abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62748823
Culinaire wonders, helpt mij aub

Ik heb getracht een arretjescake te maken, echter mislukte hopeloos...

Ik heb dit recept gevolgd:
quote:
350 gr roomboter
400 gr suiker
4 eieren
400 gr biscuitjes
10 eetlepels cacao

Laat de boter smelten[niet bruin laten worden]

Mix de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor.

Breek de koekjes fijn.

Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes.

Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven.

Snij de cake de volgende dag aan plakjes
Ik gebruikte een silicone bakvorm. De stukjes biscuit leken te gaan drijven, vond ik al vreemd. Het geheel leek mij veel te vloeibaar. Na 24 uur in de koelkast was de cake dan nog veeeel te zacht...

Wat kan er mis gegaan zijn

Kan het de boter geweest zijn, mogelijk dat ik geen echte roomboter had..
pi_62748995
200 gr boter
200 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
1 theelepeltje oploskoffie
50 gr cacao
2 eieren of 4 eetlepels vanillevla (salmonellaatjes enzo)
1 pak biscuitjes

En dan dezelfde werkwijze.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62749170
Teveel ingrediėnten gebruikt dus... zal het gaan proberen
pi_62749209
Er mochten wat mij betreft trouwens wel iets meer biscuitjes in maar daar waren de meningen hier over verdeeld.
pi_62749233
Oh, ik was vergeten dat dit bestond!
Ga ook maken!
pi_62749267
TVP - ik ook maken

Boter trouwens au bain marie smelten?
pi_62749345
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken

Ik had het gewoon in een pan op het vuur laten smelten..
pi_62749358
Ja precies zoals minderm. zegt.
Ik doe er alleen geen oploskoffie door maar ga dat wel eens proberen.
De cake doet het altijd erg goed als tractatie op school
Goedkoop en lekker!!

Nee hoeft niet au bain marie
pi_62749405
O ja de eieren met de suiker heel goed mixen anders blijft de suiker korrelig enzo.
Gebruik dan ook fijne basterdsuiker.
pi_62749415
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken

Doe het altijd in de magnetron..
pi_62749676
Arretjescake! Moet ik snel weer eens maken!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_62749900
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:28 schreef kabouter.muts het volgende:
O ja de eieren met de suiker heel goed mixen anders blijft de suiker korrelig enzo.
Gebruik dan ook fijne basterdsuiker.
Ik vind dat korrelige juist lekker.
En ik gebruik dus geen eieren maar vanillevla vanwege de veiligheid. Die tip kreeg ik ooit van een kok in een bejaardenhuis waar ik stage liep toen ik dit wilde trakteren en mijn weerstand is ook niet wat het moet zijn dus dit is beter. En je proeft er niks van.
pi_62750004
quote:
[b]Op dinsdag 28 oktober 2008 13:10 Kan het de boter geweest zijn, mogelijk dat ik geen echte roomboter had..
Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.

Sowieso margarine (anders dan voor op brood uit een kuipje) in de keuken.

Ik klikte omdat arretjescake zo lang geleden is dat ik het me zelfs moeilijk kan heugen. Krijg er best wel beetje trek in eigenlijk.
pi_62750426
Ik gebruik altijd:
-chocolade
- extra cacao
- roomboter
-suiker (lekker dat korrelige!)
- en stroopwafel kruimels ipv biscuit

Niets rauwe eieren, veels te onveilig imo.

Lekkere variaties: minder boter maar wel toevoegingen zoals pepermunt likeur.
geconfijte kersen (al dan niet in combinatie met een scheutje kirsch)
pi_62750431
is naar origineel limburgs recept toch eigenlijk op basis van hergebruiken oud frituurvet?
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_62750473
klopt, daarom heet het soms ook Arretje NOF cake. Waarbij NOF staat voor de Nederlandse Olie Fabrieken.
pi_62750513
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.
Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal niet Zat wel in een stukje papier, niet in een kuipje...

Ma goed, ga zo nieuw halen
pi_62751085
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:43 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik vind dat korrelige juist lekker.
En ik gebruik dus geen eieren maar vanillevla vanwege de veiligheid. Die tip kreeg ik ooit van een kok in een bejaardenhuis waar ik stage liep toen ik dit wilde trakteren en mijn weerstand is ook niet wat het moet zijn dus dit is beter. En je proeft er niks van.
Ja als mijn zusje er ook van gaat eten doe ik het ook met vanille vla, anders niet.
Maar ik vind dat geknars tussen mijn tanden persoonlijk niets.
pi_62751158
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:03 schreef Hekates het volgende:
klopt, daarom heet het soms ook Arretje NOF cake. Waarbij NOF staat voor de Nederlandse Olie Fabrieken.
Leuke wetenswaardigheid! Zo leer je nog eens wat op Fok!

quote:
Arretje Nof-cake was een luxe zoetigheid in de jaren vijftig en had wel enige status in Nederland. Het recept is een versimpeling van een mooi nagerecht uit Emilia-Romagna, genaamd Salame di chioccolato. De Nof-bonzen vervingen alles wat er maar mooi was aan ingrediėnten door simpele Hollandse kost. En natuurlijk in plaats van goede boter gebruikte men plantaardige margarine van de firma Calvé-NOF

[..]

Op internet vind je recepten met lange vingers, met échte boter, met van alles en nog wat. Stoor je daar niet aan. Allemaal onzin en modernistisch gedoe. Óf je maakt een mooie luxe chocoladesalamie (recept volgt) of je maakt Arretje Nof-cake. Doe je dat laatste dan doe je het zoals boven beschreven. De Arretjecake van "De Morgenstond" voldeed precies aan mijn verwachting. De cakefoto heb ik van internet gepikt.
Bron: http://ministerieetenendr(...)/01/arretje_nof.html

Ik denk dat ik de chocoladesalami ken en dat die om deze reden toch aan mij gevoerd is onder de noemer arretjescake. Margarine blief ik niet
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:34:13 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62751442
TS, ik gebruik ongeveer dezelfde verhoudingen als jij, alleen wat minder ei

Nodig basis:
250g biscuitjes
250g roomboter
250g donkere basterdsuiker
1 ei
2el echte cacao

extra:
beetje kaneel
scheut rum

Doen:
biscuitjes is kleine stukjes breken, suiker, cacao (en eventueel de kaneel) er door mixen dan het ei (en eventueel de rum) er door roeren. Boter smelten en er ook doorheen roeren. In een vorm (bijvoorbeeld een cakevorm) stoppen, goed aanduwen en in de koelkast zetten tot het helemaal is afgekoeld.

Bij mij blijft de suiker altijd wat korrelig maar dat vind ik juist lekker

Mijn opa gebruikte vroeger inderdaad frituurvet. Ik was 4 toen hij overleed, ik kan niet veel meer van hem herinneren, maar wel zijn arretjescake
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_62751637
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:04 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal niet Zat wel in een stukje papier, niet in een kuipje...

Ma goed, ga zo nieuw halen
Als er boter op staat is het roomboter. Margarine en vergelijkbare troep mag geen boter genoemd worden.
pi_62753115
Nou heb ik zo een silliconen bakvorm... is dat een probleem..?
Nog nooit eerder gebruikt namelijk... en moet ik die cakevorm ook met folie bekleden voordat de cake de koelkast in gaat?
pi_62753312
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou heb ik zo een silliconen bakvorm... is dat een probleem..?
Nog nooit eerder gebruikt namelijk... en moet ik die cakevorm ook met folie bekleden voordat de cake de koelkast in gaat?
Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.
En hij moet echt wel een paar uur opstijven hč.
De siliconenvorm kan het probleem niet zijn maar als je twijfelt zou je het ook in een taartvorm/ovenschaal/andere vorm kunnen gieten.
pi_62753420
Mmmmmm arretjescake

Alleen jammer dat je na een paar happen zo misselijk wordt.... of heb ik dat alleen?
pi_62753479
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:31 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.
En hij moet echt wel een paar uur opstijven hč.
De siliconenvorm kan het probleem niet zijn maar als je twijfelt zou je het ook in een taartvorm/ovenschaal/andere vorm kunnen gieten.
De vorige keer 24 uur laten staan :p

Maareh heb geen andere bakvorm helaas, maar goed, ik probeer het gewoon weer.

Alles weer in huis, dus daar gaan we
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:39:20 #26
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62753579
Ik maak het ook wel in een siliconen vorm. Maar wil hem wel goed kunnen aandrukken voor ik hem in de koelkast zet, met een siliconen vorm moet je dan dus even tegendruk geven met je andere hand aan de buiten kant. Ik dek het af met plasticfolie.
pi_62753854
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:39 schreef maok het volgende:
Ik maak het ook wel in een siliconen vorm. Maar wil hem wel goed kunnen aandrukken voor ik hem in de koelkast zet, met een siliconen vorm moet je dan dus even tegendruk geven met je andere hand aan de buiten kant. Ik dek het af met plasticfolie.

Geen bakpapier of folie in de vorm?
pi_62754044
Nou het staat weer in de koelkast, maar ik weet het niet hoor...

Weer erg vloeibaar allemaal.... maar goed ik wacht het wel af..
Het maakt toch niet uit als de boter warm/heet is of wel?
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:52:11 #29
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62754063
nee alleen afdekken
pi_62754333
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:52 schreef maok het volgende:
nee alleen afdekken
Check... afwachten maar

Ziet er toch heel anders uit als dat ik mij herinner. Koop er anders wel 1 in de winkel
pi_62754373
Je moet de boter wel een beetje af laten koelen inderdaad, anders heb je sompige koekjes.
Maar het zou wel moeten stollen.
Mijn recept gebruikt?
pi_62754441
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Check... afwachten maar

Ziet er toch heel anders uit als dat ik mij herinner. Koop er anders wel 1 in de winkel
Dat kan niet.
pi_62754490
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Je moet de boter wel een beetje af laten koelen inderdaad, anders heb je sompige koekjes.
Maar het zou wel moeten stollen.
Mijn recept gebruikt?
Hmm, had ik ff moeten wachten, ma goed, als het maar goed stolt, dat is belangrijkste..

Is het niet te koop??
pi_62754554
Dat hartinfarct in een bakje? Nee is niet te koop.
Ik heb het nog nergens gezien in ieder geval.
pi_62754569
De boter moet net aan smelten en niet te heet worden.
Gaat je ei ook stollen en dat moet niet.(als je ei gebruikt)
En nee arretjes cake is niet te koop.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:09:02 #36
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62754703
Ik laat de boter nooit eerst afkoelen maar ik haal de pan wel direct van het vuur als de boter gesmolten is. Ik gooi het wel pas als laatste door het mengsel, tIjdens het husselen begint de boter al een beetje te stollen.
pi_62773492
Nou ik weet niet wat er verkeerd gaat....
Wederom is alle chocolade nog helemaal vloeibaar, iets dunner dan stroop, terwijl ding al sinds gisteren 16.00 uur in de koelkast staat... Arretjescake moet toch hartstikke hard zijn?

Nou valt me op de het biscuit bovenop lijkt te 'drijven'. Ook heb ik geen vanillesuiker of theelepel koffie gebruikt. Is het wellicht de boter, die is bij mij zo vloeibaar als zou je er vlees in bakken, alhoewel niet bruin geworden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Phuturistixxx op 29-10-2008 09:17:35 ]
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:18:32 #38
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62773634
Vreemd zeg. Misschien dat ik morgen of overmorgen ook weer eens een arretjescake ga maken, ik zal dan wel even tussendoor foto's maken zodat je kunt zien hoe het er bij mij uitziet. Ik heb nog nooit gehad dat er een cake mislukte, ik heb het zelfs wel eens met margarine gemaakt, met de structuur was dan ook niets aan de hand maar omdat het veel minder lekker was maak ik nu altijd met roomboter.
pi_62773680
Arretjescake hoort inderdaad flink stevig (massief) te zijn. Je verheft het laten mislukken van je cake tot een ware kunst.
Volgens mij moet je niet naar de Aldi gaan om je ingrediėnten te halen... Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer!? Wellicht dat de boter wel 82% melkvet bevat om te voldoen aan de eisen om boter te heten, maar dat ze er toch mee rommelen om meer marge te halen/minder verlies te lijden op zuivel.
Tevens denk ik dat je de boter te enthousiast verhit, al stolt verhitte boter bij mij in de pan ook weer nadat het is afgekoeld.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:23:13 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_62773734
Wat raar dat het weer mis gaat. Zou je koelkast niet koud genoeg staan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_62773778
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?
pi_62773784
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:
Zo zacht als het bij TS lijkt uit haar verhaal klinkt hoe dan ook niet goed. Op kamertemperatuur zou roomboter al moeten stollen, laat staan in een iets te warme koelkast. Als de koelkast warmer zou zijn dan 10 graden, dan mag ik hopen dat TS dat gelijk zou merken.
pi_62773793
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:

Jewel, is hartstikke nieuw, en ijskoud, paté uit de koelkast is bijna niet te smeren op brood!

Btw. welke stevigheid moet ik aan denken bij de cake, de stevigheid van de roomboter of nog harder?
pi_62773799
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?

Btw. welke stevigheid moet ik aan denken bij de cake, de stevigheid van de roomboter of nog harder?
Au bain Marie.

Stevigheid is niet zoals ijskoude roomboter uit de koelkast, dat is namelijk één harde klomp. Door alle koekkruimels en suiker vormt het een iets lossere structuur die derhalve makkelijker te snijden is. Als je de cake indrukt moet je vinger er in ieder geval niet zo doorheen schieten, maar geen enkele vervorming zou ook niet goed zijn.
pi_62773860
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:26 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Au bain Marie.
Iets met lauw/heet water?
pi_62773948
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:29 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Iets met lauw/heet water?
Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.

Boter doe je in een klein pannetje. Dat pannetje hang je in een grotere pan gevuld met (bijna) kokend water die op het vuur staat. Zo voorkom je dat de boter warmer wordt dan het water. Max 100 graden dus.
pi_62774036
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:32 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.

Boter doe je in een klein pannetje. Dat pannetje hang je in een grotere pan gevuld met (bijna) kokend water die op het vuur staat. Zo voorkom je dat de boter warmer wordt dan het water. Max 100 graden dus.
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leek Heb alleen geen ervaring met cakes en taarten etc.

Ga ik dat proberen... Boter moet dus niet zo dun als water/olie worden?
pi_62774337
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:35 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leek Heb alleen geen ervaring met cakes en taarten etc.

Ga ik dat proberen... Boter moet dus niet zo dun als water/olie worden?
Die gok was meer omdat je de term au bain marie niet goed wist en het verschil tussen margarine en roomboter niet zei te herkennen.

Gewoon gesmolten is genoeg. Als je het op de au bain marie wijze doet dan zit je safe. Toch begin ik haast te twijfelen of het alleen die boter is.

Voor alle zekerheid zou ik alle ingrediėnten even halveren, dan hoef je niet gelijk weer zo'n boel weg te kieperen als het mislukt.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:48:27 #49
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62774385
Ik doe het ook nooit au bain marie. Ik smelt het gewoon op een laagpitje en blijf de klont boter ronddraaien/roeren tot hij net helemaal vloeibaar is en haal het pannetje dan direct van het vuur, de boter gaat dan nog (net) niet borrelen
pi_62774407
Nou ik probeer het van de week nog een keer, en als het dan mis gaat schei ik er mee uit
Zal ook eens een weegschaaltje halen, alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn
  woensdag 29 oktober 2008 @ 10:38:26 #51
166255 Maringo
Bčhčhčhčh
pi_62775746
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Als je boter te lang en/of te het verhit stolt het veel langzamer tot niet meer. Ligt wel aan het soort boter. Je krijgt dan een soort vloeibare boter, die stolt immers ook niet. Ik denk dat daarom je cake ook zo nat blijft.

De Au bain oplossing van hierboven is wel een goeie.

Na het lezen van je recept heb je ook wel veel vloeibare producten. 4 eieren bv, 1 of 2 lijken mij wel genoeg.

En het wordt ook weer eens tijd dat ik er eentje ga maken ook
Die volg topic-knop hč...
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
pi_62776070
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef Maringo het volgende:
Na het lezen van je recept heb je ook wel veel vloeibare producten. 4 eieren bv, 1 of 2 lijken mij wel genoeg.

En het wordt ook weer eens tijd dat ik er eentje ga maken ook
MinderMutsig geeft ongeveer eenzelfde verhouding in haar recept, dus daar zou het haast niet aan moeten liggen. Maar, misschien gebruikt TS Large eieren ipv M?
  woensdag 29 oktober 2008 @ 11:00:55 #53
166255 Maringo
Bčhčhčhčh
pi_62776568
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:47 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

MinderMutsig geeft ongeveer eenzelfde verhouding in haar recept, dus daar zou het haast niet aan moeten liggen. Maar, misschien gebruikt TS Large eieren ipv M?
Ja klopt, ik zat verkeerd te kijken. ik zag vier eieren staan en die boter, keek nog een keer, en toen las ik de 200 gram suiker van MM. my bad.

Lijkt mij een boter probleem.

Toch ff voor de zekerheid vragen: TS, weeg je alles nauwkeurig af?
pi_62776931
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:00 schreef Maringo het volgende:

[..]

Ja klopt, ik zat verkeerd te kijken. ik zag vier eieren staan en die boter, keek nog een keer, en toen las ik de 200 gram suiker van MM. my bad.

Lijkt mij een boter probleem.

Toch ff voor de zekerheid vragen: TS, weeg je alles nauwkeurig af?
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:49 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou ik probeer het van de week nog een keer, en als het dan mis gaat schei ik er mee uit
Zal ook eens een weegschaaltje halen, alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn

Nee dus.

Dit topic is wel een mooie handleiding "Hoe laat ik een cake mislukken?"

Begin met een verkeerd recept. Koop vervolgens ingredienten waarvan je niet weet of ze goed zijn. Zorg dat je niets afweet van kooktechnieken, zodat je niet weet of de bereidingswijze goed is. Gebruik vooral geen weegschaal.

Even laten bakken, et voila, uw misbaksel is klaar.
Sanity is (not) statistical
pi_62777320
Jaja, ga al een weegschaal halen
pi_62777569
Arretjes cake is anders niet makkelijk te laten mislukken, iig niet met mijn recept.

Neem veeel chocolade (3 tot 5 repen). Smelt die, au bain marie.
Gooi er een kwart tot half pakje ofzo aan roomboter doorheen
En suiker, kopje, misschien 2.

Alles mengen. Cacoa toevoegen totdat het mengsel mooi dik is.

Dan de koek kruimels er bij. Zoveel toevoegen tot het een brokkelige massa is.

Plastic bakjes zoeken, zoals standaard diepvries bakjes. Spul er in doen. Goed aandrukken.

En in de koelkast zetten!

Uw mengel is klaar wanneer het hard is, kan tussen de 2 tot 24 uur duren
  woensdag 29 oktober 2008 @ 11:49:41 #57
166255 Maringo
Bčhčhčhčh
pi_62778152
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:31 schreef Hekates het volgende:
Arretjes cake is anders niet makkelijk te laten mislukken, iig niet met mijn recept.

[recept]
Omdat je alles Au bain doet. Dat is wel een goeie voor beginnende cakebereiders
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:24 schreef Phuturistixxx het volgende:
Jaja, ga al een weegschaal halen
Neem dan meteen een goeie mee
pi_62778920
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:31 schreef Hekates het volgende:

[recept]
Dat is volgens de kenners geen arretjescake, maar een veryupte sleecake. Het gaat uiteindelijk om of het lekker is, maar het wijkt teveel af van een arretjescake om dit zo te noemen.

Phuturistixxx, ik kan je deze weegschaal aanbevelen. Ik heb hem zelf ook en hij werkt voor mij ideaal. Hij is snel en behoorlijk nauwkeurig. Oogt netjes en is door z'n rechthoekige vorm ook heel gemakkelijk op z'n zijkant in een kastje te schuiven.

(Soehnle Bretagne)
pi_62779991
Arretjescake! I love it, nu heb ik er helemaal zin in
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_62780363
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Dat is volgens de kenners geen arretjescake, maar een veryupte sleecake. Het gaat uiteindelijk om of het lekker is, maar het wijkt teveel af van een arretjescake om dit zo te noemen.

Dat zou kunnen, maar dit is ongeveer hoe mijn moeder het altijd maakte en zij noemde het arretjes cake.
pi_62780876
Neem in iedergeval minder eieren!!!
2 kleine ofo.
maak een klein cakeje.

Men neme: 100 gr. boter
100 gr. suiker
100 gr. koekjes.
1 klein eitje. (of flinke eetlepel vanillevla)
25 gram cacao ( 3 volle eetlepels?)
eventueel vanillesuiker en/of schepje oploskoffie

Smelt boter, mix suiker met het eitje, doe daar de cacao door (event. oploskoffie en/of vanillesuiker). Doe de boter bij de ei/suiker en meng door elkaar. Nu moet het al wat steviger worden. verkruimel de koek en schep die erdoor.
Doe folie in een bakblik of iets dergelijks en stort daar de smurrie in. Koelkast !!
Als je het ongeveer zo doet kan het toch niet mislukken.
Het ligt volgens mij niet aan het soort boter/vet of margarine zolang het maar harde boter is en geen vloeibaar spul.

Succes voor de 3e keer.
3 keer is scheepsrecht....
pi_62781442
Botergoud is toch die uit de koelkast smeerbare "roomboter" ?
Probeer het anders een met echte boter.
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
pi_62797006
Als liefhebber van arretjescake bij deze een tip..

probeer eens de 'Rocky Road' van de Starbucks (Schiphol o.a.) , de Rocky Road is een soort arretjescake variant met marshmellow.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_62800337
Volgens mij maak je arretjessoep. Het lijkt alsof de biscuit in de chocolade zwemt. Je moet een vrij dik en stevig mengsel hebben.

Als je au bain marie gaat smelten zorg er dan voor dat de schaal dan niet het (bijna) kokende water raakt.
Boter smelt ik altijd bijzonder langzaam.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 00:53:28 #65
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62800589
Ik had nog nooit van arretjescake gehoord!
Toevallig, echt heel toevallig was ik vandaag bezig een ideetje uit te werken en ik had iets in mijn hoofd, namelijk verkruimelde koekjes met boter aan elkaar geplakt. Ik wist het woord er ook niet eens voor (NL of En) dus kon ook niks vinden en liet het ook maar los, dat idee dat ik had. Maar nu ben ik opnieuw weer geinspireerd! Als het lukt kom ik het nog wel weer melden, maar hoe dan ook, bedankt. :-)
pi_62800750
Foto's willen we zien.
pi_62803244
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:49 schreef Phuturistixxx het volgende: - - - >8 - - - alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn
nog een wijze (kook)les voor je idd;
'alles op de gok' (naar smaak) is oha prima in de keuken, tenzij het om gebak gaat, dan is de weegschaal opeens heilig geworden.

Met een beetje logisch nadenken kun je misschien verklaren waarom je cake slap blijft, de stijfheid van de cake moet uit de bereidingswijze komen en aangezien je niet bakt gebruik je de bestaande structuren van je ingrediėnten.
Neem dus niet van die heerlijke zachte roomboter, maar zoek in de supermarkt het pakje roomboter van het merk waar je met geen mogelijkheid een deuk in kan slaan , de boter hoeft ook niet gloeiend heet te worden, het smelten is alleen om de handel goed te kunnen mengen. ei goed stijf kloppen (haagse bluf) koekjes ook niet verpoederen, maar kleine stukjes is voldoende.

wel grappig dat ik hier idd allemaal roomboter recepten zie, in mijn herinnering gebruikte mijn moeder frituurvet voor arretjescake (google op ‘arretjescake frituurvet’ voor recepten) Zelf heb ik het heeeeel lang geleden een keer gemaakt, maar al lang niet meer, als ik mijn beeldige lijntje wil onderhouden maak ik wel weer brownies ;D
pi_62812516
Poging 3 gaat van start!
pi_62812741
Succes!
pi_62813196
De smeltende boter!

pi_62813510
Ik denk dat het beter gaat lukken nu!

De substantie was ditmaal veel stroperiger! Staat nu weer in de koelkast, ik ben benieuwd! Heb nog steeds het idee wel dat de boter te vloeibaar wordt, maar misschien hoort dat toch echt zo..
pi_62813664
Ah ik zie al waar het mis gaat. De boter moet niet te heet worden. Als je die als heel blok smelt met een pan rechtstreeks op het vuur dan is de gesmolten boter al zowat aan het koken terwijl het blok nog niet eens zacht is.
De volgende keer kan je beter de boter in stukjes snijden en dan op een zacht vuurtje laten smelten. Gaat ook nog eens sneller.
pi_62814672
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:50 schreef MinderMutsig het volgende:
Ah ik zie al waar het mis gaat. De boter moet niet te heet worden. Als je die als heel blok smelt met een pan rechtstreeks op het vuur dan is de gesmolten boter al zowat aan het koken terwijl het blok nog niet eens zacht is.
De volgende keer kan je beter de boter in stukjes snijden en dan op een zacht vuurtje laten smelten. Gaat ook nog eens sneller.
Dit was au bain marie-louise he! Dus niet direct op het vuur!

Maar ik snap je punt...
pi_62815644
En hoe ziet hij er nu uit? Heb je al geproefd?
pi_62817082
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:21 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Dit was au bain marie-louise he! Dus niet direct op het vuur!

Maar ik snap je punt...
De bodem van het kleine pannetje mag officieel niet het water raken.
pi_62817821
Bodem raakte het water niet

Smaak is tot nu toe steeds goed, alleen de stijfheid niet, nu lijkt het er weer niet op dat het gaat lukken

Wel een stuk steviger dan voorheen, maar zeker nog geen cake... Kan nog paar uurtjes wachten
pi_62819307
Ik smelt de boter altijd in de magnetron. En dan smelten in de zin van dat het nog wel op een klomp zit, maar dat je er wel met je vinger door kan prikken.

Zet je cake anders eens in de diepvries, en check eens of hij dan hard wordt.
pi_62819974
Ja die boter die nekt me steeds....

En ik doe alles met een garde, volgens mij is een keukenmachine beter voor het resultaat. Want merkte wel dat stevig opkloppen al een boel scheelt...

De vriezer zal de enige manier zijn waarop dat ding een cake gaat worden ja
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:26:51 #79
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62820812
Je moet volgens mij minstens 5 minuten kloppen met de mixer, dan wordt het mengsel dik en lobbig.
Heb het net ook gemaakt. Maar ipv cacaopoeder heb ik een reep pure chocola door de boter geroerd. Gewoon boter en chocola au bain marie, hoef je amper naar om te kijken. Als het een mooi egaal mengsel is een beetje af laten koelen, tot het nog wel vloeibaar is.

Ze staan op te stijven en vond het na een half uur al behoorlijk stevig aanvoelen. Zal wel door die reep chocola komen. En oja, heb er een scheut hazelnootlikeur doorgedaan, altijd goed, alcohol.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 21:28:17 #80
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62822445
Ik ga zo ook weer een arretjescake maken maar ik heb eerst even iets anders uitgeprobeerd gebaseerd op een arretjescake maar dan met stroopwafelkruimels (ik kwam op het idee door Hekates recept eerder in dit topic). Ik hoop dat hij lukt. Ik heb hem iig zo gemaakt:

Nodig:
150g lichte basterdsuiker
150g koekkruimels
150g roomboter
150ml water (had misschien iets minder kunnen zijn)
beetje kaneel

Doen:

Koekkruimels en kaneel mengen.

Suiker met water in een pannetje en opwarmen op hoogvuur. Als het kookt net zolang laten koken totdat het ver genoeg is ingekookt, het begint dan ineens erger te schuimen (na ongeveer 10 minuten tot een kwartier)

Boter bij het suiker mengsel gooien en al roerend laten smelten, de pan direct van het vuur halen als de boter helemaal vloeibaar is geworden.

Het botersuiker mengsel over de koekkruimels schenken en goed husselen. In een vorm doen en afgedekt laten opstijven in de koelkast.

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 30-10-2008 21:41:36 ]
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:33:51 #81
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62824165
En de arretjescake staat ook in de koelkast. Ook weer wat fototjes gemaakt:

Voor het recept, zie mijn post eerder in het topic. Alleen heb ik nu overal 200g van gebruikt en heb ik de rum vervangen voor Dooley's, een of ander toffee vodka drankje dat ik nog had staan.
pi_62824299

Haha, dubieuze foto hoor. Het had zomaar een gevulde wc in een willekeurige trein kunnen zijn.

Maar zo ziet het er inderdaad uit zoals het moet. Eigenlijk al behoorlijk stug tijdens het maken, en niet zoals Phuturistixxx omschrijft.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:43:31 #83
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62824442
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[ afbeelding ]

Haha, dubieuze foto hoor. Het had zomaar een gevulde wc in een willekeurige trein kunnen zijn.

Maar zo ziet het er inderdaad uit zoals het moet. Eigenlijk al behoorlijk stug tijdens het maken, en niet zoals Phuturistixxx omschrijft.
Als je het zo bekijkt en mijn foto's zijn ook nog eens overbelicht

Maar het is inderdaad behoorlijk stug, je moet het ook al echt met een beetje kracht omscheppen omdat het voor roeren al te dik is.
pi_62825450
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[ afbeelding ]

Smeerlap.
pi_62825868
ik heb MiMu's recept gebruikt en de Arretjescake staat nu in de koelkast
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:18:31 #86
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62826792
Ik ben een beetje misselijk.
En mijn foto's waren ook smerig.
Morgen nog een poging wagen....
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:17:55 #87
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62829130
De stroopwafelvariant is nog niet helemaal wat het had moeten worden, een beetje te zacht en klef. Misschien de volgende keer de suiker wat langer laten inkoken of de boter apart smelten zodat hij wat minder warm wordt. Ik denk dat het nog wel wat kan worden.

De arretjescake ziet er perfect uit, lekker stevig, ik heb hem in een cakevorm gemaakt en kan hem zo aan een kant oppakken zonder dat hij doormidden scheurt. Zo bij de koffie maar eens proberen of hij ook lekker is.

Ik zal vanavond de foto's plaatsen.
pi_62829255
Pas nog over gehad met mijn zusje. Jummie. Maar op dit moment ben ik op dieet. En daar is arretjescake niet goed voor.
History became legend, legend became myth.
pi_62830227
whoooh, ik heb mensen op ideeen gebracht.

Bij mijn recept is de arretjes cake inderdaad al goed stevig tijdens het maken. En na 24 uur in de koelkast is het knoerthard. Over het algemeen is snijden dan onmogelijk en word het meer een soort van zagen met een scherp mes.

Om de cake steviger te maken kan je er meer cacao doorheen doen. Als ik chocolade smelt word het vrij zacht. Als ik daar cacao doorheen gooi zie ik de textuur steeds dikker worden en op een bepaald moment zelfs korrelig.

Stroopwafel kruimels zijn bij mij trouwens geen verkruimelde stroopwafels, maar de restjes die overblijven bij het uitsteken van een stroopwafel. Bij ons op de markt worden die kruimels in zakjes verkocht.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:38:45 #90
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62830435
Ik had ze inderdaad ook op de markt gekocht.
pi_62831780
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 09:27 schreef Hekates het volgende:
Stroopwafel kruimels zijn bij mij trouwens geen verkruimelde stroopwafels, maar de restjes die overblijven bij het uitsteken van een stroopwafel. Bij ons op de markt worden die kruimels in zakjes verkocht.
Het zijn dan ook eerder wafelkruimels dan stroopwafelkruimels, want de stroop is in geen velden of wegen te bekennen bij die gortdroge bende.
pi_62832943
Bij het kraampje waar ik ze haal kan je kiezen tussen droge kruimels, of kruimels waar ook stukjes stroop aan zitten. Voor arretjes cake is zonder stroop vaak de beste keuze, maar met kan ook wel lekker zijn.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:01:49 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62834130
Mijn gepimpte arretjescake. Hoewel ik denk dat het eerder een arretjespudding is geworden. Redelijk stevig, maar plakken kan je niet echt snijden.

* 125g boter met 100g pure chocolade au bain marie smelten en tot homogene saus roeren
* 2 eetlepels hazelnootlikeur door deze saus roeren
* 2 eitjes met 200g witte basterdsuiker dik en lobbig mixen
* afgekoelde boterchocolademengsel voorzichtig door het eisuikermengsel roeren
* 200g verkruimelde bastognekoeken door het mengsel roeren
* in met bakpapier beklede vormpjes storten
* opstijven in koelkast

En daarna een beetje opleuken. Het lijkt een beetje overdone, hihi, of nee, het lijkt heel erg overdone, maar toch paste de smaken allemaal wel bij elkaar, was heel niet mis:

Arretjescake met caramel-saus (ingekookte gecondenseerde melk), schijfjes banaan, beetje palmsuiker erover, daar even de blowtorch op. En dan om het af te maken wat gecarameliseerde pecannoten.

Kon het vanmorgen gelijk merken aan de weegschaal!

[ Bericht 2% gewijzigd door RobinOok op 31-10-2008 13:57:19 ]
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:00:56 #94
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62843869
Nou niet zulke artistieke foto's als RobinOok, op je schermpje zien ze er altijd zo goed uit maar ze zijn een beetje onscherp, ik heb geen zin om nieuwe te maken.

De stroopwafelvariant:

De arretjescake:
pi_62845052
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 12:01 schreef RobinOok het volgende:
Mijn gepimpte arretjescake. Hoewel ik denk dat het eerder een arretjespudding is geworden. Redelijk stevig, maar plakken kan je niet echt snijden.

[ afbeelding ]

* 125g boter met 100g pure chocolade au bain marie smelten en tot homogene saus roeren
* 2 eetlepels hazelnootlikeur door deze saus roeren
* 2 eitjes met 200g witte basterdsuiker dik en lobbig mixen
* afgekoelde boterchocolademengsel voorzichtig door het eisuikermengsel roeren
* 200g verkruimelde bastognekoeken door het mengsel roeren
* in met bakpapier beklede vormpjes storten
* opstijven in koelkast

En daarna een beetje opleuken. Het lijkt een beetje overdone, hihi, of nee, het lijkt heel erg overdone, maar toch paste de smaken allemaal wel bij elkaar, was heel niet mis:

[ afbeelding ]

Arretjescake met caramel-saus (ingekookte gecondenseerde melk), schijfjes banaan, beetje palmsuiker erover, daar even de blowtorch op. En dan om het af te maken wat gecarameliseerde pecannoten.

Kon het vanmorgen gelijk merken aan de weegschaal!
OMG.
Heb jij eigenlijk al een vriendin/vrouw/vriend/man?
pi_62846070
Ik zie het al, meer cacao gebruiken en een mixer gebruiken, naast de boter niet te zacht te laten worden natuurlijk.

Ik zit er aan te denken de boter bij kamertemperatuur zacht te laten worden (in blokjes snijden).

[ Bericht 59% gewijzigd door Phuturistixxx op 31-10-2008 19:36:25 ]
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:02:26 #97
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62847242
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:51 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

OMG.
Heb jij eigenlijk al een vriendin/vrouw/vriend/man?
Hm, ja, vriend ja. :-)
En die zette ik het net bij de koffie voor en die vond het maar zo zo.
Niet iets om anderen voor te zetten. Beetje een raar prutje.
En dat zegt ie niet vaak, dus tsja....

Ik vind het zelf eigenlijk nog steeds best geslaagd, als toetje.
Maar het maakt ook niet uit, want niet echt voor herhaling vatbaar, wegens veeeeels te vet.
Wel leuk om een keer gemaakt/bedacht te hebben.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:04:12 #98
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62847290
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:00 schreef maok het volgende:
Nou niet zulke artistieke foto's als RobinOok, op je schermpje zien ze er altijd zo goed uit maar ze zijn een beetje onscherp, ik heb geen zin om nieuwe te maken.

De stroopwafelvariant:
[ link | afbeelding ]

De arretjescake:
[ link | afbeelding ]
Ze zien er tenminste wel uit zoals een arretjescake eruit hoort te zien!
pi_62848443
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 20:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hm, ja, vriend ja. :-)
En die zette ik het net bij de koffie voor en die vond het maar zo zo.
Niet iets om anderen voor te zetten. Beetje een raar prutje.
En dat zegt ie niet vaak, dus tsja....

Ik vind het zelf eigenlijk nog steeds best geslaagd, als toetje.
Maar het maakt ook niet uit, want niet echt voor herhaling vatbaar, wegens veeeeels te vet.
Wel leuk om een keer gemaakt/bedacht te hebben.
Damn. Zoeken jullie nog een faghag?
pi_62850206
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 12:01 schreef RobinOok het volgende:

[ afbeelding ]

Leuke site RobinOok en mooie foto's. Hobby of profi (kok)?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:27:51 #101
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62850991
Hobby! Mijn nick is al jaren Robin. En Kok Robin is een knipoog naar Cock Robin (band). Het bekt wel lekker.
En vooral in al die engelse kookprogramma's wordt er altijd op gehamerd dat iedereen die kookt kok is, maar weinigen de chef. Dus ik dacht, het kan wel, Kok Robin. Maar ik merk dat toch veel mensen denken dat ik professioneel chef ben. Of erger, pretendeer te zijn. Maar da is nie so!

Op zoek naar een faghag, hm, euh, nee. Heb wel eens vaker dat mensen online denken dat Robin een man is, maar dacht dat de avatar in dit geval toch wel boekdelen zou spreken.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:35:36 #102
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62851245
Ik was er eerst vanuit gegaan dat je een vrouw was maar toen keek ik in je profiel:
geslacht: Man
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:37:22 #103
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62851304
Echt waar?!?!?! Ojee, ik ga gelijk kijken!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:40:58 #104
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62851397
Oh, wat erg.
Sorry hoor! Ik snap nu wel hoe het komt, je kunt dat niet veranderen zonder je ww in te vullen en ik heb waarschijnlijk over de foutmelding heen gelezen. Wat stom.

Nou ja. Bij deze dus.
pi_62851474
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:40 schreef RobinOok het volgende:
Oh, wat erg.
Sorry hoor! Ik snap nu wel hoe het komt, je kunt dat niet veranderen zonder je ww in te vullen en ik heb waarschijnlijk over de foutmelding heen gelezen. Wat stom.

Nou ja. Bij deze dus.
Ik ging er ook vanuit vanwege het profiel inderdaad.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:44:56 #106
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62851515
Vandaag mijn nick maar even veranderen is MeestMutsig.
pi_62851605
Ik dacht ook dat je een kerel was eigenlijk... wel eentje die 'hihi' zegt, dus het verbaasde me ook niet dat je een vriend had. Niet dat het er toe doet, maar wel grappig.
pi_62851889
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:47 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik dacht ook dat je een kerel was eigenlijk... wel eentje die 'hihi' zegt, dus het verbaasde me ook niet dat je een vriend had. Niet dat het er toe doet, maar wel grappig.
Precies.
  † In Memoriam † vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:14:01 #109
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_62852377
Arretjescake!!!
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_62852861
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:44 schreef RobinOok het volgende:
Vandaag mijn nick maar even veranderen is MeestMutsig.
Ik wil trouwens nog even zeggen dat ik je een leuke aanwinst vind voor CUL. En welkom enzo.
  zaterdag 1 november 2008 @ 00:13:48 #111
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62853512
Oh, dank je! Dat is lief van je. *bloos*
pi_63010020
Arretjescake!
Heerlijk!
pi_63010176
de mr. is er niet zo weg van, jammer, want ik vind het heerlijk, maar ga niet zo'n heel ding in m'n eentje opeten, dan ben ik meteen 10 kilo zwaarder
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')