Nee, het is toch zo omdat de schulden afbetaald moeten worden in dollars, dat de vraag naar dollars toeneemt, en dat daarom de dollar stijgtquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is deleveraging. Dollarschulden worden (verplicht) afgelost, hierdoor slinkt de hoeveelheid dollars. Minder dollars = schaarsere dollar = hogere prijs voor een dollar. Money is debt..Less debt, less money..
Wow, de reakties zijn ook niet misselijk.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 15:42 schreef simmu het volgende:
hmmmmmmm......
iemand nog herinneringen aan LTCM? in 1992?
http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/
quote:anyone smell an emergency rate cut coming up?
Mish
quote:anyone smell an emergency rate cut coming up?
Mish
http://www.nrc.nl/nieuwst(...)dat_toen_gewoon_nietquote:Greenspan: we wisten dat toen gewoon niet
Gepubliceerd: 24 oktober 2008 11:03 | Gewijzigd: 24 oktober 2008 11:06
Alan Greenspan, voormalig centralebankier en voorstander van de vrije markt, maakt een opmerkelijke ommezwaai. Hij heeft „een fout” geconstateerd, vertelt hij in het Congres: markten schieten soms tekort. „Daar ben ik zeer bedroefd over.”
Washington, 24 okt. De man die achttien jaar lang een graag geziene gast in het Congres was, en misschien wel de machtigste man van de wereldeconomie was, heeft een ontnuchterende mededeling: hij is net als u en ik. „We zijn gewoon niet slim genoeg, als mens. U kunt van ons als toezichthouders geen onfeilbaarheid verwachten.”
Alan Greenspan, tot twee jaar terug voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, getuigde gisteren voor het eerst over zijn rol in de kredietcrisis. Zijn recordrenteverlagingen en de weigering delen van de financiële sector te reguleren heeft de laatste weken tot ongebruikelijke kritiek geleid. Die was tot in Washington te horen. Hier werd Greenspan gisteren fel aangevallen, tot aan Congresleden toe zoals Republikein Bill Sali uit Idaho die broeierig suggereerde dat „iemand toch in de gevangenis zou moeten belanden”.
Fout in eigen denken
De 83-jarige Alan Greenspan, ooit zo bekend om zijn cryptische uitspraken, besloot tot een expliciete en helder geformuleerde ommezwaai. „De meesten van ons, en ik in het bijzonder, zijn in een staat van gechoqueerd ongeloof gestort”, zei hij over tekortschietende banken. En hij heeft „een fout geconstateerd” in zijn eigen denken dat de vrije markt zichzelf beter kon reguleren dan overheidstoezicht. „Daar ben ik zeer bedroefd over.”
Van de beminnelijkheid die Greenspan van het Congres kon verwachten tijdens zijn tientallen eerdere hoorzittingen, bleek gisteren maar weinig over. De enige vriendelijkheid die er af kon was dat hij consequent als ‘doctor Greenspan’ werd aangesproken, dat hij geprezen werd om het op twee minuten na voorspellen van de duur van de zitting (het werden drie uur en 58 minuten) en dat niemand op de regels wees toen een medewerkster achter hem ongevraagd een blikje Cola light opentrok om de ex-bankier iets anders te laten drinken dan water.
De commissieleden lijken zich bewust van de naderende verkiezingen en hun politieke verschillen. Democraten vonden, in de woorden van commissievoorzitter Henry Waxman, dat „toezichthouders de kredietcrisis hadden kunnen voorkomen als toezichthouders beter hadden opgelet”. Greenspans Federal Reserve, de centrale bank, is ook toezichthouder. Republikeinen stellen op hun beurt dat (overheidsorganen) Fannie Mae en Freddie Mac de ware aanstichters van de financiële crisis zijn. Zij zouden arme Amerikanen onbetaalbare hypotheken hebben verkocht.
'We wisten dat toen gewoon niet'
Greenspan leunt graag achterover, handen in de zakken. Als zijn jasje dan openvalt wordt het zwarte kastje goed zichtbaar dat via een transparant koordje verbonden is met zijn gehoorapparaat. Hij stelt zo nu en dan het volume bij, neemt er de tijd voor. De interesse van de commissieleden blijkt wisselend: nadat ze hun vraag in de vorm van een korte verkiezingstoespraak hebben gesteld verdwijnen ze een voor een naar achteren. Op een gegeven moment is er geen enkele van de achttien Republikeinse commissieleden aanwezig.
Greenspan werkt onderwijl zijn verklaringen af waarom hem minder blaam zou treffen dan hem de laatste weken wordt toebedeeld.
Hij zegt bijvoorbeeld dat tijdens zijn bewind onvoldoende gegevens beschikbaar waren over de verslechterende hypotheekmarkt: „We wisten dat toen gewoon niet.”
Hij stelt dat hij slechts een uitvoerende functie had: „Ik voerde opdrachten van u, het Congres, uit. En niet mijn eigen voorkeuren.”
Of hij concludeert dat crises zoals de huidige eigenlijk altijd onvoorzien zijn, anders waren ze wel voorkomen: „Financiële crisis zijn per definitie onverwacht; anders was er wel ven tevoren ingegrepen.”
'We zaten nog steeds goed vaak fout'
Dennis Kucinich, voormalig Democratisch presidentskandidaat, confronteert Greenspan dan met eerdere uitspraken. In de zomer van 2006 daalde de Amerikaanse huizenprijs voor het eerst sinds de Depressiejaren, maar in augustus zei Greenspan al dat „het ergste wel eens over zou kunnen zijn”. Drie maanden later versterkte hij dat: „Het ergste is achter ons. De wereldeconomie is in ongelooflijk goede staat.” Een duidelijke reactie van Greenspan blijft uit, maar dat was de bedoeling ook niet. Kucinich wil alleen een punt maken.
Greenspan vindt de hele discussie over falende toezichthouders eigenlijk weinig relevant. Toezichthouders maken „altijd” fouten, betoogt hij, want hun werk is gebaseerd op voorspellingen. Het is moeilijk toezicht te houden op iets dat alleen maar verwacht wordt, maar niemand zeker weet. „Als we 60 procent van de tijd goed zitten, is dat buitengewoon. Maar dan zitten we er nog steeds 40 procent naast. Bij de Federal Reserve konden we veel beter voorspellen dan in de private sector, maar we zaten nog steeds goed vaak fout.”
http://www.z24.nl/analyse(...)redden_economie.htmlquote:Olie en euro redden economie
Z24 doet vast voorspelling voor 2009
24-10-2008 | Gepubliceerd 10:24
24-10-2008 | Laatst bijgewerkt 23:14
Het Centraal Planbureau komt pas in december met de nieuwe economische voorspelling. Maar daar kunnen we in deze onzekere tijden niet op wachten. Hoe erg wordt 2009? Mathijs Bouman pakt de rekenmachine.
Het Centraal Planbureau (CPB) is niet van plan om tussentijds een nieuwe groeiraming te maken. Natuurlijk, sinds in september de laatste voorspelling uit de CPB-modellen rolde, is de crisis verergerd. Maar het CPB laat zich niet opjagen.
Precies volgens planning zal pas in december een nieuwe voorspelling komen, lieten zowel onderdirecteur Casper van Ewijk als directeur Coen Teulings afgelopen week weten.
Tot die tijd blijft het officiële standpunt dat de economie in 2009 met 1,25 procent zal groeien. Geen recessie, dus.
Na de terroristische aanslagen in september 2001 besloot het CPB juist dat wel een nieuwe raming nodig was. Op 1 november van dat jaar werd tussentijds de groeivoorspelling met een half procent verlaagd.
Hoe zou een tussentijdse update er deze keer uit zien? Het CPB houdt de kaken op elkaar. Maar op basis van eerdere publicaties kunnen we er toch een gooi naar doen.
Het grootste gevaar voor de Nederlandse economie, is dat de wereldhandel instort. In september ging het CPB nog uit van een groei van de wereldhandel van 3,75 procent.
Dat is flink lager dan de gemiddelde handelsgroei in de afgelopen dertig jaar, maar na de crisismaand oktober waarschijnlijk toch te optimistisch.
Misschien wordt het wel zo erg als in 1993, toen de wereldhandel met slechts 0,4 procent toenam, de laagste groei in dertig jaar. In dat geval krijgt Nederland te maken met een stagnatie van de export.
Volgens de spoorboekjes van het CPB zal een handelsgroei als in 1993, zorgen voor 2,8 procent(punt) lagere export in 2009. Dat kost ons een vol procent groei. De economie komt vrijwel tot stilstand.
Maar het kan nog erger. In 1975 kromp de wereldhandel als gevolg van de eerste oliecrisis, met 3,3 procent.
Wordt het in 2009 net zo beroerd? In dat geval daalt de export ten opzichte van de prognose met bijna 6 procent. De economie zal krimpen, met 0,9 procent. Dat komt akelig dicht bij de 1,2 procent krimp van 1982, het slechtste jaar sinds de Tweede Wereldoorlog.
Dat klinkt niet best. Maar er zit ook een positieve kant aan de ontwikkelingen van deze herfst. Angst voor een wereldwijde recessie heeft de olieprijs doen kelderen naar 66 dollar per vat. Terwijl het CPB in september nog ging uit van 125 dollar. Deze meevaller zal de economie flink helpen.
Eerder dit jaar berekende het CPB dat een 15 dollar lagere olieprijs, zorgt voor een half procent hogere groei. Dat suggereert dat een prijsdaling van zestig dollar de groei met 2 procent kan opstuwen.
Dat lijkt overdreven. Maar ook als die groei-impuls de helft bedraagt, is het ergste scenario voor de wereldhandel al gecompenseerd.
Bovendien is er nog de goedkope euro. In september ging het CPB ervan uit dat een euro in 2009 $1,57 waard zou zijn. Intussen is de euro gedaald naar $1,28.
Dat zal de export aanzwengelen. De economie groeit 0,3 procent harder.
Dit is natuurlijk natte vingerwerk. De CPB-modellen zitten in werkelijkheid ingewikkelder in elkaar, en houden met veel meer zaken rekening. Maar als olie en euro goedkoop blijven, lijkt een diepe recessie in 2009 toch niet zo waarschijnlijk.
Mathijs Bouman
Een productiestop.quote:Productiestop dreigt voor Opel
BOCHUM (AFN) - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.
De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
Minder dan wanneer ie draaitquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een productiestop.
Je wilt niet weten wat dat kost als zo'n fabriek stilstaat.
Ja, ik had dat ook al gelezen. In de VS is de vraag naar auto's ingestort maar nu lijkt dat in europa ook te gebeuren. Auto's, dure verre vliegvakanties en meubels/keukens zijn meestal de 1e plekken waar de vraag terugloopt. Dat zet ook het meest zoden aan de dijk als je wilt bezuinigen. Mijn broer wil een nieuwe keuken en die w8 nog ff met kopen op mijn aanraden. Dat kan al gauw behoorlijk schelen in de prijsquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een productiestop.
Daarom zetten ze hem ook stilquote:
Dit soort zaken lijken voor mij echt uit de lucht te vallen.... is het al langer gaande of is de consumentenwereld afgelopen maand meteen paniekerig hun knip op de slot gaan doen en kopen ze niks meer?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een productiestop.
Precies, dat soort dingen staan helemaal vooraan als het om bezuinigen gaat.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:14 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ja, ik had dat ook al gelezen. In de VS is de vraag naar auto's ingestort maar nu lijkt dat in europa ook te gebeuren. Auto's, dure verre vliegvakanties en meubels/keukens zijn meestal de 1e plekken waar de vraag terugloopt. Dat zet ook het meest zoden aan de dijk als je wilt bezuinigen. Mijn broer wil een nieuwe keuken en die w8 nog ff met kopen op mijn aanraden. Dat kan al gauw behoorlijk schelen in de prijs
Zo'n omslag kan heel plotseling gaan hoor. Ik heb zelf in de electronica industrie gewerkt (net als autos heel erg cyclisch) en dat kan binnen een maand helemaal instorten. En iedereen is doodsbang voor voorraden want dat is een enorm kapitaalbeslag en bovendien daalt de waarde van die voorraden met de dag dus moet je daar heel veel op afschrijven.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:38 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Dit soort zaken lijken voor mij echt uit de lucht te vallen.... is het al langer gaande of is de consumentenwereld afgelopen maand meteen paniekerig hun knip op de slot gaan doen en kopen ze niks meer?
Lijkt me sterk eigenlijk...
Al langer... ik spaar al 9 mnd... maar de fiscus werkt niet mee. De energienota straks ook niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:38 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Dit soort zaken lijken voor mij echt uit de lucht te vallen.... is het al langer gaande of is de consumentenwereld afgelopen maand meteen paniekerig hun knip op de slot gaan doen en kopen ze niks meer?
De Amerikaanse autoindustrie heeft volgens mij al langere tijd problemen maar de kredietcrisis zorgt ervoor dat er nog een schepje bovenop komt ipv dat er weer mogelijkheden tot investeringen komen. (vraag gaat omlaag en beschikbaar krediet is ook minder of vele malen duurder).quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:38 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Precies, en dat zag je ook in vele nieuwbouw wijken. Mensen kochten een huis voor 2 en een halve ton.. woonde er 2 jaar in om het vervolgens voor 4 ton door te verkopen.. vind je het gek dat er een luchtbel inzit?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies, dat soort dingen staan helemaal vooraan als het om bezuinigen gaat.
Hier in de UK is het helemaal een grafzooi nu. Ik liep net door het straatje waar ik vroeger woonde en daar staan nu 5 huizen te koop. Maar niemand koopt die troep natuurlijk want de prijzen gaan nog veel lager. Dit was typisch zo'n speculantenstraatje met oude huizen (ca 1870), beetje opknappen en dan doorverkopen met winst. De meeste van die gasten zitten nu in de knel.
quote:Meer Amerikaanse banken willen kapitaalinjectie
De Amerikaanse lokale bank KeyCorp uit Ohio, creditcardmaatschappij Capital One en bankconcern Zions willen ook een kapitaalinjectie van de Amerikaanse overheid. Hoeveel ze zullen krijgen, is nog niet duidelijk. De instellingen zullen naar verwachting morgen bekendmaken om hoeveel geld ze hebben gevraagd.
Vier banken, waaronder PNC Financial Services Group, deden eerder al een beroep op het staatsfonds van 700 miljard dollar dat de Amerikaanse regering beschikbaar stelde voor geplaagde financiële instellingen. In ruil voor de kapitaalinjecties ontvangt de regering aandelen. Eerder deze maand werd bekend dat negen grote Amerikaanse banken, waaronder Goldman Sachs, participeren in het reddingsprogramma van de overheid.
quote:VS heeft de wereldrijkdom geplunderd met dollars
Gepost op 26 oktober 2008 door P.uncia
De Verenigde Staten hebben de mondiale welvaart geplunderd door misbruik te maken van de dominante positie van de dollar en de wereld heeft dringend behoefte aan andere valuta’s om die plaats in te nemen, zei een leidende Chinese staatskrant op vrijdag.
Het voorpagina commentaar in de overzeese editie van de People’s Daily zei dat Aziatische en Europese landen, om te beginnen, de Amerikaanse dollar moeten bannen uit hun directe handelsbetrekkingen en alleen te vertrouwen op hun eigen valuta.
Een ontmoeting tussen Aziatische en Europese leiders, te beginnen op vrijdag in Peking, bied de perfecte gelegenheid om te beginnen met de bouw van een nieuwe internationale financiële orde zei de krant.
De People’s Daily is de officiële krant van China’s regerende communistische partij. De overzeese editie in het Chinees is een kleine zijdelingse oplage van de hoofdkrant.
Zijn uitspraken zijn niet noodzakelijk direct de vertolking van de inzichten van het leiderschap. Maar de opmerking, evenals de recente opmerkingen, dragen bij aan een groeiend koor van Chinese minachting voor het economisch beleid van Washington en globale financiële dominantie in de nasleep van de kredietcrisis.
“De grimmige realiteit heeft mensen ertoe geleid om, temidden van de paniek, te beseffen dat de Verenigde Staten gebruik heeft gemaakt van de hegemonie van de Amerikaanse dollar om werelds rijkdom te plunderen”, zei de commentator, Shi Jianxun, professor aan de Universiteit van Shanghai’s Tongji.
Shi, die al eerder snijdend was in zijn kritiek op de VS, zei dat andere landen enorme hoeveelheden van hun rijkdom verloren hadden als gevolg van de financiële crisis, terwijl Washington’s enige zorg de bescherming van haar eigen belangen was.
“De Amerikaanse dollar verliest het vertrouwen van de mensen. De wereld, die democratisch en rechtmatig optreed via een wereldwijd opererende financiële organisatie, heeft dringend behoefte aan verandering van het internationaal monetair systeem gebaseerd op het Amerikaanse wereldwijde economische leiderschap en de Amerikaanse dollar dominantie”, schreef hij.
Shi suggereerde dat alle handel tussen Europa en Azië moet worden afgerekend in euro’s, ponden, yen en yuan hoewel hij niet uitlegde hoe de Chinese munt een rol zou kunnen spelen omdat deze niet kan worden geconverteerd op de kapitaalrekening.
Een tweedaagse Asia-Europe Meeting (ASEM) van 27 lidstaten van de EU en 16 Aziatische landen was gesteld te beginnen op vrijdag. Hoewel weinig analisten veel verwachten in de vorm van concrete afspraken, zei Shi dat het gedenkwaardig zou kunnen blijken.
“Hoe kunnen Europa en Azië elkaars handen grijpen en samen de “eens in een eeuw” wereldwijde financiële crisis te confronteren aangestoken door de VS, hoe kunnen zij een nieuwe, evenwichtige en veilige internationale financiële orde construeren?” zei hij.
“De wereld wacht op deze Aziatisch-Europese bijeenkomst om grote resultaten te behalen in financiële samenwerking”.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |