Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:47 schreef RemcoDelft het volgende:
"Niet meer dan anders" is een heerlijk systeem voor de energieboeren! Restwarmte heeft vrijwel geen waarde, het alternatief is gewoon dumpen in zee o.i.d., en nu krijgen ze er dus in principe de aardgas-consumentenprijs voor terug!
Oorspronkelijk is het ingevoerd vanwege efficiency, en benutten van goedkope afvalwarmte. Nu is het een inkomstenbron geworden, en de consumenten kunnen toch niet weg.
Maar de basis van het Niet Meer Dan Anders-principe zou zijn dat je Niet Meer Dan Anders (Anders = gas) betaalt en daar is absoluut geen sprake van.quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:57 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.
Walgelijk mannetje is dat.quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb even een mailt gestuurd aan Diederik Samsom (CDAPvdA, één van de initiatiefnemers van de wet) om e.e.a. te vragen over die nieuwe warmtewet. Mocht ik een reactie krijgen, dan zal ik die hier posten.
Maar dat bijstoken gebeurt slechts op zeer koude dagen...quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:57 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje kort door de bocht, je moet eens kijken hoeveel hulpcentrales er zijn puur om de temperatuur van de stadsverwarming hoog te houden, het is allang geen volledig afvalproduct meer, maar steeds vaker een combi van restwarmte inclusief express opgewekte warmte om aan de warmtevraag te kunnen blijven voldoen.
Onder andere ja, een ander aspect is de warmtevraag van alle gebruikers, zo zijn er hulpcentrales die vroeger alleen maar aangingen zodra het 0 graden of kouder was, terwijl ze nu al aangaan bij 5 graden, een en ander komt natuurlijk doordat er steeds meer huizen op worden aangesloten, dus hebben ze meer capaciteit nodig.quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar dat bijstoken gebeurt slechts op zeer koude dagen...
Met andere woorden stadsverwarming is een waardeloos product.quote:Op zaterdag 15 november 2008 19:01 schreef klipper het volgende:
[..]
Onder andere ja, een ander aspect is de warmtevraag van alle gebruikers, zo zijn er hulpcentrales die vroeger alleen maar aangingen zodra het 0 graden of kouder was, terwijl ze nu al aangaan bij 5 graden, een en ander komt natuurlijk doordat er steeds meer huizen op worden aangesloten, dus hebben ze meer capaciteit nodig.
mits er uiteraard een gasleiding in de straat ligt.quote:Op zondag 16 november 2008 02:04 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb ook stadsverwarming.
Kan je het ook opzeggen en gewoon een ketel nemen ?
Je verbruikt als het goed is überhaupt geen gas want dat heb je niet als je stadsverwarming hebt.quote:Op zondag 16 november 2008 11:08 schreef Skyflipper het volgende:
TVP
Ik zit zelf ook met stadsverwarming en ondanks dat ik daar wel tevreden over ben (o.a. geen ketel, geen onderhoud) heb ik altijd het idee dat je wordt opgelicht. Gas is door stadsverwarming ook absurd duur geworden, want je verbruikt maar heel weinig gas en toch betaal je dezelfde standaardkosten als een 'groot' gebruiker!
Mag toch hopen dat die leiding er ligt, vooral als je nog op gas wilt kokenquote:Op zondag 16 november 2008 09:14 schreef daanski82 het volgende:
[..]
mits er uiteraard een gasleiding in de straat ligt.
want als dat niet zo is heb je een probleem.
Nee. Dat kan dus niet als je stadsverwarming hebt. Dan ben je gedwongen om electrisch te koken.quote:Op zondag 16 november 2008 11:55 schreef JaJoah het volgende:
[..]
Mag toch hopen dat die leiding er ligt, vooral als je nog op gas wilt koken
Nee dat kan niet, ook al ligt er een gasleiding in de straat.quote:Op zondag 16 november 2008 02:04 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb ook stadsverwarming.
Kan je het ook opzeggen en gewoon een ketel nemen ?
De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.quote:Op zondag 16 november 2008 12:23 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag me wel af wat ze doen als je ophoudt met betalen.
Deze redenatie klopt natuurlijk ook van geen kant.quote:Op zondag 16 november 2008 11:30 schreef Isegrim het volgende:
Het is natuurlijk sowieso te belachelijk voor woorden dat een product dat eigenlijk heel erg goedkoop is (het is restwarmte; afval) duur gemaakt wordt door de prijs ervan te koppelen aan de olieprijs.Dat is net zoiets als een winkel die de prijs van goedkope wijn koppelt aan die van dure wijn omdat het anders niet eerlijk is t.o.v. de mensen die alleen maar een dure wijnzaak in hun wijk hebben.
Ligt eraan, wij hebben een jaren 50 woning en wij hebben gewoon een gasleiding.quote:Op zondag 16 november 2008 11:55 schreef JaJoah het volgende:
[..]
Mag toch hopen dat die leiding er ligt, vooral als je nog op gas wilt koken
Ik zeg toch ook niet dat het niks kost? Er wordt alleen een absurde winstmarge op behaald vanwege zogenaamd 'eerlijkheid'. En als het nou inderdaad 'eerlijk' berekend werd, maar we zijn gewoon veel duurder uit dan mensen met gas.quote:Op zondag 16 november 2008 12:30 schreef klipper het volgende:
[..]
Deze redenatie klopt natuurlijk ook van geen kant.
Het product is natuurlijk te verwaarlozen, alleen om het product te gebruiken, moet je natuurlijk wel allerlei voorzieningen treffen, zoals pompstations, grote geisoleerde leidingen, appendages zoals driewegkleppen, hulpcentrales, warmtewisselaars, regelaars, enz enz.
Feit is natuurlijk wel dat ze er in verhouding wel teveel voor vragen, maar dat s haast met alle in Nederland.
Een vat olie is momenteel ook met meer dan de helft gezakt in prijs, maar dat zie ik nog steeds niet terug aan de pomp.
Ik heb 'vloerverwarming'. De buizen van de SV lopen door de vloer heen. Dat is op zich wel relaxed. Qua verwarmen ben ik erg tevreden over SV, het werkt echt goed. Maar de prijzen...quote:Op zondag 16 november 2008 12:43 schreef gateway het volgende:
als ze nou met stadsverwarming in combnatie met vloerverwarming gebruiken, daar mag toch niet meer de 40graden warm water door, hoef je ook niet bij te stoken
In mijn vorige huis was het warme water niet gekoppeld aan de SV; ik had gewoon een boiler. Hier is het wel gekoppeld. Anders zou ik het nog doen ook. Ik denk dat ik met elektrische kacheltjes goedkoper uit ben.quote:Op zondag 16 november 2008 12:24 schreef klipper het volgende:
[..]
De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.
Moeten ze hier niet doen, daar worden de 7 andere appartementen ook de dupe vanquote:Op zondag 16 november 2008 12:24 schreef klipper het volgende:
[..]
De afsluiter in de straat dicht draaien, zodat je en geen verwarming en geen warm water meer hebt, en een gasleiding krijg je niet.
Volgens mij wel. Op elke buis zit een voeler.quote:Op zondag 16 november 2008 18:34 schreef longinus het volgende:
Meten ze eigenlijk de in en uitgangs temperatuur ?
De prijs hebben ze niet met 157% doen toenemen, maar met 57%, 100% was tenslotte al 13,49.quote:Op zondag 16 november 2008 17:30 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb ook een thermostaat en die heeft mijn verbruik met meer dan 50% doen afnemen. Maar als ze dan de prijs met 150% doen toenemen, zet dat weinig zoden aan de dijk.
Heb jij je laatste jaarrekening nog? Wat is de GJ-prijs daar als ik vragen mag?
Het wordt bepaald aan de hand van temperatuur en aantal gepaseerde m3.quote:Op zondag 16 november 2008 18:34 schreef longinus het volgende:
Meten ze eigenlijk de in en uitgangs temperatuur ?
Ja, sorry, het is anderhalf keer het bedrag.quote:Op zondag 16 november 2008 19:20 schreef klipper het volgende:
[..]
De prijs hebben ze niet met 157% doen toenemen, maar met 57%, 100% was tenslotte al 13,49.
En 13,49 verhogen met 57% geeft het nieuwe bedrag weer.
Ja, maar gezien de nieuwe warmtewet zou dat dus niet moeten kunnen, dus als het wel zo is, ga ik hiermee aan de slag. Ik heb het ook al eens van Essent gewonnen.quote:Je verbruik was 40 GJ per jaar, en daar betaalde je dan 40 x 13,49 voor ofwel 540 afgerond
Nu zit je op ongeveer 18 GJ per jaar, ofwel 18 x 21,25 = 382,50.
Dus in jouw geval moet je er nog steeds op vooruit gaan.
Maar voor al die mensen die het niet aangepast hebben, komt het veel harder aan.
Nee, dat is het niet...quote:Maar als eneco aangeeft dat de kosten verleden jaar hoger waren dan welke op jouw rekening staan, komt dat dan niet doordat de een de kosten inclusief aangeeft en het bij jouw op de rekening gesplits staat?
Volgens mij wordt de stadsverwarming voor jouw deel van het net gewoon opgewekt (dus bewust gecreeërd) bij Allexander... Daar staat nl. zo'n stadsverwarmingscentrale.quote:Op zondag 16 november 2008 11:30 schreef Isegrim het volgende:
Het is natuurlijk sowieso te belachelijk voor woorden dat een product dat eigenlijk heel erg goedkoop is (het is restwarmte; afval) duur gemaakt wordt door de prijs ervan te koppelen aan de olieprijs.Dat is net zoiets als een winkel die de prijs van goedkope wijn koppelt aan die van dure wijn omdat het anders niet eerlijk is t.o.v. de mensen die alleen maar een dure wijnzaak in hun wijk hebben.
Een centrale of een verdeelstation? In mijn wijk in Leeuwarden stond ook zo'n 'centrale'. Die verdeelt gewoon de warmte.quote:Op zondag 16 november 2008 22:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Volgens mij wordt de stadsverwarming voor jouw deel van het net gewoon opgewekt (dus bewust gecreeërd) bij Allexander... Daar staat nl. zo'n stadsverwarmingscentrale.
Toen de koopgoot een kookgoot werd, vertelde ze volgens mij dat binnen de stadsgrenzen van Rotterdam de stadsverwarming specifiek opgewekt werd. T'is een gigantisch ding tegenover het allexandrium (al is het best een klerenend van daar naar jouquote:Op zondag 16 november 2008 22:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een centrale of een verdeelstation? In mijn wijk in Leeuwarden stond ook zo'n 'centrale'. Die verdeelt gewoon de warmte.
De essentie van stadsverwarming is dat het reswarmte is, dus het lijkt me sterk eigenlijk.quote:Op zondag 16 november 2008 22:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Toen de koopgoot een kookgoot werd, vertelde ze volgens mij dat binnen de stadsgrenzen van Rotterdam de stadsverwarming specifiek opgewekt werd. T'is een gigantisch ding tegenover het allexandrium (al is het best een klerenend van daar naar jou)
Restwarmtequote:Op maandag 17 november 2008 05:44 schreef Isegrim het volgende:
De essentie van stadsverwarming is dat het reswarmte is, dus het lijkt me sterk eigenlijk.
collectief stoppen met het betalen van de rekeningquote:Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Sorry, even een kickje. Is er al iets meer bekend intussen? Hier in Enschede is er ook al jaren gelazer met de stadsverwarming en het wordt tijd dat we eens gecompenseerd gaan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |