Ik gebruikte een silicone bakvorm. De stukjes biscuit leken te gaan drijven, vond ik al vreemd. Het geheel leek mij veel te vloeibaar. Na 24 uur in de koelkast was de cake dan nog veeeel te zacht...quote:350 gr roomboter
400 gr suiker
4 eieren
400 gr biscuitjes
10 eetlepels cacao
Laat de boter smelten[niet bruin laten worden]
Mix de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor.
Breek de koekjes fijn.
Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes.
Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven.
Snij de cake de volgende dag aan plakjes
Ik had het gewoon in een pan op het vuur laten smelten..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken
Boter trouwens au bain marie smelten?
Doe het altijd in de magnetron..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef Hydrogeny het volgende:
TVP - ik ook maken
Boter trouwens au bain marie smelten?
Ik vind dat korrelige juist lekker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:28 schreef kabouter.muts het volgende:
O ja de eieren met de suiker heel goed mixen anders blijft de suiker korrelig enzo.
Gebruik dan ook fijne basterdsuiker.
Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.quote:[b]Op dinsdag 28 oktober 2008 13:10 Kan het de boter geweest zijn, mogelijk dat ik geen echte roomboter had..
Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal nietquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Hoe kan je in hemelsnaam twijfelen of je wel of geen echte roomboter hebt gehad? Sowieso dit maken margarine is al van de zotte, maar het verschil kan je toch wel zien en proeven lijkt me.
Ja als mijn zusje er ook van gaat eten doe ik het ook met vanille vla, anders niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:43 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vind dat korrelige juist lekker.![]()
En ik gebruik dus geen eieren maar vanillevla vanwege de veiligheid. Die tip kreeg ik ooit van een kok in een bejaardenhuis waar ik stage liep toen ik dit wilde trakteren en mijn weerstand is ook niet wat het moet zijn dus dit is beter. En je proeft er niks van.
Leuke wetenswaardigheid! Zo leer je nog eens wat op Fok!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:03 schreef Hekates het volgende:
klopt, daarom heet het soms ook Arretje NOF cake. Waarbij NOF staat voor de Nederlandse Olie Fabrieken.
Bron: http://ministerieetenendr(...)/01/arretje_nof.htmlquote:Arretje Nof-cake was een luxe zoetigheid in de jaren vijftig en had wel enige status in Nederland. Het recept is een versimpeling van een mooi nagerecht uit Emilia-Romagna, genaamd Salame di chioccolato. De Nof-bonzen vervingen alles wat er maar mooi was aan ingrediënten door simpele Hollandse kost. En natuurlijk in plaats van goede boter gebruikte men plantaardige margarine van de firma Calvé-NOF
[..]
Op internet vind je recepten met lange vingers, met échte boter, met van alles en nog wat. Stoor je daar niet aan. Allemaal onzin en modernistisch gedoe. Óf je maakt een mooie luxe chocoladesalamie (recept volgt) of je maakt Arretje Nof-cake. Doe je dat laatste dan doe je het zoals boven beschreven. De Arretjecake van "De Morgenstond" voldeed precies aan mijn verwachting. De cakefoto heb ik van internet gepikt.
Als er boter op staat is het roomboter. Margarine en vergelijkbare troep mag geen boter genoemd worden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:04 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Ik stond bij de Aldi en er stond niet expliciet roomboter op... heb het uiteindelijk niet geproefd en het verschil zien doe ik al helemaal nietZat wel in een stukje papier, niet in een kuipje...
Ma goed, ga zo nieuw halen
Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nou heb ik zo een silliconen bakvorm... is dat een probleem..?
Nog nooit eerder gebruikt namelijk... en moet ik die cakevorm ook met folie bekleden voordat de cake de koelkast in gaat?
De vorige keer 24 uur laten staan :pquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:31 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Vershoudfolie of bakpapier zou ik wel doen ja, dan krijg je de cake makkelijker weer uit de vorm.
En hij moet echt wel een paar uur opstijven hè.
De siliconenvorm kan het probleem niet zijn maar als je twijfelt zou je het ook in een taartvorm/ovenschaal/andere vorm kunnen gieten.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:39 schreef maok het volgende:
Ik maak het ook wel in een siliconen vorm. Maar wil hem wel goed kunnen aandrukken voor ik hem in de koelkast zet, met een siliconen vorm moet je dan dus even tegendruk geven met je andere hand aan de buiten kant. Ik dek het af met plasticfolie.
Check... afwachten maarquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:52 schreef maok het volgende:
nee alleen afdekken
Dat kan niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Check... afwachten maar
Ziet er toch heel anders uit als dat ik mij herinner. Koop er anders wel 1 in de winkel
Hmm, had ik ff moeten wachten, ma goed, als het maar goed stolt, dat is belangrijkste..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Je moet de boter wel een beetje af laten koelen inderdaad, anders heb je sompige koekjes.
Maar het zou wel moeten stollen.![]()
Mijn recept gebruikt?
Zo zacht als het bij TS lijkt uit haar verhaal klinkt hoe dan ook niet goed. Op kamertemperatuur zou roomboter al moeten stollen, laat staan in een iets te warme koelkast. Als de koelkast warmer zou zijn dan 10 graden, dan mag ik hopen dat TS dat gelijk zou merken.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:
Wat raar dat het weer mis gaat. Zou je koelkast niet koud genoeg staan?
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:23 schreef Lienekien het volgende:
Wat raar dat het weer mis gaat. Zou je koelkast niet koud genoeg staan?
Au bain Marie.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Had botergoud gehaald, bij de AH, dus moet goed zijn volgens mij.
Ik zal de boter wat minder verhitten, misschien is er een andere manier voor dan op het vuur?
Btw. welke stevigheid moet ik aan denken bij de cake, de stevigheid van de roomboter of nog harder?
Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.quote:
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leekquote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:32 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Nu begrijp ik waar het misgaat... je bent geen sterrenkok hé, of gewoon heel onzeker.
Boter doe je in een klein pannetje. Dat pannetje hang je in een grotere pan gevuld met (bijna) kokend water die op het vuur staat. Zo voorkom je dat de boter warmer wordt dan het water. Max 100 graden dus.
Die gok was meer omdat je de term au bain marie niet goed wist en het verschil tussen margarine en roomboter niet zei te herkennen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:35 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hehe, nee geen sterrenkok, maar ook geen leekHeb alleen geen ervaring met cakes en taarten etc.
Ga ik dat proberen... Boter moet dus niet zo dun als water/olie worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |