Je kunt je, als je niet in God gelooft, net zo goed afvragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat jij bestaat, en waarom er niet niets bestaat, die vraag is van een vrijwel vergelijkbare diepte, en even duizelingwekkend.quote:Op maandag 5 april 2010 14:29 schreef Sakura het volgende:
[..]
En dan kom je weer terug op de kern vraag waar god dan vandaan zou komen.
Ik denk dat de gelijkenis van de verloren zoon, een goed raamwerk biedt om te begrijpen wat met hel bedoeld wordt.quote:Op zondag 4 april 2010 02:38 schreef spermanent het volgende:
[..]
Hahaha mag ik even lachen. Mocht jouw god inderdaad bestaan, dan is alle vrijheid al ontnomen en is hij wel degelijk geïnteresseerd in ons gedrag baseren op angst.
Of heb jij nog nooit gehoord van:
"ALS JE DAT DOET, ZUL JE EEUWIG BRANDEN IN DE HEL!'
Nou dat lijkt me toch een vrij angstig vooruitzicht en kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
Jouw redenering gaat alleen op als je Paulus niet serieus neemt, want je gaat ervan uit: eens een fanaticus, altijd een fanaticus.quote:Op zaterdag 3 april 2010 23:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Paulus vertrouw ik niet zo. Zijn voornaamste kenmerk is immers fanatisme: hij was een fanatieke christenvervolger en werd een even fanatieke prediker. En fanatieke mensen vertrouw ik niet, die hebben te vaak oogkleppen op en snappen er eigenlijk helemaal niks van.
Misschien zou je kunnen zeggen dat alle goddelijke zielekracht, die zich tijdens zijn leven nog in Hem bevond, door zijn sterven vrijkwam ten dienste van de aarde en de wereld.quote:Maar als ik jou goed begrijp is het vergieten van een deel van het bloed belangrijker dan het opgeven van het hele vlees? Terwijl iedereen bloed kan vergieten, maar alleen een god dood kan gaan en weer kan opstaan.
Maar werkt het als theologisch concept dan wel? Hoe dan ook is het juist het natuurwetenschappelijke vraagstuk dat voor veel gelovigen bevredigend wordt beantwoord door een 'Schepper'. Of ze dat nu oprecht geloven of dat ze zich gewoon prettig voelen bij alle implicaties die ze aan het bestaan van zo'n schepper verbinden is me niet geheeld duidelijk. Ik vermoed eigenlijk het laatste.quote:Op maandag 5 april 2010 17:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dan wordt een theologisch concept aangehaald voor iets wat in mijn ogen in dat geval als een natuurwetenschappelijke vraag wordt gesteld. Ik denk dat nogal wat mensen de bevestiging van hun geloof niet alleen in hun religieuze ervaring kunnen vinden, maar het ook daar buiten willen zoeken. Hopeloos misplaatst in mijn ogen![]()
Je bedoelt dat voor veel gelovigen de vraag "waar komen wij/alles vandaan" een belangrijke reden is om te geloven? Dat zou ik zo 123 niet weten, dat zou wel kunnenquote:Op maandag 5 april 2010 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar werkt het als theologisch concept dan wel? Hoe dan ook is het juist het natuurwetenschappelijke vraagstuk dat voor veel gelovigen bevredigend wordt beantwoord door een 'Schepper'.
Tsja, dat weet ik ook nietquote:Of ze dat nu oprecht geloven of dat ze zich gewoon prettig voelen bij alle implicaties die ze aan het bestaan van zo'n schepper verbinden is me niet geheeld duidelijk. Ik vermoed eigenlijk het laatste.
Persoonlijk denk ik dat het veel gelovigen meer te doen is om het antwoord dan om de vraag. Maar wij tasten wat dat betreft beide in het duister.quote:Op maandag 5 april 2010 20:35 schreef Haushofer het volgende:
Je bedoelt dat voor veel gelovigen de vraag "waar komen wij/alles vandaan" een belangrijke reden is om te geloven? Dat zou ik zo 123 niet weten, dat zou wel kunnen![]()
Klinkt mij nogal fanatiek in de oren, eerlijk gezegd. En erg arrogant: met christus ben ik gekruisigd.quote:Op maandag 5 april 2010 19:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Jouw redenering gaat alleen op als je Paulus niet serieus neemt, want je gaat ervan uit: eens een fanaticus, altijd een fanaticus.
Dat geldt alleen als iemands karakter hetzelfde blijft maar dat was bij Paulus juist geenszins het geval na zijn ommekeer.
Zoals hij zegt in Galaten2:
Galaten 2
19 Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd:
20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.
Maar dat zeg ik toch ook? Dan is toch het verlies van het leven belangrijker dan vergieten van bloed?quote:[..]
Misschien zou je kunnen zeggen dat alle goddelijke zielekracht, die zich tijdens zijn leven nog in Hem bevond, door zijn sterven vrijkwam ten dienste van de aarde en de wereld.
Zoals in de gewone natuur de dood van bijvoorbeeld een plant dient als meststof voor volgend leven, zou in dit geval de vrijkomende goddelijke Kracht een impuls zijn om het geestelijke leven op een hoger niveau te tillen.
Nou ja, ik heb het al vaker gezegd: die geschriften kunnen net zo goed door satan geschreven zijn.quote:Op maandag 5 april 2010 12:04 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
In de geschriften. Dat heeft hij eerder al gezegd.
Maar die openbaring vindt jij niet ondubbelzinnig dus is het een welles nietus discussie.
Nee, maar je kunt jezelf wel overwinnen als je heel eerlijk naar jezelf bent over je tekortkomingen en je talenten (heb uw naaste lief gelijk uzelf) en Jezus vanuit een filosofisch oogpunt kunt beschouwen. En dan nog ga je regelmatig de fout in. Het enige verschil is dat je je er dan wel van bewust bent en een poging kunt wagen om er iets aan te doen. Let wel! Dan ga je niet uit van de kerk maar vanuit een geloof in een filosofische Jezus.quote:Op maandag 5 april 2010 22:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Klinkt mij nogal fanatiek in de oren, eerlijk gezegd. En erg arrogant: met christus ben ik gekruisigd.
Verder geloof ik er niet zo in dat mensen kunnen veranderen op een tamelijk essentieel punt van hun karakter.
[..]
Maar dat zeg ik toch ook? Dan is toch het verlies van het leven belangrijker dan vergieten van bloed?
Als je nagaat hoe fanatiek Paulus predikte, geloof ik niet echt dat hij echt tot inkeer is gekomen over zijn karakter.quote:Op maandag 5 april 2010 22:57 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt jezelf wel overwinnen als je heel eerlijk naar jezelf bent over je tekortkomingen en je talenten (heb uw naaste lief gelijk uzelf) en Jezus vanuit een filosofisch oogpunt kunt beschouwen. En dan nog ga je regelmatig de fout in. Het enige verschil is dat je je er dan wel van bewust bent en een poging kunt wagen om er iets aan te doen. Let wel! Dan ga je niet uit van de kerk maar vanuit een geloof in een filosofische Jezus.
Jezelf accepteren en dan oprecht en openlijk handelen uit welbegrepen eigenbelang, lijkt mij de eerlijkste houding. Maar ja, dat is toch wel lastig hoor.quote:Op maandag 5 april 2010 23:38 schreef nokwanda het volgende:
Ook die Paulus is een filosofische Paulus![]()
Het is ook zo dat vrijwel niemand dat kan. Ik pretendeer zelf ook niet dat ik het kan. Ik waag wel een poging. EN ik doe ook aan tarot
Dus vooral op basis van "iemand die je kent" en "je nabije omgeving" trek jij de conclusie dat Paulus, een persoon die 2000 jaar geleden leefde in een totaal andere cultuur en omgeving duizenden kilometers verderop, niet echt tot inkeer gekomen is?quote:Op maandag 5 april 2010 23:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als je nagaat hoe fanatiek Paulus predikte, geloof ik niet echt dat hij echt tot inkeer is gekomen over zijn karakter.
Wie zei dat het makkelijk was dan?quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jezelf accepteren en dan oprecht en openlijk handelen uit welbegrepen eigenbelang, lijkt mij de eerlijkste houding. Maar ja, dat is toch wel lastig hoor.
wat is er lastig aan? Dieren doen het ook.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jezelf accepteren en dan oprecht en openlijk handelen uit welbegrepen eigenbelang, lijkt mij de eerlijkste houding. Maar ja, dat is toch wel lastig hoor.
Nee hoor. Dat is alleen jouw handicap. Als ik bedenk hoe klein de kans is dat ik ontsta, ziet het er buitengewoon logisch uit. Het duizelt mij niet.quote:Op maandag 5 april 2010 17:43 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je kunt je, als je niet in God gelooft, net zo goed afvragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat jij bestaat, en waarom er niet niets bestaat, die vraag is van een vrijwel vergelijkbare diepte, en even duizelingwekkend.
Nee, die begrijpen het niet.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
wat is er lastig aan? Dieren doen het ook.
En op basis van het fanatisme in zijn teksten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus vooral op basis van "iemand die je kent" en "je nabije omgeving" trek jij de conclusie dat Paulus, een persoon die 2000 jaar geleden leefde in een totaal andere cultuur en omgeving duizenden kilometers verderop, niet echt tot inkeer gekomen is?
Meen je dat nou serieus?
Waarom is Paulus' fanatisme een aanwijzing voor een gebrek aan oprechtheid?quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En op basis van het fanatisme in zijn teksten.
Ja, dat meen ik serieus.
Heb jij betere bronnen om tot een oordeel te komen dan?
Was Jezus, afgaande op de bronnen die we hebben, in jouw ogen ook een fanaticus?quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En op basis van het fanatisme in zijn teksten.
Ja, dat meen ik serieus.
Heb jij betere bronnen om tot een oordeel te komen dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |