Ik gebruikte een silicone bakvorm. De stukjes biscuit leken te gaan drijven, vond ik al vreemd. Het geheel leek mij veel te vloeibaar. Na 24 uur in de koelkast was de cake dan nog veeeel te zacht...quote:350 gr roomboter
400 gr suiker
4 eieren
400 gr biscuitjes
10 eetlepels cacao
Laat de boter smelten[niet bruin laten worden]
Mix de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor.
Breek de koekjes fijn.
Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes.
Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven.
Snij de cake de volgende dag aan plakjes
Ik had het gewoon in een pan op het vuur laten smelten..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken
Boter trouwens au bain marie smelten?
Doe het altijd in de magnetron..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken
Boter trouwens au bain marie smelten?
Ik vind dat korrelige juist lekker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:28 schreef kabouter.muts het volgende:
O ja de eieren met de suiker heel goed mixen anders blijft de suiker korrelig enzo.
Gebruik dan ook fijne basterdsuiker.
Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.quote:[b]Op dinsdag 28 oktober 2008 13:10 Kan het de boter geweest zijn, mogelijk dat ik geen echte roomboter had..
Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal nietquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.
Ja als mijn zusje er ook van gaat eten doe ik het ook met vanille vla, anders niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:43 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vind dat korrelige juist lekker.![]()
En ik gebruik dus geen eieren maar vanillevla vanwege de veiligheid. Die tip kreeg ik ooit van een kok in een bejaardenhuis waar ik stage liep toen ik dit wilde trakteren en mijn weerstand is ook niet wat het moet zijn dus dit is beter. En je proeft er niks van.
Leuke wetenswaardigheid! Zo leer je nog eens wat op Fok!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:03 schreef Hekates het volgende:
klopt, daarom heet het soms ook Arretje NOF cake. Waarbij NOF staat voor de Nederlandse Olie Fabrieken.
Bron: http://ministerieetenendr(...)/01/arretje_nof.htmlquote:Arretje Nof-cake was een luxe zoetigheid in de jaren vijftig en had wel enige status in Nederland. Het recept is een versimpeling van een mooi nagerecht uit Emilia-Romagna, genaamd Salame di chioccolato. De Nof-bonzen vervingen alles wat er maar mooi was aan ingrediėnten door simpele Hollandse kost. En natuurlijk in plaats van goede boter gebruikte men plantaardige margarine van de firma Calvé-NOF
[..]
Op internet vind je recepten met lange vingers, met échte boter, met van alles en nog wat. Stoor je daar niet aan. Allemaal onzin en modernistisch gedoe. Óf je maakt een mooie luxe chocoladesalamie (recept volgt) of je maakt Arretje Nof-cake. Doe je dat laatste dan doe je het zoals boven beschreven. De Arretjecake van "De Morgenstond" voldeed precies aan mijn verwachting. De cakefoto heb ik van internet gepikt.
Als er boter op staat is het roomboter. Margarine en vergelijkbare troep mag geen boter genoemd worden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:04 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal nietZat wel in een stukje papier, niet in een kuipje...
Ma goed, ga zo nieuw halen
Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou heb ik zo een silliconen bakvorm... is dat een probleem..?
Nog nooit eerder gebruikt namelijk... en moet ik die cakevorm ook met folie bekleden voordat de cake de koelkast in gaat?
De vorige keer 24 uur laten staan :pquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:31 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.
En hij moet echt wel een paar uur opstijven hč.
De siliconenvorm kan het probleem niet zijn maar als je twijfelt zou je het ook in een taartvorm/ovenschaal/andere vorm kunnen gieten.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:39 schreef maok het volgende:
Ik maak het ook wel in een siliconen vorm. Maar wil hem wel goed kunnen aandrukken voor ik hem in de koelkast zet, met een siliconen vorm moet je dan dus even tegendruk geven met je andere hand aan de buiten kant. Ik dek het af met plasticfolie.
Check... afwachten maarquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:52 schreef maok het volgende:
nee alleen afdekken
Dat kan niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Check... afwachten maar
Ziet er toch heel anders uit als dat ik mij herinner. Koop er anders wel 1 in de winkel
Hmm, had ik ff moeten wachten, ma goed, als het maar goed stolt, dat is belangrijkste..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Je moet de boter wel een beetje af laten koelen inderdaad, anders heb je sompige koekjes.
Maar het zou wel moeten stollen.![]()
Mijn recept gebruikt?
Zo zacht als het bij TS lijkt uit haar verhaal klinkt hoe dan ook niet goed. Op kamertemperatuur zou roomboter al moeten stollen, laat staan in een iets te warme koelkast. Als de koelkast warmer zou zijn dan 10 graden, dan mag ik hopen dat TS dat gelijk zou merken.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:
Wat raar dat het weer mis gaat. Zou je koelkast niet koud genoeg staan?
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:
Wat raar dat het weer mis gaat. Zou je koelkast niet koud genoeg staan?
Au bain Marie.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?
Btw. welke stevigheid moet ik aan denken bij de cake, de stevigheid van de roomboter of nog harder?
Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.quote:
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leekquote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:32 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.
Boter doe je in een klein pannetje. Dat pannetje hang je in een grotere pan gevuld met (bijna) kokend water die op het vuur staat. Zo voorkom je dat de boter warmer wordt dan het water. Max 100 graden dus.
Die gok was meer omdat je de term au bain marie niet goed wist en het verschil tussen margarine en roomboter niet zei te herkennen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:35 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leekHeb alleen geen ervaring met cakes en taarten etc.
Ga ik dat proberen... Boter moet dus niet zo dun als water/olie worden?
Als je boter te lang en/of te het verhit stolt het veel langzamer tot niet meer. Ligt wel aan het soort boter. Je krijgt dan een soort vloeibare boter, die stolt immers ook niet. Ik denk dat daarom je cake ook zo nat blijft.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?
MinderMutsig geeft ongeveer eenzelfde verhouding in haar recept, dus daar zou het haast niet aan moeten liggen. Maar, misschien gebruikt TS Large eieren ipv M?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef Maringo het volgende:
Na het lezen van je recept heb je ook wel veel vloeibare producten. 4 eieren bv, 1 of 2 lijken mij wel genoeg.
En het wordt ook weer eens tijd dat ik er eentje ga maken ook
Ja klopt, ik zat verkeerd te kijken. ik zag vier eieren staan en die boter, keek nog een keer, en toen las ik de 200 gram suiker van MM. my bad.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:47 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
MinderMutsig geeft ongeveer eenzelfde verhouding in haar recept, dus daar zou het haast niet aan moeten liggen. Maar, misschien gebruikt TS Large eieren ipv M?
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:00 schreef Maringo het volgende:
[..]
Ja klopt, ik zat verkeerd te kijken. ik zag vier eieren staan en die boter, keek nog een keer, en toen las ik de 200 gram suiker van MM. my bad.
Lijkt mij een boter probleem.
Toch ff voor de zekerheid vragen: TS, weeg je alles nauwkeurig af?
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:49 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou ik probeer het van de week nog een keer, en als het dan mis gaat schei ik er mee uit
Zal ook eens een weegschaaltje halen, alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn
Omdat je alles Au bain doet. Dat is wel een goeie voor beginnende cakebereidersquote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:31 schreef Hekates het volgende:
Arretjes cake is anders niet makkelijk te laten mislukken, iig niet met mijn recept.
[recept]
Neem dan meteen een goeie meequote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:24 schreef Phuturistixxx het volgende:
Jaja, ga al een weegschaal halen
Dat is volgens de kenners geen arretjescake, maar een veryupte sleecake.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:31 schreef Hekates het volgende:
Arretjes cake is anders niet makkelijk te laten mislukken, iig niet met mijn recept.
[recept]
Dat zou kunnen, maar dit is ongeveer hoe mijn moeder het altijd maakte en zij noemde het arretjes cake.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Dat is volgens de kenners geen arretjescake, maar een veryupte sleecake.Het gaat uiteindelijk om of het lekker is, maar het wijkt teveel af van een arretjescake om dit zo te noemen.
nog een wijze (kook)les voor je idd;quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:49 schreef Phuturistixxx het volgende: - - - >8 - - - alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn![]()
Dit was au bain marie-louise he! Dus niet direct op het vuur!quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:50 schreef MinderMutsig het volgende:
Ah ik zie al waar het mis gaat. De boter moet niet te heet worden. Als je die als heel blok smelt met een pan rechtstreeks op het vuur dan is de gesmolten boter al zowat aan het koken terwijl het blok nog niet eens zacht is.
De volgende keer kan je beter de boter in stukjes snijden en dan op een zacht vuurtje laten smelten. Gaat ook nog eens sneller.
De bodem van het kleine pannetje mag officieel niet het water raken.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:21 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Dit was au bain marie-louise he! Dus niet direct op het vuur!
Maar ik snap je punt...
Als je het zo bekijktquote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[ afbeelding ]
Haha, dubieuze foto hoor. Het had zomaar een gevulde wc in een willekeurige trein kunnen zijn.
Maar zo ziet het er inderdaad uit zoals het moet. Eigenlijk al behoorlijk stug tijdens het maken, en niet zoals Phuturistixxx omschrijft.
Smeerlap.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[ afbeelding ]
Haha, dubieuze foto hoor. Het had zomaar een gevulde wc in een willekeurige trein kunnen zijn.
Maar zo ziet het er inderdaad uit zoals het moet. Eigenlijk al behoorlijk stug tijdens het maken, en niet zoals Phuturistixxx omschrijft.
Het zijn dan ook eerder wafelkruimels dan stroopwafelkruimels, want de stroop is in geen velden of wegen te bekennen bij die gortdroge bende.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:27 schreef Hekates het volgende:
Stroopwafel kruimels zijn bij mij trouwens geen verkruimelde stroopwafels, maar de restjes die overblijven bij het uitsteken van een stroopwafel. Bij ons op de markt worden die kruimels in zakjes verkocht.
OMG.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:01 schreef RobinOok het volgende:
Mijn gepimpte arretjescake. Hoewel ik denk dat het eerder een arretjespudding is geworden. Redelijk stevig, maar plakken kan je niet echt snijden.
[ afbeelding ]
* 125g boter met 100g pure chocolade au bain marie smelten en tot homogene saus roeren
* 2 eetlepels hazelnootlikeur door deze saus roeren
* 2 eitjes met 200g witte basterdsuiker dik en lobbig mixen
* afgekoelde boterchocolademengsel voorzichtig door het eisuikermengsel roeren
* 200g verkruimelde bastognekoeken door het mengsel roeren
* in met bakpapier beklede vormpjes storten
* opstijven in koelkast
En daarna een beetje opleuken. Het lijkt een beetje overdone, hihi, of nee, het lijkt heel erg overdone, maar toch paste de smaken allemaal wel bij elkaar, was heel niet mis:
[ afbeelding ]
Arretjescake met caramel-saus (ingekookte gecondenseerde melk), schijfjes banaan, beetje palmsuiker erover, daar even de blowtorch op. En dan om het af te maken wat gecarameliseerde pecannoten.
Kon het vanmorgen gelijk merken aan de weegschaal!
Hm, ja, vriend ja. :-)quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:51 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
OMG.
Heb jij eigenlijk al een vriendin/vrouw/vriend/man?
Ze zien er tenminste wel uit zoals een arretjescake eruit hoort te zien!quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:00 schreef maok het volgende:
Nou niet zulke artistieke foto's als RobinOok, op je schermpje zien ze er altijd zo goed uit maar ze zijn een beetje onscherp, ik heb geen zin om nieuwe te maken.
De stroopwafelvariant:
[ link | afbeelding ]
De arretjescake:
[ link | afbeelding ]
Damn. Zoeken jullie nog een faghag?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:02 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Hm, ja, vriend ja. :-)
En die zette ik het net bij de koffie voor en die vond het maar zo zo.
Niet iets om anderen voor te zetten. Beetje een raar prutje.
En dat zegt ie niet vaak, dus tsja....
Ik vind het zelf eigenlijk nog steeds best geslaagd, als toetje.![]()
Maar het maakt ook niet uit, want niet echt voor herhaling vatbaar, wegens veeeeels te vet.
Wel leuk om een keer gemaakt/bedacht te hebben.
Leuke site RobinOok en mooie foto's. Hobby of profi (kok)?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:01 schreef RobinOok het volgende:
Mijn gepimpte arretjescake. Hoewel ik denk dat het eerder een arretjespudding is geworden. Redelijk stevig, maar plakken kan je niet echt snijden.
[ afbeelding ]
Arretjescake met caramel-saus (ingekookte gecondenseerde melk), schijfjes banaan, beetje palmsuiker erover, daar even de blowtorch op. En dan om het af te maken wat gecarameliseerde pecannoten.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 22:40 schreef RobinOok het volgende:
Oh, wat erg.![]()
Sorry hoor! Ik snap nu wel hoe het komt, je kunt dat niet veranderen zonder je ww in te vullen en ik heb waarschijnlijk over de foutmelding heen gelezen. Wat stom.![]()
Nou ja. Bij deze dus.
Precies.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 22:47 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik dacht ook dat je een kerel was eigenlijk... wel eentje die 'hihi' zegt, dus het verbaasde me ook niet dat je een vriend had. Niet dat het er toe doet, maar wel grappig.
Ik wil trouwens nog even zeggen dat ik je een leuke aanwinst vind voor CUL.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 22:44 schreef RobinOok het volgende:
Vandaag mijn nick maar even veranderen is MeestMutsig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |