abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79923148
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 18:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Vóór die vraag liggen nog twee andere:
1) De vraag van TS.
2) De vraag die we van TS niet mogen stellen, namelijk of er wel een god is.

Kennelijk heeft god zich aan jou ondubbelzinnig geopenbaard, gezien je taalgebruik.
Hoe dan?
Kijk Kees als het zo simpel lag dan had ik er al veel eerder te maken mee gehad. Maar het ligt aan je eigen instelling. Als je echt geinteresseerd bent in God en zijn gebod dan zul je er waarschijnlijk wat meer mee bezig moeten zijn, Als je jezelf er niet in verdiept zul je er ook niet zo veel van merken hoe het leven met God is. Dat is essentieel. Wie zoekt zult vinden, staat er niet voor niets.
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
pi_79923360
Kijk mensen ik vind het prachtig om te discussieren met elkaar over feiten van bepaalde aannames. Maar ik vind het te ver gaan om hier een welles nietus discussie van te maken. Ik dank iedereen voor de deelname aan dit topic en wellicht tot een ander discussiepunt.

Met vriendelijke groet,

db
  zondag 4 april 2010 @ 02:38:57 #223
293072 spermanent
Oplossingen zijn altijd simpel
pi_79923800
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Waarom openbaart God zich niet ondubbelzinnig?

Het zou denk ik ook wel angst en een onbehaaglijk gevoel veroorzaken, vanwege zoveel overmacht die hij in een dergelijk geval zou moeten tonen. Hij zou ons daarmee rechtstreeks voor het blok zetten en in feite dus praktisch onze vrijheid ontnemen. Waarschijnlijk zou het overgrote deel van de mensheid dan zo goed mogelijk zijn richtlijnen proberen te volgen, maar op zichzelf is dat niet het doel van God, dan zou hij ook wel marionetten zonder vrije wil kunnen maken.

Het zou een min of meer op angst gebaseerd goed gedrag zijn en daar is God volgens mij niet in geïnteresseerd; wel in goed gedrag maar dat moet gebaseerd zijn op inzicht (ook inzicht in de consequenties van verkeerd gedrag, dat wel!), bewustzijn en liefde.
Hahaha mag ik even lachen. Mocht jouw god inderdaad bestaan, dan is alle vrijheid al ontnomen en is hij wel degelijk geïnteresseerd in ons gedrag baseren op angst.

Of heb jij nog nooit gehoord van:
"ALS JE DAT DOET, ZUL JE EEUWIG BRANDEN IN DE HEL!'

Nou dat lijkt me toch een vrij angstig vooruitzicht en kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Of kijk even naar zijn broer, allah, die weet er helemaal raad mee. Lekker met 43 graden in een zwarte boerka over straat lopen. Dat doe je maar voor 1 reden. Angst.

Toonde god zich maar eens een keer ondubbelzinnig en zei hij maar eens letterlijk wat hij wil, dan konden we juist vrijer leven.
Maar god zal niet spreken. Niet alleen omdat hij geen nederlands kent, maar omdat een eventuele dergelijke supermacht echt geen ene zak zal geven om een stelletje lady gaga luisteraars op een miniscuul planeetje ergens in een klein hoekje van zijn gigantische universum.
Er zijn minstens net zo veel planeten als zandkorrels op de aarde. Dus misschien nog wel miljarden planeten met leven daarop. En jij denkt dat 'daar boven' ergens een kerel met een stijve lul loopt te genieten dat hier een paar 'insectjes' voor hem op de kniën gaan en hem erkennen?

Kom toch op. Als manager van het universum heb je wel wat beters te doen. En dergelijke ego-eigenschapen ken ik niet toe aan een alwetend, almachtig, alles kunnend figuur.
  zondag 4 april 2010 @ 17:56:29 #224
293072 spermanent
pi_79939487
quote:
Op zondag 4 april 2010 02:38 schreef spermanent het volgende:

[..]

Hahaha mag ik even lachen. Mocht jouw god inderdaad bestaan, dan is alle vrijheid al ontnomen en is hij wel degelijk geïnteresseerd in ons gedrag baseren op angst.

Nou dat lijkt me toch een vrij angstig vooruitzicht en kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Of kijk even naar zijn broer, allah, die weet er helemaal raad mee. Lekker met 43 graden in een zwarte boerka over straat lopen. Dat doe je maar voor 1 reden. Angst.

Toonde god zich maar eens een keer ondubbelzinnig en zei hij maar eens letterlijk wat hij wil, dan konden we juist vrijer leven.
Maar god zal niet spreken. Niet alleen omdat hij geen nederlands kent, maar omdat een eventuele dergelijke supermacht echt geen ene zak zal geven om een stelletje lady gaga luisteraars op een miniscuul planeetje ergens in een klein hoekje van zijn gigantische universum.
Er zijn minstens net zo veel planeten als zandkorrels op de aarde. Dus misschien nog wel miljarden planeten met leven daarop. En jij denkt dat 'daar boven' ergens een kerel met een stijve lul loopt te genieten dat hier een paar 'insectjes' voor hem op de kniën gaan en hem erkennen?

Kom toch op. Als manager van het universum heb je wel wat beters te doen. En dergelijke ego-eigenschapen ken ik niet toe aan een alwetend, almachtig, alles kunnend figuur.
Ik kick hem omhoog want ik wil TS zijn reactie.
pi_79939680
quote:
Op zondag 4 april 2010 02:38 schreef spermanent het volgende:

[..]

Heb jij daar wel van gehoord?
  zondag 4 april 2010 @ 18:34:01 #226
293072 spermanent
pi_79940692
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:02 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Heb jij daar wel van gehoord?
In deze tijd hoor ik dat niet veel meer nee. Maar het bestaan van een hemel en hel volgens de religie ontken je toch niet?
Met andere woorden, je wordt beloond of je krijgt de extreemste straf... Hoezo is dat geen angstmechanisme? Dan kun je god maar beter te vriend houden dacht ik zo..
pi_79942071
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:34 schreef spermanent het volgende:

[..]

In deze tijd hoor ik dat niet veel meer nee. Maar het bestaan van een hemel en hel volgens de religie ontken je toch niet?
Met andere woorden, je wordt beloond of je krijgt de extreemste straf... Hoezo is dat geen angstmechanisme? Dan kun je god maar beter te vriend houden dacht ik zo..
'Volgens de religie' zegt mij niet zoveel.

Ik weet bij evangelie pinkstergemeenten dat daar een optimistische boodschap wordt gebracht en niet of nauwelijks gedreigd wordt met de hel terwijl dat in strenge gereformeerde gemeenten wel gebeurd. Maar als ik de Bijbel lees vooral het Nieuwe Testament dan vind ik daarvan niet zoveel terug eigenlijk.
pi_79953301
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:51 schreef deboeah het volgende:

[..]

Kijk Kees als het zo simpel lag dan had ik er al veel eerder te maken mee gehad. Maar het ligt aan je eigen instelling. Als je echt geinteresseerd bent in God en zijn gebod dan zul je er waarschijnlijk wat meer mee bezig moeten zijn, Als je jezelf er niet in verdiept zul je er ook niet zo veel van merken hoe het leven met God is. Dat is essentieel. Wie zoekt zult zal vinden, staat er niet voor niets.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, die ik dan nog maar eens zal herhalen: "Kennelijk heeft god zich aan jou ondubbelzinnig geopenbaard. Hoe dan?"
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 5 april 2010 @ 00:07:18 #229
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_79953436
GOD is de KOSMOS
Bewustzijn
Liefde
Alles dat Is

Wat ik begrepen heb van alle verhalen over bde
is dat mensen een energie ervaren, een goddelijk licht een gouden waas, over alles dat daar is wat men hemel noemt.

Zoals wij soms kunnen ervaren op mistige nazomerdagen.

God oordeelt niet zegt men, maar jijzelf wel, als jij voor dat Goddelijke liefdevolle licht staat, dan voel je schuld.
Je ervaart alles wat je fout deed aan anderen.
Alle pijn die je anderen aandeed krijg je terug op je eigen bord je mag hun gevoelens ervaren, en hun pijn en als je dat beseft wat doe je dan?
Denk je dan niet nog dieper na voor je iemand kwetst?
Als je liegt.....bedriegt?
Snollebolt
pi_79953539
quote:
Op zondag 4 april 2010 02:01 schreef deboeah het volgende:
Kijk mensen ik vind het prachtig om te discussieren met elkaar over feiten van bepaalde aannames. Maar ik vind het te ver gaan om hier een welles nietus discussie van te maken. Ik dank iedereen voor de deelname aan dit topic en wellicht tot een ander discussiepunt.

Met vriendelijke groet,

db
Hoho, niet zo snel.
Ik maak er helemaal geen welles-nietes-discussie van! Ik stel een vraag!
Een open vraag, waar je in vrijheid een antwoord op kunt geven.
En als ik daar lullig op zou reageren, kun je altijd nog afhaken (en dan zou dat terecht zijn).

Na je weigering antwoord te geven concludeer ik, dat je je verhalen niet vol kunt houden. En dat ik ze dus verder ook niet serieus hoef te nemen.
Laf!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 5 april 2010 @ 01:23:31 #231
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_79955789
Omdat Hij/Zij een filosoof is
pi_79960122
God is slechts een menselijk concept, omdat wij alleen maar in termen van afgescheiden entiteiten kunnen denken. Wat dat betreft kunnen mensen niet buiten de wereld van hun eigen ervaringen treden. Ze denken dat het universum een bestuurder nodig heeft, omdat in de mensenwereld nu eenmaal elke organisatie een bestuurder nodig heeft. Maar feitelijk is het een primitieve gedachte te denken dat er per se een persoonlijk wezen moet zijn dat alles bestuurt.
pi_79962369
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:34 schreef spermanent het volgende:

[..]

Alsmede de rest van de schepping.
Je zondigt immers tegen god door je naaste geweld aan te doen. Het hemel en hel idee werkt verticaal (omhoog naar God) en horizontaal (naar je naaste)

Jij benaderd alleen de verticale lijn. Is interessant, doen trouwens de meeste 'ongelovigen' maar de horizontale lijn is vaker verhelderend.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_79962510
quote:
Op maandag 5 april 2010 00:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag, die ik dan nog maar eens zal herhalen: "Kennelijk heeft god zich aan jou ondubbelzinnig geopenbaard. Hoe dan?"
In de geschriften. Dat heeft hij eerder al gezegd.
Maar die openbaring vindt jij niet ondubbelzinnig dus is het een welles nietus discussie.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_79966978
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:04 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

In de geschriften. Dat heeft hij eerder al gezegd.
Maar die openbaring vindt jij niet ondubbelzinnig dus is het een welles nietus discussie.
En dan kom je weer terug op de kern vraag waar god dan vandaan zou komen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_79967015
Iets wat er niet is kan zich niet openbaren.
pi_79967293
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:29 schreef Sakura het volgende:

[..]

En dan kom je weer terug op de kern vraag waar god dan vandaan zou komen.
Voor jou is dat misschien een cruciale vraag, voor gelovigen niet Ik maakte al eerder de vergelijking in de wetenschap: men kan prima kosmologie bedrijven zonder dat men weet waar en hoe het universum ontstaan is. Men kan prima biologie bedrijven vanuit evolutionair oogpunt zonder te begrijpen hoe leven precies onstaan is. Natuurlijk, als je denkt dat kosmologie als theorie (of paradigma als je het bijvoorbeeld specifiek over de oerknaltheorie hebt) geen hout snijdt, dan ga je je al gauw richten op de oorsprongsvraag.

Een religie werkt voor gelovigen. Zelfs zodanig, dat ze de "oorsprong", wat jij de Godsvraag noemt, onbeantwoord kunnen laten zonder hun geloof vaarwel te zeggen. Op dezelfde manier als een kosmoloog zijn vakgebied niet vaarwel zegt totdat hij/zij weet waar het universum überhaupt vandaan komt.
  maandag 5 april 2010 @ 17:04:33 #238
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_79971366
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:40 schreef Haushofer het volgende:
Een religie werkt voor gelovigen. Zelfs zodanig, dat ze de "oorsprong", wat jij de Godsvraag noemt, onbeantwoord kunnen laten zonder hun geloof vaarwel te zeggen. Op dezelfde manier als een kosmoloog zijn vakgebied niet vaarwel zegt totdat hij/zij weet waar het universum überhaupt vandaan komt.
Toch wordt, een beetje paradoxaal, de oorsprongvraag wel geregeld aangehaald door gelovigen als een argument voor God. "Geloof je niet? Waar denk jij dan dat we vandaan komen?"
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_79971817
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch wordt, een beetje paradoxaal, de oorsprongvraag wel geregeld aangehaald door gelovigen als een argument voor God. "Geloof je niet? Waar denk jij dan dat we vandaan komen?"
Ja, maar dan wordt een theologisch concept aangehaald voor iets wat in mijn ogen in dat geval als een natuurwetenschappelijke vraag wordt gesteld. Ik denk dat nogal wat mensen de bevestiging van hun geloof niet alleen in hun religieuze ervaring kunnen vinden, maar het ook daar buiten willen zoeken. Hopeloos misplaatst in mijn ogen
pi_79971972
quote:
Op maandag 5 april 2010 00:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dit antwoord heb ik je reeds gegeven. Misschien zou je mijn posts nog is terug moeten lezen, je zou er wat van op kunnen steken . Wellicht dat je daarna minder oppervlakkige vragen stelt. Het spijt me als ik op jouw vraag niet het antwoord kan geven dat jij verwacht. Hier zul je het mee moeten doen Kees.

Nog een prettige dag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')