S&P is inderdaad nog zwaar overgewaardeerd. De AEX is dat een stuk minder omdat die al veel meer gezakt is.quote:Roubini ziet S&P 500 nog fors dalen
29/10/2008 18:00
Met de afloop van de FED-meeting op komst, blijft Wall Street in de plus noteren. Een renteverlaging met een half procent zit momenteel al in de beurskoersen verrekend. Belangrijk zal zijn wat de centrale bank in de toelichting op de cijfers gaat vertellen.
Vandaag is de London interbank offered rate of Libor voor de 13de dag op rij gedaald. De Libor daalde met 5 basispunten tot 3,42%, zo deelde de British Bankers' Association mee.
De Amerikaanse universiteitsprofessor Nouriel Roubini denkt dat de S&P 500 vanaf de huidige niveaus nog wel met 30% kan dalen. Hij verwacht dat de VS-economie voor een recessieperiode staat die wel twee jaar of langer kan duren.
Je kunt jezelf ook de vraag stellen: is het wel relevant om te kijken naar de laatste 10 jaar, die naar elke maatstaf de grootste aandelenbubble uit de geschiedenis heeft gekend? Kijkend naar historische data is juist dat een hele abnormale periode geweest.quote:Op maandag 3 november 2008 20:56 schreef floris_ het volgende:
[..]
Jouw data geeft een vergelijking met de afgelopen 100 jaar terwijl anderen slechts kijken naar de afgelopen 10 jaar. Is het nog wel relevant om zo ver terug te kijken? Ik kan mij zo voorstellen dat de toegankelijkheid van de beurs er voor zorgt dat we nooit meer de lage niveaus gaan zien, zoals die vroeger mogelijk waren.
In tegendeel, ik ben juist op zoek naar redenen om wel in te stappen. Er staat een grote zak geld klaar die ik zo snel mogelijk in aandelen zou willen stoppenquote:Verder vind ik het interessant om jouw berichten te lezen, maar ik heb wel het idee dat jij de laatste weken vooral op zoek bent naar redenen om niet in te stappen.
Je hoeft niet eens naar de data te kijken om door te hebben dat er sprake is geweest van een enorme bubble. Dat kun je ook door gewoon eens goed om je heen te kijken. De laatste 10 jaar zijn banken en verzekeraars er massaal toe overgegaan hun particuliere klanten beleggingsproducten aan te smeren, in plaats van de veilige spaarproducten. Er waren zelfs mensen die hun lijfrenteverzekeringen doorstortten in een beleggingsvorm, imho het domste dat je doen kunt met het oog op een geplande toekomst. Maar echt kwalijk kun je het deze onwetende particulieren ook niet nemen, hen werden immers zakken met goud voorgespiegeld.quote:Op maandag 3 november 2008 21:45 schreef SeLang het volgende:
Je kunt jezelf ook de vraag stellen: is het wel relevant om te kijken naar de laatste 10 jaar, die naar elke maatstaf de grootste aandelenbubble uit de geschiedenis heeft gekend? Kijkend naar historische data is juist dat een hele abnormale periode geweest.
In eerste instantie inderdaad niet. Maar na deze forse koersdalingen zal er ongetwijfeld weer een periode van hoge rendementen op aandelen komen. Als tegen die tijd de rente op spaartegoeden weer gedaald is naar een schamele 2,3%, dan zullen er ongetwijfeld weer mensen zijn die zich op grond van de hoge rendementen (uiteraard wederom "gebaseerd op resultaten uit het verleden, dus geen garantie voor de toekomst"quote:Op maandag 3 november 2008 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat veel particulieren niet zo snel meer in aandelen zullen stappen, en zeker niet meer in allerlei ondoorzichtige beleggingsproducten. Twee keer achter elkaar zijn ze flink genaaid, en ik denk dat ze nu liever gaan sparen en/of consumeren/minder wekren.
Ja dan ben je heel gauw klaarquote:Op maandag 3 november 2008 23:20 schreef LXIV het volgende:
Nou, ook ik vind het lastig om stug niet te verkopen wanneer ING voor de vierde dag achtereen daalt hoor! Dan denk ik altijd aan het moment dat ING op 30 stond en iedereen gilde "Kopen", om een half jaar later na een koersval van 80% opeens te gaan roepen "verkopen, we gaan er allemaal aan!"
Het is ook gewoon kut en je moet stalen zenuwen hebben. Er wordt niet voor niks gezegd dat je in principe alleen moet beleggen met geld dat je kunt missen.quote:Op maandag 3 november 2008 23:20 schreef LXIV het volgende:
Nou, ook ik vind het lastig om stug niet te verkopen wanneer ING voor de vierde dag achtereen daalt hoor! Dan denk ik altijd aan het moment dat ING op 30 stond en iedereen gilde "Kopen", om een half jaar later na een koersval van 80% opeens te gaan roepen "verkopen, we gaan er allemaal aan!"
Is geen koffiedik, Je hebt banken en je hebt BANKEN.quote:Op maandag 3 november 2008 23:34 schreef MarlboroWoman1924 het volgende:
[..]
Het is ook gewoon kut en je moet stalen zenuwen hebben. Er wordt niet voor niks gezegd dat je in principe alleen moet beleggen met geld dat je kunt missen.
Je kunt er overigens over twisten of je ING inderdaad niet moet verkopen omdat het toch al zo gedaald is en dus naar verwachting alleen maar omhoog kan gaan. Dat hebben we gezien bij Fortis. Als je er iets voor terug kunt kopen dat ook ondergewaardeerd is en waar je op korte termijn veel meer van verwacht, kan het een goede zet zijn om het daarin te investeren. Maar zoals al gezegd: het blijft koffidik kijken.
Ongeinformeerde particulieren was natuurlijk ook wel een (beetje de) reden dat de koersen zo enorm stegen.quote:Op maandag 3 november 2008 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat veel particulieren niet zo snel meer in aandelen zullen stappen, en zeker niet meer in allerlei ondoorzichtige beleggingsproducten. Twee keer achter elkaar zijn ze flink genaaid, en ik denk dat ze nu liever gaan sparen en/of consumeren/minder wekren.
Waarom is ING volgens jou minder link dan Aegon?quote:Op maandag 3 november 2008 23:41 schreef henkway het volgende:
[..]
Is geen koffiedik, Je hebt banken en je hebt BANKEN.
ING is een BANK
Aegon is link
Met het handelen obv modellen heb ik als particuliere belegger geen edge. Dat laat ik over aan de mensen die daar veel vanaf weten. Het enige wat ik als buitenstaander kan doen is kijken naar sentiment.quote:Op maandag 3 november 2008 21:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt jezelf ook de vraag stellen: is het wel relevant om te kijken naar de laatste 10 jaar, die naar elke maatstaf de grootste aandelenbubble uit de geschiedenis heeft gekend? Kijkend naar historische data is juist dat een hele abnormale periode geweest.
Jouw vraag is natuurlijk terecht of dingen nu misschien anders zijn geworden en dat daarom hogere waarderingen gerechtvaardigd zijn. Maar dan moet je dat ook met feiten onderbouwen waarom dat dan zo zou zijn. Door de >100 jaren geschiedenis van de aandelenmarkten zie je een aantal factoren die opvallend constant zijn. Die discussie liep o.a. al hier: [centraal] Beleggen & Aandelen deel 29 Ik heb geen overtuigende argumenten gezien waarom aandelen nu duurder zouden mogen zijn. Jij?
Zeg een a twee maanden geleden zag ik jouw berichten die -in het kort- vertelden dat lage niveaus aanvingen onder de S&P 1000 punten grens. Die opvatting en sentiment bepaalden voor mij eveneens het instapmoment. Nu zie ik de laatste weken veel modellen voorbij komen, maar waarom blijf je niet bij je koersdoel zoals je die eerder gesteld hebt?quote:Op maandag 3 november 2008 21:45 schreef SeLang het volgende:
In tegendeel, ik ben juist op zoek naar redenen om wel in te stappen. Er staat een grote zak geld klaar die ik zo snel mogelijk in aandelen zou willen stoppen
Maar ik probeer een objectief en niet-emotioneel oordeel te vormen op grond van feiten of dat op dit moment verstandig is. Er wordt een hoop geblaat in die hele beleggerswereld, meestal door mensen die zelf bepaalde belangen hebben. Als er wordt gezegd "koersen zijn laag", dan ga je uitzoeken waar dat op is gebaseerd, of dat wel echt zo is.
Uiteindelijk is het natuurlijk voor een groot % koffiedik kijken. Je weet niet hoeveel de winsten gaan teruglopen. Je weet niet wat de rente gaat doen, etc. Maar je kunt proberen met wat je wel weet tot een afgewogen en objectief oordeel te komen.
quote:AMSTERDAM (Dow Jones)--Adecco SA heeft in het derde kwartaal van 2008 een 27% lagere nettowinst geboekt, door aanhoudende zwakke uitzendmarkten in de Verenigde Staten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast waarschuwt het Zwitserse uitzendconcern dat het de winstdoelstelling voor 2009 niet zal realiseren.
Adecco streefde voor 2009 naar een operationele winstmarge van meer dan 5%. In het derde kwartaal kwam deze marge nog uit op 5%, maar voor de komende kwartalen is het volgens Adecco onwaarschijnlijk dat een marge van 5% of meer gerealiseerd kan worden.
Adecco realiseerde in de afgelopen driemaandsperiode een nettowinst van EUR168 miljoen tegen EUR230 miljoen een jaar eerder. De winst lag daarmee min of meer in lijn met de EUR165 miljoen die analisten hadden voorzien.
De omzet daalde met 6% tot EUR5,1 miljard, van EUR5,4 miljard. De daling werd geleid door belangrijke markten in Frankrijk, de VS, het VK en Spanje. Alleen in Duitsland, Zwisterland en in de opkomende markten werd een omzetgroei gerealiseerd, deels veroorzaakt door overnames.
ING is een bank en een bank is eerder in problemen door direkt opvraagbaarheid van tegoeden, dat is gebeurd en het probleem is dus duidelijk en verholpen, Aegon is een gesloten prullebak, daar kan nog veeel meer mis zijn en ze zitten ook veel meer in de States, zou me niet verbazen als Aegon failliet gaatquote:Op maandag 3 november 2008 23:45 schreef MarlboroWoman1924 het volgende:
[..]
Waarom is ING volgens jou minder link dan Aegon?
Ik heb inderdaad al meer dan twee jaar lang (zelfs voor de crunch) S&P500=1000 als waterscheiding gehanteerd tussen 'koopwaardig' en 'niet koopwaardig' en dat ook regelmatig hier op Fok gepost. Ook heb ik uitgelegd waar die waarde vandaan kwam: mijn vuistregel was dat ik op basis van de winsten van het jaar ervoor een P/E wou zien die ca 20% onder het langjarig gemiddelde staat. Op basis van 2007 winsten kwam je dan uit op ~1000.quote:Op dinsdag 4 november 2008 07:54 schreef floris_ het volgende:
Zeg een a twee maanden geleden zag ik jouw berichten die -in het kort- vertelden dat lage niveaus aanvingen onder de S&P 1000 punten grens. Die opvatting en sentiment bepaalden voor mij eveneens het instapmoment. Nu zie ik de laatste weken veel modellen voorbij komen, maar waarom blijf je niet bij je koersdoel zoals je die eerder gesteld hebt?
Dat beeld is wel ongeveer een correct jaquote:Op dinsdag 4 november 2008 10:36 schreef MarlboroWoman1924 het volgende:
HAHAHAdie SeLang, heeft braaf al z'n centjes opgepot, en terwijl de hele wereld instort zit hij lekker achterover geleund te kijken hoe de mayhem om zich heen grijpt. Om straks, als mensen het echt niet meer zien zitten, rustig vanaf z'n zoveelste vakantielocatie al z'n centjes naar de aandelenmarkt te brengen.
ING Group is een zogenaamde "bankverzekeraar", net als Aegon, die ook een aanmerkelijk belang in de VS heeft, net als Aegon.quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:22 schreef henkway het volgende:
[..]
ING is een bank en een bank is eerder in problemen door direkt opvraagbaarheid van tegoeden, dat is gebeurd en het probleem is dus duidelijk en verholpen, Aegon is een gesloten prullebak, daar kan nog veeel meer mis zijn en ze zitten ook veel meer in de States, zou me niet verbazen als Aegon failliet gaat
Denk je niet dat het ermee te maken heeft dat de vorige recessie nog vers in het geheugen ligt en dat particulieren daar ook van geleerd hebben?quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:24 schreef SeLang het volgende:
Je ziet ook dat het sentiment nog steeds erg optimistisch is, terwijl je juist pessimisme en verslagenheid wilt zien op een bodem. Kijk alleen al op Fok hoe eager iedereen iedereen aan het kopen sloeg, in de overtuiging dat de bodem is bereikt. Er is ook een record aantal nieuwe rekeningen bij Binck geopend. Dit soort indicatoren zijn a-typisch voor een bodem. Met alle respect, de gemiddelde particuliere belegger is niet 'the smart money'. Het zijn niet de mensen waarvan je verwacht dat ze op de bodem kopen. Voor mij zijn dit contra-indicatoren die mij nog even doen wachten.
interessant is wel te vermelden dat bij onderzoek is gebleken dat de meeste analisten onder de index presteerden in 2007 en dat er slechts 1 analist was die goed scoorde.quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:00 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Denk je niet dat het ermee te maken heeft dat de vorige recessie nog vers in het geheugen ligt en dat particulieren daar ook van geleerd hebben?
De particulieren kiezen nu dus meer hun eigen moment dan dat ze het verhaal van analisten afwachten.
Daarnaast werken al die analisten bij banken en wie heeft ons (vanuit de particuliere belegger bekeken) in deze ellende gestort...?
Men wil dus niet meer afwachten op wat de 'professionele belegger' gaat doen want dat is in het verleden onbetrouwbaar gebleken. En dat men beter op de bodem in kan stappen snapt de particuliere belegger al heel lang maar pas nu is men daarop aan het letten.
De particuliere belegger ziet mogelijk nu dus een bodem. Misschien is dat nog steeds door gebrek aan kennis, en zou er eigenlijk een diepere bodem moeten komen als je het vergelijkt met het verleden. Maar doordat men nu al koopt, kan het wel uitdraaien op een selffulfilling prophecy...
Het probleem is juist dat er geen grote recessie vers in het geheugen ligt. Voor de laatste grote recessie moet je terug naar begin jaren '80. Veel (met name jongere) mensen hebben geen idee wat een echte recessie inhoudt.quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:00 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Denk je niet dat het ermee te maken heeft dat de vorige recessie nog vers in het geheugen ligt en dat particulieren daar ook van geleerd hebben?
Particuliere beleggers zijn over het algemeen slecht geinformeerd en handelen puur op sentiment. Hoeveel ING kopers hebben er ooit de jaarrekeningen uitgeplozen?quote:De particulieren kiezen nu dus meer hun eigen moment dan dat ze het verhaal van analisten afwachten.
Daarnaast werken al die analisten bij banken en wie heeft ons (vanuit de particuliere belegger bekeken) in deze ellende gestort...?
Men wil dus niet meer afwachten op wat de 'professionele belegger' gaat doen want dat is in het verleden onbetrouwbaar gebleken. En dat men beter op de bodem in kan stappen snapt de particuliere belegger al heel lang maar pas nu is men daarop aan het letten.
De particuliere belegger ziet mogelijk nu dus een bodem. Misschien is dat nog steeds door gebrek aan kennis, en zou er eigenlijk een diepere bodem moeten komen als je het vergelijkt met het verleden. Maar doordat men nu al koopt, kan het wel uitdraaien op een selffulfilling prophecy...
Ik had het dan ook niet over een grote recessie. De recessie waarbij de particuliere belegger op zijn bek is gegaan en nog vers in het geheugen ligt, is de internet-bubble.quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:23 schreef SeLang het volgende:
Het probleem is juist dat er geen grote recessie vers in het geheugen ligt. Voor de laatste grote recessie moet je terug naar begin jaren '80. Veel (met name jongere) mensen hebben geen idee wat een echte recessie inhoudt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |