abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62748823
Culinaire wonders, helpt mij aub

Ik heb getracht een arretjescake te maken, echter mislukte hopeloos...

Ik heb dit recept gevolgd:
quote:
350 gr roomboter
400 gr suiker
4 eieren
400 gr biscuitjes
10 eetlepels cacao

Laat de boter smelten[niet bruin laten worden]

Mix de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor.

Breek de koekjes fijn.

Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes.

Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven.

Snij de cake de volgende dag aan plakjes
Ik gebruikte een silicone bakvorm. De stukjes biscuit leken te gaan drijven, vond ik al vreemd. Het geheel leek mij veel te vloeibaar. Na 24 uur in de koelkast was de cake dan nog veeeel te zacht...

Wat kan er mis gegaan zijn

Kan het de boter geweest zijn, mogelijk dat ik geen echte roomboter had..
pi_62748995
200 gr boter
200 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
1 theelepeltje oploskoffie
50 gr cacao
2 eieren of 4 eetlepels vanillevla (salmonellaatjes enzo)
1 pak biscuitjes

En dan dezelfde werkwijze.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62749170
Teveel ingrediënten gebruikt dus... zal het gaan proberen
pi_62749209
Er mochten wat mij betreft trouwens wel iets meer biscuitjes in maar daar waren de meningen hier over verdeeld.
pi_62749233
Oh, ik was vergeten dat dit bestond!
Ga ook maken!
pi_62749267
TVP - ik ook maken

Boter trouwens au bain marie smelten?
pi_62749345
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken

Ik had het gewoon in een pan op het vuur laten smelten..
pi_62749358
Ja precies zoals minderm. zegt.
Ik doe er alleen geen oploskoffie door maar ga dat wel eens proberen.
De cake doet het altijd erg goed als tractatie op school
Goedkoop en lekker!!

Nee hoeft niet au bain marie
pi_62749405
O ja de eieren met de suiker heel goed mixen anders blijft de suiker korrelig enzo.
Gebruik dan ook fijne basterdsuiker.
pi_62749415
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken

Doe het altijd in de magnetron..
pi_62749676
Arretjescake! Moet ik snel weer eens maken!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_62749900
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:28 schreef kabouter.muts het volgende:
O ja de eieren met de suiker heel goed mixen anders blijft de suiker korrelig enzo.
Gebruik dan ook fijne basterdsuiker.
Ik vind dat korrelige juist lekker.
En ik gebruik dus geen eieren maar vanillevla vanwege de veiligheid. Die tip kreeg ik ooit van een kok in een bejaardenhuis waar ik stage liep toen ik dit wilde trakteren en mijn weerstand is ook niet wat het moet zijn dus dit is beter. En je proeft er niks van.
pi_62750004
quote:
[b]Op dinsdag 28 oktober 2008 13:10 Kan het de boter geweest zijn, mogelijk dat ik geen echte roomboter had..
Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.

Sowieso margarine (anders dan voor op brood uit een kuipje) in de keuken.

Ik klikte omdat arretjescake zo lang geleden is dat ik het me zelfs moeilijk kan heugen. Krijg er best wel beetje trek in eigenlijk.
pi_62750426
Ik gebruik altijd:
-chocolade
- extra cacao
- roomboter
-suiker (lekker dat korrelige!)
- en stroopwafel kruimels ipv biscuit

Niets rauwe eieren, veels te onveilig imo.

Lekkere variaties: minder boter maar wel toevoegingen zoals pepermunt likeur.
geconfijte kersen (al dan niet in combinatie met een scheutje kirsch)
pi_62750431
is naar origineel limburgs recept toch eigenlijk op basis van hergebruiken oud frituurvet?
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_62750473
klopt, daarom heet het soms ook Arretje NOF cake. Waarbij NOF staat voor de Nederlandse Olie Fabrieken.
pi_62750513
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.
Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal niet Zat wel in een stukje papier, niet in een kuipje...

Ma goed, ga zo nieuw halen
pi_62751085
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:43 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik vind dat korrelige juist lekker.
En ik gebruik dus geen eieren maar vanillevla vanwege de veiligheid. Die tip kreeg ik ooit van een kok in een bejaardenhuis waar ik stage liep toen ik dit wilde trakteren en mijn weerstand is ook niet wat het moet zijn dus dit is beter. En je proeft er niks van.
Ja als mijn zusje er ook van gaat eten doe ik het ook met vanille vla, anders niet.
Maar ik vind dat geknars tussen mijn tanden persoonlijk niets.
pi_62751158
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:03 schreef Hekates het volgende:
klopt, daarom heet het soms ook Arretje NOF cake. Waarbij NOF staat voor de Nederlandse Olie Fabrieken.
Leuke wetenswaardigheid! Zo leer je nog eens wat op Fok!

quote:
Arretje Nof-cake was een luxe zoetigheid in de jaren vijftig en had wel enige status in Nederland. Het recept is een versimpeling van een mooi nagerecht uit Emilia-Romagna, genaamd Salame di chioccolato. De Nof-bonzen vervingen alles wat er maar mooi was aan ingrediënten door simpele Hollandse kost. En natuurlijk in plaats van goede boter gebruikte men plantaardige margarine van de firma Calvé-NOF

[..]

Op internet vind je recepten met lange vingers, met échte boter, met van alles en nog wat. Stoor je daar niet aan. Allemaal onzin en modernistisch gedoe. Óf je maakt een mooie luxe chocoladesalamie (recept volgt) of je maakt Arretje Nof-cake. Doe je dat laatste dan doe je het zoals boven beschreven. De Arretjecake van "De Morgenstond" voldeed precies aan mijn verwachting. De cakefoto heb ik van internet gepikt.
Bron: http://ministerieetenendr(...)/01/arretje_nof.html

Ik denk dat ik de chocoladesalami ken en dat die om deze reden toch aan mij gevoerd is onder de noemer arretjescake. Margarine blief ik niet
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:34:13 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62751442
TS, ik gebruik ongeveer dezelfde verhoudingen als jij, alleen wat minder ei

Nodig basis:
250g biscuitjes
250g roomboter
250g donkere basterdsuiker
1 ei
2el echte cacao

extra:
beetje kaneel
scheut rum

Doen:
biscuitjes is kleine stukjes breken, suiker, cacao (en eventueel de kaneel) er door mixen dan het ei (en eventueel de rum) er door roeren. Boter smelten en er ook doorheen roeren. In een vorm (bijvoorbeeld een cakevorm) stoppen, goed aanduwen en in de koelkast zetten tot het helemaal is afgekoeld.

Bij mij blijft de suiker altijd wat korrelig maar dat vind ik juist lekker

Mijn opa gebruikte vroeger inderdaad frituurvet. Ik was 4 toen hij overleed, ik kan niet veel meer van hem herinneren, maar wel zijn arretjescake
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_62751637
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:04 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal niet Zat wel in een stukje papier, niet in een kuipje...

Ma goed, ga zo nieuw halen
Als er boter op staat is het roomboter. Margarine en vergelijkbare troep mag geen boter genoemd worden.
pi_62753115
Nou heb ik zo een silliconen bakvorm... is dat een probleem..?
Nog nooit eerder gebruikt namelijk... en moet ik die cakevorm ook met folie bekleden voordat de cake de koelkast in gaat?
pi_62753312
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou heb ik zo een silliconen bakvorm... is dat een probleem..?
Nog nooit eerder gebruikt namelijk... en moet ik die cakevorm ook met folie bekleden voordat de cake de koelkast in gaat?
Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.
En hij moet echt wel een paar uur opstijven hè.
De siliconenvorm kan het probleem niet zijn maar als je twijfelt zou je het ook in een taartvorm/ovenschaal/andere vorm kunnen gieten.
pi_62753420
Mmmmmm arretjescake

Alleen jammer dat je na een paar happen zo misselijk wordt.... of heb ik dat alleen?
pi_62753479
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:31 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.
En hij moet echt wel een paar uur opstijven hè.
De siliconenvorm kan het probleem niet zijn maar als je twijfelt zou je het ook in een taartvorm/ovenschaal/andere vorm kunnen gieten.
De vorige keer 24 uur laten staan :p

Maareh heb geen andere bakvorm helaas, maar goed, ik probeer het gewoon weer.

Alles weer in huis, dus daar gaan we
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:39:20 #26
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62753579
Ik maak het ook wel in een siliconen vorm. Maar wil hem wel goed kunnen aandrukken voor ik hem in de koelkast zet, met een siliconen vorm moet je dan dus even tegendruk geven met je andere hand aan de buiten kant. Ik dek het af met plasticfolie.
pi_62753854
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:39 schreef maok het volgende:
Ik maak het ook wel in een siliconen vorm. Maar wil hem wel goed kunnen aandrukken voor ik hem in de koelkast zet, met een siliconen vorm moet je dan dus even tegendruk geven met je andere hand aan de buiten kant. Ik dek het af met plasticfolie.

Geen bakpapier of folie in de vorm?
pi_62754044
Nou het staat weer in de koelkast, maar ik weet het niet hoor...

Weer erg vloeibaar allemaal.... maar goed ik wacht het wel af..
Het maakt toch niet uit als de boter warm/heet is of wel?
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:52:11 #29
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62754063
nee alleen afdekken
pi_62754333
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:52 schreef maok het volgende:
nee alleen afdekken
Check... afwachten maar

Ziet er toch heel anders uit als dat ik mij herinner. Koop er anders wel 1 in de winkel
pi_62754373
Je moet de boter wel een beetje af laten koelen inderdaad, anders heb je sompige koekjes.
Maar het zou wel moeten stollen.
Mijn recept gebruikt?
pi_62754441
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Check... afwachten maar

Ziet er toch heel anders uit als dat ik mij herinner. Koop er anders wel 1 in de winkel
Dat kan niet.
pi_62754490
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Je moet de boter wel een beetje af laten koelen inderdaad, anders heb je sompige koekjes.
Maar het zou wel moeten stollen.
Mijn recept gebruikt?
Hmm, had ik ff moeten wachten, ma goed, als het maar goed stolt, dat is belangrijkste..

Is het niet te koop??
pi_62754554
Dat hartinfarct in een bakje? Nee is niet te koop.
Ik heb het nog nergens gezien in ieder geval.
pi_62754569
De boter moet net aan smelten en niet te heet worden.
Gaat je ei ook stollen en dat moet niet.(als je ei gebruikt)
En nee arretjes cake is niet te koop.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:09:02 #36
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62754703
Ik laat de boter nooit eerst afkoelen maar ik haal de pan wel direct van het vuur als de boter gesmolten is. Ik gooi het wel pas als laatste door het mengsel, tIjdens het husselen begint de boter al een beetje te stollen.
pi_62773492
Nou ik weet niet wat er verkeerd gaat....
Wederom is alle chocolade nog helemaal vloeibaar, iets dunner dan stroop, terwijl ding al sinds gisteren 16.00 uur in de koelkast staat... Arretjescake moet toch hartstikke hard zijn?

Nou valt me op de het biscuit bovenop lijkt te 'drijven'. Ook heb ik geen vanillesuiker of theelepel koffie gebruikt. Is het wellicht de boter, die is bij mij zo vloeibaar als zou je er vlees in bakken, alhoewel niet bruin geworden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Phuturistixxx op 29-10-2008 09:17:35 ]
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:18:32 #38
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62773634
Vreemd zeg. Misschien dat ik morgen of overmorgen ook weer eens een arretjescake ga maken, ik zal dan wel even tussendoor foto's maken zodat je kunt zien hoe het er bij mij uitziet. Ik heb nog nooit gehad dat er een cake mislukte, ik heb het zelfs wel eens met margarine gemaakt, met de structuur was dan ook niets aan de hand maar omdat het veel minder lekker was maak ik nu altijd met roomboter.
pi_62773680
Arretjescake hoort inderdaad flink stevig (massief) te zijn. Je verheft het laten mislukken van je cake tot een ware kunst.
Volgens mij moet je niet naar de Aldi gaan om je ingrediënten te halen... Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer!? Wellicht dat de boter wel 82% melkvet bevat om te voldoen aan de eisen om boter te heten, maar dat ze er toch mee rommelen om meer marge te halen/minder verlies te lijden op zuivel.
Tevens denk ik dat je de boter te enthousiast verhit, al stolt verhitte boter bij mij in de pan ook weer nadat het is afgekoeld.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:23:13 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_62773734
Wat raar dat het weer mis gaat. Zou je koelkast niet koud genoeg staan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_62773778
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?
pi_62773784
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:
Zo zacht als het bij TS lijkt uit haar verhaal klinkt hoe dan ook niet goed. Op kamertemperatuur zou roomboter al moeten stollen, laat staan in een iets te warme koelkast. Als de koelkast warmer zou zijn dan 10 graden, dan mag ik hopen dat TS dat gelijk zou merken.
pi_62773793
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:

Jewel, is hartstikke nieuw, en ijskoud, paté uit de koelkast is bijna niet te smeren op brood!

Btw. welke stevigheid moet ik aan denken bij de cake, de stevigheid van de roomboter of nog harder?
pi_62773799
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?

Btw. welke stevigheid moet ik aan denken bij de cake, de stevigheid van de roomboter of nog harder?
Au bain Marie.

Stevigheid is niet zoals ijskoude roomboter uit de koelkast, dat is namelijk één harde klomp. Door alle koekkruimels en suiker vormt het een iets lossere structuur die derhalve makkelijker te snijden is. Als je de cake indrukt moet je vinger er in ieder geval niet zo doorheen schieten, maar geen enkele vervorming zou ook niet goed zijn.
pi_62773860
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:26 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Au bain Marie.
Iets met lauw/heet water?
pi_62773948
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:29 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Iets met lauw/heet water?
Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.

Boter doe je in een klein pannetje. Dat pannetje hang je in een grotere pan gevuld met (bijna) kokend water die op het vuur staat. Zo voorkom je dat de boter warmer wordt dan het water. Max 100 graden dus.
pi_62774036
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:32 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.

Boter doe je in een klein pannetje. Dat pannetje hang je in een grotere pan gevuld met (bijna) kokend water die op het vuur staat. Zo voorkom je dat de boter warmer wordt dan het water. Max 100 graden dus.
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leek Heb alleen geen ervaring met cakes en taarten etc.

Ga ik dat proberen... Boter moet dus niet zo dun als water/olie worden?
pi_62774337
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:35 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leek Heb alleen geen ervaring met cakes en taarten etc.

Ga ik dat proberen... Boter moet dus niet zo dun als water/olie worden?
Die gok was meer omdat je de term au bain marie niet goed wist en het verschil tussen margarine en roomboter niet zei te herkennen.

Gewoon gesmolten is genoeg. Als je het op de au bain marie wijze doet dan zit je safe. Toch begin ik haast te twijfelen of het alleen die boter is.

Voor alle zekerheid zou ik alle ingrediënten even halveren, dan hoef je niet gelijk weer zo'n boel weg te kieperen als het mislukt.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:48:27 #49
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62774385
Ik doe het ook nooit au bain marie. Ik smelt het gewoon op een laagpitje en blijf de klont boter ronddraaien/roeren tot hij net helemaal vloeibaar is en haal het pannetje dan direct van het vuur, de boter gaat dan nog (net) niet borrelen
pi_62774407
Nou ik probeer het van de week nog een keer, en als het dan mis gaat schei ik er mee uit
Zal ook eens een weegschaaltje halen, alles op de gok qua grammen zal ook wel niet ideaal zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')