Vanavond, ned2 van 21:45 - 22:30 bij de KROquote:Reporter
Ze boden de hoogste rente. En ze waren goedgekeurd door de Nederlandsche bank. Daarom brachten 120.000 spaarders in een paar maanden tijdruim anderhalf miljard euro naareen IJslandse bank. Icesavewas een ongekend succes, totdat het fout gaat. In KRO's Reporter een reconstructie van het Icesave debacle. Waarom ging het mis? En, wie is daar voor verantwoordelijk? KRO Reporter gaat in IJsland en Nederland op onderzoek en stuit op falend toezichten gebrek aan daadkracht.
quote:‘DNB wist van zwakte Icesave’
Uitgegeven: 25 januari 2009 11:16
Laatst gewijzigd: 25 januari 2009 11:16
AMSTERDAM - De Nederlandse Bank wist al in augustus dat Icesave zijn verplichtingen niet meer na zou kunnen komen. Toch kregen Nederlanders die hun spaargeld bij de IJslandse bank wilde onderbrengen geen negatief advies. Dat meldt KRO Reporter vanavond in zijn uitzending.
Begin oktober viel Icesave om. Nederlanders hadden voor 1,6 miljard euro geld ondergebracht in IJsland. Een groot deel daarvan was overgemaakt in de twee maanden voor de val van de bank.
Uit speurwerk van het televisieprogramma blijkt dat een delegatie van DNB in augustus nog naar IJsland afreisde om de bank te verzoeken geen nieuwe spaarrekeningen meer te openen, zo schrijft de Telegraaf .
Door een hoge rente te bieden wilde Icesave aan geld komen. Internationale banken durfden het vanwege de wankele economische positie niet meer aan om nog geld in IJsland te steken.
De uitzending van KRO Reporter begint vanavond om 21.50 uur op Nederland 2.
(c)NUzakelijk
Dat klopt als een bus, en heeftenkel als verklaring dat binnen deze instelling een zelfreguleringscultuur heerstquote:Op zondag 25 januari 2009 14:08 schreef Josef2004 het volgende:Het is een schande dat uit dat Icesave verhaal geen ontslagen zijn gevallen bij DNB.
Dit zijn veel wijzere lessenquote:Op zondag 25 januari 2009 21:42 schreef Mikkie het volgende:
Hmmm, wil het wel kijken maar ik moet ook nog studeren voor morgen.
Ik vrees dat het docentenkorps daar morgen anders over denktquote:
Tja, als die hun mond dichthoudenquote:Op zondag 25 januari 2009 22:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
Matige docu, geen enkele onderbouwing met cijfers en geen enkel interview met een direct betrokkene.
Dat was wel te verwachten. Allemaal lopende onderzoeken enzo. Zeker allemaal tweedehands informatie van mensen die zeggen dat hen iets verteld is dat uiteindelijk niet klopte?quote:Op zondag 25 januari 2009 22:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
Matige docu, geen enkele onderbouwing met cijfers en geen enkel interview met een direct betrokkene.
Journalisten die "goed ingevoerde" journalisten gaan interviewenquote:Op zondag 25 januari 2009 22:29 schreef Mikkie het volgende:
Dat was wel te verwachten. Allemaal lopende onderzoeken enzo. Zeker allemaal tweedehands informatie van mensen die zeggen dat hen iets verteld is dat uiteindelijk niet klopte?
Je weet nooit. Ik heb al twee keer voor een vak Zembla moeten kijkenquote:Op zondag 25 januari 2009 21:53 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik vrees dat het docentenkorps daar morgen anders over denkt.
Ongelooflijk, dat je met zulke bedragen zo onvoorzichtig te werk gaat. Je weet toch wat de maximale bankgarantie is? Spreiden dus die hap, hebzucht en naïveteitquote:Op zondag 25 januari 2009 22:31 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er was een man die in september speciaal DNB gebeld heeft, groen licht kreeg, en nu 3 ton kwijt is. Dan baal je echt
.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend, dat ideequote:Op zondag 25 januari 2009 22:31 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Journalisten die "goed ingevoerde" journalisten gaan interviewen.
Er was een man die in september speciaal DNB gebeld heeft, groen licht kreeg, en nu 3 ton kwijt is. Dan baal je echt
.
Dat zouden ze bij ons ook wel eens mogen instellen, maar met die gare geitenstudie die ik doe gaat dan iedereen stuiteren want dat valt vast samen met één of andere gare kutsoap die al die kutwijven willen zienquote:Op zondag 25 januari 2009 22:34 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je weet nooit. Ik heb al twee keer voor een vak Zembla moeten kijken![]()
Absoluut, alleen in de docu zeggen ze dat Landsbanki er "slecht" voor stond en dat 't geld in Nederland werd opgehaald als "redmiddel". Ze zeggen nergens hoe ze aan deze info komen, ze kunnen 't ook niet onderbouwen.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:04 schreef capricia het volgende:
Toch vind ik DNB en in bijzonder Nout Wellink wel degelijk iets aan te rekenen is.
Dat was wel algemeen bekend. Zelfs ik had dat hier op Fok! al gelezen begin 2008. Bloomberg was er ook vrij duidelijk over. Maar het algemene publiek mocht dat niet weten. En daar heeft DNB aan meegedaan.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:07 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Absoluut, alleen in de docu zeggen ze dat Landsbanki er "slecht" voor stond en dat 't geld in Nederland werd opgehaald als "redmiddel". Ze zeggen nergens hoe ze aan deze info komen, ze kunnen 't ook niet onderbouwen.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |