abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63241392
Ik heb stadsverwarming. Dat had ik in mijn vorige woning ook en intussen weet ik: stadsverwarming = genaaid worden. De tarieven worden bepaald volgens het zogenaamd 'Niet Meer Dan Anders'-principe, maar dit principe klopt van geen kanten. Ik ga het niet helemaal uitleggen, maar via Google is genoeg te vinden.

Ik woon sinds juni 2007 in dit huis. Over de afrekening 2007-2008 moest ik flink bijlappen, deels door een hoog verbruik aan warmte (bijna 40 GJ). Na die afrekening heb ik dus een driewegklep plus thermostaat laten installeren, waardoor mijn verbruik met meer dan de helft is afgenomen (van 3,51 GJ naar 1,51 GJ per maand).

Vanwege de nieuwe warmtewet, die consumenten moet beschermen tegen de monopoliepositie van stadsverwarmingsleveranciers ( zie o.a. http://jantenhoopen.nl/Warmtewet.html en ) verwachtte ik dat ik dit jaar wel geld terug zou krijgen. Er wordt zelfs gesproken over teruggave met terugwerkende kracht. Dan zou ik echt honderden euro's terug kunnen krijgen.

Echter, nadat ik zojuist even heb berekend wat na de komst van de thermostaat mijn gemiddelde verbruik is geworden, besloot ik de actuele tarieven van onze vrienden van Eneco even te raadplegen en ik schrok me kapot. Vorig jaar betaalde ik ¤ 13,49 per GJ. Dit jaar willen ze ¤ 21,25 per GJ hebben. Dat is meer dan anderhalf keer zoveel (157,52 % om precies te zijn).

De nieuwe warmtewet is aangenomen op 3 juli. De tarifering is met ingang van 1 juli. Zou het nog aangepast moeten worden?

Zijn er mensen die hier meer van weten? Ik ga écht niet anderhalf keer zoveel betalen als vorig jaar, dat gaat nergens over.
pi_63241871
Eneco zelf beweert overigens dat het tarief vorig jaar ¤ 19,22 bedroeg. Ik heb mijn jaarrekening hier liggen en daarop is het tarief toch echt ¤ 13,49.
pi_63241955
"Niet meer dan anders" is een heerlijk systeem voor de energieboeren! Restwarmte heeft vrijwel geen waarde, het alternatief is gewoon dumpen in zee o.i.d., en nu krijgen ze er dus in principe de aardgas-consumentenprijs voor terug!
Oorspronkelijk is het ingevoerd vanwege efficiency, en benutten van goedkope afvalwarmte. Nu is het een inkomstenbron geworden, en de consumenten kunnen toch niet weg.
censuur :O
pi_63242145
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:47 schreef RemcoDelft het volgende:
"Niet meer dan anders" is een heerlijk systeem voor de energieboeren! Restwarmte heeft vrijwel geen waarde, het alternatief is gewoon dumpen in zee o.i.d., en nu krijgen ze er dus in principe de aardgas-consumentenprijs voor terug!
Oorspronkelijk is het ingevoerd vanwege efficiency, en benutten van goedkope afvalwarmte. Nu is het een inkomstenbron geworden, en de consumenten kunnen toch niet weg.
Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.
pi_63242784
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.
Maar de basis van het Niet Meer Dan Anders-principe zou zijn dat je Niet Meer Dan Anders (Anders = gas) betaalt en daar is absoluut geen sprake van.
pi_63242946
Ik heb even een mailt gestuurd aan Diederik Samsom (CDA, één van de initiatiefnemers van de wet) om e.e.a. te vragen over die nieuwe warmtewet. Mocht ik een reactie krijgen, dan zal ik die hier posten.
pi_63243315
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 13:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb even een mailt gestuurd aan Diederik Samsom (CDAPvdA, één van de initiatiefnemers van de wet) om e.e.a. te vragen over die nieuwe warmtewet. Mocht ik een reactie krijgen, dan zal ik die hier posten.
Walgelijk mannetje is dat.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_63243337
Oh sorry, PvdA inderdaad, ik zat nog met Jan ten Hoopen in mijn hoofd, één van de andere initiatiefnemers.
pi_63248101
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar dat bijstoken gebeurt slechts op zeer koude dagen...
censuur :O
pi_63248122
Die hebben we in NL niet zo vaak meer.
pi_63248940
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 18:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar dat bijstoken gebeurt slechts op zeer koude dagen...
Onder andere ja, een ander aspect is de warmtevraag van alle gebruikers, zo zijn er hulpcentrales die vroeger alleen maar aangingen zodra het 0 graden of kouder was, terwijl ze nu al aangaan bij 5 graden, een en ander komt natuurlijk doordat er steeds meer huizen op worden aangesloten, dus hebben ze meer capaciteit nodig.
pi_63253362
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 19:01 schreef klipper het volgende:

[..]

Onder andere ja, een ander aspect is de warmtevraag van alle gebruikers, zo zijn er hulpcentrales die vroeger alleen maar aangingen zodra het 0 graden of kouder was, terwijl ze nu al aangaan bij 5 graden, een en ander komt natuurlijk doordat er steeds meer huizen op worden aangesloten, dus hebben ze meer capaciteit nodig.
Met andere woorden stadsverwarming is een waardeloos product.
De energiemaatschappijen zijn er eigenlijk ook niet echt blij mee en de consumenten al helemaal niet.

Moet je maar eens proberen om de helpdesk te bellen met een vraag over stadsverwarming. Of kijken waar op de website informatie staat over stadsverwarming. In beide gevallen weten ze helemaal niks.
Moet er iets gebeuren met de installatie dan kan de energiemaatschappij je ook niet helpen en moet je zelf maar een monteur regelen die verstand heeft van stadsverwarming.

Op het gebied van "niet meer dan anders" daarbij worden de verbruikkosten van de gemiddelde oude tochtige schuur gepakt als uitgangspunt terwijl de woningen met stadsverwarming vaak nieuwere woningen zijn die ook goed geisoleerd zijn en een hoogredementketel hebben.

Met andere woorden tvp.
pi_63254634
Ik heb ook stadsverwarming.
Kan je het ook opzeggen en gewoon een ketel nemen ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_63256822
quote:
Op zondag 16 november 2008 02:04 schreef junkiexp het volgende:
mits er uiteraard een gasleiding in de straat ligt.
want als dat niet zo is heb je een probleem.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_63257718
TVP

Ik zit zelf ook met stadsverwarming en ondanks dat ik daar wel tevreden over ben (o.a. geen ketel, geen onderhoud) heb ik altijd het idee dat je wordt opgelicht. Gas is door stadsverwarming ook absurd duur geworden, want je verbruikt maar heel weinig gas en toch betaal je dezelfde standaardkosten als een 'groot' gebruiker!
pi_63257977
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:08 schreef Skyflipper het volgende:
TVP

Ik zit zelf ook met stadsverwarming en ondanks dat ik daar wel tevreden over ben (o.a. geen ketel, geen onderhoud) heb ik altijd het idee dat je wordt opgelicht. Gas is door stadsverwarming ook absurd duur geworden, want je verbruikt maar heel weinig gas en toch betaal je dezelfde standaardkosten als een 'groot' gebruiker!
Je verbruikt als het goed is überhaupt geen gas want dat heb je niet als je stadsverwarming hebt.
pi_63258023
Het is natuurlijk sowieso te belachelijk voor woorden dat een product dat eigenlijk heel erg goedkoop is (het is restwarmte; afval) duur gemaakt wordt door de prijs ervan te koppelen aan de olieprijs. Dat is net zoiets als een winkel die de prijs van goedkope wijn koppelt aan die van dure wijn omdat het anders niet eerlijk is t.o.v. de mensen die alleen maar een dure wijnzaak in hun wijk hebben.
  zondag 16 november 2008 @ 11:55:25 #18
9471 JaJoah
Leck mich am Arsch
pi_63258414
quote:
Op zondag 16 november 2008 09:14 schreef daanski82 het volgende:

[..]

mits er uiteraard een gasleiding in de straat ligt.
want als dat niet zo is heb je een probleem.
Mag toch hopen dat die leiding er ligt, vooral als je nog op gas wilt koken
ik kom uit limburg! en ben er godverdomme trots op!
pi_63258496
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:55 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Nee. Dat kan dus niet als je stadsverwarming hebt. Dan ben je gedwongen om electrisch te koken.

Dat is het grote probleem: als stadsverwarmings'klant' heb je te maken met een monopolist.
pi_63258820
quote:
Op zondag 16 november 2008 02:04 schreef junkiexp het volgende:
Nee dat kan niet, ook al ligt er een gasleiding in de straat.
Stadsverwarming is de enige uitzondering m.b.t. de gaswet.

De gaswet regelt het feit dat iedere woning op het gasnet aangesloten moet zijn, door stadsverwarming kwam er echter een mogelijkheid om te kiezen.
Maar het gaat er natuurlijk om om zoveel mogelijk woningen op het net aan te sluiten, vandaar dat dit soort woningen uit de gaswet gehaald zijn.
pi_63258867
Ik vraag me wel af wat ze doen als je ophoudt met betalen.
pi_63258903
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:23 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag me wel af wat ze doen als je ophoudt met betalen.
De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.
pi_63258997
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:30 schreef Isegrim het volgende:
Het is natuurlijk sowieso te belachelijk voor woorden dat een product dat eigenlijk heel erg goedkoop is (het is restwarmte; afval) duur gemaakt wordt door de prijs ervan te koppelen aan de olieprijs. Dat is net zoiets als een winkel die de prijs van goedkope wijn koppelt aan die van dure wijn omdat het anders niet eerlijk is t.o.v. de mensen die alleen maar een dure wijnzaak in hun wijk hebben.
Deze redenatie klopt natuurlijk ook van geen kant.
Het product is natuurlijk te verwaarlozen, alleen om het product te gebruiken, moet je natuurlijk wel allerlei voorzieningen treffen, zoals pompstations, grote geisoleerde leidingen, appendages zoals driewegkleppen, hulpcentrales, warmtewisselaars, regelaars, enz enz.

Feit is natuurlijk wel dat ze er in verhouding wel teveel voor vragen, maar dat s haast met alle in Nederland.
Een vat olie is momenteel ook met meer dan de helft gezakt in prijs, maar dat zie ik nog steeds niet terug aan de pomp.
pi_63259067
Wij hebben wel gewoon een gas hier, er komt een duimse gasleiding binnen en ik woon op de bovenste etage.
In princiepe zou ik gewoon een ketel kunnen installeren en de aanvoer en retour aan de ketel kunnen koppelen.
Alleen het valt waarschijnlijk zo op bij Eneco als ze de meterstanden uitlezen van de stadsverwarming.
pi_63259191
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:55 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Ligt eraan, wij hebben een jaren 50 woning en wij hebben gewoon een gasleiding.
Isegrim woont in een andere gedeelte van de stad waarvan de woningen uit 70-80 zijn gok ik, en daar ligt dan weer geen gas.
Voor zover ik weet worden in nieuwbouwwoning met stadsverwarming geen gasleidingen meer gelegd.
  zondag 16 november 2008 @ 12:43:07 #26
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_63259303
als ze nou met stadsverwarming in combnatie met vloerverwarming gebruiken, daar mag toch niet meer de 40graden warm water door, hoef je ook niet bij te stoken
pi_63261408
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Deze redenatie klopt natuurlijk ook van geen kant.
Het product is natuurlijk te verwaarlozen, alleen om het product te gebruiken, moet je natuurlijk wel allerlei voorzieningen treffen, zoals pompstations, grote geisoleerde leidingen, appendages zoals driewegkleppen, hulpcentrales, warmtewisselaars, regelaars, enz enz.

Feit is natuurlijk wel dat ze er in verhouding wel teveel voor vragen, maar dat s haast met alle in Nederland.
Een vat olie is momenteel ook met meer dan de helft gezakt in prijs, maar dat zie ik nog steeds niet terug aan de pomp.
Ik zeg toch ook niet dat het niks kost? Er wordt alleen een absurde winstmarge op behaald vanwege zogenaamd 'eerlijkheid'. En als het nou inderdaad 'eerlijk' berekend werd, maar we zijn gewoon veel duurder uit dan mensen met gas.
pi_63261568
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:43 schreef gateway het volgende:
als ze nou met stadsverwarming in combnatie met vloerverwarming gebruiken, daar mag toch niet meer de 40graden warm water door, hoef je ook niet bij te stoken
Ik heb 'vloerverwarming'. De buizen van de SV lopen door de vloer heen. Dat is op zich wel relaxed. Qua verwarmen ben ik erg tevreden over SV, het werkt echt goed. Maar de prijzen...
pi_63261652
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:24 schreef klipper het volgende:

[..]

De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.
In mijn vorige huis was het warme water niet gekoppeld aan de SV; ik had gewoon een boiler. Hier is het wel gekoppeld. Anders zou ik het nog doen ook. Ik denk dat ik met elektrische kacheltjes goedkoper uit ben.
pi_63265080
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Moeten ze hier niet doen, daar worden de 7 andere appartementen ook de dupe van .
pi_63265624
Volgens mij kan dat hier ook niet voor één woning. De afsluiters voor mijn woning zitten IN mijn woning en die kan ik zelf open en dicht draaien. Maar als ik ze dichdraai, heb ik nog wel gewoon warm water...
pi_63266522
Bij mij precies hetzelfde, en ik heb ook nog een losse afsluiter voor warm tapwater.
Maar ik ben wel tevreden over stadsverwarming.
Heb zelf een draadloze thermostaat gekocht die op vaste tijden de boel aan of uit zet.
Kan ik nooit vergeten de radiator dicht te draaien, en het is al lekker warm als je thuis komt .
pi_63266968
Ik heb ook een thermostaat en die heeft mijn verbruik met meer dan 50% doen afnemen. Maar als ze dan de prijs met 150% doen toenemen, zet dat weinig zoden aan de dijk.

Heb jij je laatste jaarrekening nog? Wat is de GJ-prijs daar als ik vragen mag?
pi_63267268
Ik zie dat je nog maar net verhuisd bent, dus je zult nog wel geen jaarafrekening hebben.
pi_63268068
In de vorige woning ook stadsverwarming, dus kan het wel opzoeken maar ligt ergens in een van die dozen
pi_63268109
Nou ja, als je 't tegenkomt...
pi_63268496
Meten ze eigenlijk de in en uitgangs temperatuur ?
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_63268843
quote:
Op zondag 16 november 2008 18:34 schreef longinus het volgende:
Volgens mij wel. Op elke buis zit een voeler.
pi_63269599
quote:
Op zondag 16 november 2008 17:30 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb ook een thermostaat en die heeft mijn verbruik met meer dan 50% doen afnemen. Maar als ze dan de prijs met 150% doen toenemen, zet dat weinig zoden aan de dijk.

Heb jij je laatste jaarrekening nog? Wat is de GJ-prijs daar als ik vragen mag?
De prijs hebben ze niet met 157% doen toenemen, maar met 57%, 100% was tenslotte al 13,49.
En 13,49 verhogen met 57% geeft het nieuwe bedrag weer.

Je verbruik was 40 GJ per jaar, en daar betaalde je dan 40 x 13,49 voor ofwel 540 afgerond
Nu zit je op ongeveer 18 GJ per jaar, ofwel 18 x 21,25 = 382,50.
Dus in jouw geval moet je er nog steeds op vooruit gaan.
Maar voor al die mensen die het niet aangepast hebben, komt het veel harder aan.

Maar als eneco aangeeft dat de kosten verleden jaar hoger waren dan welke op jouw rekening staan, komt dat dan niet doordat de een de kosten inclusief aangeeft en het bij jouw op de rekening gesplits staat?
pi_63269623
quote:
Op zondag 16 november 2008 18:34 schreef longinus het volgende:
Het wordt bepaald aan de hand van temperatuur en aantal gepaseerde m3.
pi_63269742
quote:
Op zondag 16 november 2008 19:20 schreef klipper het volgende:

[..]

De prijs hebben ze niet met 157% doen toenemen, maar met 57%, 100% was tenslotte al 13,49.
En 13,49 verhogen met 57% geeft het nieuwe bedrag weer.
Ja, sorry, het is anderhalf keer het bedrag.
quote:
Je verbruik was 40 GJ per jaar, en daar betaalde je dan 40 x 13,49 voor ofwel 540 afgerond
Nu zit je op ongeveer 18 GJ per jaar, ofwel 18 x 21,25 = 382,50.
Dus in jouw geval moet je er nog steeds op vooruit gaan.
Maar voor al die mensen die het niet aangepast hebben, komt het veel harder aan.
Ja, maar gezien de nieuwe warmtewet zou dat dus niet moeten kunnen, dus als het wel zo is, ga ik hiermee aan de slag. Ik heb het ook al eens van Essent gewonnen.
quote:
Maar als eneco aangeeft dat de kosten verleden jaar hoger waren dan welke op jouw rekening staan, komt dat dan niet doordat de een de kosten inclusief aangeeft en het bij jouw op de rekening gesplits staat?
Nee, dat is het niet...
pi_63274307
quote:
Op zondag 16 november 2008 11:30 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij wordt de stadsverwarming voor jouw deel van het net gewoon opgewekt (dus bewust gecreeërd) bij Allexander... Daar staat nl. zo'n stadsverwarmingscentrale.

Tevens TVP vanwege verhuisplannen/potentiele buur
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63274849
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens mij wordt de stadsverwarming voor jouw deel van het net gewoon opgewekt (dus bewust gecreeërd) bij Allexander... Daar staat nl. zo'n stadsverwarmingscentrale.
Een centrale of een verdeelstation? In mijn wijk in Leeuwarden stond ook zo'n 'centrale'. Die verdeelt gewoon de warmte.
pi_63274971
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een centrale of een verdeelstation? In mijn wijk in Leeuwarden stond ook zo'n 'centrale'. Die verdeelt gewoon de warmte.
Toen de koopgoot een kookgoot werd, vertelde ze volgens mij dat binnen de stadsgrenzen van Rotterdam de stadsverwarming specifiek opgewekt werd. T'is een gigantisch ding tegenover het allexandrium (al is het best een klerenend van daar naar jou )
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63275699
Buiten dat er bij ons in de straat geen gasleiding ligt staat er ook in mijn koopcontract dat ik mijn woning aangesloten dien te houden op stadsverwarming. Dus helaas..

Het enige voordeel van stadsverwarming is dat als je weer eens gebeld wordt of je geen andere energie leverancier wil je alleen maar het S woord hoeft te noemen en ze haken meteen af.

Maar er zijn meerdere alternatieven om het teveel betaalde bedrag terug te vorderen van de energiemaatschappijen. Dus misschien krijgen we nog een leuke terechte tegemoetkoming.
pi_63279200
Om over de uitbreidingsplannen nu nog maar niet te praten.........
De blauwe lijntjes zijn het bestaande net
pi_63280353
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Toen de koopgoot een kookgoot werd, vertelde ze volgens mij dat binnen de stadsgrenzen van Rotterdam de stadsverwarming specifiek opgewekt werd. T'is een gigantisch ding tegenover het allexandrium (al is het best een klerenend van daar naar jou )
De essentie van stadsverwarming is dat het reswarmte is, dus het lijkt me sterk eigenlijk.
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:19:21 #48
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_65783502
Sorry, even een kickje. Is er al iets meer bekend intussen? Hier in Enschede is er ook al jaren gelazer met de stadsverwarming en het wordt tijd dat we eens gecompenseerd gaan worden. (plus geld terug van voorgaande jaren). Dus weet iemand meer? Want ik ben zeer geinteresseerd.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_65784556
quote:
Op maandag 17 november 2008 05:44 schreef Isegrim het volgende:
De essentie van stadsverwarming is dat het reswarmte is, dus het lijkt me sterk eigenlijk.
Restwarmte
In rotterdam e.o. hebben ze fabrieken zat, maar de warmte wordt toch echt gewoon gastgestookt opgewekt.
Sterker nog, de Shell in Pernis heeft al regelmatig aangegeven iets te willen doen met hun restwarmte en kinetische energie, maar daar is nooit een overheid mee verder gegaan.

Het is eigenlijk niets anders dan een grote melkkoe voor energieproducenten. Het klinkt allemaal goedkoop en milieuvriendelijk (alleen verbranding op één centraal punt) maar de installaties die er bij komen kijken zijn een stuk duurder dan de conventionele apparatuur. Ondermeer door schaalgrootte, 1000 losse CV's zijn bij elkaar goedkoper te maken dan 1 warmte centrale voor 1000 woningen.
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Sorry, even een kickje. Is er al iets meer bekend intussen? Hier in Enschede is er ook al jaren gelazer met de stadsverwarming en het wordt tijd dat we eens gecompenseerd gaan worden.
collectief stoppen met het betalen van de rekening
So we just called him Fred too
pi_65784681
Weet je wat het nadeel is van stadverwarming? Dat je een bedrag betaald wat GEMIDDELD is van jou wijk.

Jij kan dus zuinig zijn, jou buren juist onzuinig. JIJ betaald dan voor hun. Ook zal zeggen ze van niet, ik heb het zelf ervaren toen ik tijdelijk in Tilburg woonde.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')