abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62674624
quote:
Hoewel mensen die een religie aanhangen er geestelijk baat van ondervinden en ze gelukkig van hun levensovertuiging worden, het geeft hun hoop en kracht en vertrouwen, maar mensen die een complottheorie aanhangen hebben deze voordelen niet, daarom lijkt het mij ook waarschijnlijk dat complotdenkers een kwetsbare groep mensen is die vaak een vorm van chronische depressie hebben en wellicht vaak een overmogen hebben van het leven te kunnen genieten.
Hoewel Jij denkt dat complot-aanhangen hetzelfde is als een religie aanhangen, gebasseerd op een paar handgeschreven grond-wetten voor een samenleving. Met die wetten heb je nog niet de kennis over de psychologie/en omvat je nog nieteens de psychologie van mensen irl. Ik denk dat jij jezelf onzin loopt te verkopen en die voor waar aanneemt.

Een "complot-thoeorist" zijn is niet zoals een geloof aanhangen. Een godsdientig geloof heeft iets als een vast aantal 'geboden'. En dat hebben mensen die in bepaalde complotten geloven niet. Je hebt "complot-theoristen" in allerlei keur. Een complot-theorist hoopt ook niet op voordelen zoals een godsdienstig-gelovige. Ze trekken alleen maar aan de bel en brengen dingen ter sprake die verdacht zijn.
Wat betreft dat "niet kunnen genieten" gedeelte in jouw conclusie. 'Ignorance is bliss' zeggen ze welleens. Daarom worden mensen die zich van niks aantrekken, en maar alles slikken wat van hogeraf geboden wordt slapers genoemd.

Als er dan 1 ding is wat je kan zeggen over complot-theoristen (niet allemaal), is dat het toch wel intelligente mensen moeten zijn. Zij zien patronen waar anderen aan voorbijgaan. Zij kunnen tussen de regels doorlezen en zoals de amerikanen zeggen "connecting the dots" daar zijn ze erg goed in.
Wel een kanttekening, ik ben een "c-t" (alsof mijn hele leven daarvanaf hangt - 'hooray' voor de hokjes-denkers!) dat zich niet bezighoudt met aliens en zweverige dingen als "de 100 chakras van het uiversum en dat de aliens ons binnenkort komen bevrijden"..
quote:
Toch zijn complottheorieën net zo ongrijpbaar als religie en zijn de aanhangers van zowel een religie danwel een complottheorie beiden er stellig van overtuigd dat zij over de juiste informatie beschikken.
Als debunkers steeds roepen "waar is het bewijs, waar is het bewijs!" en ct's steeds weer opnieuw de dingetjes moeten aanhalen, die al ettelijke malen eerder zijn aangereikt, dan kan het erop lijken dat c-t's hameren met hun "feiten". En niet van anders overtuigd kunnen zijn. Beantwoord dat jouw vraag?
c-t's halen alleen dingen aan en dan moet je zelf zo slim zijn om de stukjes informatie in mekaar tepuzzelen en kijken of je het ook zo ziet als een complot-theorist. Of niet.
Ik kan zelf best overtuigd worden dat 9/11 geen inside job was hoor. Maar er is niks zo sterk tot dusver dat mij heeft weten overtuigen dat ik ernaast zit. Vooral de officiele 9/11 raport is nogal slap als je het mij vraagt.

Jij legt te snel een link tussen c-t's en het aanhangen van een religie. Je zit er wat mij betreft naast en je hebt wat mij betreft ook geen bewijs hiervoor. Kom maar met psy-neorologische rapporten enzo.

Een klein vraagje aan jou. Wat zou voor jou dan wel aanvaardbaar bewijs zijn op het gebied van bijv. 9/11?
Dat Bush openlijk op een persconferentie zegt dat het inderdaad een inside job was, stel als daadwerkelijk 9/11 een inside job was? Hoe groot is de kans dat zoiets dan gebeurt?

Weldenkende mensen om mij heen die niet direkt geloven in complotten, omdat het ze niet boeit. Ook zij kunnen het bij zichzelf niet ontkennen dat iets als 9/11 en Irak niet helemaal gevrijwaard is van stank. Maar debunkers willen "absoluut bewijs". Das naar mijn mening het andere uiterste.

[ Bericht 1% gewijzigd door Man-E-Faces op 25-10-2008 21:31:28 ]
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:53:38 #142
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_62675806
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 20:41 schreef Vedanta_veri het volgende:

[..]

Vergelijkingen opwerpen tussen het geloof en mensen die critisch tegenover de reguliere omroepen staan..
Waarom haal je dit onderwerp zo neer is wat ik mij afvraag. Ik krijg bijna zin om er een dagje aan te besteden jouw hele realiteitje onderuit te halen maar ik heb daar jammer genoeg gewoonweg de tijd niet voor.
Ik denk dat ik het er maar bij laat je erop te wijzen dat jouw realiteit net zo goed een theorie betreft, denk daar maar eens over na als je dat kunt.
Feiten negeren, bewijzen zoeken ter bevestiging van een vooraf aangenomen beeld etc. Zo gek is die vergelijking echt niet.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_62678593
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 21:53 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Feiten negeren, bewijzen zoeken ter bevestiging van een vooraf aangenomen beeld etc. Zo gek is die vergelijking echt niet.
in generalisatie?
If you want your dreams to come true,
don't sleep.
  zondag 26 oktober 2008 @ 00:17:39 #144
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_62678824
voor TS
  zondag 26 oktober 2008 @ 00:19:04 #145
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_62678849
Hoe minder mensen snappen van de echte wereld hoe groter de neiging om maar een absurde fantasiewereld te bedenken om vervolgens te kunnen roepen dat zij die wereld zo vreselijk goed doorhebben.

Hoe minder kennis, hoe absurder die fantasiewereld.
pi_62678909
Ts ik zal je een geheim verklappen!
De hele wereld is gek!
Whehehehhee
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zondag 26 oktober 2008 @ 00:22:48 #147
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_62678911
Zonder gekheid, dit is op zich wel een interessante discussie. Ik heb niet zo 1,2,3 een antwoord klaar omdat er volgens mij geen eenduidig antwoord bestaat. Zal er eens over nadenken onder het genot van een hersftbokje .
  zondag 26 oktober 2008 @ 00:29:05 #148
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_62679011
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 20:41 schreef Vedanta_veri het volgende:

[..]

Vergelijkingen opwerpen tussen het geloof en mensen die critisch tegenover de reguliere omroepen staan..
Waarom haal je dit onderwerp zo neer is wat ik mij afvraag. Ik krijg bijna zin om er een dagje aan te besteden jouw hele realiteitje onderuit te halen maar ik heb daar jammer genoeg gewoonweg de tijd niet voor.
Oh, please do so.
quote:
Ik denk dat ik het er maar bij laat je erop te wijzen dat jouw realiteit net zo goed een theorie betreft, denk daar maar eens over na als je dat kunt.
Wellicht interessant:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/16456426/

[ Bericht 3% gewijzigd door Terecht op 26-10-2008 01:26:30 ]
  zondag 26 oktober 2008 @ 08:40:45 #149
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_62681843
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 00:19 schreef Terecht het volgende:
Hoe minder mensen snappen van de echte wereld hoe groter de neiging om maar een absurde fantasiewereld te bedenken om vervolgens te kunnen roepen dat zij die wereld zo vreselijk goed doorhebben.

Hoe minder kennis, hoe absurder die fantasiewereld.
klopt niet !! ... we hebben nog nooit zo veel informatie beschikbaar gehad en de de fantasien (in jouw ogen) worden alleen maar wilder.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_62682561
Elke generatie heeft een fantasie naar de volgende.
don't sleep.
  zondag 26 oktober 2008 @ 10:28:00 #151
52357 Lambiekje
pi_62682848
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 10:05 schreef Vedanta_veri het volgende:
Elke generatie heeft een fantasie naar de volgende.
dat vervelende en hardnekkige sprookje van die timmerman uit het nog niet bestaande plaatsje Nazareth, bijvoorbeeld.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zondag 26 oktober 2008 @ 10:48:12 #152
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_62683175
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 10:28 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

dat vervelende en hardnekkige sprookje van die timmerman uit het nog niet bestaande plaatsje Nazareth, bijvoorbeeld.
Fail
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=nazareth,+israel&sll=40.744006,-75.311966&sspn=0.028027,0.061626&g=nazareth,+israel&ie=UTF8&ll=32.720866,35.303535&spn=0.124491,0.246506&t=h&z=12&iwloc=addr
Onikaan ni ov dovah
  zondag 26 oktober 2008 @ 10:58:40 #153
52357 Lambiekje
pi_62683349
quote:
wel goed lezen, ten tijden van die beste (verzonnen) man.
quote:
James Strange, an American archaeologist, notes that “Nazareth is not mentioned in ancient Jewish sources earlier than the third century AD. This likely reflects its lack of prominence both in Galilee and in Judaea.”[16] Strange first estimates Nazareth’s population at the time of Christ to be “roughly 1,600 to 2,000 people”, and in a subsequent publication at “a maximum of about 480.”[17] Some have argued that the absence of textual references to Nazareth in the Old Testament and the Talmud, as well as the works of Josephus, suggest that a town called 'Nazareth' did not exist in Jesus' day.
bron
  zondag 26 oktober 2008 @ 11:06:09 #154
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_62683492
Dan had je dat er gelijk bij moeten zetten
Onikaan ni ov dovah
pi_62688408
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 10:28 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Met die timmerman bedoel je jezus niet neem ik aan? want dat was zijn vader.
Kent u iemand in uw omgeving die zichzelf de wijste vindt? Weet dat er dan nog meer hoop is voor een dwaas.
pi_62688910
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 14:45 schreef Slang_van_God het volgende:

[..]

Met die timmerman bedoel je jezus niet neem ik aan? want dat was zijn vader.
Ik dacht dat maria onbevlekt was enzo, zou dat niet betekenen dat joseph jezus vader niet was of was god een timmerman?

Daarnaast bedoelde ik met mijn uitspraak eerder dat alle ideeen voorafgaand aan een nieuwe generaties fantasie bestempeld worden, zoals 50 jaar geleden zou men je uitlachen als je met een vierkant bakje tegen je hoofd zou rondlopen en er in zou praten, of als je zou vertellen dat er een subwereld komen waarin je met mensen over de hele wereld kunt praten en spelletjes met ze kon spelen etc.

Wat is fantasie? Is fantasie niet gewoon creativiteit en is die creativiteit niet de bron van al het leven?
Wat is realiteit uberhaupt. Dat wil ik wel eens van deze slang van god horen voordat we mensen gek gaan noemen omdat ze afwijken van de norm.
don't sleep.
pi_62689190
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 15:01 schreef Vedanta_veri het volgende:

[..]

Ik dacht dat maria onbevlekt was enzo, zou dat niet betekenen dat joseph jezus vader niet was of was god een timmerman?

Daarnaast bedoelde ik met mijn uitspraak eerder dat alle ideeen voorafgaand aan een nieuwe generaties fantasie bestempeld worden, zoals 50 jaar geleden zou men je uitlachen als je met een vierkant bakje tegen je hoofd zou rondlopen en er in zou praten, of als je zou vertellen dat er een subwereld komen waarin je met mensen over de hele wereld kunt praten en spelletjes met ze kon spelen etc.

Wat is fantasie? Is fantasie niet gewoon creativiteit en is die creativiteit niet de bron van al het leven?
Wat is realiteit uberhaupt. Dat wil ik wel eens van deze slang van god horen voordat we mensen gek gaan noemen omdat ze afwijken van de norm.
1 van de kenmerken van psychose:

Wanen - Het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. Vaak, maar niet altijd, is er ook sprake van paranoia: achtervolgingswaan, zich inbeelden dat er overal camera's of microfoons verstopt zitten, dat er complotten zijn of dat de persoon in kwestie gezocht wordt door de politie of internationale veiligheidsdiensten.

Laten we veronderstellen dat complotdenkers vaak niet psyschotisch zijn maar gevoelig zijn voor psychoses.
Kent u iemand in uw omgeving die zichzelf de wijste vindt? Weet dat er dan nog meer hoop is voor een dwaas.
  zondag 26 oktober 2008 @ 15:37:43 #158
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_62690174
quote:

[..]

Beetje ongelukkig voorbeeld

Ik snap wel wat je bedoelt. Het verschil is vooral dat een aantal complot theorieën regelrecht tegen natuurkundige princiepen in gaan of om andere redenen in de praktijk niet mogelijk of extreem lastig zijn.
Onikaan ni ov dovah
pi_62690198
Lambiekje kom er maar in.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_62690216
quote:

[..]

Laten we wat psychologie erbij halen dan om wat meer duidelijkheid in dit geheel te scheppen, de neiging van veel complotdenkers is om van het topic af te wijken en een wirwar van theorieën er bij te halen die niet er zake doen, op zich begrijpelijk als je onderstaande tekst goed doorneemt.

De paranoïde persoonlijkheidsstoornis is een door een psychiater gediagnosticeerde persoonlijkheidsstoornis met paranoïde kenmerken. De term paranoïde verwijst in dit verband niet naar verregaande wanen of psychosen, maar naar een aanhoudend en ongegrond wantrouwen in mensen. Vrienden, kennissen en collega's worden vanwege dit wantrouwen met een zekere afstandelijkheid benaderd en de contacten worden pas wat hartelijker als blijkt dat zij geen kwade bijbedoelingen hebben. Vaak blijft de PPS-lijder echter wel op zijn hoede en kan fel reageren op een kleinigheid (bijvoorbeeld een grapje) die als persoonlijke aanval wordt geïnterpreteerd. Mocht de persoon daadwerkelijk slecht worden behandeld of opgelicht, kan de woede daarover soms jaren duren en mogelijk wraakgevoelens oproepen.

Paranoïde persoonlijkheden wantrouwen vaak ook hun levenspartners. Op grond hiervan worden de activiteiten van de partner meer dan normaal in de gaten gehouden en kan de PPS'er zich soms streng of zelfs dictatoriaal opstellen.

In bepaalde gevallen richt het wantrouwen zich tegen bevolkingsgroepen, instanties of overheden. Dit kan leiden tot vooroordelen of langdurige conflicten die volgens de omgeving slechts om kleinigheden gaan. Dit wordt wel querulantenwaan genoemd (hoewel er in dit geval geen sprake is van de echte waan).

Het DSM-IV omschrijft de paranoïde persoonlijkheidsstoornis als volgt:

• A. Het zodanig wantrouwen of als verdacht beschouwen van anderen dat hun motieven worden gezien als kwaadwillend. De stoornis begint in de puberteit of jonge volwassenheid en doet zich voor als sprake is van vier of meer van de volgende gevallen:

• De persoon vermoedt zonder voldoende aanleiding dat anderen hem of haar misbruiken, schaden of misleiden.

• De persoon heeft sterke, onterechte twijfels over de loyaliteit of betrouwbaarheid van vrienden of kennissen.

• De persoon is terughoudend bij het in vertrouwen nemen van anderen vanwege de ongegronde angst dat de informatie ten nadele van hem of haar wordt gebruikt.

• De persoon ziet denigrerende of bedreigende betekenis in onschuldige opmerkingen of gebeurtenissen.

• De persoon koestert wrok en is niet vergevingsgezind over beledigingen, lichamelijk letsel of kleineringen.

• De persoon ziet aanvallen op zijn of haar persoon of reputatie die anderen niet opvallen, reageert kwaad of gaat in de tegenaanval.

• De persoon heeft regelmatig ongegronde verdenkingen over de trouw van zijn of haar echtgeno(o)t(e) of seksuele partner.
    B. De stoornis treedt niet uitsluitend op als onderdeel van schizofrenie, een stemmingsstoornis met psychotische kenmerken of een andere psychische aandoening en is geen gevolg van directe fysiologische omstandigheden of algemeen medische aandoening.
  • Kent u iemand in uw omgeving die zichzelf de wijste vindt? Weet dat er dan nog meer hoop is voor een dwaas.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')