Staan ze mooi in je boekenkast?quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:46 schreef Monidique het volgende:
En natuurlijk eentje uit de jaren zestig, waar Noord-Korea, Noord-Vietnam en Mongolië feitelijk bij China worden geplakt. Apart. Atlassen kunnen wat vertellen over hoe men dacht. Helaas niet meer "Het Chineesche Rijk",.
Zou je dat wel zeggen?quote:
http://www.elsevier.nl/we(...)e-milieubeweging.htmquote:Met andere woorden, het is tijd om de milieubeweging in Nederland en Europa eindelijk eens een keer kritisch te benaderen. Geen hetze, gewoon gezonde argwaan.
Nog niet.quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:02 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Staan ze mooi in je boekenkast?
En wat dan nog? Ik zeg wat ik wil. Vrijheid van meningsuiting, klootzak.quote:
Zo'n tuiting?quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:09 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En wat dan nog? Ik zeg wat ik wil. Vrijheid van meningstuiting, klootzak.
http://www.nu.nl/news/180(...)rders_verbieden.htmlquote:DEN HAAG - Topbestuurders van grote ondernemingen mogen geen bonussen meer krijgen. De macht van aandeelhouders moet fors worden ingeperkt en de overheid moet veel strenger toezicht houden op de financiële sector.
Dat zijn drie van de dertig voorstellen die de SP maandag heeft gepresenteerd om het financiële stelsel te hervormen.
Fractieleider Agnes Kant en financieel woordvoerder Ewout Irrgang van de fractie willen af van de "perverse" prestatiebeloningen zoals bonussen, aandelen en opties, omdat die volgens hen mede oorzaak zijn van de graaicultuur die tot de kredietcrisis heeft geleid.
dat belooft zure tomaten deze Kerst, het valt nog mee dat zij zich nog topbestuurder mogen noemenquote:Op maandag 27 oktober 2008 15:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/180(...)rders_verbieden.html
Zolang ze maar max 1 JPtje verdienen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:53 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat belooft zure tomaten deze Kerst, het valt nog mee dat zij zich nog topbestuurder mogen noemen
Paarse waarschijnlijkquote:Op maandag 27 oktober 2008 15:53 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat belooft zure tomaten deze Kerst, het valt nog mee dat zij zich nog topbestuurder mogen noemen
Ik voel mij, mijn ras, mijn cultuur en mijn geloof in mezelf beledigd en sleep je voor de commissie gelijke behandeling. Jouw soort heeft geen recht op uiting.quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:09 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En wat dan nog? Ik zeg wat ik wil. Vrijheid van meningsuiting, klootzak.
Ik dacht dat ik Die Irrgang laatst bij Pauw en Witteman hoorde zeggen dat de aandeelhouders meer macht moesten krijgen. of het was die oud voorzitter van de VEB.quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/180(...)rders_verbieden.html
Britse en Nederlandse onderzoekers hebben een paarse tomaat ontwikkeld met meer gezonde antioxidanten dan een gewone tomaat. Krijgen muizen die gezonde tomaat te eten dan leven ze langer dan op een dieet van gewone tomaten.quote:
hier doelde ik op iddquote:Op maandag 27 oktober 2008 19:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Britse en Nederlandse onderzoekers hebben een paarse tomaat ontwikkeld met meer gezonde antioxidanten dan een gewone tomaat. Krijgen muizen die gezonde tomaat te eten dan leven ze langer dan op een dieet van gewone tomaten.
Landbouwonderzoekers van het John Innes Centre in het Britse Norwich en van Plant Research International in Wageningen isoleerden uit het leeuwenbekje twee genen die verantwoordelijk zijn voor de productie van zogeheten anthocyanen.
Deze paarskleurige antioxidanten zijn krachtiger (gezonder) dan gewone antioxidanten in voedingsmiddelen als fruit en groente, aldus de onderzoekers.
[ afbeelding ]
Een maandje zitten ze het nu steeds te verkondigen dat de crisis er is.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:48 schreef One_of_the_few het volgende:
Hoe lang duurt de kredietcrisis nu al?
Bedrijven komen al met slechtere kwartaalcijfers met als reden de kredietcrisis. Beetje snel..
Voorlopig hebben ze geen tour geplanned.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Waarom is er niets terug te vinden wanneer en waar daft punk weer eens optreed
Ligt het aan mij of heeft die maand een wel erg grote invloed op de kwartaalcijfers?quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een maandje zitten ze het nu steeds te verkondigen dat de crisis er is.
Dit is een goed excuus om een aantal voorzieningen te nemen om die vervolgens komende jaren weer uit te geven. En hoppa winststijging en bonusjes voor de "topbestuurders."quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:48 schreef One_of_the_few het volgende:
Hoe lang duurt de kredietcrisis nu al?
Bedrijven komen al met slechtere kwartaalcijfers met als reden de kredietcrisis. Beetje snel..
Zijn ze wel goed in het snel aanpassen aan de hand van de situatie.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:58 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Dit is een goed excuus om een aantal voorzieningen te nemen om die vervolgens komende jaren weer uit te geven. En hoppa winststijging en bonusjes voor de "topbestuurders."
Dit is ook nog te kort om daadwerkelijk een structureel lagere vraag te hebben. Het is wel een sociaal wenselijk reden om alvast er een paar uit te mieteren. Als voorzorg maatregel...
De ideale hefboom voor onpopulaire maatregelen en mededelingen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:12 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Zijn ze wel goed in het snel aanpassen aan de hand van de situatie.
quote:
Vanaf juli waren Freddie en Fannie al behoorlijk in de problemen natuurlijk.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of heeft die maand een wel erg grote invloed op de kwartaalcijfers?
Klopt was 1 van de eerste dingen die we hoorden bij bouweconomie, boek eerst flink af en geef je voorganger de schuld zodat je later kunt bijboeken en bonussen kunt ontvangenquote:Op maandag 27 oktober 2008 20:26 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
De ideale hefboom voor onpopulaire maatregelen en mededelingen.
sowieso als het goed gaat je kosten zoveel mogelijk nemen ipv activeren en opbrengsten voor je uitschuiven. Dat noem je vervolgens "goed ondernemerschap met oog op de continuïteit van de onderneming".quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt was 1 van de eerste dingen die we hoorden bij bouweconomie, boek eerst flink af en geef je voorganger de schuld zodat je later kunt bijboeken en bonussen kunt ontvangen
Ik ga ook voor het goede excuus.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vanaf juli waren Freddie en Fannie al behoorlijk in de problemen natuurlijk.
Maar goed het is ook gewoon een mooi excuus natuurlijk
Ik geloof niet dat we daar een specifiek moment voor nodig hebben.quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:46 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ga ook voor het goede excuus.
Kunnen we van dit moment niet gebruik maken om van der hoeven en huizinga uit hun functie te zetten?
Dat is waar.quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat we daar een specifiek moment voor nodig hebben.
Ik zeg boekverbrandingen en brandstapels.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:03 schreef MrX1982 het volgende:
Laten we ons gewoon ontdoen van religieuze politiek. De Bijbel vormt geen goede leidraad voor regeren in de 21ste eeuw.
Ik heb het nog niet eens over de persoonlijke geloofsfeer van deze mensen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:03 schreef MrX1982 het volgende:
Laten we ons gewoon ontdoen van religieuze politiek. De Bijbel vormt geen goede leidraad voor regeren in de 21ste eeuw.
Dan ben je geen haar beter dan de religieuzen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zeg boekverbrandingen en brandstapels.
Koop eens zo'n ding.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:13 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan ben je geen haar beter dan de religieuzen.
mocht je ooit in een ziekenhuis liggen.. bedenk dat die christenen de basis hebben gelegd voor ziekenzorg en medische wetenschapquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:19 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In dat geval een paar christenen op de brandstapel lijkt me wel vermakelijk. Payback time.
Hey, de nazi's hebben snelwegen aangelegd.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 01:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
mocht je ooit in een ziekenhuis liggen.. bedenk dat die christenen de basis hebben gelegd voor ziekenzorg en medische wetenschap
mocht je ooit in een biblotheek gaan zoeken of dit waar is... bedenk dat je kunt lezen door een onderwijs waarvan de basis is gemaakt door die christenen..
ff dimmen met die eigenwanen van superieure moraal hebben ?
De Bijbel telt niet als geschiedenisboek.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 01:16 schreef Bluesdude het volgende:
mocht je ooit in een ziekenhuis liggen.. bedenk dat die christenen de basis hebben gelegd voor ziekenzorg en medische wetenschap
mocht je ooit in een biblotheek gaan zoeken of dit waar is... bedenk dat je kunt lezen door een onderwijs waarvan de basis is gemaakt door die christenen..
Toch klopt z'n stelling opzich wel. Tot voor relatief kort terug waren bijna alle Nederlanders en Europeanen "gewoon" christen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De Bijbel telt niet als geschiedenisboek.
Oh, ja ze hebben van alles uitgevoerd, dat zeker. Maar dat is nogal wat anders dan aan de basis staan van de ziekenzorg en medische wetenschap en dat Christenen de basis voor het onderwijs en bibliotheken hebben gezet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:31 schreef du_ke het volgende:
Toch klopt z'n stelling opzich wel. Tot voor relatief kort terug waren bijna alle Nederlanders en Europeanen "gewoon" christen.
Dat ze die zaken misschien niet gedaan hebben omdat ze christen zijn is een tweede.
En aan ruimtevaart, maar dat is wel toe te juichen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:30 schreef Monolith het volgende:
Veel vooruitgang is ook 'te danken' aan oorlogen, maar dat lijkt me nou ook niet direct een reden om oorlog maar toe te juichen.
Eigenlijk is het enorme geldverspilling, maar als technofiel juich ik het wel toe.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En aan ruimtevaart, maar dat is wel toe te juichen.
Space Ship One gaat overigens best aardig. Die zijn een stuk zuiniger met hun geld omdat het allemaal van private organisaties en bedrijven afkomt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eigenlijk is het enorme geldverspilling, maar als technofiel juich ik het wel toe.
Het is een interessant project, maar nou niet bepaald van het niveau van de projecten die NASA, ESA, en hun Aziatische en Russische tegenhangers doen. Commercieel haalbare ruimtevaart zou leuk zijn, maar daar zijn we nog lang niet. Ik ben benieuwd wat Virgin Galactic gaat doen, maar dat zal de eerst tijd hooguit een leuk speeltje voor de rijken zijn. Lijnvluchten naar Mars o.i.d. zijn nog erg ver weg.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Space Ship One gaat overigens best aardig. Die zijn een stuk zuiniger met hun geld omdat het allemaal van private organisaties en bedrijven afkomt.
ga in op de inhoud.... de nazi's erbij halen is weer zo goedkoop bashenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 07:30 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hey, de nazi's hebben snelwegen aangelegd.
ga in op de inhoud..wat ik schreef....quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:12 schreef Boze_Appel het volgende:
De Bijbel telt niet als geschiedenisboek.
Ok. Je kraamt onzin uit. De Christenen staan niet aan de basis van de medische wetenschap en niet aan de basis van onderwijs.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:25 schreef Bluesdude het volgende:
ga in op de inhoud..wat ik schreef....
Mijn punt is dat onderwijs en sociale zorg juist wel door christenen opgezet zijn vanuit christelijke waarden... dus niet dat ze toevallig daarnaast ook christelijk waren.. ( wat je wel eerder kunt zeggen van ontwikkeling van de economie en het kolonialisme)quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch klopt z'n stelling opzich wel. Tot voor relatief kort terug waren bijna alle Nederlanders en Europeanen "gewoon" christen.
Dat ze die zaken misschien niet gedaan hebben omdat ze christen zijn is een tweede.
ziekenzorg in vroegere eeuwen?? paters en nonnetjes...quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ok. Je kraamt onzin uit. De Christenen staan niet aan de basis van de medische wetenschap en niet aan de basis van onderwijs.
Dat men het er niet mee eens is wil niet zeggen dat ze het niet wisten. Je doet namelijk nogal wat claims waarop makkelijk wat af te dingen valt. Vroeger was bijna iedereen christen. Als er dan iets ontstaat is het gedaan door christenen ja. Maar was dat ook hun drijfveer? Vroeger was elke belangrijke positie ingenomen door de man. Speelt de vrouw dan geen rol in het ontstaan van onderwijs en wetenschap?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn punt is dat onderwijs en sociale zorg juist wel door christenen opgezet zijn vanuit christelijke waarden... dus niet dat ze toevallig daarnaast ook christelijk waren..
Velen van mijn generatie hebben zich wel afgekeerd van hun christelijk miljeu...maar dan wel genuanceerd - bijv erkenning dat de fundamenten van onderwijs,wetenschap en sociale zorg uit het christendom voortkomen ..En die kennis mis ik bij fokjongeren die seculier opgegroeid zijn.
Men wéét dit gewoon niet...
Oh de Grieken en Romeinen wisten al het een en ander over het menselijke lichaam. Christenen hebben ook de basis gelegd voor intolerantie moet ik daar ook aan denken als ik in het ziekenhuis lig?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 01:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De wereld bestaat al wat langer.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ziekenzorg in vroegere eeuwen?? paters en nonnetjes...
het idee van medische behandeling plus onderzoek heeft veel te maken met die waarden en bezigheden van paters en nonnetjes..
Lezen, schrijven, bibliotheken verzorgen..... dat waren paters in kloosters die dat deden...
Onderwijs idem dito..
Met al die zelfmoordaanslagen is dat ook wel nodig.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:21 schreef Mutant01 het volgende:
En het "moderne ziekenhuis" komt uit de Islamitische wereld.
Natuurlijk waren/zijn christenen intolerant...net zoals niet-christenen.. elk -isme heeft zijn uitgangspunten die zich kan ontwikkelen tot intolerante praktijkenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:38 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Oh de Grieken en Romeinen wisten al het een en ander over het menselijke lichaam. Christenen hebben ook de basis gelegd voor intolerantie moet ik daar ook aan denken als ik in het ziekenhuis lig?
Zie mijn antwoord aan Du_ke van 10.32quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:37 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat men het er niet mee eens is wil niet zeggen dat ze het niet wisten. Je doet namelijk nogal wat claims waarop makkelijk wat af te dingen valt. Vroeger was bijna iedereen christen. Als er dan iets ontstaat is het gedaan door christenen ja. Maar was dat ook hun drijfveer?
Tuurlijk wel...zie mijn opmerkingen over nonnetjesquote:Vroeger was elke belangrijke positie ingenomen door de man. Speelt de vrouw dan geen rol in het ontstaan van onderwijs en wetenschap?
Wel of niet dat men buiten Europa verder ws.... het doet niks af aan de inzet van christenen ...juist vanuit hún geloof of dat hun idealisme ondersteund werd door geloofsdenkwijzesquote:En dan heb ik het nog niet eens over de ontwikkelingen van andere culturen op dit gebied. Waren in de middeleeuwen er niet andere delen van de wereld veel verder in wiskunde en medische wetenschap dan europa?
klopt..... ik maak enkel een opmerking over velen van mijn generatie... wel niet-kerkelijk en antikerkelijk geworden...maar niet zo ongenuanceerd en onwetend..quote:Het seculier opgroeien van jongeren wil niet zeggen dat ouderen die christelijk zijn opgegroeid het met jou eens zijn.
Veel om dankbaar voor te zijnquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:43 schreef Reya het volgende:
Christenen hebben trappistenbier uitgevonden. Opgelost, slotje.
Het ging hier even over het christendom vandaar maar ze hebben inderdaad geen monopolie op intolerantie. Monotheïsme in het algemeen heeft zich in de afgelopen eeuwen nogal gemanifesteerd als een bron van intolerantie. Het verabsoluteren van één God laat nou eenmaal weinig ruimte over voor andere geloofsovertuigingen. Of je nou de islam bekijkt in haar begindagen of het christendom nadat het enige voet aan de grond kreeg in het Romeinse Rijk. Alle theorie in de geschriften ten spijt moord en doodslag kwam nogal snel om de hoek kijken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:48 schreef Bluesdude het volgende:
Natuurlijk waren/zijn christenen intolerant...net zoals niet-christenen.. elk -isme heeft zijn uitgangspunten die zich kan ontwikkelen tot intolerante praktijken
Andersom geldt dit ook: Natuurlijk waren/zijn christenen tolerant...net zoals niet-christenen
Je formuleert het al fout : het lijkt wel alsof je "intolerantie" op zich een uitvinding van exclusief het christendom noemt..
Elk nadeel heb z'n voordeelquote:Het gaat niet om pro of anti het christendom te zijn... Het gaat om erkenning dat het niet allemaal een grote diepe ellende was die geen goede kanten had...
Wijzen op de zwarte zijdes van het christendom doet niks af aan het feit dat er goede dingen waren.
Nou ja... denk daar maar eens over als je in het ziekenhuis ligt... Zonder die nonnetjes die gratis die ziekenhuizen runden waren er geen ziekenhuizen.. Voor hun en voor de bestuurders in latere eeuwen was ziekenzorg een christelijke plicht...
volgens mij bestond die ongein al veel langer dan het christendomquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 01:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ze deden het ja maar ze stonden niet aan het begin van de ontwikkeling daarvan en de wetenschap heeft zeer lang tegenwerking ervaren van het christendomquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ziekenzorg in vroegere eeuwen?? paters en nonnetjes...
het idee van medische behandeling plus onderzoek heeft veel te maken met die waarden en bezigheden van paters en nonnetjes..
Lezen, schrijven, bibliotheken verzorgen..... dat waren paters in kloosters die dat deden...
Onderwijs idem dito..
Maar dat onderbouwd niet je claim dat christenen aan de basis van de medische wetenschap staat. Inzet, idealisme of geloof kan je aan veel meer groepen ophangen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:59 schreef Bluesdude het volgende:
Wel of niet dat men buiten Europa verder ws.... het doet niks af aan de inzet van christenen ...juist vanuit hún geloof of dat hun idealisme ondersteund werd door geloofsdenkwijzes
Ik weet niet of we in dezelfde generatie vallen, maar mijn generatie, begin 20 weet dat zeker wel. Iedergeval de meesten waar ik mee omga. Alleen zijn velen het er niet mee eens. Waarom? Je kan niet onomstotelijk een causaal verband aantonen tussen de acties die mensen deden en hun motivatie. Misschien had een significant deel van de bevolking die dat deed een snor wat niet wil zeggen dat snorremansen aan de basis van de medische wetenschap stonden.quote:[..]
klopt..... ik maak enkel een opmerking over velen van mijn generatie... wel niet-kerkelijk en antikerkelijk geworden...maar niet zo ongenuanceerd en onwetend..
Ik zie vooral kritische reacties, niet per se ideologische reacties. Je doet een claim en mensen stellen daar vragen bij. Waarom is het ideologisch? welke reacties laten dat zien? En waar zit de onwetenheid?quote:de reacties die ik krijg zegt al best veel ... onwetendheid over de geschiedenis, die ook nog ideologisch aangedreven is..
die van daft punk is gewoon weer genieten net als de dvdquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:38 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
De nieuwe cd van AC/DC is niet onaardig, maar waarom ze die kerel in elk nummer zo onbehoorlijk laten gillen is me een raadsel.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Monidique, wat doe je zoal. Je bent veel minder online dan voorheen.
zover ik weet nietquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:53 schreef Mutant01 het volgende:
icreamfarmer, modereer je ook NWS?
http://www.nytimes.com/2008/10/28/world/middleeast/28mosul.html?_r=1&hp=&pagewanted=all&oref=sloginquote:The Shiite-led government of Prime Minister Nuri Kamal al-Maliki is squeezing out Kurdish units of the Iraqi Army from Mosul, sending the national police and army from Baghdad and trying to forge alliances with Sunni Arab hard-liners in the province, who have deep-seated feuds with the Kurdistan Regional Government led by Massoud Barzani.
(...)
“It’s the perfect storm against the old festering background,” warned Brig. Gen. Raymond A. Thomas III, who oversees Nineveh and Kirkuk Provinces and the Kurdish region.
Worry is so high that the American military has already settled on a policy that may set a precedent, as the United States slowly withdraws to allow Iraqis to settle their own problems. If the Kurds and Iraqi government forces fight, the American military will “step aside,” General Thomas said, rather than “have United States servicemen get killed trying to play peacemaker.”
KLopt..... maar ik beweer ook niet dat christendom overwegend een goede coole zaak was en is .quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:14 schreef MrX1982 het volgende:
Ze zullen vast goede dingen hebben gedaan maar dat neemt niet weg dat er genoeg donkere schaduwzijdes aan zitten.
Onderwijs, sociale zorg, bedoel je ? Klopt ..ik beweer ook niet dat het christendom de exclusieve uitvinders waren.... ik beweer dat christenen daar veel mee bezig waren... en ook daartoe gestimuleerd vanuit hun geloof en hun kerkinstellingen.. Algemene kennis hoor... maar het dreigt uit het geheugen van de seculiere samenleving gewist te worden..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
volgens mij bestond die ongein al veel langer dan het christendom
Letterlijk gezien waren het wel christenen die aan die basis stonden zo tussen 600 en 1900 in .. zie Du_ke..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:28 schreef One_of_the_few het volgende:
Maar dat onderbouwd niet je claim dat christenen aan de basis van de medische wetenschap staat. Inzet, idealisme of geloof kan je aan veel meer groepen ophangen.
Ik ben van die generatie voor je .. sixties/seventies opgegroeid.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:28 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik weet niet of we in dezelfde generatie vallen, maar mijn generatie, begin 20 weet dat zeker wel. Iedergeval de meesten waar ik mee omga.
Toe... zeg... zorg voor zieken, bejaarden, gehandicapten, wezen en mensen vreselijk in de knoei.. is altijd al door christenen gezien als een plicht naar de medemens.. Als niet direct door een god zo bepaald dan wel is het een gevolg van wat god zou willen in de visie van gelovigen.quote:Alleen zijn velen het er niet mee eens. Waarom? Je kan niet onomstotelijk een causaal verband aantonen tussen de acties die mensen deden en hun motivatie.
Theoretisch kun je alle flauwekul voor 'mogelijk waar'verklaren.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:28 schreef One_of_the_few het volgende:
Misschien had een significant deel van de bevolking die dat deed een snor wat niet wil zeggen dat snorremansen aan de basis van de medische wetenschap stonden.
Een aantal reacties zijn duidelijk voortkomend uit onwetendheid en/of uit het idee... "religie is allemaal bullshit... dus wat jij beweert kan niet waar zijn.."quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:28 schreef One_of_the_few het volgende:
. Reacties die het niet met je eens zijn hoeven niet gelijk uit onwetendheid te komen omdat ze het niet met je eens zijn.
ideologisch= voortkomend uit een atheistische denkwijze van 'het is allemaal shit..punt uit 'quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:28 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik zie vooral kritische reacties, niet per se ideologische reacties. Je doet een claim en mensen stellen daar vragen bij. Waarom is het ideologisch? welke reacties laten dat zien? En waar zit de onwetenheid?
dat was bij de grieken, romeinen en zeker chinezen hetzelfde sterker nog de chinezen liepen tot het koloniale tijdperk voor op europa, op bijna alles wat je opnoemt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
KLopt..... maar ik beweer ook niet dat christendom overwegend een goede coole zaak was en is .
Veel schaduwzijdes..tuurlijk.... maar ook enkele goede zijdes... en dat noemde ik..
[..]
Onderwijs, sociale zorg, bedoel je ? Klopt ..ik beweer ook niet dat het christendom de exclusieve uitvinders waren.... ik beweer dat christenen daar veel mee bezig waren... en ook daartoe gestimuleerd vanuit hun geloof en hun kerkinstellingen.. Algemene kennis hoor... maar het dreigt uit het geheugen van de seculiere samenleving gewist te worden..
[..]
Letterlijk gezien waren het wel christenen die aan die basis stonden zo tussen 600 en 1900 in .. zie Du_ke..
Maar ik bedoelde dat christenen zich vanuit het geloof bezighielden met ziekenzorg en die intellingen was dus een springplank naar verder wetenschappelijk onderzoek.
Afgezien daarvan... was die ontwikkeling niet ontstaan zonder lezen, schrijven, boeken bewaren, onderwijs maken etc.. en dat was een bezigheid van kloosterlingen door de eeuwen heen...
[..]
Ik ben van die generatie voor je .. sixties/seventies opgegroeid.
[..]
Toe... zeg... zorg voor zieken, bejaarden, gehandicapten, wezen en mensen vreselijk in de knoei.. is altijd al door christenen gezien als een plicht naar de medemens.. Als niet direct door een god zo bepaald dan wel is het een gevolg van wat god zou willen in de visie van gelovigen.
Dat verband is hardstikke duidelijk...
Ja theoretisch is alles causaal mogelijk of causaalonmogelijk...
[..]
Theoretisch kun je alle flauwekul voor 'mogelijk waar'verklaren.
[..]
Een aantal reacties zijn duidelijk voortkomend uit onwetendheid en/of uit het idee... "religie is allemaal bullshit... dus wat jij beweert kan niet waar zijn.."
[..]
ideologisch= voortkomend uit een atheistische denkwijze van 'het is allemaal shit..punt uit '
ik ben ook atheistisch... maar niet op deze wijze...
ja en dan ?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat was bij de grieken, romeinen en zeker chinezen hetzelfde sterker nog de chinezen liepen tot het koloniale tijdperk voor op europa, op bijna alles wat je opnoemt.
Waarom probeer jij iets wat puur maatschappelijks is toe te wijzen aan een religie? Jij mag dit algemene kennis noemen maar dat is nogal onzinnig omdat dit niet toe te schrijven is aan het christelijke geloof, voor alles wat deze religie eventueel betekend heeft voor de medische wetenschap is er ook genoeg te noemen waar deze religie de medische wetenschap juist gefrustreerd heeft, de pest bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
ik beweer dat christenen daar veel mee bezig waren... en ook daartoe gestimuleerd vanuit hun geloof en hun kerkinstellingen.. Algemene kennis hoor... maar het dreigt uit het geheugen van de seculiere samenleving gewist te worden..
...
dit spreekt elkaar tegen want ze stonden niet aan de basis ze zijn er mee doorgegaan, de medische wetenschap heeft ontzettend lang stilgelegen in europa en onderwijs was alleen besteed aan de rijkeren.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ja en dan ?
die grieken, waren nooit hier.. die romeinen vertrokken weer... die chinezen kwamen pas in de 20e eeuw ...
Ik beweer ook niet dat men in deze contreien (wel of niet christenen) de exclusieve uitvinders waren van onderwijs en sociale zorg maar dat voornamelijk christenen vanuit religieuse motieven daarmee bezig waren en zo de basis leggen gezondheidszorg, onderwijs, en indirect wetenschap in deze regio.
Dat is geen redeneren zoooo..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dit spreekt elkaar tegen want ze stonden niet aan de basis ze zijn er mee doorgegaan, de medische wetenschap heeft ontzettend lang stilgelegen in europa en onderwijs was alleen besteed aan de rijkeren.
wie zegt dat je niet mag grappen over brandstapel etc ???quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:34 schreef sigme het volgende:
Dus omdat christelijke waarden ook best nuttige zaken hebben opgeleverd mag je niet grappen dat over christenen op een brandstapel. Pfffffffffff. Wat weer een oeverloos geneuzel in de marge.
Omdat de geschiedenis zo is gegaan . ...bijv dat onderwijs en sociale zorg als een christelijke taak werd gezien. En dat voornamelijk actieve christenen dat deden... niet dus "die vrije markt"quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom probeer jij iets wat puur maatschappelijks is toe te wijzen aan een religie?
Ik kan je niet tegenspreken dat er ook vele schaduwzijden waren aan het christendom... maar jij spreekt mij wel tegen dat er ook goede zijden waren die ik noemde..quote:Jij mag dit algemene kennis noemen maar dat is nogal onzinnig omdat dit niet toe te schrijven is aan het christelijke geloof, voor alles wat deze religie eventueel betekend heeft voor de medische wetenschap is er ook genoeg te noemen waar deze religie de medische wetenschap juist gefrustreerd heeft, de pest bijvoorbeeld.
het heeft er mee te maken dat christenen zelf het idee van zorg met elkaar om te gaan hebben verklaard tot een idee van god zelf ..o.a. zich beroepend op het nieuwe testament...quote:Dat christenen hier mee bezig waren heeft dan ook niks met het christelijke geloof te maken maar alles met hoe mensen met elkaar omgaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |