abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63059936
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:03 schreef agter het volgende:

[..]

Mensen die weten dat ze daar allergisch voor zijn, hebben dat vaak aangegeven in iets wat ze bij zich hebben. Als dat niet goed werkt, dan moet daar maar iets voor bedacht worden.
Bovendien is dit bij de meeste NL niet het geval...dus is het een beetje gezocht.
Daarnaast is het noemen van 1 iemand die er wellicht baat bij heeft, niet een reden om alle NLers in dat systeem te stoppen.
Dan doen ze dat maar bij die mensen die dat kennelijk nodig hebben.
Jij wilt niet weten hoeveel mensen allergisch zijn voor bepaalde medicijnen.
pi_63060028
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:06 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En als ze over 5 jaar beslissen dat zorgverzekeraars bij de gegevens mogen, ben je dan nog zo voor je systeempje?
Je zorgverzekeraar weet nu ook al precies waar je voor bij de apotheek, huisarts of ziekenhuis geweest bent... Waar denk je dat anders het geld vandaan komt wat de huisarts of apotheker krijgt? Voor elke verrichting of medicijnen staat een andere vergoeding en dan moet de zorgverzerkeraar toch echt wel weten wat ze moeten vergoeden...
pi_63060096
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:08 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nogmaals: Voor de mensen die dat willen, dan kunnen ze daar iets voor verzinnen, iets wat je bij je hebt of zo...in zoverre dat nu ook al niet bestaat.
Dat is geen reden voor de invoering van een landelijk EPD.
Make my day!
pi_63060195
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En als je dan in een ziekenhuis ligt 100 km van je huisarts vandaan en je krijgt bepaalde antibiotica toegediend waar je allergisch voor bent nadat je een ongeluk hebt gehad en het zelf niet kunt vertellen?
Als je bepaalde chronische ziekten of aandoeningen hebt die van belang zijn, b.v. diabetes, draagt men over het algemeen een medisch paspoort. Als dit niet het geval is, dan moeten ze dus je ID-kaart pakken (als je die bij je hebt) en dan je huisarts raadplegen. Niet zo'n probleem. Desnoods bellen ze naar je huis/gezin/familie.
Als je het over acute situaties hebt, dan heb je niet eens iets aan zo'n elektronisch patiëntendossier, omdat ze dan snel handelen en hooguit naar je medische paspoort kijken. Als je dat niet hebt krijg je gewoon de reguliere medicatie toegediend ook al staat in je EPD dat je een allergie hebt. Dat is dan jammer.

Plus hebben de meeste mensen helemaal geen allergie, of een aandoening waar een EPD helemaal niet van belang is. Dus waarom zouden zij ook zo'n dossier moeten hebben?
quote:
Denk je er dan nog zo over of had je dan liever gehad dat ze dat in het ziekenhuis hadden kunnen opvragen... Maar goed, daar heb je als je tussen 6 plankjes in ligt genoeg tijd om over na te denken, maar dat kun je het niet meer terug draaien.
Jaja, bangmakerij waar de minister ook mee zal komen en mensen die zich niet hebben ingelezen zich wellicht door laten leiden.
Gelukkig bestaan er nog artsen die zich hier ook over uitspreken en realistisch zijn.

Hier, lees je even in:
quote:
Bewusteloosheid geen excuus voor elektronisch patiëntendossier

Mensen die denken dat het elektronisch patiëntendossier handig is voor als ze bewusteloos op straat liggen hebben het mis. Naast het feit dat een bewusteloos iemand wel identificatie bij zich moet dragen, omdat anders het dossier niet is op te zoeken, handelen medici primair op basis van wat men ter plekke aantreft. "Zoals een reparateur begint met het meten van de spanning in het stopcontact en vervolgens pas uw ogenschijnlijk kapotte televisie open schroeft, zo onderzoekt een arts allereerst de vitale levensfuncties. Als uw hart niet klopt, doet het er weinig meer toe welke medicijnen u allemaal gebruikte. Nee, in dergelijke gevallen levert het patiëntdossier weinig tot geen meerwaarde", schrijft Olf Kinkhorst. Hij vraagt zich naast de draadloze netwerkverbindingen in ambulances af welk nut het EPD heeft als iemand iets in het buitenland overkomt. "Wat gebeurt er trouwens als u zoiets in het buitenland overkomt? En voeren we voor buitenlandse bezoekers aan Nederland een EPD-plicht in?"

Verkeerd medicijngebruik
Ook voor het bestrijden van het verkeerd gebruik van medicijnen zal het EPD geen uitkomst bieden. "Apothekers hebben baat bij publiciteit over verkeerd medicijngebruik." Die laten het publiek geloven dat als zij een grotere rol in het zorgproces hebben, het aantal slachtoffers zou verminderen. Daarbij wordt niet genoemd dat artsen beschikken over software die ze keurig waarschuwt bij contra-indicaties. Verder is het juist de huisarts die een completer beeld van de voorgeschreven medicatie heeft dan de apotheker.

Wat betreft het herhalen van hetzelfde verhaal, iets wat het Ministerie ook als pluspunten noemt, gaat ook dit volgens Kinkhorst niet op. "Het is zo, met goede redenen, dat een arts nooit blind mag varen op een ander. Hij moet zèlf een oordeel vormen. Een fout maken is menselijk, maar andermans fout herhalen is onvergeeflijk. De arts neemt zeker overwegingen van anderen mee in zijn overweging, maar is èn blijft zelf verantwoordelijk. Een klein detail in een verhaal van de patiënt kan leiden tot een totaal andere diagnose en daaropvolgende behandeling."
  † In Memoriam † zaterdag 8 november 2008 @ 20:19:11 #105
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63060265
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
Je zorgverzekeraar weet nu ook al precies waar je voor bij de apotheek, huisarts of ziekenhuis geweest bent... Waar denk je dat anders het geld vandaan komt wat de huisarts of apotheker krijgt? Voor elke verrichting of medicijnen staat een andere vergoeding en dan moet de zorgverzerkeraar toch echt wel weten wat ze moeten vergoeden...
Als ik van zorgverzekeraar wissel weten ze nu niets van mijn ziekteverleden, als ik die zou hebben.
Carpe Libertatem
pi_63060272
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:08 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Jij ook niet. Dus wat moeten we met dit 'argument' ?

Overigens stelt niemand hier dat geen enkele burger gebruik mag maken van het EPD.
Slechts dat zij er geen één willen hebben, ook geen afgeschermde. En dan kom jij telkens met zaken die wellicht voor anderen gelden. Laat hen dan maar voor zo'n EPD kiezen als ze geloven dat ze daardoor minder gevaar lopen.
  † In Memoriam † zaterdag 8 november 2008 @ 20:24:06 #107
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63060417
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:19 schreef OldJeller het volgende:
Overigens stelt niemand hier dat geen enkele burger gebruik mag maken van het EPD.
Slechts dat zij er geen één willen hebben, ook geen afgeschermde. En dan kom jij telkens met zaken die wellicht voor anderen gelden. Laat hen dan maar voor zo'n EPD kiezen als ze geloven dat ze daardoor minder gevaar lopen.
Precies. Als mensen vrijwillig een EPD willen moeten ze dat helemaal zelf weten en ik kan best voorstellen dat mensen die voor een zwik medicijnen allergisch zijn zoiets zouden willen, maar het moet gewoon niet 'default' zijn.

Als je mee wil doen dan stuur je een formuliertje in en van alle andere mensen komt er niets in de centrale DB en is er geen EPD.
Carpe Libertatem
pi_63060460
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:07 schreef RealBizkit666 het volgende:
Medische gegevens. Waar je alergisch voor bent bijvoorbeeld. Psycholoog valt daar niet onder. En het EPD slaat geen medische gegevens op.
Fysiotherapeut b.v. wel, en er lopen zat andere zorgverleners rond die niets te maken hebben met wat een vrouw bij de gynaecoloog b.v. doet.
quote:
[..]

Helaas heb je de gegevens dan meestal niet snel genoeg als het spoedeisend is.
Ook niet als je een EPD hebt, tenzij je een medisch paspoort hebt, zoals ik al zei.
Anders handelen ze gewoon als bij elk ander persoon. Dus dat is geen excuus.
  Moderator zaterdag 8 november 2008 @ 20:52:49 #109
45833 crew  Fogel
pi_63061327
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:07 schreef RealBizkit666 het volgende:

Dat ben je nu ook al. En bij het EPD blijf je dat ook. Jij bepaald ook wie er toegang heeft door bepaalde personen je BSN nummer geeft. Na een zwaar ongeluk geef je automatisch je BSN aangezien dat op je ID staat. Iets wat handig kan zijn dan zoals in mijn vorige post.
Dus iedereen die mijn BSN heeft, heeft automatisch toegang tot mijn info? Dat is in ieder geval wat je hier beweert...
Niet dat het op mij van toepassing is, want ik heb geen BSN, zowel op mijn (Nederlandse) paspoort als op mijn (Nederlandse) ID kaart is dat velt gewoon leeg.
quote:
Nu kan dat inderdaad heel makkelijk zonder dat je weet wie er in heeft gekeken. Bij het EPD wordt alles vastgelegd wie waar in gekeken heeft.
En wie gaat iets met die informatie doen?
quote:
Medische gegevens. Waar je alergisch voor bent bijvoorbeeld. Psycholoog valt daar niet onder. En het EPD slaat geen medische gegevens op.
Als het EPD geen medische gegevens op gaat slaan, waar gaat het dan voor dienen?
quote:
Helaas heb je de gegevens dan meestal niet snel genoeg als het spoedeisend is.
Even op een medicijnenpaspoort kijken of op zo'n SOS ding is minimaal net zo snel als een ID kaart gaan zoeken, het BSN overtypen en dan het systeem raadplegen. Wat als je het verkeerde BSN intypt? Volgens jou wordt de naam niet opgeslagen, dus dan kan je niet controleren of de naam overeenstemt met het nummer. Een extra check zou toch wel erg welkom zijn in dat soort situaties. Of zou het stiekum toch wel aan een naam gekoppeld zijn??
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_63062795
Morgen, zondag, bij Zembla "We weten alles over u".
Gaat over wat instanties allemaal weten over je...en dat niet alles goed beschermd is...
Make my day!
  zaterdag 8 november 2008 @ 22:59:54 #111
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63064224
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:20 schreef superworm het volgende:
I won't, bedankt. Toch leuk dat Big Brother ons bezwaar laat maken. Het lijkt net een democratie af en toe.
Hehehehe, geweldig .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_63065855
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dus iedereen die mijn BSN heeft, heeft automatisch toegang tot mijn info? Dat is in ieder geval wat je hier beweert...
Niet dat het op mij van toepassing is, want ik heb geen BSN, zowel op mijn (Nederlandse) paspoort als op mijn (Nederlandse) ID kaart is dat velt gewoon leeg.
[..]
Niet iedereen heeft toegang, alleen mensen met een UZI-pas en om daar aan te komen zijn weer een aantal regels. Hoe vaak moet ik dat nog vertellen? En ga nu niet komen met stelen en dergelijke, want als iemand je creditcard steelt komt die ook aan je geld...
quote:
En wie gaat iets met die informatie doen?
[..]
Goede vraag... Wie dan? Jezelf natuurlijk. Als je dan ziet dat er iemand ingekeken heeft injouw dossier zonder toestemming dan kun je hem/haar voor de rechter slepen...
quote:
Als het EPD geen medische gegevens op gaat slaan, waar gaat het dan voor dienen?
[..]
Het EPD is een koppeling tussen databases en niet om medische gegevens op te slaan. Moet ik dat nog vaker uitleggen? Via het EPD kunnen arsten de gegevens bij je eigen huisarts uit de database inzien.
quote:
Even op een medicijnenpaspoort kijken of op zo'n SOS ding is minimaal net zo snel als een ID kaart gaan zoeken, het BSN overtypen en dan het systeem raadplegen. Wat als je het verkeerde BSN intypt? Volgens jou wordt de naam niet opgeslagen, dus dan kan je niet controleren of de naam overeenstemt met het nummer. Een extra check zou toch wel erg welkom zijn in dat soort situaties. Of zou het stiekum toch wel aan een naam gekoppeld zijn??
Je ID ben je verplicht bij je te hebben. Dat paspoort en SOS ding niet.
pi_63065923
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En als je dan in een ziekenhuis ligt 100 km van je huisarts vandaan en je krijgt bepaalde antibiotica toegediend waar je allergisch voor bent nadat je een ongeluk hebt gehad en het zelf niet kunt vertellen? Denk je er dan nog zo over of had je dan liever gehad dat ze dat in het ziekenhuis hadden kunnen opvragen... Maar goed, daar heb je als je tussen 6 plankjes in ligt genoeg tijd om over na te denken, maar dat kun je het niet meer terug draaien.
Bullshit argument. Mij boeit dat doodgaan niet, als ik dood ben, ben ik dood, basta. De lui die dat wel boeiend vinden moeten dan maar een handtekening zetten voor toestemming om dat systeem te gebruiken en ZEER ZEKER NIET andersom.
pi_63065933
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:19 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Jij ook niet. Dus wat moeten we met dit 'argument' ?

Hoe wil jij weten dat ik nergens allergisch voor ben?
pi_63065978
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:30 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Hoe wil jij weten dat ik nergens allergisch voor ben?
Dat wil ik niet.
Ik zeg dat de keuze er moet blijven. Als jij b.v. wel allergisch bent en werkelijk gelooft dat het veiliger voor jou is als er een EPD van je is, dan moet je die vooral nemen. Dan juich ik je enkel toe.
Alleen de mensen die het niet willen, zouden het niet moeten hebben.
Dat is iets wat ieder voor zich moet bepalen.
pi_63066029
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:32 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat wil ik niet.
Ik zeg dat de keuze er moet blijven. Als jij b.v. wel allergisch bent en werkelijk gelooft dat het veiliger voor jou is als er een EPD van je is, dan moet je die vooral nemen. Dan juich ik je enkel toe.
Alleen de mensen die het niet willen, zouden het niet moeten hebben.
Dat is iets wat ieder voor zich moet bepalen.
Dat klopt.

Maar niet iedereen moet aan komen poepen met privacy, big borther en weet ik nog niet meer wat voor argumenten om het maar niet te doen.
pi_63066050
1984
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_63066069
Wat gebeurt er eigenlijk met lui die voor 15 december geen bezwaar insturen?
pi_63066081
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef zhe-devilll het volgende:
1984
Dus?
pi_63066114
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Met die lui zelf zal niets gebeuren. Er heerst geen vloek op dat bezwaar.
pi_63066145
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat klopt.

Maar niet iedereen moet aan komen poepen met privacy, big borther en weet ik nog niet meer wat voor argumenten om het maar niet te doen.
Bedrijfsartsen willen ook toegang tot het EPD... Waarom eigenlijk? En waarom wil jij dat iedereen meedoet?
pi_63066168
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Bij die mensen krijgen de zorgverleners toegang tot hun EPD.
Make my day!
pi_63066177
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Met die lui zelf zal niets gebeuren. Er heerst geen vloek op dat bezwaar.
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:42 schreef agter het volgende:

[..]

Bij die mensen krijgen de zorgverleners toegang tot hun EPD.
Het gaat mij erom wat er gaat gebeuren als lui "vergeten" bezwaar te maken en het na 15 december toch willen doen? Gaat het ze dan extra geld kosten? Mag het daarna niet meer?
pi_63066184
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat klopt.

Dat is valide.
Volgens mij krijg jij het idee, omdat je in die wereld van applicaties voor dit soort doeleinden zit, dat je het daarom moet beschermen. Alsof we zeggen "al dat soort projecten zijn slecht".
Maar dát is het niet. Het gaat om het feit dat je dergelijke persoonlijke gegevens niet moet willen vastleggen, of de mogelijkheid geven dat het wijdverspreid kan worden over één of ander netwerk. De voordelen zijn nagenoeg nihil.
De mensen die echt zo angstig zijn en menen dat dit systeem het leven voor ze veiliger maakt, dragen ook uit diezelfde angst een medisch paspoort bij zich. Bij allerlei chronische en relevante aandoeningen wordt geadviseerd om iets als een medisch paspoort bij je te hebben.
pi_63066190
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:41 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Bedrijfsartsen willen ook toegang tot het EPD... Waarom eigenlijk? En waarom wil jij dat iedereen meedoet?
Ze willen toegang ja. Maar er is een verschil tussen iets willen en iets krijgen.

Ik krijg geld voor iedereen die meedoet. Nee grapje. Persoonlijk denk ik dat het gewoon beter zal zijn voor het geven van zorg in het algemeen. Er zijn in het verleden namelijk al genoeg doden gevallen omdat er complicaties optraden door het toedienen van de verkeerde medicijnen.
pi_63066213
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:38 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dus?
Hier begint het mee..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_63066249
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:42 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

[..]

Het gaat mij erom wat er gaat gebeuren als lui "vergeten" bezwaar te maken en het na 15 december toch willen doen? Gaat het ze dan extra geld kosten? Mag het daarna niet meer?
quote:
Na de periode van 6 weken kunt u nog steeds bezwaar maken tegen het uitwisselen van uw gegevens.
Door bezwaar te maken zijn alle gegevens, dus óók de gegevens die eventueel al waren aangemeld, niet meer te raadplegen via het landelijk EPD.

bron
Maar dan kunnen er dus al mensen je gegevens hebben ingezien.
pi_63066272
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:43 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ze willen toegang ja. Maar er is een verschil tussen iets willen en iets krijgen.

Ik krijg geld voor iedereen die meedoet. Nee grapje. Persoonlijk denk ik dat het gewoon beter zal zijn voor het geven van zorg in het algemeen. Er zijn in het verleden namelijk al genoeg doden gevallen omdat er complicaties optraden door het toedienen van de verkeerde medicijnen.
Alle zorgverleners in HEEL Nederland kunnen jouw gegevens inkijken.
Toetsing gebeurt pas achteraf (en door wie?).
Make my day!
pi_63066298
quote:

[..]

Maar WAAROM!!!!!!!! is het volgens jou dan niet okay als het in de andere volgorde gaat? Vind je het zelf niet een beetje apart dat mensen niet gewoon uit zichzelf kunnen kiezen: "EPD, ja of nee?"

Waarom vind jij dat jij degene bent die het voor een ander mag uitmaken of hij wordt gered in zo'n geval of niet?

En die bedrijfsartsen krijgen die toegang heus wel hoor. Als het aan het CDA ligt in elk geval. Die lijers zijn echt smerig. Dit is gewoon een opwarmertje, over een paar jaar hebben allerlei partijen toegang zonder reden.
pi_63066318
quote:

[..]

Ik krijg geld voor iedereen die meedoet. Nee grapje. Persoonlijk denk ik dat het gewoon beter zal zijn voor het geven van zorg in het algemeen.
Waarom zijn vele dokters alsnog sceptisch? Niet enkel of het systeem wel veilig is, maar omtrent privacy en of dit echt wel nodig is.
quote:
Er zijn in het verleden namelijk al genoeg doden gevallen omdat er complicaties optraden door het toedienen van de verkeerde medicijnen.
Een arts weet al welke middelen niet samen kunnen gaan. Als hij die fout maakt, dan is dat gewoon slecht.
Hoe dan ook, het blijft mensenwerk. Verstandig is gewoon om zelf ook te weten welke medicijnen je gebruikt, en als dat hele belangrijke zijn, dan heb je ze bij je, of zet je ze in elk geval op een papiertje als je al niet een medisch paspoort brengt.

Ik postte eerder al een artikel van een arts die uitlegde waarom het EPD in dergelijke situaties niet zal helpen, noch bij bewusteloosheid.
pi_63066338
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:45 schreef OldJeller het volgende:

[..]

[..]

Maar dan kunnen er dus al mensen je gegevens hebben ingezien.
Daar gaat het niet om. De gegevens mogen vanaf het bezwaar niet meer worden gebruikt. Toch? En die 6 weken, wat is dat voor een periode?
pi_63066344
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:42 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat is valide.
Volgens mij krijg jij het idee, omdat je in die wereld van applicaties voor dit soort doeleinden zit, dat je het daarom moet beschermen. Alsof we zeggen "al dat soort projecten zijn slecht".
Nee hoor. Ik hoef het niet te beschermen. Ik weet alleen iets meer van de achtergronden van het syteem dat ze willen gebruiken en ik vind dat die informatie ook naar buiten gebracht moet worden. Helaas doe de overheid dat niet. Als er meer uitleg over het systeem komt, dan hebben mensen er misschien ook meer begrip voor.
quote:
Maar dát is het niet. Het gaat om het feit dat je dergelijke persoonlijke gegevens niet moet willen vastleggen, of de mogelijkheid geven dat het wijdverspreid kan worden over één of ander netwerk. De voordelen zijn nagenoeg nihil.
De mogelijkheid dat het wijgverspreid kan worden, die is er helaas nu al. Alleen niet via het EPD maar bijvoorbeeld via OZIS. Maar zoals ik al eerder zei, wat niet weet wat niet deert.
quote:
De mensen die echt zo angstig zijn en menen dat dit systeem het leven voor ze veiliger maakt, dragen ook uit diezelfde angst een medisch paspoort bij zich. Bij allerlei chronische en relevante aandoeningen wordt geadviseerd om iets als een medisch paspoort bij je te hebben.
Tja. We leven helaas in een digitale wereld nu. En je hebt altijd mensen die iets willen automatiseren als het te automatiseren valt. Zoals het EPD dus nu.
pi_63066358
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:46 schreef agter het volgende:

[..]

Alle zorgverleners in HEEL Nederland kunnen jouw gegevens inkijken.
Toetsing gebeurt pas achteraf (en door wie?).
Waarom zou een bepaalde zorgverlener jou gegevens willen inzien?
pi_63066360
quote:

[..]

Als dat het probleem is, dan gebruiken mensen kennelijk het medische paspoort niet goed...
Door de manier waarop de overheid het EPD aan het pushen is (want dat is het), heb ik niet de indruk dat het gaat om mensen die per ongeluk verkeerde medicijnen kregen...want dat kan ook anders opgelost worden.
Make my day!
pi_63066373
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:51 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Daar gaat het toch niet om...punt blijft dat ALLE zorgverleners in principe KUNNEN kijken...toch?
Waar of niet?
Make my day!
pi_63066375
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:48 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Maar WAAROM!!!!!!!! is het volgens jou dan niet okay als het in de andere volgorde gaat? Vind je het zelf niet een beetje apart dat mensen niet gewoon uit zichzelf kunnen kiezen: "EPD, ja of nee?"
Ook vreemd dat een dergelijke belangrijke kwestie niet persoonlijk geadresseerd wordt, maar als een stukje reclame in een brief met "aan de bewoners van dit adres" komt. Zodat de helft van de mensen die brief zonder te kijken weggooit.
Plus het feit dat je bezwaar moet maken als je het niet wil. Erg vreemd. Dat is net zoiets als een telefoonmaatschappij die jou een brief stuurt waarin staat dat je met een telefoonabonnement van 100 euro per maand akkoord gaat, tenzij je bezwaar tekent. Heel onrechtsgeldig. Net zoals deze brief over het EPD.
pi_63066448
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:49 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Waarom zijn vele dokters alsnog sceptisch? Niet enkel of het systeem wel veilig is, maar omtrent privacy en of dit echt wel nodig is.
[..]
Als je ziet wat sommige artsen in hun dossier hebben staan over hun patienten dan weet je dat wel. Ze maken zich zorgen over hun eigen privacy, niet die van de patienten.
quote:
Een arts weet al welke middelen niet samen kunnen gaan. Als hij die fout maakt, dan is dat gewoon slecht.
Hoe dan ook, het blijft mensenwerk. Verstandig is gewoon om zelf ook te weten welke medicijnen je gebruikt, en als dat hele belangrijke zijn, dan heb je ze bij je, of zet je ze in elk geval op een papiertje als je al niet een medisch paspoort brengt.

Ik postte eerder al een artikel van een arts die uitlegde waarom het EPD in dergelijke situaties niet zal helpen, noch bij bewusteloosheid.
Een arts hoort dat inderdaad te weten. Maar aan de buitenkant kan een arts niet zien dat jij allergisch bent voor iets. En toch denk ik dat bij bewusteloosheid het systeem wel zal helpen omdat je dan kunt zien of iemand ergens allergisch voor is. Het moet dan wel zo zijn dat je huisarts je medische gegevens goed moet bijhouden.
pi_63066457
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:52 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ook vreemd dat een dergelijke belangrijke kwestie niet persoonlijk geadresseerd wordt, maar als een stukje reclame in een brief met "aan de bewoners van dit adres" komt. Zodat de helft van de mensen die brief zonder te kijken weggooit.
Plus het feit dat je bezwaar moet maken als je het niet wil. Erg vreemd. Dat is net zoiets als een telefoonmaatschappij die jou een brief stuurt waarin staat dat je met een telefoonabonnement van 100 euro per maand akkoord gaat, tenzij je bezwaar tekent. Heel onrechtsgeldig. Net zoals deze brief over het EPD.
Voor mij is het gewoon duidelijk dat het weer een spelletje is van die smerige kankerlijers van het CDA. Godsamme wat zou ik er daar graag eentje van willen opensnijden.

Ik zal het natuurlijk niet doen, fysiek geweld is voor onnozelaars, lui die een Irak oorlog goedkeuren en vervolgens niet willen dat er wordt onderzocht of ze goed hebben gehandeld, maar het geeft aan hoe politici als een rode lap op mij kunnen werken.
pi_63066483
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:52 schreef agter het volgende:

[..]

Daar gaat het toch niet om...punt blijft dat ALLE zorgverleners in principe KUNNEN kijken...toch?
Waar of niet?
Klopt. Maar nu kunnen ook de helpdeskmedewerkers van mijn bedrijf erin, de ontwikkelaars, de directie en alle anderen die in ons bedrijf werken. Met het EPD kan dat niet meer.
pi_63066500
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:56 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
EN GEEF GODSAMME EEN KEER ANTWOORD OP MIJN VRAAG!!!

WAAROM meen jij dat je mensen moet opdringen om in leven te blijven?
pi_63066505
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:57 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Voor mij is het gewoon duidelijk dat het weer een spelletje is van die smerige kankerlijers van het CDA. Godsamme wat zou ik er daar graag eentje van willen opensnijden.

Ik zal het natuurlijk niet doen, fysiek geweld is voor onnozelaars, lui die een Irak oorlog goedkeuren en vervolgens niet willen dat er wordt onderzocht of ze goed hebben gehandeld, maar het geeft aan hoe politici als een rode lap op mij kunnen werken.
Over de manier waarop de brief van het EPD opgesteld is, ben ik het ook niet eens. Maar dat moet niet de reden zijn om er niet aan mee te doen in mijn ogen.
pi_63066510
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:58 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Klopt. Maar nu kunnen ook de helpdeskmedewerkers van mijn bedrijf erin, de ontwikkelaars, de directie en alle anderen die in ons bedrijf werken. Met het EPD kan dat niet meer.
Met het EPD kunnen alle zorgverleners alles in je dossier lezen.
Nogmaals: Waar of niet?
Make my day!
pi_63066521
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:59 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

EN GEEF GODSAMME EEN KEER ANTWOORD OP MIJN VRAAG!!!

WAAROM meen jij dat je mensen moet opdringen om in leven te blijven?
Omdat de meeste mensen graag het leven van andere mensen zuur willen blijven maken?
pi_63066537
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:50 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik hoef het niet te beschermen. Ik weet alleen iets meer van de achtergronden van het syteem dat ze willen gebruiken en ik vind dat die informatie ook naar buiten gebracht moet worden. Helaas doe de overheid dat niet. Als er meer uitleg over het systeem komt, dan hebben mensen er misschien ook meer begrip voor.
Nee. Toen ik de officiële voorlichtingssite doornam "infoepd.nl" leek het best aardig en alsof er geen nadelen aan kleven. Als je echter je wat beter inleest over hoe het hele systeem zal gaan werken en voor wie, dan merk je toch dat er iets verkeerd is.
Als dit systeem zogenaamd goed zou zijn, dan zouden die mensen die er baat bij hebben, allang op de hoogte zijn en direct voor een dergelijk EPD gaan. Nu MOET iedereen er maar aan. Absurd.
quote:
[..]

De mogelijkheid dat het wijgverspreid kan worden, die is er helaas nu al. Alleen niet via het EPD maar bijvoorbeeld via OZIS. Maar zoals ik al eerder zei, wat niet weet wat niet deert.
Jawel, tot op heden werden huisartsendossiers niet gedeeld. Dat zal straks anders zijn. De huisarts is voor de meeste burgers toch de belangrijkste arts.. althans, de arts die de meest uiteenlopende medische informatie over hen bezit.
quote:
[..]

Tja. We leven helaas in een digitale wereld nu. En je hebt altijd mensen die iets willen automatiseren als het te automatiseren valt. Zoals het EPD dus nu.
Dat is geen excuus.
De meeste mensen hebben geen EPD nodig, dus laat de makers de moeite besparen, want velen willen er niet één. Dat hele bezwaar om het 'af te schermen'.. vind je dat niet vreemd? Dan is je EPD namelijk waardeloos. Dus waarom op deze manier afschermen ipv gewoon helemaal geen EPD voor iemand aan te maken als hij bezwaar indient?
pi_63066538
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:59 schreef agter het volgende:

[..]

Met het EPD kunnen alle zorgverleners alles in je dossier lezen.
Nogmaals: Waar of niet?
Niet alles. Alleen jezelf zal alles kunnen lezen en je huisarts. Voor de rest worden alleen relevante medische gegevens verstuurd.
pi_63066632
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Niet alles. Alleen jezelf zal alles kunnen lezen en je huisarts. Voor de rest worden alleen relevante medische gegevens verstuurd.
Heb je daar een bron van?

Want op de site van het informatiepunt staat dat zorgverleners die gegevens op kunnen vragen...
En dat toetsing (wie wel en wie niet iets te zoeken had in je dossier) pas achteraf gebeurt.
Make my day!
pi_63066634
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Omdat de meeste mensen graag het leven van andere mensen zuur willen blijven maken?
Maar het is wel de juiste vraag of niet? Wie ben jij om voor mij te bepalen of ik in leven moet blijven of niet? Wie is het CDA om voor mij beslissingen te nemen over dit soort dingen? Het CDA zegt dat ik, om in leven te blijven, best wat privacy etc wil inleveren om IETS meer kans te hebben op overleven. Sorry hoor, maar mag ik dat zelf niet even beslissen?

Zeg mij nou eens, waarom ben jij er zo tegen dat het andersom werd gedaan? Waarom ben jij ertegen dat lui een handtekening moeten zetten voor toestemming in plaats van de huidige manier, een handtekening voor bezwaar?

En zeg eens eerlijk, heb je met dit soort methodes van de overheid niet een schijntje het idee dat er een dubbele agenda bij komt kijken? Dat er toch andere motieven zijn om de bevolking een foie gras gans behandeling te geven? Is er werkelijk geen enkele zenuwverbinding in je hersens die gaat flitsen met die gedachte?
pi_63066639
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:56 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je ziet wat sommige artsen in hun dossier hebben staan over hun patienten dan weet je dat wel. Ze maken zich zorgen over hun eigen privacy, niet die van de patienten.
Lijkt me sterk. Wellicht zal dat voor een aantal van hen gelden, maar de meeste hebben geen tijd om onnodige dingen te noteren of negatief te zijn. Slechts kort en krachtig; de feiten.
quote:
[..]

Een arts hoort dat inderdaad te weten. Maar aan de buitenkant kan een arts niet zien dat jij allergisch bent voor iets. En toch denk ik dat bij bewusteloosheid het systeem wel zal helpen omdat je dan kunt zien of iemand ergens allergisch voor is. Het moet dan wel zo zijn dat je huisarts je medische gegevens goed moet bijhouden.
Maar wanneer is deze allergie kwestie van belang? Hét argument vóór het EPD.
Enkel wanneer iemand bewusteloos is, is het niet? In alle andere gevallen kan hij, of een naaste, gewoon vertellen wat hij precies heeft.
In geval van bewusteloosheid en geen acuut geval kunnen ze je huisarts bellen en die zoekt 't dan even op. In een acuut geval kijken ze slechts naar een medisch paspoort en anders hanteren ze gewoon de standaard procedure. Dat zal niet veranderen met het EPD. Dit heb ik allemaal al eerder gepost overigens.
pi_63066678
RealBizkit666 een oprechte vraag:
Wat vindt je van het medisch geheim wat een huisarts (en andere artsen natuurlijk) heeft?
En wordt dat niet geschonden door het EPD?
Make my day!
pi_63066687
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:51 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat is niet de correcte vraag die moet worden gesteld. Het zijn jouw gegevens, dus je stelt eerst een vraag in belang van jezelf.
Waarom wordt er een EPD voor iemand aangemaakt, ook al acht hij dit onnodig en ongewenst?
pi_63066717
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:01 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Nee. Toen ik de officiële voorlichtingssite doornam "infoepd.nl" leek het best aardig en alsof er geen nadelen aan kleven. Als je echter je wat beter inleest over hoe het hele systeem zal gaan werken en voor wie, dan merk je toch dat er iets verkeerd is.
Als dit systeem zogenaamd goed zou zijn, dan zouden die mensen die er baat bij hebben, allang op de hoogte zijn en direct voor een dergelijk EPD gaan. Nu MOET iedereen er maar aan. Absurd.
[..]
Over hoe het EPD het land in wordt gegooid is een ander verhaal dan het EPD zelf.
quote:
Jawel, tot op heden werden huisartsendossiers niet gedeeld. Dat zal straks anders zijn. De huisarts is voor de meeste burgers toch de belangrijkste arts.. althans, de arts die de meest uiteenlopende medische informatie over hen bezit.
[..]
Het huiartsendossier wordt ook niet geheel gedeeld, alleen de medisch relevante info.
quote:
Dat is geen excuus.
De meeste mensen hebben geen EPD nodig, dus laat de makers de moeite besparen, want velen willen er niet één. Dat hele bezwaar om het 'af te schermen'.. vind je dat niet vreemd? Dan is je EPD namelijk waardeloos. Dus waarom op deze manier afschermen ipv gewoon helemaal geen EPD voor iemand aan te maken als hij bezwaar indient?
Het is geen excuus, dat weet ik. Waarom het op die manier moet dat weet ik ook niet. Ook dat kan ik helaas niet veranderen. Dat is een keuze die gemaakt is door een groep die zich ICT in de Zorg noemnt en niet de overheid.
pi_63066727
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:08 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat is niet de correcte vraag die moet worden gesteld. Het zijn jouw gegevens, dus je stelt eerst een vraag in belang van jezelf.
Waarom wordt er een EPD voor iemand aangemaakt, ook al acht hij dit onnodig en ongewenst?
De kern van de discussie is dat ik vind dat mijn medische gegevens van MIJ zijn en niet van een willekeurige zorgverlener.
In het EPD systeem is het niet eens mogelijk om bepaalde gegevens af te schermen...
Make my day!
pi_63066742
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:05 schreef agter het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van?

Want op de site van het informatiepunt staat dat zorgverleners die gegevens op kunnen vragen...
En dat toetsing (wie wel en wie niet iets te zoeken had in je dossier) pas achteraf gebeurt.
Mwoah. Laat ik zeggen dat ik weet wat er in het bericht staat wat er door gestuurd gaat worden. Zoals ik al zei ben ik zelf ontwikkelaar in een bedrijf dat de software voor huisartsen en apotheken maakt,
pi_63066751
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:09 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Over hoe het EPD het land in wordt gegooid is een ander verhaal dan het EPD zelf.
[..]

Het huiartsendossier wordt ook niet geheel gedeeld, alleen de medisch relevante info.
[..]

Het is geen excuus, dat weet ik. Waarom het op die manier moet dat weet ik ook niet. Ook dat kan ik helaas niet veranderen. Dat is een keuze die gemaakt is door een groep die zich ICT in de Zorg noemnt en niet de overheid.
Op de info-site werd het mij ook niet duidelijk welke gegevens er precies gedeeld gaan worden.
Zolang ik dat niet weet, kan ik geen toestemming geven...
Make my day!
pi_63066764
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Mwoah. Laat ik zeggen dat ik weet wat er in het bericht staat wat er door gestuurd gaat worden. Zoals ik al zei ben ik zelf ontwikkelaar in een bedrijf dat de software voor huisartsen en apotheken maakt,
En dat kan zo veranderen, toch?
Op de info-site staat hier tenslotte niets over...
Make my day!
pi_63066805
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
Je ID ben je verplicht bij je te hebben. Dat paspoort en SOS ding niet.
De meeste incidenten met medicatie is met bejaarden, omdat ze soms ietwat vergeetachtig zijn.
Diezelfde bejaarden zullen echt niet eerder hun ID-kaart bij zich hebben dan medicatie die van levensbelang is.
In dat geval is dan zo'n EPD waardeloos, omdat die meest relevante groep geen ID bij zich heeft.

Daarnaast.. je zegt dat er enkel een BSN-nummer in het systeem staat en daaronder de medische gegevens. Dus als er een acute situatie zich voordoet, want in alle andere situaties kan de patiënt aangeven wat hij/zij heeft, dan is er spoed.. dan kan er een cijfertje van dat hele negencijferige nummer verkeerd worden ingetypt. Vervolgens zien ze enkel de medische gegevens en niet de naam of andere persoonsgegevens (volgens jou), dus kan men niet bevestigen dat dat die patiënt is.. en is al snel een fout ontstaan en handelt men alsnog met de veronderstelling dat de patiënt allergie heeft, of juist wel (onrechtmatig) een allergie heeft.
Waardeloos.
pi_63066830
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:07 schreef agter het volgende:
RealBizkit666 een oprechte vraag:
Wat vindt je van het medisch geheim wat een huisarts (en andere artsen natuurlijk) heeft?
En wordt dat niet geschonden door het EPD?
In mijn ogen niet. Als het namelijk zo erg was, dan zou de huisarts namelijk jou gegevens nooit aan iemand anders geven ook al zou je dat zelf willen. Dus nu is dat medisch geheim ook al niets waard want jij kunt je gegevens zo aan een andere huisarts over laten dragen.
pi_63066849
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:12 schreef agter het volgende:

[..]

En dat kan zo veranderen, toch?
Op de info-site staat hier tenslotte niets over...
HL7v3 verhaal wordt niet zomaar veranderd.
pi_63066860
Zelfs de huisartsenpraktijken hebben een brief hangen dat ze ongerust zijn...terwijl die er toch ook voordeel van zouden moeten hebben... zij zijn tenslotte ook zorgverlener.
Zolang de huisartsen al bezwaren hebben...denk ik dat we er goed aan doen om dubbel op te letten wie we toestemming geven en wie niet.
Make my day!
pi_63066865
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:11 schreef agter het volgende:

[..]

Op de info-site werd het mij ook niet duidelijk welke gegevens er precies gedeeld gaan worden.
Zolang ik dat niet weet, kan ik geen toestemming geven...
En dat is ook de reden waarom dat ik graag zou willen zien dat er meer informatie aan de burgers moet worden gegeven en niet alleen zo een zielige brief.
pi_63066874
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Elke zorgverlener kan gewoon het hele patiëntendossier kijken door dit systeem.
Stel je bent bij de huisarts in Breda geweest, een keer bij een arts in Maastricht en een keer bij een arts in Almere... dan kan een arts in Rotterdam (als jouw EPD niet afgeschermd is) gewoon al die bezoekjes en informatie van die eerder bezochte artsen inkijken.
Dát is het EPD.
pi_63066890
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:15 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

In mijn ogen niet. Als het namelijk zo erg was, dan zou de huisarts namelijk jou gegevens nooit aan iemand anders geven ook al zou je dat zelf willen. Dus nu is dat medisch geheim ook al niets waard want jij kunt je gegevens zo aan een andere huisarts over laten dragen.
In het geval wat jij schets, dat ik gegevens over laat dragen, dan vraag IK daar zelf om...toch?
Dat is heel iets anders dan dat er een geautomatiseerd systeem is waardoor ALLE zorgeverleners in Nederland dat kunnen lezen.
Lijkt mij nogal een wezelijk verschil.
Make my day!
pi_63066899
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:17 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Stel je bent bij de huisarts in Breda geweest, een keer bij een arts in Maastricht en een keer bij een arts in Almere... dan kan een arts in Rotterdam (als jouw EPD niet afgeschermd is) gewoon al die bezoekjes en informatie van die eerder bezochte artsen inkijken.
Dát is het EPD.
Dat klopt. En dat komt doordat je eigen huisarts verantwoordelijk is voor een goed dossier. Als een huisarts in Breda een regel aanmaakt, dan komt deze in de database van je eigen huisarts te staan.
pi_63066915
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:17 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dát is het EPD.
Sterker nog...volgens de info-site kunnen alle zorgverleners dat bekijken.
Zelfs de definitie van zorgverlener staat niet vermeld. Wie is dat?
Zijn dat ook mensen die steunkousen bij je aantrekken?
Make my day!
pi_63066932
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:09 schreef RealBizkit666 het volgende:

Bron?
Plus hoe wordt bepaald wat medisch relevant is (als iemand bewusteloos binnenkomt op de eerste hulp)? Wie bepaald dat?
quote:
[..]

De heeft helemaal niet zoveel zeggenschap. Een ICT-groep kan zoveel willen, net zoals elke andere project groep.. maar als in deze kwestie de overheid het niet wil, dan komt het er niet.
pi_63066937
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:18 schreef agter het volgende:

[..]

In het geval wat jij schets, dat ik gegevens over laat dragen, dan vraag IK daar zelf om...toch?
Dat is heel iets anders dan dat er een geautomatiseerd systeem is waardoor ALLE zorgeverleners in Nederland dat kunnen lezen.
Lijkt mij nogal een wezelijk verschil.
Klopt. En met het EPD is dat ook de bedoeling. Jij zegt aan een huisarts dat hij de data mag ophalen via het EPD.
Elke andere zorgverlener KAN dat inderdaad ook, maar zolang deze je BSNnummer niet heeft kan hij toch niets opvragen.
pi_63066974
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:20 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Bron?
Plus hoe wordt bepaald wat medisch relevant is (als iemand bewusteloos binnenkomt op de eerste hulp)? Wie bepaald dat?
[..]
Het bedrijf waar ik werk wat moet zorgdragen dat het bericht doorgestuurd kan worden via het HL7v3 protocol. De mensen die dat bepalen is de groep ICT in de Zorg.
quote:
De heeft helemaal niet zoveel zeggenschap. Een ICT-groep kan zoveel willen, net zoals elke andere project groep.. maar als in deze kwestie de overheid het niet wil, dan komt het er niet.
Dat klopt. Maar dat is de groep die alles moet regelen voor het EPD.
pi_63066981
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:20 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Klopt. En met het EPD is dat ook de bedoeling. Jij zegt aan een huisarts dat hij de data mag ophalen via het EPD.
Elke andere zorgverlener KAN dat inderdaad ook, maar zolang deze je BSNnummer niet heeft kan hij toch niets opvragen.
Kortom, zo lek als een mandje dus.
Als je geen bezwaar indient, kunnen alle zorgverleners gewoon alles bekijken. Ongeacht hoe vertrouwelijk je gesprekken geweest zijn...het enige wat iemand van je moet weten is je BSN-nummer.
Make my day!
pi_63066998
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:18 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat klopt. En dat komt doordat je eigen huisarts verantwoordelijk is voor een goed dossier. Als een huisarts in Breda een regel aanmaakt, dan komt deze in de database van je eigen huisarts te staan.
En de informatie over jou uit de database van je huisarts wordt weer gedeeld met andere zorgverleners als zij dit opvragen. Dus alles is gewoon te zien.
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:20 schreef agter het volgende:

[..]

Ja, het is goed mogelijk dat ook de fysiotherapeut kan zien of je naar de gynaecoloog bent geweest en wat daar precies verricht is. Nounou, dat is relevant.
Het huidige systeem is beter. Je huisarts stuurt enkel de relevante informatie naar je specialist door als jij naar een specialist gaat, geen andere informatie of medische geschiedenis.
pi_63067006
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:23 schreef agter het volgende:

[..]

Als je geen bezwaar indient, kunnen alle zorgverleners gewoon alles bekijken. Ongeacht hoe vertrouwelijk je gesprekken geweest zijn...het enige wat iemand van je moet weten is je BSN-nummer.
En jij kan dan vervolgens de mensen wat er ongevraagd in kijken voor de rechter slepen en er waarschijnlijk financieel beter van worden.
pi_63067028
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Het bedrijf waar ik werk wat moet zorgdragen dat het bericht doorgestuurd kan worden via het HL7v3 protocol. De mensen die dat bepalen is de groep ICT in de Zorg.
[..]

Dat klopt. Maar dat is de groep die alles moet regelen voor het EPD.
En zij kregen de opdracht van de overheid. De overheid wil dit.
pi_63067041
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:24 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En jij kan dan vervolgens de mensen wat er ongevraagd in kijken voor de rechter slepen en er waarschijnlijk financieel beter van worden.
Daar gaat het toch niet om?
Feit is dat iemand dan al gekeken heeft.
Bovendien is het te idioot voor woorden dat ik dat dan bij zou moeten houden (dmv een formulier wat ik in moet vullen inclusief ID).
Dit is precies het bezwaar wat het college voor persoonsbescherming gemaakt heeft over het EPD...dat het te zot voor woorden is dat je dat dan maar achteraf moet gaan zitten controleren...
Make my day!
pi_63067046
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:20 schreef agter het volgende:

[..]

Zorgverleners die in aanmerking komen voor een UZI-pas kunnen in het systeem. de priziece criteria weet ik helaas niet allemaal van buiten. Je moet in ieder geval BIG geregistreerd zijn, dat is er 1 van. Iemand die je steunkousen aantrekt is dat niet in ieder geval.
pi_63067069
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:26 schreef OldJeller het volgende:

[..]

En zij kregen de opdracht van de overheid. De overheid wil dit.
Nope. De zorgverleners willen een EPD. De overheid heeft daar alleen toestemming voor gegeven.
  zondag 9 november 2008 @ 01:28:13 #175
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_63067070
Vind het gedoe op zich onzin, binnen 10 jaar heeft toch iedere Nederlander een chip in zijn lichaam waarmee alle benodigde info kan worden opgevraagd.
Zonde om hier nu zo'n geld in te steken.

Stapje voor stapje.....
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_63067086
RB.. o.a. deze was je vergeten --> EPD, elektronisch patiëntendossier #2

pi_63067090
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:26 schreef agter het volgende:

[..]

Daar gaat het toch niet om?
Feit is dat iemand dan al gekeken heeft.
Bovendien is het te idioot voor woorden dat ik dat dan bij zou moeten houden (dmv een formulier wat ik in moet vullen inclusief ID).
Dit is precies het bezwaar wat het college voor persoonsbescherming gemaakt heeft over het EPD...dat het te zot voor woorden is dat je dat dan maar achteraf moet gaan zitten controleren...
Niet? Maar waarom zou een huisarts die niets met jouw van doen heeft in jouw dossier willen kijken? Je moet natuurlijk wel vertrouwen hebben in die mensen. Anders zou je ook geen vertrouwen moeten hebben in je eigen huisarts want ook deze kan zomaar gegevens van ander mensen inzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door RealBizkit666 op 09-11-2008 01:30:49 (Typfouten, het wordt al te laat nu...) ]
pi_63067102
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:28 schreef GizartFRL het volgende:
Vind het gedoe op zich onzin, binnen 10 jaar heeft toch iedere Nederlander een chip in zijn lichaam waarmee alle benodigde info kan worden opgevraagd.
Zonde om hier nu zo'n geld in te steken.

Stapje voor stapje.....
Dan leven er misschien al mensen op Mars.
pi_63067109
Ik heb nu 2 topics gevolgd en actief gepost over dit onderwerp.
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de informatie die we door de overheid gekregen hebben (brief en website):
- heel summier is
- de zaken toch net wat anders voorstelt dan wat RealBizkit666 beschrijft
- er sprake is van halve leugens, of achterhouden van de waarheid.

Waarom wordt er niet gewoon verteld hoe het in elkaar zit?
Make my day!
pi_63067113
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:28 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nope. De zorgverleners willen een EPD. De overheid heeft daar alleen toestemming voor gegeven.
Wellicht een handjevol, en zeker niet op deze manier.
Dit geforceerde gedoe.
pi_63067125
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:28 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De huisartsen willen niet wat nu op tafel ligt...in ieder geval...wie dan wel?
Make my day!
pi_63067146
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:30 schreef agter het volgende:
Ik heb nu 2 topics gevolgd en actief gepost over dit onderwerp.
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de informatie die we door de overheid gekregen hebben (brief en website):
- heel summier is
- de zaken toch net wat anders voorstelt dan wat RealBizkit666 beschrijft
- er sprake is van halve leugens, of achterhouden van de waarheid.

Dat wil ik ook graag weten.
pi_63067165
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:31 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat wil ik ook graag weten.
Ik wil je trouwens een compliment geven dat je zo dapper alles probeert te beantwoorden. Dat vind ik super van je!
Make my day!
pi_63067177
quote:

[..]

De huisartsen willen niet wat nu op tafel ligt...in ieder geval...wie dan wel?
Ze willen wel het EPD, maar niet zoals het er nu is inderdaad. Er moet ook nog genoeg aan ontwikkeld worden wat dat betreft, daarom wordt het volgend jaar ook pas in werking genomen als dat al haalbaar is.
pi_63067191
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:33 schreef agter het volgende:

[..]

Ik wil je trouwens een compliment geven dat je zo dapper alles probeert te beantwoorden. Dat vind ik super van je!
Dank je.
pi_63067197
quote:
Geloof je dat de overheid werkelijk wil hoe al dit soort prive en gevoelige projectjes in elkaar steken?
Bekijk de objectiviteit bij de OV-chipkaart. Alleen over de voordelen hoor je ze, dat dat ding waardeloos is, makkelijk gehackt wordt en een zware inbreuk op je privacy is hoor je ze niet over.
pi_63067205
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:33 schreef agter het volgende:

[..]

Inderdaad. Relaxed, RealBizkit.
pi_63067214
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:30 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wellicht een handjevol, en zeker niet op deze manier.
Dit geforceerde gedoe.
Tja. Die 150 kutkoppen daar in Den Haag denken dat ze alles kunnen doen en laten wat ze willen. Waaronder een vodje aan mensen sturen zonder er in te zetten wat er precies allemaal gaat gebeuren met het EPD. Ik denk dat de groep die het EPD verzonnen hebben zich ook wel een aantal keer achter hun oren gekrabd hebben met wat Klink gedaan heeft.
pi_63067238
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Niet? Maar waarom zou een huisarts die niets met jouw van doen heeft in jouw dossier willen kijken? Je moet natuurlijk wel vertrouwen hebben in die mensen. Anders zou je ook geen vertrouwen moeten hebben in je eigen huisarts want ook deze kan zomaar gegevens van ander mensen inzien.

Een 'zorgverlener' kan vanalles zijn. Dat zijn niet enkel artsen.
En dan nog. Zoals het er nu voor staat kan alleen je huisarts jouw gegevens inzien. Dus ja, één persoon kan al je persoonlijke informatie bekijken. Als je naar een specialist gaat, dan kan die een stukje (slechts het relevante) van die informatie bekijken. Maar dan weet je: oké, dat zijn er twee.
Straks is dat anders.
pi_63067255
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Tja. Die 150 kutkoppen daar in Den Haag denken dat ze alles kunnen doen en laten wat ze willen. Waaronder een vodje aan mensen sturen zonder er in te zetten wat er precies allemaal gaat gebeuren met het EPD. Ik denk dat de groep die het EPD verzonnen hebben zich ook wel een aantal keer achter hun oren gekrabd hebben met wat Klink gedaan heeft.
Als het vrijblijvend was geweest, dus dat je slechts een EPD kreeg als je je ervoor aanmeldde, dan denk ik dat een heel stel mensen die nu bezwaar hebben gemaakt, ermee in zouden hebben gestemd.
pi_63067283
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:40 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Als het vrijblijvend was geweest, dus dat je slechts een EPD kreeg als je je ervoor aanmeldde, dan denk ik dat een heel stel mensen die nu bezwaar hebben gemaakt, ermee in zouden hebben gestemd.
Dat denk ik ook wel ja.

Veel mensen om mij heen vragen dan ook om wat meer informatie omdat ze weten dat ik er wat meer vanaf weet.
Maar nu ga ik slapen.
pi_63067327
Gewoon die hele groep lijers van het kabinet in een container zetten met een blikje Zyklon B. Weet je wat, doe maar gewoon de hele tweede kamer, tijd voor vernieuwing, dat prediken ze toch constant.
pi_63067368
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat denk ik ook wel ja.

Veel mensen om mij heen vragen dan ook om wat meer informatie omdat ze weten dat ik er wat meer vanaf weet.
Maar nu ga ik slapen.
Van jou wordt hier ook verwacht dat je alle ins- and outs vertelt over dit project!
Weltrusten.

Overigens.. ik merk al vaak dat er wordt afgedwaald in deze discussie. Het gaat er uiteindelijk om:
als iemand geen EPD wil, dan moet hij er ook geen krijgen. Geen onzin met 'afscherming' als je bezwaar maakt. Gewoon geen EPD. Waarom een EPD als de gegevens toch afgeschermd zouden zijn?
pi_63067389
Op die info- site van de EPD kun je ook een contactformulier invullen als je vragen hebt.
Ik ga dat eens doen, met de vraag of ze niet hier wat meer info willen verstrekken.
Ben heel benieuwd hoe serieus ze mij als burger nemen...

edit:
Contactformulier ingevuld met de volgende opmerking:
quote:
Op een van Nederlands grootste internetfora (forum.fok.nl) is een levendige discussie over de achtergrond en de inhoud van het EPD gaande. Een vaak gehoorde opmerking is dat er zo weinig informatie beschikbaar is. Bijvoorbeeld: Wat is de definitie van een zorgverlener? Welke informatie wordt er straks precies ontsloten? Waarom is er gekozen voor een zgn. Opt-out systeem waarin mensen bezwaar moeten maken? Etc.

Zo zijn er nog veel meer vragen die leven bij diverse mensen.

Ik zou het op prijs stellen als u deel zou willen nemen aan deze discussie en vooral als u deze vragen op het forum zou willen beantwoorden.

Het topic wat hier over gaat is:
EPD, elektronisch patiëntendossier #2

Bij voorbaat dank,
XXXX
Ben benieuwd...

[ Bericht 68% gewijzigd door agter op 09-11-2008 01:59:23 ]
Make my day!
pi_63069888
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:50 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Van jou wordt hier ook verwacht dat je alle ins- and outs vertelt over dit project!
Weltrusten.

Overigens.. ik merk al vaak dat er wordt afgedwaald in deze discussie. Het gaat er uiteindelijk om:
als iemand geen EPD wil, dan moet hij er ook geen krijgen. Geen onzin met 'afscherming' als je bezwaar maakt. Gewoon geen EPD. Waarom een EPD als de gegevens toch afgeschermd zouden zijn?
Op die vraag kan ik geen antwoord geven.
pi_63069896
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:52 schreef agter het volgende:
Op die info- site van de EPD kun je ook een contactformulier invullen als je vragen hebt.
Ik ga dat eens doen, met de vraag of ze niet hier wat meer info willen verstrekken.

edit:
[..]

Ben benieuwd...
Ik ben ook benieuwd.
  zondag 9 november 2008 @ 11:00:23 #197
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63069978
quote:

[..]

Ik snap ook niet dat die lui die allergisch waren of zijn voor de meest basale middelen als jodium, bepaalde basic ontsmettingsmiddelen of de standaard antibiotica, nooit de moeite hebben genomen om een allergiekaartje in hun portemonnee te doen. Dat zou nog sneller werken dan het EPD.

Maar, zoals eerder bekend, de mens is in het algemeen een luie donder.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 9 november 2008 @ 12:04:13 #198
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63070850
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:23 schreef agter het volgende:

[..]

En wie zegt dat je BSN de enige zoek criteria wordt om de data mee op te zoeken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_63071769
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:52 schreef agter het volgende:

edit:
[..]

Ben benieuwd...
Je denkt toch niet dat er zo'n pief uit Den Haag op een internetforum antwoord komt geven op dat soort vragen? Je had beter het hele forum erbuiten kunnen laten en je vragen heel concreet in dat formulier gezet. Dat scheelt zo'n persoon het doorspitten van -tig reacties en tegen de tijd dat die persoon hier aankomt, is het al bij #82346.

Gewoon je vragen heel duidelijk en concreet geformuleerd in dat venster zetten en een paar maanden afwachten voor je antwoord krijgt. Als minister Klink tijd heeft tussen het verzieken van het land door, komt hij vast met een antwoord als "Deze vragen kan ik helaas niet beantwoorden met het oog op de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de kiezer in het CDA."
pi_63073067
quote:
Op zondag 9 november 2008 12:56 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat er zo'n pief uit Den Haag op een internetforum antwoord komt geven op dat soort vragen? Je had beter het hele forum erbuiten kunnen laten en je vragen heel concreet in dat formulier gezet. Dat scheelt zo'n persoon het doorspitten van -tig reacties en tegen de tijd dat die persoon hier aankomt, is het al bij #82346.

Gewoon je vragen heel duidelijk en concreet geformuleerd in dat venster zetten en een paar maanden afwachten voor je antwoord krijgt. Als minister Klink tijd heeft tussen het verzieken van het land door, komt hij vast met een antwoord als "Deze vragen kan ik helaas niet beantwoorden met het oog op de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de kiezer in het CDA."
Joh, ik ben gewoon benieuwd. En ik zou het wel leuk vinden als ze WEL vragen komen beantwoorden.
Heb er verders geen verwachtingen van, maar je weet maar nooit!
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')