abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 oktober 2008 @ 22:39:15 #1
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62364374
quote:
Dow Jones Index (sinds 1896)
1. 19 oktober 1987 -22.6%
2. 28 oktober 1929 -12.8%
3. 29 oktober 1929 -11.7%
4. 6 november 1929 -9.9%
5. 18 december 1899 -8.7%
6. 12 augustus 1932 -8.4%
7. 14 maart 1907 -8.3%
8. 26 oktober 1987 -8.0%
9. 21 juli 1933 -7.8%
10. 18 oktober 1937 -7.8%
In de week van 5 t/m 11 okt viel de Dow in een cascade meer dan 20%

Dow Jones Index
1. 15 maart 1933 +15,3%
2. 6 oktober 1931 +14,9%
3. 30 oktober 1929 +12,3%
4. 21 september 1932 +11,4%
5. 13 oktober 2008 +11,1%
6. 21 oktober 1987 +10,2%
7. 3 augustus 1932 +9,5%
8. 11 februari 1932 +9,5%
9. 14 november 1929 +9,4%
10. 18 december 1931 +9,4%

Ik denk zelf dat er een grote kans bestaat dat we voor 2015 in een Depressie geraken. Er zijn/worden triljarden aan geld in het systeem gepompt die nog vast zijn blijven zitten maar de komende tijd zullen die toch vrijkomen. De prikkel tot verkeerde investeringen met een dalende rente(central bancs) en de moral hazard die is gecreeerd is het mijns inziens niet te vermijden. It takes mal investments to get a recession but it takes politicians to make a recession into a depression
Wat voor gedachte hebben de medefokkers hierover?

[ Bericht 4% gewijzigd door digitaLL op 14-10-2008 18:47:32 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  maandag 13 oktober 2008 @ 22:42:12 #2
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_62364465
http://www.usmarkets.nl/A(...)-van-1929.60563.html

Yup, we zijn net pas begonnen met de neergang
pi_62364770
Dus wat gaan we doen mensen?

Kopen kopen kopen!
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 13 oktober 2008 @ 22:53:57 #4
862 Arcee
Look closer
pi_62364810
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 22:42 schreef Tokamak het volgende:
http://www.usmarkets.nl/A(...)-van-1929.60563.html

Yup, we zijn net pas begonnen met de neergang
AEX op 259 is het begin van de neergang?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62364956
ik zie het al 1.5 jaar naar beneden gaan.
Free people own guns! Slaves do not!
pi_62365745
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 22:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

AEX op 259 is het begin van de neergang?
we gaan eerst naar de 350 en als de dollar valt, wat echt zal gebeuren, anders komt de US niet van die schulden af.
Dan gaat de AEX ook naar de 120 met hopjes.
  maandag 13 oktober 2008 @ 23:50:40 #7
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62366166
quote:
U.S. Stocks Rally Most Since 1930s on Bank Plan; Dow Gains 936

By Elizabeth Stanton

Oct. 13 (Bloomberg) -- U.S. stocks staged the biggest rally in seven decades on a government plan to buy stakes in banks and a Federal Reserve-led push to flood the global financial system with dollars.

The Standard & Poor's 500 Index rebounded from its worst week in 75 years with an 11.6 percent advance, its steepest since 1939, and the Dow Jones Industrial Average climbed more than 936 points. Morgan Stanley soared 87 percent after sealing a $9 billion investment from Japan's Mitsubishi UFJ Financial Group Inc. Alcoa Inc., Johnson & Johnson, Chevron Corp. and Prudential Financial Inc. posted their biggest gains since Bloomberg began tracking the data. Europe's benchmark index climbed 10 percent, its best jump ever, and Asia's added 3.1 percent.

``The worst of the immediate danger is past,'' said Bruce McCain, chief investment strategist at Key Private Bank in Cleveland, which manages $30 billion. ``It's always easier when you've got markets going up and you're not having to talk clients back in off the ledge.

......
''
Bloomberg

Hoe zo'n positief bericht ook een negatieve connotatie kan hebben.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_62368714
denk ook aan een depressie.
pi_62387155
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 08:33 schreef hondjes het volgende:
denk ook aan een depressie.
Waarom precies?
-
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 20:58:33 #10
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_62387194
Depressie gaat om een krimp van de economie, niet om een krimp van de beurskoersen.
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:32:41 #11
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62390272
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 20:58 schreef Wheelgunner het volgende:
Depressie gaat om een krimp van de economie, niet om een krimp van de beurskoersen.
Ik denk dat beurskoersen enigzins vooruitlopen omdat de beurskoersen afhankelijk zijn van de winstgevendheid en de verwachte winstgevendheid van de onderliggende bedrijven. Er zit natuurlijk een selffullfilling prophecy in wat zich versterk zowel naar boven als beneden. Uit de Dow grafiek van de jaren 30 blijkt mi toch een sterke correlatie.
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:35:59 #12
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_62390403
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 22:32 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ik denk dat beurskoersen enigzins vooruitlopen omdat de beurskoersen afhankelijk zijn van de winstgevendheid en de verwachte winstgevendheid van de onderliggende bedrijven. Er zit natuurlijk een selffullfilling prophecy in wat zich versterk zowel naar boven als beneden. Uit de Dow grafiek van de jaren 30 blijkt mi toch een sterke correlatie.
Oh er is zeker een verband, dat probeerde ik ook niet te ontkennen. Maar het is nog te vroeg om te spreken van een depressie of zelfs recessie. Dan moet eerst minimaal 2 maanden achter elkaar het BNP duidelijk krimpen.
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:59:37 #13
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62391142
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 22:35 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Oh er is zeker een verband, dat probeerde ik ook niet te ontkennen. Maar het is nog te vroeg om te spreken van een depressie of zelfs recessie. Dan moet eerst minimaal 2 maanden achter elkaar het BNP duidelijk krimpen.
Ik ben liever een beetje vroeg
Vandaar ook dat het topic the next Great Depression heet.
Denk jij dat er een redelijke kans op is de komende jaren of dat het wel mee zal vallen allemaal?
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:00:47 #14
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_62391172
Ik denk dat we een flinke recessie ingaan, maar ik denk dat er teveel lessen geleerd zijn om het echt te laten verzakken tot een depressie. Toch is ook dat risico aanwezig.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 00:46:11 #15
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62393657
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 23:00 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik denk dat we een flinke recessie ingaan, maar ik denk dat er teveel lessen geleerd zijn om het echt te laten verzakken tot een depressie. Toch is ook dat risico aanwezig.
Zonder meer waar.... deze crisis is anders (economisch zitten we wel beter in het zadel). Maar toch zijn er ook duidelijke overeenkomsten. Een zeer belangrijk verschil is wel dat er veel meer pro-activer wordt opgetreden (toen de kentering zichtbaar was). Toch heb ik mijn vraagtekens... in 2007 / begin 2008 was het easy om het gevaar af te wenden....nu eind 2008 heb ik er een beetje een hard hoofd in.
Deze crisis is nieuw terrein.... nieuwe condities... andere setting.. maar ook een beetje besef dat banken wel eens aan de verkeerde kant van het touw zitten te trekken. Het sociale/stabiliserende element is weg.... winstbejag is all you need.
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2008 @ 00:52:23 #16
145738 superworm
is erbij
pi_62393751
Hier staan een paar heel interessante artikelen over in Newsweek, ik zal ze morgen eens inscannen
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 22:43:31 #17
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62472756
quote:
Not Your Grandfather’s Depression
October 17, 2008
Peter Schiff

The current stock market crash has spurred a vital national debate about the causes and catalysts of the Great Depression. The dominant school of thought believes that the stubborn refusal of then president Herbert Hoover to intervene after the stock market crash of 1929, and his preference for free market solutions, led directly to the ensuing decade-long catastrophe. Through this lens, our leaders assure us that the most recent raft of government measures will prevent another episode of bread lines, Hoovervilles and pencil salesmen. As usual they have it completely wrong. In my view, the Depression was created precisely because Hoover followed the path that our government is now taking.

When the stock market bubble of the Roaring Twenties (which was created as a result of the loose monetary policy of the newly created Federal Reserve) finally popped, Hoover would not allow market forces to correct the imbalances. His policies were aimed at propping up unsound businesses, artificially supporting prices, particularly wages, and providing Federal funds for public works projects. These moves went well beyond the progressive reforms of Teddy Roosevelt, and established Hoover as the most interventionist president ever up to that point. In fact, much of what eventually became the New Deal had its roots in Hoover’s policies.
However, at the time, there were those who recommended a different course. Andrew Mellon, the long-serving Secretary of the Treasury whom Hoover had inherited from the prior two Republican Administrations, was labeled by Hoover as a “leave it alone isolationist” who wanted to “liquidate labor, liquidate stocks, liquidate the farmers, and liquidate real estate.” Hoover would have none of it. In fact, during his nomination speech for a potential second term, Hoover bragged “We determined that we would not follow the advice of the bitter liquidationists and see the whole body of debtors of the United States brought to bankruptcy and the savings of our people brought to destruction.”

Hoover chose to ignore the sound advice of his Treasury Secretary (in contrast to today where the current Treasury Secretary Henry Paulson is actually leading the charge over the cliff) and instead used every tool at his disposal to “fix” the problem. As a result, rather than allowing a recession to run its course, with healthy and rapid liquidations of the mal-investments built up during the boom, Hoover inadvertently created what became the Great Depression.

When Roosevelt took office he continued the same failed policies only on a grander scale. The magnitude and the idiocy of many New Deal programs, such as the wage and price setting National Recovery Administration (NRA), compounded the problems. So while Mellon’s advice would have caused a sharp but relatively brief economic downturn (which occurred after the Panic of 1907, for example), the Depression plodded on for nearly a decade until the country began gearing up for the Second World War.

In an amazing feat of revisionist history, somehow Hoover’s interventionist policies have been completely forgotten. It is taken as fundamental that his inaction led to the Depression and Roosevelt’s “heroics” got us out. Unfortunately, since we have learned nothing from history, we are about to repeat the very mistakes that lead to the most dire economic circumstance of the last century.

A major difference however, is that the structure of the U.S economy today is far weaker than it was in the fall of 1929. Years of reckless consumer borrowing and spending, and enormous trade and budget deficits have resulted in a hollowed out industrial base and an unmanageable mountain of debt owed to foreign creditors. Instead of the support of a strong currency backed by gold, the public now must deal with a modern Fed free to print as much money as politicians want. So rather than getting the benefits of falling consumer prices (as happened during the Depression), consumers today will contend with much higher consumer prices, even as the economy contracts.

With Barack Obama now waiting in the wings to conjure a newer New Deal, far larger than even FDR could have imagined, and at a time when we cannot even afford the old one, this will not be your grandfather’s Depression. It may be much worse.
Bron
Ik ben het eens met het het feit dat de VS er slechter voorstaan als in de jaren 30.
1. Toen een spaaroverschot nu grote schulden zowel de US gov als de burgers.
2, Destijds was de VS de grootste exporteur van grondstoffen zoals olie nu juist importeur.
3. Gemeenschappen hielpen elkaar meer, er was meer sociale cohesie. Nu viert individualisme hoogtij.
pi_62474594
Ja, de US doet mij wel eens denken aan een rijke man die maar blijft lenen en lenen en eenmaal aan lager wal geraakt alles moet terugbetalen
pi_62474837
De enige vergelijking die er opgaat met de Great Depression is het feit dat de bordjes rood stonden voor een lange periode, voor de rest slaan de meeste vergelijkingen op niets uit. Zoiets als de 'Great Depression' krijgen we ook niet weer.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_62474939
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 00:04 schreef sitting_elfling het volgende:
De enige vergelijking die er opgaat met de Great Depression is het feit dat de bordjes rood stonden voor een lange periode, voor de rest slaan de meeste vergelijkingen op niets uit. Zoiets als de 'Great Depression' krijgen we ook niet weer.
maar, met Pauw en Wiitteman zag ik Vermeend en die had en heel dom plan over windmolens,waar ik wel veel in zie is het aanleggen van en super glasvezelnet in Nederland.
pi_62475131
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 00:08 schreef henkway het volgende:

[..]

maar, met Pauw en Wiitteman zag ik Vermeend en die had en heel dom plan over windmolens,waar ik wel veel in zie is het aanleggen van en super glasvezelnet in Nederland.
Uhh? Waar heb je het over? Neem de grafieken van nu en de great depression eens naast elkaar zoals de mate van techonologie, de werkloosheid, het industriele index cijfer, het aantal banken dat 'om' vielen, De 'groei' van GDP, inflatie etc. Het enige verband is dat ze de zelfde kant opgaan, de groei en snelheid is totaal out of order.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_62475743
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 00:08 schreef henkway het volgende:
Wat wil hij met windmolens dan? Brengen die dingen nou al meer op dan ze kosten eigenlijk (en dan bedoel ik dus zonder prijstrucjes zoals met subsidies)?
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:09:01 #23
2710 Lafayette
Wat ben jij ziek bezig!
pi_62476158
Zucht. Al die grafieken. En ze zeggen eigenlijk niets. Het kan meevallen, het kan erger.
pi_62480818
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 23:53 schreef henkway het volgende:
Ja, de US doet mij wel eens denken aan een rijke man die maar blijft lenen en lenen en eenmaal aan lager wal geraakt alles moet terugbetalen
Klopt, en op dit moment doet de federal reserve er alles aan om de wereld te overspoelen met relatief goedkope dollars, maar er komt een moment dat die weer duurder gaan worden en dan is het cashen voor ze.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:47:09 #25
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_62481668
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 11:53 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Klopt, en op dit moment doet de federal reserve er alles aan om de wereld te overspoelen met relatief goedkope dollars, maar er komt een moment dat die weer duurder gaan worden en dan is het cashen voor ze.
Is dat ook de reden dat de FED eind septemer in de eerste paar dagen van de crash per dag honderden miljarden in de geldmarkt injecteerden? Dat ging zo rap toen...
(dat was nog voor Bush' reddingsplan met belastinggeld).

[ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 18-10-2008 12:56:14 (typo) ]
pi_62482841
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 12:47 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Is dat ook de reden dat de FED eind septemer in de eerste paar dagen van de crash per dag honderden miljarden in de geldmarkt injecteerden? Dat ging zo rap toen...
(dat was nog voor Bush' reddingsplan met belastinggeld).
wellicht. Het is voor de FED geen probleem dit te doen, hoe meer geld ze in het systeem pompen hoe meer macht ze eigenlijk krijgen. Tenzij de dollars die ze uitgeven waardeloos worden geacht natuurlijk.
pi_62483605
Ik mag hopen van niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62500549
Wallerstein is van mening dat het huidige Amerikaans-kapitalistisch systeem niet meer voldoet en vervangen gaat worden door een nieuw systeem, hij verwacht voordat er een nieuw systeem is ontstaan vooral politieke onrust en een zero-sum game waarbij protectionisme een grotere rol gaat spelen
quote:
The Depression: A Long-Term View

by Immanuel Wallerstein

The depression has started. Journalists are still coyly enquiring of economists whether or not we may be entering a mere recession. Don't believe it for a minute. We are already at the beginning of a full-blown worldwide depression with extensive unemployment almost everywhere. It may take the form of a classic nominal deflation, with all its negative consequences for ordinary people. Or it might take the form, a bit less likely, of a runaway inflation, which is simply another way in which values deflate, and which is even worse for ordinary people.

Of course everyone is asking what has triggered this depression. Is it the derivatives, which Warren Buffett called "financial weapons of mass destruction"? Or is it the subprime mortgages? Or is it oil speculators? This is a blame game, and of no real importance. This is to concentrate on the dust, as Fernand Braudel called it, of short-term events. If we want to understand what is going on, we need to look at two other temporalities, which are far more revealing. One is that of medium-term cyclical swings. And one is that of the long-term structural trends.

The capitalist world-economy has had, for several hundred years at least, two major forms of cyclical swings. One is the so-called Kondratieff cycles that historically were 50-60 years in length. And the other is the hegemonic cycles which are much longer.

In terms of the hegemonic cycles, the United States was a rising contender for hegemony as of 1873, achieved full hegemonic dominance in 1945, and has been slowly declining since the 1970s. George W. Bush's follies have transformed a slow decline into a precipitate one. And as of now, we are past any semblance of U.S. hegemony. We have entered, as normally happens, a multipolar world. The United States remains a strong power, perhaps still the strongest, but it will continue to decline relative to other powers in the decades to come. There is not much that anyone can do to change this.

The Kondratieff cycles have a different timing. The world came out of the last Kondratieff B-phase in 1945, and then had the strongest A-phase upturn in the history of the modern world-system. It reached its height circa 1967-73, and started on its downturn. This B-phase has gone on much longer than previous B-phases and we are still in it.

The characteristics of a Kondratieff B-phase are well known and match what the world-economy has been experiencing since the 1970s. Profit rates from productive activities go down, especially in those types of production that have been most profitable. Consequently, capitalists who wish to make really high levels of profit turn to the financial arena, engaging in what is basically speculation. Productive activities, in order not to become too unprofitable, tend to move from core zones to other parts of the world-system, trading lower transactions costs for lower personnel costs. This is why jobs have been disappearing from Detroit, Essen, and Nagoya and factories have been expanding in China, India, and Brazil.

As for the speculative bubbles, some people always make a lot of money in them. But speculative bubbles always burst, sooner or later. If one asks why this Kondratieff B-phase has lasted so long, it is because the powers that be -- the U.S. Treasury and Federal Reserve Bank, the International Monetary Fund, and their collaborators in western Europe and Japan -- have intervened in the market regularly and importantly -- 1987 (stock market plunge), 1989 (savings-and-loan collapse), 1997 (East Asian financial fall), 1998 (Long Term Capital Management mismanagement), 2001-2002 (Enron) -- to shore up the world-economy. They learned the lessons of previous Kondratieff B-phases, and the powers that be thought they could beat the system. But there are intrinsic limits to doing this. And we have now reached them, as Henry Paulson and Ben Bernanke are learning to their chagrin and probably amazement. This time, it will not be so easy, probably impossible, to avert the worst.

In the past, once a depression wreaked its havoc, the world-economy picked up again, on the basis of innovations that could be quasi-monopolized for a while. So, when people say that the stock market will rise again, this is what they are thinking will happen, this time as in the past, after all the damage has been done to the world's populations. And maybe it will, in a few years or so.

There is however something new that may interfere with this nice cyclical pattern that has sustained the capitalist system for some 500 years. The structural trends may interfere with the cyclical patterns. The basic structural features of capitalism as a world-system operate by certain rules that can be drawn on a chart as a moving upward equilibrium. The problem, as with all structural equilibria of all systems, is that over time the curves tend to move far from equilibrium and it becomes impossible to bring them back to equilibrium.

What has made the system move so far from equilibrium? In very brief, it is because over 500 years the three basic costs of capitalist production -- personnel, inputs, and taxation -- have steadily risen as a percentage of possible sales price, such that today they make it impossible to obtain the large profits from quasi-monopolized production that have always been the basis of significant capital accumulation. It is not because capitalism is failing at what it does best. It is precisely because it has been doing it so well that it has finally undermined the basis of future accumulation.

What happens when we reach such a point is that the system bifurcates (in the language of complexity studies). The immediate consequence is high chaotic turbulence, which our world-system is experiencing at the moment and will continue to experience for perhaps another 20-50 years. As everyone pushes in whatever direction they think immediately best for each of them, a new order will emerge out of the chaos along one of two alternate and very different paths.

We can assert with confidence that the present system cannot survive. What we cannot predict is which new order will be chosen to replace it, because it will be the result of an infinity of individual pressures. But sooner or later, a new system will be installed. This will not be a capitalist system but it may be far worse (even more polarizing and hierarchical) or much better (relatively democratic and relatively egalitarian) than such a system. The choice of a new system is the major worldwide political struggle of our times.

As for our immediate short-run ad interim prospects, it is clear what is happening everywhere. We have been moving into a protectionist world (forget about so-called globalization). We have been moving into a much larger direct role of government in production. Even the United States and Great Britain are partially nationalizing the banks and the dying big industries. We are moving into populist government-led redistribution, which can take left-of-center social-democratic forms or far right authoritarian forms. And we are moving into acute social conflict within states, as everyone competes over the smaller pie. In the short run, it is not, by and large, a pretty picture.
http://mrzine.monthlyreview.org/wallerstein161008.html
  zondag 19 oktober 2008 @ 13:36:16 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62501780
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 14:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik mag hopen van niet
Idd, maar als we met zijn alle roepen dat ie er komt gaat ie er ook komen helaas
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 19 oktober 2008 @ 15:52:20 #30
141482 Q.
JurassiQ
pi_62505019
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 @ 00:08 schreef henkway het volgende:

[..]

Wat voor plan?
For great justice!
pi_62506096
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 12:28 schreef zakjapannertje het volgende:
Wallerstein is van mening dat het huidige Amerikaans-kapitalistisch systeem niet meer voldoet en vervangen gaat worden door een nieuw systeem, hij verwacht voordat er een nieuw systeem is ontstaan vooral politieke onrust en een zero-sum game waarbij protectionisme een grotere rol gaat spelen
[..]

http://mrzine.monthlyreview.org/wallerstein161008.html
goed stuk echter wat er gaat komen verhelderd het, het niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 26 november 2008 @ 22:26:53 #32
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_63549670
quote:
U.S. Stocks Gain, Giving S&P 500 Biggest 4-Day Surge Since 1933

By Elizabeth Stanton

Nov. 26 (Bloomberg) -- U.S. stocks gained, giving the Standard & Poor’s 500 Index the steepest four-day rally since 1933, as a rally in oil prices lifted energy shares and investors speculated President-elect Barack Obama’s economic team will bolster growth.

Exxon Mobil Corp. and Chevron Corp., the biggest U.S. oil companies, were among the biggest contributors to the advance as crude jumped 7.2 percent to trade above $50 a barrel for a third day. General Motors Corp., which will make its case for federal bailout funds after tomorrow’s Thanksgiving holiday, rallied 35 percent. The market overcame an early tumble spurred by government reports depicting a deepening recession.

.......
Bron
Ben benieuwd of dit weer een stevige bear market rally is
pi_63557138
quote:
Op woensdag 26 november 2008 22:26 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bron
Ben benieuwd of dit weer een stevige bear market rally is
Als de huidige situatie idd naar een depressie gaat, wel. Als we de bodem hebben bereikt (wat ik ernstig betwijfel) niet.
pi_63558065
Volgens de Kondratieff-theorie staat er inderdaad een depressie voor de deur.

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_63558266
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:45 schreef teknomist het volgende:

[ afbeelding ]
Wat zou het toch mooi zijn als een grafiekje de toekomst kon voorspellen
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63558946
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:53 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Wat zou het toch mooi zijn als een grafiekje de toekomst kon voorspellen
Het zou helemaal niet mooi zijn als we deze grafiek kunnen extrapoleren.

Ach, we zullen zien of deze theorie wordt bevestigd.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_63561483
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:17 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het zou helemaal niet mooi zijn als we deze grafiek kunnen extrapoleren.

Ach, we zullen zien of deze theorie wordt bevestigd.
Niet mooi is vrij relatief, maar er is een duidelijke conjuctuur zichtbaar.

Ik ben op zich wel blij met een correctie van de markt.
De afgelopen marktendens met de creatie van de bubbels (idiote verschillen tussen marktwaarde en achterliggende waarde van activa) had echt niet 5 jaar door moeten gaan.
De afgelopen 5 jaar zijn de huizenprijzen in Engeland verdubbeld, ga dat eens extrapoleren
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63561661
Ik ben ook blij met een marktcorrectie, een gezonde marktcorrectie. En wat is gezond? Een recessie zie ik in principe ook als een goed iets - ongeacht of het mij persoonlij raakt of niet. Maar op een diepe depressie zit ik niet te wachten.
pi_63562024
quote:
Op donderdag 27 november 2008 12:00 schreef teknomist het volgende:
Ik ben ook blij met een marktcorrectie, een gezonde marktcorrectie. En wat is gezond? Een recessie zie ik in principe ook als een goed iets - ongeacht of het mij persoonlij raakt of niet. Maar op een diepe depressie zit ik niet te wachten.
Nederland exporteert nog steeds heel veel en doet aan waardecreatie, dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
Zelf woon ik op het moment in Engeland en ik heb geen idee wat Engeland exporteert, maar het is echt weinig.
http://www.statistics.gov.uk/cci/nugget.asp?id=199
Dat gaat op de lange termijn echt problemen opleveren en dan zie ik het met Nederland nog relatief meevallen.

Een diepe recessie is een mogelijkheid, maar andere landen worden dan veel harder getroffen dan Nederland.
pi_63562162
quote:
Op donderdag 27 november 2008 12:14 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Nederland exporteert nog steeds heel veel en doet aan waardecreatie, dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
Zelf woon ik op het moment in Engeland en ik heb geen idee wat Engeland exporteert, maar het is echt weinig.
Dat gaat op de lange termijn echt problemen opleveren en dan zie ik het met Nederland nog relatief meevallen.

Een diepe recessie is een mogelijkheid, maar andere landen worden dan veel harder getroffen dan Nederland.
Nederland is een hele open economie; dus wat er in het buitenland gebeurt heeft veel invloed op ons.
Neem alleen de logistieke sector in Nederland alleen al. Ik zou dus niet te snel juichen.

Het beste wat Nederland kan doen is alle drugs legaliseren, uit de EU stappen en drugsproducerend land no.1 worden!
pi_63562469
quote:
Op donderdag 27 november 2008 12:21 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nederland is een hele open economie; dus wat er in het buitenland gebeurt heeft veel invloed op ons.
Neem alleen de logistieke sector in Nederland alleen al. Ik zou dus niet te snel juichen.

Het beste wat Nederland kan doen is alle drugs legaliseren, uit de EU stappen en drugsproducerend land no.1 worden!
je hebt 4 maal gelijk
  donderdag 27 november 2008 @ 15:02:53 #42
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63566673
quote:
Op donderdag 27 november 2008 12:14 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Nederland is een doorvoerland.
We exporteren veel omdat we veel importeren.
Niet omdat we veel maken.

We exporteren bijna alleen maar naar andere EU landen en dan met name naar Duitsland.
Als het slecht gaat met Nord Rhein-Westfalen, gaat het ook slecht met ons.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_63567581
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:02 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Nederland is een doorvoerland.
We exporteren veel omdat we veel importeren.
Niet omdat we veel maken.

We exporteren bijna alleen maar naar andere EU landen en dan met name naar Duitsland.
Als het slecht gaat met Nord Rhein-Westfalen, gaat het ook slecht met ons.
Dat zal dan wel een meningsverschil worden.
De toekomst zal het uitwijzen, maar ik verwacht sterk dat Nederland een stuk minder hard getroffen gaat worden dan de rest van de wereldtoppers: Engeland, V.S. en Rusland.
Duitsland en Frankrijk gaan ook wel getroffen worden, maar ik denk dat de E.U. en de Euro een ZEER sterke combinatie zijn.
pi_63568988
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 20:58 schreef Wheelgunner het volgende:
heel goed punt.
De beurskoersen vormen al maanden geen indicatie meer voor de echte economie.
pi_63569169
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:45 schreef teknomist het volgende:

[ afbeelding ]
Die Kondratieff theorie is al wat gedateerd, Kondratieff was een communistische plan-econoom, die uiteraard kritisch was tegen het kapitalistische systeem. Economical constructivism is zooo 1962, volgens mij kloppen die cycles ook niet helemaal. Een nieuwe vorm van plan-economie zal zeker noodzakelijk worden. En plan-economen hebben we er weinig meer van in het westen.

[ Bericht 23% gewijzigd door bobaphat op 27-11-2008 16:49:13 ]
  woensdag 3 december 2008 @ 20:02:13 #46
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_63734209
quote:
Defaults May Beat Great Depression, Junk Bonds Say

By Bryan Keogh

Dec. 3 (Bloomberg) -- Yields on speculative-grade bonds imply a U.S. default rate of 21 percent, higher than the record set during the Great Depression in 1933, according to John Lonski, chief economist at Moody’s Investors Service.

The extra yield investors demand to own U.S. high-yield bonds was 19.19 percentage points on Dec. 1, according to Moody’s. Assuming a 20 percent recovery rate, the spread implies a default rate of 20.9 percent, Lonski said yesterday in a market commentary. That compares with a rate of 11 percent in January 2001, 12.1 percent in June 1991 and 15.4 percent in 1933.

Defaults and bankruptcies are accelerating as financing options for high-yield companies dwindle amid the longest U.S. economic recession in at least 26 years. The U.S. default rate rose to 3.3 percent in October, according to Moody’s, which forecasts the rate to increase to 4.9 percent in December and 11.2 percent by November 2009.

.......
BB
quote:
Corporate Debt Protection Costs Climb Amid Depression Concern

By Abigail Moses and Shannon D. Harrington

Dec. 3 (Bloomberg) -- The cost of protecting corporate debt from default jumped to a record in Europe and neared a high in the U.S. amid concern that the global recession will sink into a depression.

Credit-default swaps on a benchmark index tied to below- investment grade companies in Europe reached levels considered distressed for the first time. The cost to protect U.S. leveraged loans from default neared a record, and a benchmark gauge of credit risk tied to investment-grade companies including retailer J.C. Penney Co. and Alcoa Inc., the largest U.S. aluminum producer, also jumped as a private report showed the nation’s companies last month cut the most jobs in seven years.

......
BB

Het verkrijgen van bedrijfskrediet zal nog steeds moelijk zijn als de markt zulke hoge risico's inprijst.
  dinsdag 23 december 2008 @ 21:23:18 #47
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64299709
quote:
U.S. Economy: Housing Prices Collapse at Near-Depression Pace

By Bob Willis and Shobhana Chandra

Dec. 23 (Bloomberg) -- Sales of single-family houses in the U.S. dropped in November by the most in two decades and resale prices collapsed at a pace reminiscent of the Great Depression, dashing speculation the market was close to a bottom.

Purchases of both new and existing houses dropped 7.6 percent, the biggest decline since January 1989, to an annual rate of 4.43 million, government and industry figures showed today. A 13 percent drop in the median resale price was the most since records began in 1968 and was likely the largest since the 1930s, the National Association of Realtors said.

“Housing is still in a freefall,” said Nariman Behravesh, chief economist at IHS Global Insight in Lexington, Massachusetts.

The figures were worse than economists had forecast and signal that the battered housing market that led the economy into a recession may be taking another lurch down. Sliding property values mean more Americans will be under water on their mortgages, destroying household wealth and undermining consumers’ purchasing power.

President-elect Barack Obama plans an unprecedented economic stimulus to restore growth, and pledged on Dec. 13 to limit foreclosures. One tenth of U.S. families who own a home are in financial distress, Obama said.

......
Bron

Steeds meer vergelijkingen met de Great Depression komen boven drijven. Een van de dingen die nog niet gebeurt is betreft een dramatische prijsval van landbouwprodukten.
Mjah, kan nog komen natuurlijk
pi_64303127
Welke mensen hadden in de Grote Depressie nog een baan?
pi_64303206
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:15 schreef SuperPolm het volgende:
Welke mensen hadden in de Grote Depressie nog een baan?
75% van de beroepsbevolking
pi_64303311
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:16 schreef henkway het volgende:

[..]

75% van de beroepsbevolking
En om welke sectoren ging dat dan?
pi_64303773
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:18 schreef SuperPolm het volgende:

[..]

En om welke sectoren ging dat dan?
Waarschijnlijk niet de ICT sector
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64303882
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:26 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet de ICT sector
Ambtenaren, soldaten, boeren
pi_64304075
Even serieus... Ik denk niet dat de beroepen van toen vergelijkbaar zijn met die van tegenwoordig:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64304176
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Even serieus... Ik denk niet dat de beroepen van toen vergelijkbaar zijn met die van tegenwoordig:
Denk het wel
pi_64304243
In de 30-er jaren was de dienstensector nog niet echt ontwikkeld.
Toen stelde je nog wat voor als je op kantoor werkte.
pi_64304365
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:35 schreef Prutzenberg het volgende:
In de 30-er jaren was de dienstensector nog niet echt ontwikkeld.
Toen stelde je nog wat voor als je op kantoor werkte.
werknemers zijn werknemers. overbodig is overbodig
pi_64304822
Ik denk dat er nu meer mensen min of meer 'overbodig' werk doen dan 80 jaar geleden.
We kunnen nu met minder mensen veel meer werk verzetten. Hierdoor bestaan er een hoop banen die niet gemist worden als ze verdwijnen (behalve dan door diegene wiens baan het was).
pi_64307116
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 22:43 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bron
Ik ben het eens met het het feit dat de VS er slechter voorstaan als in de jaren 30.
1. Toen een spaaroverschot nu grote schulden zowel de US gov als de burgers.
2, Destijds was de VS de grootste exporteur van grondstoffen zoals olie nu juist importeur.
3. Gemeenschappen hielpen elkaar meer, er was meer sociale cohesie. Nu viert individualisme hoogtij.
1.
schulden zijn op zich niet erg, zo lang je ze maar terug kan betalen
2.
in de jaren 30 was één van de redenen dat het mis ging, dat ieder land probeerde een soort van autarkie te worden ("koop Nederlandsche waar"), die de internationale handel platlegde
3.
onzin, nu zijn er in de westerse wereld overal verzorgingsstaten die zorgen dat een constante geldstroom in stand blijft naar de armen/ steuntrekkers/ werklozen ed.
pi_64307306
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:46 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik denk dat er nu meer mensen min of meer 'overbodig' werk doen dan 80 jaar geleden.
We kunnen nu met minder mensen veel meer werk verzetten. Hierdoor bestaan er een hoop banen die niet gemist worden als ze verdwijnen (behalve dan door diegene wiens baan het was).
Productieproces is veel geavanceerder, veelomvattender, complexer etc. dan in de jaren '30. Dus ja, er zullen relatief ook meer mensen in het arbeidsproces betrokken blijven. Tenzij we in een situatie van hyperdeflatie terecht gaan komen: dan houdt alle logica op.
pi_64307372
Ik heb een boek uit 2005 dat zo heet, of, nou ja, bijna dan: The Second Great Depression, Starting 2007 Ending 2020. Kan nog wel even duren dus...

Boek (niet kopen, is niet echt de moeite waard) komt erop neer dat je in TIPS moet beleggen. Ik ben daar alleen niet zo zeker van, want de inflatie waartegen die beschermd zijn is de officiele inflatie, niet de echte.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_64307852
quote:
Voor de Grote Depressie kunnen twee belangrijke oorzaken aangewezen worden, waarbij voor beide geldt dat onvoldoende kennis van economische processen zorgde voor een verergering.

De eerste oorzaak ligt in de landbouw. In de jaren '20 ontstond een grote overproductie. Amerika had tijdens de Eerste Wereldoorlog veel voedselhulp verleend aan Europa. De Amerikaanse boeren hadden zich zo ingesteld op deze hulpverlening, dat toen Europa eenmaal weer zelf zijn voedsel ging verbouwen de Amerikaanse boeren met een geweldige overproductie kwamen te zitten waardoor de prijzen daalden. Dit zorgde voor enorme schulden, wat nadelig was voor de plattelandsbanken. De plattelandsbanken op hun beurt hadden weer nauwe banden met de grote banken. De grote banken konden deze grote klap niet opvangen en een crisis was het gevolg. Daarbij kwam dat de boeren dachten dat alleen een nog grotere productie hen uit de problemen kon helpen, aangezien men vanwege de lagere prijs meer moest produceren om hetzelfde te verdienen. Dit leidde echter tot nog meer overproductie, die werd verbrand of in zee gegooid terwijl velen honger leden maar het voedsel niet konden betalen.

Een tweede oorzaak ligt in de industrie, waarin destijds de meeste Amerikanen werkzaam waren. Tijdens de jaren twintig nam daar de productie enorm toe, dankzij de mechanisering, maar de lonen stegen niet mee omdat de vakbonden zwak waren en omdat er veel immigranten uit arme delen van Europa kwamen die bereid waren voor weinig geld te werken. Door de lage lonen konden veel mensen de producten die in fabrieken geproduceerd werden niet betalen, waardoor ook de fabrieken met een overproductie kampten.

De overproductie in de landbouw en industrie werd niet voldoende erkend, laat staan de gevaren ervan. Men dacht dat het een tijdelijke verstoring van de economische verhoudingen was die vanzelf over zou gaan. Bovendien was 'non-interventie' een heilig uitgangspunt van de Republikeinse regering van Calvin Coolidge.
eigenlijk lijkt die depressie heel erg op nu.
Ook de republikeinse standpunten om geld aan de rijken te geven, zodat de armen moeten gaan lenen tegen extreme voorwaarden bij de rijke banken is hier de oorzaak
Consumenten die geen geld meer hebben, en de rijken hebben miljoenen bonussen.
  woensdag 24 december 2008 @ 17:50:47 #62
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_64400445
Chavez van Venezuela noemde kort geleden zijn ‘aartsvijand’ Bush een grotere socialist dan hemzelf, en Jim Rogers noemde de reddingen van banken en bedrijven ‘socialism for the rich’; dat zegt genoeg !WELKOM IN DE UNITED SOWJET STATES OF AMERICA
pi_64401725
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:54 schreef arjan1212 het volgende:
Chavez van Venezuela noemde kort geleden zijn ‘aartsvijand’ Bush een grotere socialist dan hemzelf, en Jim Rogers noemde de reddingen van banken en bedrijven ‘socialism for the rich’; dat zegt genoeg !WELKOM IN DE UNITED SOWJET STATES OF AMERICA
quote:
Men dacht dat het een tijdelijke verstoring van de economische verhoudingen was die vanzelf over zou gaan. Bovendien was 'non-interventie' een heilig uitgangspunt van de Republikeinse regering van Calvin Coolidge.
lezen knul, waarom we geleerd hebben van het verleden
  zaterdag 27 december 2008 @ 21:42:28 #65
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_64412670
-onze economie draait voor 60% op consumptie
-onze hypotheekschuld was in 1996 bijna 160 miljard
-onze hypotheekschuld is nu bijna 600 miljard en dus nog hoger dan het BBP

Als de huizenprijzen gaan dalen dondert onze economie in elkaar en krijgen we een een toren hoge staatsschuld...
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
pi_64412772
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 21:42 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Waarvoor draait de andere 40% van onze economie ?
pi_64413125
hij bedoeld consumenten bestedingen zeker?
pi_64414562
Besteding van virtuele rijkdom uit vastgoedoverwaarde is de grootste aanjager van de economie, vooral in de US, daarom was Bush er zo op gebrand om de hypotheekverstrekking op te jagen, door iedere nono een hypotheek te geven, en zo de payability fors te verhogen.

Daardoor ontstond er de zogenaamde Bushboom, in 2004 die hem de herverkiezing opleverde

[ Bericht 10% gewijzigd door henkway op 27-12-2008 23:00:09 ]
pi_64490883
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 21:42 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
-onze hypotheekschuld was in 1996 bijna 160 miljard
-onze hypotheekschuld is nu bijna 600 miljard en dus nog hoger dan het BBP

Als de huizenprijzen gaan dalen dondert onze economie in elkaar en krijgen we een een toren hoge staatsschuld...
Die staatsschuld die is al toren hoog.

Maar de hypotheekschuld is een individuele verantwoordelijkheid van Nederlanders met een hypotheek. Dat risico ligt niet bij de overheid (Ok HRA uitgaven van de overheid zijn wat hoger maar de overheid gooit wel meer geld over de balk).

Verder zullen we er aan moeten wennen dat we het iets minder goed krijgen. Vooral als je niet (meer) werkt.
Dus terug naar de hongerwinter van 2004.
pi_64491631
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:54 schreef arjan1212 het volgende:
Erg overdreven, maar ja dat is de retoriek van Chavez ook.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:30:40 #71
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64528750
quote:
Dubai Bonds Signal Economy Going Into “Depression,” ING Says

By Haris Anwar

Dec. 31 (Bloomberg) -- Dubai’s corporate bonds have fallen to a level where they are pricing in an economic “depression,” according to ING Investment Management’s head of fixed income.

“Giving a price for Dubai Inc.’s biggest names is not easy as investors are nervous about investing in any institution,” Nish Popat said in an e-mailed reponse to questions. The bond market “appears to be pricing in a depression” with “extreme” levels for debt, he said from his office in the emirate.

The largest state-owned companies in the United Arab Emirates -- of which Dubai is one of seven sheikhdoms -- have $20 billion of debt due next year, according to a Merrill Lynch & Co. report published in October. The yield on the three-year Islamic bond issued by Nakheel Development Ltd., which is building three palm-shaped islands in the Persian Gulf, soared to 32 percent, from 5 percent in January.

Investors shunned Dubai corporate debt as the worst financial crisis since the 1930s spread to the Middle East. More than $1 trillion of bank losses and writedowns worldwide strangled lending in the Gulf state, hurting its booming real- estate market, while the more than 70 percent drop in oil since July’s peak also trimmed government revenue.

.......
Bloomberg
  zaterdag 14 februari 2009 @ 22:40:00 #72
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_66068893
Iemand het artikel in De Volkskrant van vandaag gelezen? Van recessie naar depressie?
Ook in dit artikel worden vanuit historisch oogpunt parallellen getrokken met de huidige crisis. Mijn volgende gedachte is dan meteen: "waar stevenen we op af?"
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_66069915
Linkje plox?
  Redactie Frontpage zondag 15 februari 2009 @ 01:34:17 #74
145738 superworm
is erbij
pi_66075091
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 22:40 schreef Tinkepink het volgende:
Iemand het artikel in De Volkskrant van vandaag gelezen? Van recessie naar depressie?
Ook in dit artikel worden vanuit historisch oogpunt parallellen getrokken met de huidige crisis. Mijn volgende gedachte is dan meteen: "waar stevenen we op af?"
Die historicus baseert zich op de Kondratiev golf, die in de economische wetenschappen niet erg serieus genomen wordt (na deze crisis misschien wel). Maar hij is ook helemaal niet nodig om in te zien dat we op een depressie afstevenen; een simpele blik op de wereldwijde instorting van de financiële en reële economie, en op het feit dat er nergens een lichtpuntje te bekennen is, laat daar al geen twijfel meer over bestaan.
Bovendien was met gezond verstand al zo'n tien jaar geleden in te zien dat het systeem aan het vastlopen was; van iedere dollar die geleend werd, werd een steeds groter aandeel aangewend om andere leningen af te lossen, zodat het rendement op die geleende dollar (uit het deel dat nog voor productie en innovatie gebruikt kan worden) nihil werd. Op dat moment weet je dat het kaartenhuis op instorten staat.
  zondag 15 februari 2009 @ 16:49:19 #76
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_66088224
quote:
Op zondag 15 februari 2009 02:46 schreef dvr het volgende:

[..]

Die historicus baseert zich op de Kondratiev golf, die in de economische wetenschappen niet erg serieus genomen wordt (na deze crisis misschien wel).
Meen je dat? Ik ben niet meer zo thuis in deze materie, maar dit is toch die golfbeweging van een jaar of 50? En die is toch gewoon een soort van bewijsbaar?
pi_66088702
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Meen je dat? Ik ben niet meer zo thuis in deze materie, maar dit is toch die golfbeweging van een jaar of 50? En die is toch gewoon een soort van bewijsbaar?
ja en nu gaan we naar beneden, we zijn nu in recessie en naderen depressie

zondag 15 februari 2009 @ 17:16:02 #78
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_66089155
Ik refereerde aan het feit dat die beweging niet (meer) zo serieus genomen wordt! Dat we naar beneden gaan lijkt me nogal duidelijk
pi_66090118
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Tinkepink het volgende:

Er zijn wel dergelijke golven aanwijsbaar, maar de meningen over wat je precies moet meten (en daarmee hoe ze verlopen) en vooral wat de oorzaken zijn lopen erg uiteen. Kondratiev (Kondatrieff) doet het voorkomen alsof het een wetmatigheid is dat er een ondoorbreekbare lange conjunctuurgolf optreedt, terwijl er heel goede verklaringen 'van buiten' aan te wijzen zijn waarom die golven optreden. Technologische ontwikkelingen die de economie een grote boost geven, en monetair beleid van overheden, die enorme hoeveelheden krediet laten ontstaan en daarmee perioden van inflatie en recessie veroorzaken, zijn dat oorzaken of gevolgen van dergelijke conjunctuurgolven?
pi_66090138
-never mind-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')