Op zondag 18 september 2011 01:14 schreef pumpkin_Ruby het volgende:Oh wat zijn ze schattig, die kittens van cartwoman ! En de poetie van Dude bij Arty
Ik zie hier heel veel gegoochel met namen voor tortie poezen, ik zou het zo uitleggen;`
Je hebt bij katten twee hoofdkleuren; zwart en rood. Rood vererft via het X-chromosoom.
Een kater heeft geslachtschromosomen XY, dus maar één X en kan dus maar één basiskleur in zijn pakket hebben; zwart of rood.
Een poes heeft geslachtschromosomen XX, dus twee X en zij kan dus eventueel twee basiskleuren in haar pakketje hebben. Een poes met twee zwarte XXen is zwart,een poes met twee rode XXen is rood, en een poes met zowel één zwarte X als één rode X is een mengvorm, zwartrood door elkaar.
Dan krijg je een patroon wat soms lijkt op het tortoiseshell/schildpadschild materiaal waar vroeger haarspelden en kammen van gemaakt werden.
[
afbeelding ]
Schildpadschild. Wij noemen zo'n kat daarom een
schildpadje.
De officiele kleurnaam
tortoiseshell was te lang en wordt algemeen afgekort tot
tortie.
Elke tortie heeft een uniek patroon, dit komt omdat het door het lot wordt bepaald als het poezenkitten nog in de baarmoeder zit. Elke cel heeft genetische informatie die zegt welk bouwplan er gevolgd moet worden om het kitten in elkaar te zetten. Maar van alle informatie zijn twee (in grote lijnen dezelfde, maar op sommige punten dus verschillende) exemplaren, ook van de twee X-chromosomen. Op een gegeven moment in de ontwikkeling beslist elke cel in het embryo welke van die twee bouwplannen het verder gaat gebruiken. Bij torties is dat bij sommige cellen het plan waarin staat dat het vachtje rood wordt, andere cellen kiezen toevallig juist het andere plan en daarin staat dat het vachtje zwart moet worden. Het is op dat moment nog vroeg in de ontwikkeling van het kitten, elke cel krijgt een hele groep nazaten die als groep allemaal het plan van het rode of zwarte vachtje uitvoeren. Een heel rood stukje op een poes kan dus veroorzaakt zijn door één voorlopercel die toevallig het rode bouwplan is gaan volgen.
Een gewone tortie oftewel schildpad is vrij gemêleerd, rood en zwart zitten redelijk gemengd en er zijn weinig grote afgetekende kleurvlakken.
Je hebt ook torties met witte vlekken. Zij hebben dus drie kleuren; rood, zwart en wit. wanneer een embryo ook wit in het genetisch materiaal heeft zitten dan worden er tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder flink minder pigment voorlopercellen gevormd. Elke voorlopercel zal daarom met z'n nakomelingen een groter gebiedje op de kat moeten gaan inkleuren. De gebiedjes rood en zwart worden daardoor grotere lapjes. En dan heb je dus een
lapjeskat !
Dus;
tortie = rood en zwart, gemengd. Synoniem; schildpadje.
tortie met wit = rood en zwart meer verdeeld over afgetekende vlakken. Synoniem; lapjeskat.Een tortie kan ook een tabbypatroon (streepjes) hebben. Dat noem je dan een tortie tabby, of samengetrokken torbie. Ook torbies heb je met en zonder wit, dus erg gemengd of juist met duidelijke vlakken.
ET en Sietske zijn tortietabbies met wit.
Bij katten heb je ook nog een gen wat "verdunning" geeft. Verdunning maakt de kleuren wat valer, meer pastel. Zwarte katten worden bijvoorbeeld blauw, rode katten worden crème (zalmkleurig).
En (black)torties veranderen onder invloed van verdunning van zwart/rood naar blauw/crème.
Owja, ik wil ook graag een tortie poesje ! Ze moeten me geen tortie opvangkittens geven want dat zou ik gemeen vinden