abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62817821
Bodem raakte het water niet

Smaak is tot nu toe steeds goed, alleen de stijfheid niet, nu lijkt het er weer niet op dat het gaat lukken

Wel een stuk steviger dan voorheen, maar zeker nog geen cake... Kan nog paar uurtjes wachten
pi_62819307
Ik smelt de boter altijd in de magnetron. En dan smelten in de zin van dat het nog wel op een klomp zit, maar dat je er wel met je vinger door kan prikken.

Zet je cake anders eens in de diepvries, en check eens of hij dan hard wordt.
pi_62819974
Ja die boter die nekt me steeds....

En ik doe alles met een garde, volgens mij is een keukenmachine beter voor het resultaat. Want merkte wel dat stevig opkloppen al een boel scheelt...

De vriezer zal de enige manier zijn waarop dat ding een cake gaat worden ja
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:26:51 #79
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62820812
Je moet volgens mij minstens 5 minuten kloppen met de mixer, dan wordt het mengsel dik en lobbig.
Heb het net ook gemaakt. Maar ipv cacaopoeder heb ik een reep pure chocola door de boter geroerd. Gewoon boter en chocola au bain marie, hoef je amper naar om te kijken. Als het een mooi egaal mengsel is een beetje af laten koelen, tot het nog wel vloeibaar is.

Ze staan op te stijven en vond het na een half uur al behoorlijk stevig aanvoelen. Zal wel door die reep chocola komen. En oja, heb er een scheut hazelnootlikeur doorgedaan, altijd goed, alcohol.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 21:28:17 #80
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62822445
Ik ga zo ook weer een arretjescake maken maar ik heb eerst even iets anders uitgeprobeerd gebaseerd op een arretjescake maar dan met stroopwafelkruimels (ik kwam op het idee door Hekates recept eerder in dit topic). Ik hoop dat hij lukt. Ik heb hem iig zo gemaakt:

Nodig:
150g lichte basterdsuiker
150g koekkruimels
150g roomboter
150ml water (had misschien iets minder kunnen zijn)
beetje kaneel

Doen:

Koekkruimels en kaneel mengen.

Suiker met water in een pannetje en opwarmen op hoogvuur. Als het kookt net zolang laten koken totdat het ver genoeg is ingekookt, het begint dan ineens erger te schuimen (na ongeveer 10 minuten tot een kwartier)

Boter bij het suiker mengsel gooien en al roerend laten smelten, de pan direct van het vuur halen als de boter helemaal vloeibaar is geworden.

Het botersuiker mengsel over de koekkruimels schenken en goed husselen. In een vorm doen en afgedekt laten opstijven in de koelkast.

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 30-10-2008 21:41:36 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:33:51 #81
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62824165
En de arretjescake staat ook in de koelkast. Ook weer wat fototjes gemaakt:

Voor het recept, zie mijn post eerder in het topic. Alleen heb ik nu overal 200g van gebruikt en heb ik de rum vervangen voor Dooley's, een of ander toffee vodka drankje dat ik nog had staan.
pi_62824299

Haha, dubieuze foto hoor. Het had zomaar een gevulde wc in een willekeurige trein kunnen zijn.

Maar zo ziet het er inderdaad uit zoals het moet. Eigenlijk al behoorlijk stug tijdens het maken, en niet zoals Phuturistixxx omschrijft.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:43:31 #83
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62824442
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[ afbeelding ]

Haha, dubieuze foto hoor. Het had zomaar een gevulde wc in een willekeurige trein kunnen zijn.

Maar zo ziet het er inderdaad uit zoals het moet. Eigenlijk al behoorlijk stug tijdens het maken, en niet zoals Phuturistixxx omschrijft.
Als je het zo bekijkt en mijn foto's zijn ook nog eens overbelicht

Maar het is inderdaad behoorlijk stug, je moet het ook al echt met een beetje kracht omscheppen omdat het voor roeren al te dik is.
pi_62825450
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[ afbeelding ]

Smeerlap.
pi_62825868
ik heb MiMu's recept gebruikt en de Arretjescake staat nu in de koelkast
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:18:31 #86
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62826792
Ik ben een beetje misselijk.
En mijn foto's waren ook smerig.
Morgen nog een poging wagen....
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:17:55 #87
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62829130
De stroopwafelvariant is nog niet helemaal wat het had moeten worden, een beetje te zacht en klef. Misschien de volgende keer de suiker wat langer laten inkoken of de boter apart smelten zodat hij wat minder warm wordt. Ik denk dat het nog wel wat kan worden.

De arretjescake ziet er perfect uit, lekker stevig, ik heb hem in een cakevorm gemaakt en kan hem zo aan een kant oppakken zonder dat hij doormidden scheurt. Zo bij de koffie maar eens proberen of hij ook lekker is.

Ik zal vanavond de foto's plaatsen.
pi_62829255
Pas nog over gehad met mijn zusje. Jummie. Maar op dit moment ben ik op dieet. En daar is arretjescake niet goed voor.
History became legend, legend became myth.
pi_62830227
whoooh, ik heb mensen op ideeen gebracht.

Bij mijn recept is de arretjes cake inderdaad al goed stevig tijdens het maken. En na 24 uur in de koelkast is het knoerthard. Over het algemeen is snijden dan onmogelijk en word het meer een soort van zagen met een scherp mes.

Om de cake steviger te maken kan je er meer cacao doorheen doen. Als ik chocolade smelt word het vrij zacht. Als ik daar cacao doorheen gooi zie ik de textuur steeds dikker worden en op een bepaald moment zelfs korrelig.

Stroopwafel kruimels zijn bij mij trouwens geen verkruimelde stroopwafels, maar de restjes die overblijven bij het uitsteken van een stroopwafel. Bij ons op de markt worden die kruimels in zakjes verkocht.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:38:45 #90
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62830435
Ik had ze inderdaad ook op de markt gekocht.
pi_62831780
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 09:27 schreef Hekates het volgende:
Stroopwafel kruimels zijn bij mij trouwens geen verkruimelde stroopwafels, maar de restjes die overblijven bij het uitsteken van een stroopwafel. Bij ons op de markt worden die kruimels in zakjes verkocht.
Het zijn dan ook eerder wafelkruimels dan stroopwafelkruimels, want de stroop is in geen velden of wegen te bekennen bij die gortdroge bende.
pi_62832943
Bij het kraampje waar ik ze haal kan je kiezen tussen droge kruimels, of kruimels waar ook stukjes stroop aan zitten. Voor arretjes cake is zonder stroop vaak de beste keuze, maar met kan ook wel lekker zijn.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:01:49 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62834130
Mijn gepimpte arretjescake. Hoewel ik denk dat het eerder een arretjespudding is geworden. Redelijk stevig, maar plakken kan je niet echt snijden.

* 125g boter met 100g pure chocolade au bain marie smelten en tot homogene saus roeren
* 2 eetlepels hazelnootlikeur door deze saus roeren
* 2 eitjes met 200g witte basterdsuiker dik en lobbig mixen
* afgekoelde boterchocolademengsel voorzichtig door het eisuikermengsel roeren
* 200g verkruimelde bastognekoeken door het mengsel roeren
* in met bakpapier beklede vormpjes storten
* opstijven in koelkast

En daarna een beetje opleuken. Het lijkt een beetje overdone, hihi, of nee, het lijkt heel erg overdone, maar toch paste de smaken allemaal wel bij elkaar, was heel niet mis:

Arretjescake met caramel-saus (ingekookte gecondenseerde melk), schijfjes banaan, beetje palmsuiker erover, daar even de blowtorch op. En dan om het af te maken wat gecarameliseerde pecannoten.

Kon het vanmorgen gelijk merken aan de weegschaal!

[ Bericht 2% gewijzigd door RobinOok op 31-10-2008 13:57:19 ]
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:00:56 #94
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_62843869
Nou niet zulke artistieke foto's als RobinOok, op je schermpje zien ze er altijd zo goed uit maar ze zijn een beetje onscherp, ik heb geen zin om nieuwe te maken.

De stroopwafelvariant:

De arretjescake:
pi_62845052
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 12:01 schreef RobinOok het volgende:
Mijn gepimpte arretjescake. Hoewel ik denk dat het eerder een arretjespudding is geworden. Redelijk stevig, maar plakken kan je niet echt snijden.

[ afbeelding ]

* 125g boter met 100g pure chocolade au bain marie smelten en tot homogene saus roeren
* 2 eetlepels hazelnootlikeur door deze saus roeren
* 2 eitjes met 200g witte basterdsuiker dik en lobbig mixen
* afgekoelde boterchocolademengsel voorzichtig door het eisuikermengsel roeren
* 200g verkruimelde bastognekoeken door het mengsel roeren
* in met bakpapier beklede vormpjes storten
* opstijven in koelkast

En daarna een beetje opleuken. Het lijkt een beetje overdone, hihi, of nee, het lijkt heel erg overdone, maar toch paste de smaken allemaal wel bij elkaar, was heel niet mis:

[ afbeelding ]

Arretjescake met caramel-saus (ingekookte gecondenseerde melk), schijfjes banaan, beetje palmsuiker erover, daar even de blowtorch op. En dan om het af te maken wat gecarameliseerde pecannoten.

Kon het vanmorgen gelijk merken aan de weegschaal!
OMG.
Heb jij eigenlijk al een vriendin/vrouw/vriend/man?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62846070
Ik zie het al, meer cacao gebruiken en een mixer gebruiken, naast de boter niet te zacht te laten worden natuurlijk.

Ik zit er aan te denken de boter bij kamertemperatuur zacht te laten worden (in blokjes snijden).

[ Bericht 59% gewijzigd door Phuturistixxx op 31-10-2008 19:36:25 ]
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:02:26 #97
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62847242
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:51 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

OMG.
Heb jij eigenlijk al een vriendin/vrouw/vriend/man?
Hm, ja, vriend ja. :-)
En die zette ik het net bij de koffie voor en die vond het maar zo zo.
Niet iets om anderen voor te zetten. Beetje een raar prutje.
En dat zegt ie niet vaak, dus tsja....

Ik vind het zelf eigenlijk nog steeds best geslaagd, als toetje.
Maar het maakt ook niet uit, want niet echt voor herhaling vatbaar, wegens veeeeels te vet.
Wel leuk om een keer gemaakt/bedacht te hebben.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:04:12 #98
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62847290
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:00 schreef maok het volgende:
Nou niet zulke artistieke foto's als RobinOok, op je schermpje zien ze er altijd zo goed uit maar ze zijn een beetje onscherp, ik heb geen zin om nieuwe te maken.

De stroopwafelvariant:
[ link | afbeelding ]

De arretjescake:
[ link | afbeelding ]
Ze zien er tenminste wel uit zoals een arretjescake eruit hoort te zien!
pi_62848443
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 20:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hm, ja, vriend ja. :-)
En die zette ik het net bij de koffie voor en die vond het maar zo zo.
Niet iets om anderen voor te zetten. Beetje een raar prutje.
En dat zegt ie niet vaak, dus tsja....

Ik vind het zelf eigenlijk nog steeds best geslaagd, als toetje.
Maar het maakt ook niet uit, want niet echt voor herhaling vatbaar, wegens veeeeels te vet.
Wel leuk om een keer gemaakt/bedacht te hebben.
Damn. Zoeken jullie nog een faghag?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62850206
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 12:01 schreef RobinOok het volgende:

[ afbeelding ]

Leuke site RobinOok en mooie foto's. Hobby of profi (kok)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')