Speciaal voor de gelukszoekers die denken dat het ergste allang voorbij is terwijl het nog moet komen.quote:Indicator voor recessie gaat onderuit15 oktober 2008, 8:41 uur
| FD.nl
Door: Karen Eshuis
Een goede recessie-indicator is de zogeheten Baltic Dry Index. Deze Londense zeevrachtbeurs volgt de vrachttarieven op een aantal belangrijke scheepvaartroutes.
De scheepvaarttarieven dalen momenteel hard. Gisteren verloor de index in Londen 8,5% tot 1809 punten. De Baltic Dry keldert nu al een week en staat momenteel op het laagste punt sinds augustus 2005. In mei vorig jaar bereikte de index nog een alltime high. De huidige stand noteert 83% onder het recordniveau.
Reden voor de lagere tarieven is de afnemende vraag naar ruwe materialen, door een vertraging in de wereldeconomie. De index wordt daarom gezien als een goede recessie-indicator: wanneer de wereldeconomie stagneert, daalt de index en vice versa. Immers, hoe kleiner de vraag naar ruwe materialen, hoe minder groot de behoefte is om de bulk te verschepen.
De zeevaartsector, waaronder ook het droogbulk, heeft jarenlang geprofiteerd van de enorm stijgende vraag naar grondstoffen. Met name de honger uit Aziatische landen naar grondstoffen leek niet te stuiten. Niet alleen metalen, maar ook agrarische grondstoffen worden met grote vrachten ingevoerd.
Aan deze enorme vraag en de daarmee gepaard gaande hoge tarieven, is een einde gekomen.

liborquote:Op woensdag 15 oktober 2008 09:57 schreef Doffy het volgende:
Stelletje depressietanken hier
Vraagje: het europese plan houdt in dat overheden garant staan voor interbankaire leningen. Dat klinkt -mij- logisch in de oren, want één van de grootste problemen is nu juist dat geen bank de andere nog vertrouwt.
Waar en waaraan kan je zien of en hoe dit interbankaire verkeer weer op gang komt?

De interbancaire rente.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 09:57 schreef Doffy het volgende:
Waar en waaraan kan je zien of en hoe dit interbankaire verkeer weer op gang komt?

die scheepstarieven gaan toch al een tijdje naar beneden? zoiets staat me bij hoor, ik kan het fout hebben.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Speciaal voor de gelukszoekers die denken dat het ergste allang voorbij is terwijl het nog moet komen.
Als ik dit zo lees ben ik ook heel benieuwd eigenlijk hoe goed die bellegingen in scheeps-cv's gaan draaien de komende tijd. Die hadden toch ook zogenaamd een gegarandeerd hoog rendement.

quote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:18 schreef simmu het volgende:
[..]
die scheepstarieven gaan toch al een tijdje naar beneden? zoiets staat me bij hoor, ik kan het fout hebben.
[offtopic]
oh, en we gaan definitief naar drenthe, we hebben een huis aan de rand van diever, de straat uit lopen en je zit in de weilanden, ze schijnen er gelukkig nog wel internet te hebben
de vorige bewoner laat alles (gordijnen, bk meubel en vloerbedekking, pietsje ranzig, niks wat een professioneel reinigingsding niet kan fixen) gratis liggen dus we pakken ons kindje onder de arm en het verhuisbedrijf regelt de rest. woehaha! binnenkort doen jullie het dus een weekje of wat zonder de immer geliefde en bewonderde simmu, want dan zit die eerst ff een weekkie in een vakantiehuisje zonder internet(!!!) waarna ze definitief verhuist naar het platteland
[/offtopic]
 Succes met je huisje, klinkt als een goeie deal
 Succes met je huisje, klinkt als een goeie deal  

We zullen je missen (ook al is het tijdelijk)quote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:18 schreef simmu het volgende:
[..]
die scheepstarieven gaan toch al een tijdje naar beneden? zoiets staat me bij hoor, ik kan het fout hebben.
[offtopic]
oh, en we gaan definitief naar drenthe, we hebben een huis aan de rand van diever, de straat uit lopen en je zit in de weilanden, ze schijnen er gelukkig nog wel internet te hebben
de vorige bewoner laat alles (gordijnen, bk meubel en vloerbedekking, pietsje ranzig, niks wat een professioneel reinigingsding niet kan fixen) gratis liggen dus we pakken ons kindje onder de arm en het verhuisbedrijf regelt de rest. woehaha! binnenkort doen jullie het dus een weekje of wat zonder de immer geliefde en bewonderde simmu, want dan zit die eerst ff een weekkie in een vakantiehuisje zonder internet(!!!) waarna ze definitief verhuist naar het platteland
[/offtopic]

Fijne vakantie en succes met verhuizen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:18 schreef simmu het volgende:
[..]
[offtopic]
[/offtopic]

Komt inderdaad allemaal erg overeen met het plaatje van Selang over de jaren 30...quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:09 schreef appelsientje het volgende:
Zo dat was idd een hele kort opleving... 1 dag in de plus staan en nu weer langzaam afglijden.... de dow zal ook wel lager openen en zo is de cirkel weer rond

Zoals gisteren bij de avond van het grote geld er een ijslander was die een hypotheek in yen had afgesloten en door de grote daling van de ijslandse kroon een groot probleem had.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:34 schreef SeLang het volgende:
Hopelijk heb je een hypotheek afgesloten in IJslandse kronen

hmjah, dat zoiets mag snap ik dus al niet inderdaad. Verder gevalletje 'eigen schuld', met zo'n dom iets op de proppen te komen. Hoe haal je het als normaal denkend persoon toch in je hoofd???quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals gisteren bij de avond van het grote geld er een ijslander was die een hypotheek in yen had afgesloten en door de grote daling van de ijslandse kroon een groot probleem had.
Ik vind het te bizar voor woorden dat financieele instellingen zulke risicovolle producten gewoon aan particulieren verkopen. Als het goed was gegaan met de munt zou er niets aan de hand zijn geweest maar ik denk toch echt dat je als bank een betrouwbaar product voor grote particuliere leningen moet aanbieden zo'n vage hypotheek constructie valt daar in mijn denkraam niet in.

kan aan mij liggen, maar normaal denkende personen komen echt never nooit niet op een dergelijk plan. dus ofwel is die dude belazerd door zn bank die met het toffe plannetje kwam, ofwel is die dude zelf een onwijze minkukel die het helemaal zelf bedacht heeft (had die bank hem dan niet moeten waarschuwen?). een soortgelijke discussie loopt in de vs met al die liarloans. is dat eigen verantwoordelijkheid, of werden de mensen massaal belazerd?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:22 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
hmjah, dat zoiets mag snap ik dus al niet inderdaad. Verder gevalletje 'eigen schuld', met zo'n dom iets op de proppen te komen. Hoe haal je het als normaal denkend persoon toch in je hoofd???

.
. 

Ik vind het idd heel makkelijk voor de banken om alles maar zogenaamd op de eigen verantwoordelijkheid van de mensen af te schuiven.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:31 schreef simmu het volgende:
kan aan mij liggen, maar normaal denkende personen komen echt never nooit niet op een dergelijk plan. dus ofwel is die dude belazerd door zn bank die met het toffe plannetje kwam, ofwel is die dude zelf een onwijze minkukel die het helemaal zelf bedacht heeft (had die bank hem dan niet moeten waarschuwen?). een soortgelijke discussie loopt in de vs met al die liarloans. is dat eigen verantwoordelijkheid, of werden de mensen massaal belazerd?

met Kees de Kort, Willem Vermeend en Jules Theeuwes.
  met Kees de Kort, Willem Vermeend en Jules Theeuwes. 

Klikker-de-klik.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:51 schreef ItaloDancer het volgende:
Interessante discussie zojuist op BNRmet Kees de Kort, Willem Vermeend en Jules Theeuwes.
Terugluisteren: klik (duurt een krap halfuurtje)

Dat normaliseert dan morgen en overmorgen wel, toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
Beurzen zakken weg... Ook wat winstnemingen van de afgelopen dagen, gok ik.
AEX-index 272,36 -4,27%
bel-20 2.125,16 -4,01%
CAC 40 3.520,13 -2,99%
EUR/USD 1,36 -0,16%
FRANKF.-Xetra Dax 5.076,87 -2,35%
LONDEN-FTSE 100 4.249,46 -3,29%

ASML is natuurlijk een toeleverancier aan een cyclische industrie (halfgeleiders) en zoals verwacht voelt die nu de economische neergang.quote:ASML voelt gevolgen kredietcrisis
15 oktober 2008, 12:04 | ANP
VELDHOVEN (AFN) - Veel klanten van chipmachinebouwer ASML hebben last van de kredietcrisis. Dat leidt tot minder orders voor het bedrijf uit Veldhoven en dus minder inkomsten. Dat bleek uit de woensdag gepubliceerde resultaten over het derde kwartaal.
,,Onze klanten krijgen moeilijk toegang tot kapitaal'', aldus financieel directeur Peter Wennink. ,,Daarom moeten zij hun investeringsplannen herzien''. Op de beurs in Amsterdam daalde het aandeel met 6 procent.
ASML maakt systemen waarmee chipfabrikanten elektronische schakelingen uittekenen op halfgeleidermateriaal. De machines kosten ongeveer 20 miljoen euro per stuk. Dat is een investering die veel chipmakers momenteel, gezien de onzekere economische vooruitzichten en de krappe kredietmarkt, liever op de lange baan schuiven.
Verlaging omzetprognose
ASML verlaagde na het tweede kwartaal al zijn omzetprognose voor 2008. Het bedrijf liet toen weten een daling van 20 procent te voorzien ten opzichte van 2007. Die verwachting handhaaft ASML.
De nettowinst van ASML bedroeg in het derde kwartaal 73 miljoen euro. Dat is een ruime halvering ten opzichte van het voorgaande kwartaal, toen het bedrijf 192 miljoen euro onder de streep overhield. De omzet daalde met 18 procent tot 696 miljoen euro.
Neerwaartse trend
,,Het is duidelijk dat de trend bij ASML de komende tijd neerwaarts is'', aldus een analist van Petercam. De kwaliteit van de orderstroom, die een indicatie geeft van de omzet in de eerstvolgende kwartalen, toont volgens de zakenbank aan hoe diep de dip in de chipmarkt is.
ASML ontving in het derde kwartaal orders ter waarde van in totaal 498 miljoen euro, terwijl marktvorsers gemiddeld op 578 miljoen euro hadden gerekend. Tussen de 31 bestelde machines zaten meer opgeknapte exemplaren dan verwacht (dertien) en minder nieuwe.
Zelf heeft ASML weinig last van kredietproblemen. ,,We zijn een goed gefinancierd en gezond bedrijf'', aldus Wennink. ASML heeft volgens de financiële topman 1,3 miljard euro op de bank staan. Het heeft een schuld van 600 miljoen euro, maar die loopt pas in 2017 af. ,,We zijn winstgevend, we verdienen geld, dus de crisis vormt voor ons geen echte bedreiging'', aldus Wennink.

Blij dat 't geen -10% is?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 12:31 schreef Mr.J het volgende:
AEX Index 273,8000 -3,76%
Weet je wat 't ergste is, die 3,76% die 2 maanden alszijnde shocking zou worden ervaren doet mij nu even helemaal niets meer.

Ze kunnen de rente nu rustig verlagen want de nationale munt is toch al door het putjequote:IJslandse centrale bank zet mes in rente
15 oktober 2008, 12:24 | ANP
REYKJAVIK (AFN) - De IJslandse centrale bank heeft het belangrijkste rentetarief met 3,5 procentpunten verlaagd tot 12 procent. Dat maakte de bank woensdag bekend.
IJsland heeft de rente de afgelopen jaren flink opgevoerd om de torenhoge inflatie te beteugelen. Die werd veroorzaakt door oververhitting van de economie. De IJslandse economie groeide de afgelopen jaren explosief, vooral onder invloed van buitenlandse investeringen.
De IJslandse centrale bank voorziet evenwel een forse krimp van de economie als gevolg van de ineenstorting van de bankensector in de afgelopen weken. De crisis zal volgens de bank veel banen kosten en de vraag bij consumenten drukken.

Heb geen posities meer op Fortis na (quote:
 *kras ), dus wat mij betreft mogen we allemaal lekker terug naar 150. Stap ik daar wel weer in ofzo.
 *kras ), dus wat mij betreft mogen we allemaal lekker terug naar 150. Stap ik daar wel weer in ofzo.  

Woont Hans Wiegel ook niet in Diever?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:18 schreef simmu het volgende:
we hebben een huis aan de rand van diever,

Goed nieuws voor mij, in een paar dagen is mijn hypotheekrente met een kwart procent verlaagdquote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:14 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
De interbancaire rente.
Euribor/Libor: http://www.tijd.be/rentemarkt/
Euribor: http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/euribor.asp
Libor historie: http://www.economagic.com/libor.htm

Nee, niet meer. Woont nu ergens in Brabant.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Woont Hans Wiegel ook niet in Diever?

Neuhquote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:43 schreef ItaloDancer het volgende:
Nog rustig in dit topic. Gaat het nog niet hard genoeg naar beneden?
 .
. 

Ik denk meer dat het 1. geen verassing is en 2. mensen wat winst nemen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:43 schreef ItaloDancer het volgende:
Nog rustig in dit topic. Gaat het nog niet hard genoeg naar beneden?

Niet verrassend... Er zullen in de eerstkomende kwartaalcijfers van bedrijven hoge bedragen gereserveerd worden voor reorganisatie en voor het afboeken van assets.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:10 schreef ryan_atwood het volgende:
JP Morgan Chase boekt winstdaling 85% in derde kwartaal 2008
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amerikaanse bank JP Morgan Chase heeft in het derde kwartaal van 2008 de nettowinst met 85% zien dalen tot $527 miljoen van $3,4 miljard vorig jaar. Dat heeft de bank woensdag bekendgemaakt.

Hebbikalquote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Leesvoer. The Economist van deze week met special over de economische crisis.

Iemand een idee waarom de AEX harder gaat dan de rest van Europa?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:34 schreef ItaloDancer het volgende:
AEX gaat wel het hardst omlaag van allemaal

idd een paar topics zelfs gemist zo saaiquote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:45 schreef digitaLL het volgende:
Ah, weer een dag als vanouds.
Begon al ontwenningsverschijnselen te krijgen

Nederlanders zijn grotere pessimisten?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:44 schreef FlatEric het volgende:
[..]
Iemand een idee waarom de AEX harder gaat dan de rest van Europa?

Nou we hebben drie fondsen die heel zwaar wegen, namelijk Arcelor Mittal, ING en Royal Dutch Shell.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:44 schreef FlatEric het volgende:
[..]
Iemand een idee waarom de AEX harder gaat dan de rest van Europa?

Wat ik van CNBC begrijp start men behoorlijk lagerquote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:50 schreef Public_NME het volgende:
Ik ben echt benieuwd wat NYC zo gaat doen....

Mocht amerika dramatisch openen, ga ik wel turbo shorts op de aex inkopen 10 minuten voor handelstijdquote:

Betalenquote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:38 schreef Public_NME het volgende:
Weet iemand hoe ik een livestream kan krijgen van CNBC of Bloomberg o.i.d.? Beetje zitten googlen maar levert niet echt veel werkende dingen op...
 , die streams zijn stervensduur heb ik zo'n vermoeden
, die streams zijn stervensduur heb ik zo'n vermoeden  .
.

Ik heb het over tv, niet de realtime koersen...quote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Betalen, die streams zijn stervensduur heb ik zo'n vermoeden
.

of studeren op een universiteit waar ze die dingen aanbiedenquote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Betalen, die streams zijn stervensduur heb ik zo'n vermoeden
.

Ik kom op de Uni. niet verder dan Thomson Onebanker (goed programma though)quote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
of studeren op een universiteit waar ze die dingen aanbieden
of je kunt het hier proberen -> http://www.myp2p.eu/channel.php

K moest lachenquote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:45 schreef digitaLL het volgende:
Ah, weer een dag als vanouds.
Begon al ontwenningsverschijnselen te krijgen

Die link die ik je gaf, geeft toch een realtime bloomberg tv stream aan?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:01 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ik kom op de Uni. niet verder dan Thomson Onebanker (goed programma though)

Bloomberg live streamquote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:38 schreef Public_NME het volgende:
Weet iemand hoe ik een livestream kan krijgen van CNBC of Bloomberg o.i.d.? Beetje zitten googlen maar levert niet echt veel werkende dingen op...

Inderdaad jaquote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:28 schreef Liewec het volgende:
Wel grappig, de meeste europese beurzen zitten rond de 5-6% verlies. Een maand terug zou iedereen moord en brand hebben geschreeuwd, nu is het meer van 'valt nog mee'.

Alles wentquote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:34 schreef ItaloDancer het volgende:
Het topic in januari toen we op één dag 6% verloren ging echt ontzettend hard. (dat was #1 van dit topic)
Nu is het van: ohhh z'n gangetje

bron: http://money.cnn.com/2008(...)stversion=2008101313quote:Retail sales suffered their biggest drop in three years last month, as American households reined in spending amid a tough job market, the financial crisis and falling home values.
The Commerce Department reported Wednesday that retail sales fell 1.2% in September, nearly double the 0.7% drop expected by economists.
A steep 3.8% decline in auto purchases help depress the overall sales for the month.

Niet voor iedereenquote:

Ja klopt, alleen de kwaliteit was dramatisch... (heel wazig) CNBC deed het niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Die link die ik je gaf, geeft toch een realtime bloomberg tv stream aan?

General Electric?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:59 schreef nibbieworld het volgende:
Weet iemand hoe het nu gaat met het bedrijf GE? Thanks.

quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:55 schreef solidslayer het volgende:
http://finance.google.com(...)ead/4d6596bc7fa815c2

-5% op dit momentquote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:59 schreef nibbieworld het volgende:
Weet iemand hoe het nu gaat met het bedrijf GE? Thanks.

Dat vraag ik me af; NYC doet het niet bijster goed...quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:02 schreef Liewec het volgende:
[..]
De beurzen zullen het laatste halfuur ook allemaal ombuigen naar boven.

* Roel_Jewel pakt de popcorn weer es erbijquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:04 schreef ItaloDancer het volgende:
-7,5% AEX
-4% Dow
We're back in business

Yep, Dank u.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:01 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
General Electric?
http://finance.google.com/finance?q=NYSE:GE

We kunnen er nog voor zorgen dat de hele top 10 uit oktober 2008-dagen bestaatquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:11 schreef digitaLL het volgende:
We gaan weer voor een plaatstje in de top 10 van donkerste (rode) dagen
 .
.

De richting is wel duidelijk..quote:

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |