Mijn eindconclusie:
Goed debat. Beter dan de vorige, waar de opzet en moderator slecht waren. Nu was meer discussie mogelijk, waarbij ik overigens weinig nieuws gehoord heb.
Obama begon sterk, McCain warrig. Maar toen nam McCain het over: agressiever en Obama moest me teveel in de verdediging (hoewel het soms onterecht was, ziet dat er toch niet sterk uit op dat moment) Dat ging bij economie zo en ook bij het gedeelte over de campagnes. McCain viel hem echt direct aan... Maar daarna nam Obama het op inhoudelijk vlak goed van hem over. Vooral over energy dependency/foreign affairs, health care, abortus (hoewel te progressief) en onderwijs vond ik Obama sterker, evenwichtiger. McCains aanvalskracht nam ook af. Maar McCain vond ik zeker niet slecht, jammer dat het wat wegzakte...
in de reacties op elkaar vond ik McCain wat sterker: had een paar scherpe opmerkingen ("I'm not president Bush"). Maar zodra ze hun eigen verhaal konden maken, was Obama (als het over de inhoud ging) sterker.
Qua uitstraling vond ik McCain vorige keer natuurlijker overkomen. Dit keer lette hij duidelijk op zn uitstraling en dat maakte hem gemaakter. Die lachjes e.d. waren te nep... Obama was veel natuurlijker in het debat. Vond hem overigens voor het eerst iets presidentieels hebben!
Uiteindelijk klein winstje voor Obama denk ik. Grote gamechanger van McCain bleef uit, hoewel die wel pogingen deed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé