donderdag 27 mei 2010 @ 09:55:35 #186
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_81958493
Ik woonde in Almere en nu in Lelystad en in beide woningen zit stadsverwarming. Als ik alles meereken dan ben ik net zo duur uit als dat ik een cv ketel zou hebben. Electrische verwarming ben ik niet mee bekend dus weet niet of dat wel zou schelen. Maar goed. Geen afschrijving en onderhoud voor een cv ketel. het scheelt een apart hok/kamer ruimte in je huis dat je er mee wint en onderhoud is niet nodig.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf een berekening zal moeten maken hoe en wat. Zelf heb ik 280 euro terug gekregen voor de woning in Almere ondanks de strenge winter waarbij de SV toch aan ging (instelling 15 graden). Betaalde aan totaal energie afname ongeveer 60 eurie in de maand incl vastrecht en alle andere zooi (lampen branden savonds ook als antiinbraakpreventie)
pi_81959710
Verwarming 15 graden in de winter? Is het dan niet erg koud? Ik heb het op 20 graden in de winter en ik loop dan niet in een tshirt rond ofzo.
  donderdag 27 mei 2010 @ 10:35:36 #188
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_81959971
De ene 15 graden in een situatie is de ander niet volgens mij. Toen ik nog niet stookte kwam de thermostaat op 13-15 graden overdag. Maar toen was het wel erg koud binnen in de woonkamer met tocht en al. Nadat ik begon te stoken en het was 15 graden op de thermo. Was het in de woonkamer toch aangenaam. Vreemd die thermometers.

Ik huiver voor die stomme stadsverwarming. Ik heb over 2009 wel teruggekregen. Maar heb wel kou geleden. So much voor "duurzame schone energie". Degeen die dit heeft bedacht mogen ze van mij opdoeken.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_82826497
Is er nog nieuws rondom de warmtewet? Het is al een tijdje redelijk stil, of ligt het in handen van het nieuwe kabinet? Zal me niks verbazen als de in werking treding nog wel een jaartje duurt.
"Sometimes you eat the bear, and sometimes the bear eats you."
  dinsdag 15 juni 2010 @ 11:34:56 #190
58560 Oksel
Gezellig.
pi_82826934
Wat een verhalen hier.. Maatje zit op SV in R'dam, en die betaald nooit iets. Rekeningen kwamen op de verkeerde naam, heeft hij teruggestuurd, geprobeerd het te veranderen, lukt maar niet.. Dus hij betaald niet, al 4 jaar niet. En hoort er nooit iets van. Nogal chaos daar.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 11:50:27 #191
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_82827510
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:28 schreef ChubbyChap het volgende:
Verwarming 15 graden in de winter? Is het dan niet erg koud? Ik heb het op 20 graden in de winter en ik loop dan niet in een tshirt rond ofzo.
Lekker late reactie van me, maar ehm... 15 graden in de winter omdat het niet meer mijn hoofdverblijf is, vandaar dus
pi_82827991
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwbouw huis in de wijk Meerhoven, Eindhoven.

Deze hele wijk draait op stadsverwarming. Volgens Essent ruim 2500 huizen.

Maar waarom kan ik nergens de daadwerkelijke kosten terug vinden op internet. Ik begin steeds meer te twijfelen of wij (vriendin en ik) niet duurder uit gaan zijn dan een normale Elektra en Gas aansluiting (momenteel ¤69 euro per maand voorschot).

Als iemand meer info heeft over de prijzen in Meerhoven hoor ik dat erg graag
pi_96274427
FF omhoogschoppen Ise.
Heb je nog wel eens wat gehoord over die warmtewet ?
Ik vond dit nog, dus die terugwerkende kracht kunnen we vergeten.

http://www.lente-akkoord.(...)en-warmtewet-bekend/
pi_96275093
quote:
2s.gif Op maandag 2 mei 2011 22:38 schreef junkiexp het volgende:
FF omhoogschoppen Ise.
Heb je nog wel eens wat gehoord over die warmtewet ?
Ik vond dit nog, dus die terugwerkende kracht kunnen we vergeten.

http://www.lente-akkoord.(...)en-warmtewet-bekend/
Dat is jammer. Ben blij dat ik inmiddels geen gebruik meer maak van stadswarmte. :Y
pi_102967709
Ik heb vandaag mijn rekening voor de periode tot 31 maart gehad, ze hadden maar 6 maanden nodig om deze op te stellen. Ze willen mijn voorschot bedrag opeens verhogen naar 62 euro per maand terwijl ik nog nooit meer dan 550 euro op jaar basis heb betaald.

Dus daarom vandaag ook maar meteen wat vragen naar hun toe gemaild.

Hierin, Voorgesteld om het maandbedrag op 50 euro per maand te zetten.

En ook maar meteen gevraagd waar die 37,5% vaste kosten nu precies op gebaseerd zijn. Ja ik ben een beetje lui dat ik dat nog niet 2 jaar eerder gedaan heb. ;)

En ook nog geinformeerd hoeveel GJ het verbruik van het complex nu is want dat staat niet eens meer op de afrekening, alleen nog maar de totaal verbruikt eenheden van de meters in dit complex |:(
pi_102979976
Je zit in een complex met een collectief systeem en afrekening via Ista / Techem?
pi_102981384
Ach ik betaalde 110 euro per maand aan lasten voor de stadsverwarming. Kreeg over twee jaar geleden ruim 1000 euro terug. Wilde mijn voorschot veranderen naar 50 euro en dat mocht maar tot 80 euro. Volgens mij krijg ik deze maand de afrekening van vorig jaar :') Misschien eens kijken of wat Ise gedaan heeft (afsluiten) geen optie is :)
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_102984297
Overigens is het helemaal niet raar dat bij een collectief systeem de rekening zo laat komt:

1. Wachten op afrekening energiebedrijf
2. Opstelling van kosten maken
3. Opstelling van kosten opsturen aan verdeler (Techem / Ista)
4. Techem / Ista verwerkt gegevens tot individuele afrekeningen
5. Individuele afrekeningen inboeken
6. Individuele afrekeningen verzenden

6 maanden is best netjes voor een collectief systeem.
pi_102987645
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 00:16 schreef Isegrim het volgende:
Overigens is het helemaal niet raar dat bij een collectief systeem de rekening zo laat komt:

1. Wachten op afrekening energiebedrijf
2. Opstelling van kosten maken
3. Opstelling van kosten opsturen aan verdeler (Techem / Ista)
4. Techem / Ista verwerkt gegevens tot individuele afrekeningen
5. Individuele afrekeningen inboeken
6. Individuele afrekeningen verzenden

6 maanden is best netjes voor een collectief systeem.
Toch vreemd dat nu techem zelf de afrekening verzorgd en dus ook de opnames de afrekening opeens zo lang moet duren eerst verzorgde techem de meting en de factuur zat bij essent en was het altijd nog eerder. ;)

Ze hebben na een verbouwing electronische meters ingebouwd dus de meetgegevens zijn zo verzameld, men hoeft niet meer te wachten totdat alle huishouden hun gegeven hebben opgestuurd. Sterker nog hun administratie zou een flink stuk vereenvoudigd moeten zijn.

Maar er zit volgens mij ook nog een WBV tussen en op de rekening staan service kosten van techem waarbij ook een tegenboeking zit, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben dat techem de consument een oor wou aannaaien maar de WBV als grotere partij hier een gedeeltelijk stokje gestoken heeft. Maar dat is maar een wilde gok dit stukje wat ik hierboven schrijf. :P
pi_102987899
Als stadsverwarming ¤21/GJ kost en de elektriciteitsprijs is 23 ¤ct/kWh, dan is elektrisch verwarmen circa 3x zo duur.

Aardgas (LHV 32 MJ/m³ en 55¤ct/m³) kost bij een HR ketel met een rendement van 100% op de LHV, 18 ¤/GJ.

Prijswijzigingen en vaste maandbedragen, daargelaten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102987961
Gek dan toch dat wij met een elektrische kachel een fractie kwijt zijn van wat we kwijt waren / zouden zijn met stadsverwarming. Maar het vastrecht is vrij hoog. Overigens gaan wij voor deze winter een (moderne, hoogrendements)petroleumkachel aanschaffen. Tot nu toe hebben we het gedaan met enkel een aanjagertje.
pi_102988559
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:45 schreef Isegrim het volgende:
Gek dan toch dat wij met een elektrische kachel een fractie kwijt zijn van wat we kwijt waren / zouden zijn met stadsverwarming. Maar het vastrecht is vrij hoog.
Dat dus.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102988603
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 09:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus.
Maar het zou volgens het principe niet meer dan anders moeten werken. Dan moet je als leverancier wel een transparantie erop nahouden dat de burger ook daadwerkelijk het kan narekenen dat het niet meer zou kosten als een eigen HR ketel.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 09:31:40 #204
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102988722
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:40 schreef blomke het volgende:
Als stadsverwarming ¤21/GJ kost en de elektriciteitsprijs is 23 ¤ct/kWh, dan is elektrisch verwarmen circa 3x zo duur.

Aardgas (LHV 32 MJ/m³ en 55¤ct/m³) kost bij een HR ketel met een rendement van 100% op de LHV, 18 ¤/GJ.

Prijswijzigingen en vaste maandbedragen, daargelaten.
Oftewel bij stadsverwarming (lees: grotendeels afvalwarmte) betaal je alsnog "slijtage" van een fictieve CV-ketel. 't Is leuk verdienen voor die bedrijven.
pi_102988772
Ben overigens wel benieuwd wat de werkelijke vaste bedragen bij SV dan zijn; daar heb ik geen zicht op.
pi_102994075
Ik ook niet meer. :P
pi_102994138
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 09:34 schreef blomke het volgende:
Ben overigens wel benieuwd wat de werkelijke vaste bedragen bij SV dan zijn; daar heb ik geen zicht op.
Zelfs ik als afnemer niet meer omdat ze dus 37,5% vaste kosten berekenen over een variabel bedrag. 8)7

Verder weet ik dus ook niet eens hoeveel GJ de totaal rekening was en dus omgerekend 1 eenheid in GJ zou zijn.

Ik ben benieuwd of er vanavond al een reactie op mijn mail is. :+
pi_102994797
Vraag gewoon de jaarafrekening van het energiebedrijf op. :)
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:23:38 #209
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102995010
quote:
Gek dan toch dat wij met een elektrische kachel een fractie kwijt zijn van wat we kwijt waren / zouden zijn met stadsverwarming.
Dit klinkt echt heel onlogisch! Ik geloof dat het in jouw geval zo is, maar het is nooit hoe stadsverwarming bedoeld is geweest: bij de productie van elektriciteit ontstaat enorm veel afvalwarmte. Het is dus zeer efficient om die afvalwarmte te benutten i.p.v. aardgas op te stoken voor verwarming. Als jij nu elektriciteit moet gebruiken voor verwarming, simpelweg omdat ze je zo enorm afzetten op stadsverwarming, is dit echt compleet doorgeslagen.
pi_103002132
Wij hebben ook stadsverwarming, maar zó exorbitant duur is het nu ook weer niet.

Wij betalen aan "vaste vergoedingen" zo'n ¤425 per jaar. Dan nog een verbruik van +/- 38GJ, à ¤24 per GJ (tarief per 1 juli 2011) zit je op (38*24) + 425 = ¤1337 per jaar, of ¤111 per maand. We hebben een hoekwoning, en volgens het Nibud verstook je in een hoekwoning gemiddeld 1731 m3 gas per jaar en kost je dat, incl. vastrecht en BTW, ¤104 per maand. Dan heb je het dus over een verschil van 7 euro per maand ten nadele van stadsverwarming (onderhoud en afschrijving van een CV ketel niet meegerekend).
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_103002618
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 16:42 schreef pussywillow het volgende:
.... verstook je in een hoekwoning gemiddeld 1731 m3 gas per jaar en kost je dat, incl. vastrecht en BTW, ¤104 per maand.
1731 m³ gas is 55,4 GJ (op basis LHV). Hangt van je ketelrendement (en dus je soort ketel) af, hoeveel je in je huis stopt. Neem even 100% voor 't gemak

Bij nader inzien kost gas incl. BTW en energiebelasting: 0,60 ¤/m³ (wat gaat dat hard omhoog zeg!). Schaal je terug naar 38 GJ, dan kom je op een bedrag van ¤77 per maand voor alleen gas.

[ Bericht 14% gewijzigd door blomke op 12-10-2011 17:00:30 ]
pi_103021980
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit klinkt echt heel onlogisch! Ik geloof dat het in jouw geval zo is, maar het is nooit hoe stadsverwarming bedoeld is geweest: bij de productie van elektriciteit ontstaat enorm veel afvalwarmte. Het is dus zeer efficient om die afvalwarmte te benutten i.p.v. aardgas op te stoken voor verwarming. Als jij nu elektriciteit moet gebruiken voor verwarming, simpelweg omdat ze je zo enorm afzetten op stadsverwarming, is dit echt compleet doorgeslagen.
Ik vind het sowieso belachelijk dat ze iets wat qua kostprijs goedkoop is, kunstmatig duurder maken omdat het anders 'niet eerlijk' is. :')
  donderdag 13 oktober 2011 @ 08:51:50 #213
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103027930
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 23:24 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vind het sowieso belachelijk dat ze iets wat qua kostprijs goedkoop is, kunstmatig duurder maken omdat het anders 'niet eerlijk' is. :')
Er is geen concurrentie, ze zijn lokaal monopolist, de overheid stelt een maximumprijs, en die benutten ze volledig.....
pi_103029900
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 16:54 schreef blomke het volgende:

[..]

1731 m³ gas is 55,4 GJ (op basis LHV). Hangt van je ketelrendement (en dus je soort ketel) af, hoeveel je in je huis stopt. Neem even 100% voor 't gemak

Bij nader inzien kost gas incl. BTW en energiebelasting: 0,60 ¤/m³ (wat gaat dat hard omhoog zeg!). Schaal je terug naar 38 GJ, dan kom je op een bedrag van ¤77 per maand voor alleen gas.
Hm, dus dat zou dan betekenen dat je, bij een een energetische waarde van gas van 31,65 MJ/m3 voor één GJ 1000/31,65 = 31,56 m3 gas nodig hebt, oftewel zo'n ¤19,50. Dan is stadsverwarming met zijn ¤24 per GJ toch wel relatief duur en vraag ik me af waar ze dat NMDA-principe op baseren :o

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 08:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Er is geen concurrentie, ze zijn lokaal monopolist, de overheid stelt een maximumprijs, en die benutten ze volledig.....
Dat het niet spotgoedkoop is kan ik nog wel begrijpen. Stadsverwarming is (in de meeste gevallen) niet iets waar je voor kunt kiezen, je hebt óf dat óf je hebt gas. Maar het zou om diezelfde reden natuurlijk nooit duurder moeten zijn dan verwarming op aardgas, en dat is het blijkbaar dus nog steeds wél.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_103035074
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:31 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Hm, dus dat zou dan betekenen dat je, bij een een energetische waarde van gas van 31,65 MJ/m3 voor één GJ 1000/31,65 = 31,56 m3 gas nodig hebt, oftewel zo'n ¤19,50. Dan is stadsverwarming met zijn ¤24 per GJ toch wel relatief duur en vraag ik me af waar ze dat NMDA-principe op baseren :o

Misschien op een ketelrendement van 80% (oude VR ketel, slecht ingeregelde installatie); bij 80% kom je op een evenredige prijs van ¤20/0,8 = ¤25,- Voila GJ-prijs bij SV. Dan nog de afschrijving en onderhoud van de ketel en het vastrecht bij een gasaansluiting. Allemaal dingen die je mee moet nemen én in je nadeel uitgelegd kunnen worden.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:55:10 #216
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103035812
Ik gok dat ze er ook een "service-abonnement" en een gehuurde (!) ketel bij optellen...
pi_103506250
Ik heb een schrijven terug gehad van techem. Ik snap niet dat je mag mailen maar dat ze dan een brief terug sturen maar dat zal wel aan mij liggen. :D

Zoals sommigen hier al voorspelden is het de beheerder van het pand die het percentage van 37.5% bepaald/verzonnen/ uit hun dikke duim getrokken hebben.

Ik ben ook wat verder terug in mijn papieren gedoken en toen de afrekening nog ergens anders plaats vond waren de vaste (verlies kosten) maar 17%, maar met daarbij dan nog wel echte vaste kosten (aansluitings kosten) en zo erbij berekend.

Deze worden dus nu niet meer berekend maar over het geheel verdeeld, en dat is wat mij in ieder geval irriteert dat het geen juiste berekening meer is. Dus maar eens een mailtje doorzetten naar de beheerder van dit complex.

Verder kon men wel netjes vermelden hoeveel GJ het complex nu verbruikt had en als ik dat dan omreken komen we op een GJ prijs van 21 euro uit. Dat is dan dus wel inclusief sommige van die eerder vermelde vaste kosten. Maar het antwoord waarom men niet de GJ erbij vermeld :') :
quote:
Dit vermelden wij niet op de afrekening omdat wij afrekenen in eenheden.
Ik zou nog bijna toch een mail terug sturen dat eenheden een ongedefinieerd begrip is in de wetenschappen en ik anders ook graag mijn rekening wil betalen in rijstkorrels. :P
pi_103506402
Het is de taak van de beheerder om eventueel de afrekening van Eneco (of andere aanbieder) met het totaalverbruik toe te voegen. Ik vind dat je dat als beheerder hoort te doen (omdat de klant anders totaal niet weet hoe de afrekening is opgebouwd), maar niet elke beheerder is diezelfde mening toegedaan.
pi_103506933
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:21 schreef Isegrim het volgende:
Het is de taak van de beheerder om eventueel de afrekening van Eneco (of andere aanbieder) met het totaalverbruik toe te voegen. Ik vind dat je dat als beheerder hoort te doen (omdat de klant anders totaal niet weet hoe de afrekening is opgebouwd), maar niet elke beheerder is diezelfde mening toegedaan.
Nou heeft volgens mij hier de beheerder dat met techem zo afgesproken, ik zie op de afrekening ook wel het totaal aantal verbruikte eenheden van dit complex maar niet hoeveel GJ deze eenheden nu precies waren. Dat was tot 2 jaar geleden wel het geval bij dezelfde partij die deze meting altijd al verzorgde, maar toen werd dan de afrekening wel nog door essent gedaan.

Maar nu vind de afrekening dus door techem en duurt het opeens ook 5 tot 6 maanden langer om de afrekenig op te stellen. De reden daarvoor is omdat er zogenaamd iets mis was gegaan bij de afrekening van essent aan techem . Dat is altijd fijn de schuld kunnen afschuiven naar andere partijen. _O-
pi_103512069
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:17 schreef Basp1 het volgende:
Verder kon men wel netjes vermelden hoeveel GJ het complex nu verbruikt had en als ik dat dan omreken komen we op een GJ prijs van 21 euro uit. Dat is dan dus wel inclusief sommige van die eerder vermelde vaste kosten.
Dat scheelt niet veel met de kosten van aardgas : ¤19,50 / GJ bij 100% ketelrendement.
pi_103515210
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou heeft volgens mij hier de beheerder dat met techem zo afgesproken, ik zie op de afrekening ook wel het totaal aantal verbruikte eenheden van dit complex maar niet hoeveel GJ deze eenheden nu precies waren. Dat was tot 2 jaar geleden wel het geval bij dezelfde partij die deze meting altijd al verzorgde, maar toen werd dan de afrekening wel nog door essent gedaan.

Maar nu vind de afrekening dus door techem en duurt het opeens ook 5 tot 6 maanden langer om de afrekenig op te stellen. De reden daarvoor is omdat er zogenaamd iets mis was gegaan bij de afrekening van essent aan techem . Dat is altijd fijn de schuld kunnen afschuiven naar andere partijen. _O-
Als ik een afrekening stookkosten verzend naar een VvE, dan gaat bij voorkeur de afrekening van Eneco/Essent mee. Anders kunnen we wel zomaar wat verzinnen, want dan heb je dus geen enkele onderbouwing voor de kosten.

Oh, dat aandeel vaste kosten zal overigens wel doordacht zijn hoor. Zo heb ik een complex met een zogenaamde 'plintleiding' waar iedereen van profiteert en de vaste kosten zijn daar 45%. Dat kan per systeem verschillen.
pi_107895968
Maar eens een kick, naar aanleiding van dit artikeltje in Eigen Huis Magazine van november 2011. Mijn oog viel er deze week pas op.

Ik snap hier weinig van. Eerst zou er zelfs sprake van zijn dat mensen met terugwerkende kracht geld zouden terugkrijgen omdat ze te veel betaald hadden. En nu blijkt dat het juist duurder wordt? :?
  zondag 12 februari 2012 @ 16:58:47 #223
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_107897047
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:31 schreef pussywillow het volgende:
Dan is stadsverwarming met zijn ¤24 per GJ toch wel relatief duur en vraag ik me af waar ze dat NMDA-principe op baseren :o

Je wordt als klant niet meer genaaid dan elders. Maar dan toch doen ze er een schep bovenop :o

Groene energie wordt wel duur op deze manier :(
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_114425919
Nou vandaag weer mijn jaarlijkse afrekening gekregen nu waren ze wel een beetje op tijd. In het complex waar ik woon zijn de meesten op warmwater aangesloten, ik niet, heb gewoon nog mijn geiser voor warm water. Nu zitten er toch opeens warmwaterkosten a 110 euro op jaar basis bij gerekend. Ik heb maar wederom een mailtje naar hun gestuurd. :')

Heeft techem geen webcare dat we deze dadelijk ook in dit topic gaan terugzien. :D

Ze hebben nu trouwens wel weer het totale GJ verbruik bij de afrekening staan, ipv alleen nog eenheden. Dus dat is op een of andere manier wel doorgedrongen dat dat toch moet. ^O^

Kun je trouwens als consument ook adminstratiekosten rekenen als bedrijven fouten maken en je er als consument achteraan moet zitten. Omgekeerd doen ze dat namelijk ook. Dit kost toch minstens 1/2 uur a 100 euro/ uur dus nog eens 50 euro extra vragen zouden ze daar intrappen. :P
  donderdag 19 juli 2012 @ 18:49:48 #225
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_114425987
ik zou dus echt nooit een huis met stadsverwarming kopen.
Ik snap ook niet dat mensen van stadsverwarming afhankelijk willen zijn.
pi_114426339
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 18:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat snap ik van gas ook niet. Neem een HR-houtkachel, dan heb je pas warmte. En voor zeer lage kosten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114426782
Dat is makkelijker gezegd als gedaan in tilburg bijvoorbeeld is de hele reeshof aangesloten op stadverwarming, daar kan men niet eens gas krijgen :D . Ik heb dan nog wel gas, maar aangezien ik een een flat woon kan ik niet onder de stadsverwarming uitkomen.

29 Euro per maand voor mijn verwarming valt van de ander kant toch reuze mee, ow daar komen dan dit jaar ook nog eens 7 euro techem service kosten bij. Die servicekosten fluctueren elk jaar en wat ze er nu precies voor doen is wederom zoals veel dingen bij die organisatie een grote vraag. :')

Ow en afgelopen jaar waren de kosten ongeveer 24 euro / GJ
  donderdag 19 juli 2012 @ 19:12:25 #228
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114426818
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 18:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat snap ik van gas ook niet. Neem een HR-houtkachel, dan heb je pas warmte. En voor zeer lage kosten.
Ergens verwacht ik dat dat de komende 20 jaar wel verboden wordt. Of er filter-eisen aan gesteld worden.
pi_114426937
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 19:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Ergens verwacht ik dat dat de komende 20 jaar wel verboden wordt. Of er filter-eisen aan gesteld worden.
Er zijn al milieueisen, nieuwe kachels moeten aan strenge normen (gaan) voldoen. Dus er zal vast op termijn een stookverbod komen voor kachels die daar niet aan voldoen. (Om over een openhaard nog maar te zwijgen... :X )
  donderdag 19 juli 2012 @ 20:21:40 #230
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_114430211
quote:

[..]

Staat nog op het verlanglijstje, vriendin lief wil er alleen niet aan.
Anders over 10 jaar maar verhuizen naar een energie passieve woning :P
pi_114431775
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:21 schreef Revolution-NL het volgende:
Staat nog op het verlanglijstje, vriendin lief wil er alleen niet aan.
Ga eens als het buiten -15 vriest een paar uur op visite bij iemand met een goede houtkachel. Ik weet zeker dat ze er daarna 1 eist van je.. :D
  donderdag 19 juli 2012 @ 20:54:07 #232
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_114432027
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ga eens als het buiten -15 vriest een paar uur op visite bij iemand met een goede houtkachel. Ik weet zeker dat ze er daarna 1 eist van je.. :D
Ik weet het, niks is zo comfortabel als in de winter voor een houtkachel zitten met een lekker glas wijn. Lekker stoken tot +24c en met je t-shirt op de bank zitten terwijl het buiten vriest *;

Ach als je het niet gewent ben is 18.5c met een kleedje en een warme back choco ook prima
:')
pi_114435567
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 18:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Je kunt het ook gewoon laten verzegelen en een andere warmtebron gebruiken. :P
pi_114435909
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 21:58 schreef Isegrim het volgende:
Je kunt het ook gewoon laten verzegelen en een andere warmtebron gebruiken. :P
Niet altijd volgens mij. De eerste 30 jaar ofzo (althans bij mij) dien je aangesloten te blijven (ivm gespreide terugbetaling aanlegkosten via het vastrecht ofzo.) Het staat je uiteraard vrij om geen warmte te verbruiken. Ik heb ook stadsverwarming, maar de enige warmte die ik afneem is voor de warmwatervoorziening. De 'verwarmingsfunctie' gebruik ik al jaren niet meer. (Maar altijd handig als backup, je weet maar nooit)
pi_114435985
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 22:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet altijd volgens mij. De eerste 30 jaar ofzo (althans bij mij) dien je aangesloten te blijven (ivm gespreide terugbetaling aanlegkosten via het vastrecht ofzo.) Het staat je uiteraard vrij om geen warmte te verbruiken. Ik heb ook stadsverwarming, maar de enige warmte die ik afneem is voor de warmwatervoorziening. De 'verwarmingsfunctie' gebruik ik al jaren niet meer. (Maar altijd handig als backup, je weet maar nooit)
Maar de vaste kosten zijn zeer fors (meer dan 250 euro).

En bij een collectief systeem kan het sowieso niet natuurlijk.

Wij hebben het laten verzegelen.
pi_114436372
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 22:06 schreef Isegrim het volgende:
Maar de vaste kosten zijn zeer fors (meer dan 250 euro).
Yup, ik geloof 30,- per maand ofzo.

Maar ik heb geen gas, dus moet mijn water ergens mee verwarmen he ;)
pi_114436624
Bij ons zijn warmwater & stadsverwarming los van elkaar. Je kunt het ene houden en het andere laten verzegelen.

Elektrische boiler zou kunnen. :P
pi_114436639
Of beter nog, zonneboiler. :P
pi_114437041
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 22:17 schreef Isegrim het volgende:
Bij ons zijn warmwater & stadsverwarming los van elkaar. Je kunt het ene houden en het andere laten verzegelen.

Elektrische boiler zou kunnen. :P
Met een elektrische boiler kom ik niet weg, dan ben ik nog veel duurder uit. (Als mijn vrouw onder de douche stapt, denkt ze dat ze op vakantie is ofzo, die komt er echt niet binnen 30 minuten onderuit, gemiddeld 45 minuten schat ik zo. En dat vaak nog zowel sochtends als savonds... :') )

Van mij mag ze hoor, als ze dat lekker vindt, zal me een rotzorg zijn... :D
pi_128421596
FF een rotschop maar er lijkt toch wat te gaan gebeuren nu:

http://www.eigenhuis.nl/a(...)1-warmtewet-akkoord/
pi_128422184
Nou, ik ben benieuwd!
pi_128431598
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 15:38 schreef Isegrim het volgende:
Nou, ik ben benieuwd!
Ik ook. :Y
pi_128436850
Ik hoop dat het e.e.a. inderdaad positief wordt. Volgend jaar wordt mijn nieuwbouw koopwoning opgeleverd en ik was al aan het Googlen geweest, omdat SV het min-punt van de woning was/is.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_134134761
http://www.rijksoverheid.(...)ming-stadsverwarming

En het lijkt nu echt te gaan gebeuren ^O^
pi_134134936
https://jumpshare.com/b/7D636Z05T836HkkYm1kK

En hier een excel file om het eea te bereken, kwam ik tegen op Linkedin.
Ik moet alleen nog ff kijken wat er precies berekend kan worden.
pi_134135364
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 december 2013 22:51 schreef junkiexp het volgende:
https://jumpshare.com/b/7D636Z05T836HkkYm1kK

En hier een excel file om het eea te bereken, kwam ik tegen op Linkedin.
Ik moet alleen nog ff kijken wat er precies berekend kan worden.
Hier iemand die een kruistocht is gestart: http://www.reeshofwarmte.nl/
pi_134136889
Leuk dat dit topic bij elke ontwikkeling weer gekickt wordt. :D

Hier alweer een poosje gelukkig met onze Zibro-laserkachel.
pi_134141285
quote:
Gek dan toch dat wij met een elektrische kachel een fractie kwijt zijn van wat we kwijt waren / zouden zijn met stadsverwarming. Maar het vastrecht is vrij hoog. Overigens gaan wij voor deze winter een (moderne, hoogrendements)petroleumkachel aanschaffen. Tot nu toe hebben we het gedaan met enkel een aanjagertje.
Waarom geen split-unit Airco aanschaffen die ook kan verwarmen, de halen bij buitentemperaturen van boven nul een mooi rendement. Of anders inderdaad een mooie pelletkachel :P

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 11-12-2013 10:27:43 ]
pi_134142521
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:23 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Waarom geen split-unit Airco aanschaffen die ook kan verwarmen, de hele bij buitentemperaturen van boven nul een mooi rendement. Of anders inderdaad een mooie pelletkachel :P
Pelletkachel hebben we overwogen, maar dan zouden we met de afvoerpijpen zitten. Laserkachels zijn schoorsteenloos.
pi_134143072
Overigens wordt er sinds dit jaar voor het eerst restwarmte in Rotterdam gebruikt, naast de opgewekte warmte uit de warmtecentrales... :)
pi_134145213
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Pelletkachel hebben we overwogen, maar dan zouden we met de afvoerpijpen zitten. Laserkachels zijn schoorsteenloos.
Wat een onzin.
Een groot deel van de warmte gaat verloren doordat je veel beter moet ventileren.
En doordat de meeste mensen de brandstof te duur vinden gaan ze maar over op de goedkope rotzooi met alle mogelijke lange termijn gevolgen vandien.
De rookgassen adem je hoe dan ook in, hoe mooi ze het ook voorspiegelen.
pi_134146527
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:06 schreef klipper het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Een groot deel van de warmte gaat verloren doordat je veel beter moet ventileren.
En doordat de meeste mensen de brandstof te duur vinden gaan ze maar over op de goedkope rotzooi met alle mogelijke lange termijn gevolgen vandien.
De rookgassen adem je hoe dan ook in, hoe mooi ze het ook voorspiegelen.
Klok-klepel? :)

Als we een pelletkachel zonder schoorsteen in de woonkamer zetten, zijn we in twee uur dood. De laserkachel heeft een ingebouwde CO-meter, en is vrijwel uitstoot en geurloos.
pi_134159257
Pelletkachel had ik genomen als ik niet in een appartement woonde.
pi_134408882
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Toch vreemd dat nu techem zelf de afrekening verzorgd en dus ook de opnames de afrekening opeens zo lang moet duren eerst verzorgde techem de meting en de factuur zat bij essent en was het altijd nog eerder. ;)

Ze hebben na een verbouwing electronische meters ingebouwd dus de meetgegevens zijn zo verzameld, men hoeft niet meer te wachten totdat alle huishouden hun gegeven hebben opgestuurd. Sterker nog hun administratie zou een flink stuk vereenvoudigd moeten zijn.

Maar er zit volgens mij ook nog een WBV tussen en op de rekening staan service kosten van techem waarbij ook een tegenboeking zit, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben dat techem de consument een oor wou aannaaien maar de WBV als grotere partij hier een gedeeltelijk stokje gestoken heeft. Maar dat is maar een wilde gok dit stukje wat ik hierboven schrijf. :P
Techem is Wonen Breburg,
TBV gebruikt Ista
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_134486951
quote:

[..]

Neem een huis met een groot zuiddak, en een warmtepomp. Flinke investering, maar terug te verdienen. Elke andere investering in warmte verdien je niet terug.

Ik heb nu CV, houtkachel, warmtepomp (Elga) & zonnepanelen.
pi_134487563
Kreeg vandaag een mail van Eneco dat eind december de nieuwe tarieven voor warmte bekend worden.
pi_134487590
Dat zijn dus de tarieven obv de nieuwe Warmtewet.
pi_134492086
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 13:30 schreef Oksel het volgende:
Neem een huis met een groot zuiddak, en een warmtepomp. Flinke investering, maar terug te verdienen.
Ik heb een warmtepomp (airco die ook kan verwarmen) maar gebruik hem eigenlijk nooit.

quote:
Elke andere investering in warmte verdien je niet terug.
Onzin. Mijn houtkachel kostte 2000,- (maar dat is mijn eigenkeuze, voor 800,- heb je ook al een redelijk goede) en ik had de pech dat ik zelf een rookkanaal aan moest leggen (Ik heb Isoduct genomen) waarmee dat incl. het boren in het beton op 1800,- kwam. Dus totaal 3800,- Maar zou je al een rookkanaal hebben, dan heb je voor een kleine 1000,- all-in een fatsoenlijke kachel staan.

Het scheelt me t.o.v. de normale warmterekening niet alleen een 700,- a 800,- per jaar, maar wat belangrijker is: Het is nu voor veel minder geld, veel en veel warmer.

Zou ik op de conventionele manier tot dezelfde temp (24 a 26 grd) gaan stoken, met de bijbehorende warmterekening, neem dan maar van mij aan dat ik in 2 jaar de meuk terugverdiend zou hebben
pi_134492841
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb een warmtepomp (airco die ook kan verwarmen) maar gebruik hem eigenlijk nooit.

[..]

Onzin. Mijn houtkachel kostte 2000,- (maar dat is mijn eigenkeuze, voor 800,- heb je ook al een redelijk goede) en ik had de pech dat ik zelf een rookkanaal aan moest leggen (Ik heb Isoduct genomen) waarmee dat incl. het boren in het beton op 1800,- kwam. Dus totaal 3800,- Maar zou je al een rookkanaal hebben, dan heb je voor een kleine 1000,- all-in een fatsoenlijke kachel staan.

Het scheelt me t.o.v. de normale warmterekening niet alleen een 700,- a 800,- per jaar, maar wat belangrijker is: Het is nu voor veel minder geld, veel en veel warmer.

Zou ik op de conventionele manier tot dezelfde temp (24 a 26 grd) gaan stoken, met de bijbehorende warmterekening, neem dan maar van mij aan dat ik in 2 jaar de meuk terugverdiend zou hebben

Hoe verspreid je die warmte?
Want het leek mij ook interessant maar blijft alle warmte dan niet in de woonkamer hangen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_134493346
Wij stoken sowieso enkel in de woonkamer. Waarom zou ik willen stoken in een hal of slaapkamer? We hebben wel een open keuken.
pi_134493548
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hoe verspreid je die warmte?
Want het leek mij ook interessant maar blijft alle warmte dan niet in de woonkamer hangen.
Op de bovenverdiepingen warmt het al een beetje op doordat het rookkanaal daar warmte uitstraalt, en verder reguleer ik de temp beneden door juist de tussendeur naar boven open te zetten, dus dan komt er nog extra warmte naar boven. Kouder dan 16 a 17 graden is het daar eigenlijk nooit. Wellicht niet comfortabel genoeg om te studeren of wat dan ook, maar een prima temp voor de slaapkamers.
pi_134493589
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Op de bovenverdiepingen warmt het al een beetje op doordat het rookkanaal daar warmte uitstraalt, en verder reguleer ik de temp beneden door juist de tussendeur naar boven open te zetten, dus dan komt er nog extra warmte naar boven. Kouder dan 16 a 17 graden is het daar eigenlijk nooit. Wellicht niet comfortabel genoeg om te studeren of wat dan ook, maar een prima temp voor de slaapkamers.
Is er niet een systeem met buizen in de muur die het over een grote oppervlakte verspreiden.
pi_134493678
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is er niet een systeem met buizen in de muur die het over een grote oppervlakte verspreiden.
Bij mij niet, maar bedoel je wellicht een houtkachel die je op je CV aan kunt sluiten? Die bestaan namelijk ook.
pi_134493747
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bij mij niet, maar bedoel je wellicht een houtkachel die je op je CV aan kunt sluiten? Die bestaan namelijk ook.
Veel pelletkachels kunnen dat ook. Je hebt zelfs pelletcombidingen die fornuis, oven, en CV in één zijn. Dan heb je een echt ouderwets fornuis die ondertussen als hypermorderne CV je woning stookt.
pi_134493815
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Veel pelletkachels kunnen dat ook. Je hebt zelfs pelletcombidingen die fornuis, oven, en CV in één zijn. Dan heb je een echt ouderwets fornuis die ondertussen als hypermorderne CV je woning stookt.
Klopt, maar stoken met een pelletkachel is ook vrij duur. (Wel goedkoper dan op gas.)

(En waarom iemand zou willen koken op een pellet of houtkachel begrijp ik al helemaal niet, doe mij maar gewoon een inductieplaat)
pi_134493888
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Klopt, maar stoken met een pelletkachel is ook vrij duur. (Wel goedkoper dan op gas.)

(En waarom iemand zou willen koken op een pellet of houtkachel begrijp ik al helemaal niet, doe mij maar gewoon een inductieplaat)
Omdat je die hitte toch al hebt? :P En voor een ei heeft dat weinig toegevoegde waarde, maar voor dingen die lang op staan zeker wel.
pi_134493947
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Omdat je die hitte toch al hebt?
Mijn kachel brand geen 24u per dag. Godzijdank. :D

quote:
:P En voor een ei heeft dat weinig toegevoegde waarde, maar voor dingen die lang op staan zeker wel.
Koken hoort onder een afzuigkap, en mijn kachel in de woonkamer. Dus tenzij ik een afzuigkap in mijn woonkamer hang, gaat dat hem niet worden. :X
pi_134494558
Wij hebben geen afzuigkap. Heb het ding nog nooit gemist. Tot de conclusie gekomen dat het een gecreëerde behoefte is. :P
pi_134494894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Wij hebben geen afzuigkap. Heb het ding nog nooit gemist. Tot de conclusie gekomen dat het een gecreëerde behoefte is. :P
Als je huis maar genoeg tocht, heb je zo'n ding ook helemaal niet nodig. :P
  vrijdag 20 december 2013 @ 18:34:14 #270
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134496371
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Moet er niet aan denken om zonder afzuigkap te koken. Als ik klaar ben met koken/eten wens ik s'avonds niet nog een keer kookluchten te ruiken. En een raam open gooien is alles behalve goed voor de energierekening.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134496526
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 18:34 schreef cvboer het volgende:

[..]

Moet er niet aan denken om zonder afzuigkap te koken. Als ik klaar ben met koken/eten wens ik s'avonds niet nog een keer kookluchten te ruiken. En een raam open gooien is alles behalve goed voor de energierekening.
Ik ruik die helemaal niet. Hooguit als er gefrituurd is. Maar dat was ook het geval toen ik nog wel zo'n ding had. Er staan altijd bovenlichtjes open hier.
  vrijdag 20 december 2013 @ 18:46:13 #272
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134496704
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 18:40 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ruik die helemaal niet. Hooguit als er gefrituurd is. Maar dat was ook het geval toen ik nog wel zo'n ding had. Er staan altijd bovenlichtjes open hier.
Is dat niet vreselijk tochtig? Frituren gebeurt hier sowieso niet, daar heb je een snackbar voor. :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134498909
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

[..]

Alsof hout gratis is..
pi_134498944
En er zijn inderdaad hypermoderne houtfornuizen die meteen je boilet opwarmen.. mooi spul.
pi_134499088
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:43 schreef Oksel het volgende:
Alsof hout gratis is..
Dat stelt dan ook niemand. Maar 10m3 thuisbezorgd voor 500,- is altijd wel te vinden, en 10m3 stook ik niet weg in een seizoen. (meestal 7 a 8m3)

En dan maak ik me niet eens druk om te zoeken. Vorig seizoen heeft me zelfs maar 175,- gekost omdat ik toevallig tegen 1100m1 balkhout aanliep voor 75,- :D
pi_134499149
Relaxed. Ik heb nu 4-5 m3 liggen voor 280 EUR. Ook niet slecht, maar niet gratis.

Ik heb deze maand tot nu toe 100m3 gas verbruikt. Volgens niet veel.. ;)

En 10m3 voor 500? Doe's link?
pi_134499868
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:50 schreef Oksel het volgende:
Ik heb deze maand tot nu toe 100m3 gas verbruikt. Volgens niet veel.. ;)
Dat kan ik niet vergelijken, ik heb wellicht 0,8 Gj verbruikt voor warm tapwater (meestal 9 Gj per jaar) maar dat vastrecht he... _O-

quote:
En 10m3 voor 500? Doe's link?
Gewoon via MP. Kwestie van af en toe eens kijken, En niet in november/december, maar gewoon in juni/juli/augustus.
pi_135028533
Op de site van Eneco staan inmiddels tarieven die volgens hun een schatting zijn op basis van de gegevens die ze nu hebben; 24E/GJ

Nog steeds achterlijk duur.

http://thuis.eneco.nl/groene-energie/warmte/warmtewet#tab1
pi_135031610
Ja, veel goedkoper wordt het dan niet. Vastrecht wel een stuk lager volgens mij.
pi_135033261
Wat ben ik blij dat ik naar een gebied zonder stadsverwarming wil gaan verhuizen. Serieus. Dit is echt duur (vooral vastrecht).
pi_135033947
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 17:26 schreef Isegrim het volgende:
Ja, veel goedkoper wordt het dan niet. Vastrecht wel een stuk lager volgens mij.
Hoe lager het vastrecht, hoe meer mogelijkheden je hebt om een alternatieve warmtebron te gebruiken, dus we gaan vooruit.
pi_135035468
Als je het laat afsluiten / verzegelen dan hoef je geen vastrecht te betalen. :)
pi_135035666
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:54 schreef Isegrim het volgende:
Als je het laat afsluiten / verzegelen dan hoef je geen vastrecht te betalen. :)
Ik heb voor mijn warm water wel de SV nodig want ik heb geen gas. Het verbruik is dus erg laag, het vastrecht in verhouding erg hoog. (Ik verbruik 9 tot 11 GJ per jaar, maar het vastrecht kost me meer dan het verbruik :P) Overstappen naar een elektrische boiler word ik echter ook niet vrolijk van.
pi_135035945
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb voor mijn warm water wel de SV nodig want ik heb geen gas. Het verbruik is dus erg laag, het vastrecht in verhouding erg hoog. (Ik verbruik 9 tot 11 GJ per jaar, maar het vastrecht kost me meer dan het verbruik :P) Overstappen naar een elektrische boiler word ik echter ook niet vrolijk van.
Zonder stadsverwarming heb ik geen warm water en ook geen warme woning. Geen optie dus.

Het is dat ik in een huurwoning woon, anders had ik wel een andere warmtebron geregeld. :P
pi_135036301
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:08 schreef sylvesterrr het volgende:
Zonder stadsverwarming heb ik geen warm water en ook geen warme woning. Geen optie dus.

Het is dat ik in een huurwoning woon, anders had ik wel een andere warmtebron geregeld. :P
Voor de verwarming heb ik al jaren geleden een andere bron geregeld, kost qua verbruik een kwart, en levert bovendien ook veel meer warmte op. Probleem is echter het warmwater, daar betaal ik qua vastrecht dus 30,- per maand voor (gaat nu minder worden) en per maand 20,- aan stookkosten.

Dat is dus 600,- per jaar. Nou kan ik switchen naar een elektrische boiler maar dan kom ik op ongeveer hetzelfde uit, dus die verdien ik nimmer terug :')
pi_135036606
Ik woon hier pas 2 jaar en heb een paar maanden geleden een flinke eindnota ontvangen vanwege een veel te laag voorschotbedrag. Pas toen besefte ik me hoe duur stadsverwarming is.

Aangezien ik binnen enkele maanden hoop te verhuizen ga ik niet op zoek naar een alternatief. :P
pi_135036822
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:24 schreef sylvesterrr het volgende:
Aangezien ik binnen enkele maanden hoop te verhuizen ga ik niet op zoek naar een alternatief. :P
Sowieso, als het niet noodzakelijk is en je geen alternatief kunt aanleggen, dan ver weg blijven van stadsverwarming.
pi_135036856
De nieuwe Warmtewet schijnt wel effect te hebben. Kreeg net een brief van Essent dat ze de hele boedel van de hand doen en het door een joint-venture van twee andere bedrijven wordt overgenomen.

Blijkbaar is er nu niet meer genoeg te woekeren om het interessant te laten zijn.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_135037347
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:30 schreef charon het volgende:
De nieuwe Warmtewet schijnt wel effect te hebben. Kreeg net een brief van Essent dat ze de hele boedel van de hand doen en het door een joint-venture van twee andere bedrijven wordt overgenomen.

Blijkbaar is er nu niet meer genoeg te woekeren om het interessant te laten zijn.
Ik heb wel een brief van Essent gehad, maar dat ging erom dat ze mijn warmtemeter komen wisselen (hebben ze 3 jaar geleden nog een printje ingezet om te zorgen dat die van buitenaf kon worden afgelezen).

Dat doen ze ergens tussen 4 januari en 15 juli ofzo... Afspraak volgt nog zeggen ze. :D
pi_135037399
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Sowieso, als het niet noodzakelijk is en je geen alternatief kunt aanleggen, dan ver weg blijven van stadsverwarming.
In het begin vond ik stadsverwarming wel chill hoor, geen CV-ketel enzo. Maar goed, ik was toen onwetend. :P
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:43:11 #291
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135037425
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Voor de verwarming heb ik al jaren geleden een andere bron geregeld, kost qua verbruik een kwart, en levert bovendien ook veel meer warmte op. Probleem is echter het warmwater, daar betaal ik qua vastrecht dus 30,- per maand voor (gaat nu minder worden) en per maand 20,- aan stookkosten.

Dat is dus 600,- per jaar. Nou kan ik switchen naar een elektrische boiler maar dan kom ik op ongeveer hetzelfde uit, dus die verdien ik nimmer terug :')
Heb je zon-elektrisch overwogen? Voor 600 euro per jaar kan je een aardige collector installeren, en voor de zonloze dagen kan je elektrisch water verwarmen.
pi_135037667
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Heb je zon-elektrisch overwogen? Voor 600 euro per jaar kan je een aardige collector installeren, en voor de zonloze dagen kan je elektrisch water verwarmen.
Ja, maar ik zie er echt helemaal niks in in die dingen. Die leveren de meeste warmte op het moment dat je die niet nodig hebt, en vice versa. Bij PV kun je je overschot nog even in een grote accu stoppen die we het net noemen.

Maar dan nog, boiler leeg = leeg. Daar heb ik nu met de SV uiteraard geen last van, dus ik accepteer het maar, het kan niet altijd meezitten zeg maar.
pi_135042961
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:08 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Onze aansluiting voor warm water en verwarming zijn apart. We hebben dus alleen die voor de verwarming laten verzegelen.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 21:56:15 #294
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135043435
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 16:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Op de site van Eneco staan inmiddels tarieven die volgens hun een schatting zijn op basis van de gegevens die ze nu hebben; 24E/GJ

Nog steeds achterlijk duur.

http://thuis.eneco.nl/groene-energie/warmte/warmtewet#tab1
Ze doen 24 euro per GJ en per m3 aardgas ongeveer 0,66 per m3
https://thuis.eneco.nl/~/(...)en/enecoaardgas1jaar

1 m3 aardgas is ongeveer 32MJ, dus er gaan ~30m3 in 1 GJ.

30 x 0,66 ~20 euro per GJ bij gebruik van aardgas.

Wel "bijna" even duur als warmte, maar stiekem is gas toch tegen de 20% goedkoper. Ben benieuwd wanneer de overheid hierover gaat optreden.
pi_135043780
Eneco beloofde "voor het einde van het jaar definitief bericht" maar nog niets gezien.
pi_135044346
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 22:02 schreef Isegrim het volgende:
Eneco beloofde "voor het einde van het jaar definitief bericht" maar nog niets gezien.
Staat nu op die site dat ze week 3/4 berichten.
pi_136164823
Dus... We worden weer genaaid :')

Nu moet ik ineens vanuit het niets huur voor de warmte-afleverset betalen terwijl dat eerder niet was? :? Ik ben zo dus 78,- per jaar meer kwijt. En dat wordt echt niet gecompenseerd door de lagere GJ prijs :(
pi_136167373
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 22:11 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Staat nu op die site dat ze week 3/4 berichten.
Ja, beetje triest. Ik kreeg gister of eergister de brief. Maar tussen die mail en de brief is er niet even een berichtje geweest waarom het zoveel langer duurde dan beloofd. Ook vreemd dat ik dat ene bericht per mail kreeg en nu weer gewoon een brief.
pi_136167406
Ik heb niet zo'n set volgens mij. Wij hebben een ouderwetsche installatie.
pi_136169715
quote:
18s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 11:23 schreef Robbedoes32 het volgende:
Dus... We worden weer genaaid :')

[ afbeelding ]

Nu moet ik ineens vanuit het niets huur voor de warmte-afleverset betalen terwijl dat eerder niet was? :? Ik ben zo dus 78,- per jaar meer kwijt. En dat wordt echt niet gecompenseerd door de lagere GJ prijs :(
Ah ze hebben gewoon weer een post bij verzonnen. ;(
Valt dat niet onder het vastrecht.
pi_136176362
Allen Inderdaad de Warmtewet legt max tarieven op en Eneco moet dus omlaag met vastrecht. Wat doen ze ze verzinnen gewoon een afgifteset er bij (was schijnbaar daarvoor niet nodig) en hup ruim 65 euro meer betalen.
De bedoeling van die Warmtewet was de belachelijke hoge kosten van Warmte levering in te dammen.
Nauw goed gelukt moet je zeggen he.
Politiek wordt eens wakker. Jullie worden WEER in de maling genomen. Gewoon weer het randje van de wet en lekker meer verdienen. Zo zie ik het tenminste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')