abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 oktober 2008 @ 10:38:26 #51
166255 Maringo
Bèhèhèhèh
pi_62775746
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?
Als je boter te lang en/of te het verhit stolt het veel langzamer tot niet meer. Ligt wel aan het soort boter. Je krijgt dan een soort vloeibare boter, die stolt immers ook niet. Ik denk dat daarom je cake ook zo nat blijft.

De Au bain oplossing van hierboven is wel een goeie.

Na het lezen van je recept heb je ook wel veel vloeibare producten. 4 eieren bv, 1 of 2 lijken mij wel genoeg.

En het wordt ook weer eens tijd dat ik er eentje ga maken ook
Die volg topic-knop hè...
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
pi_62776070
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef Maringo het volgende:
Na het lezen van je recept heb je ook wel veel vloeibare producten. 4 eieren bv, 1 of 2 lijken mij wel genoeg.

En het wordt ook weer eens tijd dat ik er eentje ga maken ook
MinderMutsig geeft ongeveer eenzelfde verhouding in haar recept, dus daar zou het haast niet aan moeten liggen. Maar, misschien gebruikt TS Large eieren ipv M?
  woensdag 29 oktober 2008 @ 11:00:55 #53
166255 Maringo
Bèhèhèhèh
pi_62776568
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:47 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

MinderMutsig geeft ongeveer eenzelfde verhouding in haar recept, dus daar zou het haast niet aan moeten liggen. Maar, misschien gebruikt TS Large eieren ipv M?
Ja klopt, ik zat verkeerd te kijken. ik zag vier eieren staan en die boter, keek nog een keer, en toen las ik de 200 gram suiker van MM. my bad.

Lijkt mij een boter probleem.

Toch ff voor de zekerheid vragen: TS, weeg je alles nauwkeurig af?
pi_62776931
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:00 schreef Maringo het volgende:

[..]

Ja klopt, ik zat verkeerd te kijken. ik zag vier eieren staan en die boter, keek nog een keer, en toen las ik de 200 gram suiker van MM. my bad.

Lijkt mij een boter probleem.

Toch ff voor de zekerheid vragen: TS, weeg je alles nauwkeurig af?
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:49 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou ik probeer het van de week nog een keer, en als het dan mis gaat schei ik er mee uit
Zal ook eens een weegschaaltje halen, alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn

Nee dus.

Dit topic is wel een mooie handleiding "Hoe laat ik een cake mislukken?"

Begin met een verkeerd recept. Koop vervolgens ingredienten waarvan je niet weet of ze goed zijn. Zorg dat je niets afweet van kooktechnieken, zodat je niet weet of de bereidingswijze goed is. Gebruik vooral geen weegschaal.

Even laten bakken, et voila, uw misbaksel is klaar.
Sanity is (not) statistical
pi_62777320
Jaja, ga al een weegschaal halen
pi_62777569
Arretjes cake is anders niet makkelijk te laten mislukken, iig niet met mijn recept.

Neem veeel chocolade (3 tot 5 repen). Smelt die, au bain marie.
Gooi er een kwart tot half pakje ofzo aan roomboter doorheen
En suiker, kopje, misschien 2.

Alles mengen. Cacoa toevoegen totdat het mengsel mooi dik is.

Dan de koek kruimels er bij. Zoveel toevoegen tot het een brokkelige massa is.

Plastic bakjes zoeken, zoals standaard diepvries bakjes. Spul er in doen. Goed aandrukken.

En in de koelkast zetten!

Uw mengel is klaar wanneer het hard is, kan tussen de 2 tot 24 uur duren
  woensdag 29 oktober 2008 @ 11:49:41 #57
166255 Maringo
Bèhèhèhèh
pi_62778152
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:31 schreef Hekates het volgende:
Arretjes cake is anders niet makkelijk te laten mislukken, iig niet met mijn recept.

[recept]
Omdat je alles Au bain doet. Dat is wel een goeie voor beginnende cakebereiders
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:24 schreef Phuturistixxx het volgende:
Jaja, ga al een weegschaal halen
Neem dan meteen een goeie mee
pi_62778920
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 11:31 schreef Hekates het volgende:

[recept]
Dat is volgens de kenners geen arretjescake, maar een veryupte sleecake. Het gaat uiteindelijk om of het lekker is, maar het wijkt teveel af van een arretjescake om dit zo te noemen.

Phuturistixxx, ik kan je deze weegschaal aanbevelen. Ik heb hem zelf ook en hij werkt voor mij ideaal. Hij is snel en behoorlijk nauwkeurig. Oogt netjes en is door z'n rechthoekige vorm ook heel gemakkelijk op z'n zijkant in een kastje te schuiven.

(Soehnle Bretagne)
pi_62779991
Arretjescake! I love it, nu heb ik er helemaal zin in
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_62780363
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Dat is volgens de kenners geen arretjescake, maar een veryupte sleecake. Het gaat uiteindelijk om of het lekker is, maar het wijkt teveel af van een arretjescake om dit zo te noemen.

Dat zou kunnen, maar dit is ongeveer hoe mijn moeder het altijd maakte en zij noemde het arretjes cake.
pi_62780876
Neem in iedergeval minder eieren!!!
2 kleine ofo.
maak een klein cakeje.

Men neme: 100 gr. boter
100 gr. suiker
100 gr. koekjes.
1 klein eitje. (of flinke eetlepel vanillevla)
25 gram cacao ( 3 volle eetlepels?)
eventueel vanillesuiker en/of schepje oploskoffie

Smelt boter, mix suiker met het eitje, doe daar de cacao door (event. oploskoffie en/of vanillesuiker). Doe de boter bij de ei/suiker en meng door elkaar. Nu moet het al wat steviger worden. verkruimel de koek en schep die erdoor.
Doe folie in een bakblik of iets dergelijks en stort daar de smurrie in. Koelkast !!
Als je het ongeveer zo doet kan het toch niet mislukken.
Het ligt volgens mij niet aan het soort boter/vet of margarine zolang het maar harde boter is en geen vloeibaar spul.

Succes voor de 3e keer.
3 keer is scheepsrecht....
pi_62781442
Botergoud is toch die uit de koelkast smeerbare "roomboter" ?
Probeer het anders een met echte boter.
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
pi_62797006
Als liefhebber van arretjescake bij deze een tip..

probeer eens de 'Rocky Road' van de Starbucks (Schiphol o.a.) , de Rocky Road is een soort arretjescake variant met marshmellow.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_62800337
Volgens mij maak je arretjessoep. Het lijkt alsof de biscuit in de chocolade zwemt. Je moet een vrij dik en stevig mengsel hebben.

Als je au bain marie gaat smelten zorg er dan voor dat de schaal dan niet het (bijna) kokende water raakt.
Boter smelt ik altijd bijzonder langzaam.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 00:53:28 #65
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62800589
Ik had nog nooit van arretjescake gehoord!
Toevallig, echt heel toevallig was ik vandaag bezig een ideetje uit te werken en ik had iets in mijn hoofd, namelijk verkruimelde koekjes met boter aan elkaar geplakt. Ik wist het woord er ook niet eens voor (NL of En) dus kon ook niks vinden en liet het ook maar los, dat idee dat ik had. Maar nu ben ik opnieuw weer geinspireerd! Als het lukt kom ik het nog wel weer melden, maar hoe dan ook, bedankt. :-)
pi_62800750
Foto's willen we zien.
pi_62803244
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:49 schreef Phuturistixxx het volgende: - - - >8 - - - alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn
nog een wijze (kook)les voor je idd;
'alles op de gok' (naar smaak) is oha prima in de keuken, tenzij het om gebak gaat, dan is de weegschaal opeens heilig geworden.

Met een beetje logisch nadenken kun je misschien verklaren waarom je cake slap blijft, de stijfheid van de cake moet uit de bereidingswijze komen en aangezien je niet bakt gebruik je de bestaande structuren van je ingrediënten.
Neem dus niet van die heerlijke zachte roomboter, maar zoek in de supermarkt het pakje roomboter van het merk waar je met geen mogelijkheid een deuk in kan slaan , de boter hoeft ook niet gloeiend heet te worden, het smelten is alleen om de handel goed te kunnen mengen. ei goed stijf kloppen (haagse bluf) koekjes ook niet verpoederen, maar kleine stukjes is voldoende.

wel grappig dat ik hier idd allemaal roomboter recepten zie, in mijn herinnering gebruikte mijn moeder frituurvet voor arretjescake (google op ‘arretjescake frituurvet’ voor recepten) Zelf heb ik het heeeeel lang geleden een keer gemaakt, maar al lang niet meer, als ik mijn beeldige lijntje wil onderhouden maak ik wel weer brownies ;D
pi_62812516
Poging 3 gaat van start!
pi_62812741
Succes!
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62813196
De smeltende boter!

pi_62813510
Ik denk dat het beter gaat lukken nu!

De substantie was ditmaal veel stroperiger! Staat nu weer in de koelkast, ik ben benieuwd! Heb nog steeds het idee wel dat de boter te vloeibaar wordt, maar misschien hoort dat toch echt zo..
pi_62813664
Ah ik zie al waar het mis gaat. De boter moet niet te heet worden. Als je die als heel blok smelt met een pan rechtstreeks op het vuur dan is de gesmolten boter al zowat aan het koken terwijl het blok nog niet eens zacht is.
De volgende keer kan je beter de boter in stukjes snijden en dan op een zacht vuurtje laten smelten. Gaat ook nog eens sneller.
pi_62814672
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:50 schreef MinderMutsig het volgende:
Ah ik zie al waar het mis gaat. De boter moet niet te heet worden. Als je die als heel blok smelt met een pan rechtstreeks op het vuur dan is de gesmolten boter al zowat aan het koken terwijl het blok nog niet eens zacht is.
De volgende keer kan je beter de boter in stukjes snijden en dan op een zacht vuurtje laten smelten. Gaat ook nog eens sneller.
Dit was au bain marie-louise he! Dus niet direct op het vuur!

Maar ik snap je punt...
pi_62815644
En hoe ziet hij er nu uit? Heb je al geproefd?
pi_62817082
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:21 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Dit was au bain marie-louise he! Dus niet direct op het vuur!

Maar ik snap je punt...
De bodem van het kleine pannetje mag officieel niet het water raken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')