Genoeg om de bolide te kunnen houden voor je ritje naar de voedselbanken?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:32 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ja ik wel, ben momenteel werkloos, dus een mooie dagbesteding.
ING kan alleen genationaliseerd worden als alles wordt opgesplitst in verschillende divisies.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:34 schreef pberends het volgende:
ING gaat gewoon "nationaliseerd" worden. Aandeel ING gaat een euroknaller worden, net zoals Fortis. Verkopen nu het nog kan. Ik ben inmiddels ook af van mijn 25 aandelen ING.
Of de overheid neemt een groot belang in ING voor een koopje?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:37 schreef m0m0 het volgende:
[..]
ING kan alleen genationaliseerd worden als alles wordt opgesplitst in verschillende divisies.
Zelfs dat koopje kost zoveel dat de Nederlandse staat het niet kan betalen. Fortis had een mooie constructie, waardoor goedkoop Fortis Nederland overgenomen kon worden. ING heeft een dergelijke constructie niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Of de overheid neemt een groot belang in ING voor een koopje?
Dat hoeft nietquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:35 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Genoeg om de bolide te kunnen houden voor je ritje naar de voedselbanken?
HAHAHAquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:34 schreef pberends het volgende:
ING gaat gewoon "nationaliseerd" worden. Aandeel ING gaat een euroknaller worden, net zoals Fortis. Verkopen nu het nog kan. Ik ben inmiddels ook af van mijn 25 aandelen ING.
Zie het al helemaal voor me, een EU reddingsplan en ING Eurionaliseren.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:48 schreef existenz het volgende:
[..]
Zelfs dat koopje kost zoveel dat de Nederlandse staat het niet kan betalen. Fortis had een mooie constructie, waardoor goedkoop Fortis Nederland overgenomen kon worden. ING heeft een dergelijke constructie niet.
Sarkozy zei pas dat Europese overheden bedrijven moeten opkopen omdat anders allerlei Chinese en Saudische instellingen onze bedrijven voor een prikkie opkopen... das op termijn misschien nog veel schadelijker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:57 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Zie het al helemaal voor me, een EU reddingsplan en ING Eurionaliseren.
Maaruh waarom moeten we dat doen ook alweer? Omdat de boerskoers in een klein dipje zit?
Alleen is de schrik en kredietcrisis in Azie deze week keihard ingeslagen, dus zal dat ook wel meevallen. En ook de olieprijs is niet heel denderend momenteel.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:01 schreef pberends het volgende:
[..]
Sarkozy zei pas dat Europese overheden bedrijven moeten opkopen omdat anders allerlei Chinese en Saudische instellingen onze bedrijven voor een prikkie opkopen... das op termijn misschien nog veel schadelijker.
Ik had ook nog wat beleggingen, maar ben blij dat ik van alle zooi af ben. Wel iets te laat verkocht helaas, maar nog voor de grote klapper van een paar weken terug. En ik slaap er stukken beter door, het staat nu fijn in deposito bij de boerenleenbank.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:56 schreef pberends het volgende:
Ik ken iemand die verliest elke dag 700 euro omdat ING weer 10% gedaald is.
Ik ga de weinige aandelen die ik heb allemaal weer (met verlies) verkopen, stap weer in als de AEX op 175 staat. Dan pak je dat verlies van 230 naar 175 punten iig niet mee.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:04 schreef Lifesaver48 het volgende:
[..]
Ik had ook nog wat beleggingen, maar ben blij dat ik van alle zooi af ben. Wel iets te laat verkocht helaas, maar nog voor de grote klapper van een paar weken terug. En ik slaap er stukken beter door, het staat nu fijn in deposito bij de boerenleenbank.
http://www.fd.nl/artikel/10389555/ing-fortis-gelijker-dan-anderenquote:ING en Fortis: gelijker dan anderen?
28 oktober 2008, 7:22 uur | FD.nl
Door: Jan Maarten Slagter
Jan Maarten Slagter is directeur van de Vereniging van Effectenbezitters.
Valt u ook een patroon op? Op vrijdag 26 september kwam Fortis met een persbericht waarin de (toen nog) Nederlands-Belgische bank-verzekeraar zichzelf omschreef als “solide”. Zowel de kapitaalspositie als de toegang tot financiering was op dat moment in orde. Een kapitaalsuitbreiding “werd niet voorzien”. ’s Avonds trad de ceo af en maandagochtend bleek de onderneming ruim euro 11 mrd aan nieuw kapitaal te hebben aangetrokken van de Benelux-overheden.
Daarmee leek Fortis gered. Minister Bos verdedigde de operatie in de Tweede Kamer. Ondertussen tikte hij onder de regeringstafel zijn duimen blauw op zijn Blackberry. Op vrijdagavond bleek de Nederlandse staat alle Nederlandse Fortis-onderdelen, inclusief de Nederlandse romp van ABN Amro, te hebben gekocht. Zondag volgde het Belgische deel richting de Belgische staat.
Op vrijdag 17 oktober kwam ING met een persbericht waarin de Nederlandse bank-verzekeraar zichzelf omschreef als “solide”. Zowel de kapitaalspositie als de toegang tot financiering was op dat moment in orde. Eerder die dag was de koers met 20% geduikeld op basis van het gerucht dat de onderneming een miljardeninjectie van de Nederlandse overheid zou vragen. Hierover was het persbericht kort maar vaag: de merites van het ‘potje van Bos’ zouden worden bestudeerd zodra hier meer details over bekend waren. Geen haast, kortom.
Zondagavond bleek het potje voor de helft (euro 10 mrd) in ING te zijn gestoken. Volgens ceo Michel Tilmant waren de marktomstandigheden de laatste weken zo dramatisch veranderd dat ING niet anders kon dan zijn kapitaalspositie aanmerkelijk versterken. De speciaal voor de gelegenheid uitgevonden ‘effecten’ leveren de staat een aantrekkelijk rendement op van minimaal 8,5% (mits er in het betreffende jaar dividend wordt uitgekeerd), met een interessante exitmogelijkheid: als ING de stukken wil inkopen betaalt ze 150% van de uitgifteprijs. Met twee overheidscommissarissen, ook een niet in de ING-statuten voorziene vondst, staat ING voortaan onder curatele van Bos.
Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen, zeggen de Engelsen. Maar de gang van zaken bij beide financials roept een fundamentele vraag op over wat beleggers mogen verwachten van de bedrijven waar ze hun geld aan toevertrouwen. Zowel in het geval van Fortis als in dat van ING is mijn sterke indruk dat beleggers bewust niet de volledige waarheid is verteld. De gedachte daarbij was vermoedelijk dat een leugen om bestwil gerechtvaardigd was om erger te voorkomen: het mogelijk omvallen van een grote financiële instelling met alle schade voor het financiële systeem van dien.
Dat zou betekenen dat voor financials een andere standaard geldt dan voor de rest van de beurs. Als dat zo is, moet dat via de reguliere democratische kanalen worden vastgelegd in regelgeving. Tot het zover is, beschouw ik iedere openbare bevestiging van de goede gezondheid van een bank of verzekeraar als een verkoopsignaal.
Precies. Laat een ander dat verlies maar nemen. Die onzin over "je moet de rit uitzitten" is echt zulke flauwekul, gericht op mensen die een emotionele binding met hun aandelen hebben. Gewoon zo snel mogelijk verkopen, en pas weer kopen als het omhoog gaat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik ga de weinige aandelen die ik heb allemaal weer (met verlies) verkopen, stap weer in als de AEX op 175 staat. Dan pak je dat verlies van 230 naar 175 punten iig niet mee.
Ja, wanneer ontslaan ze die beste man? De enige vergelijking die ze trekken is: Fortis zei dat er niets aan de hand was en ING zegt dat ook. Fortis kreeg geld van de staat en ING ook. En daar houdt zijn vergelijking opquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:08 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.fd.nl/artikel/10389555/ing-fortis-gelijker-dan-anderen
Als zelfs de VEB-directeur het ergste vreest...
Ga je nou nog steeds door met het uit de wind houden van ING?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:18 schreef existenz het volgende:
Ja, wanneer ontslaan ze die beste man? De enige vergelijking die ze trekken is: Fortis zei dat er niets aan de hand was en ING zegt dat ook. Fortis kreeg geld van de staat en ING ook. En daar houdt zijn vergelijking op. Alle andere, veel belangrijkere zaken, laat hij voor het gemak achterwege, want die komen niet overeen.
Of niet moeten stappen en denken dat het maar meteen omhoog gaat. Of nu je verlies nemen en later inderdaad weer instappen. Of niet zeuren/janken en afwachten. Maar niet gaan lopen zeiken en twijfelen...quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:10 schreef Lifesaver48 het volgende:
[..]
Precies. Laat een ander dat verlies maar nemen. Die onzin over "je moet de rit uitzitten" is echt zulke flauwekul, gericht op mensen die een emotionele binding met hun aandelen hebben. Gewoon zo snel mogelijk verkopen, en pas weer kopen als het omhoog gaat.
Wat gaat dit met de markt doen?quote:Justitie in België onderzoekt of de Fortis-top het afgelopen jaar bewust informatie over de financiële situatie bij de bank-verzekeraar heeft achtergehouden of verdraaid voor de aandeelhouders. Dat meldt de Belgische krant De Tijd.
Het onderzoek is al enige weken aan de gang. Intussen heeft zich volgens De Tijd een getuige van binnen Fortis gemeld met belastend materiaal. Die persoon zou goed geïnformeerd zijn en beschikken over e-mails die de top van Fortis elkaar stuurde. Daaruit zou blijken dat Fortis de buitenwereld het afgelopen jaar geregeld heeft misleid.
Ga jij door met ongefundeerd reacties geven?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ga ja nou nog steeds door met het uit de wind houden van ING?
Dat probleem heeft ING ook, dus dat doem denken van iedereen is leuk. Maar de ING top zou in hetzelfde schuitje belanden, mocht hun verhaal inderdaad niet kloppen zoals sommige hier beweren (zonder enige vorm van bewijs).quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:21 schreef rvlaak_werk het volgende:
Fortis-top verdacht van misleiding
[..]
Wat gaat dit met de markt doen?
Kijk aan, het stuk van Slagter krijgt gelijk bijval. Indien werkelijk aandeelhouders misleidt zijn dan moet dat natuurlijk ook een fikse schadevergoeding tot gevolg hebben.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:21 schreef rvlaak_werk het volgende:
Fortis-top verdacht van misleiding
[..]
Lief spelen, kinderenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:21 schreef existenz het volgende:
[..]
Ga jij door met ongefundeerd reacties geven?
Fortis moest ABN betalen en raakte al veel geld kwijt, omdat mensen hun spaartegoeden verhuisde naar andere banken. Hierdoor had Fortis al geld te kort (wat ze via de beurs wilde binnen halen) en was al niet gezond en werd dat al steeds minder voor dat de kredietcrisis toe sloeg. Fortis was al niet gezond voor de kredietcrisis. Dat is het belangrijkste verschil, van ING is daar geen bewijs voor (en nu nog steeds niet).quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:24 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Lief spelen, kinderen
Maar wat is volgens jouw precies het verschil tussen de 2? Waren beide banken, beide internationaal, beide zware verliezen op de beurs, beide koersen zijn in elkaar geflikkerd, beide hebben sub-prime hypotheken (of alt-a).... Ik zie best belangrijke overeenkomsten...
Wat zijn dan de verschillen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |