Valt mee, Postbank probeert sommige grote betalingen (salaris bijvoorbeeld ook) sneller te verwerken. De echte overschrijving vindt pas plaats op de datum die ook op het afschrift staat.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:43 schreef MouseOver het volgende:
Zojuist binnengekomen. M'n geld had me gemist, wat was het blij me weer te zien
Eigenaardige overboeking trouwens; het bedrag was al in het saldo verwerkt zonder dat er een overboekingsregel bij de af/bijschriften stond. (postbank.nl)
Bronquote:Icesave kost banken 225 miljoen
De ondergang van de internetspaarbank Icesave heeft Nederlandse banken vorig jaar 225 tot 230 miljoen euro gekost. Deze schatting heeft De Nederlandsche Bank (DNB) gemaakt na vragen hierover van accountants.
Dit heeft een woordvoerder van DNB vrijdag bevestigd.
Een bedrag van euro 212 mln zijn banken kwijt aan het zogenoemde depositogarantiestelsel, dat spaargeld garandeert. De executiekosten, ofwel kosten die gemaakt worden om mensen terug te betalen, bedragen 12 tot 15 mln euro.
Volgens DNB gaat het om voorlopige cijfers. Het is niet bekend hoeveel verlies individuele banken hebben geleden. De centrale bank zegt dat bij 'materiële bedragen' banken een voorziening moeten treffen, ofwel geld apart moeten zetten.
Eerder schatte minister Wouter Bos van Financiën de schade voor banken als gevolg van het 'Icesave-debacle' op 200 mln.
Voor iedereen die er minder dan ¤ 20.000 had staan heeft de Nederlandse belastingbetaler en de Nederlandse banken niks betaald, dus ik voel me iig niet schuldig richting deze partijen. Ook degene die er meer dan ¤ 20.000 hadden staan hoeven zich niet schuldig te voelen, De Nederlandse Bank heeft namelijk de vergunningen en daarmee de garanties aangeboden.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:18 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Interessant, Reporter. Maar moeten de brave Nederlandse burgers die minder hebzuchtig zijn gaan sparen nu meebetalen aan die schaapjes die hun geld naar een IJslandse bank hebben gebracht? Dat vraag ik me af.
Ach, als we de Nederlandse economie bekijken en kijken naar de ING, dan vraag ik me af wat er met ons zou gebeuren als de ING omvalt.quote:Ik bedoel.. met een beetje fantasie had je dat kunnen voorspellen. Zo'n kleine economie, zulke banken.
Dat is natuurlijk het verschil. Dat wij een land hebben met een economie gebaseerd op 16 miljoen mensen in plaats van die 320.000 in Ijsland. Wij laten gewoon onze staatsschuld oplopen. De ijslandse bevolking zit nu diep in het rood.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Ach, als we de Nederlandse economie bekijken en kijken naar de ING, dan vraag ik me af wat er met ons zou gebeuren als de ING omvalt.
De schuld ligt natuurlijk HELEMAAL NIET bij de spaarders.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:18 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Interessant, Reporter. Maar moeten de brave Nederlandse burgers die minder hebzuchtig zijn gaan sparen nu meebetalen aan die schaapjes die hun geld naar een IJslandse bank hebben gebracht? Dat vraag ik me af.
Ik bedoel.. met een beetje fantasie had je dat kunnen voorspellen. Zo'n kleine economie, zulke banken.
Maar -superintelligent wezen, dat heb ik nooit beweerd.quote:Op maandag 26 januari 2009 01:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
De schuld ligt natuurlijk HELEMAAL NIET bij de spaarders.
Iedereen wist dat IJsland gammel was, maar DNB heeft een vergunning afgegeven en de tegoeden boven 20.000 gedekt, dus is het veilig. Het is helemaal niet relevant of IJsland betrouwbaar was of niet, zelfs al was het een Zimbabwaanse bank... Het gaat erom wat DNB garandeert. Zonder die bankgarantie zou er ook geen hond zijn gaan sparen bij Icesave.
100% eensch.quote:Op maandag 26 januari 2009 01:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
De schuld ligt natuurlijk HELEMAAL NIET bij de spaarders.
Iedereen wist dat IJsland gammel was, maar DNB heeft een vergunning afgegeven en de tegoeden boven 20.000 gedekt, dus is het veilig. Het is helemaal niet relevant of IJsland betrouwbaar was of niet, zelfs al was het een Zimbabwaanse bank... Het gaat erom wat DNB garandeert. Zonder die bankgarantie zou er ook geen hond zijn gaan sparen bij Icesave.
Bronquote:Bewindvoerders Icesave botsen weer met DNB
Amsterdam, 28 febr. De ondergang van Icesave heeft in Nederland een nieuw conflict opgeleverd tussen de bewindvoerders en De Nederlandsche Bank (DNB).
De bewindvoerders hebben voor schuldeisers van de IJslandse internetspaarbank 20,1 miljoen euro opgeëist dat Icesave aan kasgeldreserve had gestald bij DNB. De centrale bank weigert vooralsnog het geld terug te betalen, omdat het moet worden verrekend met de betalingen onder het depositogarantiestelsel.
Dat heeft bewindvoerder Marinus Pannevis vandaag bevestigd in reactie op berichtgeving in het Het Financieele Dagblad. Het dispuut is vermeld in het eerste verslag dat de bewindvoerders eind januari hebben afgeleverd. Sindsdien zijn er geen nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van de opgevraagde 20,1 miljoen euro, zei Pannevis.
Eind december stelden de bewindvoerders al dat DNB had dwarsgelegen bij een mogelijke verkoop van de Nederlandse spaarrekeningen van Icesave. Ten minste tien banken zouden belangstelling hebben getoond voor een overname.
die reserve is op.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 18:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bron
IceSave gaat geld eisen van DNB, dan heb je toch lef.
Mwah, heel IJsland heeft zo'n 10 jaar enorm geprofiteerd van ANDERMANS geld. Allemaal leuk in grote SUV's rondrijden, en ondertussen niet door hebben dat ze op de pof leven...quote:Op zondag 25 januari 2009 23:12 schreef capricia het volgende:
Uiteindelijk vind ik het heel triest voor de IJslandse bevolking. Per hoofd van de bevolking hebben ze nu 36.000 Euro schuld extra door dit debacle. En dat allemaal bedacht door enkele mannen... Die hebben hun medeburgers goed genaaid.
Die tientjesrekeningen, daar zullen nog wel een paar Fok!-ers tussen zittenquote:Nog steeds hebben 10.000 Nederlandse
spaarders hun tegoed bij Icesave niet
opgevraagd.Bij ongeveer de helft staat
minder dan 10 euro op de rekening,maar
op 1300 rekeningen staat 100 euro of
meer.Spaarders hebben nog twee weken om
zich te melden bij De Nederlandsche
Bank.In totaal staat nog 3 miljoen euro
op rekeningen in IJsland.
Kans op schadeclaims van rekeninghouders met meer dan 38000 (of was het toen al een ton?) euro bij IceSave, denk ik.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
snap ook niet waarom ze het niet toegegeven. Het is zo duidelijk.
was al een ton toen ze failliet gingen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Kans op schadeclaims van rekeninghouders met meer dan 38000 (of was het toen al een ton?) euro bij IceSave, denk ik.
Als IJslandse spaarders voor 100% zijn gecompenseerd dan hebben ze volgens mij inderdaad een punt.quote:Gedupeerde spaarders Icesave dreigen met rechter
10 april 2009, 11:15 | ANP
RIJSWIJK (AFN) - Icesaving, een vereniging die in Nederland opkomt voor gedupeerde spaarders van de failliete IJslandse spaarbank Landsbanki, dreigt de IJslandse regering voor de rechter te slepen. Dat heeft een woordvoerder vrijdag gezegd.
Volgens Icesaving heeft de IJslandse regering buitenlandse spaarders gediscrimineerd en is dat tegen de Europese regelgeving, waar ook IJsland aan gehouden is.
In oktober zou het IJslandse parlement een noodwet hebben aangenomen waarbij de IJslandse spaarders en hun tegoeden werden overgeheveld van het failliete Landsbanki naar New Landsbanki. Vervolgens konden de IJslandse spaarders vrij over hun tegoeden beschikken. De Nederlanders die onder de merknaam Icesave tegoeden hadden bij Landsbanki visten achter het net.
De club heeft nu een brief aan de IJslandse regering geschreven met het verzoek de 'discriminatie' binnen veertien dagen terug te draaien, anders stappen zij naar de Nederlandse rechter.
Icesaving zegt 469 spaarders te vertegenwoordigen die samen 40 miljoen euro hadden uitstaan bij Icesave.
Vooral dit stuk doet mij nadenken... Heeft DNB hier ook van geweten??quote:In oktober zou het IJslandse parlement een noodwet hebben aangenomen waarbij de IJslandse spaarders en hun tegoeden werden overgeheveld van het failliete Landsbanki naar New Landsbanki. Vervolgens konden de IJslandse spaarders vrij over hun tegoeden beschikken. De Nederlanders die onder de merknaam Icesave tegoeden hadden bij Landsbanki visten achter het net.
steeds meer maffia praktijkenquote:Op vrijdag 10 april 2009 12:22 schreef Nizno het volgende:
[..]
Vooral dit stuk doet mij nadenken... Heeft DNB hier ook van geweten??
Ja, dat wist op dat moment iedereen. Dat is gewoon gebeurd in de dagen dat Icesave omviel en de overheden overal ter wereld ingrepen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:22 schreef Nizno het volgende:
[..]
Vooral dit stuk doet mij nadenken... Heeft DNB hier ook van geweten??
Als zoiets door een bevoegde Europese rechter wordt bepaald dan kan IJsland daar weinig tegen doen lijkt me. IJsland is dermate afhankelijk van de Europese Unie dan zij zich niet kan permitteren om contracten niet na te komen, want niemand doet dan meer zaken met IJsland.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:33 schreef Pool het volgende:
Ik denk dat die spaarders wel een punt hebben om de IJslandse regering op aan te spreken, maar het is wel erg ingewikkelde materie en ik weet ook niet welke verplichtingen IJsland zoal naar de EER toe heeft. En stel dat de spaarders gelijk krijgen bij de Nederlandse rechter, dan is het weer de vraag in hoeverre dat vonnis te executeren valt. Ik weet niet of IJsland genoeg bezittingen heeft binnen de EU om beslag op te leggen en ik weet ook niet wat voor verdragen IJsland en Nederland hebben op het gebied van burgerlijk procesrechtelijke bevoegdheid en erkenning.
Hier snap ik geen kont van. Hoe kunnen de kosten nu tegenvallen? Je weet toch vanaf dag één hoeveel geld er op die rekeningen stond, dus je weet ook vanaf dag één hoeveel daarvan tussen de 40.000 - 100.000 zitquote:Omvallen Icesave kost Nederland 106 miljoen euro
Het omvallen van Icesave kost de Nederlandse Staat fors meer geld dan tot dusver werd aangenomen.
Omvallen Icesave
Ging het ministerie van Financiën in februari van dit jaar nog uit van een strop van 92 miljoen euro, de verwachte schade wordt inmiddels geschat op 106 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van de algemene rekenkamer. De kosten voor de Nederlandse banken worden geraamd op 212 miljoen euro.
Landsbanki
Icesave viel in oktober van 2008 om, nadat het IJslandse moederbedrijf van Icesave, Landsbanki, in grote problemen kwam. Ruim 100.000 Nederlandse spaarders raakten hun spaargeld kwijt en moesten een beroep doen op de zogenoemde depositogarantieregeling.
Regeling
Die regeling garandeerde dat de spaarders tot 100.000 euro van hun spaargeld terugkregen. In totaal ging het om 1,6 miljard euro. Het grootste deel van deze rekening, 1,3 miljard euro, kwam terecht bij de IJslandse overheid. IJsland garandeerde de eerste 20.000 euro aan inleg.
Nederlandse banken en de overheid draaiden op voor de rest. De banken garandeerden de inleg van 20.000 tot 40.000 euro (de oorspronkelijke 20.000 euro van de Depositogarantieregeling). Het Ministerie van Financien betaalde de inleg van 40.000 tot het maximale garantiebedrag van 100.000 euro.
De kosten voor de overheid werden in februari van dit jaar nog geschat op 92 miljoen euro. Maar dat blijkt nu dus al 15% meer te zijn.
zou je denken misschien gingen ze er van uit dat een percentage het geld niet zou ophalen en dan natuurlijk de hele transactiekosten en dergelijkequote:Op donderdag 21 mei 2009 14:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier snap ik geen kont van. Hoe kunnen de kosten nu tegenvallen? Je weet toch vanaf dag één hoeveel geld er op die rekeningen stond, dus je weet ook vanaf dag één hoeveel daarvan tussen de 40.000 - 100.000 zit
Het stuk dat voor rekening voor de overheid komt is het 40.000-100.000 stuk. Dat zijn dus niet de tientjesrekeningen waarvan mensen het niet de moeite waard vinden om het te claimen. Transactiekosten lijkt me ook makkelijk in te schatten. Maar ja, het blijft de overheid natuurlijkquote:Op donderdag 21 mei 2009 20:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zou je denken misschien gingen ze er van uit dat een percentage het geld niet zou ophalen en dan natuurlijk de hele transactiekosten en dergelijke
volgens mij viel het 0 tot 40.000 stuk ok onder de NL overheid want ijsland kan die lening nooit terugbetalenquote:Op donderdag 21 mei 2009 20:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het stuk dat voor rekening voor de overheid komt is het 40.000-100.000 stuk. Dat zijn dus niet de tientjesrekeningen waarvan mensen het niet de moeite waard vinden om het te claimen. Transactiekosten lijkt me ook makkelijk in te schatten. Maar ja, het blijft de overheid natuurlijk
Al met al zal Nederland hier wel aan verdienen, want de rente die Ijsland betaalt is geheid hoger dan waarvoor de Nederlandse staat kan lenen.quote:Nederland en IJsland bereiken akkoord over Icesave
6 juni 2009, 15:43 | ANP
DEN HAAG (AFN) - Nederland en IJsland hebben een definitief akkoord bereikt over het terugbetalen van de tegoeden van de spaarders van internetspaarbank Icesave. IJsland krijgt vijftien jaar de tijd om het volledige bedrag van 1,3 miljard euro terug te betalen aan Nederland. Dat meldde het ministerie van Financiën zaterdag.
Icesave was onderdeel van Landsbanki, een van de grootste IJslandse banken die vorig jaar oktober omviel als gevolg van de wereldwijde financiële crisis. Minister Wouter Bos (Financiën) heeft zich destijds garant gesteld voor de tegoeden van spaarders voor het bedrag van 100.000 euro per rekeninghouder.
Nederland heeft IJsland vervolgens steun aangeboden in de vorm van een lening van 1,3 miljard euro. Daarmee kan IJsland voldoen aan de verplichting om de eerste 20.000 euro per rekening terug te betalen.
Volgens mij komt het omdat het DGS actieve deelname van de depositohouder vereist (formulier van DNB invullen). Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat alle rekeninghouders ook hun deposito terug krijgen, ik denk dat men gewoon iets te optimistisch is geweest met deze inschatting van het percentage dat geen claim indient.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:57 schreef SeLang het volgende:
Hier snap ik geen kont van. Hoe kunnen de kosten nu tegenvallen? Je weet toch vanaf dag één hoeveel geld er op die rekeningen stond, dus je weet ook vanaf dag één hoeveel daarvan tussen de 40.000 - 100.000 zit
Telegraafpersonen tikken alleen maar uit... die kijken niet eens... En het is natuurlijk wel uniek als Ijsland zijnde.. een vrouwelijke premierquote:Op dinsdag 21 juli 2009 07:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overeenkomst Icesave in gevaar
AMSTERDAM - Het IJslandse parlement dreigt de overeenkomst te verwerpen die Nederland en IJsland hebben gesloten om slachtoffers van de failliete internetbank te compenseren. Dat zou voor Nederland een strop van 1,3 miljard euro betekenen.
Op dit moment is een zeer krappe meerderheid in het parlement tegen en dreigt een strop voor Nederland van 1,3 miljard euro, schrijft De Volkskrant. De deal tussen Nederland en IJsland bestond eruit dat IJsland het verloren gegane spaargeld terugbetaalt.
Omdat het zeer slecht gaat met de economie van het eiland heeft Nederland het bedrag van 1,3 miljard euro voorgeschoten. Slachtoffers van Icesave uit Nederland hebben tot 100.000 euro van hun spaargeld teruggekregen van De Nederlandsche Bank. De deal was dat IJsland over een periode van vijftien jaar het bedrag van 1,3 miljard met rente zou terugbetalen. Die afspraak is op exact dezelfde manier met Engeland (2,7 miljard) gesloten. Op dit moment bedraagt het nationaal inkomen van IJsland 8,4 miljard euro.
De mogelijke verwerping heeft geen gevolgen voor Nederlandse gedupeerden. Echter wel voor beide regeringen. Als de deal wordt weggestemd kan Minister Bos (Financiën) van voren af aan beginnen met zijn onderhandelingen.
De IJslandse premier Sigurdardottir (Links-Groen) en zijn Minister van Financiën Sigfusson oefenen zware druk uit op drie leden van hun eigen partij om toch voor te stemmen. Deze partij heeft bij de stemming namelijk de sleutel in handen. Het tweetal stelt dat als de overeenkomst niet doorgaat IJsland in dezelfde internationale 'orde van respect' komt als Noord-Korea en Cuba. Toetreding tot de EU en financiële steun kan het land dan vergeten.
(Overigens typisch Telegraaf om de IJslandse premier, die Sigurdardottir heet, tot man te verheffen...)
Donderdag is de stemming... Ben benieuwd hoe men in de EU (Balkenende zal zijn bek wel weer eens houden) gaat reageren.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:02 schreef dyna18 het volgende:
Dit zag ook helemaal niemand aankomen....
Het blijven rovende Vikingen daar in IJsland, enige verschil is dat ze nu de zee niet meer over hoeven.
quote:Icesave-veto van president IJsland
` President Grimsson van IJsland
weigert de wet over teruggave van de
Icesave-tegoeden te tekenen.Daarmee
staat de teruggave van 1,3 miljard euro
aan Nederland en 2,5 miljard euro aan
Groot-Brittannië op losse schroeven.
Het IJslandse parlement stemde op 30
december in met de terugbetaling.
Grimsson wil dat er een referendum over
wordt gehouden.Een meerderheid van de
bevolking zou tegen terugbetaling zijn.
In IJsland kan een wet ook zonder de
handtekening van de president in
werking treden,maar moet de wet worden
ingetrokken als de bevolking hem in een
referendum verwerpt.
Daar gaat je EU lidmaatschapquote:
Dat hoeft niet. Als ze niet betalen dan wordt IJsland het financiële equivalent van de Sahara. Hun ratings zijn al erg slecht, maar dat wordt straks nog veel erger.quote:Ik stel voor dat IJsland een deel van hun land afstaat aan Nederland, zeg een kwart van het land (is NL 2 keer zo groot!) en dat we daarmee de schuld verrekenen. En anders eens een fregatje die kant op sturen?
De plannen liggen al klaar: klikkerdeklik. Nu alleen nog een bataljon mariniers en een paar fregatten die kant op sturen. Misschien doen de Britten mee en hebben we zelfs nog een vliegdekschip beschikbaar...quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus even samenvatten:
-Vikingen kopen dure SUV's met geleend geld
-Leningen betalen ze terug door andere leningen aan te gaan
-Nederland was in dit geval de laatste fool die hieraan meebetaalde
-Vikingen willen nu hun internationale verplichtingen niet nakomen en hun geleende geld dus ouderwets stelen
-Wouter Bos is 1.3 miljard euro schuldig aan de belastingbetaler! Met dit geld heeft hij sinterklaas gespeeld naar mensen die zelf onverantwoord "gespaard" hebben. Tenslotte was allang duidelijk dat niet Nederland, maar IJsland garant moest staan, en dat terwijl er daar nauwelijks inwoners zijn.
Ik stel voor dat IJsland een deel van hun land afstaat aan Nederland, zeg een kwart van het land (is NL 2 keer zo groot!) en dat we daarmee de schuld verrekenen. En anders eens een fregatje die kant op sturen?
quote:IJsland betaalt Nederland 1,3 mld
` IJsland betaalt het hele bedrag terug
dat Nederland en Groot-Brittannië
hebben voorgeschoten aan spaarders van
de omgevallen internetbank Icesave.De
drie landen hebben hier overeenstemming
over bereikt,schrijft minister De Jager
in een brief aan de Tweede Kamer.
Nederland heeft 1,3 miljard euro van
IJsland tegoed,Groot-Brittannië 2,5
miljard.IJsland betaalt Nederland een
vaste rente van 3,0%.De terugbetaling
begint in juli 2016 en moet voor 2046
volledig zijn afgerond.
Het IJslandse parlement stemt vanavond
over het akkoord.Een eerder akkoord
werd door de IJslanders afgewezen.
groot.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:05 schreef Sigma22 het volgende:
Dus STEL ze beginnen daadwerkelijk in 2016 met het terugbetalen, hoe hoog is de kans dat na 10 jaar de restschuld niet word kwijtgescholden ter bevordering van europese eenheid?
daarom zeg ik al... grootquote:Op donderdag 9 december 2010 19:11 schreef Arcee het volgende:
Niz!
Is wel een enorm lange termijn. Ze moeten dan zo'n 64 miljoen euro per jaar betalen met die 3% rente, waardoor ze al met al bijna 2 miljard betalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |